Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2009

Υπακοή και Υποταγή - π. Αλέξανδρος Σμέμαν

" Η ιδέα της ιεραρχίας υποβάλλει την ιδέα της υπακοής, αλλά όχι αυτή της υποταγής. Διότι η υπακοή βασίζεται στην προσωπική σχέση, ενώ η υποταγή είναι στην ουσία της απρόσωπη. Ο Υιός είναι ολότελα υπάκουος στον Πατέρα, αλλά δεν υποτάσσεται σ' Εκείνον. Είναι τέλεια υπάκουος, επειδή γνωρίζει τέλεια και ολοκληρωτικά τον Πατέρα ως Πατέρα. Αλλά δεν υποτάσσεται σ' Εκείνον, επειδή η υποταγή δηλώνει ΑΤΕΛΗ ΓΝΩΣΗ, ΑΤΕΛΗ ΣΧΕΣΗ και συνεπώς αναγκαιότητα "επιβολής"... Η ιεραρχία επομένως δεν είναι μια σχέση "εξουσίας" και "καθυπόταξης", αλλά μια σχέση τέλειας εν Χριστώ υπακοής όλων σε όλους-- με την υπακοή να αποτελεί τη γνώση και την αναγνώριση απ' όλους των προσωπικών δωρεών και χαρισμάτων του καθενός. Ό,τι είναι αληθινά συνοδικό είναι αληθινά προσωπικό και, κατά συνέπεια, αληθινά ιεραρχικό. Και η Εκκλησία είναι ιεραρχική, επειδή είναι απλά ανακαινισμένη ζωή, η τέλεια κοινωνία, η αληθινή σύνοδος. Η χειροτονία κάποιου σε μια ιεραρχική θέση δεν σημαίνει την ύψωσή του "υπεράνω" των άλλων, την αντίθεσή τους σ' αυτούς με όρους "εξουσίας" και "καθυπόταξης". Σημαίνει την αναγνώριση από την Εκκλησία της προσωπικής του κλήσης εντός της κοινότητας, την αναγνώριση ότι του έχει ανατεθεί κάτι από τον Θεό, ο οποίος γνωρίζει τις καρδιές των ανθρώπων και είναι πηγή κάθε κλήσης και δωρεάς. Έτσι, η χειροτονία είναι μια αληθινά συνοδική πράξη, αφού φανερώνει την υπακοή όλων: την υπακοή του ενός που χειροτονείται, την υπακοή εκείνων που τον χειροτονούν (δηλ. εκείνων που αναγνωρίζουν σ' αυτόν την θεία κλήση στη διακονία της άσκησης διοίκησης), και την υπακοή ολόκληρης της Εκκλησίας στο θέλημα του Θεού".

Πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Σμέμαν
περ.ΣΥΝΑΞΗ, τχ.111, σελ.28.
Υάκινθος

9 σχόλια:

  1. Υάκινθε η παρουσία σου αναβαθμίζει αυτό το χώρο. Και το άρθρο του Ματσούκα αλλά και τώρα αυτό το σπουδαίου ΘΕΟΛΟΓΟΥ Σμέμαν με άφησαν κατάπληκτο. Μόνον ο Σμέμαν θα μπορούσε με απλά αλλά λόγια να μου δώσει να κατανοήσω αυτό το θέμα της υπακοής αλλά όχι της υποταγής. Αυτό με τον Υιό και τον Πατέρα είναι καταπληκτικό. ΤΙ να πω όλο το κείμενο είναι μια διδασκαλία. Δεν θέλω να προσθέσω κάτι γιατί θα το αδικήσω. Περιμένω και άλλη παρέμβασή σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ Αναστάσιε σε ευχαριστώ και σε συγχαίρω που είσαι ανοικτός σε καλές συνεργασίες. Έτσι μπράβο! συνέχισε…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η φίμωση ανήκει σε άλλες εποχές... Καταλάβετέ το!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όλες οι εποχές είναι ίδιες και επαναλαμβανόμενες. Η εξουσία έχει πάντα το πάνω χέρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Συγχαρητήρια στον π. Υάκινθο για τα εξαίρετα κείμενα που ανθολογεί. Η επιλογή αποδεικνύει τη βαθειά γνώση αλλά και ενδεικνύει την πνευματική εμπειρία.
    Όσο για το κείμενο καθαυτό επιτρέπει να διείδουμε το ύψος της συνοδικής συνάξεως και να αναμετρήσουμε την πορεία της υπαρκτής προς αυτό.
    ΓΔΜ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Καταπληκτικό σε σύλληψη αυτό το άρθρο του Σμέμαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αν διάβαζαν τις σκέψεις αυτές του Σμέμαν οι Επίσκοποι που υπέγραψαν την «ομολογία πίστεως» ίσος να αποκτούσαν περισσότερη σοβαρότητα στο που θέτουν όχι την υπογραφή τους αλλά την Αρχιερατική τους υπογραφή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Είναι το κάτι άλλο… κάτι το ουσιώδες… κάτι το διαφορετικό αυτό το κείμενο…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οσο υπάεχει ατιμωρησία στους εκκλησιαστικούς κύκλους δεν βλέπουμε φως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή