Σάββατο, 31 Μαρτίου 2012

Ο Εθνικο- απελευθερωτικός - Ενωτικός Αγώνας 1955-59 των Ελλήνων της Κύπρου - Γεώργιος Κουρκούτας

Σελίδες ιστορίας
ΑΠΡΙΛΙΟΣ 1955
Ξεκινά ο Αντιαποικιακός και Ενωτικός Αγώνας της ΕΟΚΑ
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο η συμμετοχή της Ελλάδος στην πλευρά των Νικητών ,ύστερα από μία μεγάλη σειρά Θυσιών τόσο αμάχων όσο και Ενόπλων από την 28η Οκτωβρίου 1940 ως το τέλος του Πολέμου ,είχε γεμίσει τους Έλληνες με ελπίδες και προσδοκίες για την δικαίωση προαιώνιων εθνικών δικαίων .Όλοι το ομολογούσαν και το ζητούσαν . Αυτό προσπάθησε να υπερασπιστεί η Ελλάς μετά τον Πόλεμο στις Διεθνείς συσκέψεις των Νικητών .
Όπως είναι γνωστόν, από τα τρία ζητούμενα της Ελληνικής Διεκδίκησης μόνο για τα Δωδεκάνησα (που προ της Κατοχής ήταν Ιταλοκρατούμενα ) επιτεύχθηκαν οι εθνικές προσδοκίες με την Ενσωμάτωσή τους στην Ελλάδα ,ενώ αγνοήθηκε η επίλυση του Βορειοηπειρωτικού και της διευθέτησης των βορείων μας συνόρων προς την Βουλγαρία (που την κρίσιμη στιγμή ….πέρασε στους Νικητές ).Παρέμενε όμως ένα καυτό θέμα ,αυτό της Κύπρου ,που η Βρετανική Κατοχή δεν επέτρεπε οποιαδήποτε διεκδίκηση από Ελληνικής πλευράς ,παρά τις (ειλικρινείς ή χάριν εντυπωσιασμού) δηλώσεις των Ελλήνων Πολιτικών κατά καιρούς .

1η Απριλίου 1955 - ΕΟΚΑ



Αφιερωμένος σε όλους τους ήρωες του Κυπριακού εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα 1955-1959 και σε όλους τους Έλληνες που πάνε κόντρα στο κατεστημένο.

Εθνομάρτυρες του Κυπριακού Έπους 1955 - 59 - Νικολάου Π. Βασιλειάδη

Εθνομάρτυρες
του Κυπριακού
Έπους 1955 - 59

Νικολάου Π. Βασιλειάδη
 
Έκδοση : Αδελφότης Θεολόγων "Ο Σωτήρ"

Το βιβλίο αυτό εξιστορεί τον ηρωισμό, τα κατορθώματα, τις μάχες, τα βασανιστήρια, τους αγώνες των Κύπριων νέων για να ελευθερωθεί το νησί τους απ’ τον αγγλικό ζυγό και να ενωθεί με την μητέρα-Ελλάδα. Οι ήρωες της ΕΟΚΑ, μια χούφτα αμούστακα παιδιά, χωρίς πολεμική πείρα, με 500 κυνηγετικά όπλα και 100 συνολικά αυτόματα κατάφεραν να ντροπιάσουν ένα στρατό 40.000 χιλιάδων ανδρών, άρτια εξοπλισμένου και ειδικά εκπαιδευμένου και συνάμα να ταπεινώσουν σε παγκόσμιο επίπεδο, την πανίσχυρη τότε Βρετανική Αυτοκρατορία.
Το μεγάλο έπος του 1955-59 ήταν δημιούργημα κυρίως των νέων της Ελληνικής Κύπρου. Άλλοι έπεσαν γενναία στο πεδίο της τιμής. Άλλοι έγιναν ολοκαυτώματα. Άλλοι βάδισαν στην αγχόνη με τον Εθνικό Ύμνο και το «Χριστός Ανέστη». Η πίστη τους στο Θεό, το ρωμαλέο τους φρόνημα, η αφοσίωσή τους στα ιδανικά της Πατρίδας και της Ελευθερίας κατέπληξαν τον κόσμο. Γρηγόρης Αυξεντίου, Ευαγόρας Παλληκαρίδης, Μάρκος Δράκος, Ιάκωβος Πατάτσος, Στυλιανός Λένας, Κυριάκος Μάτσης και τόσοι άλλοι… Τα ονόματά τους πέρασαν στην Αθανασία!

Συναυλία της χορωδίας «Θεόδωρος ο Φωκαεύς»

 Γέμισε σήμερα το βράδυ ο Ναός της Αγίας Σοφίας Πατρών από της μελωδικές φωνές της Βυζαντινής χορωδίας «Θεόδωρος ο Φωκαεύς» υπό την διεύθυνση του Πρωτοψάλτη κ. Χαράλαμπου Θεοτοκάτου. Τους χαιρετισμούς του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ. Χρυσοστόμου μετέφερε ο Πρωτοπρεσβύτερος π. Ερμόλαος Μασσαράς.






Αρχιεπίσκοπος Aθηνών Ιερώνυμος Β': «ναι στο διάλογο, αλλά με προϋποθέσεις»

Για τις αντιδράσεις στο διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς:  
Δεν κάναμε ποτέ εμείς διάλογο μόνοι μας, ως Ορθόδοξοι Έλληνες, με τους Καθολικούς. Ούτε οι Ρώσοι θα μπορούσαν να πάνε μόνοι τους. Ήρθαν όλοι οι Ορθόδοξοι, ψήφισαν και είπαν θα κάνουμε το διάλογο με τους Καθολικούς, κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις και ορισμένους όρους. Έρχονται μερικοί Αρχιερείς –και επηρεάζουν και μερικούς λαϊκούς– και λένε “τι τον θέλουμε αυτόν τον διάλογο;”
Κατ’ αρχήν, χριστιανικά, δεν μπορούμε να απορρίψουμε ποτέ τον διάλογο. Με όλους πρέπει να μιλάμε. Το θέμα είναι να κρατάμε την αλήθεια. Έχουμε, λοιπόν, αυτόν τον διάλογο και υπάρχουν μερικοί που λένε “όχι!”. Μα δεν είναι απόφαση μόνο δική μας. Είναι απόφαση που έχουν πάρει όλοι οι Ορθόδοξοι. Δεν είναι θέμα δικό μου να πω “όχι στο διάλογο”.
Συνήλθαν όλοι οι Ορθόδοξοι και αποφάσισαν να μιλήσουν και με τους Καθολικούς. Τώρα τελευταία μιλάμε και με το Ισλάμ, να μιλήσουμε και με τους Διαμαρτυρομένους κ.λπ. Η προσοχή του διαλόγου είναι μέχρι πού φτάνουν, εάν ζητούν να κάνουμε παραχωρήσεις, συμφωνίες κ.λπ. Η Εκκλησία μας, λοιπόν, δεν έχει παρατηρήσει σημεία με βάση τα οποία πρέπει να πούμε πως διακόπτουμε τον διάλογο»

Σχετικά με την έννοια της Νεο - πατερικής ή Μετα- πατερικής Θεολογίας:
«Η εποχή μας έχει βγάλει κι αυτή Πατέρες. Η νεοπατερική, την είπανε μεταπατερική, δεν είναι άλλη θεολογία, είναι χρονικό πράγμα. Όπως θα λέγαμε η σύγχρονη θεολογία, οι σύγχρονοι θεολόγοι. Περιμένουμε, βέβαια, την απάντηση του Σεβ. Δημητριάδος. Εάν είναι, λοιπόν, ζήτημα χρονικό, δεν έχουμε τίποτα να κάνουμε».

Σχετικά με την εκκλησιαστική περιουσία και τον χωρισμό Εκκλησίας-Κράτους:
«Όταν βλέπω ότι την περιουσία τη δίνω στον φτωχό και την παίρνεις και τη δίνεις στον πλούσιο, δεν θα διαμαρτυρηθώ; Τώρα τι λέει ο νόμος: όποια περιουσία δόθηκε το 1952 και δεν έχει διατεθεί, το κράτος μπορεί να τη δώσει όπου θέλει».
«Είμαστε υπέρ του χωρισμού, όχι γιατί το θέλουμε εμείς, εμείς δεν θα το ζητήσουμε ποτέ. Εάν μας πούνε ότι δεν μας θέλουν, θα το κάνουμε. Θα περάσουμε καλύτερα. Μόνοι μας δεν θα το κάνουμε, γιατί μπορούμε ό,τι μπορούμε να βοηθήσουμε ακόμη.»

Σχετικά με τα πρεσβυγενή Πατριαρχεία και τις εξελίξεις στη Συρία:
«Στο Ιράκ χάθηκε ο Χριστιανισμός όλος. Πρέπει να μας απασχολήσει το θέμα των Χριστιανών γύρω από τη Μεσόγειο. Φεύγουν από όλα αυτά τα μέρη για να γίνουν αραβικά. Δεν πρέπει εμείς να νοιαστούμε γι’ αυτούς τους ανθρώπους;»

Τέλος, για τα μέτρα που ελήφθησαν για τις πρόσφατες παρελάσεις ο Μακαριώτατος τόνισε:
"Τα μέτρα που ελήφθησαν πριν μερικές μέρες είναι ταπεινωτικά για όλους μας."

Αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος Β'
Πηγή: Πρόναος

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ -π. Ιωήλ Κωνστάνταρος

ΚΥΡΙΑΚΗ Ε΄ ΝΗΣΤΕΙΩΝ
(Μάρκου Ι΄ 32-45)

Ο Κύριος, βλέποντας ότι πλησιάζουν οι ημέρες του εκουσίου του Πάθους, του Σταυρού, της Ταφής και της ενδόξου Αναστάσεως, προετοιμάζει τους μαθητές του, ώστε να γνωρίζουν και να μη σκανδαλιστούν για τα όσα θα συμβούν σε Αυτόν. Όμως, οι μαθητές, έχοντας μέσα στη συνείδησή τους, διαφορετικές θεωρίες και αντιλήψεις περί του Σωτήρος και του Μεσσίου του Ισραήλ, παρεξηγούν τους λόγους, με αποτέλεσμα να ζητούν πράγματα εντελώς απαράδεκτα.
Ο ίδιος ο Ιησούς τους ξεκαθαρίζει ότι «ουκ οίδατε τι αιτείσθε» δηλ. δεν γνωρίζετε τι ζητάτε. Αλλά και πάλι, ο δυσκίνητος στα πνευματικά νους, των αφωτίστων ακόμα μαθητών, δεν κατορθώνει να συλλάβει το μέγεθος της θυσίας του Θεανθρώπου, γι αυτό και ο όμιλος των μαθητών, αγανακτεί με τους δύο αυταδέλφους, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, φοβούμενοι ότι αυτοί οι δύο θα λάβουν υπεροχική θέση στην κοσμική βασιλεία που δήθεν ετοίμαζε ο Ιησούς.

Eπιστολή Καθηγητών ΑΠΘ για τους "αντιρρησίες" των διαλόγων προς την Ιερά Σύνοδο

Προς την Ι. Σύνοδο
της Εκκλησίας της Ελλάδος
Ι. Γενναδίου 14,
115 21 Αθήνα

Θεσσαλονίκη, 29 Μαρτίου 2012

"προσέχετε ἑαυτοῖς καὶ παντὶ τῷ ποιμνίῳ ἐν ᾧ ὑμᾶς τὸ πνεῦμα τὸ ἅγιον ἔθετο ἐπισκόπους ποιμαίνειν τὴν ἐκκλησίαν τοῦ θεοῦ, ἣν περιεποιήσατο διὰ τοῦ αἵματος τοῦ ἰδίου".  Πρ 20,28

Μακαριώτατε άγιε Πρόεδρε,
Σεβασμιώτατοι,

Από μακρού χρόνου η ακαδημαϊκή κοινότητα παρακολουθεί την εξέλιξη μιας ιδιοτύπου διαμάχης, η οποία αφορά στην θέση της διοικήσεως της Εκκλησίας της Ελλάδος στους διαχριστιανικούς και διαθρησκειακούς διαλόγους και τους οργανισμούς όπου αυτοί διεξάγονται. Οι περισσότεροι εξ ημών έχουμε συμμετάσχει στο παρελθόν και εξακολουθούμε να συμμετέχουμε στους επιστημονικούς αυτούς διαλόγους, εκπροσωπούντες είτε την Εκκλησία της Ελλάδος είτε το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τις άλλες παλαίφατες εκκλησιαστικές διοικήσεις. Για τα αποτελέσματά τους υποβάλλεται λεπτομερής απολογισμός στις αρμόδιες συνοδικές επιτροπές, όπου οι Σεβ. Ιεράρχες έχουν την δυνατότητα να ενημερωθούν διεξοδικώς για την πρόοδο αυτών των κινήσεων. 

Το Οσφράδιον - Ηλίας Γ. Σκόνδρας

            Δέν ὑπάρχει εγκώμιο που να ταιριάζει στο πρόσωπο και στο έργο  της Υπεραγίας Θεοτόκου κα να μη το έχουν χρησιμοποιήσει  οι ιεροί υμνογράφοι στην  ακολουθία του Ακαθίστου Υμνου.
Ακούμε να  χαρακτηρίζουν τη Μητέρα του Θεού με αναρίθμητες συμβολικές λέξεις ή φράσεις, όπως παράδεισον, αστέρα, λιμένα, πόλιν, βάθος, ύψος, στολήν, στοργήν, ιλαστήριον του κόσμου  κ.ά.
Ένα ασυνήθιστο εγκώμιο που επέλεξαν για την Παναγία μας είναι  το οσφράδιον, που σημαίνει άρωμα ή ευωδία  και απαντάται σε τροπάριο του κανόνος ως εξής: Χαίρε [η τέξασα] το οσφράδιον του πάντων Βασιλέως. Μεταφράζεται  με δύο τρόπους: Χαίρε συ που γέννησες την ευωδία του Βασιλιά του σύμπαντος ή Χαίρε συ που είσαι η ευωδία του Βασιλιά του σύμπαντος. Και οι δύο αποδόσεις είναι ορθές, διότι σύμφωνα με την πρώτη οσφράδιο με την απόλυτη έννοια είναι ο Κύριος, ο Υιός και Λόγος του Θεού, που αποτελεί την υπέρτατη πνευματική ευωδία. Σύμφωνα με τη δεύτερη οσφράδιο είναι η Παναγία μας, η οποία μπροστά στο Θεό είναι μοναδική ευωδία, καθότι η Παρθένος Μαριάμ είναι η αγιωτέρα ανθρωπίνη ύπαρξη και αναδίδει ασύγκριτο άρωμα αρετής.

Το Μυστήριο του Ευχελαίου στο Ευγηρείο "Η Αγία Σκέπη"


Στη Μονάδα Φροντίδας Ηλικιωμένων  «Η Αγία Σκέπη» της Χριστιανικής Εστίας Πατρών τέλεσαν το Μυστήριο του Ευχελαίου οι πρεσβύτεροι π. Βασίλειος Χριστοδούλου, π. Βασίλειος Πατσός και π. Παναγιώτης Θωμάς.





Κατανυκτικός Εσπερινός εις τον Ιερό Ναό Αγίας Τριάδος Πατρών

Ο ΣΤ΄ Κατανυκτικός Εσπερινός
θα τελεσθεί την Κυριακή
1η Απριλίου 2012
υπό του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
Πατρών κ. Χρυσοστόμου
εις τον Ιερό Ναό
Αγίας Τριάδος Πατρών
ώρα 6:00 μ.μ.

Πέμπτη, 29 Μαρτίου 2012

Ὁ Μητροπολίτης Πατρῶν κ. Χρυσόστομος στὸ Πειραματικὸ Γυμνάσιο τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν

 Μετὰ ἀπὸ αἴτημα τῶν παιδιῶν καὶ παράκληση τοῦ Διευθυντοῦ κ. Νικολάου Μεσσαλᾶ καὶ τοῦ Θεολόγου Καθηγητοῦ κ. Εὐαγγέλου Κυριακουλοπούλου, ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος, ἐπεσκέφθη τό Πειραματικό Γυμνάσιο τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν καί συνομίλησε μὲ τὰ παιδιὰ τῆς Γ’ Γυμνασίου. Ἐπί δύο ὧρες τὰ παιδιὰ ἐρωτοῦσαν γιὰ διάφορα ζητήματα τὸν Μητροπολίτη, ἀποδεικνύοντας ὅτι τοὺς ἐνδιαφέρει τὰ μέγιστα ἡ κατάσταση ποὺ ἐπικρατεῖ σήμερα στὴν κοινωνία μας, εἶναι προβληματισμένα γιὰ τὸ μέλλον καὶ ἐπιθυμοῦν νὰ γνωρίζουν τὶς θέσεις καὶ τὶς ἐνέργειες τῆς Ἐκκλησίας σήμερα, ἀλλὰ καὶ ποιὲς εἶναι οἱ προοπτικές της καί τά σχέδιά της γιὰ τὸ αὔριο.

Ὁ Σεβασμιώτατος μὲ πολλὴ ἀγάπη καὶ ἀμεσότητα, ἐπικοινώνησε καὶ συνεζήτησε μὲ τὰ παιδιά, ἀπαντώντας στὰ ἐρωτήματά τους καὶ δίδοντας ἐξηγήσεις στὶς ὅποιες ἀπορίες τους ποὺ εἶχαν σχέση μὲ τὴν Ἐκκλησία καὶ τὸ σύγχρονο γίγνεσθαι.

Σημαντικὸ εἶναι τὸ γεγονὸς ὅτι πέρασε τόσο σύντομα ἡ ὥρα ποὺ τὰ παιδιὰ δὲν ἤθελαν νὰ φύγῃ ὁ Μητροπολίτης.

«Παιδιά μου», εἶπε ὁ Σεβ. φεύγοντας, «εἶστε ἡ χαρά μας καί τό καύχημά μας. Σᾶς ἀγαπᾶμε πολύ καί ἀξίζει νά κάνωμε γιά χάρη σας ὁποιαδήποτε θυσία.

«Ἦταν μιά ἡμέρα συγκινητικὴ γιὰ μένα καὶ συγκλονιστική», εἶπε ὁ Σεβασμιώτατος στόν Διευθυντή καί τούς Καθηγητάς. «Ἀποκαλύπτομαι μπροστὰ στὴν εἰλικρίνεια, τὴν ἁγνότητα τῶν αἰσθημάτων καὶ τήν καθαρότητα τῶν ψυχῶν τῶν παιδιῶν.

Ἀπὸ αὐτὰ τὰ παιδιὰ θὰ ἀρχίσῃ - ἔχει ἤδη ἀρχίσῃ - ἡ ἐπανάσταση γιὰ τὴν ἀπαλλαγή μας ἀπὸ ἕνα σάπιο σύστημα ζωῆς. Αὐτὰ τὰ παιδιὰ μὲ τὸν μαχητικό τους ἐνθουσιασμὸ θὰ ἀλλάξουν τὴν κοινωνία μας».

Ὁ Σεβασμιώτατος εὐχήθηκε, στὸ Διδακτικὸ προσωπικό του Σχολείου καὶ στοὺς Μαθητές, Καλὸ Πάσχα καὶ κάθε εὐλογία ἀπὸ τὸν Θεό.

• Ἐπίσης ὁ Σεβασμιώτατος ἐπεσκέφθη καὶ τὸ ἐγγὺς εὑρισκόμενο Πειραματικὸ Λύκειο τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν καὶ εὐχήθηκε στὸν κ. Διευθυντὴ καὶ στὸν Σύλλογο τῶν Καθηγητῶν, ὅπως καὶ στοὺς Μαθητές, Καλὸ Πάσχα. Ἐνῶ ὑποσχέθηκε, ἀνταποκρινόμενος στὴν πρόσκληση τοῦ κ. Διευθυντοῦ, ὄτι θά ἐπισκεφθῇ μέ ἄλλη εὐκαιρία τό Σχολεῖο γιά νά συνομιλίσῃ μέ τούς μαθητάς.




Εκκλησία δεν είναι - Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος


Εκκλησία
δεν είναι τοίχος και στέγη,
αλλά πίστη και τρόπος ζωής.

Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος

Γράμμα τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου πρός τόν Μακ. Ἀρχιεπίσκοπον Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. κ. Ἱερώνυμον.

Μακαριώτατε Ἀρχιεπίσκοπε Ἀθηνῶν καὶ πάσης Ἑλλάδος, ἐν Χριστῷ τῷ Θεῷ λίαν ἀγαπητὲ καὶ περιπόθητε ἀδελφὲ καὶ συλλειτουργὲ τῆς ἡμῶν Μετριότητος κύριε Ἱερώνυμε, Πρόεδρε τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, τὴν Ὑμετέραν σεβασμίαν Μακαριότητα ἀδελφικῶς ἐν Κυρίῳ κατασπαζόμενοι, ὑπερήδιστα προσαγορεύομεν.
Ἐπικοινωνοῦντες διὰ τῶν μετὰ χεῖρας ἀδελφικῶν ἡμῶν Πατριαρχικῶν Γραμμάτων πρὸς τὴν Ὑμετέραν λίαν ἡμῖν ἀγαπητὴν καὶ περισπούδαστον Μακαριότητα καὶ τὴν περὶ Αὐτὴν Ἱερὰν Σύνοδον τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἐπιθυμοῦμεν ἵνα καταστήσωμεν Ὑμᾶς κοινωνοὺς τῆς ἣν δοκιμάζει ἡ Μήτηρ Ἐκκλησία ἀγωνίας καὶ θλίψεως ἐκ τῶν δηλώσεων, ἐκδηλώσεων καὶ ἐν γένει κινήσεων ἐντὸς τῶν κόλπων τῆς Ὑμετέρας Ἐκκλησίας, καθ' ἃς ἐκφράζονται θέσεις καὶ ἐκτιμήσεις καὶ ἀπόψεις ἥκιστα συμβιβαζόμεναι πρὸς τὸ Ὀρθόδοξον ἦθος καὶ ἔθος, προκαλοῦσαι εὐρυτέραν ἀπορίαν, ἐγκυμονοῦσαι δὲ καὶ κινδύνους καὶ ἀπροβλέπτους συνεπείας διὰ τὴν ἑνότητα αὐτῆς ταύτης τῆς καθ' Ὑμᾶς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ καὶ τῆς Ἁγίας ἡμῶν Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας ἐν τῷ συνόλῳ αὐτῆς.  

Ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς για την δράση των "Μαρτύρων του Ιεχωβά"

Τον τελευταίο καιρό διαπιστώνουμε ότι οι λεγόμενοι «μάρτυρες του Ιεχωβά» παρουσιάζουν προκλητική κινητικότητα και δραστηριότητα.
Μία πρόσκλησί τους που κυκλοφορεί αυτές τις ημέρες, καλεί τους αποδέκτες της να προσέλθουν σε χιλιαστικές συνάξεις για να γνωρίσουν τον Ιησού, όπως λένε.
Τι ειρωνεία, αλήθεια! Εκείνοι που είναι ξένοι από το φως και την αλήθεια του Ευαγγελίου, οι διαστρεβλωτές των αγίων Γραφών, οι πολέμιοι της Ορθοδόξου πίστεως, οι αρνητές του Χριστού μας, θα μιλήσουν για τον Κύριο Ιησού Χριστό μας;
Τι να πουν; Ότι ο Κύριος Ιησούς Χριστός μας είναι κτίσμα, είναι άνθρωπος και όχι Θεός; Αυτά δεν πιστεύουν; Εκείνοι που αρνούνται τη θεότητα του Χριστού μας, να μιλήσουν και να μας γνωρίσουν τι είναι ο Ιησούς;
Εμείς έχουμε την μία, αγία, καθολική και αποστολική Εκκλησία μας. Έχουμε την αγία μας Γραφή, Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Έχουμε την ιεράν ορθόδοξο παράδοσί μας, έχουμε τους αγίους, θεοφόρους και πνευματοκινήτους πατέρας, που με τη βοήθειά τους γνωρίσαμε και γνωρίζουμε ότι ο Ιησούς Χριστός είναι «Θεός αληθινός εκ Θεού αληθινού, γεννηθείς ου ποιηθείς, ομοούσιος τω Πατρί». Δεν μας χρειάζονται ξενοκίνητοι διδάσκαλοι - κήρυκες και μάλιστα οι πλανεμένοι μάρτυρες του Ιεχωβά.
Οι μάρτυρες του Ιεχωβά, πιστοί στα κηρύγματα της πολυεθνικής εταιρείας «Σκοπιά», δεν πιστεύουν στη θεότητα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, δεν πιστεύουν στην Αγία Τριάδα, στο Άγιο Πνεύμα, δεν δέχονται την Εκκλησία, την ιερά παράδοσι, δεν δέχονται μυστήρια, Ιερούς Ναούς, δεν δέχονται την αλήθεια και υβρίζουν τον Σταυρό του Κυρίου μας, προσβάλουν την Παναγία μας, αρνούνται και την πατρίδα και τη σημαία μας και ο,τι ιερό και όσιο. Αυτοί θα μιλήσουν για τον Κύριο Ιησού;
Δεν γράφονται αυτά, παιδιά μου, για να αναιρέσουν τις κακοδοξίες των Χιλιαστών, για τις οποίες απαιτούνται χιλιάδες σελίδες για να γραφούν αυτές και να αναφερθούν.
Με την Εγκύκλιο αυτή, ως πνευματικός πατέρας και ποιμένας, που ανησυχώ για τη σωτηρία σας, σας παρακαλώ να μείνετε άγρυπνοι στις επιθέσεις των μαρτύρων του Ιεχωβά.
Ως συνανθρώπους μας τους αγαπάμε και θλιβώμαστε γιατί έπεσαν στα δίχτυα της εταιρείας «Σκοπιά», η οποία είναι πολέμιος του Χριστού και απομακρύνει κάθε ψυχή από τη σωτηρία. Ποτέ όμως, μη δεχθούμε τις χιλιαστικές προτάσεις, τις ψευτοδιδασκαλίες τους, τα αντίχριστα έντυπά τους.
Είμαι βέβαιος ότι εσείς, συνειδητοί Ορθόδοξοι Χριστιανοί, δεν θα επηρεασθήτε από τα ψεύδη και την κακοδοξία τους. Μη μείνετε όμως, μόνο στη δική σας άρνησι. Αγωνισθείτε να ενημερωθούν όλοι οι Χριστιανοί μας, όπου κι αν βρίσκονται, για να μην παραπλανηθούν και παρασυρθούν και πλησιάσουν στις χιλιαστικές συνάξεις.
«Στώμεν καλώς!». «Ουκ έστι εν ουδενί άλλω η σωτηρία» παρά μόνο κοντά στο Χριστό μας και μέσα στην Ορθόδοξο Εκκλησία μας. Όχι λοιπόν, στις κακοδοξίες των μαρτύρων του Ιεχωβά, μακρυά από τις πλανεμένες κι αντιγραφικές ψευτοδιδασκαλίες τους.
Όλοι μαζί, με την μυστηριακή ζωή, την οποία οι Χιλιαστές αρνούνται και πολεμούν, ας ετοιμάσουμε τους εαυτούς μας για ένα αγιασμένο και σωτήριο Σταυρώσιμο και Αναστάσιμο Πάσχα.
Αγαπητοί, καλό και άγιο Πάσχα, ηνωμένο με τον Σταυρωμένο και Αναστάντα Θεό μας.

Με την αγάπη του Χριστού μας
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΚΟΣΜΑΣ

Ο π. Αναστάσιος Καντάνης στο Κέντρο Ενοριακής Διακονίας Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Πατρών

Τη  Δευτέρα  2  Απριλίου 2012
ώρα 6:00 μ.μ
στο Κέντρο Ενοριακής Διακονίας 
Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Πατρών
θα ομιλήσει ο  Αρχιμανδρίτης
π. Αναστάσιος  Καντάνης
 Αρχιερατικός επίτροπος
της Ιεράς πόλεως Μεσσολογίου
με θέμα :  
του Εσταυρωμένου Κυρίου»

Η Ακολουθία του Ακαθίστου Ύμνου στον Ι. Ν. Αγ. Σκέπης Πατρών

Την ακολουθία του
Ακαθίστου Ύμνου
την 30η Μαρτίου 2012
στον Ιερό Ναό
Αγίας Σκέπης Πατρών
θα τελέσει
ο Αρχιμανδρίτης
π. Δανιήλ Παπαδημητράκης
Ώρα ενάρξεως 6 μ.μ.

Κατανυκτική εκδήλωση στον Ι. Ν. Αγ. Μαρίνης Πατρών

Στον Ιερό Ναό Αγίας Μαρίνης Πατρών τη Δευτέρα 2 Απριλίου ώρα 6 μ.μ. θα πραγματοποιηθεί κατανυκτική εκδήλωση με θρήνους και μοιρολόγια της Παναγίας μας από την πρεσβυτέρα Καλυψώ Δημητριάδη και την Βυζαντινή χορωδία του Ιερού Ναού Παμμεγίστων Ταξιαρχών, Περιστερίου Αττικής.

Κατά 25% αυξήθηκαν οι άστεγοι στην Ελλάδα τη διετία 2009-2011

Με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση της απασχόλησης στην Ελλάδα, η τριμηνιαία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κοινωνική κατάσταση στην ΕΕ, που δόθηκε στη δημοσιότητα στις Βρυξέλλες.
Ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί στη χώρα είναι ότι οι άστεγοι αυξήθηκαν κατά 25% τη διετία 2009-2011.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνεται, αποτέλεσμα της μεγάλης ύφεσης στην Ελλάδα, η οποία το 2011 έφτασε το 6,8% και το 2012 αναμένεται να είναι 4,7% είναι η συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας κατά 15% συνολικά από την αρχή της κρίσης.
Τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2011, χάθηκαν 370.000 θέσεις εργασίας, ενώ ειδική αναφορά γίνεται στη μείωση των μισθών κατά 22% γενικά και κατά 32% για τους νέους.

John Wu [Mastermind] - Ανθρωπίνη Προστασία feat. JAMSTER [Σεραφείμ]


Ραπ/Στίχοι: ΓΙΑΝΝΟΣ ΓΟΥ, ΣΕΡΑΦΕΙΜ
Μουσική Παραγωγή: ΓΙΑΝΝΟΣ ΓΟΥ

Το τραγούδι είναι διασκευή και περιέχει δείγματα από τον Ύμνο "Μη Καταπιστεύσης με" (Από τον μικρό παρακλητικό κανόνα στην Παναγία) Από το CD "Τα Μπλουζ Της Ψυχής Μου: Βυζαντινά Ακούσματα στον 21ο Αιώνα" (LYRA, 2008) 

Με την ευγενική παραχώρηση άδειας χρήσεως του ΒΑΣΙΛΗ ΧΑΤΖΗΝΙΚΟΛΑΟΥ

ARTwork: Παναγιώτης (3rdEye Revolution) | http://3rdeyerevolution.com/


Υπεύθυνος Παραγωγής: JOHN WU [Mastermind] | 2012

Τετάρτη, 28 Μαρτίου 2012

Το Άγιο Μύρο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο η παρασκευή, «έμψησις» και ο καθαγιασμός νέας ποσότητας του Αγίου Μύρου - Χρήστος Κ. Τσούβαλης

Το Άγιο Μύρο
            στο Οικουμενικό Πατριαρχείο
η παρασκευή, «έμψησις» και ο καθαγιασμός
νέας ποσότητας του Αγίου Μύρου

Φέτος τη Μεγάλη Εβδομάδα θα γίνει μετά από 10 χρόνια η παρασκευή, « έμψησις » και ο καθαγιασμός νέας ποσότητας Άγιου Μύρου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Είναι η τρίτη φορά, που καθαγιάζεται το Άγιο Μύρο στην περίοδο της Πατριαρχίας Βαρθολομαίου (1992, 2002 και 2012)[1].
Το Άγιο Μύρο καθαγιάζεται, περίπου κάθε 10 χρόνια, για να χρησιμοποιηθεί για το μυστήριο του Χρίσματος, που τελείται στην Εκκλησία μας μετά το μυστήριο του Αγίου Βαπτίσματος, προκειμένου να μεταδοθούν στους βαπτισθέντες τα χαρίσματα και οι δωρεές του Αγίου Πνεύματος. 
Στους πρώτους χρόνους του Χριστιανισμού η μετάδοση των δωρεών και των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος, σ’ αυτούς που βαπτίζονταν, γίνονταν από τους Απόστoλους ( Πράξεις, 8, 14-17  και 19, 1-6 )
Τούτο όμως έγινε δύσκολο όταν αυξήθηκαν οι κατά τόπους Εκκλησίες και ο αριθμός των βαπτιζόμενων πιστών. Γι’ αυτό και οι Άγιοι Απόστολοι από το 2ο αιώνα αποφάσισαν να χρησιμοποιούν αγιασμένο Μύρο, που καθαγίαζαν οι ίδιοι με τους Επισκόπους, που είχαν την αποστολική διαδοχή, και με το οποίο αντικατέστησαν την « δι’ επιθέσεως των χειρών » μετάδοση των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος στους βαπτιζόμενους.
Στην ιστορία αναφέρεται ότι, μέχρι τον 8ο αιώνα, το δικαίωμα παρασκευής και καθαγιασμού του Άγιου Μύρου το είχαν όλοι οι επίσκοποι[2], με το πέρασμα των χρόνων το δικαίωμα αυτό περιέρχεται στους Πατριάρχες και τέλος στον Οικουμενικό Πατριάρχη, για λόγους όχι εξάρτησης και υποταγής αλλά ως απτό και ορατό σημείο ενότητας και δεσμού των κατά τόπους Πατριαρχείων και Αυτοκέφαλων Εκκλησιών με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Από τον ανωτέρω κανόνα εξαιρέθηκαν, από τον 14ο αιώνα, η Εκκλησία της Ρωσίας και, από τον 19ο αιώνα, οι Εκκλησίες της Ρουμανίας και Σερβίας.
Πληροφορίες για τον τρόπο παρασκευής, έψησης και καθαγιασμού του Άγιου Μύρου, έχουμε από τις σελίδες της Παλαιάς Διαθήκης (Έξοδος, 30, 22-25), την Αποστολική Παράδοση του Ιππόλυτου τον 3ο αιώνα και από το έργο «Περί της Εκκλησιαστικής Ιεραρχίας» του Ψευδοδιονύσιου του Αρεοπαγίτη τον 5ο αιώνα. Νεώτερες διατάξεις, για τον καθαγιασμό του Άγιου Μύρου, έχουμε στο μεγαλογράμματο, από περγαμηνή κώδικα, που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Βατικανού και είναι γνωστός ως « Βαρβερινός Κώδιξ ελληνικός υπ’ αριθμ. 336 » του 8ου αιώνα, επίσης στο Μέγαλο Ευχολόγιο, στην Τυπική Διάταξη της Συνοδικής Βιβλιοθήκης του Πατριαρχείου της Ρωσικής Εκκλησίας και στο «Ευχολόγιο Goar» του 1730. Στο Οικουμενικό Πατριαρχείο από τον ΙΘ΄ αιώνα λειτουργεί νέα Τάξη και Ακολουθία παρασκευής, έψησης και καθαγιασμού του Άγιου Μύρου με την αρμονική συνεργασία αφ’ ενός της Χημικής και Φαρμακευτικής Επιστήμης και αφ’ ετέρου « της σιωπωμένης και μυστικής παραδόσεως » της Εκκλησίας.
Η ἐκκλησιαστική παράδοση του Οικουμενικού Πατριαρχείου διαθέτει από το 1850 τον « Κατάλογο των ειδών των αρωμάτων, εξ ων συντίθεται το Άγιον Μύρον », που περιλαμβάνει λάδι, κρασί και άλλες 55 αρωματώδεις ουσίες[3], που συμβολίζουν τα πολυποίκιλα χαρίσματα και τις δωρεές του Αγίου Πνεύματος, οι δε ανωτέρω επιστήμες καταθέτουν τη συμβολή τους για την αρτιότερη παρασκευή του.
Η ακολουθούμενη τυπική διάταξη παρασκευής και έψησης του Αγίου Μύρου, αρχίζει την Κυριακή των Βαῒων ξεχωριστά, συγκλίνει και ενοποιείται τη Μεγάλη Πέμπτη με μια ιδιαίτερη ιεροτελεστία καθαγιασμού, που δεν έχει προηγούμενο και είναι η εξής :
Την Κυριακή των Βαῒων, μετά την δοξολογία, ο Μέγας Εκκλησιάρχης οδηγεί από το «Νάρθηκα» του Πατριαρχικού Ιερού Ναού του Αγίου Γεωργίου, τον Άρχοντα Μυρεψό και τους συνεργάτες του, Ειδικούς Κοσμήτορες Μυρεψούς, που φέρουν λευκές μακριές μπλούζες ή « λευκούς ποδήρεις χιτώνες » στο « Σωλέα » και μπροστά στον Αρχιερατικό Θρόνο του Πατριάρχη. Στη συνέχεια « προσάγονται », από δύο διακόνους, στον Πατριάρχη, που φέρει «επιτραχήλιον και ωμοφόριον» και αναγινώσκει την ειδική ευχή, με την οποία ευλογεί τον Άρχοντα Μυρεψό και τους Ειδικούς Κοσμήτορες-Μυρεψούς και τους δίνει στον μεν Άρχοντα το διακριτικό, από μετάξι, «λεντίον», στους δε Μυρεψούς, το Χρυσό Σταυρό της Διακονίας, με την Πατριαρχική σφραγίδα. Ακολουθεί η Θεία Λειτουργία, στην οποία συμμετέχουν ο Άρχων και οι Μυρεψοί από τη θέση απέναντι από το Θρόνο του Πατριάρχου.
Την Άγια και Μεγάλη Δευτέρα, μετά τη Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, δημιουργείται μία πομπή με επικεφαλής τους Πατριαρχικούς χορούς, που ψάλλουν το Απολυτίκιο του Αγίου Γεωργίου και δύο Ιερείς που φέρουν « επιτραχήλιον ». Ακολουθεί ο Πατριάρχης, που φέρει « επιτραχήλιον και ωμοφόριον » δύο διάκονοι με «οράρια» και «δικηροτρίκηρα», Συνοδικοί Αρχιερείς και όποιοι άλλοι Αρχιερείς παρευρίσκονται.
Η πομπή εισέρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο, που βρίσκεται στον αύλειο χώρο του Πατριαρχικού Ναού, όπου βρίσκονται μόνιμες εστίες και ευμεγέθεις χάλκινοι λέβητες, για την έψηση του Μύρου. Οι Χοροί ψάλλουν τα ακόλουθα τροπάρια: « Ευλογητός ει Χριστέ ο Θεός ημών…», «Ως των Αποστόλων Πρωτόκλητος…» και « Την εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον…». Ο Πατριάρχης ευλογεί τον κύκλο των ιερών τελετών με την τέλεση Αγιασμού. Στη συνέχεια ραντίζει με τον Αγιασμό τα παρασκευασθέντα υλικά, τα σκεύη και τους λέβητες. Μετά την «Απόλυσιν» παίρνει ο Πατριάρχης δοχείο ελαίου και αφού το ευλογήσει ρίχνει το λάδι σταυροειδώς στους λέβητες. Το ίδιο κάνει και με το δοχείο του οίνου, όπως και μέρος από τα αρώματα και άνθη που πρέπει να ψηθούν και είναι τα 43 από τα 57 είδη. Στη συνέχεια οι Ειδικοί Κοσμήτορες Μυρεψοί συμπληρώνουν την απαιτούμενη ποσότητα ελαίου και οίνου. Τέλος ο Πατριάρχης, με την λαμπάδα, που κρατάει, ανάβει τη φωτιά. Ακολουθεί η ανάγνωση από τον Πατριάρχη κάποιων κεφαλαίων από το « κατά Ματθαίον » Ευαγγέλιο. Tούτο συνεχίζεται και από τους Συνοδικούς Αρχιερείς και από άλλους αρχιερείς, που παρευρίσκονται αλλά και από κληρικούς της Πατριαρχικής Αυλής. Η τάξη αυτή των αναγνωσμάτων γίνεται όλες τις ημέρες μέχρι και τη Μ. Τετάρτη.
Παράλληλα οι Μυρεψοί, πιστοί στα ιερά κείμενα και τα πατερικά έγγραφα, αλλά με κάποιες υποχρεωτικές αλλαγές και προσθαφαιρέσεις στις ιστορικές συνταγές αρχίζουν τη διαδικασία της παρασκευής και της έψησης και με βάρδιες παρακολουθούν την πορεία και εξέλιξη των εργασιών.
Την Άγια και Μεγάλη Τρίτη, μετά τη Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, ο Πατριάρχης προσέρχεται και πάλι στο Ιερό Κουβούκλιο, όπως και χθες, όπου ψάλλεται ο μικρός Παρακλητικός Κανόνας της Θεοτόκου και μνημονεύει τα ονόματα όλων εκείνων που εργάζονται για την παρασκευή του Μύρου και εκείνων που προσέφεραν χρήματα, τα ευώδη έλαια, το λάδι, το κρασί και τα διάφορα αρωματώδη άνθη και βότανα. Μετά την « Απόλυσιν » ρίχνει ο Πατριάρχης στους λέβητες το υπόλοιπο των οίνου, ελαίου, αρωμάτων και ανθέων και στο τέλος αρχίζει η ανάγνωση του « κατά Μάρκον » Ευαγγελίου.
Την Άγια και Μεγάλη Τετάρτη από το πρωί αρχίζει η σταδιακή μείωση της έντασης της φωτιάς, ώστε το μεσημέρι να ξεκινήσει η διαδικασία της απόσταξης, του φιλτραρίσματος και του καθαρισμού του υλικού.
Μετά τη Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων, ο Πατριάρχης έρχεται στο Ιερό Κουβούκλιο, όπως και τις προηγούμενες μέρες « ποιεί Ευλογητόν », ψάλλονται απ’ όλους τα τροπάρια : « Ευλογητός ει Χριστέ ο Θεός ημών…», « Ότε καταβάς τας γλώσσας…» και « Την εν πρεσβείαις ακοίμητον Θεοτόκον…». Στη συνέχεια διαβάζει ο Πατριάρχης τη νενομισμένη ευχή και ρίχνει, μετά την έψηση του Μύρου, τα τελευταία 14 ευώδη έλαια στους λέβητες και κάνει την «Απόλυσιν». Ακολουθεί η ανάγνωση του «κατά Λουκάν» Ευαγγελίου μέχρις ότου γίνει το απόγευμα το Ιερόν Ευχέλαιο.
Μετά το πέρας του Ιερού Ευχελαίου ο Μέγας Εκκλησι-άρχης με τη βοήθεια των ιερέων και των διακόνων φέρνει στους Μυρεψούς τα αργυρά δοχεία, στα οποία θα μεταγγισθεί το καθαρό υλικό, και θα μεταφερθούν στο Παρεκκλήσι του Αγίου Ανδρέα, όπου θα παραμείνουν μέχρι το πρωί της Μεγάλης Πέμπτης.
Την Αγία και Μεγάλη Πέμπτη η Ακολουθία του Όρθρου τελείται στο Πατριαρχικό Παρεκκλήσιο. Εδώ προσέρχονται οι ορισθέντες Πρεσβύτεροι και Διάκονοι και λαμβάνουν « καιρό » από τον Πατριάρχη. Αμέσως αρχίζει η αμφίεση του Πατριάρχου μέσα στο Παρεκκλήσιο και των Αρχιερέων σε μία Πατριαρχική Αίθουσα, οι δε Πατριαρχικοί Χοροί ψάλλουν το « Άνωθεν οι Προφήται…»
Μετά την αμφίεση γίνεται η κάθοδος στον Πατριαρχικό Ναό «ηχούντων των Κωδώνων».
Προπορεύεται ο Τίμιος Σταυρός μετά των « Εξαπτερύγων ». Έπονται οι Πατριαρχικοί Χοροί, που ψάλλουν τα ακόλουθα στιχηρά: « Πάντα χορηγεί το Πνεύμα το Άγιον…», « Εν τοις Προφήταις ανήγγειλας ημίν…», «Εν ταις αυλαίς Σου υμνήσω Σε…» και « Εν ταις αυλαίς Σου Κύριε, οι πιστοί, το γόνυ της ψυχής και του σώματος υποκλίναντες…».
Ακολουθεί ο Μέγας Πριμικήριος με το «Διβάμβουλον». Στη συνέχεια δύο Διάκονοι με τα «διακονικά εξαπτέρυγα» και 24 Αρχιμανδρίτες και Ιερομόναχοι κρατούντες τα δώδεκα μεγάλα αργυρά δοχεία με το Μύρο καθώς και οι Αρχιδιάκονοι των Ι. Μητροπόλεων Χαλκηδόνος, Δέρκων και Πριγκηποννήσων κρατούντες θυμιατήρια και « δικηροτρίκηρα ».Έπονται οι Συνοδικοί Αρχιερείς καθώς και οι Αρχιερείς εκπρόσωποι Πατριαρχείων και Αυτοκέφαλων Εκκλησιών σε δύο σειρές που κρατούν τα μικρά αργυρά δοχεία. Ο πρώτος στην ιεραρχία Μητροπολίτης, του Οικουμενικού Θρόνου, κρατάει αλαβάστρινο δοχείο, που περιέχει προηγιασμένο Άγιο Μύρο, ο δε δεύτερος αλαβάστρινο δοχείο με Μύρο, που δεν έχει αγιασθεί. Αμέσως μετά ακολουθεί ο Πατριάρχης, που κρατάει τη μικρή Μυροθήκη και συνοδεύεται από τον Μέγα Πρωτοσύγκελλο, τον Αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου και τους 4 Πατριαρχικούς Διακόνους ενδεδυμένους την πλήρη διακονική τους στολή και κρατούντες « δικηροτρίκηρα ».
Όταν η Ιερά Πομπή εισέλθει στον Πατριαρχικό Ναό, οι μεν Πρεσβύτεροι τοποθετούν τα μεγάλα αργυρά δοχεία έξω του Ιερού Βήματος μπροστά στο « Τέμπλο » δεξιά και αριστερά της « Ωραίας Πύλης », οι δε Αρχιερείς εισέρχονται στο Ιερό Βήμα μαζί με τον Πατριάρχη και αφού εναποθέσουν τα μικρά δοχεία πίσω από την Αγία Τράπεζα και τα δύο αλαβάστρινα στην Αγία Πρόθεση εξέρχονται στο Σωλέα, και καταλαμβάνουν οι Αρχιερείς τις θέσεις τους ο δε Πατριάρχης αφού ευλογήσει το λαό ανέρχεται στο Θρόνο, διαβάζει τον « Προοιμιακόν » και αρχίζει η Θεία Λειτουργία.
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, μετά τη Μεγάλη Είσοδο, τοποθετεί πάνω στην Αγία Τράπεζα και πάνω στο «αντιμήνσιον» το αλαβάστρινο δοχείο του αγιασμένου Μύρου δεξιά και του μη αγιασμένου Μύρου αριστερά. Οι δε Ιερείς τοποθετούν τα δοχεία γύρω από την Αγία Τράπεζα. Ακολουθεί η υποδοχή των Τιμίων Δώρων, που τοποθετούνται μεταξύ των δύο αλαβάστρινων δοχείων.
Μετά από το « Και έσται τα ελέη του Μεγάλου Θεού…», ο Πατριάρχης αποκαλύπτει « το πλήρες Μύρου μήπω αγιασθέντος αλάβαστρον », το ευλογεί τρις λέγων «Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν». Στη συνέχεια, ενώ ψάλλουν οι Αρχιερείς το «Ευλογητός ει Χριστέ…», « Ότε καταβάς…» και το « Πάντα χορηγεί…», καθαγιάζει ο Πατριάρχης τρεις φορές τα δοχεία, επικαλούμενος πρώτα « Η Χάρις του Ανάρχου Πατρός είη καθαγιάζουσα τόδε το Άγιον Μύρον », δεύτερο « Η Χάρις του Υιού και Λόγου του Θεού είη μετά σού, Μύρον Άγιον » και τρίτο « Η Χάρις του Παναγίου και Τελεταρχικού Πνεύματος είη μετά σού, Μύρον Άγιον » Αμέσως μετά ο Πατριάρχης και οι Αρχιερείς « κλίνοντες τα γόνατα » διαβάζουν μυστικώς ευχή, όταν την ίδια στιγμή κλήρος και εκκλησίασμα γονατιστοί προσεύχονται ψάλλοντες το « Κύριε ελέησον ». Μετά τη συμπλήρωση της ευχής ο Πατριάρχης εύχεται και ευλογεί το εκκλησίασμα με το « Ειρήνη πάσι » και αφού ο Μέγας Αρχιδιάκονος εκφωνεί το « Τας κεφαλάς ημών τω Κυρίω κλίνωμεν », ο Πατριάρχης εκφωνεί την παρακάτω ευχή, ενώ οι Αρχιερείς ψάλλουν το « Κύριε ελέησον » : « Σοι τω Θεώ των όλων και Βασιλεί, τον αυχένα της καρδίας ευχαριστούντες εκλίναμεν, ανθ’ ων ουκ αξίους όντας ημάς διακόνους γενέσθαι του Θείου Σου τούτου Μυστηρίου κατηξίωσας, και τον έλεον κηρύττομεν, ον εφ’ ημάς πλουσίως εξέχεας. Συ γαρ υπάρχεις προσκυνητός και δεδοξασμένος, και Σοι την δόξαν αναπέμπομεν, … Αμην. »
Μετά την ευχή ο Πατριάρχης ευλογεί και καλύπτει τα δοχεία και με το «τρικέρι» ευλογεί το Λαό. Ακολουθεί το « Πάντων των Αγίων μνημονεύσαντες…» και η Θεία Λειτουργία ολοκληρώνεται με το « Είη το όνομα Κυρίου…».
Μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας, με την ίδια διάταξη της εισόδου, η πομπή εξέρχεται από τον Ιερό Ναό, με τους Πατριαρχικούς Χορούς να ψάλλουν το « Εξηρεύξατο η καρδία μου λόγον αγαθόν », και κατευθύνονται όλοι μαζί στο δροσερό, λίγο αεριζόμενο και προστατευόμενο από έντονες ηλιακές ακτίνες « Μυροφυλάκιον », όπου « διαρκώς καίει λυχνία », και όπου θα εναποτεθεί το Ἀγιο Μύρο για φύλαξη, μέχρις ότου εξαντληθεί το απόθεμα, οπότε και θα αρχίσει η προετοιμασία της νέας παρασκευής. Εδώ ο Πατριάρχης θα κάνει την « Απόλυσιν » της Θείας Λειτουργίας και του καθαγιασμού του Αγίου Μύρου.
Η όλη τελετή επισφραγίζεται με τον « Πολυχρονισμόν » του Πατριάρχου.

Χρήστος Κ. Τσούβαλη
Ἄρχων Οστιάριος του Οικουμενικού Πατριαρχείου

Η Βυζαντινή χορωδία «ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΩΚΑΕΥΣ» υπό την διεύθυνση του χοράρχη κ. Χαράλαμπου Θεοτοκάτου Στον Ι. Ν. Αγ. Σοφίας Πατρών

Επίκαιρη συναυλία Βυζαντινής μουσικής θα πραγματοποιήσει η Βυζαντινή χορωδία «ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΦΩΚΑΕΥΣ», στον Ι. Ν. Αγ. Σοφίας Πατρών, το Σάββατο 31 Μαρτίου 2012 και ώρα 8.00 μ.μ. ενόψει της μεγάλης εορτής του Πάσχα, με τίτλο «Τα Πάθη τα Σεπτά». Ο Βυζαντινός χορός θα ψάλλει, υπό την διεύθυνση του χοράρχη του, Πρωτοψάλτου του Ι. Ν. Αγ. Σοφίας Πατρών κ. Χαράλαμπου Θεοτοκάτου, ύμνους Τριωδίου στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης και επιλεγμένα μέλη της Μεγάλης Εβδομάδος, στο δεύτερο.

Την εκδήλωση θα ανοίξει με ομιλία του ο διοικητικός υπεύθυνος της χορωδίας κ. Γεώργιος Βέργος, αναφερόμενος τόσο στα 7 χρόνια μουσικής πορείας και ιστορίας του χορού, που ξεκίνησε τις συναυλίες της από τον Ι. Ν. Αγ. Σοφίας Πατρών το 2005, όσο και στον καινούργιο ψηφιακό δίσκο της χορωδίας που θα κυκλοφορήσει λίγο πριν το Πάσχα. Την συναυλία θα τιμήσει με την παρουσία του ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος, ο οποίος και θα μιλήσει περί του «Θείου Πάθους».

Ομιλία του Μητροπολιτη Δρυϊνουπόλεως Ανδρέα στην 25η Μαρτίου

Ακροβασία - Στάχυς


Ακροβασία

Και να λοιπόν που πάλι έπεσε.
Κι ήταν οδυνηρή κι αυτή του η πτώση.
Όχι, καμιά μάχη δεν έγινε, κανένας δισταγμός,
ούτε καν μια του εχθρού καλοστημένη παγίδα.
Αβίαστα, χωρίς αιδώ γινήκαν όλα.
Σαν φουσκωμένο ορμητικό ποτάμι
που ξέφρενο τα πάντα κατακλύζει,
έτσι ξαφνικά το πάθος θέριεψε
κι έκαψε τους εύθραυστους τ’ αγώνα του βλαστούς.
Και τώρα, μια πένα στ’ ακροδάκτυλα κρατώντας,
μες από φθόγγους, ρήματα και στίχους,
το Θείο της ελευθερίας δώρημα
πασχίζει εναγωνίως  να ψηλαφήσει
ακροβατώντας και πολλάκις παραπαίοντας
στου αυτοσκοπού την ολέθρια πλάνη
ή στου ζητούμενου τη Θεία μακαριότητα.
 
Στάχυς

Ο θεός είναι ελευθερία, - Ολιβιέ Κλεμάν


Ο θεός είναι ελευθερία,
που θέλει την ελευθερία,
και παράγει την ελευθερία.

Ολιβιέ Κλεμάν

Σκέψεις για το έργο και την προσφορά του Πάπα Σενούντα Γ΄ - Αριστείδη Πανώτη

Ο έπαινος μιας εκκλησιαστικής προσωπικότητας ανήκει στο Θεό γιατί απ' Αυτόν πηγάζει κάθε ανθρώπινη αρετή, μας διδάσκει ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στον Επιτάφιο λόγο του για τον Μέγα Αθανάσιο. Φαίνεται ότι στην Αίγυπτο τιμάται αυτή η αρετή ήδη επί οκταήμερο μετά την πάνδημη ταφή του μακαριστού Πάπα Σενούντα του Γ΄ από μυριάδες πιστών. Αυτοί καταφθάνουν συνεχώς στο μοναστήρι της ταφής του και προσευχόμενοι ραίνουν με πέταλα λουλουδιών και αρώματα τον μαρμάρινο τάφο του αποσπογκίζοντάς τον για ευλογία! Αυτό και μόνον το διαρκές προσκύνημα στον πατέρα του γηγενούς Χριστιανικού λαού της Αιγύπτου που αιώνες καταδυναστεύεται από το κυρίαρχο αραβικό Ισλάμ είναι άξιο προσοχής. Αυτό με αναγκάζει να αναφερθώ στην Εκκλησία των Κοπτών για μην εκμεταλλεύονται την άγνοια πολλών ημετέρων κάποιοι «δερβίσηδες» του εγχώριου «Φονταμελισμού», που δεν θέλουν να καταλάβουν κάτι πολύ απλό: Πώς η Εκκλησία των απογόνων των αρχαίων Αιγυπτίων είναι η πλησιέστερη στην Ορθοδοξία και πέρασε στο σχίσμα, κυρίως, γιατί αντιστάθηκε στη δογματική «νεοτερικότητα» των μέσων του 5ου αιώνα και μαχητικά επέμενε στην αρχαϊκή Χριστολογία των πατέρων της.

ΤΕ­ΧΝΗ­ΤΗ ΕΙ­ΚΟ­ΝΑ - Παναγιώτης Μαρτίνης


Α­πόρ­ροια της Θε­ο­λο­γί­ας για τη φυ­σι­κή ει­κό­να και τη σχέ­ση της με το Αρ­χέ­τυ­πο, υ­πήρ­ξε και εί­ναι η θε­ο­λο­γί­α για τις «τε­χνη­τές» λε­γό­με­νες ει­κό­νες, αυ­τές δηλ. που δη­μιουρ­γεί ο α­γιο­γρά­φος με σκο­πό την αι­σθη­τή πα­ρά­στα­ση του θεί­ου (Χρι­στός, Πα­να­γί­α, ά­γιοι). Κατ’ αρ­χήν πρέ­πει να διευ­κρι­νι­σθεί ό­τι η ει­κο­νο­γρα­φί­α εί­ναι μια κα­θα­ρώς εκ­κλη­σια­στι­κή τέ­χνη. Κα­τά τον Ρώ­σο α­γιο­γρά­φο Λε­ων. Ου­σπέν­σκι «Η ει­κό­να εί­ναι μια α­γιο­γρα­φί­α και ό­χι μια ζω­γρα­φιά θρη­σκευ­τι­κή…». Ο ρό­λος της ει­κό­νας δεν εί­ναι δια­κο­σμη­τι­κός ή α­να­πα­ρα­στα­τι­κός, αλ­λ’ έ­χει μια βα­θύ­τε­ρη και ου­σια­στι­κό­τε­ρη α­πο­στο­λή σαν λα­τρευ­τι­κό α­ντι­κεί­με­νο, και α­πο­τε­λεί α­να­πό­σπα­στο μέ­ρος της λει­τουρ­γί­ας. Η ει­κό­να δεν εί­ναι «ω­ραί­α» ως έρ­γο τέ­χνης, αλ­λά για την α­λή­θεια που εκ­φρά­ζει. Δεν εν­δια­φέ­ρε­ται να δώ­σει χα­ρά στα μά­τια, αλ­λά να μι­λή­σει στην ψυ­χή του αν­θρώ­που. Χα­ρα­κτη­ρί­ζε­ται ως «νη­στευ­τι­κή τέ­χνη», για­τί εί­ναι τέ­χνη λα­κω­νι­κή και χρη­σι­μο­ποιεί τα α­πα­ραί­τη­τα, ό­σα αρ­κούν, για να εκ­φρά­σει το δόγ­μα ή την ι­στο­ρί­α. Ι­διαί­τε­ρα η βυ­ζα­ντι­νή α­γιο­γρα­φί­α, ως τέ­χνη, δεν πα­ρι­στά­νει, αλ­λά εκ­φρά­ζει. Η ει­κό­να ο­νο­μά­ζε­ται «θε­ο­λο­γί­α με ο­ρα­τές πα­ρα­στά­σεις» και ε­πει­δή εί­ναι τέ­χνη λει­τουρ­γι­κή, συ­μπλη­ρώ­νει και ερ­μη­νεύ­ει τη λει­τουρ­γί­α.

Εορτή των Κατηχητικών Αγίας Μαρίνης Πατρών για την 25 Μαρτίου

Από την εορτή των Κατηχητικών του Ιερού Ναού Αγίας Μαρίνης Πατρών για την 25η Μαρτίου 1821.