tag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post4823705507601217442..comments2024-03-28T18:22:27.027+02:00Comments on Αναστάσιος: Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ Δεκτή ή απαράδεκτη; - Υπό π. Δημητρίου Χ. ΣαββόπουλουΑναστάσιοςhttp://www.blogger.com/profile/15358023218386607898noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-90892501323756858172022-11-23T13:58:21.783+02:002022-11-23T13:58:21.783+02:00Η Ενέργεια του Θεού είναι Μία. Όχι μία και μία και...Η Ενέργεια του Θεού είναι Μία. Όχι μία και μία και μία. Αυτή η Μία Ενέργεια δεν διακρίνει κανένα από τα Πρόσωπα. <br />Η εικόνα του Θεού πρέπει να συμφωνεί με την νοητή εικόνα: νους λόγος και πνεύμα. <br />Αν θέλετε άλλη εικόνα, τότε αυτή δεν μπορεί να είναι: δια του πατρός, δια του υιού και δια του αγίου πνεύματος. Αντίθετα ο Πατέρας προσεγγίζεται από τον Υιό αφού έρθει το Άγιο Πνεύμα. <br />Αν πάλι δεν φτάνει αυτό, τότε αναφέρουμε ως προσκυνητή εικόνα την Μεταμόρφωση. Σε αυτήν εικονίζεται ο πλήρης Θεός και δεν της λείπει τίποτα από τον όλο Θεό. Εικονίζεται Αυτός με την Ενέργεια Του. Δια του Χριστού προσκυνάται ο Πατέρας και αυτό αφού υπάρχει ο Αγιασμός από το Άγιο Πνεύμα.<br />Επειδή πάλι μονοπωλούν τα λόγια από το Πηδάλιο θα κλείσω την σημείωση με τον κατάλληλο αντίλογο: <br />... οἱ χριστιανοὶ ὁποῦ ζωγραφίζουσι τὸν ἄμορφον πατέρα ἐναντίον τῆς στ΄. Συνόδου, ἡ ὁποία παραγγέλλει εἰς τὴν δ΄. καὶ ε΄. καὶ στ΄. πρᾶξιν αὐτῆς, ὁ Χριστὸς νὰ ζωγραφίζεται µόνον, καὶ ὄχι ὁ Πατὴρ, καθὼς παραγγέλλει καὶ ὁ Δαμασκηνὸς εἰς τὸ δ΄. βιβλίον περὶ Πίστεως, καὶ ὁ Αὐγουστῖνος Κεφ. ζ΄. περὶ τοῦ Συµβόλου· (Μακαρίου Πάτμου, σελ. 324-325, εν Αθήναις, Νικολάου Ρουσόπουλου, 1868).Σταυροςnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-83769098953303158142022-11-19T12:57:54.432+02:002022-11-19T12:57:54.432+02:00Ο πατήρ δεν κάνει μόνο δογματικά λάθη, αλλά και ισ...Ο πατήρ δεν κάνει μόνο δογματικά λάθη, αλλά και ιστορικά καθώς θεωρεί ότι πριν το οριστικό σχίσμα που έγινε το 1054, δεν υπήρχε και ουσιαστικό σχίσμα με το πρωτείο εξουσίας και το filioque που πρέσβευε η παπικη εκκλησία ήδη από την μέση βυζαντινή περίοδο όπου είχε έρθει και σε ρήξη με τον Πατριάρχη Φώτιο τον ένατο αιώνα. Αν κάνει λάθη σε τόσο απλά θέματα όπως η ιστορία, πως να μην κάνει λάθη σε πολύ πιο σύνθετα και δύσκολα θέματα, όπως η θεολογία;Χαράλαμπος Δαμαλάςhttps://www.blogger.com/profile/01647267535415181803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-86936958979400027522022-03-11T08:35:22.880+02:002022-03-11T08:35:22.880+02:00Κάνει πολύ σοβαρά δογματικά λάθη ο πατήρ.
Οι άκτισ...Κάνει πολύ σοβαρά δογματικά λάθη ο πατήρ.<br />Οι άκτιστες ενέργειες,οι οποίες προέρχονται εκ της Θείας φύσεως, δεν ταυτίζονται με τις υποστάσεις.<br />Στην δήθεν εικόνα της Αγίας Τριάδος,πρόσωπο είναι μόνο του ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ Κυρίου,ενώ το περιστέρι είναι σύμβολο,χωρίς θεικό σώμα,το ίδιο και η ΕΙΔΩΛΙΚΗ μορφή γέροντος .<br />Η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος αποφαίνεται ότι μόνο τις εκβάσεις των προφητικών οράσεων εικονίζουμε.[Πρακτικά Ζ Οικουμενικής,σελ.370<br /><br />Επίσης,΄΄διατί τον πατέρα του Κυρίου Ιησού Χριστού ούχ ιστορούμεν και ζωγραφούμεν;επειδή ούκ οίδαμε τις έστιν ,και Θεού φύσιν αδύνατον ιστορήσαι και ζωγραφήσαι.ΚΑΙ ΕΙ ΕΘΕΑΣΑΜΕΘΑ ΚΑΙ ΕΓΝΩΡΙΖΑΜΕΝ ΚΑΘΩΣ ΤΟΝ ΥΙΟΝ ΑΥΤΟΎ,ΚΑΚΕΙΝΟΝ ΑΝ ΕΙΧΟΜΕΝ ΙΣΤΟΡΗΣΑΙ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΗΣΑΙ΄΄[Πρακτικά Συνόδων.Τόμος Γ΄σελ.211]<br />Στουρα΄ί΄της Χαρίλαος.<br />Θεολόγος.ΧΑΡΙΛΑΟΣhttps://www.blogger.com/profile/08810797974771662881noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-79638718684693767192021-06-20T12:27:12.375+03:002021-06-20T12:27:12.375+03:00Εις την γνωμοδότηση ο κ. Φίλιας γράφει: «ἀποφαινόμ...Εις την γνωμοδότηση ο κ. Φίλιας γράφει: «ἀποφαινόμεθα ὅτι μπορεῖ νὰ λιτανευθῇ ἡ εἰκὼν τῆς φιλοξενίας τοῦ Ἀβραάμ, ἐφόσον τὸ θρησκευτικὸν συναίσθημα τοῦ λαοῦ μας ἔχει συνδέσει τὴν λιτάνευσιν μὲ τοὺς πανηγυρίζοντας ἱεροὺς Ναούς, τοὺς ἀφιερωμένους εἰς τιμὴν τῆς Ἁγίας Τριάδος.»<br />Από το ‘’μπορεί’’ υπό τας προϋποθέσεις που αναφέρει ως το ‘’πρέπει’’ υπάρχει απόσταση δυσαναπλήρωτη. <br /><br />Γράφει και κάτι το οποίο αμφισβητώ: «Ἡ ἀπεικόνισις τῆς Ἁγίας Τριάδος διὰ τοῦ γέροντος Πατρός, τοῦ νεώτερου Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος ὡσεὶ περιστερᾶς εἶναι εἰκόνα ξένη πρὸς τὴν διδασκαλίαν τῶν Πατέρων, μεταφερθεῖσα εἰς τὸν ὀρθόδοξον χῶρον ἀπὸ τὴν Δύσιν, μετὰ τὴν ἅλωσιν τῆς Κωνσταντινουπόλεως καὶ ἐμπερικλείει σοβαρὲς ἀνακολουθίες θεολογίας καὶ πίστεως.»<br />Δηλαδή κ. Φιλια ο Άγιος Νεκτάριος Πενταπόλεως που είχε τεραστία μόρφωση με το ότι στην Μονή της Αγίας Τριάδος έβαλε την γνωστή εικόνα για εσάς είναι «ξένη πρὸς τὴν διδασκαλίαν τῶν Πατέρων». Οι Αρχιερείς που φέρουν την γνωστή Αγία Τριάδα και όχι την φιλοξενία είναι «ξένη πρὸς τὴν διδασκαλίαν τῶν Πατέρων»<br />Ας προσέξει ο Μητρ. Μάνης και ο κ. Φίλιας μήπως φέρει σχίσμα στην Εκκλησία όπως επήλθε εις τους παλαιοημερολογίτες γιαυτό το θέμα. Αν τολμά ας προσπαθήσει στην Μάνη να αντικαταστήσει τις εικόνες με την ‘’ορθόδοξη’’ και βλέπω λίγες τις μέρες του εκεί. <br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-37910038430003191412021-06-20T11:59:01.773+03:002021-06-20T11:59:01.773+03:00
Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΦΙΛΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΈΜΑΤΟΣ ΚΑΙ...<br />Η ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΦΙΛΙΑ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΈΜΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΣΧΕΤΙΚΗ ΑΠΌΦΑΣΗ ΣΥΝΟΔΠΥ<br /><br /><br />https://www.im-manis.gr/index.php/o-mitropolitis/egkyklioi/4587-gkyklios-peri-t-s-litane-seos-mi-t-s-e-konos-t-s-gias-triadosAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-80752437524355786982021-06-20T10:30:03.216+03:002021-06-20T10:30:03.216+03:00Στην φιλοξενία του Αβραάμ υπάρχει ο Θεός Πατέρας κ...Στην φιλοξενία του Αβραάμ υπάρχει ο Θεός Πατέρας και τον συνοδεύουν δύο Άγγελοι. Οι οποίοι μετά παίρνουν διαφορετικό δρόμο. Η Μητρόπολη Μάνης κάνει λάθος ως προς την λιτάνευση της εικόνας αυτής αφού απουσιάζουν τα άλλα Δύο Πρόσωπα του Χριστού και του Αγίου Πνεύματος. Η κανονική εικόνα είναι αυτή η οποία επί αιώνες κοσμούσε τους ναούς της Ορθοδοξίας και υπάρχει στο τέμπλο των Ναών και στα προσκυνητάρια. Ουδεμία η σχέση της Φιλοξενίας του Αβραάμ. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-78129611668946279612021-06-20T00:45:28.287+03:002021-06-20T00:45:28.287+03:00... Το θέμα της απεικόνισης του Θεού Πατέρα ως «πα...... Το θέμα της απεικόνισης του Θεού Πατέρα ως «παλαιού των ημερών» σε απεικονίσεις παλαιοδιαθηκικών οραμάτων (όπως π.χ. του οράματος του Δανιήλ) υπήρξε αντικείμενο εξέτασης κατά τη διάρκεια της Ζ΄ Οικουμενικής Συνόδου. Εκεί οι Πατέρες της Συνόδου ρωτούν δια του στόματος του Πάπα Ρώμης αγίου Γρηγορίου Β΄: «Δια τι τον πατέρα του Κυρίου Ιησού Χριστού ουχ ιστορούμεν και ζωγραφούμεν;» για να δώσουν αμέσως την απάντηση: «Επειδή ουκ οίδαμεν τις εστίν (…) και ει εθεασάμεθα και εγνωρίσαμεν καθώς τον υιόν αυτού, κακείνον αν είχομεν ιστορήσαι και ζωγραφήσαι» (PG XII 963 E).<br /><br />Επίσης για την απεικόνιση του αγίου Πνεύματος η ίδια η Σύνοδος αναφέρει: «….. καίτοι των ευαγγελικών ουδαμώς παραδεδοκότων γραμμάτων, ότι γέγονε περιστερά το άγιον πνεύμα, αλλά ότι εν είδει περιστεράς ώφθη ποτέ» (PG XIII 181 A)...<br /><br />Επίσης, σε Εγκύκλιο της Ι. Μητροπόλεως Μάνης το 2018, δίδεται η απάντηση ότι μόνο η Φιλοξενία του Αβραάμ μπορεί να λιτανευθεί.<br />(https://www.pemptousia.gr/2018/07/egkiklios-peri-tis-litanefseos-i-mi-tis-ikonos-tis-agias-triados/#3) Πράκτοραςhttps://www.blogger.com/profile/04167001737646895292noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-68989379092768951952021-06-19T18:47:54.491+03:002021-06-19T18:47:54.491+03:00Μου είναι άγνωστος ο συντάκτης. Δεν έχω δει ξανά κ...Μου είναι άγνωστος ο συντάκτης. Δεν έχω δει ξανά κάπου κάποιο άρθρο του. όμως πρέπει όταν έχει κάτι να πει να το λέει. Εδώ είναι εξαιρετικό με κατοχύρωση χωρίς ακρότητες. Καλό θα ήταν να γράφει. Καλύτερο να το διαβάσουν και να συνετισθούν ορισμένοι συλλειτουργοί του. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-92177713941761673262021-06-19T18:33:48.904+03:002021-06-19T18:33:48.904+03:00Επί του θέματος που κάποτε με είχε απασχολήσει διό...Επί του θέματος που κάποτε με είχε απασχολήσει διότι πολλοί έχουν γράψει άρθρα και διατριβές, άλλοι δε έχουν πετάξει εικόνες με την Αγία Τριάδα, και έχουν τοποθετήσει άλλες. Οι νηφάλιες και με τεκμηρίωση θέσεις του π. Δ. Σαββόπουλου δίνουν απάντηση. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-46627690122065162812021-06-19T18:24:19.017+03:002021-06-19T18:24:19.017+03:00Δεν έτυχε να διαβάσω άλλο άρθρο του πατρός Δημητρί...Δεν έτυχε να διαβάσω άλλο άρθρο του πατρός Δημητρίου.<br />Πρόκειται προφανώς περί αρίστου επιστήμονος, που χρησιμοποιεί όμως παραλλήλως, εξίσου καλά, και τους κανόνες της κοινής λογικής, με άριστη δομή και διάρθρωση επιχειρηματολογίας, εξαιρετική χρήση του λόγου, το δε ύφος του είναι μετριοπαθές, ήπιο, αποδεικτικό και διαλεκτικό, πράγμα κάπως ασυνήθιστο σε θεολογικά κείμενα.<br />Ωστόσο, κάνοντας και εγώ χρήση των κανόνων της κοινής λογικής και μόνον, αφού δεν είμαι θεολόγος, παρατηρώ:<br />Η επίμαχη εικόνα δεν απεικονίζει το όραμα του Προφήτου Δανιήλ ή του Πρωτομάρτυρος Στεφάνου. Ούτε όμως την βάπτιση του Κυρίου Ιησού υπό του Βαπτιστού Ιωάννου.<br />Τι απεικονίζει;<br />Την Αγία Τριάδα.<br />Είναι αυτή η Αγία Τριάς;<br />Εξ όσων γνωρίζω, ουδείς εκ των ιερών προσώπων της θρησκείας μας, από τον Μέγα Απόστολο Παύλο και τον Άγιο Ανδρέα τον δια Χριστόν σαλό έως τον Άγιο Σωφρόνιο του Έσσεξ και την Γερόντισσα Γαλάτεια Κανακάκη, μας παρέδωσαν ποτέ τέτοιας μορφής όραμα για την Αγία Τριάδα.<br />Εμείς ξέρουμε ότι τον Θεό δεν τον είδε ποτέ κανείς, ούτε και δύναται.<br />Η επίμαχη εικόνα συνεπώς, που εμφανίζει ορατή την Αγία Τριάδα, παρά τις αγνές προθέσεις των εμπνευστών της και το θεολογικό της υπόβαθρο, είναι απορριπτέα, διότι δίδει στον απλό χριστιανό, αλλά και στον ανενημέρωτο περί των δογμάτων σύγχρονο άνθρωπο οποιασδήποτε θρησκείας ή αντίληψης, εντελώς εσφαλμένη εικόνα για την φύση, τον χαρακτήρα και την μορφή της Θεότητας, όπως εμείς οι Ορθόδοξοι δέον να αντιλαμβανόμαστε, να πιστεύουμε και να κηρύττουμε, η οποία (Θεότης) τυγχάνει απρόσιτη και ομοούσια. Είναι δε άκρως υποτιμητική τόσο για τον Πατέρα όσο και για το Άγιο Πνεύμα, παρά, επαναλαμβάνω, τις προθέσεις των εμπνευστών της.<br />Τα ίδια ισχύουν και για μία άλλη «ανθρώπινη» και απολύτως αποδεκτή συναισθηματικά εικόνα, που κυκλοφορεί στους Αγίους Τόπους και απεικονίζει έναν νεαρό ευσεβή και ευλαβή άνδρα, με σεμνά ήθη, αποκαλούμενο από τους αγιογράφους «Ιωσήφ», να εναγκαλίζεται, με άκρα σεμνότητα, από τους ώμους, μία ομοίως σεμνών ηθών κόρη, αποκαλουμένη «Παρθένο Μαρία». Παρά τα οπωσδήποτε αγνά κίνητρα αυτών που την εμπνεύσθηκαν, και η εν λόγω εικόνα αποτυγχάνει πλήρως να εκπέμψει το κατάλληλο μήνυμα.<br />Γιάννης Ιωαννίδης<br />Γιάννης Ιωαννίδηςhttps://www.blogger.com/profile/18277972898737923749noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-7397461506574834602021-06-19T17:12:20.036+03:002021-06-19T17:12:20.036+03:00Πολύ ωραίο. Απλό κ κατανοητό. Πολύ ωραίο. Απλό κ κατανοητό. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8731717389815652265.post-41686234753762445772021-06-19T15:47:05.311+03:002021-06-19T15:47:05.311+03:00Εξαιρετικά τεκμηριωμένο και διαφωτιστικό! Ευχαριστ...Εξαιρετικά τεκμηριωμένο και διαφωτιστικό! Ευχαριστούμε πολύ!<br />γδμΑλεξανδρεύςhttps://www.blogger.com/profile/12250189459002036564noreply@blogger.com