Πέμπτη 14 Ιανουαρίου 2010

Η ιεροσύνη των γυναικών-μια άποψη - Δ. Μαυρόπουλος



...Θα εξηγήσω γιατί ιερείς είναι μόνο άνδρες και δεν είναι γυναίκες. Είναι ένα θέμα που έχει τεθεί τελευταία, ιδίως από ξένες Εκκλησίες.(Δεν υπάρχει συνάντηση με ετεροδόξους που να μην τεθεί αυτό το θέμα της ιεροσύνης των γυναικών). Το ερώτημα θα ήταν όντως πολύ σοβαρό, εάν η ιεροσύνη ήταν ένα επάγγελμα, μία τάξη, μία κάστα. Τέτοια ήταν π.χ. στους Ιουδαίους η φυλή του Λευί, οι Λευίτες, απ' όπου προέρχονταν οι ιερείς. Εάν λοιπόν η ιεροσύνη ήταν μία ιδιότητα, τότε το ερώτημα θα ήταν πράγματι πολύ σοβαρό. Γιατί όχι και η γυναίκα; Δεν υπάρχει δογματικός λόγος που να μην επιτρέπει στη γυναίκα να είναι ιερέας. Και εάν το εξετάσουμε ιστορικά ή ανθρωπολογικά, επίσης δεν υπάρχει λόγος να μην είναι η γυναίκα ιερέας. Αλλά στην Εκκλησία μας υπάρχει μια άλλη παράμετρος.... την οποία δεν τη βρίσκω στις άλλες χριστιανικές ομολογίες. Είναι η παράμετρος της εικονολογικής αντιλήψεως του κόσμου.. Η Ορθόδοξη παράδοση αντιλαμβάνεται τον κόσμο εικονολογικά.
Σ' αυτήν την εικονολογία, το ζητούμενο είναι να πραγματοποιήσουμε το δείπνο της Βασιλείας. Κάθε θεία ευχαριστία είναι το δείπνο της Βασιλείας. Μάλιστα, κατά τα λόγια του ίδιου Χριστού, η Ευχαριστία είναι ένα γαμήλιο δείπνο. Πρόκειται δηλ. για φανέρωση ερωτικής σχέσης, με όλη τη σημασία που έχει η λέξη (ας θυμηθούμε ότι οι προφήτες, χρησιμοποιώντας το ρήμα "γινώσκειν", μιλούσαν για σχέση ανδρός και γυναικός). Γι' αυτό και πολλές από τις παραβολές του Κυρίου περί της Βασιλείας του Θεού αναφέρονται σ' ένα γαμήλιο δείπνο. Σας θυμίζω τα δυο, λεγόμενα αποκαλυπτικά βιβλία, εκ των οποίων το ένα θέτει το ερώτημα και το άλλο δίνει την απάντηση περί του γάμου του Νυμφίου με την νύμφη. Το ερώτημα τίθεται από το Άσμα Ασμάτων, όπου η ένωση φαίνεται να μην τελείται, να εμποδίζεται. Υπάρχουν οι οικείοι, υπάρχουν οι φρουροί, υπάρχουν τα τείχη, υπάρχουν τα εμπόδια, ο έρωτας όμως είναι μεγάλος, η λαχτάρα του Νυμφίου και της νύμφης να ενωθούν είναι μεγάλη. Το Άσμα Ασμάτων μιλά κατ' ουσίαν για την ιστορία της συναγωγής που αναμένει τον Μεσσία. Το άλλο βιβλίο είναι η Αποκάλυψη του Ιωάννη. Η Αποκάλυψη μας μιλά επίσης για τον έρωτα του Νυμφίου και της νύμφης, που σαφώς αντιστοιχούν στον Χριστό και στην Εκκλησία. Εκεί το δείπνο συντελείται, παρά τις αντιξοότητες, παρά τις εχθρότητες και παρά τους πολέμους. Τελικά η νύμφη παρουσιάζεται ενώπιον του Νυμφίου και τελείται ο γάμος.

Κάθε θεία Ευχαριστία είναι η τέλεση ενός τέτοιου γάμου. Είναι ανάγκη σ' αυτόν τον γάμο να φανερωθούν και να λειτουργήσουν οι ρόλοι. Τη θέση του νυμφίου την αναλαμβάνει ο ιερέας. Αυτός είναι ο Χριστός, ο εις τόπον και τύπον Χριστού. Η γυναίκα αναλαμβάνει τον ρόλο της νύμφης. Η Εκκλησία είναι θηλυκού γένους. Όταν μιλάμε για γάμο ή ένωση του Χριστού και της Εκκλησίας, αναγόμαστε στην αρχετυπική ζεύξη άρρενος και θήλεος, σ' αυτό το προαιώνιο μυστήριο. Γι' αυτό μέσα στην ιστορία ο κλήρος, ο επίσκοπος, ήταν πάντα άνδρας, γιατί έπρεπε να δηλώσει την παρουσία του Χριστού και την σχέση του με την ανθρωπότητα και την κτίση, με την νύμφη Εκκλησία. Μόνο λοιπόν αν δούμε την Εκκλησία με τον τρόπο αυτό, δηλ. εικονολογικά, μπορούμε να πούμε ότι ο ιερέας πρέπει να είναι άνδρας.
Να εξηγήσω τί εννοούμε όταν λέμε "εικονολογικά". Η εικονολογική διάσταση της Εκκλησίας αποσαφηνίζεται στην Ζ' Οικουμενική Σύνοδο. Όλα όσα τελούνται στην Εκκλησία αποτελούν εικόνα ενός πρωτοτύπου. Η Εκκλησία μας παρέχει μια εικόνα των πραγμάτων, δηλ. των όντων, τα οποία δεν γίνονται αλλιώς κατανοητά ή μεθεκτά, παρά μόνο μέσω μιας εικόνας τους. Έχουμε ανάγκη από μια εικόνα για να τα ψηλαφήσουμε, να τα κατανοήσουμε, να τα γνωρίσουμε και να ενωθούμε μαζί τους. Εδώ μιλάμε για την εικόνα της ενώσεως Χριστού και Εκκλησίας, δηλ. Χριστού και πιστών.
Δ. Μαυρόπουλος
Υάκινθος.

10 σχόλια:

  1. Αν το αντιλαμβάνομαι σωστά, με αυτό το σκεπττικό δεν υπάρχει κώλυμα να γίνονται γυναίκες διακόνισσες και να επιτελούν στα μυστήρια και στις ακολουθίες όσα επιτελούν οι άνδρεα διάκονοι. Γιατί όμως υπάρχουν μόνο άνδρες διάκονοι στην Εκκλησία; Μήπως το θέμα δεν είναι εικονολογικό, αλλά -όπως και σε διάφορες περιπτώσεις- είναι αποτάλεσμα παλαιότερων θεωρήσεων που δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε και δεν τολμάμε ούτε να συζητήσουμε;
    Καλλινίκη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ας διαβασθεί και η συνέντευξη του Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμου στον «Αγγελιοφόρο της Κυριακής» στις 2/8/2009, ο οποίος δήλωσε:
    Συμφωνείτε να τεθεί το θέμα της ιερωσύνης των γυναικών στη Μεγάλη και Ιερά Σύνοδο των Ορθοδόξων, όποτε αυτή συγκληθεί;
    Γιατί όχι; Δεν υπάρχει δογματικό θέμα για να το απορρίψει η Εκκλησία. Κατά τη γνώμη μου, αν γίνει μία τέτοια Σύνοδος, θα πρέπει να συζητηθούν όσα βρίσκονται στίς σκέψεις ή τη βούληση των ανθρώπων για να δοθούν απαντήσεις σε όλα αυτά τα αιτήματα.
    Είστε υπέρ της ιεροσύνης των γυναικών;
    Δε θα συναινούσα διότι, αν και δεν είναι ζήτημα που απαγορεύεται δογματικώς, είναι θέμα παραδόσεων για την Εκκλησία μας. Υπάρχουν ζητήματα τα οποία δεν οφείλονται σε καμία περίπτωση στη φύση της γυναίκας, αλλά στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται και χειρίζεται τα πράγματα. Έχουμε πολλές γυναίκες επιτρόπους, σε φιλόπτωχα ταμεία, στα κατηχητικά και η συμβολή τους είναι ανεκτίμητη. Όμως η ιερωσύνη είναι άλλο πράγμα.
    Δεν μπορεί να αφοσιωθεί μία γυναίκα στην Εκκλησία, όπως γίνεται με τους άνδρες ιερείς;
    Εκ παραδόσεων έχουμε χωρίσει τους χώρους στους ναούς για άνδρες και γυναίκες και αυτό δεν έγινε τυχαία. Υπάρχει επιφύλαξη διότι είδαμε πώς εξελίχθηκε και ο θεσμός των διακονισσών. Υπήρξαν προβλήματα, γι' αυτό και ο τελευταίος που χειροτόνησε διακόνισσες ήταν ο Άγιος Νεκτάριος.
    Ο ρόλος των γυναικών, όμως, στην Εκκλησία δεν αναγνωρίζεται...
    Ο ρόλος τους αναγνωρίζεται από αιώνες και όλοι μας γνωρίζουμε ότι χωρίς τις γυναίκες δεν λειτουργούν οι εκκλησίες.
    Αναγνωρίζεται, όμως, για τα κατώτερα κλιμάκια και με διακριτό ρόλο...
    Η Εκκλησία δεν αποδέχεται ανώτερο και κατώτερο κλήρο ή κλιμάκια. Όλοι είναι ίδιοι και ίσοι για την Εκκλησία.
    Υπάρχουν, όμως, ορισμένοι που, με αφορμή την άρνηση της χειροτονίας των γυναικών, κατηγορούν την Εκκλησία για διαχωρισμό μεταξύ γυναικών και ανδρών.
    Δεν είναι διαχωρισμός, αλλά παράδοση. Είναι μεγάλο ρίσκο να προχωρήσουμε σε κάτι τέτοιο βιαστικά. Μπορεί κάποια στιγμή, αν συζητηθεί το θέμα, αν «κυοφορηθεί» και υπάρξει ζύμωση, να γίνει.
    Πώς κρίνετε το πείραμα της Αγγλικανικής Εκκλησίας, η οποία προχώρησε στη χειροτονία των γυναικών;
    Ήταν μία λανθασμένη και βιαστική κίνηση, που, όπως είδαμε, δημιούργησε σχίσμα στους κόλπους των αγγλικανών. Αυτά τα θέματα θέλουν χρόνο για να συζητηθούν, για να τα αποδεχτούν όλοι ανεξαιρέτως. Μην ξεχνάμε τι έχει γίνει στη δική μας Εκκλησία μόνο και μόνο για τον αν θα ισχύσει το ιουλιανό ή το γρηγοριανό ημερολόγιο. Χρειάζεται χρόνος για να αλλάξουν ορισμένα πράγματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο πρώην αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος σε σχετική ερώτηση, κάποιας κυρίας αθέου κατά δήλωσή της, που ήθελε να τον πειράξει ή να τον στριμώξει με ερώτηση "φεμινιστική", της απάντησε "ελάτε να σας χειροτονήσω διακόνισα" ....

    Αλήθεια ο "ΥΑΚΙΝΘΟΣ" για τίποτα από τα θέματα που προτείνει δεν έχει άποψη ; Μήπως είναι τόσο υπερόπτης ώστε να σνομπάρει όλους εμάς που "πέφτουμε στην παγίδα του " και σχολιάζουμε τα σχετικά κείμενα;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όσες φορές εκφράστηκαν απορίες ή ετέθησαν ερωτήματα ο Υάκινθος απάντησε. Έσπευσες να κατηγορήσεις χωρίς να ερευνήσεις. Όταν κάποιος λέει την άποψή του και δεν καταθέτη ερώτημα τι να απαντήσει ο χριστιανός;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Για να καταλάβω και εγώ που δεν γνωρίζω πολλά, αν η Ορθόδοξη παράδοση δεν αντιλαμβανόταν τον κόσμο εικονολογικά, τότε δεν θα υπήρχε άλλο εμπόδιο για την ιεροσύνη των γυναικών;
    Ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος αν δεν κάνω λάθος είχε πει για τον θεσμό των Διακονισσών ότι θα μπορούσε να ξαναγίνει σήμερα. Αυτό το θέμα το συζητούν; ή έτσι πέρασε όπως όλα τα άλλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Πολύ προοδευτικές και με ενδιαφέρον κάποιες αναρτήσεις σους όπως αυτή.
    Σε είχα για συντηρητικό, όμως διακρίνω πως είσαι προχωρημένος.
    Σε διαβάζω… το θεωρώ απίστευτο…. όμως με κατάκτησες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σκοπός μου δεν είναι να σνομπάρω.Τα κείμενα που στέλνω για ανάρτηση προκαλούν πρωτίστως εμένα, μου ανοίγουν δρόμους, μου δίνουν απαντήσεις, με βγάζουν απο τα αυτονόητα.
    Επίσης δεν εχω απαντήσεις για όλα και για όλους. Όταν κρίνω πως μπορώ να αποπειραθώ απαντήσεις το κάνω.
    Ευχαριστώ, Υάκινθος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αντιλαμβάνομαι μεγάλη αγωνία για το θέμα !Επίσης θαυμάζω που ενώ μιλάμε για την Εκκλησία προσπαθούμε να στηριχθούμε σε άτομα και όχι στην ΕΚΚΛΗΣΙΑ ! Άσε πιά εκεινο το προχωρημένος ! Καλά λέμε στις κατ'ιδίαν συναντήσεις μας : πού ειναι οι χριστιανοί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Σωστός ο Υάκινθος.
    Ας περπατήσουμε στην αναζήτηση χωρίς χειραγώγηση αλλά με ελευθερία σκέψης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλό θέμα. Υπεύθυνη τοποθέτηση. Διαφωτιστικός ο διάλογος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή