Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2025

«Έλα, Κύριε, γέμισε με τη Χάρη Σου». - Επίσκοπος Τολιάρας και Νοτίου Μαδαγασκάρης Πρόδρομος

Το μικρό παιδί, με το καθαρό και άδολο βλέμμα του στραμμένο προς τα πάνω, μοιάζει να προσκαλεί την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος. Με συγκινεί η απλότητα της παιδικής ψυχής, που χωρίς δισταγμό ανοίγει την καρδιά της στο θείο. Είναι σαν να ψιθυρίζει: «Έλα, Κύριε, γέμισε με τη Χάρη Σου».

Οι Ιερείς, με τα άμφιά τους, οι ψαλμοί που αντηχούν στο ναό και η αγιασμένη ατμόσφαιρα, όλα φανερώνουν τη δόξα του Θεού. Κι όμως, στο κέντρο αυτής της ιερής στιγμής, το βλέμμα μου καθηλώνεται στο μικρό αυτό παιδί. Βλέπω στο πρόσωπό του τη διδασκαλία του Χριστού: «Αν δεν γίνετε σαν τα παιδιά, δεν θα εισέλθετε στη Βασιλεία των Ουρανών».

Αυτή η εικόνα με καλεί να σκεφτώ πώς μπορώ κι εγώ να αποκτήσω την αθωότητα, την απλότητα και την ταπείνωση που αποπνέει το παιδί αυτό. Να καθαρίσω την καρδιά μου από τον εγωισμό, να αφήσω την πίστη να φωλιάσει μέσα μου και να στραφώ κι εγώ προς τον Ουρανό με εμπιστοσύνη, όπως ένα παιδί που κοιτάζει τον Πατέρα του.

Πάντα οι ίδιες λέξεις που λένε τα ίδια ψέματα. - Αλμπέρ Καμύ

Κάθε φορά που ακούω έναν πολιτικό λόγο 
ή διαβάζω αυτούς που μάς διοικούν, 
εδώ και χρόνια αισθάνομαι τρόμο, 
γιατί δεν ακούω τίποτα που να ηχεί ανθρώπινα. 
Πάντα οι ίδιες λέξεις που λένε τα ίδια ψέματα.

Αλμπέρ Καμύ

Η Εορτή των Αγίων Φώτων - Του Β. Χαραλάμπους

Η Εορτή των Αγίων Φώτων

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου

__________________

Εις το τροπάριον της Εορτής των Θεοφανείων «Εν Ιορδάνη βαπτιζομένου σου Κύριε», ψάλλουμε «ο επιφανείς Χριστέ ο Θεός, και τον κόσμον φωτίσας δόξα σοι».  Σε στιχηρό ιδιόμελο του Εσπερινού της Εορτής ψάλλουμε, «τον φωτισμόν ημών, τον φωτίσαντα πάντα άνθρωπον». Στο «και νυν» πριν την Είσοδον κατά την Εσπερινή Ακολουθία ψάλλομε, «του δοξάζειν σε Σωτήρ, τον φωτισμόν των ψυχών ημών».

Τα Άγια Θεοφάνεια καλούνται και Άγια Φώτα. ‘’Η Αγία των Φώτων ημέρα’’, όπως εκάλεσε την Εορτή των Θεοφανείων  ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος,    αποτελεί ‘’μυστήριον υψηλόν τε και θείον, και της άνω λαμπρότητος πρόξενον’’, όπως αναφέρει ο μεγάλος  αυτός Πατέρας της Εκκλησίας μας, εις τον λόγον του ‘’Εις τα Άγια Φώτα’’.  Ο λόγος ο οποίος καλούμε τα Άγια Θεοφάνεια και Άγια Φώτα, είναι γιατί κατά τα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι Χριστιανοί εβαπτίζοντο την παραμονή της Εορτής Αγίων Θεοφανείων.  

Εις την Λιτή σε ιδιόμελον του Κοσμά Μοναχού αναφέρονται τα εξής : «Ω του θαύματος, δίχα πυρός  αναχωνεύει, και αναπλάττει άνευ συντρίψεως, και σώζει τους εις αυτόν φωτιζομένους, Χριστός ο Θεός και Σωτήρ των ψυχών ημών». 

Επιστολή προς Πινόκιο

Επιστολή προς Πινόκιο

Γλυκέ μου Πινόκιο,

Ήμουν δεν ήμουν επτά χρονών όταν διάβασα τις περιπέτειές σου για πρώτη φορά. Και δε μπορείς να φανταστείς πόσο πολύ τις αγάπησα και πόσο συχνά επέστρεφα σε αυτές για να τις ξαναδιαβάσω… Γιατί, σε σένα ως παιδί αναγνώριζα κάτι από το δικό μου εαυτό. Στον δικό σου περίγυρο αναγνώριζα πολλά πράγματα που ανήκαν και στη δική μου ζωή.

Σε θυμάμαι που συνήθιζες να τρέχεις στα δέντρα και στους αγρούς, στη θάλασσα αλλά και στα δρομάκια της πολιτείας όπου ζούσες. Και μαζί σου έτρεχαν ο Άπληστος Γάτος και η Πονηρή Αλεπού, ο Μεντόρο, ο σκύλος της Γαλάζιας Νεράιδας και τα αγόρια από την Παιχνιδούπολη. Ήταν εντυπωσιακό πόσο πολύ όλα αυτά έμοιαζαν με το πώς ήμουν κι εγώ: πώς έτρεχα με τους φίλους μου μέσα στα δρομάκια και τους αγρούς του χωριού μου.

Σε θυμάμαι που συνήθιζες να πηγαίνεις να δεις τις άμαξες που έφθαναν στη μεγάλη πλατεία: το ίδιο έκανα κι εγώ. Σε θυμάμαι που κατσούφιαζες, και γκρίνιαζες, και κρυβόσουν κάτω από τα παπλώματα, όταν έπρεπε να πιείς μια κουταλιά από κανένα απαίσιο πικρό σιρόπι: το ίδιο έκανα κι εγώ. Μία φέτα ψωμί αλειμμένη με βούτυρο και από τις δύο πλευρές, ένα ζαχαρωτό με μαλακή γέμιση, ένας κύβος ζάχαρη και, συχνά, ακόμη και ένα αυγό ή ένα φρούτο, ή έστω ένα κομμάτι από ένα ζουμερό αχλάδι, ήταν υπέροχα κεράσματα για το λιχούδικο, πεινασμένο αγόρι που ήσουν: το ίδιο ήταν και για μένα.

Μνήμη του Αγίου Μάρτυρος Θεοπέμπτου (5 Ιανουαρίου)


«Ἐν τοῖς ῥείθροις σήμερον τοῦ Ἰορδάνου, γεγονὼς ὁ Κύριος, τῷ Ἰωάννῃ ἐκβοᾷ. Μὴ δειλιάσῃς βαπτίσαι με· σῶσαι γὰρ ἥκω, Ἀδὰμ τὸν πρωτόπλαστον».
Σήμερα, Κυριακή, 5 Ιανουαρίου, παραμονή των Θεοφανείων, η Εκκλησία μας μέσα στην αναστάσιμη χαρά, τιμά τη μνήμη των Μαρτύρων Θεοπέμπτου και Θεωνά και της Οσίας Συγκλητικής.
Ο Θεόπεμπτος ήταν επίσκοπος επί Διοκλητιανού, που υπέγραψε το διάταγμα του διωγμού των Χριστιανών. Τότε, ο πρώτος που ομολόγησε Χριστόν Εσταυρωμένον και έλεγξε το Διοκλητιανό για την πλάνη του ήταν ο επίσκοπος Θεόπεμπτος. Γι’ αυτό υποβλήθηκε σε μια σειρά σκληρών βασανιστηρίων. Ταυτόχρονα, μέσα από τις δοκιμασίες, επιτελούσε πολλά θαύματα, με τη δύναμη του Παναγίου Πνεύματος.
Η θεία Χάρις τον κράτησε αβλαβή, μέχρι που μαρτύρησε με αποκεφαλισμό. Την ίδια ώρα, η ανδρεία και η ασάλευτη πίστη του μίλησαν πειστικά και νικηφόρα στην καρδιά του ειδωλολάτρη μάγου Θεωνά, ο οποίος στη συνέχεια ομολόγησε πίστη στο Χριστό. Οργισμένοι τότε οι ειδωλολάτρες τον έθαψαν ζωντανό στο χώμα. Έτσι, ο Θεωνάς βρήκε ένδοξο θάνατο, και η ψυχή του, μαζί μ’ αυτή του Αγίου Θεοπέμπτου, ανήλθε στις αιώνιες μονές, όπου ζουν οι Άγιοι και οι Δίκαιοι.

Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2025

Δεύτερη ημέρα του Χριστουγεννιάτικου Διήμερου στην Αγία Μαρίνα Πατρών

 "ΚΑΤΑΣΚΗΝΩΣΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ"

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟ  ΔΙΗΜΕΡΟ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΜΑΡΙΝΑ ΠΑΤΡΩΝ 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΒΙΝΤΕΟ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΗΜΕΡΑΣ 

( ΣΑΒΒΑΤΟ 4 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025)




ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ - π. Δημητρίου Μπόκου

ΤΟ ΒΑΠΤΙΣΜΑ ΙΩΑΝΝΟΥ

π. Δημητρίου Μπόκου

Ο Πρόδρομος του Χριστού Ιωάννης μεγάλωσε με άσκηση και σκληραγωγία στις ερημιές του Ιορδάνη. Σε ηλικία τριάντα περίπου ετών «εγένετο ρήμα Θεού», έλαβε μήνυμα να αρχίσει να κηρύττει για τον ερχομό της Βασιλείας των Ουρανών και την εμφάνιση του Χριστού. Κήρυττε και συγχρόνως βάπτιζε, «κηρύσσων βάπτισμα μετανοίας εις άφεσιν αμαρτιών». Κατά την ώρα της βάπτισης οι άνθρωποι εξομολογούνταν τις αμαρτίες τους. Έτρεχαν να τον ακούσουν και να βαπτισθούν από όλη την Ιουδαία και τα Ιεροσόλυμα. Ακόμη και ο Χριστός προσήλθε να βαπτισθεί. Γι’ αυτό και δόθηκε στον Ιωάννη και η προσωνυμία Βαπτιστής (Κυριακή προ των Φώτων).

Τί ήταν το βάπτισμα Ιωάννου; Τί εξυπηρετούσε;

Οι ευαγγελιστές αναφέρουν ότι ο χαρακτήρας του βαπτίσματος του Προδρόμου ήταν προπαρασκευαστικός. Για να προετοιμάσει τους ανθρώπους να δεχθούν μετέπειτα το βάπτισμα του Χριστού. Το βάπτισμα που εισάγει στην Εκκλησία. Στη Βασιλεία του Θεού.

ΕΡΓΟΝ ΠΟΙΗΣΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ - π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός

 
ΕΡΓΟΝ ΠΟΙΗΣΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΟΥ
 
π. Θεμιστοκλής Μουρτζανός
 
Tέκνον Τιμόθεε, νῆφε ἐν πᾶσι, κακοπάθησον, ἔργον ποίησον εὐαγγελιστοῦ, τὴν διακονίαν σου πληροφόρησον” (Β’ Τιμ. 4,5)
“Παιδί μου Τιμόθεε, νὰ εἶσαι σώφρων σέ ὅλα, κακοπάθησε, κάμε ἔργο εὐαγγελισμοῦ, τὴ διακονία σου κάνε στὴν ἐντέλεια”.
 

    Την Κυριακή προ των Φώτων η Εκκλησία μάς υπενθυμίζει, διά του αποστολικού αναγνώσματος της προς Τιμόθεον Δευτέρας επιστολής του αποστόλου Παύλου, ότι για να μπορέσουμε ως χριστιανοί να εορτάσουμε την μεγάλη εορτή της Θεοφάνειας του Κυρίου και του αγιασμού της κτίσης και των ανθρώπων, χρειάζεται να τηρήσουμε κάποιες προϋποθέσεις.

    Η πρώτη είναι να έχουμε νήψη, εγρήγορση, σωφροσύνη. Αυτό σημαίνει να μπορούμε να βλέπουμε ποιο είναι το θέλημα του Θεού στις περιστάσεις της ζωής, στις δοκιμασίες, στους πειρασμούς, στους λογισμούς, στο πνεύμα του κόσμου τούτου και να μη λυγίζουμε. Να διαλέγουμε να πράττουμε αυτό που ζητά ο Θεός, την αγάπη, την εγκράτεια και το μέτρο, της σωφροσύνη, δηλαδή να μην παρασυρόμαστε από ό,τι ο κόσμος προβάλλει ως οδό ευτυχίας.

    Η δεύτερη είναι η κακοπάθεια. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να φοβηθούμε τον κόπο, ακόμη κι αν αυτός μας οδηγεί στην ταλαιπωρία του σώματος και της ψυχής, στο να δαπανούμε χρόνο για τον Θεό, στο να μην έρχονται τα πράγματα όπως ο κόσμος υποδεικνύει ότι θα πρέπει να έρθουν και όμως να υπομένουμε.

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ - π. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ

ΠΡΕΣΒΥΤΕΡΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΜΗΝΑ  

«Ἀρχή τοῦ εὐαγγελίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, υἱοῦ τοῦ Θεοῦ». Ὁ Τίμιος Πρόδρομος, κήρυξε εἰς τόν κόσμον, τό χαρμόσυνο μήνυμα περί τῆς ἐξουσίας τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ, τοῦ Μεσσίου. Τό Πρωτευαγγέλιον, ἦταν ἡ πρώτη χαρμόσυνος ἀποκάλυψις, σύμφωνα μέ τήν ὁποίαν, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ θά συνέτριβε τήν κεφαλήν τοῦ Ὄφεως[1]. Ἔκτοτε, ὁ Ἐπουράνιος Πατήρ θά προετοίμαζε τίς ψυχές τῶν ἀνθρώπων διά τῶν ἁγίων Του Προφητῶν, ὥστε νά ὑποδεχτοῦν μέ εὐθεῖες καρδιές τόν Λυτρωτήν καί Σωτῆρα τοῦ κόσμου, Θεάνθρωπον Χριστόν.

Ὁ προφήτης Ἠσαΐας[2] καί ὁ προφήτης Μαλαχίας[3], προεῖπον ἀκριβῶς γιά τήν ἐκ Θεοῦ δοθείσαν διακονίαν εἰς τόν Τίμιον Πρόδρομον. Ὁ Βαπτιστής Ἰωάννης μαρτυρεῖ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳ, ὅτι ὁ Ἰησοῦς εἶναι Ἐκεῖνος πού λόγῳ τῆς θείας φύσεώς Του, εἶναι ὁ μόνος Δυνατός καί βαπτίζει μέ τό Ἅγιον Πνεῦμα καί καθαρίζει τίς ψυχές ἀπό κάθε ἁμαρτία.

Κυριακή πριν τα Φώτα - κήρυγμα Δημήτριος Τσαντήλας

Κυριακή πριν τα Φώτα 
Ομιλεί ο Δημήτριος Τσαντήλας
ομότιμος καθηγητής χειρουργικής της ιατρικής σχολής Α.Π.Θ. και θεολόγος.

Κυριακή προ των Φώτων | Η απελευθέρωση της ερήμου - Μητροπολίτης Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικόδημος

Κήρυγμα Κυριακῆς πρό τῶν Φώτων
Ἡ ἀπελευθέρωση τῆς ἐρήμου
(Μρ. 1, 1-8)
Μητροπολίτης Ἀττικῆς καί Μεγαρίδος Νικόδημος
(31-12-1995)

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΦΩΤΩΝ (Μαρκ. 1, 1-8)
ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ ΜΕΛΕΤΙΟΥ
(Κήρυγμα στον Άγιο Ιωάννη το Χρυσόστομο, στις 31/12/1995)
 
Όταν η έρημος γίνεται εύφορη γη
 
Το Ευαγγέλιο που ακούσαμε αρχίζει με τα λόγια: «Αρχή του Ευαγγελίου Ιησού Χριστού». Και συνεχίζει: «Φωνή βοώντος εν τη ερήμω, ετοιμάσατε τας οδούς του Κυρίου». Παράξενο πράγμα. Αρχή του Ευαγγελίου, είναι μια «φωνή βοώντος εν τη ερήμω». Και σήμερα και πάντοτε έτσι συμβαίνει. Η αρχή του Ευαγγελίου είναι φωνή στην «έρημο». Εκεί αρχίζει η πάλη με το κακό. Ξεκίνησε κάποια στιγμή στον Παράδεισο και τον μετέβαλε σε έρημο. Και έπαυσε να υπάρχει επίγειος Παράδεισος. Ο κόσμος ολόκληρος, σιγά-σιγά μετεβλήθη σε έρημο, όπως μετεβλήθη η άλλοτε πανεύφορος περιοχή που σήμερα λέγεται Σαχάρα.
Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; Τα εγκλήματα, την διαφθορά, την ανηθικότητα; Το μίσος κατά του καλού, στο οποίο καταντά ο άνθρωπος όταν ξεφύγει από το θέλημα του Θεού; Ναι! Το κακό όταν προχωρήσει, καταντάει σε μίσος κατά του καλού. Σε σατανισμό. Σε θεοποίηση του κακού.
Αλλά δεν φτάνει ο άνθρωπος μ’ ένα πήδημα στο δαιμονικό αυτό φρόνημα. Πρώτα φεύγει από το θέλημα του Θεού και αγαπάει τον κόσμο και τα εν τω κόσμω. Αγαπάει όχι την ψυχή του, όχι τον Θεό, ούτε την Βασιλεία των ουρανών, αλλά τον εαυτό του σαν σαρκικό ον και τα εν τω κόσμω. Γι’ αυτό, αδελφοί μου, όταν βλέπει κανείς τον άνθρωπο να ξεφεύγει από το πνεύμα και να γίνεται σάρκα, πρέπει να βλέπει την έρημο να προχωράει και να διαλύει τα πάντα.

Ἱστορία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ - π. Βασιλείου Μπακογιάννη

Ἱστορία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ

Ὑπό Ἀρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη

              

                   «Λουτρόν παλιγγενεσίας» (Τίτ. 3:5),ἀποκαλεῖται τό Βάπτισμα. Δηλαδή, λουτρό πού ξαναγεννᾶ τόν ἄνθρωπο, ὄχι μόνο πνευματικῶς, ἀλλά καί σωματικῶς. Π.χ., βαπτίζονταν οἱ ἄρρωστοι, καί γίνονταν καλά. Ὑπῆρχαν γονεῖς, πού βάπτιζαν τά ἄρρωστα παιδιά τους, μόνο καί μόνο γιά νά γίνουν καλά![1] Οἱ πιστοί βλέποντας ὅτι τό νερό τῆς Βαπτίσεως ἔκανε θαύματα, ἔπαιρναν ἀπό τό νερό αὐτό, καί τό ἔφερναν στά σπίτια τους· [2] ἐξ αὐτοῦ προῆλθε ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός, ὁ ὁποῖος εἶναι ἴδιος μέ τό νερό τῆς Βαπτίσεως. «Τιμᾶται καί προσέχεται καί δεύτερον τῆς Ἁγίας Κοινωνίας»·[3] δηλαδή, πρῶτα ἡ Θ. Κοινωνία, μετά ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός· «τά δευτερεῖα ἐπέχει τῶν θείων Μυστηρίων».[4]

  μακαριστός Παναγιώτης Τρεμπέλας, μελετώντας τούς παλαιούς κώδικες,  λέει ὅτι    ὁ Μεγάλος Ἁγιασμός τῆς παραμονῆς, θεσπίσθηκε «ἐπί σκοπῷ ἀποκλειστικῶς   καί μόνον νά ὑδρευθῶστιν οἰ πιστοί»·  δηλαδή, νά πάρουν Ἁγιασμό γιά τά σπίτια τους· [5] ἐξ οὗ καί ἡ σχετική εὐχή «ὑπέρ τῶν ἀντλούντων καί ἀρυομένων ἐξ αὐτοῦ πρός ἁγιασμόν οἴκων»· [6] Σημειωθήτω, ὅτι ἡ   Ἀκολουθία τοῦ Μεγάλου Ἁγιασμοῦ τῆς παραμονῆς, μέχρι καί τόν 19ον αἰ. γινόταν τό ἑσπέρας· καί οἱ πιστοί ἀπό τό βράδυ τῆς προηγούμενης ἡμέρας μέχρι τό ἀπόγευμα τῆς παραμονῆς ἔμεναν νηστικοί καί ἄνυδροι προκειμένου νά ἀντλήσουν τόν Ἁγιασμό.

Είναι το Ευαγγέλιο πρόσφορο έδαφος για να κάνουμε Πολιτική και Οικονομία; - Παναγιώτης Ασημακόπουλος

 Είναι το Ευαγγέλιο πρόσφορο έδαφος για να κάνουμε Πολιτική και Οικονομία;

Θεωρώ ότι αυτή είναι μια σύγχρονη τάση, μια άλλη μορφή εκκοσμίκευσης, η οποία μάλιστα τονίζεται από κάποιους που κατηγορούν την Εκκλησία για εκκοσμίκευση.
Το μόνο που έχει "προσφέρει" αυτή η τάση, είναι να μάς γεμίσει ιδεολογήματα, κακοποιητικά της Θεολογίας, που υπογραμμίζουν το ιδεολογικοπολιτικό μετερίζι που έχει ήδη πιάσει ο κάθε εκφραστής τους.
 
- Το "να δανείζεις εκεί που δεν περιμένεις επιστροφή", "μη μεριμνάς για την αύριο" από τα λόγια του Χριστού, "ο τόκος είναι κλοπή" και "τέλεια κοινωνία είναι αυτή που δεν έχει ιδιοκτησία" του Μεγάλου Βασιλείου κι άλλα τόσα από τους Πατέρες, ειπώθηκαν και γράφτηκαν για να δημιουργήσουν ένα πολιτικό κίνημα, που θα διεκδικήσει την ηγεσία μιας χώρας ή και ολόκληρου του κόσμου;
 
- Σήμερα, αλλά και σε προηγούμενα χρόνια, μπόρεσαν αυτά να εφαρμοστούν σε ολόκληρη την κοινωνία; Για παράδειγμα, υπήρξε ποτέ και κάπου δανεισμός όλων των πολιτών μιας χώρας όχι μόνο χωρίς τόκο, αλλά ούτε και με δέσμευση για την επιστροφή του αρχικού ποσού;

Χαῖρε ὦ Κοσμᾶ τοῦ Χριστοῦ ἀρχιθύτα, Ἀκαρνανίας καί Αἰτωλίας

 Χαῖρε ὦ Κοσμᾶ τοῦ Χριστοῦ ἀρχιθύτα, Ἀκαρνανίας καί Αἰτωλίας πάσης λὰμπρὸς ποιμενάρχης καί κύρηξ θεῖος ὅτι ἐβιωσας ἐν γῆ θεαρέστως καί νῦν νομίμως ἀγαλη μετὰ ἀγγέλων. 
 
"Μακάριοι οἱ πενθοῦντες ὅτι αὐτοὶ παρακληθήσονται" 
Ζωγραφισμένος ὁ πόνος στὸ πρόσωπο τοῦ Μακαριστοῦ..για ὅλους ἐμᾶς... 
 
Λειτουργὸς τοῦ Ὑψίστου στὸν ἀμπελῶνα τοῦ Κυρίου μὲ ζῆλο καὶ ταπείνωση. Λειτουργὸς τοῦ Ὑψίστου διακρινόταν γιὰ τὴν ἁπλότητα, τὴν πίστη, τὴν ἐργατικότητά του καὶ τὴν ἀγάπη του  πρὸς τὴν Ὀρθοδοξία. Εἶχε αὐξημένη πίστη, εὐσέβεια καὶ διάθεση διακονίας λαοῦ καὶ Θεοῦ. Κλήθηκε ἀπὸ τὸν Κύριό μας νὰ ποιμάνει τὸν εὐσεβῆ λαὸ τῆς Αἰτωλοακαρνανίας. Κύρια ἐφόδια τῆς Ἱερατικῆς καὶ μετέπειτα ἀρχιερατικῆς του διακονίας ἡ πλούσια καρδιά του. Μία καρδιὰ πλημμυρισμένη ἀπὸ ἁγνὰ συναισθήματα καὶ βιώματα χριστιανικὰ καὶ θεῖες ἐμπειρίες. Προπάντων μιὰ καρδιὰ γεμάτη μὲ τὴ χάρη τοῦ Θεοῦ, ποὺ «τὰ ἀσθενῆ θεραπεύει καὶ τὰ ἐλλείποντα ἀναπληροῖ». 

Να μη χάσκωμεν προς τα ξένα - Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

«Η λεγομένη ανωτέρα τάξις να μη περιφρονή αναφανδόν ό,τι παλαιόν, ό,τι εγχώριον, ό,τι ελληνικόν. Να καταπολεμηθή ο πιθηκισμός, ο φραγκισμός...

Να μη χάσκωμεν προς τα ξένα. Να στέργωμεν και να τιμώμεν τα πάτρια. Είναι της εσχάτης εθνικής αφιλοτιμίας να έχωμεν κειμήλια, και να μη φροντίζωμεν να τα διατηρήσωμεν. Ας σταθμίσωσι καλώς την ευθύνην των οι έχοντες την μεγίστην ευθύνην».

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Σοφὸς εἶναι αὐτὸς.. - Ἰουστῖνος Πόποβιτς




















Σοφὸς εἶναι αὐτὸς ποὺ οἰκοδομεῖ τὴν οἰκοδομὴ τῆς ψυχῆς του πάνω στὸ Εὐαγγέλιο.

Ἅγιος Ἰουστῖνος Πόποβιτς

Εσπερινός Θεοφανείων 2025 στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν

ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΠΑΤΡΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ
 
Μ Ε Γ Α Σ  Α Ρ Χ Ι Ε Ρ Α Τ Ι Κ Ο Σ   Ε Σ Π Ε Ρ Ι Ν Ο Σ 
 
Τήν Κυριακή 5 Ἰανουαρίου 2025 καί ὥρα 6.00 μ.μ. στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν, θά τελεσθεῖ ὁ Μέγας Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τῶν Θεοφανείων χοροστατοῦντος
τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν
κ. κ. Χ ρ υ σ ο σ τ ό μ ο υ.

Μνήμη του Οσίου Νικηφόρου του λεπρού (4 Ιανουαρίου)


Σήμερα, πορευόμενοι για την εορτή των Θεοφανείων, Εκκλησία, επιτελεί σύναξη των Εβδομήκοντα Αποστόλων.
Οι Εβδομήκοντα, μετά την Ανάληψη Του Θεανθρώπου και το σχηματισμό της Εκκλησίας, πορεύθηκαν «Προς πάντα τα έθνη». Ο Ιησούς τούς παράγγειλε να βρίσκονται συνεχώς σε εγρήγορση, για να φαίνεται ότι είναι όντως στρατιώτες του Χριστού, με αυταπάρνηση.
Καθιερώθηκε ο σημερινός κοινός εορτασμός, όπως και για τους 12 Αποστόλους στις 30 Ιουνίου.
Επίσης, σήμερα εορτάζουμε τον Όσιο Νικηφόρο τον Λεπρό, ο οποίος αγιοκατατάχθηκε το Δεκέμβριο του 2012.
Γεννήθηκε στα Χανιά, το 1890. Οι γονείς του, ευλαβείς χωρικοί, πέθαναν ενωρίς. Ξεκίνησε, 13 ετών, να εργάζεται σε κουρείο. Τότε, εμφάνισε τα πρώτα σημεία της νόσου Χάνσεν, λέπρας. Αναχώρησε για την Αίγυπτο, λόγω του ότι δεν ήθελε να κλειστεί στη Σπιναλόγκα, το νησί των λεπρών.

Παρασκευή 3 Ιανουαρίου 2025

Πρώτη ημέρα του Χριστουγεννιάτικου Διήμερου στην Αγία Μαρίνα Πατρών


 Φωτογραφίες από την πρώτη ημέρα του Χριστουγεννιάτικου Διήμερου στην Αγία Μαρίνα Πατρών
Παρασκευή 03/01/2025

Το σύνθημα της Κατασκηνώσεως μας είναι: 
«Στην αγκαλιά της Παναγίας μας».
Τα 80 παιδιά της Κατασκήνωσης χωρίστηκαν σε 4 Ομάδες.
Η πρώτη ομάδα ονομάζεται «Ανδρείοι» με προστάτιδα, την Παναγία την Οδηγήτρια.
Η δεύτερη ομάδα ονομάζεται «Σεμνοί», με προστάτιδα την Παναγία την Γοργουπήκοο
Η τρίτη ομάδα ονομάζεται «Υπάκουοι» με προστάτιδα την Παναγία την Πορταϊτισσα.  
Και η τέταρτη ομάδα ονομάζεται «Πιστοί» με προστάτιδα την Παναγία την Παραμυθία.


Ευχαριστούμε πολύ όλους τους Ομαδάρχες και τον Αρχηγό της κατασκηνώσεως μας. Ιδιαίτερες ευχαριστίες στην πρεσβυτέρα Ειρήνη Αθανασοπούλου-Βλάχου και στην κ. Φωτεινή Τσα
μπα για τις πολύτιμες υπηρεσίες τους.

"Εγώ πολλαπλασίασα τους άρτους, όχι τους φτωχούς" - Παναγιώτης Ασημακόπουλος

 Η κοινωνική διδασκαλία του Μεγάλου Βασιλείου και κυρίως η φράση του ότι ιδανική κοινωνία είναι αυτή που απουσιάζει η ιδιοκτησία, σε καμία περίπτωση δεν συνδέεται με τον κομμουνισμό.

Και ο ίδιος και άλλοι Πατέρες της Εκκλησίας αναφέρονται στη θέση του ανθρώπου μέσα στην Κτίση ως διαχειριστή των αγαθών του Θεού και (φυσικά) στο μέγιστο κίνητρο που είναι η Αγάπη!

Τα ρόδινα ακρογιάλια (ταινία του Ευθύμη Χατζή)

Το πάθος για μια γυναίκα και κάποιες απελπισμένες σκέψεις σπρώχνουν έναν νέο άντρα να πάρει κρυφά μια ξένη βάρκα και να φύγει στη θάλασσα. Η αύρα τον παρασύρει, και ναυαγεί. Συνέρχεται σε μια σπηλιά, κοντά στα έρημα ακρογιάλια, ανάμεσα σε τρεις ιδιόρρυθμους ανθρώπους που, ο καθένας τους γι ‘άλλο λόγο, ζουν στο περιθώριο της κοινωνίας. Τους ακούει να διηγούνται, με χιούμορ και αυτοσαρκασμό, τις προσωπικές τους ιστορίες. Πίσω όμως από τους φαινομενικά άτυχους έρωτες, διακρίνει την αληθινή αγάπη... Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα που ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης έγραψε το 1907 ο Ευθύμης Χατζής δημιουργεί ένα άψογα κινηματογραφημένο ερωτικό δράμα, που βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. 
Σκηνοθεσία: Ευθύμης Χατζής. 
Σενάριο: Ευθύμης Χατζής, Δημήτρης Νόλλας. 
Συγγραφέας: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης. 
Διεύθυνση φωτογραφίας-μοντάζ: Παναγιώτης Κλειδαράς 
Ηχοληψία: Ντίνος Κίττου. 

Ρομποτικοί Μηχανισμοί ελέγχου σφαλμάτων και, Επιδιόρθωσής των. Εκπληκτικά στοιχεία Σχεδιασμού !!! - Άγγελος Αντωνέλλης


Ρομποτικοί  Μηχανισμοί ελέγχου σφαλμάτων και, 
Επιδιόρθωσής των.
Εκπληκτικά στοιχεία Σχεδιασμού !!!  

Άγγελος Αντωνέλλης


Φίλοι  αναγνώστες,

Το κάθε κύτταρo μας, στηρίζεται σε μηχανισμούς ελέγχου σφαλμάτων και επιδιόρθωσής των, στο DNA του, για να διατηρεί, την ακεραιότητα του γενετικού του υλικού,  και να εξασφαλίζει έτσι τη σωστή κυτταρική λειτουργία του.

Έτσι οι μηχανισμοί αυτοί, διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διατήρηση της ακρίβειας και της σταθερότητας των γενετικών πληροφοριών, καθώς και στην αποκατάσταση διαφόρων τύπων κυτταρικών βλαβών.

Οι μηχανισμοί ελέγχου σφαλμάτων και επιδιόρθωσης του DNA στα κύτταρα, είναι αλληλοεξαρτώμενοι.

Τα κύτταρα διαθέτουν εκπληκτικά συστήματα, όπως επιδιόρθωση εκτομής βάσης, εκτομής νουκλεοτιδίων, μεταξύ άλλων, για την ανίχνευση και την επιδιόρθωση αλλοιώσεων, μεταλλάξεων και θραυσμάτων στο DNA.

Έτσι αυτοί οι επιδιορθωτικοί μηχανισμοί συμβάλλουν, στη διατήρηση της πιστότητας της αντιγραφής του DNA, που αποτελεί τη βιολογική παρακαταθήκη του κάθε κυττάρου μας, αλλά παράλληλα συμβάλλουν και στη πρόληψη της συσσώρευσης μεταλλάξεων.

Οι τραυματισμένοι Ουκρανοί στρατιώτες βρίσκουν παρηγοριά στα ελληνικά μοναστήρια

 Ουκρανοί στρατιώτες που αναρρώνουν παρακολουθούν λειτουργία στη Μονή Παντοκράτορος στο Άγιο Όρος, Ελλάδα, 26 Νοεμβρίου 2024. REUTERS/Αλέξανδρος Αβραμίδης

Οι τραυματισμένοι Ουκρανοί στρατιώτες βρίσκουν παρηγοριά στα ελληνικά μοναστήρια
 
Φωτογραφία και ρεπορτάζ: Αλέξανδρος Αβραμίδης
Σύνταξη: Edward McAllister
Επεξεργασία και σχεδιασμός φωτογραφιών: Marta Montana Gomez
Επιμέλεια κειμένου: Alexandra Hudson
 
Οι Ουκρανοί στρατιώτες έφτασαν στην Ελλάδα με τα σημάδια του πολέμου - ένας με μια ουλή στο κεφάλι, ένας άλλος με ακρωτηριασμένα και τα δύο πόδια πάνω από το γόνατο, κάποιοι με αόρατα ψυχικά τραύματα από μια τριετή σύγκρουση που έχει ρημάξει την πατρίδα τους.
Οι άνδρες, 22 συνολικά, είχαν πάρει λεωφορείο για περισσότερα από 1.000 χιλιόμετρα (620 μίλια) από την ουκρανική πόλη Λβιβ σε ένα μοναστήρι χτισμένο σε έναν βράχο στην ορεινή χερσόνησο του Άθω στη βόρεια Ελλάδα, όπου ήλπιζαν να ξεφύγουν από τις στοιχειωμένες αναμνήσεις του πεδίου της μάχης.
Ο αξιωματικός των στρατιωτικών μυστικών υπηρεσιών Βολοντίμιρ Γιαχτορόβιτς, 41 ετών, λαμβάνει τη Θεία Κοινωνία από τον πατέρα Επιφάνιο, κατά τη διάρκεια λειτουργίας στο ναό της Μονής Παντοκράτορος στο Άγιο Όρος, Ελλάδα, 26 Νοεμβρίου 2024. REUTERS/Αλέξανδρος Αβραμίδης
 
Κατά την τετραήμερη παραμονή τους, στο πλαίσιο προγράμματος ψυχολογικής υποστήριξης που οργανώθηκε από τις ουκρανικές αρχές, οι στρατιώτες πραγματοποίησαν προσκύνημα σε περίπου δώδεκα μοναστήρια στις πλαγιές του Αγίου Όρους, που αποτελεί πνευματικό κέντρο από τον 10ο αιώνα.
«Πολλοί στρατιώτες υποφέρουν από τα γεγονότα που έλαβαν χώρα τα τελευταία τρία χρόνια. Πολλοί από αυτούς υποφέρουν από διάφορες ασθένειες - είναι τραυματισμένοι και πρέπει να τους αποκαταστήσουμε», δήλωσε ο ιερέας Μιχαήλ Πασίρσκι, Ουκρανός ορθόδοξος ιερέας που συνόδευσε τους άνδρες στο ταξίδι τους.
 
Ουκρανοί στρατιώτες που αναρρώνουν παρακολουθούν τη λειτουργία στο ναό της Μονής Παντοκράτορος στο Άγιο Όρος, Ελλάδα, 26 Νοεμβρίου 2024. REUTERS/Αλέξανδρος Αβραμίδης

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ ΑΓ.ΙΩΑΝΝΟΥ ΠΑΡΑΛΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ

ΜΙΑ ΕΟΡΤΑΣΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΠΟΥ ΜΙΛΟΥΣΕ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ..

Την Κυριακή 29 Δεκεμβρίου 2024 τα Κατηχητικά Σχολεία του Αγίου Ιωάννου Παραλίας Πατρών και η ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΠΡΟΣΩΠΩΝ «ΔΙΨΩ» παρουσίασαν την χριστουγεννιάτικη εκδήλωσή τους στο πνευματικό κέντρο του ναού. Κύριο θέμα τους ήταν ο Νεογέννητος Ιησούς Χριστός και ο άνθρωπος. Και το θέμα τους το ανέδειξαν με επιτυχία μέσα από την πλούσια παράδοσή μας στα κάλαντα του Δωδεκαήμερου αλλά και στα υπόλοιπα τραγούδια που ερμήνευσαν πολύ χαριτωμένα.



Δημιούργησαν επίσης, και πρόβαλαν μια ταινία με τίτλο «Μια ηρωική ομολογία», που στηλιτεύει το πάθος της ζήλειας και την βία στα σχολεία, όπου τα μικρά παιδιά αποδείχθηκαν σπουδαίοι ηθοποιοί.

Τη σημαντικότητα της προσευχής ιδιαίτερα μέσα στην οικογένεια θέλησαν να αναδείξουν οι νέες και οι νέοι με το θεατρικό έργο «Η ομορφότερη συνομιλία του κόσμου», όπου θίχτηκαν φλέγοντα θέματα της σημερινής πραγματικότητας λόγω της απομάκρυνσης του ανθρώπου από τον Θεό, όπως ο πόλεμος, η φτώχεια, η μάστιγα των ναρκωτικών ουσιών, η αναγκαστική μετανάστευση λόγω ανεργίας.

Τα μοναστήρια του Στρυμόνα και της Ροδόπης

Τα μοναστήρια του Στρυμόνα και της Ροδόπης
Οδηγός 200 μονών από διακεκριμένους αρχαιολόγους και ιστορικούς
 
Η Αγιορειτική Βιβλιοθήκη παραδίδει δωρεάν, σε ψηφιακή μορφή, τον τρίγλωσσο οδηγό που εξέδωσε το 2008, στα ελληνικά, αγγλικά και βουλγαρικά, αναρτημένο στην ψηφιακή βιβλιοθήκη Ormenion Library (πατήστε εδώ).
Ο οδηγός, γραμμένος από ειδικούς αρχαιολόγους και πανεπιστημιακούς, παρουσιάζει περισσότερα από διακόσια μοναστήρια ή τοποθεσίες που συνδέονται με τον μοναστικό βίο στον γεωπολιτικό χώρο του Στρυμόνα και της Ροδόπης. Αναφέρεται σε όλα τα μοναστικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένων ακόμη και εκείνων που δεν υφίστανται πλέον.
Ο οδηγός διαιρείται σε δύο μέρη:
1. Στο πρώτο μέρος, οι μονές περιγράφονται με τη σειρά που τις συναντά κανείς ταξιδεύοντας από τις εκβολές του Στρυμόνα προς τα βόρεια με προορισμό τη Σόφια, με μικρές παρακάμψεις από την κύρια διαδρομή μέχρι τη Δράμα και τη Στρώμνιτσα, καθώς και βόρεια του Pernik.
2. Στο δεύτερο μέρος, οι μονές περιγράφονται με τη σειρά που τις συναντά κανείς ταξιδεύοντας από τον Νέστο ανατολικά προς τον Έβρο, από εκεί βόρεια προς το Διδυμότειχο και από το Διδυμότειχο δυτικά προς την ενδοχώρα της Ροδόπης και μέχρι τη Φιλιππούπολη.

Κάτι από όλα.. - Όρεν Άρνολντ

 

«Στον εχθρό σας τη συγχώρεση, 
στον ανταγωνιστή σας τη ανοχή. 
Σε έναν φίλο τη καρδιά σας, 
σε όλους την φιλανθρωπία, 
σε κάθε παιδί ένα καλό παράδειγμα, 
στο εαυτό σας σεβασμό».

 Όρεν Άρνολντ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΟΡΤΗΣ ΘΕΟΦΑΝΕΙΩΝ 2025 Ἱερᾶς Μητροπόλεως Θεσσαλονίκη

Με ιδιαίτερη χαρά καλούνται οι Θεσσαλονικείς να προσέλθουν στις Εκκλησίες της Πόλης μας για την μεγάλη Εορτή των Θεοφανείων την προσεχή Δευτέρα 6 Ιανουαρίου 2025.
Ο κεντρικός Εορτασμός θα πραγματοποιηθεί στον Μητροπολιτικό Ιερό Ναό Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά σύμφωνα με το ακόλουθο Πρόγραμμα:
6.45 Ακολουθία του Όρθρου
7.30 Αρχιερατική Χοροστασία
8.15 Αρχιερατική Θεία Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου
10.00 Μέγας Αγιασμός των Θεοφανείων
10.45 Εκκίνηση Ιεράς Λιτανείας για την Τελετή του Αγιασμού των Υδάτων
11.05 Τελετή Αγιασμού των Υδάτων στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης (Α’ προβλήτα)

IEPOΣ NAOΣ AΓIAΣ MAPINHΣ ΠATPΩN - ΘEOΦANEIA 2025

 IEPOΣ NAOΣ AΓIAΣ MAPINHΣ ΠATPΩN
(Τηλέφωνο 6932371500)  


ΘEOΦANEIA 2025

1) KYPIAKH BPAΔY  5 IANOYAPIOY
IEPA AΓPYΠNIA  ΩPA 9.30MM EΩΣ 1 MMEΣON

2)  ΔEYTEPA 6 IANOYAPIOY
ΩPA 7ΠM EΩΣ 10,30  ΠM.
ΠANHΓYPIKH ΘEIA ΛEITOYPΓIA,  M. AΓIAΣMOΣ  

ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ - ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ 2025

 ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ ΠΑΤΡΩΝ 

ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ 2025
 
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΙΕΡΩΝ ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ
 
ΚΥΡΙΑΚΗ ΒΡΑΔΥ 5 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 
ΙΕΡΑ  ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΑΠΟ 9.30 ΕΩΣ 12.30. ΟΡΘΡΟΣ, ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ ΜΕΓΑΛΟΥ ΑΓΙΑΣΜΟΥ
 
ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΡΩΙ 6 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 
ΟΡΘΡΟΣ, ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΚΟΛΟΥΘΙΑ  Μ. ΑΓΙΑΣΜΟΥ 
 
ΤΡΙΤΗ 7 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΕΟΡΤΗ  ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ 
ΟΡΘΡΟΣ, ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΚΑΙ ΑΡΤΟΚΛΑΣΙΑ 

Μνήμη του Προφήτου Μαλαχίου (3 Ιανουαρίου)


 Τη μνήμη του Προφήτη Μαλαχία τιμά σήμερα η Εκκλησία. Γεννήθηκε από τη φυλή του Λευί, μόλις επέστρεψαν οι Εβραίοι στην Ιερουσαλήμ από την αιχμαλωσία της Βαβυλώνας.
Έζησε τον 5ο π.Χ. αιώνα, στα χρόνια του Νεεμία και εργάστηκε στην Ιερουσαλήμ μετά τους Προφήτες Αγγαίο και Ζαχαρία. Μαλαχίας, ελληνικά σημαίνει άγγελος διότι, όσα προφήτευε, αμέσως τα επιβεβαίωνε αποκαλυπτικά στο λαό Άγγελος Κυρίου.
Παιδιόθεν ζούσε ενάρετη ζωή. Αυτό το απέδειξε, όταν ήλεγξε με σφοδρότητα τους ιερείς, για τις ανομίες και τις ασέβειές τους, ακόμα και το λαό του Ισραήλ.
Ο Θεός αξίωσε τον Μαλαχία να προαναγγείλει τον ερχομό του Ιωάννη του Προδρόμου, ο οποίος προετοίμασε την πορεία και το έργο του Μεσσία Χριστού. Πέθανε ειρηνικά, σχετικά νέος, και τάφηκε στην Ιερουσαλήμ. 

Πέμπτη 2 Ιανουαρίου 2025

Ένα «ωραίο μέρος» για να επισκεφθείτε-πλήξη, απογοήτευση, τρέλα. Ποιμαντική θεραπευτική της ακηδίας - π. Χριστοφόρου Χρόνη

Ένα «ωραίο μέρος» για να επισκεφθείτε-
πλήξη, απογοήτευση, τρέλα.
Ποιμαντική θεραπευτική της ακηδίας
 
Πρωτοπρεσβυτέρου Χριστοφόρου Χρόνη
Εφημερίου Ι. Ν. Αγίου Χριστοφόρου Αγρινίου 
(Δρ. Θεολογίας-Μ.Α Φιλοσοφίας)

1

         Ζούμε με την ψευδαίσθηση ότι ικανοποιώντας όλες τις επιθυμίες και τις ανάγκες μας, θα είμαστε απόλυτα ευτυχισμένοι και πλήρεις, σωματικά, ψυχικά και πνευματικά.  Όταν αποκτούμε κάτι νέο ή ικανοποιούμε μία επιθυμία μας, αρχικά νιώθουμε χαρά και ικανοποίηση, αλλά με τον χρόνο εξοικειωνόμαστε με την απόκτηση αυτή και η ικανοποίηση σταδιακά μειώνεται έως ότου εκμηδενίζεται. Αυτή η διαδικασία ονομάζεται «ηδονική προσαρμογή».[1] Όσο περισσότερα αγαθά αποκτούμε, όσες περισσότερες επιθυμίες εκπληρώνουμε, τόσο λιγότερο είμαστε ευτυχισμένοι.

        Αυτή η ψευδαίσθηση χρησιμοποιήθηκε σε ένα επεισόδιο της αμερικανικής σειράς του 1960 «Η ζώνη του λυκόφωτος» (The Twilight Zone), με τίτλο «Ένα ωραίο μέρος για να επισκεφθείτε» (A nice place to visit). Το επεισόδιο αφηγείται την ιστορία ενός εγκληματία ο οποίος πυροβολήθηκε από την αστυνομία καθώς προσπαθούσε να ληστέψει ένα κατάστημα. Προς μεγάλη του έκπληξη διαπιστώνει ότι στην μετά θάνατον ζωή του, στην πραγματικότητα για μια αιωνιότητα, μπορεί να περνάει για πάντα τον χρόνο του στο αγαπημένο του μέρος , το οποίο είναι ένα καζίνο. Σε αντίθεση με τα συνηθισμένα καζίνο, όπου είναι δύσκολο να κερδίσει κανείς, διαπιστώνει ότι σε αυτό το καζίνο βγαίνει πάντα κερδισμένος.

         Επιπλέον, βρίσκεται περιτριγυρισμένος από όμορφες γυναίκες, και σε αντίθεση με τις προηγούμενες εμπειρίες του αυτές οι άκρως ελκυστικές γυναίκες δεν λένε ποτέ «όχι». Γρήγορα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι, με κάποιον τρόπο, θα πρέπει να βρίσκεται στον παράδεισο παρά τα αδικήματα που έχει διαπράξει επί μια ολόκληρη ζωή. Στο τέλος όμως, οι εγγυημένες επιτυχίες του και στους δύο τομείς τον οδηγούν στην πλήξη, κατόπιν στην απογοήτευση, και τελικά στα πρόθυρα της τρέλας.