Η νηστεία δεν είναι σκοπός, αλλά μέσο. Μέσο για την επιτυχία του σκοπού. Σ' αυτήν ακριβώς την διάκριση σκοπού και μέσου βρίσκεται η σωστή διδασκαλία της Εκκλησίας μας για την νηστεία. Σκοπός μοναδικός, που καλύπτει ολόκληρη την παρούσα ζωή και τη μέλλουσα, είναι η σωτηρία μας.
Όλες οι προσπάθειές μας σε τούτο τον κόσμο, από τις απλούστερες και αυθόρμητες ως τις πιο περίπλοκες και προγραμματισμένες, σ' αυτό τον μοναδικό σκοπό πρέπει να κατατείνουν. Όλες όμως αυτές οι προσπάθειες είναι μέσα. Λέγονται δε μέσα γιατί βρίσκονται ανάμεσα στον άνθρωπο και στον σκοπό που έχει βάλει. Οδηγούν σαν γέφυρες στο φτάσιμο του σκοπού. Μέσα είναι η μετάνοια, η προσευχή, η εξομολόγηση, η ελεημοσύνη, η νηστεία, η ευποιία, μέσο η οποιαδήποτε σωματική ή πνευματική άσκηση. Όλα αυτά τα μέσα παίρνουν την αξία τους από το βαθμό που μας οδηγούν πιο κοντά στο στόχο. Και ο μοναδικός στόχος είναι η σωτηρία.
Αν δεν κάνουμε αυτή τη μοναδική διάκριση, αν δεν μάθουμε να ξεχωρίζουμε τα μέσα από το σκοπό, υπάρχει ο κίνδυνος να ειδωλοποιήσουμε πράγματα μικρά και φθαρτά. Η αξία της νηστείας ως μέσου για τη σωτηρία μας είναι ότι αποτελεί άσκηση της θελήσεώς μας. Αποτελεί ένα είδος αγρύπνιας, γιατί δεν επιτρέπει στις σάρκες να φουντώσουν και να μας πνίξουν. Χαλινάρι είναι η νηστεία, με το οποίο θα αναχαιτίσουμε ορμές άλογες κι επιθυμίες αμαρτωλές. Αλλά δημιουργεί και μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα ευγενείας και κατανύξεως στην ψυχή μας η νηστεία. Ήδη οι αρχαίοι έλεγαν ότι "παχεία γαστήρ λεπτόν ου τίκτει νόα", που σημαίνει ότι με περιττά πάχη δεν μπορείς να περιμένεις ιδιαίτερη πνευματικότητα.
Παρά ταύτα όμως, η νηστεία ως έργο ανθρώπινο και φθαρτό, πρέπει να γίνεται με φρόνημα ταπεινώσεως και δίχως τυμπανοκρουσίες. Διαφορετικά χάνουμε και τον κόπο μας και την ψυχή μας. Γι' αυτό μας προειδοποιεί ο λόγος του Θεού: Όποιος τρώγει ας μην σκανδαλίζει εκείνον που νηστεύει. Κι όποιος νηστεύει, ας μην κατακρίνει εκείνον που τρώγει. Ο λόγος του Θεού μάλιστα προχωρεί ακόμη περισσότερο: "Συ δε νηστεύων άλειψαί σου την κεφαλήν και το πρόσωπόν σου νίψαι, όπως μη φανής τοις ανθρώποις νηστεύων, αλλά τω πατρί σου τω εν κρυπτώ, και ο πατήρ σου ο βλέπων εν τω κρυπτώ αποδώσει σοι εν τω φανερώ". (Ματθ. 6,17-18).
Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός
Όλες οι προσπάθειές μας σε τούτο τον κόσμο, από τις απλούστερες και αυθόρμητες ως τις πιο περίπλοκες και προγραμματισμένες, σ' αυτό τον μοναδικό σκοπό πρέπει να κατατείνουν. Όλες όμως αυτές οι προσπάθειες είναι μέσα. Λέγονται δε μέσα γιατί βρίσκονται ανάμεσα στον άνθρωπο και στον σκοπό που έχει βάλει. Οδηγούν σαν γέφυρες στο φτάσιμο του σκοπού. Μέσα είναι η μετάνοια, η προσευχή, η εξομολόγηση, η ελεημοσύνη, η νηστεία, η ευποιία, μέσο η οποιαδήποτε σωματική ή πνευματική άσκηση. Όλα αυτά τα μέσα παίρνουν την αξία τους από το βαθμό που μας οδηγούν πιο κοντά στο στόχο. Και ο μοναδικός στόχος είναι η σωτηρία.
Αν δεν κάνουμε αυτή τη μοναδική διάκριση, αν δεν μάθουμε να ξεχωρίζουμε τα μέσα από το σκοπό, υπάρχει ο κίνδυνος να ειδωλοποιήσουμε πράγματα μικρά και φθαρτά. Η αξία της νηστείας ως μέσου για τη σωτηρία μας είναι ότι αποτελεί άσκηση της θελήσεώς μας. Αποτελεί ένα είδος αγρύπνιας, γιατί δεν επιτρέπει στις σάρκες να φουντώσουν και να μας πνίξουν. Χαλινάρι είναι η νηστεία, με το οποίο θα αναχαιτίσουμε ορμές άλογες κι επιθυμίες αμαρτωλές. Αλλά δημιουργεί και μια ξεχωριστή ατμόσφαιρα ευγενείας και κατανύξεως στην ψυχή μας η νηστεία. Ήδη οι αρχαίοι έλεγαν ότι "παχεία γαστήρ λεπτόν ου τίκτει νόα", που σημαίνει ότι με περιττά πάχη δεν μπορείς να περιμένεις ιδιαίτερη πνευματικότητα.
Παρά ταύτα όμως, η νηστεία ως έργο ανθρώπινο και φθαρτό, πρέπει να γίνεται με φρόνημα ταπεινώσεως και δίχως τυμπανοκρουσίες. Διαφορετικά χάνουμε και τον κόπο μας και την ψυχή μας. Γι' αυτό μας προειδοποιεί ο λόγος του Θεού: Όποιος τρώγει ας μην σκανδαλίζει εκείνον που νηστεύει. Κι όποιος νηστεύει, ας μην κατακρίνει εκείνον που τρώγει. Ο λόγος του Θεού μάλιστα προχωρεί ακόμη περισσότερο: "Συ δε νηστεύων άλειψαί σου την κεφαλήν και το πρόσωπόν σου νίψαι, όπως μη φανής τοις ανθρώποις νηστεύων, αλλά τω πατρί σου τω εν κρυπτώ, και ο πατήρ σου ο βλέπων εν τω κρυπτώ αποδώσει σοι εν τω φανερώ". (Ματθ. 6,17-18).
Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός
"Ενσαρκώσεις του Δόγματος".
Υάκινθος
Αφησε τα γηινα και ζητα τα ουρανια!Ολες οι μερες ειναι ισες,αγιες,καλες...καλεσε τον κυριο στην ψυχη σου και θα διωξει τα παθη και θα τρεξει το ''νοητο νερο της σωτηριας''...μη φοβασαι τις δοκιμασιες...να ενεργεις το κατα δυναμιν.Οταν δοκιμαζεσαι να λεγεις ''Ιησου μου,βοηθα με''και εκεινος ερχεται γρηγορα.+++
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχο ποιμαντικό κείμενο επισκόπου με σπουδαία θεολογική κατάρτιση. Όποιος τρώγει ας μην σκανδαλίζει εκείνον που νηστεύει. Κι όποιος νηστεύει, ας μην κατακρίνει εκείνον που τρώγει. Είναι ότι καταλληλότερο τώρα στα προεόρτια της αγίας και μεγάλης Τεσσαρακοστής.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστάσιε καλό και προσεγμένο το περί νηστείας του Αυστραλίας. Ας το διαβάσουν όλοι αυτοί που έχουν μόνο ένα φτυάρι εναντίον του. Νομίζω ότι από κάποιους κύκλους έχει αδικηθεί. Παρουσίασέ μας και κάποιο από τα ποιήματά του διότι έχει δημοσιεύσει πολλές ποιητικές συλλογές ο Αυστραλίας Στυλιανός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρώτη φορά Αναστάσιε και Υάκινθε διαβάζω κάποιο κείμενο του Αυστραλίας. Ως τώρα μόνο βρισιές και χλευασμούς διάβαζα από σχόλια περιοδικών. Τελικά κανέναν μη δικάζεις αν δεν ακούσεις και τις δύο μεριές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤην ευχή του και καλή σαρακοστή να έχουμε
ΑπάντησηΔιαγραφήΛυπάμαι πολύ που ο υβριστής της θεανδρικής φύσης του Χριστού μας,ο υπέρμαχος του αντίχριστου Καζαντζάκη,ο διασπαστής της ενότητας του Ελληνισμού της Αυστραλίας,ο άνθρωπος που αποκάλεσε από τηλεοράσεως τεντυμπόιδες τους μακαριστούς Λαρίσης Θεολόγο,Θεσσαλιώτιδος Κωνσταντίνο και τον ζώντα Αττικής Νικόδημο βρίσκει καταφύγιο στο κατά τα άλλα υπέροχο μπλογκ σας.Ειλικρινά λυπάμαι!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤάσο πρέπει να απαντήσεις...
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ κατηγορία είναι μεγάλη...
Ο Χρήστος Σαρτζετάκης προ ετών επισκέφθηκε την Αυστραλία με την ιδιότητά του τότε προέδρου της Δημοκρατίας και αποκάλεσε δημοσίως τον αρχιεπίσκοπο Στυλιανό διασπαστικό στοιχείο του Αυστραλέζικου Ελληνισμού!Σε δημόσια ομιλία του προς τους Έλληνες της Αυστραλίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒρε παιδιά όλα αυτά μπορεί και να έχουν συμβεί. Τι σχέση όμως μπορεί να έχουν με την υπέροχη αυτή θεολογική ανάπτυξη περί της ουσιαστικής εκκλησιαστικής νηστείας. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί αυτός ο θόρυβος. Εγώ στο κείμενο βλέπω έναν σοφό Ιεράρχη που γνωρίζει να διδάσκει τον λαό του Θεού. Όλα τα άλλα τα θεωρό περιττά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθόλου περιττά δεν είναι όλα τα άλλα.Δεν μπορεί ο υβριστής του Χριστού να χαρακτηρίζεται σοφός ιεράρχης που γνωρίζει να διδάσκει το λαό του Θεού όταν αυτό το λαό τον έχει κατασκανδαλίσει με τη συμπεριφορά του!Άξιος καθαιρέσεως είναι και όχι άξιος επαίνου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αν είναι «Άξιος καθαιρέσεως» αυτό θα το κρίνει η Σύνοδος αφού εσύ τεκμηριωμένα καταγγείλεις τα όσα του καταμαρτυρείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αν είναι «άξιος επαίνου» είναι αναφαίρετο προσωπικό μου δικαίωμα να το ομολογήσω αφού η συνείδησή μου έτσι με πληροφορεί.
Το ότι έναν καταξιωμένο πολυγραφότατο επίσκοπο τον αποκαλείς «υβριστής του Χριστού» δεικνύει ότι έχεις πάθος και ως εκ τούτου δεν μπορείς να είσαι αντικειμενικός κριτής.
Bλεπω πως ασχολειστε με τον ταδε μητροπολιτη και τον ταδε...και θα ηθελα σαν μεγαλυτερος να σας ρωτησω τι σας πειραζει αν ο ενας ειναι αξιος και ο αλλος αναξιος....αλλα επι του προκειμενου ο Ιησους περασε με το καικακι του και μπηκατε μεσα @@@@@μπηκατε να δειτε τον Ιησου η μπηκατε να ριξετε μια ματια και στο πρωτο λιμανι να κατεβαιτε;Μπηκατε να θαψετε συνανθρωπους σας η μπηκατε να μιλησετε μαζι του;Χαιρομαι που εισαστε φοιτητες,χαιρομαι που εχετε αυτη τη φρεσκαδα και την παιδικοτητα αλλα για ενα πραγμα δεν χαιρομαι...Δεν χαιρομαι γιατι δεν εχετε παρει καθολου σοβαρα την πορεια της ψυχης σας.Θα ηθελα να γραφατε ο καθε ενας απο εσας τι σχεση εχετε με τον χριστο,τι γνωμη εχετε δια εκεινον.Να μιλησετε για καποια θαυματα που σας εχουν συμβει στη ζωη σας...Ειστε 19 ετων -25 και μιλατε σαν γυμνασιοπαιδα.Η ζωη δεν ειναι για αστεια.Τα αστεια τελειωσαν οταν εισασταν γυμνασιο...προσπαθειστε να καταλαβαιτε τι θυσαυρο προσφερει το παλικαρι εδω...διοτι κατεβαινει το πνευματικο επιπεδο των συνομιλητων/////ευχαριστω π.Γ
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιλικρινά λυπάμαι για τον προλαλήσαντα.Ποια σύνοδος θα τον καθαιρέσει όταν απαξίωσε να ασχοληθεί με τη μήνυση που του υποβλήθηκε απ τον πρώην Φλωρίνης;Οταν κυριαρχεί το επαίσχυντο φιλάδελφο!Όταν μαυρίσει το χιόνι κι όταν ασπρίσει το κοράκι θα ασχοληθεί και η σύνοδος του Φαναρίου με τον υβριστή του Χριστού τον οποίο υποστηρίζει ο προλαλήσας δήθεν αντικειμενικός κριτής!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αναδίφηση των σχολίων κάποιων απ τους προλαλήσαντες καταδεικνύει περίτρανα πόσο το πνεύμα του συμβιβασμού έχει εισχωρήσει στον περίβολο της Εκλησίας!Αντί ομόθυμα να αποδοκιμασθεί ο Αυστραλίας υπάρχουν μέλη της Εκκλησίας που τον επιδοκιμάζουν.Έχει σειστεί ο τόπος απ τα καταγγελόμενα εναντίον του από κατά πάντα αξιόπιστα πρόσωπα που χρησιμοποιούν αδιάσειστα τεκμήρια στις καταγγελίες τους και οι συμβιβασμένοι και ανθρωπάρεσκοι θολοκουλτουριαρέοι χριστιανοί ισχυρίζονται ότι μόνο ύβρεις έχουν ακούσει για τον εν λόγω επίσκοπο!Από κει και πέρα ο οποιοσδήποτε διάλογος μαζί τους περιττεύει.
ΑπάντησηΔιαγραφήMη μενουμε εκει ξεκολατε απο των αλλων τα λαθη...προχωρατε παρα κατω ...ο,τι νομιζει ας κανει ο καθε ενας...αυτος μπορει να εχει μετανοησει και να εκτελει επιτιμιο ενω εμεις τον κατηγορουμε και κρινομαστε για καταλαλια....παρτο αλλιως ....σε παρακαλω....αδελφε
ΑπάντησηΔιαγραφή…Χαλινάρι είναι η νηστεία, ΑΝ ΕΝΝΟΕΙ ΤΗΝ ΤΡΟΦΙΚΗ ΝΗΣΤΕΙΑ ΜΟΝΟ, ΔΕΝ ΛΕΕΙ ΤΙΠΟΤΑ….. ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΣΗΛΩΜΕΝΟ/Η ΝΟΥ ΚΑΙ ΚΑΡΔΙΑ ΣΤΟ: ΚΥΡΙΕ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΕ ΕΛΕΗΣΟΝ ΜΕ, ΔΕΝ ΦΤΑΝΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΣΚΟΠΟ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΣ ….. Η πηνελοπη ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΟ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΕ:
ΑπάντησηΔιαγραφήMη μενουμε εκει ξεκολατε απο των αλλων τα λαθη...προχωρατε παρα κατω ...ο,τι νομιζει ας κανει ο καθε ενας...αυτος μπορει να εχει μετανοησει και να εκτελει επιτιμιο ενω εμεις τον κατηγορουμε και κρινομαστε για καταλαλια....παρτο αλλιως ....σε παρακαλω....αδελφε