Τρίτη, 20 Ιουλίου 2021

Η «Εκκλησία – μητέρα» της Μόσχας είναι κατά μερικούς αιώνες νεότερη από την ουκρανική «Εκκλησία – κόρη»

Apollinary Vasnetsov, "Κρεμλίνο της Μόσχας υπό τον Ιβάν ΙΙΙ"

Η «Εκκλησία – μητέρα» της Μόσχας είναι κατά μερικούς αιώνες νεότερη από την ουκρανική «Εκκλησία – κόρη»

Ο αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ουκρανίας, αρμόδιος για τα θέματα επανένταξης των προσωρινά κατεχόμενων εδαφών της Ουκρανίας, Ολεξίι Ρέζνικοβ διέψευσε τα στοιχεία που προβάλλει στο πρόσφατο άρθρο του ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλ. Πούτιν για το ότι οι Ουκρανοί και οι Ρώσοι είναι «ένας λαός».

Ο Ρέζνικοβ σχολίασε ξεχωριστά το θέμα της Εκκλησίας και τις περίεργες προσπάθειες να «παρουσιαστεί η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία ως προερχόμενη από την Εκκλησία της Μόσχας. Καθώς έτσι η “μητέρα – Εκκλησία” είναι μερικούς αιώνες νεότερη από την ουκρανική “μητέρα – κόρη”. Και ο καθεδρικός της Αγίας Σοφίας είναι μια πολύ καλή απόδειξη για αυτό» γράφει ο Ολεξίι Ρέζνικοβ σε πρόσφατο άρθρο του. Πρόσθεσε πως όταν ο Πούτιν αποκάλεσε τον Γιαροσλάβ Μούντρι (Γιαροσλάβ Α΄ ο Σοφός) «δικό μας πρίγκιπα» και την κόρη του Άννα ως «Ρωσίδα», στην Ουκρανία γελούσαν μέχρι και οι μαθητές δημοτικού.

«Γενικά, στην επιστήμη της Ιστορίας το κράτος του 9ου – 13ου αιώνα, απόγονος του οποίου είναι η Ουκρανία -και επιχειρεί (σ.σ. πρόσφατα) να παρουσιάζεται η Ρωσία- ονομάζεται Ρως του Κιέβου». Και οι Ρώσοι για πολλά χρόνια ήταν απολύτως ικανοποιημένοι με αυτό. Διότι στην αρχαία ιστοριογραφία το Κίεβο αποκαλείται «μητέρα των ρωσικών πόλεων». Και ξαφνικά, μερικά χρόνια πριν, ξεκίνησαν (σ.σ. οι Ρώσοι) όπου μπορούσαν να αλλάζουν αυτή την ονομασία σε “Αρχαία Ρως” (αντί του Κιέβου)» επεσήμανε ο ίδιος.

Πηγή: Πνευματικό Μέτωπο Ουκρανίας

5 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τέτοιου είδους άρθρα έχουν έντονη Εθνοφυλετική χροιά. Θα πρέπει λοιπόν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, που είναι κατά του Εθνοφυλετισμού, να επαναφέρη στην τάξη, τους συντάκτες του κειμένου.

Γκουρβελος Παναγιωτης είπε...

Δηλαδή ο κ. Αναπληρωτής Πρωθυπουργός της Ουκρανίας μας λέει εδώ ότι το πλήθος των ανθρώπων που εκχριστάνισαν οι ιεραπόστολοι άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος στο Κίεβο και στην χερσόνησο της Κριμαίας και σε όλη τη σημερινή Ουκρανία (988), δεν ήσαν Ρώσοι, αλλά Ουκρανοί; Τότε, γιατί στην Εκκλησιαστική Ιστορία μαθαίναμε για εκχριστανισμό των Ρώσων -και όχι βέβαια των Ουκρανών;

Ανώνυμος είπε...

Εύστοχο κ. Γκουρβέλε, είναι ξεκάθαρο ότι εδώ ερμηνεύεται και παραχαράσσεται η Εκκλησιαστική Ιστορία κατά τις πολιτικές απόψεις του εκάστοτε γράφοντος.

Αθανάσιος Κοταδάκης είπε...

Παραπέμπω και τους τρεις σας στο βιβλίο «Η Ορθόδοξη Εκκλησία», του Διοκλείας Κάλλιστου Ware κεφ. 4. Σελ. 123 «Κύριλλος και Μεθόδιος», σ.131, «Το βάπτισμα της Ρωσίας. Η περίοδος του Κιέβου, 988-1237», και ιδιαίτερα, σ.137, «Η Ρωσική Εκκλησία υπό τους Μογγόλους 1237-1148. Ίσως σας βοηθήσει να καταλάβετε κάτι περισσότερο. Και σεις και κάποιοι άλλοι κατά τα μέρη εκείνα. Και, να μην δίνετε την εντύπωση ότι πασχίζετε να επιβάλλετε τα προσωπικά σας «θεολογικά» απωθημένα, κοινώς να πουλήσετε «φύκια για μεταξωτές κορδέλες»-Αθανάσιος Κοτταδάκης

Ανώνυμος είπε...

Λάθως. Οι Ουκρανοί δεν είναι ο ίδιος λαός με τους Ρώσους που αποφάσισε να ανεξαρτητοποιηθεί. Πρέπει να ψάχνουμε περισσότερο πριν διακυρήσσουμε τέτοια αβάσιμα πράγματα.