Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Η ΜΕΤΑΝΟΙΑ - Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός


"Ότι την ανομία μου εγώ γινώσκω,και
η αμαρτία μου ενώπιόν μου εστί διαπαντός".

Το πρώτο που έχομε να παρατηρήσουμε γενικά είναι ότι ο στίχος αυτός έχει τέτοια πληρότητα στη λακωνική διατύπωσή του, που μας κάνει να πιστέψουμε ότι, ακριβώς επειδή γράφτηκε σε στιγμή ειλικρινούς συντριβής, ευλογήθηκε έτσι από το έλεος του Θεού, ώστε να εκφράσει όλο το μυστήριο της ψυχής εν μετανοία. Ειδικότερα είναι αξιοσημείωτο ότι ο Ψαλμωδός διακρίνει δύο θεμελιώδεις καταστάσεις, την ανομία από το ένα μέρος και την αμαρτία από το άλλο
Αυτές οι δύο καταστάσεις πολιορκούν -ως ομόκεντροι κύκλοι- την ψυχή κάθε ανθρώπου και τον αναγκάζουν να αισθανθεί την ερήμωση του παραβάτη και την οδύνη του αμαρτωλού. Τη διπολικότητα αυτή στη ζωή του μετανοούντος ανθρώπου την εκφράζει ο Δαβίδ και σε άλλους ψαλμούς του, επαναλαμβάνοντας, σχεδόν στερεοτύπως, το ζεύγος ανομία-αμαρτία. Μ' αυτό τον τρόπο δίνει κάποτε την εντύπωση ότι τους δύο αυτούς όρους θεωρεί ο προφητάναξ περίπου συνώνυμους. Όμως προσεκτική ανάλυση μας δείχνει ότι πρόκειται για δύο καταστάσεις που συνδέονται μεν στενά μεταξύ των, όμως δεν ταυτίζονται επ' ουδενί.

Η ανομία είναι η σύγκρουση με τον εξωτερικό νόμο της κοινωνίας, με το λεγόμενο Θετικό Δίκαιο. Τα όρια που περιγράφει ο νόμος της κοινωνίας είναι και σαφέστατα και σταθμιζόμενα, για να τα αναγνωρίζουν όλοι οι πολίτες και να τα σέβονται. Είναι ακόμη τα όρια αυτά στενά και περιορισμένα, γιατί θέλουν να περιφρουρήσουν ένα συγκεκριμένο αγαθό (την τιμή, την περιουσία, την ευρυθμία των σχέσεων μεταξύ των πολιτών κ.ά.).Δεν απλώνονται, λοιπόν, τα όρια του νόμου της κοινωνίας σ' ολόκληρη την απέραντη έκταση που καλύπτει ο όρος ηθική και πνευματική ζωή. Γι' αυτό το λόγο ακριβώς μπορεί ο Δαβίδ να ομολογήσει ανενδοιάστως ότι γνωρίζει καλά την ανομία του. (την ανομία μου εγώ γινώσκω).
Πρόκειται για πράξεις και παραβάσεις εξωτερικές, που αρχίζουν και τελειώνουν σε χώρο και χρόνο, γι' αυτό μπορεί να τις τιθασεύσει. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο με την αμαρτία. Αυτή είναι κάτι πολύ ευρύτερο και βαθύτερο και μυστηριωδέστερο. Γιατί αμαρτία είναι κάθε τι που μπορεί να μας χωρίσει από τον Θεό. Κι αυτός ο χωρισμός δε γίνεται μόνο με εξωτερικές πράξεις ή παραβάσεις, αλλά και απλώς με πονηρό λογισμό και με διάθεση βέβηλη, που μπορούν άνετα να κρύβονται ακόμη και κάτω από εξωτερικά θαυμάσιες πράξεις και χειρονομίες. Το δε τραγικότερο ακόμη είναι ότι ο πονηρός λογισμός και η βέβηλη διάθεση μπορούν κάποτε να κρυφτούν όχι μονάχα από τρίτους, αλλ' ακόμη κι απ' τον ίδιο τον εαυτό μας, που συχνά βρίσκουμε τρόπο να τον εξαπατούμε για να τον κολακέψουμε. Αυτό το αδυσώπητο μαρτύριο του ανθρώπου, να μην ξέρει μέχρι ποίου σημείου η πνευματική του σχέση είναι πράγματι όπως τη θέλει ο Θεός, εκφράζει ο Δαβίδ όταν λέγει:" η αμαρτία μου ενώπιόν μου εστί διαπαντός". Δεν πρόκειται δηλαδή απλώς για τη γνωστή μοιχεία ή για το σχετικό φόνο που βαρύνουν τον Προφητάνακτα. Γνωρίζει ότι η πραγματική μετάνοια ξεπλύνει τις συγκεκριμένες αμαρτίες. Η αμαρτωλότητα όμως, η τάση προς την αμαρτία, το αβυσσαλέο χάος της ανθρώπινης ψυχής, δεν είναι δυνατόν να κατανικηθούν σ' αυτόν εδώ τον κόσμο. Γι' αυτό οι Πατέρες της Εκκλησίας διακηρύττουν πάντα ότι "ορθοδοξείν εστί σχοινοβατείν". Την ίδια επικίνδυνη "ακροβασία" υπαινίσσεται και ο Λούθηρος όταν έλεγε πως διαρκώς αισθάνεται "συγχρόνως δίκαιος και αμαρτωλός".
Βλέπομε λοιπόν ότι ο πραγματικά πιστός δούλος του Θεού ποτέ δεν μπορεί να αναπαυθεί σε υποτιθέμενες δάφνες. Ποτέ δεν μπορεί να καυχηθεί για πνευματικές επιτυχίες. Γιατί γνωρίζει ότι κάθε λεπτό διακυβεύεται η ψυχή του ανάμεσα στο Θεό και το διάβολο. Γι' αυτό η μετάνοια δεν έχει ποτέ όρια σ' αυτή τη ζωή, όσο βαθειά κι όσο ειλικρινής κι αν είναι. Αυτό είναι το ιερότερο δίδαγμα απο τους ψαλμούς του Δαβίδ, που στάθηκαν προσφιλέστατο ανάγνωσμα και μελώδημα των πιστών όχι μονάχα της Συναγωγής, αλλά και της Χριστιανικής Εκκλησίας.
Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός
Υάκινθος.

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Αφού όπως γράφει «Γνωρίζει ότι η πραγματική μετάνοια ξεπλύνει τις συγκεκριμένες αμαρτίες.» Τότε γιατί αγωνιά αφού και οι ερχόμενες αμαρτίες κατά τον ίδιο τρόπο θα ξεπλυθούν;
Ο ορισμός της ανομίας μου άρεσε.

ΠΗΝΕΛΟΠΗ είπε...

Aυτη η σχοινοβασια του ''πεφτω--σηκωνομαι---πεφτω ---σηκωνομαι...μεχρι εσχατης πνοης''σε ταπεινωνει σε βοηθαει να δεις ποσο τιποτα εισαι και αν συνδιαστει με τον θανατο βλεπεις πως εισαι και πηλος πιο κατω ακομα δηλαδη Αυτο το σκαμπανευασμα ομως σε βοηθαει να γινεις πρακτικος στα πνευματικα διοτι αποκτας την γνωση του εαυτου σου και να μην απελπιζεσαι εαν και εφοσων αυτη την αθλιοτητα της ψυχης σου την κουβαλησεις εμπροσθεν του θεου στην ιερα εξομολογηση.Και ειναι ωραιο να ξερω ποιος ειμαι ειναι ωραιο να ξερω τι εχω δικο μου σε αυτη τη ζωη και ακομη ποιο ωραιο ειναι να ξερω πως πρεπει να ειμαι---Διοτι ολα τα εξωτερικα χαρισματα που εχουμε απο τον θεο ειναι για τις αναγκες του πλησιον αδελφε-η ο γιατρος θα παει στον κουρεα να κουρευτει και ο κουρεας στον γιατρο να γιατρευτει π.χ ετσι αποτελουμε ενα μικρο κομματακι του πασλ μπροστα στον θρονο του θεου.Αυτα ομως τα χαρισματα εδω θα τα αφησουμε ενω θα παρουμε μαζι μας στην αλλη ζωη τα αλλα χαρισματα τα λιγα η τα πολλα τα εσωτερικα της ψυχης.Παντος ο ανθρωπος εχει μια αγωνια αν βρει τον κυριο---την αγωνια μην αμελησει για τα πνευματικα και πεσει και ξαναγυρισει πισω στην παλαια ζωη και τον βρει ο θανατος και χασει ολον αυτον τον κοπο που ειχε κανει να πλησιασει τον θεο....Για μενα αν ξερω ποιος ειμαι γιατι ποναω γιατι ειμαι χριστιανος γιατι ειμαι υπαρηφανος κ.λ.π εχω κανει τον μισο αγωνα διοτι η γνωση σε φερνει πιο κοντα με τον κυριο! ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗς ΕΚΚΛΗΣΙΑς!!! Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ!!! ΚΑΙ Η ΜΝΗΜΗ ΟΤΙ ΚΑΠΟΤΕ ΘΑ ΠΕΘΑΝΟΥΜΕ+++

Ανώνυμος είπε...

Περί μετανοίας

Αυτή η γυμναστική της ψυχής,
αυτός ο προγραμματισμός της βούλησης
πολύ με κούρασε, αδέρφια μου!
Μοιάζει ανέγγιχτη η φύση
στου προσώπου μου τα καμώματα.
Σιωπηλή και ατάραχη
περιμένει τη σίγουρη ρεβάνς.
Σα γυναίκα γρια στο τέλος της μέρας
κρατά τα κλειδιά απ'το ερμάρι του είναι
περιμένοντας υπομονετικά το αναψοκοκκινισμένο πρόσωπο
να γονατίσει μπροστά της
εκλιπαρώντας τον άρτο τον επιούσιο
της ανάγκης.

Ως πότε θα τολμά να ελπίζει στη νίκη;
αναρωτιέται πίσω από το γέρικο μέτωπο.

Αλεξανδρεύς

ΥΓ Εμπνευσμένο από το κείμενο περι μετανοίας του Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας

πηνελοπη είπε...

o aγωνας εχει σημασια και οχι η εκβαση του αγωνα ο αγωνας οτι διασκελιζω δρομο κακοτραχαλο και υδρωνω ....για να βρω τον κυριο ο αγωνας χωρις να θελω επαθλο ο αγωνας ετσι επειδη αισθανομαι κατι κατι..δια τον κυριο βαλε εσυ τον πλαγιο του πρωτου και ασε ολα τα αλλα σε εκεινον....

Ανώνυμος είπε...

Εκφράζω τον θαυμασμό μου για την υπέροχη επιλογή. Ένας στίχος ψαλμικός που καθημερινά τον λέω και όμως ποτέ δεν είχα συλλάβει το νόημα των λέξεων ανομία και αμαρτία έτσι όπως μας τις μεταφέρει ο συγγραφέας.

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλό κείμενο και συγχαρητήρια για την επιλογή Υάκινθε.
Επίσης, πολύ μου άρεσε και το ποίημα του Αλεξανδρέα, το οποίο εμπνεύστηκε από το κείμενο. Όμως, κάπου χάθηκα στη μέση. Μπορείς αγαπητέ Αλεξανδρέα να μας εξηγήσεις τι εννοείς στο μέρος που λες "για τη γυναίκα γριά στο τέλος της μέρας... κλπ";
Αναμένω την απάντησή σου...

Ανώνυμος είπε...

Κουλτούρα μεν αλλά υπέροχο θεολογικό άρθρο.

Ανώνυμος είπε...

Καταπληκτικός ο λόγος του. Δεν είχα ως σήμερα κατανοήσει αυτό των διαχωρισμό ανομίας και αμαρτίας. Διαφωνώ περί κουλτούρας είναι ποιμαντικό θεολογικό κείμενο από τα λίγα.

Ανώνυμος είπε...

Αμαρτία εστίν η ανομία γράφει ο υψιπέτης της θεολογίας.Δηλαδή η παράβαση του νόμου του Θεού.Κι όχι η υπαρκτική αστοχία όπως βάφτισαν την αμαρτία κάποιοι νεοορθόδοξοι για να μην τους κατηγορήσουν σαν νομικιστές και ιδεολογικά συμπλέοντες με τον Άνσελμο Κανταρβουρίας.Και η παράβαση κολάζεται με αιώνιες ποινές αν δεν υπάρξει μετάνοια.Μήπως σκανδαλίστηκε κανείς με τη φράση αιώνια ποινή;

Ανώνυμος είπε...

Ο Θεός δεν έχει ανάγκη από πολλά λόγια αλλά από έστω και μια μικρή μετάνοια για να μας δωρίσει την Βασιλεία των Ουρανών. Οι αιώνιες ποινές είναι για τους αμετανόητους. Τι σημαίνει ο όρος νεορθόδοξος δεν τον γνωρίζω; μήπως είναι κατασκεύασμα κάποιων με μοναδικό σκοπό να πετούν λάσπη στους εν Χριστώ αδελφούς; Γιατί τόση κακία και μίσος μεταξύ σας;

Ανώνυμος είπε...

Δεν νομίζω ότι τόσο ο προφητάναξ Δαυίδ όσο και ο ευαγγελιστής Ιωάννης γράφοντας για ανομία υποδήλωναν τη σύγκρουση με το θετό κοινωνικό δίκαιο όπως ισχυρίζεται ο αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας.Οι αμφιβάλλοντες ας μελετήσουν την ερμηνεία των ψαλμών των αειμνήστων Τρεμπέλα και Κολιτσάρα αλλά και πολλών πατέρων της Εκκλησίας.Οι προσωπικοί φιλοσοφικοί στοχασμοί δεν συνιστούν κατ ανάγκη θεολογία.

χειριστος είπε...

MHΠΩΣ ΝΕΟΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟ ΦΙΛΕ ΤΩΝ 3.55;