Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

«Περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν τῆς καύσεως νεκρῶν»


Ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, μέ ἀφορμή τό νέο νομοθετικό καθεστώς γιά τήν ἀποτέφρωση νεκρῶν, σύμφωνα μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 «Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και άλλες διατάξεις» (Φ.Ε.Κ. 156/1-8-2014, τ. Α΄), κατά τήν Συνεδρία Αὐτῆς τῆς 14ης μηνός Ὀκτωβρίου ἐ.ἔ., ἐπελήφθη καί τοῦ ζητήματος τούτου καί ἀπεφάσισε νά σᾶς ἐνημερώσει περί τῶν κανονικῶν συνεπειῶν ἀπό τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος.
Μέ τά ἄρθρα 48 καί 49 τοῦ Νόμου 4277/2014 ὁ νομοθέτης δέν λαμβάνει ὑπ’ ὄψιν τίς θρησκευτικές πεποιθήσεις τοῦ νεκροῦ. Ἐάν ὁ θανών δέν εἶχε ἐκφρασθεῖ ἐν ζωῇ περί τῆς μετά θάνατον ἐπιθυμίας ταφῆς ἤ ἀποτεφρώσεως τοῦ σώματός του, ἡ ἀποτέφρωση δύναται νά λάβει χώρα μέ μόνη τή δήλωση τοῦ/τῆς συζύγου ἤ «συντρόφου», μετά τοῦ/τῆς ὁποίου/ας ἔχει συνάψει «σύμφωνο συμβίωσης», ἤ τή δήλωση τῶν συγγενῶν πρώτου ἤ δευτέρου βαθμοῦ. 
Τοῦτο, κύημα τοῦ συγχρόνου μηδενιστικοῦ τρόπου ζωῆς καί τῆς τάσεως πρός ἀποθρησκευτικοποίηση κάθε πτυχῆς καί ἐκφάνσεως τῆς ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου, ἀποτελεῖ ἐκ προοιμίου καταστρατήγηση τῶν θρησκευτικῶν πεποιθήσεων τοῦ κεκοιμημένου μέλους τῆς Ἐκκλησίας, ἔλλειψη σεβασμοῦ καί φροντίδος πρός τό ἀνθρώπινο σῶμα. 

Ἡ Ἐκκλησία δέν δέχεται γιά τά μέλη Της τήν ἀποτέφρωση τοῦ σώματος, διότι τοῦτο εἶναι ναός τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (Α΄ Κορ. 6, 19), στοιχεῖο τῆς ὑποστάσεως τοῦ κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν Θεοῦ πλασθέντος ἀνθρώπου (Γεν. 1, 24), καί περιβάλλει αὐτό μέ σεβασμό καί τιμή ὡς ἔκφραση ἀγάπης πρός τό κεκοιμημένο μέλος Της καί ὡς ἐκδήλωση πίστεως στήν κοινή πάντων ἀνάσταση. 
Κατόπιν τούτου, ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος ἀπεφάσισε νά ἐνημερώσει, στό πλαίσιο τῆς ἀγρύπνου ποιμαντικῆς φροντίδος Της, τό εὐσεβές Αὐτῆς πλήρωμα, κληρικούς καί λαϊκούς, γιά τίς ἀκόλουθες κανονικές συνέπειες τῆς ἀποτεφρώσεως τοῦ σώματος: 
-Ἡ ἀποτέφρωση τοῦ σώματος δέν εἶναι σύμφωνη πρός τήν πράξη καί παράδοση τῆς Ἐκκλησίας γιά θεολογικούς, κανονικούς καί ἀνθρωπολογικούς λόγους.
-Πρός ἀποφυγήν οἱασδήποτε θεολογικῆς, κανονικῆς καί ἀνθρωπολογικῆς ἐκτροπῆς, ἀπαραίτητος εἶναι ὁ σεβασμός τῶν θρησκευτικῶν πεποιθήσεων καί ἡ διακρίβωση τῆς οἰκείας βουλήσεως τοῦ κεκοιμημένου καί ὄχι ἡ βούληση ἤ ἡ δήλωση τῶν οἰκείων του. 
-Ἐκεῖνος ὁ ὁποῖος ἀποδεδειγμένως οἰκειοθελῶς ἐδήλωσε τήν ἐπιθυμία περί καύσεως τοῦ σώματός του, δηλώνει τήν αὐτονόμησή του καί ὡς ἐκ τούτου δέν τελεῖται Νεκρώσιμος Ἀκολουθία καί Ἱερό Μνημόσυνο ὑπέρ αὐτοῦ. 
Παρά ταῦτα, ἐπαφίεται στήν ποιμαντική σύνεση καί τήν διακριτική εὐχέρεια τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου ἡ τέλεση ἁπλῶς Τρισαγίου.
Ἐπί δέ τούτοις, κατασπαζόμενοι τήν ὑμετέραν Σεβασμιότητα ἐν Κυρίῳ, διατελοῦμεν μετ' ἀγάπης.

† Ὁ Ἀθηνῶν Ι Ε Ρ Ω Ν Υ Μ Ο Σ, Πρόεδρος
† Ὁ Σταγῶν καί Μετεώρων Σεραφείμ
† Ὁ Περιστερίου Χρυσόστομος
† Ὁ Κεφαλληνίας Σπυρίδων
† Ὁ Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας Ἀμβρόσιος
† Ὁ Τρίκκης καί Σταγῶν Ἀλέξιος
† Ὁ Καρπενησίου Νικόλαος
† Ὁ Λήμνου καί Ἁγίου Εὐστρατίου Ἱερόθεος
† Ὁ Γουμενίσσης, Ἀξιουπόλεως καί Πολυκάστρου Δημήτριος
† Ὁ Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας Παντελεήμων
† Ὁ Διδυμοτείχου, Ὀρεστιάδος καί Σουφλίου Δαμασκηνός
† Ὁ Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανῆς καί Κονίτσης Ἀνδρέας
† Ὁ Ξάνθης καί Περιθεωρίου Παντελεήμων


Ὁ Ἀρχιγραμματεύς

† Ὁ Μεθώνης Κλήμης

4 σχόλια:

  1. Αποφάσεις λαμβάνει η Σύνοδος. Δεν τις κρατάει. Γιατί τις παίρνει αφού θα επικρατήσει η οικονομία.
    Πέραν αυτού είναι δικαίωμα και του χριστιανού αν θέλει να αποτεφρώσει το σώμα του. Στην Δευτέρα παρουσία όλοι θα αναστηθούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν η Εκκλησία της Ελλάδας δεν κάνει κηδείες υπάρχου και μετόχια πατριαρχείων στην Αθήνα για να κάνουν κηδείες. Πάντα και παντού υπάρχει η λύση. Οι φοβέρες των ιεραρχών δεν πιάνουν. Και το τρισάγιο το ίδιο είναι και φθηνότερο από κηδεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γιατί, αν πεθάνει κάποιος αμετανόητος ομοφυλόφιλος, που παρέδωσε το σώμα του στην πιο αισχρή αμαρτία, του γίνεται κηδεία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο οποιοσδηποτε ορθοδοξος οσο και αμαρτωλος να ειναι χρηζει κηδειας.
    Εξαρταται πως σκεπτεται κανεις.
    Οι αγιοι ,παρακαλουσαν την ωρα του θανατου τους να περιφρονηθουν και να τους πεταξουν σα τα σκυλια,να συρουν τα σωματα τους κλπ.απο ταπεινωση και μονον.
    Αλλο να θελεις ετσι να πεθανεις και αλλο να θελεις αντι για την ταφη σου,καυση..ετσι γιατι δεν γνωριζεις την διδασκαλια της εκκλησιας ,τι λεει για αυτα τα πραγματα αλλα και επειδη θεωρεις οτι μια και εξω τελειωνει και η επαφη με τον κεκοιμημενο και επωμενως τι τα θελουμε τα τρισαγια κλπ και τα καντηλια να αναβουμε [ακουσα],μια και εξω και τελειωνει η υποθεση ...
    Η διασημη υψιφωνος Μαρια Καλλας,ηθελε την καυση του σωματος της και την σταχτη να πεταχτει στη Μεσογειο!Ποιος επιασε να πει σε αυτη την γυναικα πως η πλανη της ειναι μεγαλη εξ αγνοιας της φυσικα;;;
    Η εκκλησια με την κηδεια τιμα τους νεκρους.Γιατι το σωμα , ειναι και πρεπει ναος του Αγιου Πνευματος.Δεχτηκε το Βαπτισμα,το αγιο Μυρο,το Σωμα και το Αιμα του Κυριου,εκανε νηστειες,προσευχες...γι αυτο και τιμαται απο την εκκλησια.Βλεπουμε ο ιερεας το θυμιαζει,το προσκυνει,το συνοδευει εως τον ταφο,το διαβαζει,το σταυρωνει με το λαδι.
    Στον ταφο εταφη το σωμα,η ψυχη πηγε σε αλλο τοπο.επομενως ο χωρος που γινεται η ταφη ειναι το κοιμητηριον.
    Στον Θεο εισακουγονται και οι μεσαζοντες.Και οι μεσαζοντες ειναι οι αγιοι και οι ζωντες .Παρακαλουμε με δεησεις,με τα τρισαγια,με τα μνημοσυνα,-μεσω των ιερεων-τα ψυχοσαββατα,το Ευχελαιο,,στη Θεια Λειτουργια,τα προσφορα,με το κερι,με την φιλανθρωπια ,με τη νηστεια να σωσει τον νεκρο μας.Και οι ψυχες παιρνουν μιαν ωφελεια.Ειπεν αγγελος Κυριου:Πολλα γαρ ωφελουσιν την ψυχην αι ελεημοσυναι,αι λειτουργιαι και τα μνημοσυνα.δυνανται γαρ εκβαλειν ψυχην απο την Κολασιν.Ειναι στην εξουσια Του Θεου η Κολαση και ο Παραδεισος...και ο Κυριος ειναι Κυριος ζωντων και νεκρων,εμεις παιζουμε την ψυχη μας στη φωτια.Υπαρχουν και καποιες αμαρτιες κατα του αγιου Πνευματος που δεν συγχωρουνται.Υπαρχουν και αλλα που δεν τα γνωριζουμε στο μυστηριο του θανατου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή