Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου 2020

ΤΑ … «ΑΝΤΙ-ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ» ΝΕΩΝ ΤΟΥ ΝΑΥΠΛΙΟΥ ΚΑΙ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ - ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ


ΤΑ … «ΑΝΤΙ-ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ» 
ΝΕΩΝ  ΤΟΥ  ΝΑΥΠΛΙΟΥ  ΚΑΙ  Ο  ΧΡΙΣΤΟΣ

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  ΚΟΤΤΑΔΑΚΗΣ

Α.  Το πολύ μια «κοινοτοπία» ήταν η γενόμενη εγγύς της μεγάλης των Χριστουγέννων γιορτής «παραμόρφωση» της εικόνας του Χριστού από νέους του Ναυπλίου, και η συνακόλουθη πρόσκληση σε … «Αντί- Χριστούγεννα» πάρτι ! Νήπια βαφτισμένα στο Όνομα της Αγίας Τριάδος αυτά, σφραγισμένα με τα δώρα του Αγίου Πνεύματος, νέοι σήμερα με απωθημένα(;) αμφότερα «έπαιξαν» με την εικόνα του Χριστού, ανύποπτοι ότι τελικά εμπαίζουν το ίδιο του το Πρόσωπο, αφού η προς την εικόνα του τιμή ή προσβολή «επί το πρωτότυπον διαβαίνει»-Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός
       «Κοινοτοπία» το πολύ, γιατί και παλιά το τοιούτον έχει αποτολμηθεί και σε χειρότερη εκδοχή ! Αν θυμάμαι καλά, με παραχάραξη του Χριστού ως όνου στο σταυρό-3ος αιώνας μ. Χ.-και αργότερα αλλιώς …  Άντε να την πει κανείς «αποκοτιά νεανική» που, και αγγίζει ποσώς το Χριστό, και την προσπερνά υπομειδιών συμπαθώς ! Θα έλεγα ιδιαίτερα απ’ όταν κάποιους αιώνες πριν ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ διαμήνυσε εύηχα κι εύστοχα τα εξής : «Ο Ιησούς  μέχρι το τέλος του κόσμου θα είναι –είναι- στον κήπο της αγωνίας» -Γεθσημανή !

      Αφήνω, λοιπόν, εδώ τον καθένα να πει αν,  «ελθών σήμερα εκ τρίτου ο Χριστός» στους πάσης αποχρώσεως, και ηγετικής ή μη θέσεως χριστιανούς, όπως τότε τους μαθητές «ευρίσκει πάλιν αυτούς καθεύδοντας. Ήσαν γαρ οι οφθαλμοι αυτών βεβαρυμένοι» -Ματθ.26,43. Και επανέρχόμαι στους μηχανευθέντες τα τοιαύτα νέους του Ναυπλίου, όπου  κατ’ αρχήν Τον ακούω να τους επισημαίνει τα εξής :
1.  α/ Κατάργησα με το κύρος του Θεού και Ανθρώπου -«Εγώ δε λέγω υμίν»-  το παλιό, «οφθαλμόν, αντί οφθαλμού, και οδόντα, αντί οδόντος».  Κάλεσα όποιους θέλουν μαζί/ μου να ’ρθουν να ανεβούν στον ανήφορο ως και σταυρό του : «Αγαπάτε τους εχθρούς υμών, ευλογείτε τους καταρωμένους υμάς, καλώς ποιείτε τοις μισούσιν υμάς, και προσεύχεσθε υπέρ των επηρεαζόντων υμάς και διωκόντων υμάς …» -Επί του Όρους Ομιλία. β/ Σκόρπισα και θαυμαστά χωρίς όρια αγάπη. Έλαβα αντ’ αυτής αχαριστία περισσή -«Εν τω άρχοντι των δαιμονίων εκβάλλει τα δαιμόνια». Περίπου εντολοδόχος του διαβόλου, Συνέχισα στην ίδια της αγάπης ευθεία. γ/ Αφέθηκα να με πομπέψουν, να με βασανίσουν, να με σταυρώσουν. Δε χόρτασαν μ’ αυτά, περνούσαν κάτω από το Σταυρό -«παραπορευόμενοι»- με κορόιδευαν, με βλαστημούσαν  δ/ Αντίθετα εγώ παρακαλούσα. «Πάτερ άφες αυτοίς -συγχώρα τους- ου γαρ οίδασι -δεν ξέρουν- τι ποιούσιν» !  ε/  Έμεινα ως το θάνατο στην Αγάπη πιστός, διό και αναστήθηκα, και είμαι και μένω στους αιώνες των αιώνων «η Οδός, η Αλήθεια, η Ελπίδα της όντως ανθρώπινης ζωής» !
2.     Στην ίδια ευθεία οι Απεσταλμένοι μου, ως επισημαίνει στο όνομα όλων «ο Πρώτος μετά τον Ένα» ότι : α/  Η Αγάπη είναι μείζων της πίστης και της ελπίδας, και δε χάνει την αξία της ποτέ ! «Η Αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται … ουκ ασχημονεί, ου ζητεί τα εαυτής, ου παροξύνεται … πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει, η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει …  Διώκετε την αγάπην»-1Κορ,13,4κε. β/ Δίδαξαν κι ακολούθησαν. «Λοιδορούμενοι ευλογούμεν, διωκόμενοι ανεχόμεθα, βλασφημούμενοι παρακαλούμεν»-1Κορ.4,12. Αλήθειες και Αξίες που έχουν ως σήμερα και θα έχουν στους αιώνες των αιώνων ακατάλυτη ισχύ !
3.     Στην ίδια ευθεία ο πρώτος Μάρτυρας της Αλήθειας μου, Διάκονος Στέφανος, και οι κατοπινοί. Παρά τα φρικτά που παθαίνει από τις πέτρες που ρίχνονται κατά πάνω του σωρηδόν, λίγο πριν τον αποτελειώσουν. «Θεις δε τα γόνατα έκραξε φωνή μεγάλη. «Κύριε, μη στήσεις αυτοίς –μην τους καταλογίσεις- την αμαρτίαν ταύτην. Και τούτο ειπών εκοιμήθη» -Πραξ.7,59κε. Το αυτό και οι όντως Μεγάλοι Άγιοι Πατέρες της Αλήθειας  Μου που «αγάπη εστί» ! Στην ίδια ευθεία με όση «δύναμις ην αυτοίς» και απειράριθμοι στους αιώνες αφανείς χριστιανοί …
      Και να προχωρεί μετά ως παλιά. «Ερωτήσω υμάς καγώ  λόγον ένα» -Ματθ.21,24- αγαπημένα μου πάλαι (;) παιδιά. Πού είσαστε σήμερα, κατά πού πάτε;  Ποια η Αλήθεια σας, η Ιθάκη σας ποια; Ποιο το νόημα της ζωής σας, το έχετε σκεφτεί καλά»;
 
*****  ***  *****
 Β.  Διάβασα και την ωραία απάντηση του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκτάριου Αντωνόπουλου-νεώτερου έτη δεκαεφτά, αλησμόνητες ΧΜΟ-κι ευφράνθηκα. Ευφράνθηκα εκκλησιαστική διδαχή και ποιμαντική με επίκεντρο την καρδιά της Εκκλησίας, την καρδιά του Θεού και Ανθρώπου Ιησού Χριστού, που «Αγάπη εστί» ! Διάβασα κι ευφράνθηκα ανοιχτή αγκαλιά Εκκλησίας αιμάτινης Αγάπης Χριστού, και σε κείνον που ασχημονεί στην εικόνα και το πρόσωπο Αυτού ! Ανοιχτή αγκαλιά σε παιδιά εξυπνακίστικης νεανικής αποκοτιάς, ανύποπτα ότι, «δεινόν σοι εστί προς κέντρα λακτίζειν» -«Οδυνηρό είναι για σένα να κλωτσάς στα καρφιά»- Πραξ.26,14. Ιδιαίτερα όταν αγνοείς ότι ο υπό αυτά λακτιζόμενος, μπορεί  να σε  γυρίσει κατά τη δική του μεριά.
     Διάβασα κι ευφράνθηκα που σφράγισε την απάντηση προτάσσοντας για τη Γέννηση του Χριστού στίχους δια χειρός του ποιητή Τάσου Λειβαδίτη, εραστή και οπαδού του Μαρξισμού. Τουτέστιν, στίχους δια χειρός άθεου ή αντί-χριστιανού, αν ληφθεί υπόψη ποιον στόχευε ευδιάκριτα ο Μαρξ, όταν διασάλπιζε urbi et orbi ότι, «η θρησκεία είναι το όπιον του λαού». Στίχους όμως που, δεν ξέρω πώς ή γιατί τα έφερε πάλι έτσι ο Θεός, ο τελευταίος τους να αποπνέει άρωμα υπέροχης αναφοράς, να «παραδίδει» προσωνύμιο ουσίας για το νεογέννητο Χριστό !
«Έν’ άλλο βράδυ, τον άκουσα να κλαίει δίπλα-
Χτύπησα την πόρτα και μπήκα. Μου ’δειξε-
Πάνω στο κομοδίνο ένα μικρό ξύλινο σταυρό-
«Είδες, μου λέει, γεννήθηκε η ευσπλαχνία» !
       Αυτά κάθε τόσο ενεργεί, «το - Άγιο- Πνεύμα- που - όπου θέλει πνει- πνέει»-Ιωάν.3,8. «Είδες, μου λέει, γεννήθηκε η ευσπλαχνία» ! «Γεννήθηκε ευσπλαχνία» ! Μια από τις ωραιότερες αναφορές, αν μη μια μυστική προσωπική ομολογία δια χειρός Τάσου Λειβαδίτη, μαρξιστή ποιητή, για το «Παιδίον νέον, ο προ αιώνων Θεός». του παλιού πιστού χριστιανού και μεγάλου ομοτέχνου του Ρωμανού του Μελωδού. Πράγμα που παραπέμπει εμφανώς στο λεγόμενο του Απόστολου Παύλου, δέσμιου στη Ρώμη για το Χριστό. «Τι γαρ ; Πλην παντί τρόπω, είτε προφάσει είτε αληθεία, Χριστός κηρύσσεται»-«Ένα πράγμα έχει σημασία. Ότι με κάθε τρόπο, είτε με υστεροβουλία, είτε με ειλικρίνεια ο Χριστός κηρύσσεται»- Φιλιπ.1,18 !
Γ.  Και τι σύμπτωση ! Τάχατες μόνο σύμπτωση; Τη μέρα που χαράσσονταν αυτές οι γραμμές-Κυριακή 29.12.19-το Αποστολικό Ανάγνωσμα στη Λειτουργία μιλούσε για έναν ξεστρατισμένο, όχι σε ατραπούς αθεϊσμού ή άλλα παραπλήσια … Το αντίθετο, μονοδιάστατα κολλημένο, από πολλούς συνομηλίκους του πιο πολύ στη θρησκεία και νομοθεσία του Μωυσή- -«Και προέκοπτον εν τω Ιουδαϊσμώ υπέρ πολλούς συνηλικιώτας εν τω γένει μου, περισσοτέρως ζηλωτής υπάρχων των πατρικών μου παραδόσεων». Για το Σαύλο, μανικό διώκτη της νεαρής Εκκλησίας, φόβο και τρόμο των χριστιανών-«Καθ’ υπερβολήν εδίωκον την Εκκλησίαν του Θεού και επόρθουν αυτήν»-«Καταδίωκα με πάθος την Εκκλησία του Θεού και προσπαθούσα να την εξαφανίσω»-Γαλ.1.13-14.
      Ήταν κιόλας έξω από τη Δαμασκό, κρατούσε στα χέρια «τας επιστολάς» που τον εξουσιοδοτούσαν να συλλάβει και οδηγήσει δεμένους στην Ιερουσαλήμ τους εκεί χριστιανούς. Αλλά ! Κοίτα να δεις, τι πάει και κάνει Χριστός ο Θεός. Έξω από τα τείχη της Δαμασκού, αστράφτει έξω και μέσα του φως, πολύ φως ! Του παρουσιάζεται ολοζώντανος, τον  αλλάζει ριζικά, τον κάνει Παύλο, του αποκαλύπτει τις Αλήθειες του Ευαγγελίου Του μια-μια. Σε ποιον όλα αυτά; Στον μέχρι έξω από τα τείχη της Δαμασκού μανικό του εχθρό-«Το ευαγγέλιον το ευαγγελισθέν υπ’ εμού, ου έστιν κατά άνθρωπον, Ουδέ γαρ εγώ παρά ανθρώπου παρέλαβον αυτό, ούτε εδιδάχθην, αλλ’ εξ αποκαλύψεως Ιησού Χριστού» -Γαλ.1,11-12. Και, τον στέλνει να φωτίσει τον ειδωλολατρικό κόσμο, που Τον πρόσμενε χρόνια και χρόνια ως είχε πει, «του Βράχου ο τραγικός δεσμώτης— όσο τα σπλάχνα τ’ όρνιο εσπάραζε— της αδαπάνητής του νιότης»-Γ.Βερίτης. Τον αναδείχνει, όχι δίχως λίγες έσωθεν κι έξωθεν δοκιμασίες και μαρτύρια τον διαπρεπέστερο, τον εγκυρότερο, τον πρώτο όντως Οικουμενικό Διδάσκαλο και εκφραστή της σωτήριας Αλήθειας Του. Ποιον; Τον πριν λίγα λεπτά εχθρό του μανικό, Αυτόν που είχε ορκιστεί να εξαφανίσει την Εκκλησία του Θεού, ίσως απ’ όταν φύλαγε τα ρούχα στο λιθοβολισμό του Στεφάνου, κωλυόμενος από το Μωσαϊκό Νόμο λόγω ηλικίας να λιθοβολήσει κι αυτός, 
Δ.    Το πολύ «κοινοτοπία», άντε «νεανική αποκοτιά» η κιτς «παραμόρφωση» της εικόνας του Χριστού, η πρόσκληση σε … «Αντί- Χριστούγεννα» πάρτι. Όχι από όποιους κι όποιους, ως επισημάνθηκε στη Χριστουγεννιάτικη Δοκιμή, μην το παρατρέχει κανείς αυτό. Από νέους που νήπια η Εκκλησία πέρασε στη σωτήρια αγκαλιά της αγάπης του Χριστού ! Από την οποία νέοι τώρα έχουν φαίνεται λακίσει και πορευθεί «εις χώραν μακράν» ! Έξω από το περιβόλι της άνω αναφοράς -Εκκλησία- που ποτίζει με χάρη το Άγιο Πνεύμα, και ανθοφορεί, και καρπίζει της όντως ζωής τα αγαθά !
      Και είναι δυστυχώς πολλοί πια ! Και γι αυτούς είπε ο Χριστός την Παραβολή για τα ενενήντα εννιά πρόβατα της ποίμνης, και το ένα χαμένο-«το απολωλός»-που ως «ο Ποιμήν ο Καλός» τρέχει να βρει. Και το βρίσκει, και το βάζει στους ώμους γεμάτος χαρά, και καλεί γνωστούς και φίλους να χαρούν με τη δική του χαρά !  Παραβολή που σήμερα όμως μάλλον διαβάζεται με αντιστροφή, χωρίς από τούτο να αίρεται ο λόγος για το μικρό ποίμνιο στο οποίο «ευδοκεί ο Πατήρ». «Μη φοβού το μικρόν ποίμνιον, ότι ηυδόκησεν ο πατήρ υμών, δούναι υμίν την βασιλείαν»-Λουκ.12,32.
     Η «κοινοτοπία», λοιπόν, νέων του Ναυπλίου, «η νεανική τους αποκοτιά», και «Κύριος οίδε», ποια άλλα άλλων νέων ή μη, επαναλαμβάνω, όχι όποιων κι όποιων. Αλλά, βαφτισμένων στο Όνομα της Αγίας Τριάδας, και σφραγισμένων με τα δώρα του Αγίου Πνεύματος, νυν όμως ψυχών άδειων(:) από Χριστό, ανοίγουν θέμα καίριο και επείγον, και όχι άσχετο με το βασικό ερώτημα, «γιατί έγινε και Άνθρωπος ο Θεός» ! Και επιτάσσουν εορτασμό της κορυφαίας των Χριστουγέννων γιορτής και αλλιώς, και πέρα από τους λαμπρούς λειτουργικούς πανηγυρισμούς, τους ευλαβείς στοχασμούς, και αυτό το ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους αδύναμους αδελφούς. Εορτασμό  ως βασικής ώρας και απαρχής συστηματικής αναζήτησης και ανεύρεσης πρώτιστα των χαμένων(;) νέων, παιδιών του Χριστού !
     Αν τα Χριστούγεννα «γεννήθηκε η Ευσπλαχνία», και γεννήθηκε ασφαλώς ! Ή στη γλώσσα των πιστών, «γεννήθηκε και ως Άνθρωπος ο Θεός που Αγάπη εστί», και γεννήθηκε ασφαλώς ! Και, είναι ο  γεννηθείς στη Βηθλεέμ της Ιουδαίας από την Παρθένο Μαρία, σπαργανωθείς, και ανακλιθείς «εν τη φάτνη των αλόγων, διότι ουκ ην αυτοίς τόπος εν τω καταλύματι» Ιησούς Χριστός. Έτι δε και απογραφείς εκεί κατά το «δόγμα που εξήλθεν επί Καίσαρος Αυγούστου» -Λουκ,2,1κε. Και είναι ασφαλώς !  Κι αν ως εύηχα και εύστοχα γράφτηκε : «Ο Ιησούς  μέχρι το τέλος του κόσμου θα είναι στον κήπο της αγωνίας» -Γεθσημανή ! Και είναι ασφαλώς ! Ιδιαίτερα για όλα αυτά τα νέα παιδιά του, που λάκισαν από τη σωτήρια αγκαλιά του, και πήγαν «εις χώραν μακράν». Η αναζήτηση και ανεύρεση τους θα αποτελέσει το καλύτερο δώρο στα Γενέθλια Αυτού που είναι και μένει στους αιώνες των αιώνων το «παιδίον νέον ο προ αιώνων Θεός, που εγεννήθη δι’ ημάς» !

Με «την αγάπην την πρώτην, ην ουκ αφήκα …»
Αθανάσιος Κοτταδάκης.

20 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Η εκδήλωση είναι αδικαιολόγητη και πρέπει να επικριθούν τα παιδιά αυτά. Δεν έχουν σχέση με τους άθεους τους ακατήχητους στην πίστη. Θα πω βαριά κουβέντα έπρεπε όμως να αφοριστούν διότι βλασφήμησαν την δόξα του Θεού.

Ανώνυμος είπε...

Μακάρι να είναι καλοπροαίρετοι σαν τον Απόστολο Παύλο και να μετανοήσουν οι νεανίες όπως λέγεται ότι ήταν οι βλάσφημοι και να μοιάσουν σαν τον Απόστολο Παύλο όπως ήταν μετά την μεταστροφή του στον Χριστιανισμό.

Ανώνυμος είπε...


Αυτά τα αλητόπαιδα να παραποιήσουν την φωτογραφία του πατέρα τους και όχι του Σωτήρα μας Χριστού. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος μας παραγγέλνει «ΡΑΠΙΣΟΝ ΤΟΥ ΒΛΑΣΦΗΜΟΥΝΤΟΣ ΤΗΝ ΟΨΙΝ, ΣΥΝΤΡΙΨΟΝ ΑΥΤΟΥ ΤΟ ΣΤΟΜΑ, ΑΓΙΑΣΟΝ ΤΗΝ ΧΕΙΡΑ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΓΗΣ»


Ανώνυμος είπε...

Τί παιδιά ανώνυμε 2:26 μμ;
Είναι ηλικίας κάτω από 12 ετών και τα ονομάζεις παιδιά;
Τους άνδρες τους έκανες παιδιά;

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 2:26 μ.μ. μου φαίνεσαι για προβοκάτορας. Εύχομαι να πέφτω έξω.
Δεν βλασφήμησαν την δόξα του Θεού, βλασφήμησαν και κορόιδεψαν τον Ίδιο τον Θεό!
Αν τους νέους ανθρώπους που βλασφήμησαν τους οδηγήσουν σε μετάνοια, τα λόγια και σε κατανόηση του φοβερού αμαρτήματος της βλασφημίας, χωρίς επικρίσεις, τότε ας μην επικριθούν. Αλλά πολύ φοβάμαι τέτοια άρθρα "Γεννήθηκε η Ευσπλαγχνία", δεν καταφέρνουν ούτε σε κατανόηση του φοβερού αμαρτήματος της βλασφημίας να φέρουν, ούτε σε μετάνοια.

Ανώνυμος είπε...

Ανώνυμε 4:23 μ.μ.
Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος παραγγέλνει το παράγγελμα που γράφεις αφού προηγηθούν οι συμβουλές και οι παραινέσεις και αν συνεχίζουν πεισματικά και αμετανόητα να επιμένουν στις βλασφημίες τους.
Προηγήθηκαν οι συμβουλές και οι παραινέσεις;

Ανώνυμος είπε...

Κάτι με κάνει να πιστεύω ότι ο 2:26 μ.μ. και ο 4:23 μ.μ. είναι προβοκάτορας και προσπαθεί να κοροϊδέψει αυτά που γράφει. Πέφτω έξω;

Ανώνυμος είπε...

Τα λόγια του κ. Κοτταδάκη καλά αλλά η ανοχή, η αγάπη και η μακροθυμία δημιουργεί καταστάσεις ως αυτή που έγινε στο Ναύπλιο. Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός γράφει:
«Ένας άνθρωπος να με υβρίση, να φονεύση τον πατέρα μου, τη μητέρα μου, τον αδελφό μου και ύστερα το μάτι να μου βγάλη, έχω χρέος ωσάν Χριστιανός να τον συγχωρήσω. Το να υβρίση τον Χριστόν μου και την Παναγία μου, δεν θέλω να τον βλέπω».
Προτιμώ τον Κοσμά τον Αιτωλό από τον Αργολίδος Νεκτάριο και τον σοβαρό θεολόγο κ. Κοτταδάκη.

Ανώνυμος είπε...

Ολα από αγάπη γίνονται ανώνυμε 7:10.
Είναι λάθος να ξεχωρίζεις την αγάπη απο τις αυστηρές προτροπές των Αγίων.

Φιλομακεδόνας

Ανώνυμος είπε...

Ο κ. Κοτταδάκης με την παρούσα αρθρογραφία του παρουσιάζει την θεολογική θέση και την ορθόδοξη σκέψη ως προέκταση των υπό του Μητροπολίτη Αργολίδος Νεκταρίου ποιμαντικών σκέψεων. Τα όσα κατέγραψε ο κ. Κοτταδάκης τα κατοχύρωσε αγιογραφικά ώστε να μην επιδέχονται ουδεμία άλλη τροπή ή παρεκτροπή υπό ακραίων θρησκευτικών και όχι εκκλησιαστικών ανθρώπων.

Ανώνυμος είπε...

Ο κ. Κοτταδάκης στο παρόν άρθρο του δεν καταφέρθηκε καθόλου εναντίον άλλης εκκλησιαστικής αντιμετώπισης των βλασφήμων, πιο αυστηρής και αυτό είναι στα θετικά του. Και αυτό διότι γνωρίζει ι. Χρυσόστομο...

Σε αντίθεση με τον ακραίο θρησκευτικό και όχι εκκλησιστικό ανώνυμο 12:41 πμ που αγνοεί τους Αγίους και προσπαθεί να υποτιμήσει και να συκοφαντήσει τους εκκλησιαστικούς ανθρώπους που έχουν διαφορετική στάση απέναντι στους βλάσφημους.

Αντιαιρετικός και Αντιοικουμενιστής

Ανώνυμος είπε...

Ο μητροπολίτης Αργολίδος εξέφρασε τις προσωπικές του απόψεις.

Οι Αγιοι μιλούσαν διαφορετικά!

Ανώνυμος είπε...

Είχα ακούει πολλά από πολλούς (ακραίους ως επί το πλείστων), για την εκδήλωση και την αφίσα. Με είχαν αναπαύσει το λόγια του Αργολίδος Νεκτάριου, και τώρα που διάβασα τις σκέψεις σας, που έχουν πληθώρα αγιογραφική και αγιολογική κάλυψη, δόξασα τον Θεό που υπάρχου λίγοι μεν, αλλά σπουδαίοι, που με πνεύμα σοφίας και συνέσεως, τοποθετούνε το θέμα επί Ορθοδόξου πλευράς, χωρίς ακρότητες, αλλά ακολουθώντας την μέση και βασιλική οδό.

Ανώνυμος είπε...

Πλανάσαι πλάνη μεγάλη ανώνυμε, αν νομίζεις ότι η χλιαρότητες είναι η μέση και βασιλική οδός και η πιο αυστηρή στάση ότι είναι ακρότητες!!!!...

Ανώνυμος είπε...

Μεσάνυχτα από Αγία Γραφή και από αγιολογία έχει ο ανώνυμος 8:10 μμ.
Το άρθρο του Κοτταδάκη δεν έχει καμία αγιογραφική και αγιολογική κάλυψη της αντιμετώπισης της βλασφημίας.
Απλά είναι προσωπικές σκέψεις του Κοτταδάκη!!
Τίποτα άλλο.

Ανώνυμος είπε...

Πόσο τυφλός πρέπει να είσαι (10:22) για να γράφεις με απόλυτη βεβαιότητα το ανόητο σχόλιό σου που δεν στέκει. Το άρθρο αυτό έχει πληθώρα αγιογραφικών εδαφίων τα οποία με σύνεση ο αρθρογράφος τα συνδυάζει και βγάζει συμπεράσματα όχι αυθαίρετα αλλά που έχουν το πνεύμα της Ορθοδοξίας και της Ορθοπραξίας κατά την ανάπτυξη.
Άγγελος

Ανώνυμος είπε...

Διόρθωση στο 10:03 μμ
Οι χλιαρότητες ("οι" αντί για "η").

Ανώνυμος είπε...

Τυφλός είσαι εσύ Αγγελε (1:23 μμ) που δεν γνωρίζεις γρι απο Αγία Γραφή, Ορθοδοξία και Ορθοπραξία.
Αν διάβαζες τα αγιογραφικά εδάφια του άρθρου πριν γράψεις το ανόητο σχόλιο σου, θα έβλεπες ότι κανένα απ' αυτά δεν μιλά για την αντιμετώπιση της βλασφημίας!
Ο κάθε βλάσφημος δεν είναι και Απόστολος Παύλος!!!

Αλλά γράφεις αυτά διότι έχεις μεσάνυχτα απο Αγία Γραφή!!!

Ανώνυμος είπε...

Ο Ορθόδοξος 10:22 μμ τα λέει πολύ καλά. Αν συγκρίνει κανείς τις τοποθετήσεις των αγίων για την βλασφημία με το άρθρο του Κοτταδάκη, εύκολα θ' αντιληφθεί ότι το άρθρο του Κοτταδάκη έχει απλά τις προσωπικές του απόψεις.

Ανώνυμος είπε...

Αγγελε 1:23, ανήκεις σε προτεσταντική παραφυάδα ή στην Ορθόδοξη Εκκλησία;

Δεν ξέρεις ότι στην Εκκλησία έχουμε τους Πατέρες;
Οι Πατέρες τί έγιναν στο σχόλιο σου; Δεν τους βλέπω...