Τρίτη, 12 Απριλίου 2016

Η ΑΓΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ


«Εξηρεύξατο η καρδία μου λόγον αγαθόν».

Η  ΑΓΙΑ  ΜΕΓΑΛΗ  ΣΥΝΟΔΟΣ  
ΤΗΣ  ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

       Πριν πολλά χρόνια έκανα σε ευλαβή φίλο Αρχιμανδρίτη -σήμερα είναι Επίσκοπος- την εξής ερώτηση: «Οι Ρωμαιοκαθολικοί χριστιανοί που διδάσκονται ότι στη Θ. Λειτουργία γίνεται μεταβολή-γι αυτούς «μετουσίωση»-του Άρτου και του Οίνου σε Σώμα και Αίμα Χριστού, όταν  μεταλαμβάνουν την «Όστια», κοινωνούν, όπως εμείς οι Ορθόδοξοι, Σώμα και Αίμα Χριστού»; «Όχι», μου απάντησε μονολεκτικά και ρητά !
      Έμεινα άφωνος από τη βεβαιότητα με την οποία αποφάνθηκε ότι, ο Χριστός της χωρίς όρια Αγάπης στερεί το Σώμα και το Αίμα του, το Δώρο της σωτηρίας από ένα δισεκατομμύριο διακόσια εκατομμύρια-1.200.000.000-Ρωμαιοκαθολικούς πιστούς. Κατά προέκταση, ότι το προσφέρει μόνο στους διακόσια εκατομμύρια-200.000,000-Ορθόδοξους, γιατί φυσικά θεώρησα περιττό να τον ρωτήσω για τους οκτακόσια εκατομμύρια-800.000.000-Προτεστάντες πιστούς. 
     Και αυτά τότε που ήταν ακόμα σε εμβρυακή κατάσταση ο σημερινός κορυβαντικός «κυμβαλισμός», που εκτός από μας τους Ορθόδοξους θεωρεί όλους τους άλλους αιρετικούς !
******    ***    ******
       Εξαγγέλθηκε η σύγκληση της Αγίας Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας, για την «Πεντηκοστή», τη γενέθλια ημέρα της Εκκλησίας στην Κρήτη. Και αντί για «χαράς ευαγγέλια» και θεία δοξολογία, «άρχισαν τα όργανα» ! Κληρικοί παντός βαθμού και λαϊκοί, με αναρτήσεις, άλλα γραπτά, «ημερίδες θεολογικές» κήρυξαν την Ορθοδοξία σε έσχατο κίνδυνο ! «Ο Οικουμενικός Πατριάρχης, λέει, οι άλλοι Πατριάρχες, οι Αρχιεπίσκοποι, και οι λοιποί Προεξάρχοντες των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών, με αυτή την τάχα μου «Μεγάλη» Σύνοδο μεθοδεύουν το ξεπούλημα της Ορθοδοξίας στον Πάπα, στην Παν-αίρεση του Οικουμενισμού, το Συγκρητισμό …». Ή όπως άκουσα «ιδίοις ωσίν» την Κυριακή της Ορθοδοξίας: «Θα προσπαθήσει να ξεθωριάσει το Θεανθρώπινο πρόσωπο του Ιησού Χριστού» !

      Επαναλάβετέ τα, παρακαλώ, μέσα σας «εν σιγή» όλα αυτά, αναλογιστείτε ποιους πλήττουν τα βόλια τους, μάλιστα προκαταβολικά, και αναρωτηθείτε, αν ο συντάκτης τους ακούει τι λέει !   

*****    ***    *****
        Παρά ταύτα ! «Μη ταρασσέσθω υμών η καρδία, μηδέ δειλιάτω», χριστιανοί Ορθόδοξοι, αδελφοί, κατά τη σύσταση-εντολή του Χριστού-Ιωαν.14,27. Τίποτε από αυτά δεν πρόκειται να συμβεί ! Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Μεγάλης Συνόδου θα τελούμε και πάλι «εν ειρήνη» την ίδια Θ. Λειτουργία, και θα απαγγέλλουμε το ίδιο Σύμβολο της Πίστεως –«Πιστεύω»- όπως και σήμερα, χωρίς το Φιλιόκβε ! Η ορθόδοξη εκκλησιαστική ηγεσία έχει συνείδηση της ιστορικής ευθύνης της. Διό αφήνουμε τους εραστές της τρομολαγνείας, και περνάμε κατ’ αρχήν σε ένα μικρό σχολιασμό γραπτού μεγάλης αδελφικής υπογραφής.
       Λοιπόν, μπορεί: «Τα θέματα που έχουν επισήμως ανακοινωθεί ότι θα απασχολήσουν την αναμενόμενη «Μεγάλη» Σύνοδο … να είναι ένας εσωστρεφής προβληματισμός» ! Μπορεί επίσης να μην αγγίζουν τις «κοινωνίες που λογαριάζονται «προηγμένες»- προσθέτω, πλην απαρτίζονται, τι τραγικό,  τυπικά τουλάχιστον από βαφτισμένους χριστιανούς, όχι από ειδωλολάτρες-να «βυθίζονται ακάθεκτα ή σε έναν τίμιο μεν αλλά νεκρόφιλο, ολοκληρωτικά αδιέξοδο αγνωστικισμό, ή σε έναν ηδονιστικό πρωτόγονο μηδενισμό, που θεωρεί «χαρά» ζωής αποκλειστικά την καταναλωτική απληστία και την εξουσιαστική ισχύ» !-Χ. Γιανναράς.
      Αλλά ! Δεν είναι προτιμότερο για το πρώτο να δεχτούμε απλά και ταπεινά ότι, αυτά είναι τα πνευματικά όρια των μελών της, ως εδώ φτάνει το «χάρισμά», τους; Να αποδώσουμε το δεύτερο, επίσης απλά και ταπεινά, προσθέστε, και με βαθιά αίσθηση μετάνοιας, στα χοντρά ένθεν κακείθεν λάθη της ιστορικής πορείας του Χριστιανισμού; Και, για αμφότερα, «να παρακαλέσουμε, δεηθούμε, ικετέψουμε» το Χριστό, να αναπληρώσει «τα ελλείποντα» αποστέλλοντας «το Πνεύμα το Άγιον», που, «όλον συγκροτεί τον θεσμόν της Εκκλησίας»;
      «Αυτό που έλεγα πάντα, δηλαδή, ότι οφείλει κανείς να προχωρεί ήρεμα και διακριτικά στις επιπλήξεις, κάνει εδώ ο Παύλος, γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στην 3η Ομιλία του στο χωρίο: «Ίνα το αυτό λέγητε πάντες, και μη η εν υμίν σχίσματα…»-1Κορ.1,10-και συνεχίζει. Σκοπεύοντας να θίξει θέμα που εγκυμονεί πολλούς κινδύνους, και μπορεί να κλονίσει εκ βάθρων την Εκκλησία, χρησιμοποιεί πιο ήπιο και προσηνή λόγο. Τους παρακαλεί, λέει, «στο Όνομα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού», σαν να μην έφτανε η προσωπική του παράκληση να τους πείσει. Τι, λοιπόν, τους παρακαλεί; ‘Να είστε όλοι σύμφωνοι μεταξύ σας και να μην υπάρχουν ανάμεσά σας διαιρέσεις-σχίσματα’ … Αλλά και πάλι τους ονομάζει αδελφούς. Γιατί κι αν ακόμα είναι φανερό το αμάρτημα -λάθος- τους, τίποτε δεν εμποδίζει να τους αποκαλεί ακόμα αδελφούς». Και δεν παραλείπει να τους επισημάνει: «Ας μαχόμαστε εναντίον εκείνων -ειδωλολάτρες- πριν από τα λόγια, με το χριστιανικό τρόπο της ζωής μας Όσο κι αν τους εντυπωσιάζουμε με περίτεχνα λόγια, αν ο τρόπος της ζωής μας δεν είναι ανώτερος από το δικό τους, το κέρδος θα είναι μηδενικό» !
       Η τελευταία επισήμανση του Αγίου για το καίριο γνώρισμα του χριστιανού, τον ανώτερο τρόπο ζωής, την υπονοούμενη απουσία του, και την από τούτο μηδενική αξία των «περίτεχνων λόγων»-γράφε, της «θεολογικής μεγαλοστομίας»-έχει καταγραφεί στην εποχή μας αρνητικά ως εξής: «Ο λόγος, των ανθρώπων που κάθισαν με όλη τους την άνεση επάνω στο Σταυρό του Χριστού, δεν μπορεί να έχει πια καμιά απήχηση» ! Και θετικά από μεγάλο πολιτικό ηγέτη ως εξής: «Ο κόσμος θα ήταν καλύτερος, αν οι χριστιανοί ζούσαν το Χριστιανισμό τους».
      Εμείς όμως τα λέμε αυτά «λόγια των απέναντι», και τα προσπερνάμε, παρότι είναι φανερό ότι ακουμπούν το καίριο κενό μας, αλλά και εξηγούν σε μεγάλο βαθμό, γιατί «οι κοινωνίες που λογαριάζονται «προηγμένες», βυθίζονται ακάθεκτα …». Το χειρότερο είναι ότι κολλάμε σε κάτι φαρισαϊσμούς του τύπου «μη άψη, μηδέ γεύση, μηδέ θίγης»-Κολ.2,21-τους προβάλλουμε σαν τα μεγάλα αποδεικτικά της … αγιοσύνης μας, ανυποψίαστοι και αδιάφοροι, «μωροί και τυφλοί», για τη ζημιά που κάνουμε !
******    ***    ******
        «Εξηραύξατο η καρδία μου λόγον αγαθόν» για τη Μεγάλη Σύνοδο,  ιδιαίτερα «για το σημείο αιχμής», αυτό που έκανε πολλούς «να πάρουν τ’ άρματα». Λοιπόν:
       1. Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος έχει προετοιμαστεί με πολλή επιμέλεια και υψηλό αίσθημα ευθύνης σε αλλεπάλληλα Παν-Ορθόδοξα Συνέδρια. Αλλά και έχει υπέρ αυτής, ότι κρατάει ανοιχτό το ενδεχόμενο πληρέστερων προτάσεων, σαφέστερων και ασφαλέστερων διατυπώσεων στη διάρκεια των εργασιών της.  
      2. Συνετά και υπεύθυνα, ή αν θέλετε, απλώς ρεαλιστικά, αυτοχαρακτηρίζεται «Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδοξίας», και όχι «Οικουμενική» ! Γιατί, είναι εκ των πραγμάτων ολοφάνερο ότι, μετά το σημαδιακό έτος 1054,  η Εκκλησία δεν είναι, όπως ήταν πριν απ’ αυτό ! Εδώ και χίλια χρόνια είναι διχοτομημένη, και τα τελευταία πεντακόσια τριχοτομημένη ! Αυτό σημαίνει ότι, όσο κι αν εμείς οι Ορθόδοξοι, πιστεύουμε ότι είμαστε, και είμαστε, η ανόθευτη συνέχεια της ως τότε Ενωμένης «Μίας, Αγίας, Καθολικής, και Αποστολικής Εκκλησίας», άρα «η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία» του Συμβόλου της πίστεως-και ανεξάρτητα από το αν διεκδικούν ή και πιστεύουν και οι άλλοι το ίδιο για τον εαυτό τους-οι σχετικές εκατέρωθεν Σύνοδοι μπορεί να είναι Μεγάλες, όμως εκ των πραγμάτων δεν είναι Οικουμενικές !   
      3.   Σε ό, τι αφορά στο «σημείο αιχμής», το θέμα της σχέσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας με «τον υπόλοιπον χριστιανικόν κόσμον», για το οποίο αγωνιούν όσοι θεωρούν τους Δυτικούς αιρετικούς, και φοβούνται ότι η Σύνοδος θα ανοίξει πόρτα ή έστω παράθυρο, από όπου άμεσα ή έμμεσα θα τους αναγνωρίζεται αντίστοιχη εκκλησιαστική συγκρότηση, το πράγμα είναι, θαρρώ, ξεκάθαρο. Στο προτεινόμενο για συζήτηση προσχέδιο απόφασης η διατύπωση έχει ως εξής: «Η Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία ἀναγνωρίζει τήν ἱστορικήν ὕπαρξιν ἄλλων χριστιανικῶν Ἐκκλησιῶν ἤ Ὁµολογιῶν, µή εὑρισκοµένων ἐν κοινωνίᾳ µετ' αὐτῆς». Που σημαίνει ότι, εκτός από μας, την Ορθόδοξη Εκκλησία ή όπως η Ορθόδοξη Εκκλησία, υπάρχουν και η Ρωμαιοκαθολική και η Προτεσταντική, όχι «Εκκλησία», ούτε πολύ περισσότερο αίρεση, αλλά Εκκλησία ή Ομολογία, με τις οποίες, λέει, έχουμε κάποια κρατούμενα !
        Αλλά, δυο έμπειροι και εγκρατείς Μητροπολίτες-η επιλογή είναι ενδεικτική-συνιστούν στη δική μας Ιεραρχία να αντιπροτείνει την ακόλουθη αλλαγή: «Η Ορθόδοξος Εκκλησία αναγνωρίζει την ιστορικήν ύπαρξιν άλλων χριστιανικών Ομολογιών»-Μητροπολίτης Ηλείας κ. Γερμανός-παλιός καλός συμφοιτητής, και νυν λίαν σεβαστός όσο και αγαπητός. Και, με περιχαράκωση ευρύτερη: «Η Ορθόδοξος Εκκλησία γνωρίζει ότι ταυτίζονται τα χαρισματικά µε τα κανονικά όριά της, καθώς επίσης γνωρίζει ότι υπάρχουν και άλλαι Χριστιανικαί Οµολογίαι, αι οποίαι απεκόπησαν εξ αυτής και δεν ευρίσκονται εν κοινωνία µετ' αυτής»-Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος.
      Αμφότεροι, δηλαδή, προτείνουν, διαγραφή του όρου Εκκλησία, αλλά διατήρηση του όρου Ομολογία ! Υποδηλώνουν όχι και πολύ δυσδιάκριτα, ότι πάει πολύ, δεν αντέχεται, και εγκυμονεί κινδύνους εσωτερικής αναταραχής να τους πούμε Εκκλησία. Προκρίνουν κάθοδό τους ένα σκαλί πιο κάτω από τον όρο Εκκλησία, ή αν το δούμε αντίστροφα ένα σκαλί πριν το χαρακτηρισμό, αίρεση-«και δεν ευρίσκονται εν κοινωνία μετ’ αυτής». Πράγμα το οποίο, λόγω και του δυσδιάκριτου της διαφοράς μεταξύ των όρων Εκκλησία και Ομολογία, μπορεί να εκληφθεί ως «φύλλο συκής» του όρου Εκκλησία, και να ενταχθεί στη λαϊκή ρήση, «δεν είναι Γιάννης, είναι Γιαννάκης», ή επί το πιο μοντέρνο και … προοδευτικό να θεωρηθεί «ασάφεια δημιουργική» !
       Παρά ταύτα, το θετικό, το καίριο και αποφασιστικό είναι ότι, στις ανωτέρω προτάσεις εκλείπει ο όρος αίρεση ! Και, μπορεί να πει κανείς ότι, η εισηγητική πρόταση, που κρατάει και τον όρο Εκκλησία, μαρτυρεί ευδιάκριτη προσγείωση και θαρρετό βήμα στο ρεαλισμό, ενώ εκείνη των δυο Ιεραρχών, που δέχεται μόνο τον όρο Ομολογία, και μοιάζει με «το μετέωρο βήμα του πελαργού», μαρτυρεί φοβική προσγείωση και συνακόλουθο βήμα στο ρεαλισμό. Πλην, το θετικό, το καίριο, και αποφασιστικό στις ανωτέρω προτάσεις, επαναλαμβάνω, είναι ότι δεν υπάρχει ο όρος αίρεση ! Και δεν ξέρω, αν ή ως ποιο βαθμό αμφότερες οι προτάσεις προχωρούν σ’ αυτό λαμβάνοντας υπόψη ή έστω μη προσπερνώντας, μήτε αντιμετωπίζοντας αδιάφορα ότι: Όπως εμείς, η Ορθόδοξη Εκκλησία, έτσι οι, Ρωμαιοκαθολική και Προτεσταντική-για την οικονομία του λόγου δεν τους προσθέτω τη λέξη Εκκλησία-απαγγέλλουν, που θα πει, ομολογούν το Σύμβολο της Ενωμένης Εκκλησίας-το Σύμβολο Νικαίας-Κωνσταντινουπόλεως-έστω με αντί-Κανονική, ως μη εγκριθείσα από Οικουμενική Σύνοδο, παρεμβολή του και θεολογούμενου, Φιλιόκβε. Ξέρω όμως ότι αυτό με τη σειρά του μαρτυρεί λίαν ευδιάκριτα ότι δέχονται, πως το δικό τους ακανθώδες θέμα-αίρεση-είναι και για τις δυο εντελώς διαφορετικό σε σχέση με το παρελθόν !
       Και, μπορεί ορισμένοι λίαν ευσεβείς, ακόμα και άγιοι της Ορθοδοξίας, για το Φιλιόκβε ή και άλλους λόγους-«Πρωτείο», «Αλάθητο», πολιτική εξουσία, άγνωστα στην Ενωμένη Εκκλησία, και μηδέποτε γενόμενα δεκτά από την μετά το 1054 ανόθευτη Ορθόδοξη συνέχεια αυτής-να τις χαρακτηρίζουν αιρέσεις, και αυτό να είναι δικαίωμά τους σεβαστό, άσχετα από το αν ή πώς εισπράττεται-θετικά ή αρνητικά-στη συνείδηση πολλών. Μπορεί επίσης σε Μεγάλες Συνόδους της Ορθοδοξίας να έχει επισημανθεί και καταγγελθεί το παράτυπο της παρεμβολής του Φιλιόκβε ή και να έχει χαρακτηριστεί αιρετικό. Όμως, Οικουμενική Σύνοδος-με τους όρους και τις προϋποθέσεις της πριν το 1054 Ενωμένης Εκκλησίας-δεν τις έχει κηρύξει αιρετικές. Και, όχι μόνο, αλλά στην τρέχουσα πράξη και ζωή, χωρίς να απεμπολούνται τα «Κανονικά μας κρατήματα», η γραπτή ή άλλη επίσημη επικοινωνία και σχέση της Ορθόδοξης Εκκλησίας μαζί τους, δεν έχει τη μορφή επικοινωνίας ή σχέσης με αιρέσεις, αλλά με ό, τι υποδηλώνει ο όρος Εκκλησία, Ρωμαιοκαθολική ή Προτεσταντική, που οι ίδιες δέχονται και ονομάζουν εαυτές !
      Επίσης, από πλευράς εκκλησιαστικού πληρώματος, είναι φανερό ότι, η ευρύτερη πλειοψηφία των ορθόδοξων χριστιανών, δεν αποφεύγει να πει «καλημέρα» στους Ρωμαιοκαθολικούς ή τους Προτεστάντες, δεν αποφεύγει να έχει σχέσεις μαζί τους, ούτε τους βδελύσσεται κατά το «ακαθάρτου μη άπτεσθε», και σε τελική ανάλυση, δεν τους θεωρεί αιρετικούς. Σέβεται τους Κανονικούς περιορισμούς της δικής μας Εκκλησίας-π.χ. τη μη μυστηριακή κοινωνία-αλλά τους δέχεται ως αδελφούς, που για λόγους ιστορικούς και άλλους, βρέθηκαν να ακολουθούν μια εκκλησιαστική Παράδοση διαφορετική ! Με άλλα λόγια η ευρύτερη πλειοψηφία των ορθόδοξων χριστιανών, χωρίς να το ξέρει, ακολουθεί την προαναφερθείσα επισήμανση Αγίου Ιωάννη του Χρυσόστομου στο γραφόμενο του Απ. Παύλου. «Αλλά και πάλι τους ονομάζει αδελφούς. Γιατί κι αν ακόμα είναι φανερό το αμάρτημα-λάθος-τους, τίποτε δεν εμποδίζει να τους αποκαλεί ακόμα αδελφούς» !
       Να το πω και αλλιώς: Παρότι οι θεολογικές γνώσεις του είναι σχεδόν μηδαμινές, η ατμόσφαιρα αγάπης που διαχέεται ιδιαίτερα στο λατρευτικό χώρο της Εκκλησίας, το κινεί, θαρρείς, μέσα του να ακολουθεί την αρχή: «Η Ορθοδοξία ευνοεί και προστατεύει τη μέγιστη ελευθερία των θεολογικών γνωμών μέσα στα πλαίσια της μιας παραδόσεως. Η Εκκλησία ξεπερνά κάθε σχολή, ενώ τις περιέχει όλες». Ή, αλλιώς, δείχνει να το καλύπτει η διατύπωση=πρόταση: «Γνωρίζουμε-οι Ορθόδοξοι- πού είναι η Εκκλησία. Αλλά ! Δεν έχουμε την εξουσία να εκφέρουμε κρίση και να πούμε, πού δεν είναι η Εκκλησία»- Π. Ευδοκίμωφ, «Ορθοδοξία» σελ. 241 και 409.
       Τέλος το γεγονός ότι, τρεις (;) αλληλοδιάδοχα μέχρι τώρα Πάπες, σε μεγάλες εκατέρωθεν γιορτές της Εκκλησίας, έχουν απαγγείλει το Σύμβολο της Πίστεως στα Λατινικά με το Φιλιόκβε, αλλά στα Ελληνικά χωρίς αυτό, τι άλλο λίαν ευκρινώς μαρτυρεί, παρά ότι αναγνωρίζουν ποιο είναι το ορθό. Συνάμα όμως, και αυτό είναι κάτι που οφείλουμε να προσέξουμε πολύ, δείχνουν και ομολογούν επίσης λίαν ευκρινώς, πόσο δύσκολο είναι-γράφε, αδύνατο, εκτός αν θελήσει αλλιώς ο Θεός- να αλλάξει αυτό που εδώ και χίλια, ή αντίστοιχα πεντακόσια χρόνια, ως μη όφειλε, έχει ριζώσει και παγιωθεί ! Ελπίζω να μπορούν και όσοι ονειρεύονται μια άνευ όρων παράδοση ή προσχώρηση των άλλων στα καθ’ ημάς να καταλαβαίνουν, τι μπορεί και εκεί να επακολουθήσει, αν π.χ. κάποιος Πάπας τολμήσει να βγει και να τους πει: «Όλα τα ως τώρα ξεχάστε τα, περνάμε σε άλλη γραμμή» !
******  ***  *****
       Κατά προέκταση των ανωτέρω οφείλουμε να αναλογιστούμε, πόσο έχει παγιωθεί στον καθένα μας το δικό του «διότι» στο αντίστοιχο «γιατί» ! Πιο πολύ όμως ότι, είμαστε στον 21ο αιώνα, όπου οι αλλαγές είναι κοσμογονικές, οι ανατροπές αποκαλυπτικές, οι ταχύτητες ασύλληπτες. Κι ακόμα πολύ πιο πολύ ότι, όντας εντελώς απροετοίμαστοι για μια τέτοια εποχή, καταληφθήκαμε εξ απήνης, μένουμε σαστισμένοι και μετέωροι. Και το πιο σπουδαίο, μη έχοντας αναπτύξει λόγο θεοφώτιστο προσεγγίσιμο από τους ανθρώπους μιας τέτοιας εποχής, έχουμε  απωθηθεί στο περιθώριο, γιατί κανείς δεν πιάνει στο μήκος κύματος που εκπέμπουμε, επιμένοντας να κρατάμε «το καινούργιο κρασί σε παλιά ασκιά» ! Και η τραγικότητα ή τραγωδία μας έγκειται, στο ότι παρά ταύτα, είμαστε χρεωμένοι με την ευθύνη της διαχείρισης του μόνου και μοναδικού μηνύματος σωτηρίας του κόσμου, του Σταυρού και της Ανάστασης του Χριστού !
      Δεν ξέρω αν ή πόσο τα αντιλαμβάνονται αυτά όσοι νομίζουν ότι μπορούμε να δούμε και να κατανοήσουμε, πολύ περισσότερο να παρέμβουμε δημιουργικά στο αχανές και χάος του σημερινού κόσμου, αυτό που παρά τα δυο χιλιάδες χρόνια χριστιανικής «παρεμβολής», δεν είναι πολύ διαφορετικό από εκείνο των χρόνων της πρώτης χριστιανικής εξόρμησης, με διόπτρες βυζαντινές από δω και λατινικές από εκεί. Και δεν καταλαβαίνω την επιμονή κάποιων να συνεχίσουμε στη γραμμή: «Είμαστε όλοι ενωμένοι γύρω από την ίδια Βίβλο, όσο είναι κλειστή. Μόλις όμως την ανοίγουμε, ακολουθούμε ο καθείς τις παραδόσεις μας, και καταλήγουμε σε διαφορετικές αναγνώσεις» ! Η αίσθησή μου εδώ είναι ότι, χωρίς να παύουν να είναι άγιες και απόλυτα σεβαστές οι επτά  Οικουμενικές Σύνοδοι της Ενωμένης Εκκλησίας, κάτι σπουδαίο έχει να μας μηνύσει και διδάξει εκείνο το διακριτικό και θεοφώτιστο «πλην τούτων των επάναγκες» της και  υπεράνω πάντων Αποστολικής Συνόδου !
      Εδώ όμως χρειάζεται άνοιγμα όλων στο «αράτω» το βαρύ σαν του Χριστού σταυρό της ταπείνωσης, όχι των υποκατάστατων αυτού ! Και, συστηματική άθληση και ανυποχώρητη άσκηση σ’ αυτή τη θεμελιώδη χριστιανική αρετή. Είναι καιρός να παρατήσουμε ένθεν κακείθεν τα «ανθρώπινα, πολύ ανθρώπινα» τερτίπια, τις αγκυλώσεις, τις οπισθοβουλίες και τα διάτρητα άλλοθι. Μας βαραίνει όλους το δραματικό ερώτημα του Απ. Παύλου: «Μεμέρισται ο Χριστός;»-«Διαμοιράστηκε, λοιπόν, ο Χριστός»; Και είναι από ανόητο μέχρι
επικίνδυνο πια να πετιέται το μπαλάκι από εκεί, και τανάπαλιν από δω ! Κατεπείγει να βγουν μπροστά κάποιοι με ερωτική τρέλα και αποφασιστικότητα  σταυρική ! Γιατί δεν ξέρουμε πόσο ακόμα θα ανέχεται ο Χριστός να μένουμε παγιδευμένοι στη διαβολική επίνοια: «Ο ένας λέει: ‘Εγώ είμαι του Παύλου’, ο άλλος: «Εγώ είμαι του Απολλώ», ένας άλλος: «Εγώ είμαι του Κηφά-Πέτρου», και κάποιος άλλος: ‘Εγώ είμαι του Χριστού’» ! Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει ούτε λεπτό από το νου ότι μας στοχεύει όλους κατάστηθα ο λόγος του Χριστού: «Εάν μη περισσεύση η δικαιοσύνη υμών πλείον των γραμματέων και φαρισαίων»-«Αν ευσέβειά σας δεν ξεπεράσει την ευσέβεια των γραμματέων και φαρισαίων», Και ασφαλώς πιο πολύ η συνέχεια αυτού: «Λέγω γαρ υμίν ότι … ου μη εισέλθητε εις την βασιλείαν των ουρανών»-«Γι αυτό έχετε υπόψη σας ότι … δε θα μπείτε στη βασιλεία των ουρανών»-Ματ.5,20.
Αθανάσιος Κοτταδάκης

34 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ας τα ακούνε κάποιοι-κάποιοι που στήθηκαν ήδη στις πολεμίστρες της Ορθοδοξίας με τα καριοφίλια τους γεμάτα... Οψόμεθα κύριοι... ΟΨΟΜΕΘΑ. Άλλωστε εάν η σύνοδος είναι όντως όπως λέτε επίφοβη, το σώμα του Χριστού θα την απορρίψει...

Ανώνυμος είπε...

Αυτό είναι το πνεύμα της αγάπης και της ερμηνείας του ορθό δόγματος που πρέπει να κυριαρχεί στην Εκκλησία. την κληρονομιά του φαρισαϊκού πνεύματος πρέπει να την αποβάλουμε από το νου μας. Η αποκάλυψη μας καθοδηγεί «Καὶ εἶπεν ὁ καθήμενος ἐπὶ τῷ θρόνῳ· ἰδοὺ καινὰ ποιῶ πάντα. καὶ λέγει μοι· γράψον, ὅτι οὗτοι οἱ λόγοι πιστοὶ καὶ ἀληθινοί εἰσι.»

Ανώνυμος είπε...

Επιτέλους και ένας λόγος χωρίς ακρότητες. Οι ζυμωμένοι με την ηλικία και την γνώση άνθρωποι μπορούν όπως ο κ. Κοτταδάκης να βάλλουν μερικά θέματα υπό το πρίσμα της αληθινής ερμηνείας Πατέρων και Δόγματος..

Ανώνυμος είπε...

Ξεκίνησαν τα όργανα. Τι να πω. Αν είναι δυνατόν μετά από αυτό να πούνε εντάξει Ορθόδοξοι και καθολικοί είναι το ίδιο δεν τρέχει τίποτα.

Ανώνυμος είπε...

Πρόσεξα αυτό το οποίο δεν μπορούν να παραδεχθούν οι λίγοι αντίθετοι στην Σύνοδο της Κρήτης το σωστό ομολογία από το λανθασμένο που υποστηρίζουν στα μετόπισθεν ως αίρεση. Και λέω μετόπισθεν διότι τις ομολογίες τους τις κάνουν σε αίθουσες και γήπεδα και όχι επίσημα ως θέση στην Εκκλησία.
Τους αρέσει το αντάρτικο και ο κλεφτοπόλεμος και όχι η ουσία.

Ανώνυμος είπε...

Αν είναι δυνατό τέτοια "άρρητα ρήματα" να διατυπώνονται από ορθόδοξο χριστιανό θεολόγο!

Ανώνυμος είπε...

Είσθε τολμηρός κ Αθ. Κοτταδάκη για την ξεκάθαρη διατύπωση των απόψεών σας. ΣΕ εποχή που οι ακραίοι προσπαθούν να επηρεάσουν αρνητικά τον κόσμο. Είναι το κείμενο αυτό ένας κυματοθραύστης όπου θα προστατεύσει πολλούς από όσα λένε οι φουρτουνιασμένοι αντιθετοι στην Σύνοδο.

Marinos είπε...

Διαβάζοντας τίς ανωτέρω βαρβαρότητες, θυμήθηκα τον Άγιο οσιομάρτυρα Βαρλαάμ πού οι ειδωλολάτρες τόν πήγανε πάνω από το βωμό των ειδώλων, καί δέν τού ζήτησαν ούτε νά αλαξοπιστήσει ούτε νά προσκυνήσει, παρά μόνο νά κουνήσει λίγο το καρβουνάκι μέ τό λιβάνι πού τού έβαλαν μέ το ζόρι πάνω στο χέρι του, πάνω από τά είδωλα. Τού είπαν έχε στην καρδιά σου το πιστεύω σου, αυτά που έκανες πρίν θα κάνεις καί μετά, εννοούσαν την Ορθόδοξη λατρεία του, μόνο κούνησε λίγο το λιβάνι,καί μετά ελευεθερώνεσαι και φεύγεις!!!
Ω! Τής Αγιότητας! Ω! Τής θέρμης τής Πίστεως! Ο Άγιος ακούνητο κράτησε τον καρπό του, μέ τό πυρακτωμένο καρβουνάκι, καί τότε τού τρύπησε τον καρπό, καί έπεσε κάτω.
Έτσι κράτησαν οι Άγιοι την Αγία μας Πίστη, την οποία την παραλάβαμε από τους παπούδες μας, ως το ακριβότερο καί πολυτιμότερο αγαθό όλων των θησαυρών της Γης, γιατί είναι ουράνιο Τίμημα, καί όχι επίγειο.
Τα μηχανεύματα τού διαβόλου όπως παρουσιάζονται στό παραπάνω άρθρο, πάντοτε υπήρχαν καί πάντοτε θά βρίσκουν ανταπόκριση σέ αυτούς πού τά ξεπουλάνε όλα, γιά χάρη κοσμικών επιδιώξεων καί απολαβών.
Είθε ο Θεός νά φωτίζει το σκότος μας, καί νά μας κρατάει μέσα στην Αγία Εκκλησία, μέ την Πανάγια Ομολογία Της...

Αντι-Μαρίνος είπε...

Μαρίνε οι ετερόδοξοι δεν είναι ειδωλολάτρες. όλος λοιπόν ο συλλογισμός σου από την αρχή είναι σκάρτος. ειδωλολάτρες είναι π.χ. οι δωδεκαθειστές, οι νεο-παγανιστές κ.ο.κ. οι παπικοί επικαλούνται τον Κύριο και δεν θυσιάζουν σε βωμούς ειδώλων.
Μέσα στην Αγία Εκκλησία ας μας κρατήσει ο Θεός συμφωνώ αλλά, ... με σώας τας φρένας!

Ανώνυμος είπε...

Μας έχουν βομβαρδίσει από συνάξεις, συναντήσεις, συνέδρια κλπ όλοι όσοι είναι στην απέναντι μεριά των εκκλησιαστικών αποφάσεων.
Με λόγια καρδιακά, Αγιογραφικά και Πατερικά μας εξήγησε ο συντάκτης τον αγαθό λόγο.

Ανώνυμος είπε...

Προς 10:49 Ποια άρρητα ρηματα δυατυπωνονται στο ιστιπλογιο . Ειναι αποψης και σκέψεις του κάθε αναγνώστη. Δεν σε καταλαβαίνω . Η συνοδός για μενσ δεν επραιπε να γίνει.

Ανώνυμος είπε...

Την Ομολογία της Εκκλησίας την κρατάει η διοικούσα Εκκλησία κ. Μαρίνε και όχι όσοι καπηλεύονται εξ ονόματός της την αλήθεια της. Πρόσεξε γιατί έξω από την Εκκλησία δεν υπάρχει σωτηρία.

Ανώνυμος είπε...

Δεν ξέρω δεν γνωρίζω αν οι φερόμενοι ως "οικουμενιστές" ή οι φερόμενοι ως "Αντι-οικουμενιστές" έχουν εν προκειμένω δίκιο, αλλά μπορώ να πω μετά σχετικής βεβαιότητος ότι οι δεύτεροι, έχουν γενικώς τρομερή αν-ικανότητα κατανόησης του κόσμου που μας περιβάλλει και δυστυχώς σε γενικές γραμμές συντηρούν το στερεότυπο της ¨απόκοσμης¨ Εκκλησίας...

Ανώνυμος είπε...

1.Χαίρω ιδιαιτέρως για το κείμενο του κ.Κοτταδάκη. 'Αλλωστε μας έχει συνηθίσει σε τέτοια δυνατά κείμενα θεολογικής βαρύτητας και ποιμαντικής διάκρισης και ευαισθησίας.
2. Όχι, marinos, δεν υπερασπίστηκε μόνο με αυτόν τον τρόπο η Εκκλησία την πίστη της. Έκανε και διαλόγους, συγκαλούσε συνόδους και ήταν έτοιμη και πολλάκις το έπραξε να αλλάξει την αυστηρή λεκτική διατύπωση του δόγματος, προκειμένου να ανοίξει δρόμους στην μονολιθικότητα της αίρεσης και να βοηθήσει τους αιρετικούς να επανακάμψουν στην Εκκλησία.
3. Είναι τραγικό να θεωρούμε ότι οι Ρωμαιοκαθολικοί κοινωνούν μπισκοτάκι, λες και τούς έφτυσε ο Θεός και τους έκανε απόπαιδα-γιατί έτσι θεωρούν όσοι πήραν τα καριοφίλια.
4. Ο αρχ/της Γρη. Παπαθωμάς διατυπώνει την άποψηότι ο όροσ σχίσμα δεν αποδίδει την πραγματικότητα της μεταξύ των δύο Εκκλησιών σχέσεως και προτείνει την διατύπωση διακοπή κοινωνίας (όχι διακοπή σχέσεων).

Marinos είπε...

Συνέπεια της παραπάνω θέσης του Κου Κοτταδάκη, περί της άποψης ότι "αυτά πού έκαναν μέχρι τώρα, αυτά θά συνεχίσουν νά κάνουν..." ,θα ήθελα νά υποβάλω μία ερώτηση πρός όλους τους υποστηρικτές της "μεγάλης Συνόδου", αφού βρίσκουν τέτοια αντίδραση, καί δημιουργούν μεγάλους τριγμούς καί σκανδαλισμούς στούς Πιστούς, γιατί δέν τά υπογράφεται κρυφά, σέ μία νύχτα;
Αφού τα πιστεύεται έτσι, Υπογράψτε τα κρυφά, καί όλα ωραία καί καλά, καί η ζωή συνεχίζεται...
Θα ήθελα απάντηση, παρακαλώ πολύ τον Κο Κοτταδάκη...

Αντι-Μαρίνος είπε...

Θα σου απαντούσε αν υπήρχε κάποια στοιχειώδης λογική στο ερώτημα σου. Σκανδαλισμούς δημιουργούν κάποιοι άλλοι στενόμυαλοι αυτόκλητοι υπερασπιστές σαν του λόγου σου.

Ανώνυμος είπε...

Οι παρεμβάσεις σας πάντα υπέροχες. Διάβασα το άρθρο σας και αναπαύθηκε η ψυχούλα μου.
Σε πολλά μπλοκ διαβάζω πολεμικά θεολογικά ανακοινωθέντα.
Κάποια περιοδικά έχουν εκτροχιασθεί παντού βλέπουν τον αντίχριστο και προδότες.
Αν και είναι για σας κουραστικό θα σας παρακαλούσα για ποιο συχνές παρεμβάσεις σας. Πιάνουν τόπο.
Το άρθρο σας αυτό το έστειλα με mail σε πολλούς με την ελπίδα να ωφεληθούν.

Marinos είπε...

Αχά, χαίρομαι καί ευχαριστώ γιά την απάντηση.
Μου δίνεις χαρά, θάρρος καί κουράγιο μέ την απάντησή σου, γιατί διαπιστώνω ότι οι σκέψεις μου, υπέρ Τού Λόγου,προβληματίζουν καί δημιουργούν "αναταράξεις"!
Σε ευχαριστώ πολύ, μού δίνεις πράγματι την ευλογημένη και ευεργητική παρόρμηση να γίνω μαχητικότερος.
Η Παναγία μας νά σέ σκεπάζει....

Ανώνυμος είπε...

Κάνοντας περιηγήσεις σε ιστολόγια ακραίων χριστιανικών αντιλήψεων (τύπου μουτζαχεντίν της Ορθοδοξίας) είδα κριτική στο άρθρο σας το οποίο με προσοχή διάβασα. Τότε κατάλαβα γιατί τόσο σκληρός λόγος από τον κ. Π.Σ. γνωστό αποτειχιστέντα από την Εκκλησία του Αιγίου.
Σας συγχαίρω για τις διευκρινίσεις. Σας επαινώ διότι δεν υπάρχουν ακρότητες αλλά η μέση και βασιλική οδός. Σας ευχαριστώ για το μάθημα ορθής χριστιανικής σκέψεως. Είδα τα πράγματα από άλλη ματιά.
Γρηγόριος Χαρισιάδης
Θεσσαλονίκη

Ανώνυμος είπε...

Αναστάσιε
εσύ συμφωνείς με όσα γράφει ότι οι καθολικοί κοινωνούνε σώμα και αίμα;
ή όχι;

Γιατί αν συμφωνείς, να ξέρουμε.
Εκτός αν έχεις κόμπλεξ και θέλεις να παριστάνεις σώνει και καλά τον αιρετικό για να το παίζεις πλουραλιστής.

Ανώνυμος είπε...

Σημειώνει κάπου ὁ κύριος Κοτταδάκης περί τήν "παρεμβολή του και θεολογούμενου, Φιλιόκβε".

Μέ τό συμπάθιο, ἀλλά "θεολογούμενον" ἦτο σαφῶς π.χ. πρό τῆς Τοπικῆς (ἤ καί 8ης Οἰκουμενικῆς) Ἁγίας Συνόδου ἐν Κωνσταντινουπόλει τό 879-80 ἐπί Μεγάλου καί ἁγίου Πατριάρχου Φωτίου. Ἔτσι; Μετά τήν ἐν λόγῳ Σύνοδον, ἔπαψε νά εἶναι θεολογούμενον, διότι πλέον εἶναι Αἵρεσις καταδικασμένη ΤΕΛΕΣΙΔΙΚΑ βάσιν τῆς ἱερᾶς Παράδοσης τῶν Ὀρθοδόξων. Γιατί ᾆρά γε οἱ Οἰκουμενιστές μᾶς ἀποκρύβωσιν, ὅτι τό Φιλιόκβε εἶναι ἡ κορωνῖδα τῶν Αἱρέσεων; Εἶναι ἤ ὄχι φανερόν, ὅτι οἱ Οἰκουμενιστές, ἔχωσιν δημιουργήσει ἕνα φανταστικό κόσμο, πρό τοῦ 879 μ.Χ., καί διαμένωσιν ἐκεῖ (!!) διαγράφωντας (;!) ἔτσι τήν ἱερά παράδοσιν τῆς ὀρθοδόξου Καθολικότητας κατά βάθος καί ἐν χρόνῳ; Ἄρα λοιπόν, ἡ ἀθεολόγητη ρητορική τοῦ δῆθεν κυρίου θεολόγου ξεχειλώνεται ἄμεσα καί θεολογικά ὑπό τῆς ἐν λόγῳ διαβολικῆς λεπτομέριας. Ὁ Διάβολος δέν κρύβεται εἰς τίς λεπτομέριες; Ναί ἤ οὔ;

Ἄρα λοιπόν, ὅσοι ὑποστηρίζωσιν, ὅτι ὁ Παπισμός, εἶναι μία ἀκόμη Ἐκκλησία (!) μέ ἔγκυρα καί θεοποιᾶ Μυστήρια, εἶναι σαφῶς εἰδωλολάτρες, καταμπαζωμένοι ὑπό τῆς "εὐχαριστιακῆς εἰδωλολατρείας", μιᾶς καί ἀγνοῶσιν τῷ ὄντι, τί ἐστί Πατερική Θεολογία τῶν Ὀρθοδόξων, καί συγχαίουσιν σαφῶς τήν κτιστή Φιλιόκβια ψευδο-Χάρη μέ τήν Ἄκτιστη καί θεία Χάριν. Ἡ ἀνοησία εἶναι ταυτόσημη ἔννοια, καί πάλιν σαφῶς, μέ τήν αἵρεσιν, διότι ποιός κατακρατεῖ διά τῆς βίας τούς Νεογραικούς ("φιλενωτικούς") καί φιλοπαπικούς "ὀρθοδόξους" Οἰκουμενιστάς, ἐντός τῆς Ὀρθοδοξίας; Κανεῖς. Ἄρα, διά τίνα λόγον μεταβάλεσθε, σέ δικηγόρους καί θεολόγους τοῦ Διαβόλου, καί δέν ἀποστατεῖτε ἐκ τῆς Ὀρθοδοξίας ἵνα γίνεται "θαραλέοι" καί φανεροί Βησσαρίωνες, Βέκκοι καί Ἰοῦδες ἰσκαριῶτες κ.ο.κ.;

Π.Π.Ν.

Ανώνυμος είπε...

Φιλιόκβε, πρωτείο, αλάθητο, κτιστή χάρη, πουργατόριο, διάσπαση των μυστηρίων του βαπτίσματος και του χρίσματος, περισσεύουσες αξιομισθίες, άσπιλη σύλληψη της Θεοτόκου, Μαριολατρεία και άλλες πλάνες! Αυτές δεν αποτελούν αιρέσεις;
Οι καταδίκες των παπικών ως αιρετικών από πλειάδα Πανορθοδόξων συνόδων δε μας λένε τίποτε;
Τη φοβερή ρήση του Αγίου Μάρκου του Ευγενικού επί τη βάσει της οποίας "«Ου μόνον εισίν οι Λατίνοι σχισματικοί, αλλά και αιρετικοί. Και τούτο παρεσιώπησεν η Εκκλησία ημών, διά το, το γένος είναι εκείνων πολύ ισχυρότερον ημών. Ημείς δε ού δι’ άλλο τι εσχίσθημεν αυτών, ει μη ότι εισίν αιρετικοί. Διό ουδέ πρέπει όλως ενωθήναι αυτοίς, ει μη εκβάλωσι την προσθήκην από του συμβόλου και ομολογήσωσιν το σύμβολον καθώς και ημείς», την κάνουμε γαργάρα;

Ανώνυμος είπε...

Ένα κείμενο το οποίο υπογράφει ο Αρχιμανδρίτης Βασίλειος Μπακογιάννης Ph.D. της Μητροπόλεως Πατρών, δίνει απαντήσεις σε σχόλια και συνηγορεί με τις απόψεις κ. Κοτταδάκη.
«Οι Ρωμαιοκαθολικοί λ.χ. είναι βαπτισμένοι (έστω και λανθασμένα) στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος· (σημειωθήτω πως με ραντισμό βαπτίζονταν τελευταία και οι ορθόδοξοι Σέρβοι και οι Ρώσσοι!)· πιστεύουν στο βασικό δόγμα της Πίστεώς μας που είναι η Πίστη στην Αγία Τριάδα· έχουν επί πλέον την ίδια, ορθόδοξη, Χριστολογία.
Η μόνη διαφορά που έχουμε στο Σύμβολο της Πίστεως είναι το filiogue, σε όλα τα άλλα «άρθρα» η Πίστη μας είναι κοινή. (Το «αλάθητο» είναι και δικό μας δόγμα...!).
Αυτοί λοιπόν οι χριστιανοί, πως θα πρέπει να αποκαλούνται;
Ο υπέρμαχος της Ορθοδοξίας Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, κατά τη Σύνοδο της Φεράρας (1438) όταν απευθύνθηκε στους Λατίνους, μίλησε με την αίσθηση ότι απευθύνεται σε αδελφή Εκκλησία.
Τους αποκάλεσε «Δεσποτικού σώματος μέλη». Τον δεν Πάπα τον αποκάλεσε «αγιώτατον πατέρα», παρακαλώντάς τον μάλιστα να δεχθεί και να αγκαλιάσει (!) τα εξ ανατολών τέκνα του, δηλαδή τους ορθοδόξους!
«Δεύρο, δη ουν, αγιώτατε πάτερ, υπόδεξαι τα σα τέκνα μακρόθεν εξ ανατολών ήκοντα· περίπτυξαι τους εκ μακρού διεστώτας του χρόνου προς τας σας καταφυγόντας αγκάλας». (Patrologia Orientalis τ. 17, σελ. 336-337).
Φυσικά, ο Άγιος είχε στο μυαλό του, πως απευθύνεται σε άρρωστη (στην Πίστη) αδερφή Εκκλησία και όχι σε υγιή. (Όταν ο αδερφός σου αρρωστήσει, δεν σημαίνει ότι παύει να είναι αδερφός σου, εκτός αν συ έχεις πρόβλημα).
Αν, υποθέσουμε, ότι τα έλεγε αυτά, για λόγους «φιλοφροσύνης», τότε έκανε ένα μεγάλο λάθος· «παραμέρισε» την ομολογία Πίστεως, χάρη της «φιλοφροσύνης».
Πράγμα αδιανόητο γι' αυτόν τον υπέρμαχο της Ορθοδοξίας. Άρα αυτά που είπε ήταν το «Πιστεύω» του.
Άλλωστε, μέχρι τώρα οι ορθόδοξοι αποκαλούσαν τους Λατίνους, Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία (πάντα με τη σχετική έννοια) και όχι Ρωμαιοκαθολικό Σωματείο ή κάτι άλλο σχετικό.
Βέβαια, ο καθένας μας μπορεί να έχει επ'αυτού (και όχι μόνο) τις προσωπικές του απόψεις.
Όμως, αν οι απόψεις μας δεν συμφωνούν με την (ορθόδοξη) γραμμή των παλαιοτέρων, οι απόψεις μας παύουν να είναι ορθόδοξες.»
Θεός να μας φυλάει από το δόγμα «ου με πείσεις, καν με ψήσεις...!».
Προσωπικά με καλύπτει το κείμενο αυτό του διαπρεπούς Αρχιμανδρίτη και σπουδαίου συγγραφέα
π. Νεόφυτος

Ανώνυμος είπε...

Ανοίξατε τον δρόμο να πάρουν και άλλοι θέση για το θέμα σεβαστέ καθηγητή κ. Κοταδάκη. Να που και ο π. Βασίλειος Μπακογιάννης παίρνει δημόσια υπεύθυνη θέση. Υπάρχει η ελπίδα να βγουν και άλλοι ώστε να σιωπήσουν οι εργολάβοι της συντήρησης το κακόβουλο έργο τους.

Ανώνυμος είπε...

Μαρίνε μου θυμάμαι λάθος ότι είσαι του πατρίου εορτολογίου; Κάνε μου τη χάρη να απαντήσεις! Ευχαριστώ.
w

Ανώνυμος είπε...

12:04: ΚΙ ΑΥΤΟ ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΟΥ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟΥ; ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΩΣ ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ.. ΑΣΕ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙ ΚΑΙ ΕΠΩΝΥΜΑ ΠΡΑΓΜΑ ΠΟΥ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΠΟΛΛΟΙ.. ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΗΔΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΕΧΕΙ ΛΑΘΕΜΕΝΗ ΕΝΑΡΚΤΗΡΙΑ ΣΚΕΨΗ: ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Ο "ΚΥΜΒΑΛΙΣΜΟΣ" ΠΟΥ ΘΕΩΡΕΙ ΤΟΥΣ ΕΚΤΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΑΙΡΕΤΙΚΟΥΣ ΑΛΛΑ ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. ΕΚΤΟΣ ΑΝ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΚΕΡΑΜΙΔΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ -ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΥ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ- ΦΑΝΤΑΖΕΙ ΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΙ ΑΝΥΠΑΡΚΤΗ... ΑΛΟΙΜΟΝΟ ΣΤΗ ΘΟΛΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ! ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ ΕΙΝΑΙ ΠΩΣ ΑΝ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΑΜΦΙΒΟΛΙΕΣ -ΠΟΥ ΚΑΠΟΙΟΙ ΠΟΛΥ ΕΥΣΧΗΜΑ ΒΑΖΟΥΝ- ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ Η ΠΤΩΣΗ... Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΕΡΙΖΕΤΑΙ. ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΓΩΙΣΜΟΣ. ΑΛΛΑ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ: ΑΝΟΘΕΥΤΟ ΧΡΥΣΑΦΙ. ΚΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΟΝ ΑΡΕΣΕΙ. ΧΩΡΙΣ ΕΜΠΑΘΕΙΑ ΚΑΙ ΜΙΣΟΣ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑΝ... ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ! ΕΧΟΥΜΕ ΠΑΡΑΔΩΣΕΙ ΓΗ ΚΑΙ ΥΔΩΡ, ΕΧΟΥΜΕ ΦΤΑΣΕΙ ΣΕ ΣΗΜΕΙΟ ΤΡΑΓΙΚΟ.. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ -ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ- ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ; ΚΡΙΜΑ ΚΑΙ ΑΔΙΚΟ ΓΙΑΤΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΧΩΜΑ ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΝΗΚΕΙ.. ΕΙΝΑΙ ΠΟΤΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΑΙΜΑ ΑΝΔΡΕΙΩΝ ΨΥΧΩΝ, ΑΝΔΡΩΝ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΠΟΥ ΕΜΕΙΝΑΝ ΠΙΣΤΟΙ ΕΩΣ ΤΕΛΟΥΣ... ΤΟΥΤΟΙ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΣΑΡΚΑ ΚΑΙ ΟΣΤΑ; ΠΑΘΟΣ ΚΑΙ ΠΑΘΗ; ΕΛΕΟΣ ΠΙΑ... ΚΑΙ ΟΙ ΠΕΤΡΕΣ ΒΟΟΥΝ...

Αντι-Μαρίνος είπε...

Ναι 12:04 π.μ…. , αλλά το να πονάει κανείς για την πατρίδα του δεν σημαίνει πως πρέπει να το ρίξει στην συνομωσιολογία και στις ανιστόρητες απόψεις. Επίσης έχουμε καταντήσει στο εξής σημείο: όποιος δεν κραυγάζει σήμερα εναντίον του Πάπα και της συνόδου είναι… Οικουμενιστής! λίγο ψυχραιμία και πάντα ένα ερωτιματικό στις απόψεις μας μιάς και η εκκλησιαστική ιστορία και Θεολογία είναι ένα πέλαγος που δεν κατέχουμε πλήρως και μπορεί να λαθεύουμε!!

Ανώνυμος είπε...

Προς w: ου ζητητέον τις ο λέγων αλλά τι το λεγόμενον!
Για τα υπό του Μαρίνου λεχθέντα τι έχεις να πεις;
Επιπλέον,
τι διαλαμβάνει η δογματική και η συμβολική περί αιρέσεως και αιρετικών;
Τι η πλειάδα πανορθοδόξων συνόδων για τον παπισμό και τον προτεσταντισμό;
Τι υποστηρίζει η συμφωνία των νεοτέρων αγίων και πατέρων για τον οικουμενισμό;

Ανώνυμος είπε...

Προς: 14 Απριλίου 2016 - 2:40 μ.μ.
"ου ζητητέον τις ο λέγων αλλά τι το λεγόμενον!"... Συμφωνώ.
Ο συγκεκριμένος απλώς κραυγάζει εναντίον του Πάπα και της συνόδου κάνει διαρκείς άσχετες αναφορές στην ταινία spotlight και στους βιασμούς παπικών ιερέων σε παιδάκια (σωστό άλλα ΑΣΧΕΤΟ), και έχει το ύφος του μάρτυρα ομολογητή της παράδοσης εν αντιθέσει με τις λιγοστές κατά τα φαινόμενα γνώσεις του, χώρια που πιστεύει προφανώς πως τα αρνητικά εναντίον του σχόλια είναι ... στεφάνια! Με λίγα λόγια: ΣΥΝΟΨΊΖΕΙ και εκτρέφει ΤΟ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ΑΠΟΚΟΣΜΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ: Εκκλησία εκτός τόπου και χρόνου-κλειστοφοβική κιβωτός σεσωσμένων! Αρα νάι! ΜΕ ΕΝΟΧΛΕΙ που δίνει λαβές στους ενάντιους της Εκκλησίας! Άσχετως αν έχει ή όχι δικιο! Κατάλαβες τώρα;;

Marinos είπε...

Νά είναι ευλογημένο. Σέ αγαπώ πολύ γιά το θάρρος της γνώμης σου, καί τήν ειλικρίνειά σου.
Η Παναγία μας πού εορτάζουμε σήμερα τον Ακάθιστο Ύμνο, νά σέ σκεπάζει, νά μας σκεπάζει όλους, γιατί ζούμε ιστορικές στιγμές στήν Πατρίδα μας, καί είναι απαραίτητη όσο ποτέ άλλοτε νά είμαστε εν αδελφική αγάπη μεταξύ μας, γιά νά ενώσουμε ότι έχουμε, καί νά μάς δώσει ο Θεός ότι δέν έχουμε. Ο Πανάγαθος Θεός αγαπά και αναπαύεται στήν γνήσια αδελφοσύνη καί μάς πλουτίζει Τής Χάριτος πού τόσο έχουμε ανάγκη.
Χωρίς ψωμί, νερό, στέγη, φάρμακα, μπορούμε νά ζήσουμε. Χωρίς Τή Χάρην Τού Αγίου Πνεύματος, καί όλα τά άλλα νά έχουμε, δέν μπορούμε νά ζήσουμε....

ΑΝΩΝΥΜΟΣ είπε...

Μαρίνε ίσως είναι το πρώτο σου μύν. που σε συμπάθησα πέραν του ότι διαφωνούμε ίσως στα πάντα... Συγνώμη αδερφέ αν κρυμμένος στην ανωνυμία σε στεναχώρησα... και καλή Ανάσταση! Εύχου δι εμέ..

Ανώνυμος είπε...

κε Κοτταδάκη, η Ορθόδοξη Εκκλησία κατέχει την Αλήθεια. Μετά χαράς, ας ταπεινωθεί ο Πάπας, να μετανοήσει πραγματικά και τότε δεν θα υπάρχει πρόβλημα.Είναι η μόνη λύση. Ο Κύριος θέλει να σωθούν όλοι οι άνθρωποι. Δεν εκβιάζει όμως κανέναν. Όποιος θέλει Τον ακολουθεί. Ας το κάνει πράξη η "εκκλησία" του πάπα!!!

Ανώνυμος είπε...

http://panayiotistelevantos.blogspot.gr/2016/11/blog-post_657.html
Οι κύριοι Κωστόπουλος και Κοτταδάκης να "χαίρονται" την "Αγία και Μεγάλη Σύνοδο"!

Αναστάσιος είπε...

Προς: 28 Νοεμβρίου 2016 - 10:02 π.μ.

Ο ΣΤ΄ Κανόνας της εν Νικαία Αγίας και Οικουμενικής Α´ Συνόδου ορίζει «κρατείτω η των πλειόνων ψήφος».
Ο κάθε Αρχιερέας εκφράζει την άποψή του, όταν όμως η Σύνοδος αποφασίσει είναι υποχρεωμένος να συνταχθεί με την άποψη «των πλειόνων».
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δεν είναι προτεσταντισμός, κάθε άποψη και εκκλησία, ούτε παπισμός, ο πάπας (μητροπολίτης) είναι αλάθητος.
Όπως απαιτούν οι Μητροπολίτες από τους κληρικούς και λαϊκούς υπακοή στις αποφάσεις τους έτσι και αυτοί να υπακούσουν στην Ιερά Σύνοδο.
Τέλος, σας ευχαριστώ αγαπητά ανώνυμε δια την υπόδειξη.