Βγες από τον εαυτό σου και αναζήτησε τον άλλο! Να, ο δρόμος! Αγαπώ τον άλλο; Αγαπώ τον άλλο για τον άλλο και μόνο; Ζητώ το δικό του καλό και μόνο; Ξέρω έπειτα με κάθε λεπτομέρεια τι πρέπει γενικά να κάνω γι’ αυτόν. «Ο γαρ αγαπών τον έτερον νόμον πεπλήρωκε… η αγάπη τω πλησίον κακόν ουκ εργάζεται, πλήρωμα ουν νόμου η αγάπη» (Ρωμ. ιγ’ 8- 10). Αυτή όμως η καθημερινή ταπεινή άσκηση της αγάπης οδηγεί σ’ ένα δεύτερο και υψηλότερο στάδιο.
Οι καθημερινοί θάνατοι του εγώ μου, της φιλαυτίας μου από και για την αγάπη με πράξεις αγάπης οδηγούν στην γέννηση ενός άλλου εγώ μέσα μου. Με οδηγούν σε μια, για να μεταχειρισθώ ένα πολύ ωραίο όρο σύγχρονου θεολόγου, θεϊκή «αλλότητα». Γι’ αυτήν μας μιλάει ο απόστολος Παύλος: «Χριστώ συνεσταύρωμαι, ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δεν εν εμοί Χριστός, ο δε ζω εν σαρκί εν πίστει ζω τη του Υιού του Θεού του αγαπήσαντός με και παραδόντος εαυτόν υπέρ εμού» (Γαλ. β’ 20). Κάνοντας εγώ ό,τι μου λέει ο Χριστός πεθαίνω για τον εαυτό μου και ζει Εκείνος αντί για μένα. Στην περίπτωση αυτή γίνεται «εμοί το ζην Χριστός» (Φιλιπ. α’ 21). Φανερώνεται «η ζωή του Ιησού… εν τη θνητή σαρκί» μου (Β’ Κορ. δ’ 11). Αλλά όταν πια φτάσει κανείς στο σημείο αυτό, έχει ανάψει μέσα του η φωτιά της θείας αγάπης που τίποτε, απολύτως τίποτε, δεν μπορεί να σβήσει. Καμιά δύναμη του κόσμου αυτού. Καμιά δύναμη του άλλου κόσμου.
Οι καθημερινοί θάνατοι του εγώ μου, της φιλαυτίας μου από και για την αγάπη με πράξεις αγάπης οδηγούν στην γέννηση ενός άλλου εγώ μέσα μου. Με οδηγούν σε μια, για να μεταχειρισθώ ένα πολύ ωραίο όρο σύγχρονου θεολόγου, θεϊκή «αλλότητα». Γι’ αυτήν μας μιλάει ο απόστολος Παύλος: «Χριστώ συνεσταύρωμαι, ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δεν εν εμοί Χριστός, ο δε ζω εν σαρκί εν πίστει ζω τη του Υιού του Θεού του αγαπήσαντός με και παραδόντος εαυτόν υπέρ εμού» (Γαλ. β’ 20). Κάνοντας εγώ ό,τι μου λέει ο Χριστός πεθαίνω για τον εαυτό μου και ζει Εκείνος αντί για μένα. Στην περίπτωση αυτή γίνεται «εμοί το ζην Χριστός» (Φιλιπ. α’ 21). Φανερώνεται «η ζωή του Ιησού… εν τη θνητή σαρκί» μου (Β’ Κορ. δ’ 11). Αλλά όταν πια φτάσει κανείς στο σημείο αυτό, έχει ανάψει μέσα του η φωτιά της θείας αγάπης που τίποτε, απολύτως τίποτε, δεν μπορεί να σβήσει. Καμιά δύναμη του κόσμου αυτού. Καμιά δύναμη του άλλου κόσμου.
Αρχιμανδρίτης Ευσέβιος Βίττης
ΣΥΜΦΩΝΩ ΑΠΟΛΥΤΩΣ!!! Αλλα η αγαπη θελει να εχει και λιγη λογικη κατα την ατελη μου γνωμη.Καποιος βοηθουσε τον αδελφο του οικονομικα και χρεωθηκε 20000 ευρω στην τραπεζα κρυφα απο την συζυγο του...τωρα χωριζει διοτι η υπερμετρη αγαπη του για τον αδελφο του του κοστιζει τωρα να χασει απο την αλλη την οικογενεια του.Δεν μπορουμε ολοι να σωσουμε ολους....η αγαπη του πλησιον εχει ορια και σε θεματα πιστεως [δεν μπορει να μου επιβαλει ο πατερας μου τι να πιστευω] σε θεματα τιμης[δεν μπορει να μου επιβαλει κανεις την πορνεια]και σε θεματα φιλανθρωπιας και περιθαλψεως μεχρι εξαντλησεως των δυνατοτητων μας.Η αγαπη ομως του θεου θα πρεπει να ειναι ανεξαντλητη...καθως ο κυριος ειπε στην πρωτη εντολη''Αγαπησεις κυριο το θεο σου εξ ολης της ισχυος σου και εξ ολης της διανοιας σου ....''Αν δεν αγαπησει κανεις νομιζω το θεο πρωτα πολυ ειναι αδυνατον να αγαπησει ουτε την κτιση ουτε τον συνανθρωπο...αν αγαπησει πολυ τον συνανθρωπο και δεν ανεβει προς τον κτιστη ,παραμενει εκει ατελης αλλα ο κυριος ερχεται και λεγει με τους λογους του ''αν κανετε κατι καλο για τον συνανθρωπο ,για μενα θα θεωρησω οτι το κανετε....''Αραγε παλι αυτο που λεγει ταπεινωση δεικνυει---δηλαδη παραβλεπω οτι δεν με αγαπησες και παω πιο κατω και λεγω δεν πειραζει που δεν με αγαπησες αφου αγαπησες τον πλησιον σου το ιδιο ειναι για μενα---Να γιατι πρεπει να εχουμε οχι λιγο αλλα πολυ φιλοτιμο διοτι ο κυριος εκτος του αιματος του μας χαριζει και τους ποταμους της μακροθυμιας του,το υψος της μεγαλοσυνης του,το πλατος και το βαθος της αγαπης του,πολλα χαρισματα του,το αιμα του....Οσα βασανα και να περασει κανεις ,οσες θλιψεις δεν ξοφλαει τον κυριο που τον εκανε βασιλεια στην κτιση και που δεν φροντισε να αγαπησει τον κτιστη!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαφωνώ.Η αγάπη σημαίνει θυσία.Νέκρωση του εγώ.Οχι αγάπη εκεί που μας συμφέρει.Γιατί κάνεις τον διαχωρισμό της αγάπης στον Θεό και της αγάπης στον συνάνθρωπο?
ΑπάντησηΔιαγραφήΜεγάλο λάθος...
Ο Χριστός δεν έχει πει αγάπη αλλά με διάκριση. Δεν έχει πει αγάπη αλλά με όρους.Δεν έχει πει αγάπη αλλά κοίτα και λίγο τον εαυτούλη σου...οχι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαστε σαφώς επιρεασμένοι απο την καθώς πρέπει χριστιανικότητά μας.Είμαστε επιρεασμένοι από τον καναπέ μας..Εχουμε δυστυχώς συνηθίσει να είμαστε χριστιανοί των λόγων και του συμβιβασμού.Μερικοί κύκλοι εδώ στην Πάτρα μας προτρέπουν προς αυτή την έννοια της αγάπης που κάθε άλλο παρά αγάπη είναι.
Δεν είναι αυτό η χριστιανική αγάπη που λες "Πηνελόπη"...
Οχι...αγάπη σημαίνει να δωθείς ολοκληρωτικά. Οχι μίζερα.Οχι με προϋποθέσεις...αυτό δεν είναι αγάπη, αυτό είναι συμφωνία...
Οχι...δεν λέγεται αγάπη...
"Ταρσίζιος"
Αν ο πατερας σου ειναι ιαχωβας και σε πιεζει να γινεις και εσυ ποια αγαπη θα ακολουθησεις αδελφε την αγαπη του θεου η την αγαπη του πατερα σου; H αγαπη ειναι θυσια αλλα εχει ορια και ο καθε ανθρωπος εχει το δικο του οριο...δεν το λεω εγω αυτο διαβασε Αγιο Νικοδημο Αγιορητη....
ΑπάντησηΔιαγραφήEγω δεχομαι οτι ειμαι ψευτοχριστιανη εσυ δεχεσαι να δωσεις και τα δυο σου ματια σε εναν τυφλο; εγω δεχομαι οτι τα μετρα της αγαπης μου ειναι πολυ μικρα μπροστα στα δικα σου εσυ δεχεσαι οτι χρηματα εισπρατεις να τα διδεις στους φτωχους;Καλυτερα να λες τα μετρα της αγαπης μου ειναι μικρα παρα να λες οτι τα μετρα σου ειναι μεγαλα διοτι οτιδηποτε υπερμετρο γινεται χωρις σκεψη δεν εχει και τα καταληλα αποτελεσματα...κατα την ατελη μου γνωμη παντα .
ΑπάντησηΔιαγραφήΟντως είναι ατελή αυτά που λες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ευχαρίστως θα έδινα τα δυο μου μάτια..Βέβαια.
Το να μην συμφωνείς με αυτά που λέει πατέρας σου δεν σημαίνει ότι δεν τον αγαπάς.Δεν έχει καμία σχέση.
"Ταρσίζιος"
ΣΗΜΑΣΙΑ ΕΧΕΙ Η ΔΙΑΚΡΙΣΗ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ΑΓ.ΝΙΚΟΔΗΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΦΑΝΑΤΙΚΟΣ Η ΝΟΜΙΖΩ???????????????????
"...Η αγάπη είναι διαφορετικό πράγμα. Είναι η κένωση, το άδειασμα του εαυτού μας. Έτσι που να δεχτούμε τον άλλον ισότιμα, ως πρόσωπο, ως αδελφό μας, ως τύπο του Χριστού. Αγάπη είναι η κοινωνία του εγώ με το εσύ χωρίς καμία προκατάληψη..."
ΑπάντησηΔιαγραφήΧωρίς προκατάληψη.χψρίς υπολογισμούς χωρίς τίποτα.
"Πηνελόπη" είσαι Ορθόδοξη?
πολυ σωστα " ΠΗΝΕΛΟΠΗ"
ΑπάντησηΔιαγραφήπρεπει να βαζουμε και λιγο τη λογικη γιατι μετα υπαρχει και η εκμεταλευση η δικη μας απο τους αλλους. ο Θεος μας εδωσε και μυαλο......
Aγαπημενε φιλε-η που ειπες οτι θα εδινες και τα δυο σου ματια χαιρομαι που εφτασες σε πολυ μεγαλα μετρα πνευματικα και ξεπερασες και τους μοναχους που παλευουν με τις αρετες πολλα πολλα χρονια και ακομη και αν φτασουν στο τελος της ζωης τους δεν γνωριζουν τι μετρα αγαπης ειχαν.Αλλα ο κυριος δεν θελει τα υπερμετρα ...σημερα στην εκκλησια το ευαγγελιο τι ειπε---οταν θα ερθει η κριση και ξεχωρισει ο θεος τα προβατα απο τα ερειφια θα πει στα ερειφια [επεινασα και μου δωσατε να φαγω εδιψασα και μου δωσατε να πιω ξενος ημουν και με επηρατε στο σπιτι σας,γυμνος ημουν και μεενδυσατε,αρρωστος ημουν και με επισκεφθηκατε,φυλακη ημουν και ηρθατε να με δειτε] δεν ειπε εχασα τα ματια μου και μου τα δωσατε ,εκοψα το ποδι μου και μου βαλατε νεο δικο σας γιατι: γιατι ηξερε πως εμεις οι ανθρωποι εχουμε ψιγματα αγαπης μπροστα στη δικη του αγαπη...εκεινος αν θελει μπορει να σε κανει καινουργιο οπως ησουν....για αυτο ειπα πως η αγαπη του πλησιον πρεπει να εχει διακριση και πρεπει να ειναι μεχρι εξαντλησεως των δυνατοτητων μας...η αγαπη καλλιεργειται μεχρι εκει που μπορουμε να την καλλιεργησουμε....και εαν ειμαι λαθος εγω δεχομαι να σου ζητησω και συγνωμη!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια εσενα φιλε-η που λες αν ειμαι ορθοδοξη θα σου πω οτι ειμαι ορθοδοξη εν εξεληξει και δεν ντρεπομαι να αναθεωρησω αυτα που λεγω διοτι το κεφαλαιο αγαπη του πλησιον θα δεις στην πορεια της ζωης σου πως ειναι πολυ μεγαλο κεφαλαιο για αυτο ειπα πως τα μετρα της αγαπης μου ειναι μικρα και χαιρομαι που τα δικα σου ειναι μεγαλα αλλα δεν μπορει να ειναι τοσο μεγαλα οσο του κυριου μας....πες με οπως θελεις ειμαι ο,τι εσυ θελεις....ευχαριστω πολυ....
ΑπάντησηΔιαγραφήΠηνελόπη, άστους να λένε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίμαστε μαζί σου.
Χαίρε και καλή νηστεία
νγς
Σκεπτομαι αγαπητε φιλε νγς και ακομη ψαχνομαι περι της αγαπης του πλησιον...πως εαν καποιος δωσει το ενα του εστω ματι στον αδελφο του ειναι μια παρα πολυ ομορφη πραξη και μεγαλη θυσια προς τον πλησιον δεν αντιλεγω επ αυτου ....αλλα αν δωσω εστω και το ενα μου ματι και παθει το αλλο ματι μου κατι και δεν εχω κανενα ματι ειμαι συγουρη πως δεν θα μου περασει ο λογισμος εστω και λιγο '' κοιτα τωρα τι επαθα τωρα θα ειχα το αλλο μου ματι αν δεν το εδινα'' ...και τι γινεται εκει ....χανεις την αρετη της αγαπης επειδη μετανιωσες για το ψυχικο που εκαμες και χανεις και το ματι οπωτε δωρον αδωρον...εαν εχεις ομως την ψυχη να πεις δεν πειραζει που εδωσα το ενα μου ματι και εχασα και το αλλο τοτε εφτασες σε πολυ μεγαλα μετρα πνευματικα.και φυσικα αν ειχαμε ολοι αυτη την αγαπη οι μισοι θα ειχαμε ματια και οι αλλοι μισοι οχι αλλα βλεπω πως αυτο δεν εχει γινει....Υπαρχουν πολλων ειδων αγαπες που ειναι λαθος αγαπες....οταν καταδυναστευω τον συζυγο μου απο αγαπη αυτο δεν ειναι αγαπη ....για αυτο ειπα πως η αγαπη θελει και λιγη διακριση...και μεχρι εκει που φτανει το χερι σου....αν ο εν λογω φιλος-η εχει μια τετοια ειδους αγαπη μπραβο και χαρομαι που ενας συνανθρωπος μου εφτασε σε τετοια μετρα αγαπης πραγματικα....εαν ειμαι λαθος ....συγχωρεστε με ολοι και η αγαπη του κυριου ας μας ενωνει ολους!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είσαι λάθος Πηνελόπη...
ΑπάντησηΔιαγραφήνγς