Δευτέρα 27 Οκτωβρίου 2014

“ΓΕΡΟΝΤΟΛΑΤΡΕΙΑ“ Ὁ σύγχρονος ἐκ δεξιῶν κίνδυνος τῶν πιστῶν!

 ΓΕΡΟΝΤΟΛΑΤΡΕΙΑ

σύγχρονος κ δεξιν κίνδυνος τν πιστν! 

Γράφει: Μ.Σ. ἐκπ/κός

   Στήν ἀρένα αὐτῆς τῆς πρόσκαιρης ζωῆς πού δέν εἶναι ἀνθόσπαρτος ἀλλά “κοιλάδα κλαυθμῶνος”, οἱ πιστοί τοῦ Χριστοῦ ἔχουν νά ἀγωνιστοῦν σκληρά καί νά ἀντιμετωπίσουν χιλιάδες πειρασμούς (ἐξωτερικούς κι ἐσωτερικούς), δοκιμασίες καί θλίψεις, καθώς καί ἀμέτρητους ἐχθρούς (ἐξόν ἀπό τά πάθη τους καί τόν κόσμο, τόν Διάβολο καί τήν πληθώρα τῶν δαιμόνων του).
“Τὸ λοιπόν, ἀδελφοί μου, ἐνδυναμοῦσθε ἐν Κυρίῳ καὶ ἐν τῷ κράτει τῆς ἰσχύος αὐτοῦ. ἐνδύσασθε τὴν πανοπλίαν τοῦ Θεοῦ πρὸς τὸ δύνασθαι ὑμᾶς στῆναι πρὸς τὰς μεθοδείας τοῦ διαβόλου· ὅτι οὐκ ἔστιν ἡμῖν ἡ πάλη πρὸς αἷμα καὶ σάρκα, ἀλλὰ πρὸς τὰς ἀρχάς, πρὸς τὰς ἐξουσίας, πρὸς τοὺς κοσμοκράτορας τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου, πρὸς τὰ πνευματικὰ τῆς πονηρίας ἐν τοῖς ἐπουρανίοις” (Ἐφεσ. 6, 10-12).


Οἱ πειρασμοί στόν ἄνθρωπο, εἶναι σάν ἕνα ζευγάρι μάτια. Ὅπως τά μάτια μποροῦν νά περιστρέφονται κυκλικά καί νά ἀντιλαμβάνονται ὅ,τι ὑπάρχει σέ ὅλες τίς κατευθύνσεις, ἔτσι καί οἱ πειρασμοί μποροῦν νά περιστρέφονται καί νά ξεπροβάλλουν ἀπό ὅλες τίς κατευθύνσεις. Κι ὅπως τά μάτια εἶναι τό ἕνα δεξιά καί τό ἄλλο ἀριστερά, ἔτσι καί οἱ πειρασμοί προέρχονται ἄλλωτε ἐξ ἀριστερῶν καί ἄλλωτε ἐκ δεξιῶν. Κι ὅπως ἐμεῖς μέ τά μάτια βλέπουμε συνεχῶς πρός τόν κόσμο, ἔτσι καί οἱ πειρασμοί βλέπουν συνεχῶς πρός ἐμᾶς, ἐμεῖς εἴμαστε ὁ κόσμος τους. Κι ὄπως τά μάτια κάποτε κλείνουν γιά νά ξεκουραστοῦν ἤ νά παραδοθοῦν στόν Μορφέα κι ἔπειτα πάλι ἀνοίγουν, ἔτσι καί οἱ πειρασμοί. Κάποιες φορές “κοπάζουν”, “σιγοῦν”, ἀλλά καί πάλι ὁρμοῦν μέ δύναμη ἐναντίον μας καί κατά πάνω μας ἀνύστακτα. Κι οὔτε θά μᾶς ἀφήσουν ἀπολέμητους μέχρι τελευταίας πνοῆς. Νά μήν θρέφουμε λοιπόν φροῦδες ἐλπίδες ἐπ’ αὐτοῦ. Ἀντιθέτως, νά εἴμαστε πάντοτε ξάγρυπνοι καί ἑτοιμοπόλεμοι στίς ἐπάλξεις.
«Γρηγορεῖτε καὶ προσεύχεσθε, ἵνα μὴ εἰσέλθετε εἰς πειρασμόν»(Ματθ. 26, 41).
Ἄς ὑποθέσουμε πώς ἡ ψυχή μας εἶναι μία θάλασσα.
Οἱ ἐξ ἀριστερῶν πειρασμοί εἶναι ἡ ἐπιφάνεια τῆς θαλάσσης. Προέρχονται ἀπό πάθη πού εἶναι πιό φανερῶς ἁμαρτωλά, διότι ἐκδηλώνονται ἀποκαλυπτικῶς πρός τά ἔξω: π.χ. πειρασμός γαστριμαργίας, πορνείας, ψεύδους, ὀργῆς κ.λ.π..
Οἱ ἐκ δεξιῶν πειρασμοί ἀντίθετα, εἶναι ὁ βυθός τῆς θαλάσσης.
Προέρχονται ἀπό πάθη πού εἶναι πιό κρυφῶς ἁμαρτωλά, στά ἰδιαίτερα τοῦ νοῦ καί τῆς καρδιᾶς μας: π.χ. φιλαυτία, ἐγωισμός, ὑπερηφάνεια, ὐποκρισία κ.λ.π..
Καί ἄλλωτε ἐκδηλώνονται λόγῳ ἤ ἔργῳ, ἀλλά συνήθως κεκαλυμμένα κι ἐπιτηδευμένα ἀριστοτεχνικῶς, κι ἄλλωτε παραμένουν τελείως ἀθέατα πρός τούς ἔξω, ἀλλά εἶναι ὑπαρκτά καί ἐνεργοῦντα ὑποδορίως, σέ βαθύτερα στρώματα τοῦ πυθμένος τῆς ψυχῆς μας.
Ἡ μικρά αὐτή ἀνάλυσις ἔγινε, προκειμένου νά ἀντιληφθοῦμε σέ πρώτη φάση:
  • τό πόσο πιό δόλια λειτουργοῦν οἱ ἐκ δεξιῶν πειρασμοί σέ σχέση μέ τούς ἐξ ἀριστερῶν. Τόσο, πού ὄχι μόνο δέν ἀντιλαμβάνονται τήν πνευματική μας ἀρρώστεια οἱ γύρω μας (γιά νά προφυλαχθοῦν δεόντως καί νά μήν κολλήσουν τήν πνευματική μας ἴωση), ἀλλά καλά-καλά δέν τούς ἀντιλαμβάνεται καί αὐτός πού τούς ὑφίσταται στά ἔγκατα τῆς ψυχῆς του!
Καί σέ δεύτερη φάση:
  • γιά νά ἐπισημάνουμε πώς οἱ ἐκ δεξιῶν πειρασμοί, ἄν καί πιό ἀθέατοι, εἶναι ἐπικινδυνότεροι!Κι ὅπως ὁ καθένας μας ἔχει τήν σκιά του πού τόν ἀκολουθεῖ πάντα, ἀλλά δέν τῆς δίνει σημασία καί δέν τήν κυνηγᾶ, ἔτσι καί οἱ ἐκ δεξιῶν πειρασμοί. Μᾶς ἀκολουθοῦν σάν μία “ἀσήμαντη” σκιά πού δέν τήν κυνηγᾶμε εὐθύς ἀμέσως, ἀλλά σκοτεινιάζουν καί μαυρίζουν σημαντικά τήν ψυχή μας! Τόσο, πού μπορεῖ νά ἀντιστραφοῦν οἰ ὅροι καί αὐτή ἡ σκιά κάποτε νά καταπιεῖ τό πνευματικό μας σῶμα (τήν ψυχή μας δηλαδή), νά γίνει αὐτή τό σῶμα μας  καί ἡ ψυχή μας ἀντίθετα, νά γίνει ἡ σκιά τῶν παθῶν μας! Μάλιστα, ὑπάρχει μία λαϊκή ρήση πού προέκυψε ἀπό μία τέτοια ὑπαρξιακή κατάσταση:”ἔγινε ἡ σκιά τοῦς ἑαυτοῦ του”, λέγεται λαϊκῶς, γιά κάποιον πού ἔχασε ἀπό κάποιο πάθος του τήν ὑγιή κατάσταση τῆς ψυχῆς του καί μαραζώνει σάν μαύρη σκιά ἀκόμη καί τό σῶμα του.
Τήν κατά πολύ ὑψηλότερα ἐπικινδυνότητα τῶν ἐκ δεξιῶν λογισμῶν, ἄν μελετήσουμε ἐν προσοχῇ, τήν ἐκφράζει καί ὁ Προφήτης Δαυΐδ στό Ψαλτήριον: “οὐ φοβηθήσῃ ἀπὸ φόβου νυκτερινοῦ, ἀπὸ βέλους πετομένου ἡμέρας(πειρασμός), ἀπὸ πράγματος ἐν σκότει διαπορευομένου, ἀπὸ συμπτώματος καὶ δαιμονίου μεσημβρινοῦ. πεσεῖται ἐκ τοῦ κλίτους σου χιλιὰς καὶ μυριὰς ἐκ δεξιῶν σου” (Ψαλμ. 90, 5-7).
Σύμφωνα μέ τά σοφά λόγια τοῦ Προφητάνακτος, ἄν χιλιάδες πειρασμοί μᾶς ἐπιτίθενται ἐξ ἀριστερῶν, μυριάδες μᾶς ἐπιτίθενται ἐκ δεξιῶν! Διότι ὁ ἐξ ἀριστερῶν πειρασμός, ἐπιτίθεται ἀνοιχτά καί μετωπικά, ὅπως ὁ φανερός  ἐχθρός σέ ἕναν πόλεμο. Ἐνῶ ὁ ἐκ δεξιῶν πειρασμός, ἐπιτίθεται αἴφνης μέ σαμποτάζ καί καμουφλάζ, ὅπως ὁ κρυμμένος ἐχθρός σέ ἕναν πόλεμο. Ἄρα ὁ δεύτερος ἐχθρός εἶναι πιό ἐπικίνδυνος καί ἔχει περισσότερες πιθανότητες, λόγῳ αἰφνιδιασμοῦ, νά μᾶς κατατροπώσει!
Μέσα, λοιπόν, στούς κόλπους τῶν χριστιανικῶν ἐξομολογητηρίων, κατηχητικῶν, προσκυνημάτων, ἀδελφοτήτων, κοινοβίων,  ἀκόμη καί Μοναστηριῶν, ἔχει προκύψει ἕνας καθόλου εὐκαταφρόνητος ἐκ δεξιῶν καμουφλαρισμένος-εὐσεβοφορούμενος πειρασμός, πού θέτει σέ κίνδυνο τήν πνευματική πορεία τῶν πιστῶν: ἡ “Γεροντολατρεία”!
Ἡ Γεροντολατρεία, εἶναι ἕνας ἀρρωστημένος ἑστιασμός τῆς πνευματικότητος τοῦ πιστοῦ, μία προσωπολατρεία-εἰδωλολατρεία πού ἔχει ὡς “ἀντικείμενο προσοχῆς-ἀγάπης καί λατρείας” τό πρόσωπο ἑνός Γέροντος (ἤ καί Γερόντισσας), ὑπέρ τό δέον καί ὄχι τοῦ Χριστοῦ. Λέγοντας “ὑπέρ τό δέον”  σημαίνει, πώς αὐτό τό πρόσωπο (τοῦ Γέροντος) ἔχει ἀντικαταστήσει στήν ψυχή τοῦ πιστοῦ τό Πρόσωπο τοῦ Χριστοῦ καί λατρεύεται στό κρυφό θυσιαστήριο τῆς καρδιᾶς του ὄχι ὡς “δείκτης πρός τόν Χριστό”, ἀλλά ὡς “Χριστός”. Ὄχι ὡς “ὁδηγός πρός τόν Χριστό”, ἀλλά ὡς “Ὁδός”. Ὄχι ὡς “θαυματουργό ὄργανο Χριστοῦ”, ἀλλά ὡς “Θαυματουργός”. Ἕνα εἶδος αὐθεντίας! Ἄνθρωποι σφῆκες δορυφοροῦν τσαλαβουντώντας ἀχόρταγα στό “μέλι” του γύρω ἀπό τό πρόσωπο ἑνός Γέροντος, τόν ὁποῖον ἔχουν μυθοποιήσει καί ὑπερυψώσει. Ὅλη μέρα τόν ἐκθειάζουν καθ’ ὑπερβολήν ὅπου βρεθοῦν καί ὅπου σταθοῦν. Τόν διαφημίζουν γιά ἀρετές καί κατορθώματα (ὑπαρκτά καί μή). Τόν  συγκρίνουν μέ ὅλον τόν ὑπόλοιπο ρασοφόρο κόσμο καί τόν βγάζουν πρῶτο, ἀνεπανάληπτο καί μοναδικό!
Συμπεριφέρονται καί ἐκδηλώνονται ὑπερβολικά, ἀκόμη καί ἀρρωστημένα, ὅπως: τρέχουν νά εἶναι συνεχῶς δίπλα του σάν σκιά του, δέν τόν ἀφήνουν νά ἀναπνεύσει, τόν τραβοῦν κυριολεκτικά ἀπό τό ράσο, θέλουν νά πιοῦν ἀπό τό ποτήρι του νερό, νά φᾶνε ἀπό τό πιάτο του κανένα ἀπομεινάρι, νά “κλέψουν” ἤ νά ἀποσπάσουν ἕνα προσωπικό του ἀντικείμενο, νά κάνουν πολλά διακονήματα γιά νά τραβοῦν τήν πολύτιμη προσοχή καί “καλή γνώμη” του,  ἀνταγωνίζονται-ζηλοφθονοῦνται μέ ἀδελφούς των πού εἴτε ἀγαπᾶ κι αὐτούς ὁ Γέρων (καί ἔτσι τούς τόν κλέβουν…), εἴτε πού τρέχουν μανιωδῶς κι αὐτοί σέ “ἀγῶνα δρόμου” πράττοντας παρόμοια, γιά τό ποιός θά φθάσει πρῶτος στήν καρδιά τοῦ Γέροντα καί ἄλλα πολλά πού θά ντρεπόταν κανείς νά πεῖ.  Μέ ὅλα αὐτά, ὄχι μόνο καλό δέν τοῦ κάνουν αὐτοῦ τοῦ ἀνθρώπου πού διατείνονται πώς ἀγαποῦν, ἀλλά μᾶλλον τόν παραδίδουν χειρότερα στά χέρια τῶν δαιμόνων, οἱ ὁποῖοι μέ τήν σειρά τους ἀκούγοντας καί βλέποντας ζηλόφθονα τά καλά λόγια καί τίς ὑπερχειλίζουσες συναισθηματικές ἐκδηλώσεις ἀντίστοιχα, δράμουν νά τόν ἐξοντώσουν πιό μεθοδευμένα…! Προσοχή! Ἡ ἄνωθι περιγραφή δέν σημαίνει πώς δέν θά ἀγαπᾶμε τόν Γέροντα (ἤ τήν γερόντισσα), πώς δέν θά ἐκφράζουμε μέ διάκριση καί λεπτότητα τήν ἀγάπη μας, τήν ἀφοσίωση καί  τόν σεβασμό μας σέ αὐτά τά ἱερά πρόσωπα, ἤ δέν θά τούς διακονοῦμε ὄποτε τό καλοῦν οἰ περιστάσεις. Οὔτε σημαίνει πώς δέν λαμβάνεται σοβαρά ὑπόψιν τό αὐτεξούσιο καί ἡ ἐλευθερία τοῦ κάθε πιστοῦ, νά βρίσκει ἀνάπαυση κάπου περισσότερο ἀπό κάπου ἀλλοῦ. Ὅμως, ὄπως ἕνας ἀκροβάτης πολύ εὔκολα μπορεῖ νά γείρει ἀπό τήν μία πλευρά πρός τήν ἄλλη, νά χάσει τήν ἰσορροπία του καί νά γκρεμοτσακιστεῖ, γι’ αὐτό προσπαθεῖ νά ρίχνει τό κέντρο βάρους στήν μέση καί εὐθεία, ἔτσι συμβαίνει καί στόν πνευματικό ἀγῶνα, πού ἀποτελεῖ μία συνεχή ἀκροβασία. Πολύ εὔκολα, ἄν  ἐκκλίνουμε τῆς “βασιλικῆς ὁδοῦ” (τῆς μεσαίας καί εὐθείας ὁδοῦ, τοῦ μέτρου), ὅλα τά παραπάνω θά γείρουν στήν ἄλλη πλευρά τῆς ὑπερβολῆς καί ἀρρωστημένης ἀγάπης, ὑποταγῆς καί πνευματικότητας, μέ ἀποτέλεσμα τήν πτώση!
Ὑπάρχει δέ ἕνα καίριο σημεῖο πού χρήζει ἰδιαιτέρας προσοχῆς. Αὐτό εἶναι πώς ὑπάρχουν πιστοί, οἱ ὁποῖοι δέν μποροῦν νά ἀναπαυθοῦν σέ κήρυγμα καί κατήχηση κανενός ἄλλου Γέροντος καί ἀκόμη χειρότερα, δέν μποροῦν νά ἀναπαυθοῦν καί νά ἐκκλησιαστοῦν σέ κανέναν ἄλλο Ναό, παρά μόνο ἐκεῖ πού κηρύττει καί λειτουργεῖ αὐτός ὁ Γέροντας-φαινόμενο, ἀπορρίπτοντας καί ἀκυρώνοντας ἔτσι (ἄν ὄχι στά λόγια, στήν πράξη τό κάνουν) τόσο τόν Λόγο, ὅσο καί τά Μυστήρια τοῦ Θεοῦ, ἀπό ὁποιονδήποτε ἄλλο ρασοφόρο! Μή γίνει σύγχυση ἐδῶ! Αὐτό τό σημεῖο θέλει προσοχή, ὄχι ὅταν κάνουμε ὑπακοή στόν Γέροντα πού μᾶς ὑποδεικνύει νά μήν πᾶμε κάπου (γιά νά μήν ζημιώσουμε γιά κάποιον λόγο ἤ γιά νά μᾶς κόψει τό θέλημα), ἀλλά ὅταν πιάνουμε ἐμεῖς στήν καρδιά μας νἀ μήν μπορεῖ νά ἀντέξει πνευματικῶς πουθενᾶ ἀλλοῦ (ἀδικαιολογήτως)! Καί αὐτό τό τελευταῖο σύμπτωμα εἰδικά, κρούει ἐντονώτερα τόν κώδωνα τοῦ συναγερμοῦ-κινδύνου πώς κυκλοφορεῖ μέσα μας μικρόβιο προσωπολατρείας!
Διότι στίς πρῶτες ἀναφερθεῖσες καταστάσεις-ἐνδείξεις, μπορεῖ νά ἀντιπαρέλθει κανείς τήν “ἀγάπη”, τήν “εὐσέβεια” καί τήν “ὑπακοή” πρός τό πρόσωπο τοῦ Γέροντος καί ἐπιπλέον νά τίς γαρνίρει καί ἁγιοπατερικῶς (μπορεῖ ὅμως καί δαιμονικῶς…). Γιατί αὐτές οἱ λέξεις, ἐνδύουν ἔννοιες χρήζουσες πολλῆς ἀνάλυσης καί παρατήρησης, τόσο στό πῶς δημιουργοῦνται, ὅσο καί στό πῶςἐκδηλώνονται, ὥστε νά εἶναι πράγματι καλές, κἀγαθές καί ἅγιες!… Στό τελευταῖο κροῦσμα ὅμως, τί νά ἀντιπαρέλθει κανείς; Πώς ἡ Χάρις τοῦ Κυρίου περιορίστηκε στόν πλανήτη γῆ μόνο σέ ἕνα πνευματικό πρόσωπο; Καί τί θά γίνει γιά ὅλους αὐτούς τούς ἀνθρώπους, ἄν κάποτε αὐτός ὁ Γέρων κοιμηθεῖ, ἀποσυρθεῖ, φύγει, ὐποστεῖ βαρειά πτώση ἤ συμβεῖ ὁ,τιδήποτε ἄλλο πού θά τόν ἀπομακρύνει: εἴτε ἀπό τήν χάρη τοῦ Θεοῦ (μή γένοιτο βέβαια), εἴτε ἀπό τόν λαό πού μέχρι ἐκείνη τή στιγμή περιστρεφόταν ὑπερκολλητικῶς γύρω του; Ἤ τί θά γίνει ἄν αὐτοί ἀπομακρυνθοῦν γιατί ἀρρώστησαν, φεύγουν γιά λόγους ἀνωτέρας βίας σέ ἄλλο τόπο ἤ ὁ,τιδήποτε ἄλλο; Ὅλοι αὐτοί οἱ περιστρεφόμενοι δορυφόροι, θά ὑποστοῦν σόκ, θά χάσουν τόν Θεό (πού μᾶλλον δέν εἶχαν…), θά πάθουν κατάθλιψη, θά παρατήσουν τόν πνευματικό ἀγῶνα, θά βολοδέρνουν ἀπό δῶ κι ἀπό κεῖ; Τί ἄραγε;…Θεός φυλάξοι!
Οἱ πιστοί ὅταν δείχνουν τόν Γέροντα, αὐτός τούς δείχνει τόν Θεό!
Προσοχή! Ἡ ἀγάπη σέ κάποιον Γέροντα, ἡ πνευματική συναναστροφή μαζί του, ἡ ἀντικειμενική ἐκτίμηση-ἀναγνώριση τοῦ ἔργου του, τῆς προσφορᾶς του, ἀκόμη καί τῶν χαρισμάτων του, εἶναι καλά καί ἅγια, ἀλλά οὐδέποτε ἀποτελοῦν ἄλλοθι πού δικαιολογεῖ τήν κλοπή τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ καί τῆς ὁλοκληρωτικῆς ἀγάπης πρός Αὐτόν, ἡ ὁποία παρεμπιπτόντως εἶναι καί ἡ πρώτη ἐντολή!
Ἡ ἀνθρώπινη ἀδυναμία, ἡ κλονισμένη ψυχολογία, τά προβλήματα τῆς ζωῆς, μά προπάντων οἰ ἐμπάθειες, πολλές φορές προξενοῦν σέ ἕναν πιστό τήν ἔντονη ἀνάγκη νά ἀκουμπήσει κάπου, νά γλυκαίνει τόν πόνο του ἤ καί νά θρέφει κρυφίως τά πάθη του. Σέ αὐτό τό λεπτό σημεῖο, μπορεῖ νά γεννηθεῖ ἡ “Γεροντολατρεία”! Ἄν αὐτό τό ἀποκούμπι γίνει ἕνας Γέροντας (εἶναι καί τό σύνηθες λόγῳ τοῦ ὅτι δύναται ὡς ἄνδρας νά εἶναι καί Πνευματικός), ἤ μία Γερόντισσα καί ὄχι ὁ Χριστός δι’ αὐτῶν, τότε τό πρᾶγμα ὀλισθαίνει καί εἶναι ἀμφίβολο σέ ποιά πνευματικά ἀπόκρημνα μονοπάτια θά ὁδηγήσει τόν πιστό. “Πᾶν μέτρον ἄριστον” ἔλεγαν σοφά οἱ ἀρχαῖοι ἡμῶν πρόγονοι. Γιά τήν “βασιλική ὁδό” (τήν μεσαία ὁδό τῆς σύνεσης καί ὄχι τῆς ὐπερβολῆς) κάνουν λόγο ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι οἱ θεοφόροι Πατέρες. Ἡ ὑπερβολή στίς συναναστροφές κι ἐκδηλώσεις, στήν παρρησία, στά λόγια, στόν μή εἰς Χριστόν πνευματικό ἑστιασμό, στόν συναισθηματισμό (προσοχή ἐδῶ, οἱ γυναῖκες κυρίως λόγῳ πιό εὐαίσθητης φύσεως…), στήν ἐκτίμηση καί στήν ἐξάρτηση μέ ἕναν Γέροντα, γίνονται τό στρωμένο χαλί τῆς Γεροντολατρείας.
Καί τότε, ὁ πιστός ἐκτρέπεται ἀπό τόν στόχο του πού εἶναι νά γνωρίσει καί νά ἀγαπήσει τόν Χριστό καί τόν ἀντικαθιστᾶ μέ τήν ἀνάγκη γνωριμίας καί ἀγαπήσεως ἑνός Γέροντος. Ἄλλον πᾶμε νά ἀρραβωνιασθοῦμε σέ αὐτήν τήν ζωή (δηλαδή τόν Νυμφίο Χριστό) καί νά δώσουμε σέ Αὐτόν ὑπόσχεση αἰωνίων γάμων γιά τήν ἄλλη ζωή, καί ἄλλον στήν πορεία αὐτῆς τῆς ἁγίας “γνωριμίας-σχέσεως” ἀκολουθοῦμε ἐσφαλμένα, ξεχνώντας καί δαχτυλίδια καί στέφανα καί δεσμεύσεις καί ὑποσχέσεις. Θά ἀκουσθεῖ σκληρό, ἀλλά πρόκειται γιά πνευματική μοιχεία καί πορνεία εἰς βάρος τοῦ μανιώδους ἐραστῆ μας (κατά τούς Ἁγίους Πατέρες) Ἰησοῦ Χριστοῦ.
Ὁ Γέρων ταΐζει τίς ψυχές μας μέ χάρη καί λόγο Θεοῦ, δέν εἶναι ὁ Θεός!
Ὁ Γέρων εἶναι τύπος Χριστοῦ, δέν εἶναι ὁ Χριστός!
Στίς μέρες μας, τό φαινόμενο τῆς Γεροντολατρείας βρίσκεται σέ ἔξαρση. Ἕχουν ἀναφερθεῖ ἀκόμη καί ὁλόκληρες ἀδελφότητες, πού ὁμαδικά ὑπέπεσαν στήν Γεροντολατρεία (ὑπερβολική ἀγάπη καί πειθώ) καί κατόπιν ὅλοι μαζί στήν πλάνη! Ὑπάρχουν βαρύγδουπα ὀνόματα Γερόντων, ἀκόμη καί στίς μέρες μας, πού βρίσκονται σέ αὐτήν τήν ὁμαδική λυπηρή κατάσταση, εὐτυχῶς λίγα. Ἡ Γεροντολατρεία εἶναι μία φρενήρης ψυχοβλαβής κατάστασις, πού θέλει πολύ ἀνάλυση στό κατά πόσο δημιουργεῖται καί ὑφίσταται μονόπλευρα (ἀπό τούς πιστούς μόνο δηλαδή), ἤ ἐνδεχομένως θρέφεται καί ἀπό τήν ἄλλη πλευρά (τόν Γέροντα) ἀπό ἐμπαθῆ ἤ ἄλλα αἴτια. Λυπηρόν.
Ἴσως τά περισσότερα προβλήματα κι ἀδιέξοδα, ἡ χλιαρότερη πίστη καί ἡ πνευματική ἀφροντισιά μας, οἱ μεγαλύτεροι καί δαιμονικότεροι πειρασμοί, ἡ ψυχολογική ἀνασφάλεια, ἡ συναισθηματική ἀνάγκη, μά κυρίως σέ πρώτη καί περίοπτη θέση πάντα τά πάθη μας, ὠθοῦν μερίδες  καί μονάδες πιστῶν στήν εἰδωλοποίηση ἑνός Γέροντα-ἀντικαταστάτη μέ τήν θέση τοῦ ἀπόντος ἤ ἀνεπαρκοῦς φίλου, τοῦ “κακοῦ” συντρόφου, τοῦ ἀπόντος ἤ ἀνεπαρκοῦς γονέα, τοῦ παιδιοῦ κλπ, μά προπάντων μέ τήν θέση τοῦ Ζῶντος καί Ἀληθινοῦ Θεοῦ, τόν Ὁποῖον δέν κάνουν τόν κόπο νά βροῦν καί νά ἀγαπήσουν ἀνυποκρίτως ἐν ἀληθείᾳ.
Ὁ Θεός νά δώσει, σέ ὅλους ἐμᾶς τούς ἀδύναμους πιστούς καί στούς ἀγαπητούς Γέροντες (καί δι’ εὐχῶν τους), ὥστε νά καλλιεργοῦμε τήν ἁγιοπνευματική ὑγιή ἀγάπη πού πάντα δείχνει πρός τόν Θεό, τόσο μεταξύ μας, προπάντων δέ τήν ὁλοκληρωτική ἀγάπη μέ τόν ἴδιο τόν Θεό, ὧ ἡ δόξα, ἡ τιμή καί ἡ προσκύνησις, νῦν καί ἀεί καί εἰς τούς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.

ΠΡΩΤΗ ΕΝΤΟΛΗ:
“ἐγώ εἰμί Κύριος ὁ Θεός σου, ὅστις ἐξήγαγόν σε ἐκ γῆς Αἰγύπτου, ἐξ οἴκου δουλείας. οὐκ ἔσονταί σοι θεοί ἕτεροι πλήν ἐμοῦ. οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον, οὐδέ παντός ὁμοίωμα, ὅσα ἐν τῷ οὐρανῷ ἄνω καί ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω καί ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς γῆς. οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδέ μή λατρεύσεις αὐτοῖς·  ἐγώ γάρ εἰμί Κύριος ὁ Θεός σου, Θεός ζηλωτής,  ἀποδιδούς ἁμαρτίας πατέρων ἐπί τέκνα, ἕως τρίτης καί τετάρτης γενεᾶς τοῖς μισούσί με καί ποιῶν ἔλεος εἰς χιλιάδας τοῖς  ἀγαπῶσι με καί τοῖς φυλάσσουσι τά προστάγματά μου”
(Ἔξοδος, Παλαιά Διαθήκη)

Πηγή: Ενωμένη Ρωμηοσύνη

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Λέει αλήθειες. Υπάρχουν μέσα στην εκκλησιαστική ζωή τέτοιες καταστάσεις. Την ζω και εγώ με δικό μου πρόσωπο. Δεν υπάρχει θεραπεία. Η προσκόλληση είναι τεράστια. Ότι και να πεις τα λόγια πάνε χαμένα. Τον εγκέφαλο τον καθοδηγεί ο «γέροντας».

Ανώνυμος είπε...

ΟΝΤΟΣ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΤΟΠΟΙΟΙ ΓΕΡΟΝΤΕΣ, ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ, ΕΚΜΕΤΑΛΕΥΟΝΤΑΙ ΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΔΕΝ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΤΗΝ ΣΩΣΤΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ ΑΛΛΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ ΜΑΛΛΟΝ ΘΥΜΑΤΑ .

Ανώνυμος είπε...

Είναι ένα νοσηρό φαινόμενο της εποχής. Το κακό ότι το καλλιεργούν οι κληρικοί επί των πιστών. Κατά τα άλλα η ποιμένουσα Εκκλησία κάνει τα κρυφά ματάκια.

Ανώνυμος είπε...

Μεγάλη έκταση έχει πάρει αυτή η ‘λατρεία’ και στους ενοριακούς ναούς από αγάμους κληρικούς που το παίζουν γκουρού. Όλα αυτά σε βάρος των άλλων εφημερίων που είναι μόνο για τη ‘λάντζα’.

Ανώνυμος είπε...

Καλά τα γράφεις. Δεν αλλάζουν γνώμη ούτε οι Γέροντες αυτού του είδους ούτε οι προσκολλημένοι οπαδοί τους.

Ανώνυμος είπε...

ΕΥΤΥΧΩΣ ΠΟΥ Η ΠΑΠΟΠΛΗΞΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΓΕΡΟΝΤΟΛΑΓΝΕΙΑ ΠΟΥ ΣΩΖΕΙ .
ΗΡΘΑΝ ΚΑΠΟΙΟΙ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ ΤΟΥΣ ΜΟΝΑΧΟΥΣ ΠΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΥΠΑΚΟΗ.
ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ;ΑΛΛΑΓΗ ΠΛΕΥΣΕΩΣ ΙΣΟΝ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΗ ΠΙΣΤΗ.
ΘΑ ΜΑΘΗΤΕΥΣΟΥΜΕ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΣ ΤΟ ΚΟΛΕΓΙΟ ΤΩΝ ΠΑΣΤΟΡΩΝ,ΣΤΟΝ ΨΕΥΔΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟ ΔΗΛΑΔΗ,ΔΕΝ ΕΞΑΙΡΟΥΝΤΑΙ ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΠΟΥ ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΜΥΗΜΕΝΟΙ ΕΙΣ ΤΟ ΝΕΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ.

Ανώνυμος είπε...

Προσγειώσου από την υπερκόσμια πτήση σου 11.01. που είδες την ανυπακοή; Διάβασε με προσοχή και μετά γράψε. Την παποπληξία που την οσφράνθηκες. Λυπάμαι που υπάρχουν υπερασπιστές των κακώς κειμένων.

Ανώνυμος είπε...


Αυτοί οι γεροντοπατέρες πληθαίνουν. Με τον τρόπο τους δημιουργούν άβουλα πλάσματα στην υπηρεσία τους.

Ανώνυμος είπε...

Και ποιος είναι τόσο πνευματικός άνθρωπος για να καταδείξει τον πλανεμένο; Τον γεροντόπληκτο;
Αν η ζωή μας ήταν γεμάτη από προσευχή θα βρίσκαμε τον δρόμο...
Αλλά ας κάνω μία ερώτηση:
Σκηνικό, δεκαετία 30 με 40. Γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής. Όποιος τον ακολουθούσε ήταν πλανεμένος! Μέχρι και την δεκαετία του 90 δεν ήταν αποδεκτός! Σήμερα όμως έχουν γίνει συνέδρια για τον μεγάλο αυτό γέροντα.
Ποιος λοιπόν ξαναρωτάω είναι ο φωτισμένος για να μας υποδείξει τους πλανεμένους οδηγούς;;;;;

Ανώνυμος είπε...

Οι περισσότεροι των σχολιαστών (συνήθως σε τέτοια θέματα περί γεροντολατρείας) είναι αυτοί που ψάχνουν άλλοθι γιατί δεν κατάλαβαν ούτε μπορούν να καταλάβουν την μεγάλη αρετή της υπακοής.

Ανώνυμος είπε...

Μην με κάνεις να αναφέρω ονόματα και γελάσει και το παρδαλό κατσίκι. Μπορεί ο γέρων Ιωσήφ να συγκριθεί με τους γέροντες του κόσμου. Υπάρχουν γεροντάδες από 25 ετών και άνω (άγαμοι οι περισσότεροι αλλά και λίγοι έγγαμοι) στον κόσμο στις ενορίες στα κοσμικά μοναστήρια που έχουν κοπελίτσες υπό την καθοδήγησή τους. Αυτό το έκανε ο Ιωσήφ ο Ησυχαστής;
Υπάρχουν γεροντάδες που έχουν το υπέροχο διαμέρισμα, το αυτοκίνητο, τα δείπνα σε πολυτελή καταστήματα. Αυτό το έκανε ο Ιωσήφ ο Ησυχαστής.
Υπάρχουν γεροντάδες μου χρησιμοποιούν τις καλύτερες κολόνιες των Παρισίων. Αυτό το έκανε ο Ιωσήφ ο Ησυχαστής.
Υπάρχουν γεροντάδες που κάνουν μικτές συγκεντρώσεις αγοριών και κοριτσιών στις ενορίες και πηγαίνουν εκδρομές όλοι μαζί σαν μια οικογένεια.
Υπάρχουν γεροντάδες που …….
Σε παρακαλώ μην βλαστημάς στο όνομα του Αγίου Γέροντα Ιωσήφ Ησυχαστή.
Γέμισαν οι μητροπόλεις, τα μοναστήρια, οι ενορίες από νεαρά αγοράκια που το παίζουν γέροντες και καθοδηγητές ενώ δεν έχουν ελέγξει τις δικές τους τις ορμές. Αυτό είναι εκτροπή της παράδοσης.

Ανώνυμος είπε...

Θυμάμαι σε ενορία της Θεσσαλονίκης υπήρχες κληρικός σεβάσμιας ηλικία πολύτεκνος νορμάλ άνθρωπος. Ο Παντελεήμων κάνει ένα παιδαρέλι 24 ετών αρχιμανδρίτη. Τον πήγε στον ναό και τον έκανε προϊστάμενο. Παραγκώνισε τον κληρικό και αρχισε τα τερτίπια των αγάμων για να φανεί. Άρχισε να ποντάρει σε μελλοντική αρχιεροσύνη. Το τι έγινε δεν θέλω να το πω για να μην υπάρξει σκανδαλισμός. Αυτοί είναι οι γεροντάδες που θα συγκριθούν με τα αστέρια που πήγαν και έμειναν στο Άγιο Όρος. Διότι υπάρχουν και τουρίστες αγιορείτες.
Ο Θεός να με ελεήσει για την κριτική και την κατάκριση. Αλλά αγανάκτησα 3.35με όσα έγραψες. .

Ανώνυμος είπε...

Η γνωμη μου ειναι αλλη πανω σε αυτα που λετε,και σαν απαντηση στον 3:35,θα ηθελα μονον να πω οτι ο γερων Ιωσηφ για τον οποιον ειχαν πει πως εχει πλανηθει ,δεν ηταν αλλοι παρα οι Γ.Ο.Χ. παραταξεις.Οπως ειχαν πει και για τον γεροντα Παισιο και τον γεροντα Πορφυριο,τελευταιως δε για τον γερον Σωφρονιο απο το Εσσεξ.

Τωρα,οσον αφορα τους πνευματικους:
Υπαρχουν και καλοι πνευματικοι.Στο αγιον Ορος εδω και πολλα χρονια κατεβαινε ο γερων Εφραιμ και εξωμολογουσε κοσμο πολυ.Μιλαμε για τον τοτε Φιλοθεου και νυν Αριζονας. Αλλα και σημερα υπαρχει και η ευχαιρια να παει κανεις στο Αγιον Ορος και οχι μονον αλλα και αλλου,σε αλλα μοναστηρια ,οπου υπαρχουν γεροντες εμπειροι.Και σημερα ακομα κατεβαινουν και εξωμολογουν.Κεινος εκει ο γερων Κυριλλος στα Κατουνακια που ζει,μου εχει πει φιλος παιδικος και γειτονας που παει και αυτος στο αγιον Ορος τρεις φορες το χρονο, κατεβαινει δυο φορες τον χρονο και πηγαινει σε καποιο σπιτι οπου και εξωμολογει.Μαλιστα υπηρξε περιπτωση ,οπου μπηκε ατομο και βγηκε μετα απο επτα ωρες.Καταλαβαινουμε τι εξωμολογηση θα εγινε!
Πνευματικοι υπαρχουν καλοι,αρκει να εχεις κουραγια και θεληση να δουλεψεις.Τον καλυτερο γεροντα να εχεις οταν εμμενεις στις αμαρτιες προκοπη δεν προκειται να ιδεις. Δεν ειμαστε γεροντες-ισσες ,απλοι χριστιανοι ειμαστε μπορουμε να βγαλουμε μια γνωμη και απο τα προσωπικα μας βιωματα...αμαρτωλοι οπως ολοι εξαλλου.Ουτε μπορεις να συστησεις συγκεκριμενα πνευματικο,γιατι αυτον που θεωρω εγω καλο εσυ μπορει να τον δεις σκληροπυρινικο. Η και το αντιθετο,μπορει να να πω για καποιον αλλον που γνωριζω οτι ειναι ηρεμος και να σου πει ''μα δεν μου ειπε καν τιποτε,δεν μου εβαλε ουτε καν κανονα''..
Γι αυτο το ζητημα του πνευματικου πατρος ειναι ζητημα προσωπικο.
Για τα αλλα που λετε δεν με αφορουν,το ζητουμενο ειναι πως θα με αναπαυει,πως θα συνεργαστω μαζι του ,να συζητησουμε τους λογισμους,τις φαντασιες,τα αμαρτηματα,τα προβληματα,τις σκεψειςκλπκλπ τον κανονα κλπκλπ.απο εκει και εκει εισαι εσυ και ο Κυριος σου! Αυτα τα περι αρχιμανδριτων να μην τα σκαλιζουμε διοτι δεν γνωριζουμε τι ακριβως ειναι και πως ειναι.
8:32 μην εισαι τοσο αδικος!
Κατα την πτωχη μου αποψη ,αρκει να ορθοτομει ο πνευματικος και να σε αναπαυει,να μπορεις να τον εμπιστευτεις...αλλα οπως ειπαμε,εαν δεν εχεις την προθεση να κοψεις τα παθη σου,καικοιτας εαν εκοψε ο ιερευς τα δικα του,ε αυτο δεν ειναι σωστο!
Τωρα σε πηγε αλλου η σκεψη,δεν θα το παρω ετσι...εαν ψαξεις θα βρεις εαν ηδη δεν εχεις βρει.
Την απλη μου γνωμη ειπα.
Ο γερων Ιωσηφ ο ησυχαστης η σπηλαιοτης εαν μελετησει κανεις τα βιβλια του ,θα κατανοησει περι ποιας αγιας ψυχης ειναι! Τον αγαπουσε πολυ και ο γερ.Εφραιμ! Μιλαμε για γεροντες ,ομως ειμαστε πολυ πισω εμεις ,δεν μπορουμε να συγκριθουμε....εαν δει κανεις τους προσωπικους κανονες ,τα κομποσχοινια ,τις στροτες μετανοιες κλπ,εμεις που να φανουμε στα ματια του θεου.ομως ο καθενας το κατα δυναμιν και οσο μπορει και ο,τι μπορει.Και εχουμε ακομα να μαθουμε πολλα ,αλλα και μην τα ισοπεδωνουμε ολα.
Ενας πιστος μπορει ανετα να κατανοησει ,εαν αυτος που εχει αντικρυ του ειναι σωστος!Και στην αναγκη ας κανει και λαθος ,ψαχνοντας ,θα βρει στην πορεια αυτον που θα εμπιστευθει για τον ιδιο και αργοτερα την οικογενεια του....π

Ανώνυμος είπε...

Γιατι τοση συγχυση στα σχολια? Ο ανθρωπος ειναι ξεκαθαρος στο τι γραφει. Μιλαει παντα για μετρον αριστον σε ολα δεν λεει τιποτα ακραιο. Ειναι καλο να εχουμε πνευματικο και καλο να εμπιστευομαστε εγκεκριμενους πνευματικους γεροντες παντα ομως με την προυποθεση οτι δεν πεφτουμε σε προσωπολατρεια γιατι ολοι οι ανθρωποι ακομα κ οι ρασοφοροι ανα πασα στιγμη μπορει να πλανηθουν..αυτο ειναι παντα στη γωνια ως κινδυνος και δεν φευγει ποτε πριν φυγει ο ιδιος ο ανθρωπος απο τη ζωη. Οποτε παντα με επιφυλαξη ολα και παντα με επικεντρο τον ιδιο τον Θεο, κι οχι τους ανθρωπους.