Σάββατο 26 Μαΐου 2018

«Λειτουργοῦμε γιά νά φωτογραφηθοῦμε!» - π. Δανιήλ Ἀεράκη


«Λειτουργοῦμε
γιά νά φωτογραφηθοῦμε!»

 Ἀρχιμανδρίτη Δανιήλ Ἀεράκη,


Ὑπάpχoυv λειτουργοί τοῦ ἱεροῦ θυσιαστηρίου, ἐπίσκοποι, πρεσβύτεροι, διάκονοι, πού εἶναι δυνατὸν νὰ θέτουν σκοπὸ μιᾶς ἱερῆς ἀκολουθίας τὸ σύνθημα τοῦ παραπάνω τίτλου; Δὲν θέλουμε νὰ τὸ δεχθούμε. Πῶς γίνεται ὅμως, ὁ «πνευματικὸς» καρπὸς μιᾶς πανηγυρικῆς ἀρχιερατικῆς συλλειτουργίας, νὰ εἶναι ἡ παραγωγὴ καὶ ἡ προβολὴ (μέσῳ ἱστοσελίδων) ἑκατοντάδων φωτογραφιῶν;
• Σέ προηγούμενο δημοσίευμα σὲ μικρὸ σχόλιο ἀναφέραμε τὸν ἀριθμὸ 134 γιὰ τὶς δημοσιευμένες φωτογραφίες μιᾶς τέτοιας συλλειτουργίας. Τώρα ἔχουμε αὔξησι. Σὲ παρόμοιο ἀρχιερατικὸ συλλείτουργο μετρήσαμε 168 φωτογραφίες! Κάθε κίνησις καὶ τρεῖς φωτογραφίες. Κάθε εὐλογία πέντε φωτογραφίες. Κάθε ἐκφώνησις δύο φωτογραφίες. Κάθε ἐμφάνισις δέκα φωτογραφίες. Κάθε ἄμφιο πού περιβάλλεται ὁ ἀρχιερέας (καὶ δὲν εἶναι ἕνα!) τέσσερις φωτογραφίες!

• Ρωτήσαμε σοβαρὸ κληρικό, πού συνέβη νὰ μετέχη σὲ μιὰ τέτοια λειτουργία, καὶ μᾶς εἶπε: «Δὲν φταῖμε ἐμεῖς. Ὅσοι διαθέτουν σύγχρονο κινητὸ παίρνουν καὶ φωτογραφίες»!
Ναί, εἶναι γεγονός, ὅτι κατέστη εὔκολη πλέον ἡ φωτογράφησις μὲ τὰ κινητὰ καὶ ὅτι ὁ ὁποιοσδήποτε γίνεται... φωτογράφος. Μὲ μιὰ διαφορά.
• Οἱ φωτογράφοι, πού ἀνεβάζουν σὲ συγκεκριμένες ἱστοσελίδες ἐκκλησιαστικῶν εἰδήσεων, δὲν εἶναι αὐτοὶ πού φωτογραφίζουν μὲ κινητὰ τηλέφωνα. Αὐτοὶ δὲν ἔχουν πρόσβασι στοὺς ὑπευθύνους τῶν ἱστοσελίδων. Οὔτε ξενίζουν μιὰ ἢ δυὸ ἀναμνηστικὲς φωτογραφίες γιὰ σημαντικὸ γεγονὸς (π.χ. χειροτονία, γάμος, βάπτισις).
• Τὸ ἀέναο βέβαια τράβηγμα φωτογραφιῶν ἀπό κινητὰ εἶναι καὶ αὐτὸ παντελῶς ἀπαράδεκτο. Ἀπό τὸν προεστῶτα τῆς θείας Λειτουργίας καὶ κάθε ἱεροπραξίας ἐξαρτᾶται τό νὰ τηρῆται ἡ ἱερότητα τῶν ἀκολουθιῶν ἢ ἡ μετατροπή τους σὲ διαρκῆ ἐπιδείξιομανια καὶ μεγαλομανία. Καταντήσαμε νὰ βλέπουμε σὲ πανηγύρια, σὲ πολυαρχιερατικὰ συλλείτουργα καὶ σὲ μυστήρια (γάμους, βαφτίσια κ.λπ.) χέρια ὄχι ὑψωμένα, «ὁσίως» (Α´ Τιμ. β' 8), ἢ σταυρωμένα πρὸς προσευχή, ἀλλὰ χέρια ὑπερυψωμένα μὲ σύγχρονα κινητὰ ἢ μὲ φωτογραφικὲς μηχανές!
• Πιστεύουμε, ὅτι μιὰ ὑπόδειξις τοῦ προεστῶτος τῆς ἐκκλησιαστικῆς συνάξεως εἶναι ἱκανὴ νὰ σταματήση τὴ διὰ-κωμώδησι τῆς θείας λατρείας καὶ νὰ παραμείνη «ὁ οἶκος τοῦ Πατρὸς» μας «οἶκος προσευχῆς» (ἰδέ καὶ Ἰωάν. β' 16).
• Ἀλλὰ τὸ πρόβλημα δὲν τὸ δημιουργοῦν τόσο οἱ ἐρασιτέχνες τῶν κινητῶν. Τὸ δημιουργοῦν κυρίως οἱ «ἐντεταλμένοι» πρὸς φωτογράφησι. Ἔχουν λάβει ἐντολὴ νὰ μὴν ἀφήσουν καμμιὰ κίνησι (καὶ τῆς πιὸ ἱερῆς στιγμῆς), πού νὰ μὴν ἀπαθανατισθῆ. Αὐτοὶ σπεύδουν μόλις τελειώση τὸ πολυαρχιερατικό συλλείτουργο (κάποτε καὶ πρὶν τελειώση) νὰ στείλουν τὶς φωτογραφίες στὶς δυὸ-τρεῖς γνωστότερες «ἐκκλησιαστικὲς» ἱστοσελιδες, ἢ στὴν ἱστοσελίδα τῆς Μητροπόλεως. Ἔτσι ἡ ὅλη μυσταγωγία, ἀντὶ νὰ εἶναι δοξολογία, γίνεται βιτρίνα καὶ φαρισαϊκή ἐπίδειξις!
• Ὑπάρχουν, δόξα τῷ Θεῷ, καὶ οἱ εὐλογημένες ἑξαιρέσεις. Ὑπάρχουν ἐπίσκοποι, πού τὸ «ἐν κρυπτῷ» τῆς ἀτομικῆς προσευχῆς (Ματθ. στ' 6) τὸ ἐφαρμόζουν καὶ στὸ Ναό, ἱστάμενοι «ἐν εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι».

10 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Υπερβολές ιερομονάχων. Το παίζουν αδιάφοροι ή και αντίθετοι αλλά τους αρέσει να φιγουράρει το πρόσωπό τους σε εφημερίδες, περιοδικά, διαδίκτυο κλπ.

Ανώνυμος είπε...

Η αναμετάδοση της Θείας Λειτουργίας από την τηλεόραση δεν σας ενοχλεί σας ενόχλησαν οι φωτογραφίες. Πολλά τα άσχημα στα οποία κάνε κακή οικονομία η Εκκλησία.

Ανώνυμος είπε...

Οι φωτογραφίες σας πειράζουν το ότι δεν κλείνεται το στόμα από κουβέντες με τους ιερείς στο ιερό δεν είναι τίποτα. Θα αντέστρεφα και θα έλεγα λειτουργούμε για να κουβεντιάσουμε!. Ο κοσμάκης κάθετε έξω όρθιος και ακούει το κήρυγμα και οι συνεφημέριοι δεν κλείνουν στόμα. Ειδικά όταν μιλάει δεσπότης κανένας δεν τον ακούει ούτε ο διάκος του. Εγώ είμαι υπέρ των φωτογραφιών. Δεν με ενοχλούν αυτό που με ενοχλεί είναι η κουβέντα όπως στην καφετέρια.

Ανώνυμος είπε...

Δεν μπορώ να σε πιάσω Ιστολόγε. Εσύ είσαι υπέρ της φωτογραφίας αφού όλο και βάζεις φωτό τώρα δημοσιεύεις άρθρο καταπέλτη εναντίον. Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου!!!!

Ανώνυμος είπε...

''...Υπάρχουν, δόξα τῷ Θεῷ, καὶ οἱ εὐλογημένες ἑξαιρέσεις.
Ὑπάρχουν ἐπίσκοποι, πού τὸ «ἐν κρυπτῷ» τῆς ἀτομικῆς προσευχῆς (Ματθ. στ' 6) τὸ ἐφαρμόζουν καὶ στὸ Ναό,
ἱστάμενοι «ἐν εὐσεβείᾳ καὶ σεμνότητι»...
ΑΥΤΟΙ ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΟΝΤΩΣ ΑΞΙΟΙ !!!

Ανώνυμος είπε...

Όταν ακούω υπερβολές μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι. Τον καιρό του Αγίου Νεκταρίου που η φωτογράφιση ήταν πολυτέλεια βλέπω φωτογραφίες του Αγίου σε ακολουθίες και σε άλλες εκδηλώσεις. Τώρα που η φωτογραφία είναι πανεύκολη και πάμφθηνη κάποιους τους ενοχλεί. Να υπάρχει το μέτρο και οι φωτογραφίες και μέσα στις ακολουθίες ήταν καλές και Άγιες. Και οι σύγχρονοι άγιοι έχουν πολλές φωτογραφίες. Φτάνουν οι υποκρισίες κάποιων που το παίζουν ευσεβείς…..

Ανώνυμος είπε...

Τράβα με και ας κλαίω. Σε όλους αρέσει η διαφήμιση. Στα εκκλησιαστικά πανηγύρια γράφουν τα ονόματα ή στις ομιλίες τους ομιλητές. Αν πήγαινε κάποιος μόνο για τον άγιο στον εσπερινό ή για την Λειτουργία γιατί ζητάνε να γραφτεί το όνομά τους. Μετά τους πειράζει οι φωτογραφίες. Γνωρίζω κληρικούς που ψάχνουν κόσμο για να λειτουργήσουν με μνημόσυνα ή μεγάλες ενορίες για να ακούσουν το κήρυγμα πολλοί. Υποκριτές ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αρκούταν και σε ένα κανένα.

Ανώνυμος είπε...

Να απαγορευθούν κάθε είδους φωτογραφίσεις και βιντεοσκοπήσεις μέσα σε ναούς ή έξω από αυτούς σε κάθε ακολουθία ή μυστήριο. Αυτά είναι φραγκολεβαντίνικα και όχι ορθόδοξα.

Ανώνυμος είπε...

όχι βέβαια για να φωτογραφηθούμε αλλά που είναι το κακό και για μερικές φωτογραφίες.

Ανώνυμος είπε...

''Λιτότης και απλότης''
'' Είναι δυνατόν ,αληθώς, ο κατάστικτος και κύπτων υπό το βάρος των πολυτίμων λίθων λειτουργός του Υψίστου να εκπροσωπεί το πνεύμα εκείνο ; ( το λιτόν , το απλούν, το απέριττον )...
Η δόξα της Εκκλησίας είναι το εσωτερικόν κάλλος της και το κάλλος αυτό νοθεύεται και συχνά αφανίζεται, όταν με τας εξωτερικάς λάμψεις προκαλείται κοσμικός θαυμασμός.
'' Ου γαρ χρυσοχοείον ουδέ αργυροκοπείον η Εκκλησία'' (Ιωαν.Χρυσόστομος)
Αειμν. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος (Ερμηνευτική Επιστασία επι της
Θείας Λειτουργίας (σελ.18,19 )