Δευτέρα 1 Φεβρουαρίου 2010

Πολιτισμός του προσώπου - Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος


Πυρήνας του πολιτισμού που παρήγαγεν η Ορθοδοξία είναι ο πολιτισμός του προσώπου. Είναι ο πολιτισμός της προτεραιότητος της σχέσεως, της σχέσεως με τον Τριαδικόν Θεόν, με τον συνάνθρωπον και με τον κόσμον. Με αυτήν την έννοιαν, δι’ ημάς προϋπόθεσις του οικολογικού πολιτισμού είναι η εγκαθίδρυσις του πολιτισμού του προσώπου. Η αντίστασίς μας εις την κυριαρχίαν του Έχειν, είναι αγών δια την πίστιν εις τον Θεόν, δια την αγάπην δια τον άνθρωπον και δια την προστασίαν της κτίσεως. Το πνεύμα είναι αδιαίρετον. Πολιτισμός του προσώπου και οικολογικός πολιτισμός είναι αλληλένδετοι εκφάνσεις της μιας ορθοδόξου πνευματικότητος και της χριστιανικής ημών ταυτότητος.
Ο Χριστιανισμός δεν επρόδωσε ποτέ την γην εν ονόματι του ουρανού, όπως ήθελεν ο φιλόσοφος του Υπερανθρώπου. Η χριστιανική πίστις δεν οδηγεί εις περιφρόνησιν της ζωής και της κτίσεως. Ούτε, βεβαίως, υπήρξεν η Βίβλος, με το «Αυξάνασθε και πληθύνεσθε και πληρώσατε την γην και κατακυριεύσατε αυτής» (Γεν. 1, 28), η απαρχή του οικολογικού προβλήματος και της κυριαρχίας του ανθρώπου εις βάρος της υπολοίπου δημιουργίας. Η νεωτερική σχέσις ανθρώπου και κτίσεως με την συνακόλουθον αντικειμενοποίησιν και αλόγιστον εκμετάλλευσιν της φύσεως είναι διαστρέβλωσις της αυθεντικής χριστιανικής ανθρωπολογίας και κοσμολογίας και όχι συνέπειά της.

Ο Χριστιανισμός δεν είναι δυϊστικός, δεν είναι ανθρωπομονιστικός, ούτε φυσικά έχει σχέσιν με τας εκφάνσεις του οικολογικού νεομυστικισμού και με την ειδωλοποίησιν της «μητρός φύσεως». Η χριστιανική πίστις είναι ολιστική. Ο άνθρωπος δεν σώζεται χωρίς την κτίσιν. Όλη η ζωή της Εκκλησίας είναι αποκάλυψις του πως δυνάμεθα να ζήσωμεν εις τον κόσμον χωρίς να τον καταστρέφωμεν, χωρίς να τον εξουσιάζωμεν, τι δηλαδή σημαίνει ευχαριστιακή σχέσις με την δημιουργίαν. Ο ευχαριστιακός πολιτισμός της Εκκλησίας είναι αυθεντικός οικολογικός πολιτισμός.

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος

1 σχόλιο:

  1. Συμφωνω με αυτα που λετε παναγιωτατε....αλλα το υπερτατο αγαθο ειναι ναβρει κανεις τον θεο και να τον κρατησει!Ετσι και ο Αδαμ και η Ευα στον παραδεισο δεν τον αγαπησαν ουσιαστικα αν και τον εβλεπαν και συνομιλουσαν μαζι του.Και για αυτο δεν τον βλεπουμε τωρα---σου λεει αν θελεις να με δεις αγαπαμαι πολυ και τοτε θα σου αποκαλυφτω.Αυτο ειναι το υπερτατο αγαθο και ο υπερτατος γλυκασμος της ψυχης...απο την στιγμη που θα γεννηθει να βρει τον θεο ,να τον αγαπησει και να τον ακολουθησει...και αν τον βρει και τον πλησιον του θα αγαπησει αλλα και την κτιση θα εκτιμησει αφου αγαπαει ουσιαστικα και θυσιαστικα τον ΚΤΙΣΤΗ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή