Έλαβα από τον π. Α.Κ.Γ. τους παρακάτω σχολιασμούς
για τα σχόλια της επιστολής του με θέμα:
την οποία και δημοσιεύω.
Α.
Αγαπητέ Αναστάσιε χαίρε !Δόξα τω Θεώ! που υπάρχει πλέον και στην πόλη μας ιστολόγιο που ασχολείται με τα κρίσιμα θέματα των διαχριστιανικών σχέσεων με την ενδεδειγμένη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Παρέχεις εδώ βήμα έκφρασης εν ελευθερία και δικαιοσύνη, όπως θα έπρεπε να είναι όλη η δημόσια και γιατί όχι και η ιδιωτική πορεία στη ζωή… Αλλά και οι αναγνώστες σου αντιμετωπίζουν με υψηλό αίσθημα την προσφορά σου για δυνατότητα σχολιασμού, όχι ως εκτόνωση των όποιων προσωπικών απωθημένων και άδηλων ψυχοπαθολογικών προβλημάτων. Μπορείς να καυχιέσαι ότι το επίπεδο του ιστολογίου σου δεν παρέχει στέγη σε αγοραίες εκφράσεις, ύβρεις και λεκτικούς προπηλακισμούς για τους διαφωνούντες ! Δόξα τω Θεώ, σε ευχαριστούμε και σε συγχαίρουμε …
Ευχαριστώ εσένα για τη δημοσίευση της επιστολής μου και όσους έκαναν τον κόπο να τη διαβάσουν και να τη σχολιάσουν. Ζητώ συγγνώμη που “φορτώθηκα” σε κάποιους ! Επιτρέψτε μου κάποιες αναγκαίες απαντήσεις - παρατηρήσεις στα 34 σχόλια που με αφορούν :
1. Πιθανόν για το σύνολο των απαξιωτικών χαρακτηρισμών που μου απονέμουν οι σχολιαστές να έχουν απόλυτο δίκιο. Όμως, τι σχέση έχει η άσχημη πνευματική μου κατάσταση με το περιεχόμενο της υπό κρίσιν αναρτήσεώς μου ; Παρουσιάζω πράξεις – δημοσίως τελεσθείσες, που δεν εμπίπτουν σε προσωπικά δεδομένα παθών και αμαρτιών για τα οποία απαγορεύεται αυστηρά η δημοσιοποίηση και ο διασυρμός των αμαρτανόντων – και κυρίως θέτω ερωτήματα. Κυρίως ερωτήματα θέτω ! Βάσει ποιας λογικής απαγορεύονται τα ερωτήματα και πρέπει να καταπνίγονται για να μην ζητούν απαντήσεις ; από πότε φταίει αυτός που ερωτά και στέκεται στο απυρόβλητο ο αρνούμενος την απάντηση και την αιτιολόγηση των ενεργειών του σε θεολογικά θέματα ;
2. Η ανάρτησή μου ήταν πρόσκληση σε διάλογο για το μείζον θέμα του διαχριστιανικού διαλόγου. Στοιχειώδης αρχή του διαλόγου και μάλιστα του θεολογικού : εξετάζονται στη βάσανο της εκκλησιαστικής παραδόσεως οι απόψεις αν είναι ορθές ή αστήρικτες καθ’ εαυτές και όχι αναλόγως του ποιος τις υποστηρίζει, “ου ζητητέον τις ο λέγων, αλλά τι το λεγόμενον” κατά την αρχαία ρήση ! Και το “λεγόμενο” και μόνο αυτό οφείλουμε να διερευνούμε ! Επίσης, διαφωνούμε πιθανόν με τις απόψεις του άλλου, αλλά δεν τον απαξιώνουμε με προσβλητικές εκφράσεις. Διαφωνούμε με τις θέσεις του, αλλά αφήνουμε στον Θεό την έρευνα των κινήτρων του.
3. Δυστυχώς στο χώρο της Εκκλησίας μας δεν έχουμε μάθει να κάνουμε διάλογο - ανησυχεί αντί να χαίρεται ένας σχολιαστής (8.10. - 6:06)! Και αν αυτή η αδυναμία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα ημών των κληρικών (έχουμε συνηθίσει την ασφάλεια και το απυρόβλητο - για πόσο ακόμη; - του άμβωνα), η αδυναμία αυτή εκτείνεται και στους λαϊκούς και μάλιστα και στους νέους. Απόδειξη το “κρυφτούλι” πίσω από την ανωνυμία του διαδικτύου. Όσον αφορά στην “ανωνυμία” μου, είναι σαφές ότι μόνο ως ανώνυμος δεν εμφανίστηκα … Κάποιος σχολιαστής δεν το κατάλαβε . του ζητώ συγγνώμη.
4. Ανεξάρτητα με την δική μου πνευματική αθλιότητα και αυθάδεια και αναίδεια και προπέτεια και φανατισμό και κλπ γιατί δεν παραθέτετε, αγαπητοί, ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ εναντίον των απόψεών μου; Γιατί δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ σε κανένα ερώτημά μου ; Εκτός αν κάποιοι θεωρούν ως απάντηση την πρόταση για απαγόρευση υποβολής των ερωτημάτων !
5. Ας μου επιτραπεί να επισημάνω ότι στα σχόλια στα οποία εκφράζεται κάποια δυσαρέσκεια για την επιστολή μου παρατηρούνται τρία αρνητικά στοιχεία που δεν προάγουν το διάλογο :
a. Χρησιμοποιούνται οι “ταμπέλες” ως εύκολη λύση, αντί για τον κουραστικό αντίλογο, ωσάν να ανήκουμε σε διαφορετικές ποδοσφαιρικές ή κομματικές παρατάξεις. Έτσι νομίζουν κάποιοι ότι ξεμπερδεύουν. Ενδεικτικά : “υπερΟρθόδοξοι” (δυστυχώς από πατριαρχικό στόμα !), “φανατικοί παλαιοημερολογίτες”, “φανατισμένος” κοκ
b. Βάζουν στο στόμα μου λόγια που ποτέ δεν είπα ούτε έγραψα. Ενδεικτικά :
1. “ο Βαρθολομαίος υπολείπεται σε αγάπη προς την Εκκλησία”. Κύριε ελέησον ! ξέρει κάποιος ότι διαθέτω καντάρι για να μετρώ την αγάπη των άλλων ;!
