Τρίτη 9 Μαρτίου 2010

Ο ιερός Φώτιος και το παπικό πρωτείο


Την 6η Φεβρουαρίου, ημέρα της μνήμης του Μεγάλου Φωτίου, του σοφού και ηρωικού αγίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, έχει καθιερωθεί να γίνεται πανηγυρικός εορτασμός της στην Ιερά Μονή Πεντέλης. Ο εορτασμός περιλαμβάνει πανηγυρική θεία Λειτουργία στο καθολικό της Μονής, με συμμετοχή της Ιεράς Συνόδου, στη συνέχεια σύσκεψη των μελών της Ιεράς Συνόδου με τους καθηγητές των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης, και τέλος επίσημο γεύμα, το όποιο εφέτος τίμησε με την παρουσία του και ο Οικουµενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολοµαίος.
Στη σύσκεψη εφέτος συζητήθηκε το καίριο κατ' αυτό το διάστημα θέμα «Ο ιερός Φώτιος και το πρωτείον του επισκόπου Ρώμης». Εισηγητής ήταν ο καθηγητής της Δογματικής της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Αβύδου κ. Κύριλλος (Κατερέλλος).
Ο Θεοφιλέστατος καθηγητής τόνισε ξεκάθαρα ότι «η ρωμαλέα και γεραρά στάση του Ιερού Φωτίου απέναντι στους πάπες Νικόλαο, Αδριανό και Ιωάννη καταδεικνύει ότι η ποικιλομορφία γίνεται δεκτή σε δευτερευούσης σημασίας θέματα, ποτέ όμως σε θέματα πού εγγίζουν και αφορούν τη δογματική διδασκαλία του Filioque». Και συμπλήρωσε ότι «το πρωτείο σε οποιοδήποτε επίπεδο δεν νοείται και δεν ασκείται έξω από τη συνοδικότητα. Η θέση του επισκόπου Ρώμης δεν μπορεί να νοηθεί έξω η υπεράνω της Πενταρχίας των Πατριαρχών, έξω και υπεράνω της Οικουμενικής Συνόδου».

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι κατά τον διεξαγόμενο θεολογικό διάλογό μας με τους Παπικούς δεν θα υπάρξει καμία υπέρβαση η παρερμηνεία αυτών των δύο καίριων και απαράβατων όρων της ορθόδοξης θεολογίας που υπογράμμισε ο Θεοφιλέστατος. Δηλαδή:
Καμία υποχώρηση στο δογματικό ζήτημα της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος και καμία παρερμηνεία του παπικού πρωτείου πέραν ενός πρωτείου τιμής και μόνον, μέσα στα πλαίσια του θεσμού της Πενταρχίας των Πατριαρχών, εφόσον και όταν ο Πάπας απαρνηθεί τις πλάνες του και επανέλθει στην αληθινή πίστη της Ορθοδοξίας. Ο Πάπας σε περίπτωση ενώσεως θα είναι ένας εκ των πέντε Πατριαρχών και μόνο. Δεν θα έχει εξουσία επί όλης της Εκκλησίας, δεν θα θεωρεί πως είναι αλάθητος στις δογματικές αποφάσεις του.
Η μορφή και oi μεγάλοι αγώνες του ιερού Φωτίου αποτελούν αιώνιο και ακατάλυτο δείκτη πορείας της Ορθοδοξίας μας.
Περιοδικό «Ο ΣΩΤΗΡ»

2 σχόλια:

  1. Ας μην υπάρχει αυτή η καλή ανησυχία διότι οι ενασχολούμενοι με τον διάλογο έχουν ορθόδοξο φρόνημα και υπηρετούν με συνέπεια την Εκκλησία. Ουδεμία παρερμηνεία του Πατερικού πνεύματος και της παραδόσεως δεν πρόκειται να υπάρξει. Ας παρακολουθούν με προσοχή τα του διαλόγου, και ας ασκούν την ορθή κριτική τους οι γνωρίζοντες, χωρίς κομματικές ακρότητες, οι οποίες δεν έχουν χώρο στην Ορθόδοξο Εκκλησία μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αλήθεια πώς προεξοφλεί ο Αριμαθαίος ότι ουδεμία παρερμηνεία του πατερικού πνεύματος και της παραδόσεως δεν πρόκειται να υπάρξει όταν αυτή ήδη υπάρχει κι έχει καταγγελθεί τεκμηριωμένα από υπεύθυνους παράγοντες της θεολογικής επιστήμης κι απο΄καθ όλα αξιοσέβαστους αξιωματούχους της Εκκλησίας;Άπό χρόνια αναπτύσσεται ένας γόνιμος προβληματισμός για τη σκοπιμότητα της συνέχισης του διαλόγου με τους αιρετικούς παπικούς ιδίως μετά την έξαρση της προσηλυτιστικής δράσης της Ουνίας.Δεν νομίζω ότι ο αρνητικός αυτός προβληματισμός συνιστά κομματική ακρότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή