Τρίτη, 16 Μαΐου 2017

ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ


ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ

Ἀγαπητοί μου Συνδρομητές,
Μέ τόν θάνατο τοῦ ἀειμνήστου Μητροπολίτου Σταγῶν καί Μετεώρων Σεραφείμ, ἔκλεισε τό ἐκκλησιαστικό μας κεφάλαιο πού εἶχε ἀνοίξει πρίν ἀπό 50 περίπου χρόνια, ὅταν Ἀρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος ἐξελέγει ὁ ἀείμνηστος Ἱερώνυμος Κοτσώνης.
Ὁ Ἱερώνυμος ἦταν, πράγματι, μιά σπάνια προσωπικότητα. Συνδύαζε τήν μόρφωση μέ τό ἦθος. Τακτικός Καθηγητής τοῦ Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ἀκτήμων καί ὁραματιστής μίας ἀνανέωσης τῆς ὅλης ἐκκλησιαστικῆς κατάστασης τῆς πατρίδος μας. Ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος, ἐκείνη τήν ἐποχή, ἦταν ὅτι καλύτερο εἶχε ἡ Ἐκκλησία μας νά παρουσιάσει σέ ἀνθρώπινο δυναμικό. Ἀνέλαβε λοιπόν ὁ Ἱερώνυμος νά πραγματώσει τήν ἀνανέωση τῆς Ἐκκλησιαστικῆς μας Ἱεραρχίας, μέ τήν ἐκλογή νέων ἄφθορων Μητροπολιτῶν, πού μέ ἐνθουσιασμό καί διάθεση προσφορᾶς θά πετύχαινε τήν ἐκκλησιαστική μας ἀνανέωση, πού τόσον πολύ, ὅλος ὁ ἑλληνικός λαός, προσδοκοῦσε.

Ἡ Ἀρχιερατεία τοῦ Ἱερωνύμου εἶναι γνωστή, καθώς καί ἡ ἐξέλιξή της καί τό τέλος της. Δέν εἴμαστε ἐμεῖς πού θά κρίνουμε πρόσωπα καί γεγονότα ἐκείνης τῆς ἐποχῆς. Ἄλλοι, πιό εἰδικοί ἀπό ἐμᾶς, θά τό κάνουν καί θά βγάλουν τά συμπεράσματά τους.
 Ἐμεῖς, μένουμε μέ τό ἐρώτημα. Γιατί δέν πέτυχε ὁ Ἀρχιεπίσκοπος Ἱερώνυμος νά πραγματώσει τά ὄνειρά του; Πῶς ἔγινε, νά πολεμηθεῖ τόσον σκληρά καί ὁ ἴδιος καί οἱ στενοί του συνεργάτες, οἱ Μητροπολῖτες, πού αὐτός εἶχε ἐπιλέξει σάν στενούς του συνεργάτες, μέ ἀποτέλεσμα, 12 ἐξ αὐτῶν, νά ἀπομακρυνθοῦν ἀπό τίς Μητροπόλεις τους καί νά βρεθοῦν, κυριολεκτικά στό χάος; Πῶς ὁ Θεός ἐπέτρεψε νά γίνει τέτοια ἀδικία σέ 12 Μητροπολῖτες, πού δέν τούς κατηγόρησε κανένας, ἔστω καί γιά τή πιό μικρή παράβαση τῶν ὑποχρεώσεών τους;
Ἄγνωστοι «αἱ βουλαί τοῦ Κυρίου»! πού πρέπει, ὅμως, καί ἐμεῖς, νά κάνουμε τίς ἀνάλογες σκέψεις μέ τούς ἀντίστοιχους προβληματισμούς.
«Ἡ Βασιλεία ἡ ἐμή οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου» (Ἰωάν.18,36), αὐτά δέν εἶπε ὁ Κύριός μας μπροστά στόν Πιλᾶτο; Ἄν ἡ Βασιλεία τῆς πίστεώς μας δέν εἶναι σέ αὐτή τή γῆ, μήπως κάνουμε λάθος ἄν πιστεύουμε ὅτι μποροῦμε νά ἀναστρέψουμε νά ἀλλάξουμε τίς κατα- στάσεις καί νά βασιλεύσουμε καί σέ αὐτόν ἐδῶ τόν κόσμο; Καί ἄν κάνουμε ὄνειρα καί σχεδιάζουμε προγράμματα πού τελικά δέν ἐφαρμόζονται, μήπως ἀπογοητευόμαστε ὅτι «τίποτα δέν γίνεται» (τί περιμένουμε ἄραγε νά γίνει;), καί παρατᾶμε τόν πνευματικό μας ἀγῶνα γιά νά «συσχηματισθοῦμε τῷ αἰῶνι τούτῳ»;
Μέ τόν θάνατο τοῦ Σεραφείμ ἔκλεισε τό κεφάλαιο τῶν 12 Ἱερωνυμικῶν Ἀρχιερέων, ἀφήνοντας «μνήμην ἀγαθήν» καί γιά τούς 12, τούς ὁποίους παρακαλοῦμε, ἀπό ἐκεῖ πού εἶναι τώρα, νά εὔχονται γιά τήν ἐπί τῆς γῆς Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ μας.
Σ.

Περιοδικό «Σύνδεσμος» 

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Aν δεν απατώμαι η παρατιθέμενη φωτογραφία είναι ειλημμένη κατά την εξόδιο ακολουθία του μακαριστού μητροπολίτη Τρίκκης και Σταγών Διονυσίου (το Μάρτιο του 1970 στα Τρίκαλα) τον οποίο διαδέχθηκε ο επίσης μακαριστός και άρτι κοιμηθείς μητροπολίτης Σταγών και Μετεώρων Σεραφείμ.
Λ.Ν.

Ανώνυμος είπε...

Το θέμα δεν έχει κλείσει και ούτε θα κλείσει αν δεν υπάρξει επανόρθωση των εσφαλμένων αποφάσεων της λεγόμενης «πρεσβυτέρας Ιεραρχίας» και αποκαταστάσεως δια της Ιεραρχίας των ανθρώπων που αδικήθηκαν.

Ανώνυμος είπε...

Το κεφάλαιο των 12 δεν έκλεισε και δεν θα κλείσει αν δεν δικαιωθούν. Έστω και τώρα μετά θάνατον επιθυμούν την δικαίωση.

Ανώνυμος είπε...

Για μας που γνωρίσαμε τους εκλεγέντες επί Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου (του Κοτσώνη) ποτέ δεν υπήρξαν αντικανονικοί.
Όμως πρέπει ΤΩΡΑ ο διάδοχός του και συνεργάτης του Ιερώνυμος Β΄(Λιάπης) να αποκαταστήσει τους εκθρονισθέντες και άδικα ‘’σφαγιασθένες’’ Μητροπολίτης το χρωστά στον Γεροντά του Μητροπολίτη Θηβών Νικόδημο (Γραικό) επιλογή χειροτονία του Κοτσώνη, τον οποίο διαδέχθηκε μετά από παραίτηση υπέρ του στην Θήβα.
Το ίδιο οφείλει και ο σημερινός Αντιπρόεδρος της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδας Μητροπολίτης Καρυστίας και Σκύρου Σεραφείμ (Ρόρης) που υπήρξε εκλογή και χειροτονία του Κοτσώνη.
Αν δεν το πράξουν τότε θα είναι συνένοχη για την σιωπή τόσων ετών και για την προσωπική τους αδράνεια.
Ο Μητροπολίτης Χαλκίδας Νικόλαος (Σελέντης) στην ημερολόγιό του έγραφε δεν με πονάει το ότι με εκθρόνισαν αλλά αυτό το υπήρξα Μητροπολίτης «αντικανονικός». Αμφιβάλει κανένας ότι ο Χαλκίδος Νικόλαος πέθανε από την στενοχώρια του από αυτό το ‘’αντικανονικός’’;.
Τι να πεις…. για τον Λαρίσης Θεολόγο, τον Αττικής Νικόδημο που άδειασαν οι θέσεις τους και δεν τους επανάφεραν.
Να μετανοήσουν όλοι όσοι συνέπραξαν στην αδικία και όσοι σιώπησαν επί τόσα χρόνια.

Ανώνυμος είπε...

Για τον μακαριστό πρώην Τρίκκης Σεραφείμ (Στεφάνου), όπως, επίσης, και για τους πρώην Ζακύνθου Απόστολο (Παπακωνσταντίνου) και πρώην Παραμυθίας Παύλο (Καρβέλη), το "ζήτημα των 12" έκλεισε οριστικά και αμετάκλητα τον Μαϊο του 1991, όταν, (σε αντίθεση με τους άλλους δικαιωθέντες από το ΣτΕ "ιερωνυμικούς" Μητροπολίτες π. Αττικής, π. Λαρίσης και π. Θεσσαλιώτιδος, που επέμεναν να επανέλθουν στις παλαιές τους Μητροπόλεις και μόνο εις αυτές), διεχώρισαν την θέσι τους και δέχθηκαν την κατ΄ οικονομίαν λύσι της Ιεραρχίας και τοποθετήθηκαν, αντιστοίχως: ο Σεραφείμ στην προσωποπαγή (και εν συνεχεία κατασταθείσα μόνιμη) Ιερά Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων την οποία εποίμανε θεοφιλώς και θεαρέστως επί 26ετίαν, ο από Ζακύνθου στη χηρεύουσα Μητρόπολη Κιλκισίου και ο από Παραμυθίας στην προσωποπαγή Μητρόπολη Αγιάς (Νομού Λαρίσης).

Λίγους μήνες προ της εκδημίας του, σε συνέντευξή του ο μακαριστός Σταγών κυρός Σεραφείμ, είχε δηλώσει: "Είναι κοινή αλήθεια και στο βάθος όλοι γνωρίζουν ότι αδικήθηκα. Με εκδίωξαν από τη Μητρόπολη Τρίκκης και Σταγών που είχα εκλεγεί, χωρίς κατηγορητήριο, με μη νόμιμο τρόπο, χωρίς εκκλησιαστική δίκη, απλώς εφαρμόζοντας το “αποφασίζω και διατάζω”, επειδή κάποιοι παλαιοί αρχιερείς αντιδρούσαν στον μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο τον Α΄. Με λύπησε πολύ εκείνο το γεγονός, όχι γιατί έχασα τη Μητρόπολη, αλλά γιατί με πίκρανε η αδικία. Ωστόσο, όπως καλά γνωρίζετε, έφυγα ειρηνικά, σιωπηλός και προσευχόμενος υπέρ όσων με κατεδίωξαν και για την επιτυχία των διαδόχων μου. Εργάστηκα σιωπηλά επί 17 χρόνια, εκτός “διοικητικής Εκκλησίας” και μέχρι της δικαιώσεώς μου. Εξάλλου καμία Μητρόπολη δεν είναι ιδιοκτησία μας. Η Εκκλησία μας δίνει, μας ορίζει ως “διαχειριστές” των Μητροπόλεων. Τα γεγονότα της εποχής και τα μετέπειτα θα μείνουν στην ιστορία. Αισθάνθηκα την πίκρα και την αδικία, αλλά δεν κράτησα κακία και εμπάθεια, παρέμεινα πάντα προσευχόμενος υπέρ των διωκτών μου. Κι έτσι όταν το 1991 η Εκκλησία επέλεξε με “ευγενική συμπεριφορά” να μου δώσει ένα μικρό κομματάκι της Μητρόπολης Τρίκκης και Σταγών, την “Σταγών”, αποδέχθηκα και εργάστηκα με ζήλο». (βλ. «Amen.gr», 21.12.2016, http://www.amen.gr/article/mitropolitis-stagon-kai-meteoron-serafeim-den-paraitoumai).

Προσέξτε τη δήλωσή του "...καμία Μητρόπολη δεν είναι ιδιοκτησία μας. Η Εκκλησία μας δίνει, μας ορίζει ως “διαχειριστές” των Μητροπόλεων..." και αντιληφθείτε τη διαφορά. Τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους για τον καθένα απ΄ τους "12". Εξελέγησαν μεν από τον ίδιο Αρχιεπίσκοπο (τον μακαριστό Ιερώνυμο Κοτσώνη), αλλά, όπως έχει ήδη καταγράψει η Ιστορία, δεν ήταν, τελικά, ίδιοι. Μακάρι και οι άλλοι τρείς να είχαν δεχθεί τη λύσι της οικονομίας για την "ειρήνη και την ενότητα της Εκκλησίας", όπως είχε δηλώσει (βλ. "Ορθόδοξος Τύπος", 30.10.2015, σ. 8) - και πράξει - ο μακαριστός Σταγών κυρός Σεραφείμ.

ΔΙΟΓΕΝΗΣ

Ανώνυμος είπε...

Αγαπητέ ΔΙΟΓΕΝΗ γράφεις ότι επέμεναν να επανέλθουν πότε η ΙτΕΕ τους ψήφησε σε άλλη Μητρόπολη και δεν δέχθηκαν να πάνε ο Λαρίσης Θεολόγος και ο Αττικής Νικόδημος;
Ποιός ξεχνά την Δίκη παρωδία εναντίον του Λαρίσης Θεολόγου από την ομάδα Σεραφείμ στο Συνοδικό Μέγαρο όπου την κατήγγειλαν οι τότε Πειραιώς Καλλίνικος, ο Δημητριάδος Χριστόδουλος κ.α.
Ποιος δικαίωσε τους κοιμηθέντας εκ των καρατομημένων Μητροπολιτών;

Ανώνυμος είπε...

Περασμένα ξεχασμένα «ας κάνουμε αγάπη».

Ανώνυμος είπε...

Τι ενδιαφέρουν τον κόσμο αυτά;
Αυτά ενδιαφέρουν το 1% του πληθυσμού και αν.
Συνέλθετε και γραφτε τίποτα ουσιαστικό.
Αυτά ας τα βρουν οι πεθαμένοι.

Ανώνυμος είπε...

Και το 1% έχει δικαιώματα σε αυτό τον κόσμο. να επανορθώσουν και να αποκαταστήσουν την αλήθεια αυτοί που την κατακρεούργησαν. Και ζουν πολλοί από αυτούς τους δεσποτάδες που για μια μητρόπολη πούλησαν την αλήθεια.

Ανώνυμος είπε...

Aγαπητέ "Ανώνυμε 8.08 μ.μ.", ...πάμε για λίγη σύγχρονη Εκκλησιαστική Ιστορία:

1ον) Βάσει της αποφάσεως της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος του Μαϊου 1991 ιδρύονται προσωρινές, περιστασιακές και προσωποπαγείς Ιερές Μητροπόλεις «εν αις δι’ ειδικής διαδικασίας και δι’ εκδόσεως αντιστοίχων Πράξεων της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας θα τοποθετηθώσι Μητροπολίται εκ των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Αποστόλου Παπακωνσταντίνου, Κωνσταντίνου Σακελλαροπούλου, Νικοδήμου Γκατζιρούλη, Θεολόγου Πασχαλίδη, Παύλου Καρβέλη, Σεραφείμ Στεφάνου και Δημητρίου Μπεκιάρη".

Στην ίδια συνεδρίαση η Ιεραρχία εξέλεξε τον από Ζακύνθου στη χηρεύουσα Μητρόπολη Κιλκισίου, τον από Θεσσαλιώτιδος Κων/νο Σακελλαρόπουλο στη νεοσυσταθείσα Ι. Μητρόπολη Φαρσάλων και Δομοκού, τον από Αττικής Νικόδημο Γκατζιρούλη στη νεοσυσταθείσα Ι. Μητρόπολη Αμαλιάδος, τον από Λαρίσης Θεολόγο Πασχαλίδη στη νεοσυσταθείσα Ι. Μητρόπολη Ν. Λιοσίων Αττικής, τον από Παραμυθίας Παύλο Καρβέλη στην νεοσυσταθείσα Ι. Μητρόπολη Αγιάς, τον από Τρίκκης Σεραφείμ Στεφάνου στη νεοσυσταθείσα Ι. Μητρόπολη Σταγών και Μετεώρων και τον από Λαρίσης και μετέπειτα (τιτουλάριο) Επίσκοπο Γαρδικίου στη νεοσυσταθείσα (με τη συγκατάθεση του Οικ. Πατριαρχείου) Ι. Μητρόπολη Γουμενίσσης.

Μετά την κατά τα ως άνω απόφαση της Ιεραρχίας και κατ΄ εφαρμογήν του άρθ. 12 του (ad hoc) Ν. 1951/1991 (Φ.Ε.Κ. 84, τ. Α΄/31.05.1991) οι Μητροπολίτες Απόστολος Παπακωνσταντίνου, Παύλος Καρβέλης, Σεραφείμ Στεφάνου και Δημήτριος Μπεκιάρης δέχθηκαν την κατ΄ οικονομίαν λύσι και τοποθετήθηκαν στις νέες Μητροπόλεις που τους όρισε η Εκκλησία, ενώ οι άλλοι τρείς (Κωνσταντίνος Σακελλαρόπουλος, Νικόδημος Γκατζιρούλης και Θεολόγος Πασχαλίδης) ΑΡΝΗΘΗΚΑΝ την ΕΚΛΟΓΗ τους και επέμειναν στην διεκδίκηση των παλαιών εδρών τους μέσω νέων δικαστικών τους προσφυγών στα κοσμικά δικαστήρια (Συμβούλιο της Επικρατείας).

2ον) Οσον αφορά την αναφορά σου για "την Δίκη παρωδία εναντίον του Λαρίσης Θεολόγου από την ομάδα Σεραφείμ στο Συνοδικό Μέγαρο όπου την κατήγγειλαν οι τότε Πειραιώς Καλλίνικος, ο Δημητριάδος Χριστόδουλος", για λύσε μου μια απορία: γιατί μετά την κοίμηση του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ, τόσο ο διάδοχός του στην Αρχιεπισκοπή Χριστόδουλος, όσο και ο Πειραιώς Καλλίνικος...λησμόνησαν τις καταγγελίες τους περί "δίκης παρωδίας" και αντί να επαναφέρουν τους τρείς Μητροπολίτες (Νικόδημο, Θεολόγο και Κωνσταντίνο) στις παλαιές έδρες τους, αυτοί (Χριστόδουλος και Καλλίνικος) επικύρωσαν τα επιβληθέντα εις τους τρείς επιτίμια ακοινωνησίας;... Που πήγαν οι περίφημες "καταγγελίες";.. Tι απέγιναν τα "σαλπίσματα συναγερμού" (όπως ονόμαζε τότε τις "καταγγελίες" Χριστόδουλου - Καλλινίκου ο από Αττικής Νικόδημος Γκατζιρούλης);... Εγώ την απορία την έχω... Εσύ;..

ΔΙΟΓΕΝΗΣ

Ανώνυμος είπε...

Διογένη πρόταση ήταν και όχι απόφαση. Τους ζητούσε να παραιτηθούν από κάθε νόμιμο δικαίωμα και μετά… αλλά στον Σεραφείμ κανένας δεν είχε εμπιστοσύνη για να παραμείνει στην εξουσία δεν έχε ιερό και όσιο. Η διαδρομή του λέει πολλά. Όπως πολλά λέει και η διαδρομή των δεσποτάδων που τον υποστήριξαν στην πρεσβυτέρα ιεραρχία που σε όλους έδωσε ανταλλάγματα μεταθετού. Όσο για τον Χριστόδουλο και Καλλίνικο το ίδιο παπατζήδες ήταν.

Ανώνυμος είπε...

Την οργή των νεκρών να φοβάσθαι.
Έγραψε ο Ελύτης

Ανώνυμος είπε...

1ον) Μη παίζουμε με τις λέξεις αγαπητέ…. Περί ΑΠΟΦΑΣΕΩΣ της Ιεραρχίας επρόκειτο και δη σαφεστάτης στη διατύπωσι και στη εφαρμογή. Η απόφασι, η οποία διατυπώθηκε στο πρακτικό της από 3ης.05.1991 συνεδιάσεως της Ιεραρχίας ομιλεί περί προσωρινών, περιστασιακών και προσωποπαγών Ιερών Μητροπόλεων «εν αις δι’ ειδικής διαδικασίας και δι’ εκδόσεως αντιστοίχων Πράξεων της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας θα τοποθετηθώσι Μητροπολίται εκ των Σεβασμιωτάτων Μητροπολιτών Αποστόλου Παπακωνσταντίνου, Κωνσταντίνου Σακελλαροπούλου, Νικοδήμου Γκατζιρούλη, Θεολόγου Πασχαλίδη, Παύλου Καρβέλη, Σεραφείμ Στεφάνου και Δημητρίου Μπεκιάρη". Στην προκειμένη περίπτωση η λέξις τοποθέτησις υποδηλοί την εκλογή, γι΄ αυτό και δεν χρειάσθηκε άλλη συμπληρωματική πράξι από πλευράς Εκκλησίας, ει μη μόνο η πράξι / νόμος (Ν. 1951/1991, αρθ. 12 της 31ης.05.1991) της Πολιτείας δια της οποίας εκυρώθη (εξ επόψεως πολιτειακής) η απόφαση της Εκκλησίας για την τοποθέτηση των εμπεριστάτων αρχιερέων εις τας νεοσυσταθείσας Μητροπόλεις εις ας – ο καθείς εξ αυτών – εξελέγησαν υπό της 80μελούς Ιεραρχίας. Κατόπιν τούτων οι ούτω πως εκλεγέντες και αποδεχθέντες την εκλογήν τους Μητροπολίτες, ο από Ζακύνθου Απόστολος Παπακωνσταντίνου, ο από Παραμυθίας Παύλος Καρβέλης και ο από Τρίκκης Σεραφείμ Στεφάνου μετέβησαν στις νέες έδρες τους εις το Κιλκίς, την Αγιά και την Καλαμπάκα, όπου νομίμως και κανονικώς ενεθρονίσθησαν, κερδίζοντας με την θεοφιλή ποιμαντορία τους την αγάπη του νέου τους ποιμνίου. Οι άλλοι τρείς (ο από Θεσσαλιώτιδος Κων/νος Σακελλαρόπουλος, ο από Αττικής Νικόδημος Γκατζιρούλης και ο από Λαρίσης Θεολόγος Πασχαλίδης, έπραξαν άλλως: αρνηθέντες την εκκλησιαστικήν εκλογήν, συνέχισαν να «μάχονται» για την επάνοδό τους στις παλαιές τους έδρες δια της δικαστικής οδού, με τα γνωστά – αρνητικά γι΄ αυτούς- αποτέλεσματα.

2ον) Αναφέρετε ότι «στον Σεραφείμ κανένας δεν είχε εμπιστοσύνη». Μάλλον με το «κανένας» θα υπονοείτε τους τρείς αρνηθέντες την εκλογή / τοποθέτηση σε νέες Μητροπόλεις, γιατί οι άλλοι τρείς (απ-) εδέχθησαν ασμένως την εκλογή και τοποθέτησί τους, στάση με την οποία, προφανώς, εξέφραζαν την εμπιστοσύνη τους στον Σεραφείμ και στην περί αυτόν Ιεραρχία (γιατί τις αποφάσεις δεν έλαβε μόνος του ο Σεραφείμ, αλλά το σώμα της Ιεραρχίας).

3ον) Ας συμφωνήσομε επιτέλους εις την απτήν πραγματικότητα, ότι άλλως εφρόνουν εκκλησιαστικώς οι τρείς, οι αποδεχθέντες την εκλογή / τοποθέτησι, και άλλως οι άλλοι τρείς, οι αρνηθέντες. Κατεφάνη ότι ενεφορούντο υπό διαφορετικής εκκλησιολογίας. Όλα τ΄ άλλα είναι λεπτομέρειες με τις οποίες θ΄ ασχοληθεί η Ιστορία.

Ο Θεός να τους αναπαύσει και τους μεν και τους δε.

ΔΙΟΓΕΝΗΣ

Ανώνυμος είπε...

Και μόνο ότι καταδικάστηκαν αναπολόγητοι με συντακτικές χουντικές πράξεις τι δίκιο είναι με τους 12. Δυστυχώς ο Καραμανλής δεν τους δικαίωσε ούτε οι υπόλοιποι. Τα έκανε πλακάκια με τον φίλο των χουντικών Σεραφείμ. Οι εκκλησιαστικοί ηγέτες πάντα έπαιζαν και θα παίζουν πολιτικό ρόλο. Αυτό απέδειξε και ο Τσίπρας που προτίμησε να διώξει τον Φίλη για να μην τα τσουγκρίσει με τους ρασοφόρους.