"...Ποια είναι η θέση - στην προετοιμασία για την θεία κοινωνία - του Μυστηρίου της εξομολόγησης;
Πρέπει να κάνουμε αυτή την ερώτηση και να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε γιατί σε πολλές ορθόδοξες εκκλησίες αναπτύχθηκε , και έγινε γενικά αποδεκτό , το δόγμα που επιβεβαιώνει ότι η Θεία Κοινωνία για τους λαϊκούς είναι αδύνατη χωρίς το μυστήριο της εξομολογήσεως και της άφεσης.
Ακόμα και αν κάποιος επιθυμεί να κοινωνάει συχνά πρέπει κάθε φορά να εξομολογείται ή τουλάχιστον να παίρνει άφεση αμαρτιών.
Ήρθε πια ο καιρός να τονιστεί ανοιχτά ότι, όποιες και αν είναι οι ποικίλες αιτίες που καθιέρωσαν την εφαρμογή αυτού του δόγματος, όχι μόνο δεν θεμελιώνονται στην παράδοση αλλά στην πραγματικότητα οδηγούν σε τρομακτικές διαστρεβλώσεις του ορθοδόξου δόγματος της εκκλησίας για την Θεία κοινωνία και για το ίδιο μυστήριο της εξομολόγησης.
για να πεισθούμε γι' αυτά θα πρέπει να θυμηθούμε την αρχική αντίληψη της εκκλησίας για το μυστήριο της εξομολόγησης. Ήταν , και σύμφωνα με τη βασική διδασκαλία της εκκλησίας μας, εξακολουθεί να είναι το Μυστήριο της συμφιλίωσης με την εκκλησία και της επιστροφής σ' αυτή και στη ζωή της όλων όσων έχουν αφοριστεί, δηλαδή, όσων έχουν αποκλειστεί από την ευχαριστιακή σύναξη της εκκλησίας...."
"...αργότερα και μάλιστα ύστερα από το μαζικό εκχριστιανισμό της αυτοκρατορίας που ακολούθησε την μεταστροφή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου , η πειθαρχία της Μετάνοιας ήταν κάπως πιο χαλαρή αλλά όμως η αντίληψη του ίδιου του μυστηρίου δεν άλλαξε καθόλου. Εξακολουθούσε να είναι μόνο για εκείνους που αφορίζονταν από την εκκλησία για πράξεις και αμαρτίες σαφώς καθορισμένες από τους κανόνες της εκκλησιαστικής παράδοσης..."
Επιμέλεια: Ν.εανία.Σ
Πρέπει να κάνουμε αυτή την ερώτηση και να προσπαθήσουμε να απαντήσουμε γιατί σε πολλές ορθόδοξες εκκλησίες αναπτύχθηκε , και έγινε γενικά αποδεκτό , το δόγμα που επιβεβαιώνει ότι η Θεία Κοινωνία για τους λαϊκούς είναι αδύνατη χωρίς το μυστήριο της εξομολογήσεως και της άφεσης.
Ακόμα και αν κάποιος επιθυμεί να κοινωνάει συχνά πρέπει κάθε φορά να εξομολογείται ή τουλάχιστον να παίρνει άφεση αμαρτιών.
Ήρθε πια ο καιρός να τονιστεί ανοιχτά ότι, όποιες και αν είναι οι ποικίλες αιτίες που καθιέρωσαν την εφαρμογή αυτού του δόγματος, όχι μόνο δεν θεμελιώνονται στην παράδοση αλλά στην πραγματικότητα οδηγούν σε τρομακτικές διαστρεβλώσεις του ορθοδόξου δόγματος της εκκλησίας για την Θεία κοινωνία και για το ίδιο μυστήριο της εξομολόγησης.
για να πεισθούμε γι' αυτά θα πρέπει να θυμηθούμε την αρχική αντίληψη της εκκλησίας για το μυστήριο της εξομολόγησης. Ήταν , και σύμφωνα με τη βασική διδασκαλία της εκκλησίας μας, εξακολουθεί να είναι το Μυστήριο της συμφιλίωσης με την εκκλησία και της επιστροφής σ' αυτή και στη ζωή της όλων όσων έχουν αφοριστεί, δηλαδή, όσων έχουν αποκλειστεί από την ευχαριστιακή σύναξη της εκκλησίας...."
"...αργότερα και μάλιστα ύστερα από το μαζικό εκχριστιανισμό της αυτοκρατορίας που ακολούθησε την μεταστροφή του αυτοκράτορα Κωνσταντίνου , η πειθαρχία της Μετάνοιας ήταν κάπως πιο χαλαρή αλλά όμως η αντίληψη του ίδιου του μυστηρίου δεν άλλαξε καθόλου. Εξακολουθούσε να είναι μόνο για εκείνους που αφορίζονταν από την εκκλησία για πράξεις και αμαρτίες σαφώς καθορισμένες από τους κανόνες της εκκλησιαστικής παράδοσης..."
Πρωτοπρεσβύτερος Αλέξανδρος Σμέμαν
Από τους κορυφαίος θεολόγους του αιώνα μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρόσφερε πολλά με την θεολογία του.
Εχει δίκιο ο Χριστιανός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάρε παράδειγμα τους παπάδες-δεσποτάδες που δεν εξομολογούνται κάθε φορά που είναι να λειτουργήσουν...ενώ κοινωνάνε συνέχεια.
Μήπως είναι αναμάρτητοι αυτοί; Οχι βέβαια.
Δεν ισχύουν άλλα μέτρα και για τους λαικούς.
Η ανάγκη για τροφοδοσία είναι η ΙΔΙΑ μην πω και μεγαλύτερη...
Αν ο άνθρωπος έχει τον πνευματικό του, τα ρυθμίζει τα της εξομολόγησης με τον πνευματικό και τη συνειδησή του, σε σχέση με τη Θεία Μετάληψη...
Μην καταντήσουμε σαν το Λούθηρο που πάθαινε κρίσεις πανικού και ήθελε να εξομολογείται κάθε ώρα και λεφτό και στο τέλος απο την πολλή περιδεή συνείδηση, πέταξε τα ράσα, πήρε και την καλογριά, γεννήσανε Λουθηράκια και πήγανε...καλιάααα τους!