2. Πότε μίλησα για “προδότες”, ή πού υπονόησα ότι “το να θεωρούμε ως μειοδότες της πίστεως επισκόπους και συνόδους αδιακρίτως και ορθοδόξους τους αντιτιθέμενους είναι πάντοτε μαρτυρία της πίστεως” ;! σε ποιόν είπα ότι “εγώ θα σώσω την Εκκλησία και όχι ο Κύριος, ότι εγώ εκφράζω την πίστη και τήν αλήθειά Της” ;! Πότε και που ισχυρίστηκα ότι οι Σύνοδοι και οι Προκαθήμενοι “έχουν αποκλίνει από την Ορθόδοξον πίστιν” ;! ή που χαρακτήρισα τα στελέχη του Θρόνου “αγράμματους και συνειδητά διαστρεβλωτές” ;! Ήμαρτον Κύριε ! πότε είπα τέτοια πράγματα ! Δυστυχώς όλο το σχόλιο του ανωνύμου (7.10.09 6:44 μμ) με την ομιλία του Πατριάρχου δεν αφορά σε αντιλήψεις δικές μου ! Που είπα αυτά τα πράγματα που γράφει εναντίον του διαλόγου και των Προκαθημένων ;
Αγαπητοί, επώνυμοι και ανώνυμοι, ντροπή, μεγάλη ντροπή ! Η πράξη της διαστρέβλωσης των λόγων και απόψεων του άλλου, εκτός από αδυναμία αντίκρουσης των επιχειρημάτων του, υποδηλώνει και ήθος που ρέπει σε συκοφαντία. Τέτοιο ήθος είναι πολύ επικίνδυνο για όλους μας και ως πρόσωπα και ως Εκκλησία !
c. Παρατηρείται έντονος εκνευρισμός και απώλεια ψυχραιμίας με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο αντίλογος σε γενικότητες, χαρακτηρισμούς και αναπόδεικτους ισχυρισμούς χωρίς στοιχεία και επιχειρήματα. Ενδεικτική περίπτωση ο “οικουμενικός” με το σχόλιο 7.10.09 – 9:44μμ. Τι διάλογο να κάνεις μαζί του, όταν ανάμεσα σε πολλούς άλλους χαρακτηρισμούς μου πετάει από την ασφάλεια της ανωνυμίας του και το “πούλα λιγότερη ορθοδοξία πάτερ”; Το αστείο, ή μάλλον το τραγικό, είναι ότι αυτός είναι υπέρ του Θεολογικού … διαλόγου !
Αγαπητοί ας προσέξουμε το επίπεδο του Olivier Clement (που παρατίθεται σε άλλη ανάρτηση) : Γράφει για αυτούς με τους οποίους διαφωνεί “παντού ειλικρινείς πιστοί, με την αγωνία που τους προκαλεί το νεωτερικό πνεύμα, αντιδρούν βεβαιώνοντας με σφοδρότητα την ταυτότητά τους, και συχνά το κάνουν αυτό με τον απλούστερο τρόπο, την αντίθεση”. Ούτε ειρωνείες για “υπερΟρθοδόξους”, για παλιοημερολογίτες, για φανατικούς, για … Πραγματικά άλλο, αξιομίμητο, ήθος !
6. Αγαπητοί, ανώνυμε και “Αριμαθαίε”, το τι είναι “κουνουπάκι” και ποια πράγματα έχουν ή δεν έχουν αξία στην Εκκλησία, νομίζω ότι δεν είναι σωστό να το κρίνετε ούτε εσείς, ούτε εγώ, αλλά αποκλειστικά και μόνο η ζωή της Εκκλησίας μας ! Όταν π.χ. τις συμπροσευχές με αιρετικούς τις καταδικάζουν 16 Κανόνες επικυρωμένοι από τρεις Οικουμενικές Συνόδους, και την πάγια πράξη της Εκκλησίας μέσα στους αιώνες, μέχρι και σήμερα, θέλει πολύ θράσος να χαρακτηρίζω την συντελούμενη δημόσια συμπροσευχή “κουνουπάκι” για να υπηρετήσω σκοπιμότητες αμνήστευσης! Υπάρχει αντίρρηση επ’ αυτού ; Επί πλέον, αγαπητέ “Αριμαθαίε”, η υποβολή ερωτήματος από το Πατριαρχείο και η δημοσίευση στο ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ εργασίας (23 σελίδων !) του καθηγητού Φειδά για τις συμπροσευχές, υποδηλώνει τη σοβαρότητα του θέματος στο διορθόδοξο χώρο, είτε αρέσει αυτό σε κάποιους είτε όχι !
7. Ευχαριστώ τον Ν. Μεσσαλά και τον “Αριμαθαίου” για τα σχόλια. Όμως εκτός των ήδη λεχθέντων :
a. Τα θέματα που θίγω είναι πολύ συγκεκριμένα. Γιατί εκ μέρους σας μόνο γενικότητες ; π.χ. “καλή ανησυχία – εγώ θα σώσω την Εκκλησία και όχι ο Κύριος”, “άλλης τάξεως θέμα”, “μην τα βλέπεις όλα με καχυποψία” ή “είμαι κάπως ποιο ανεκτικός σε κάποια εκκλησιαστικά θέματα”, ή “οι Ιεροί Κανόνες δεν πρέπει να απομονώνονται από την πρακτική της Εκκλησίας”. Τι σημαίνουν αυτά ; Κρίνετε ότι δεν χρειάζονται συγκεκριμένες διευκρινήσεις ;
b. Η φράση σας “περί του θέματος αυτού υπάρχουν υπό της Μητρός Εκκλησίας και της Ελλαδικής Εκκλησίας οι εντεταλμένοι όπου θα ασχοληθούν και ασχολούνται”, θεωρείτε ότι ισχύει και για τη γνωμοδότηση Φειδά ; Εκτιμάτε ότι δε χρειαζόταν ο σχολιασμός μου, διότι είναι ανώφελος “χαρτοπόλεμος” ; Θα βρείτε αντίθετο σε αυτή την προσέγγιση τον π. Γ. Τσέτση (Μ. Πρωτοπρεσβύτερο του Πατριαρχείου και μόνιμο εκπρόσωπό Του στο ΠΣΕ), ο οποίος ζήτησε από τους υπευθύνους του ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ στο Σαμπεζύ τη δημοσίευση του σχολιασμού μου στο άρθρο του Φειδά, διότι όπως μου έγγραψε “ο διάλογος πάντοτε ωφελεί” ! Επί πλέον η αντίληψη περί “εντεταλμένων” ή “επαγγελματιών του διαλόγου” (κατά τον Αθ. Βλέτση), οι οποίοι και μόνο αυτοί μπορούν να ασχολούνται με αυτά τα θέματα είναι εκκλησιολογικά επικίνδυνη. Παρακαλώ δέστε την επιστολή του Καθηγητού Τσελεγγίδη στην Ι. Σύνοδο για να δείτε σε τι επικίνδυνες ατραπούς μας οδηγεί (βλ. http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com ).
8. Γιατί για κάποιους είναι αδύνατος ο συνδυασμός αγάπης και κριτικής ; Γιατί όποιος αγαπά και σέβεται δε δικαιούται να έχει διαφορετική άποψη και να την εκφράζει ; Γιατί όποιος υποδεικνύει το λάθος είναι σίγουρα εχθρός ; Αυτή η νοοτροπία συντηρείται στην πολιτική και – δυστυχώς – και στην Εκκλησία μας … Γιατί ο σεβασμός και η αγάπη στον Ιερέα, τον Επίσκοπο ή τον Πατριάρχη πρέπει να συμβαδίζει με την αποδοχή του δόγματος περί του αλαθήτου τους ;… Στον Παπισμό ενταχθήκαμε ;
9. Αναφορικά με την ερώτηση για τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, δεν μπορώ να απαντήσω, διότι δε γνωρίζω το θέμα. Ασφαλώς είναι απαραίτητη η έρευνα, η οποία μόνο καλό κάνει ! Πάντως η περί του Παπισμού ως αίρεσης εκκλησιαστική συνείδηση δεν διαμορφώθηκε από τον Άγ. Κοσμά ! Έχουμε κατ’ επανάληψη αποδείξει ότι για το σύνολο των Αγίων και Διδασκάλων και Ι. Συνόδων της Εκκλησίας μας από το Σχίσμα και εφεξής ο Παπισμός είναι αίρεση ! Δεν υπάρχει Άγιος – ούτε ένας Άγιος ! – που να λέει ότι ο Παπισμός δεν είναι αίρεση. Η άποψη, που τελευταία υποστηρίζεται μετά εντάσεως στο χώρο του οικουμενισμού, ότι δεν πρέπει οι Ορθόδοξοι να χαρακτηρίζουμε τον Παπισμό ως αίρεση –– όπως αποκαλύφθηκε στην Ημερίδα της Θεσ/νίκης –– είναι πρόταση του ίδιου του σημερινού Πάπα για να προωθηθεί ο διάλογος ! Και έτσι ορισμένοι εκ των Ορθοδόξων που υπηρετούν τον οικουμενισμό, παραβλέπουν την εκκλησιαστική συνείδηση και γραμματεία 10 αι. χάριν υπακοής στον … Πάπα ! Φίλτατοι, μετά φταίω εγώ που είμαι … “φανατικός” ;!
10. Κάνει μεγάλο λάθος ο ανώνυμος (8.10.- 6:02 μμ) όταν ισχυρίζεται, αναπόδεικτα φυσικά, ότι η κριτική που ασκούμε στις ενέργειες των οικουμενιστών στέλνει κάποιους “συστημένους στους παλαιοημερολογίτες”. Η κριτική στις οικουμενιστικές προκλήσεις λειτουργεί μάλλον ανασχετικά προς τη μετάβαση στους ΓΟΧ. Η καλύτερη επιβεβαίωση του ισχυρισμού μου είναι ότι πράγματι οι παλαιοημερολογίτες “δεν υποστήριξαν καθόλου την υπόθεση της ομολογίας”, διότι απλούστατα δεν τους βολεύει, τους χαλάει τη συνταγή. Οι ΓΟΧ υποστηρίζουν ότι όλοι οι νεοημερολογίτες είμαστε οικουμενιστές, οπότε καλά κάνανε και φύγανε από μας ! Η Ομολογία με τις υπογραφές μάλιστα των Αρχιερέων τους έκοψε το επιχείρημα … Σας διαβεβαιώ ότι αντιμετώπισα στην ενορία μου τέτοια περίπτωση. Δες αγαπητέ ανώνυμε και το σχόλιο 9.10. 4:52 και ίσως καταλάβεις αν στέλνουμε κάποιους “συστημένους” με την κριτική μας…
11. Εκκρεμεί απάντηση σε δύο ουσιαστικά σχόλια : για την έλλειψη τεκμηρίωσης στην επιστολή μου και στην αναφορά του “οικουμενικού” για την “κοινωνία τω ακοινωνήτω”. Αργότερα …
Ευχαριστώ εσένα για τη δημοσίευση της επιστολής μου και όσους έκαναν τον κόπο να τη διαβάσουν και να τη σχολιάσουν. Ζητώ συγγνώμη που “φορτώθηκα” σε κάποιους ! Επιτρέψτε μου κάποιες αναγκαίες απαντήσεις - παρατηρήσεις στα 34 σχόλια που με αφορούν :
1. Πιθανόν για το σύνολο των απαξιωτικών χαρακτηρισμών που μου απονέμουν οι σχολιαστές να έχουν απόλυτο δίκιο. Όμως, τι σχέση έχει η άσχημη πνευματική μου κατάσταση με το περιεχόμενο της υπό κρίσιν αναρτήσεώς μου ; Παρουσιάζω πράξεις – δημοσίως τελεσθείσες, που δεν εμπίπτουν σε προσωπικά δεδομένα παθών και αμαρτιών για τα οποία απαγορεύεται αυστηρά η δημοσιοποίηση και ο διασυρμός των αμαρτανόντων – και κυρίως θέτω ερωτήματα. Κυρίως ερωτήματα θέτω ! Βάσει ποιας λογικής απαγορεύονται τα ερωτήματα και πρέπει να καταπνίγονται για να μην ζητούν απαντήσεις ; από πότε φταίει αυτός που ερωτά και στέκεται στο απυρόβλητο ο αρνούμενος την απάντηση και την αιτιολόγηση των ενεργειών του σε θεολογικά θέματα ;
2. Η ανάρτησή μου ήταν πρόσκληση σε διάλογο για το μείζον θέμα του διαχριστιανικού διαλόγου. Στοιχειώδης αρχή του διαλόγου και μάλιστα του θεολογικού : εξετάζονται στη βάσανο της εκκλησιαστικής παραδόσεως οι απόψεις αν είναι ορθές ή αστήρικτες καθ’ εαυτές και όχι αναλόγως του ποιος τις υποστηρίζει, “ου ζητητέον τις ο λέγων, αλλά τι το λεγόμενον” κατά την αρχαία ρήση ! Και το “λεγόμενο” και μόνο αυτό οφείλουμε να διερευνούμε ! Επίσης, διαφωνούμε πιθανόν με τις απόψεις του άλλου, αλλά δεν τον απαξιώνουμε με προσβλητικές εκφράσεις. Διαφωνούμε με τις θέσεις του, αλλά αφήνουμε στον Θεό την έρευνα των κινήτρων του.
3. Δυστυχώς στο χώρο της Εκκλησίας μας δεν έχουμε μάθει να κάνουμε διάλογο - ανησυχεί αντί να χαίρεται ένας σχολιαστής (8.10. - 6:06)! Και αν αυτή η αδυναμία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα ημών των κληρικών (έχουμε συνηθίσει την ασφάλεια και το απυρόβλητο - για πόσο ακόμη; - του άμβωνα), η αδυναμία αυτή εκτείνεται και στους λαϊκούς και μάλιστα και στους νέους. Απόδειξη το “κρυφτούλι” πίσω από την ανωνυμία του διαδικτύου. Όσον αφορά στην “ανωνυμία” μου, είναι σαφές ότι μόνο ως ανώνυμος δεν εμφανίστηκα … Κάποιος σχολιαστής δεν το κατάλαβε . του ζητώ συγγνώμη.
4. Ανεξάρτητα με την δική μου πνευματική αθλιότητα και αυθάδεια και αναίδεια και προπέτεια και φανατισμό και κλπ γιατί δεν παραθέτετε, αγαπητοί, ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑ εναντίον των απόψεών μου; Γιατί δεν υπάρχει ΚΑΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ σε κανένα ερώτημά μου ; Εκτός αν κάποιοι θεωρούν ως απάντηση την πρόταση για απαγόρευση υποβολής των ερωτημάτων !
5. Ας μου επιτραπεί να επισημάνω ότι στα σχόλια στα οποία εκφράζεται κάποια δυσαρέσκεια για την επιστολή μου παρατηρούνται τρία αρνητικά στοιχεία που δεν προάγουν το διάλογο :
a. Χρησιμοποιούνται οι “ταμπέλες” ως εύκολη λύση, αντί για τον κουραστικό αντίλογο, ωσάν να ανήκουμε σε διαφορετικές ποδοσφαιρικές ή κομματικές παρατάξεις. Έτσι νομίζουν κάποιοι ότι ξεμπερδεύουν. Ενδεικτικά : “υπερΟρθόδοξοι” (δυστυχώς από πατριαρχικό στόμα !), “φανατικοί παλαιοημερολογίτες”, “φανατισμένος” κοκ
b. Βάζουν στο στόμα μου λόγια που ποτέ δεν είπα ούτε έγραψα. Ενδεικτικά :
1. “ο Βαρθολομαίος υπολείπεται σε αγάπη προς την Εκκλησία”. Κύριε ελέησον ! ξέρει κάποιος ότι διαθέτω καντάρι για να μετρώ την αγάπη των άλλων ;!
2. Πότε μίλησα για “προδότες”, ή πού υπονόησα ότι “το να θεωρούμε ως μειοδότες της πίστεως επισκόπους και συνόδους αδιακρίτως και ορθοδόξους τους αντιτιθέμενους είναι πάντοτε μαρτυρία της πίστεως” ;! σε ποιόν είπα ότι “εγώ θα σώσω την Εκκλησία και όχι ο Κύριος, ότι εγώ εκφράζω την πίστη και τήν αλήθειά Της” ;! Πότε και που ισχυρίστηκα ότι οι Σύνοδοι και οι Προκαθήμενοι “έχουν αποκλίνει από την Ορθόδοξον πίστιν” ;! ή που χαρακτήρισα τα στελέχη του Θρόνου “αγράμματους και συνειδητά διαστρεβλωτές” ;! Ήμαρτον Κύριε ! πότε είπα τέτοια πράγματα ! Δυστυχώς όλο το σχόλιο του ανωνύμου (7.10.09 6:44 μμ) με την ομιλία του Πατριάρχου δεν αφορά σε αντιλήψεις δικές μου ! Που είπα αυτά τα πράγματα που γράφει εναντίον του διαλόγου και των Προκαθημένων ;
Αγαπητοί, επώνυμοι και ανώνυμοι, ντροπή, μεγάλη ντροπή ! Η πράξη της διαστρέβλωσης των λόγων και απόψεων του άλλου, εκτός από αδυναμία αντίκρουσης των επιχειρημάτων του, υποδηλώνει και ήθος που ρέπει σε συκοφαντία. Τέτοιο ήθος είναι πολύ επικίνδυνο για όλους μας και ως πρόσωπα και ως Εκκλησία !
c. Παρατηρείται έντονος εκνευρισμός και απώλεια ψυχραιμίας με αποτέλεσμα να περιορίζεται ο αντίλογος σε γενικότητες, χαρακτηρισμούς και αναπόδεικτους ισχυρισμούς χωρίς στοιχεία και επιχειρήματα. Ενδεικτική περίπτωση ο “οικουμενικός” με το σχόλιο 7.10.09 – 9:44μμ. Τι διάλογο να κάνεις μαζί του, όταν ανάμεσα σε πολλούς άλλους χαρακτηρισμούς μου πετάει από την ασφάλεια της ανωνυμίας του και το “πούλα λιγότερη ορθοδοξία πάτερ”; Το αστείο, ή μάλλον το τραγικό, είναι ότι αυτός είναι υπέρ του Θεολογικού … διαλόγου !
Αγαπητοί ας προσέξουμε το επίπεδο του Olivier Clement (που παρατίθεται σε άλλη ανάρτηση) : Γράφει για αυτούς με τους οποίους διαφωνεί “παντού ειλικρινείς πιστοί, με την αγωνία που τους προκαλεί το νεωτερικό πνεύμα, αντιδρούν βεβαιώνοντας με σφοδρότητα την ταυτότητά τους, και συχνά το κάνουν αυτό με τον απλούστερο τρόπο, την αντίθεση”. Ούτε ειρωνείες για “υπερΟρθοδόξους”, για παλιοημερολογίτες, για φανατικούς, για … Πραγματικά άλλο, αξιομίμητο, ήθος !
6. Αγαπητοί, ανώνυμε και “Αριμαθαίε”, το τι είναι “κουνουπάκι” και ποια πράγματα έχουν ή δεν έχουν αξία στην Εκκλησία, νομίζω ότι δεν είναι σωστό να το κρίνετε ούτε εσείς, ούτε εγώ, αλλά αποκλειστικά και μόνο η ζωή της Εκκλησίας μας ! Όταν π.χ. τις συμπροσευχές με αιρετικούς τις καταδικάζουν 16 Κανόνες επικυρωμένοι από τρεις Οικουμενικές Συνόδους, και την πάγια πράξη της Εκκλησίας μέσα στους αιώνες, μέχρι και σήμερα, θέλει πολύ θράσος να χαρακτηρίζω την συντελούμενη δημόσια συμπροσευχή “κουνουπάκι” για να υπηρετήσω σκοπιμότητες αμνήστευσης! Υπάρχει αντίρρηση επ’ αυτού ; Επί πλέον, αγαπητέ “Αριμαθαίε”, η υποβολή ερωτήματος από το Πατριαρχείο και η δημοσίευση στο ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ εργασίας (23 σελίδων !) του καθηγητού Φειδά για τις συμπροσευχές, υποδηλώνει τη σοβαρότητα του θέματος στο διορθόδοξο χώρο, είτε αρέσει αυτό σε κάποιους είτε όχι !
7. Ευχαριστώ τον Ν. Μεσσαλά και τον “Αριμαθαίου” για τα σχόλια. Όμως εκτός των ήδη λεχθέντων :
a. Τα θέματα που θίγω είναι πολύ συγκεκριμένα. Γιατί εκ μέρους σας μόνο γενικότητες ; π.χ. “καλή ανησυχία – εγώ θα σώσω την Εκκλησία και όχι ο Κύριος”, “άλλης τάξεως θέμα”, “μην τα βλέπεις όλα με καχυποψία” ή “είμαι κάπως ποιο ανεκτικός σε κάποια εκκλησιαστικά θέματα”, ή “οι Ιεροί Κανόνες δεν πρέπει να απομονώνονται από την πρακτική της Εκκλησίας”. Τι σημαίνουν αυτά ; Κρίνετε ότι δεν χρειάζονται συγκεκριμένες διευκρινήσεις ;
b. Η φράση σας “περί του θέματος αυτού υπάρχουν υπό της Μητρός Εκκλησίας και της Ελλαδικής Εκκλησίας οι εντεταλμένοι όπου θα ασχοληθούν και ασχολούνται”, θεωρείτε ότι ισχύει και για τη γνωμοδότηση Φειδά ; Εκτιμάτε ότι δε χρειαζόταν ο σχολιασμός μου, διότι είναι ανώφελος “χαρτοπόλεμος” ; Θα βρείτε αντίθετο σε αυτή την προσέγγιση τον π. Γ. Τσέτση (Μ. Πρωτοπρεσβύτερο του Πατριαρχείου και μόνιμο εκπρόσωπό Του στο ΠΣΕ), ο οποίος ζήτησε από τους υπευθύνους του ΕΠΙΣΚΕΨΙΣ στο Σαμπεζύ τη δημοσίευση του σχολιασμού μου στο άρθρο του Φειδά, διότι όπως μου έγγραψε “ο διάλογος πάντοτε ωφελεί” ! Επί πλέον η αντίληψη περί “εντεταλμένων” ή “επαγγελματιών του διαλόγου” (κατά τον Αθ. Βλέτση), οι οποίοι και μόνο αυτοί μπορούν να ασχολούνται με αυτά τα θέματα είναι εκκλησιολογικά επικίνδυνη. Παρακαλώ δέστε την επιστολή του Καθηγητού Τσελεγγίδη στην Ι. Σύνοδο για να δείτε σε τι επικίνδυνες ατραπούς μας οδηγεί (βλ. http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com ).
8. Γιατί για κάποιους είναι αδύνατος ο συνδυασμός αγάπης και κριτικής ; Γιατί όποιος αγαπά και σέβεται δε δικαιούται να έχει διαφορετική άποψη και να την εκφράζει ; Γιατί όποιος υποδεικνύει το λάθος είναι σίγουρα εχθρός ; Αυτή η νοοτροπία συντηρείται στην πολιτική και – δυστυχώς – και στην Εκκλησία μας … Γιατί ο σεβασμός και η αγάπη στον Ιερέα, τον Επίσκοπο ή τον Πατριάρχη πρέπει να συμβαδίζει με την αποδοχή του δόγματος περί του αλαθήτου τους ;… Στον Παπισμό ενταχθήκαμε ;
9. Αναφορικά με την ερώτηση για τον άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, δεν μπορώ να απαντήσω, διότι δε γνωρίζω το θέμα. Ασφαλώς είναι απαραίτητη η έρευνα, η οποία μόνο καλό κάνει ! Πάντως η περί του Παπισμού ως αίρεσης εκκλησιαστική συνείδηση δεν διαμορφώθηκε από τον Άγ. Κοσμά ! Έχουμε κατ’ επανάληψη αποδείξει ότι για το σύνολο των Αγίων και Διδασκάλων και Ι. Συνόδων της Εκκλησίας μας από το Σχίσμα και εφεξής ο Παπισμός είναι αίρεση ! Δεν υπάρχει Άγιος – ούτε ένας Άγιος ! – που να λέει ότι ο Παπισμός δεν είναι αίρεση. Η άποψη, που τελευταία υποστηρίζεται μετά εντάσεως στο χώρο του οικουμενισμού, ότι δεν πρέπει οι Ορθόδοξοι να χαρακτηρίζουμε τον Παπισμό ως αίρεση –– όπως αποκαλύφθηκε στην Ημερίδα της Θεσ/νίκης –– είναι πρόταση του ίδιου του σημερινού Πάπα για να προωθηθεί ο διάλογος ! Και έτσι ορισμένοι εκ των Ορθοδόξων που υπηρετούν τον οικουμενισμό, παραβλέπουν την εκκλησιαστική συνείδηση και γραμματεία 10 αι. χάριν υπακοής στον … Πάπα ! Φίλτατοι, μετά φταίω εγώ που είμαι … “φανατικός” ;!
10. Κάνει μεγάλο λάθος ο ανώνυμος (8.10.- 6:02 μμ) όταν ισχυρίζεται, αναπόδεικτα φυσικά, ότι η κριτική που ασκούμε στις ενέργειες των οικουμενιστών στέλνει κάποιους “συστημένους στους παλαιοημερολογίτες”. Η κριτική στις οικουμενιστικές προκλήσεις λειτουργεί μάλλον ανασχετικά προς τη μετάβαση στους ΓΟΧ. Η καλύτερη επιβεβαίωση του ισχυρισμού μου είναι ότι πράγματι οι παλαιοημερολογίτες “δεν υποστήριξαν καθόλου την υπόθεση της ομολογίας”, διότι απλούστατα δεν τους βολεύει, τους χαλάει τη συνταγή. Οι ΓΟΧ υποστηρίζουν ότι όλοι οι νεοημερολογίτες είμαστε οικουμενιστές, οπότε καλά κάνανε και φύγανε από μας ! Η Ομολογία με τις υπογραφές μάλιστα των Αρχιερέων τους έκοψε το επιχείρημα … Σας διαβεβαιώ ότι αντιμετώπισα στην ενορία μου τέτοια περίπτωση. Δες αγαπητέ ανώνυμε και το σχόλιο 9.10. 4:52 και ίσως καταλάβεις αν στέλνουμε κάποιους “συστημένους” με την κριτική μας…
11. Εκκρεμεί απάντηση σε δύο ουσιαστικά σχόλια : για την έλλειψη τεκμηρίωσης στην επιστολή μου και στην αναφορά του “οικουμενικού” για την “κοινωνία τω ακοινωνήτω”. Αργότερα …
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και την ανοχή σας
π. Α.Κ.Γ.e-mail :
συγχαρητήρια θερμά και στους δύο
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://aktines.blogspot.com/2009/10/blog-post_1749.html
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια δείτε τον π. Μεταλληνό τι γράφει...
Μου πέρασε από το μυαλό να μην διαβάσω το σχολιασμό σας γιατί υπέθεσα ότι θα ήταν απαντήσεις με κανόνες κλπ. Όμως ικανοποιήθηκα που τα διάβασα γιατί είδα το σκεπτικό σας π. ΑΚΓ και μπορώ να σας πω ότι κάπως καλύτερα κατανόησα τις επιφυλάξεις σας. Στο προηγούμενο κείμενό είχα σχηματίσει την άποψη του σκληροπυρηνικού που δεν θέλει να δει κάποια θέματα καλοπροαίρετα. Τώρα κάπου προβληματίστηκα.
ΑπάντησηΔιαγραφήπάτερ Ἀναστάσιε, συγχρητήρια! Εὐτυχῶς πού ὑπάρχουν σοβαροί θεολόγοι ἀνάμεσα στούς κληρικούς μας, οἱ ὁποῖοι ἀκολουθοῦν τήν χαριτωμένη Παράδοσή μας. Συνεχῖστε ἔτσι πάτερ καί ὁ Θεός θά εἶναι μαζί σας, ὅπως καί μ' ὅλους τούς ὁμολογητές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥ.Γ. Μήν τό πάρετε ἐγωιστικά. Σᾶς ἔχουμε ἀνάγκη. Θέλουμε κληρικούς νά μᾶς δείχνουν τό σωστό δρόμο, νά ὀρθοτομοῦν. Εὔχεσθε.
Επιτέλους ένας παπάς να λέει τα πράγματα με το όνομά τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαπά Αναστάση, εάν έγλυφες τον Πατριάρχη θα ήσουν καλός. Τώρα όμως είσαι "αναιδής" κοκ γιατί λες αλήθειες που τσούζουν. Και αυτοί που σε βρίζουν (οικουμενικός, Αριμαθαίος, ανώνυμοι) ή το παίζουν υπερ άνω ξέρουν ότι έχεις απόλυτο δίκιο,γι' αυτό κάνουν την πάπια για τα θέματα που αναφέρεις.
Σκοπιμότητες πάνω από την αλήθεια, η νέα χριστιανική ηθική. Μπράβο σας!
Κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή "Πάσα λέξις και φωνή, μη τοις πατράσιν ειρημένη, καινοτομία προδήλος καθέστηκε"
ΑπάντησηΔιαγραφήΞΈΧΑΣΕΣ 4:31 ΟΤΙ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΙΠΑΝ ΝΑ ΞΕΠΕΡΑΣΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ; ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΟΙΚΟΥΜ. ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ & ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΙ ΣΟΥ ΛΕΝΕ ΜΕΤΑ ΜΗΝ ΑΣΧΟΛΕΙΣΑΙ ΜΕ ΑΥΤΑ ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ.
ΑΜΑΝ ΡΕ ΑΡΙΜΑΘΑΙΕ.
Ενδιαφέρουσα η πληροφορία ότι ο Τσέτσης ζήτησε να δημοσιευθεί η εργασία του π.Τάσου στην Επίσκεψη και ότι υπάρχει αλληλογραφία μαζί του. Μπράβο πρόοδοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝάταν και αλήθεια τι ωραία θάταν.
Είναι ένα θέμα στο οποίο οι περισσότεροι από εμάς δεν έχουμε ειδικότητα. Διάβασα τις ενστάσεις σας καθώς και τα σχόλια όμως δεν μπορώ να καταλάβω γιατί να επιμένουν να συνεχίζουν οι πατριαρχικοί τον διάλογο μαζί με τις άλλες ορθόδοξες εκκλησίες. Για να επιμένουν κάπου και αυτοί θα στηρίζονται. Δεν μπορώ να σας πω εγώ το που. Αλλά μπορώ να σας πω ότι τους έχω εμπιστοσύνη. Δεν νομίζω ότι έχει να φοβηθεί κάτι αυτός ο οποίος κατέχει την αλήθεια. Γιατί τότε αυτή η αντίδραση από σας και κάποιους άλλους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΣεβαστέ μου π. Αναστάσιε,
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Όταν λέμε κάτι δημοσίως υπόκειται στη κριτική είτε μας αρέσει είτε όχι (το λέω αυτό πρωτίστως για μένα).
2. Ό,τι έγραψα ήταν γενικό και δεν αναφαιρόταν προσωπικώς μόνο σε Σας. Με καλύπτει η παράγραφός σας αρ. 4.
3. Όλοι έχουμε ανησυχίες για τα θέματα αυτά, δεν σημαίνει όμως ότι πρέπει και να συμφωνούμε στον τρόπο με τον οποίο αντιδράτε, επιτρέψετέ μου με όλο τον σεβασμό, με ελεγκτικό τρόπο.
Πάντα έχω στο νου μου την επιστολή που έγραψε ο άγιος γέροντας π. Παϊσιος στον αρχ. π. Χαράλαμπο Βασιλόπουλο στις 3-1-1969, για τον μακαριστό Πατριάρχη κ. Αθηναγόρα.
4. Ο Παπισμός είναι αίρεση, που σημαίνει, ότι η Χάρη του Αγίου Πνεύματος δεν ενεργεί δια των μυστηρίων των και κατά συνέπεια δεν είναι Εκκλησία, διότι το Άγιο Πνεύμα είναι μόνον "Πνεύμα Αληθείας" καί όχι πλάνης.
4. Πιό ορθό θα ήταν (οπότε σημειώστε το ως λάθος μου) πρώτα να συνομιλούσαμε ιδιαιτέρως, διότι φαίνεται με αυτά που Σας έγραψα, ότι Σας έχω θίξει. Ταπεινά Σας ζητώ συγγνώμη.
Με πολύ σεβασμό και αγάπη Χριστού
ζητώ τις ευχές Σας.
Νικόλαος Μεσσαλάς
Δεν την κατάλαβα αυτή την συγνώμη κ. Μεσαλλά δημόσια εκφέρει τις θέσεις του ο π. Αναστάσιος και το καλύτερο είναι δημόσια να απαντήσουν κάποιοι που γνωρίζουν ώστε να σχηματίσουμε και μεις κάποια γνώμη. Γιατί να τα πείτε προσωπικά. Ο π. Αναστάσιος υπογράφει επιστολή με ηγουμένους και άλλους προς την Ιερά Σύνοδο όπως είδα αλλού. Για μας τους πιστούς που δεν έχουμε θεολογικές γνώσεις η άποψη του κάθε θεολόγου θα μας βοηθήσει για να σχηματίσουμε κάποια άποψη. Οι παπάδες δεν πρέπει να είναι στο απυρόβλητο. Καλά μας βομβαρδίζουν με διάφορα κάθε Κυριακή όχι να σκύβουμε και συνεχώς το κεφάλι. Ας τα ακούσουν από εδώ παπάδες και δεσποτάδες για να δουν ποια είναι η πραγματικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ κ. Μεσσαλά
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι δεν υπάρχει απολύτως κανένα πρόβλημα μεταξύ μας. Συνεπώς δεν χρειάζεται να ζητάτε ούτε και να παράσχω καμία συγγνώμη. Βεβαιωθείτε ότι δεν αισθάνομαι καθόλου θιγμένος ούτε από εσάς, ούτε και από άλλον αναγνώστη.
1. Συμφωνώ με την κριτική των λεχθέντων μου, αρκεί να είναι λεχθέντα !
2. Το «γενικό», όταν η περίσταση απαιτεί το ειδικό, δημιουργεί ίσως πρόβλημα. Ακόμα και στη συνεννόηση.
3. a. Γιατί το αναφέρετε αυτό σε μένα ; Πότε είπα ότι πρέπει να συμφωνείτε με τον τρόπο που ενεργώ εγώ ; Αυτό που είπα, νομίζω είναι το αυτονόητο, ότι αν κάποιος θέλει να κάνει διάλογο, να μιλά συγκεκριμένα και με επιχειρήματα. Τίποτα άλλο.
b. Ο π. Παϊσιος έκανε και άλλα πράγματα : πχ έστειλε μνημειώδη επιστολή συνυπογεγραμμένη και από τον π. Βασίλειο Γοντικάκη στον Πατριάρχη Αθηναγόρα (1968) και αργότερα μαζί με όλο το Άγ. Όρος διέκοψε το μνημόσυνό του.
4α. Συμφωνώ στα περί του Παπισμού.
4β. «Ορθό» είναι ο,τιδήποτε γίνεται με απλότητα και ειλικρίνεια, ο,τιδήποτε είναι αληθινό. Άρα και τα σχόλια στο φιλόξενο αυτό ιστολόγιο και η κατ’ ιδία συνομιλία μπορεί να είναι «ορθό» ή «λάθος». Εξαρτάται…
Ανώνυμε 5:49μμ. Αγαπητέ μου, τις όποιες αιχμές για την αξιοπιστία δεν μπορώ να τις κρατήσω και τις επιστρέφω. Σύντομα θα μπορέσεις, αν ενδιαφέρεσαι, να διαβάσεις την αλληλογραφία.
Ανώνυμε 7:08μμ Προσυπογράφω πλήρως (βλ. παραγρ. 3 και 8 της αναρτήσεως).
Οι λοιποί που με συγχαίρετε. Σας ευχαριστώ, αλλά νομίζω ότι παρά τα λάθη μου – είθε να μην είναι προς θάνατον – κάνω το αυτονόητο. Μη ξεχνάμε ότι κάποτε η αλήθεια του Θεού εκφράστηκε στον προφήτη Βαλαάμ από ένα … γαϊδούρι.
Με πολλές ευχές και αγάπη Χριστού
π. Α.Κ.Γ.
Αγαπητέ μου των 7:08 μμ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ συγγνώμη μου αφορά το γεγονός ότι, επειδή αισθάνθηκα κάποια δυσφορία του π. Αναστασίου στα γραφόμενά μου, θεωρώ ότι δεν χριστιανικό να μένουν σκιές μεταξύ μας, άλλως τε πρέπει να "αληθεύωμεν εν αγαπη". Έτσι, δεν σκύβω δουλικώς το κεφάλι, αλλά το σκύβω για να πάρω του ιερέως την ευχήν.
Το ιδιαιτέρως αφορά, ότι καλό είναι να συζητεί κανείς με κάποιον ιδιαιτέρως, να δίδωνται αμοιβαίες εξηγήσεις και μετά, αν χρειάζεται, άς γίνεται δημοσίως, οπότε δεν θα δημιουργούνται και παρεξηγήσεις.
Πάντως όλα πρέπει να γίνονται με προαίρεση την αγάπη. Αν υπάρχουν άλλα κίνητρα στις ενέργειές μας, τότε τα πράγματα αλλάζουν.
Με αγάπη Χριστού
Νικόλαος Μεσσαλάς
Ο π. Αναστάσιος με το εκκλησιαστικό ήθος και ύφος του είναι από τους λίγους ιερείς που έχει προσφέρει - και προσφέρει ακόμα - τόσο μεγάλο ιεραποστολικό και εθνικό έργο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο σου παπα-Τάσο, σε πάμε....
ένας παλαιός συναγωνιστής
Επιτέλους υπάρχουν και παπάδες με φωνή που ξέρουν και μπορούν να μιλάνε. Χίλια μπράβο τους !
ΑπάντησηΔιαγραφή«Απάντηση στις απειλές του Οικουμενικού Πατριαρχείου δίνουν κληρικοί και μοναχοί με επιστολή τους προς την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην οποία καταδικάζουν την επιχείρηση του Φαναρίου για επέμβαση στα εσωτερικά της Εκκλησία της Ελλάδος.
Στην επιστολή-απάντηση προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τον Μητροπολίτη Περγάμου απαριθμούνται μία σειρά από ενέργειες του Οικουμενικού Πατριάρχη που πραγματοποιήθηκαν χωρίς καμμία πανορθόδοξη απόφαση.
Καταδικάζονται οι εκφοβισμοί και οι απειλές τους Οικουμενικού Πατριαρχείου και στιγματίζεται "η γνωστή τακτική των αφορισμών και της συλλήβδην καταδίκης, που δεν ανέχεται αντίλογο, που αδυνατεί να διανοηθεί δεύτερη άποψη, που συντρίβει όποιον επιχειρεί να την εκφέρει. Η γνωστή τακτική, που αρέσκεται σε πειθαναγκασμούς, σε ποδηγέτηση, σε ολοκληρωτική επιβολή, σε εκκλησιαστικό ραγιαδισμό".
Γίνεται αναφορά στην εγκατάλειψη του ζητήματος της Ουνίας και την απόδοχή των θέσεων του Βατικανού, καθώς και στην επικείμενη Σύνοδο της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού διαλόγου σε λίγες ημέρες στην Κύπρο.
Τέλος δηλώνεται κατηγορηματικά ότι οι κληρικοί, μοναχοί και ο πιστός λαός θα συνεχίσουν να αγωνίζονται για την διαφύλαξη της αμωμήτου ορθοδόξου πίστεως παραμένοντας "ανεπηρέαστοι και άκαμπτοι μπροστά σε εκφοβισμούς, απειλές και εκβιασμούς"»
Ολόκληρη η επιστολή στο http://orthodoxia-pateriki.blogspot.com/2009/10/blog-post_8156.html
Και αν κάποιος μιλήσει για αναίδεια, να μου απαντήσει πρώτα τι είναι τα όσα κάνουν οι Φαναριώτες. Εκείνα είναι εκκλησιαστικά;
Μεθοδεύσεις Φαναρίου :
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Θεοδ. Ζήσης ήταν εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Διάλογο με τους Ρωμαιοκαθολικούς στο Freissing to 1990. Στη συνάντηση αυτή ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΤΗΚΕ Η ΟΥΝΙΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ. Πραγματικά ήταν μεγάλη και μοναδική η επιτυχία της Ορθόδοξης πλευράς.
Αυτό όμως δεν άρεσε στον Πάπα και τους φίλους του. Με το π.Ζήση ως μέλος της Ορθόδοξης αποστολής τα πράγματα ήσαν δύσκολα. Ο Ζήσης δεν ήθελε να παραιτηθεί, όπως έκαναν άλλα μέλη παλαιότερα. Οπότε ; τι θα γινόταν ;
Και να η πατριαρχική μεθόδευση: Επειδή ο π. Ζήσης υπαγόταν στο Οικουμενικό Πατριαρχείο ως πρωτοπρεσβύτερός του, απαγόρευσε ο Βαρθολομαίος στην Εκκλησία της Ελλάδος να έχει μέλος της αντιπροσωπείας της κληρικό δικό του, που ανήκει στο Πατριαρχείο.
Και έτσι ο π. Ζήσης δεν μπορούσε να συμμετέχει στο διάλογο ως εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος και βέβαια το Πατριαρχείο δεν τον συμπεριέλαβε στην αντιπροσωπεία του.
Τα πράγματα για τον Πάπα πλέον ήταν πολύ εύκολα. Στο Μπάλαμαντ το 1993 ακυρώθηκε η απόφαση που καταδίκασε την Ουνία, η οποία αναγνωρίστηκε και από τους Ορθοδόξους ότι καλώς υπάρχει.
Είδατε πόσο όμορφα προχωρά ο διάλογος χωρίς τους ενοχλητικούς.
Και εμείς πρέπει να χειροκροτούμε αλλιώς δεν έχουμε εκκλησιαστικό φρόνημα και είμαστε προπετείς.
Ανώνυμε 11;04
ΑπάντησηΔιαγραφήσημεία και τέρατα.Γιατί γιαυτά δε μιλάει κανένας;
Δεν μπορώ να καταλάβω που είναι το κακό να γίνει κάποιος διάλογος. Είναι δεδομένο ότι δεν θα καταλήξει πουθενά διότι οι πλευρές δεν θα συμφωνήσουν. Αυτή είναι η διεθνή πρακτική. Συζητούν αλλά δεν συμφωνούν. Γιατί λοιπόν οι φωνές και οι διαμαρτυρίες και οι ομολογίες; ίσος για να συνεχίζουν να ζουν οι «συνδικαλιστές» με κάτι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι στο διάλογο γιατί «Το αληθινό δεν φοβάται» η εκκλησία μας έχει την αλήθεια και όσοι μετέχουν στους διαλόγους ευαγγελίζουν την αλήθεια της Ορθοδοξίας μας στους ετεροδόξους. Δεν κατανοώ τις αγκυλώσεις κάποιων κληρικών που θέλουν μια εκκλησία κλεισμένη στο καβούκι της.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλήθεια τι μπορεί να βγει ακόμα και αν μια μεγάλη μερίδα του πιστού λαού υπογράψει; Ως τώρα μας έχουν συνηθίσει στην εκμετάλλευση οι ποιμένες μας. Μάζεψε υπογραφές ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος επί Σημίτη για τις ταυτότητές και όταν την εξουσία την πήρε ο Καραμανλής παρέμεινε άφωνος ως τα ψάρια ο λαλίστατος Χριστόδουλος. Φρονώ ότι όσο καλόπιστα και αν κάνει τον αγώνα ο π. ΑΚΓ στο τέλος δεν θα γίνει τίποτα. Γιατί πολύ απλά όλοι μας γέλασαν και μας γελούν συνεχώς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαι Καθολικός Χριστιανός και δεν αισθάνομαι καθόλου άνετα με τα όσα γράψατε εναντία της πίστεώς μας και του Αγίου Πατέρα. Ζω στην Σύρο και ευτυχώς που δεν υπάρχουν φωνές σαν την δική σας στο νησί. Υπάρχει αρμονική συνύπαρξη και καλή συνεργασία των Επισκόπων και των δύο δογμάτων. Ο Χριστός είναι ένας και η εκκλησία μία. Το ότι υπάρχουν διαφορές δεν αμφιβάλω όμως με την αγάπη και την κατανόηση όλα βρίσκουν το δρόμο τους. Η σύζυγός μου είναι Ορθόδοξη αυτό σε τίποτα δεν μειώνει την αγάπη μεταξύ μας. Πηγαίνουμε και στους δύο Ναούς των Ορθοδόξων και των Καθολικών ο Χριστός ένα Ευαγγέλιο έγραψε. Πιστεύω ότι πρέπει να γίνει ο διάλογος και ότι και ο Χριστός επιθυμεί την ενότητα την οποία ΑΝΘΡΩΠΟΙ και από τις δύο μεριές έπληξαν με τα λάθη τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντώνιος Πανέλη.
Τώρα που η Ιεραρχία απάντησε πως πρέπει να συνεχισθεί ο διάλογος και έδωσε κατ΄ αυτό τον τρόπο αρνητική απάντηση στους συλλέκτες υπογραφών υπέρ της «ομολογίας» τι θα κάνουν όσοι υπέγραψαν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα που η Εκκλησία μας λέει ΝΑΙ στον διάλογο και συμμετέχει στην Κύπρο τι έχεις να πεις παπά μου. Εγώ συμπεραίνω πως όσες υπογραφές και να μαζευτούν τα αυτιά των Επισκόπων δεν ιδρώνουν. Κάνουν υπακοή στο Φανάρι και προχωρούν ολοταχώς για την ένωση. Ποιά πρέπει να είναι η στάση όσων από μας υπογράψαμε την «Ομολογία Πίστεως»; ως πότε θα μας κοροϊδεύουν;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απάντησή μας θα πρέπει να είναι άμεση και δυναμική.
Φτάνει ο εμπαιγμός.
Π. Φ.