Αυτή η λαμπροφόρα νύχτα της Αναστάσεως, είναι, πραγματικά, η εναργέστερη υποτύπωση της Όγδοης Ημέρας, της πραγματικότητας των εσχάτων. Γι' αυτό και είναι νύχτα χαράς, αλλά και νύχτα κρίσεως. Δεν είναι ο Θεός ο κριτής, παρά μόνο ως μέτρο αγάπης και φιλανθρωπίας' ο άνθρωπος είναι που κρίνεται από μόνος του, ελεύθερα δεχόμενος ή απορρίπτοντας τη θεία αγάπη, προσχωρώντας στη χαρά της κοινωνίας των αγίων ή προτιμώντας την κόλαση της ατομικής μοναξιάς. Η κρίση συντελείται στα όρια της ελευθερίας του ανθρώπου και όχι με τα μέτρα μιας δικανικής "δικαιοσύνης" του Θεού. Το φώς της Αναστάσεως διαλύει τα ανθρώπινα δικανικά σχήματα, το φόβο της αντικειμενικής "κρίσεως", το σκοτάδι του θανάτου, την άβυσσο της εξωτερικά επιβαλλόμενης κόλασης."Και πώς ονομάζεις τον Θεόν δίκαιον,λέει ένας απο τους εκπληκτικώτερους μάρτυρες της Αναστάσεως, ο άγιος Ισαάκ ο Σύρος, πού εστίν η δικαιοσύνη του Θεού;...Αντι της ανταποδόσεως της δικαίας, αυτός ανάστασιν ανταποδίδωσι τοις αμαρτωλοίς και αντί των σωμάτων των καταπατησάντων τον νόμον αυτού, αφθαρσίας δόξαν τελείαν ανδύει αυτούς... Μη καλέσης τον Θεόν δίκαιον, ότι η δικαιοσύνη αυτού ου γνωρίζεται εν τοις πράγμασί σου...Αγαθός εστί, φησί, τοις πονηροίς και ασεβέσι".
Στις διαστάσεις της Όγδοης Ημέρας η δικαιοσύνη μεταμορφώνεται σε αγάπη, σε παραφορά ερωτικής αγαθότητας, σε αναίρεση της αμαρτίας και του θανάτου, αλλά και σε ταυτόχρονο σεβασμό της ελευθερίας του ανθρωπίνου γένους. Στο χώρο των "εσχάτων", λέει ο άγιος ο Μάξιμος ο Ομολογητής, φανερώνεται η πραγματικότητα της Αναστάσεως, η ένωση του Θεού με όλους ανεξαιρέτως τους ανθρώπους. Αλλά αυτή η ένωση, ενώ θα καταργή τη φυσική απόσταση του ανθρώπου απο το Θεό, δεν θα παραβιάζει την ελευθερία του κάθε προσώπου' έτσι για τους "αξίους", όπως λέει ο Μάξιμος, όσους δάχονται την αγάπη του Θεού, η ένωση μαζί του θα είναι "θεία και ανεννόητος ηδονή", ενω για τους "αναξίους" αυτούς που έχουν αρνηθή την δυνατότητα της αγάπης, θα είναι "ανεκλάλητος οδύνη". Όχι, λοιπόν, η νιμική παράβαση, η αποτυχία και αδυναμία του ανθρώπου, αλλά μονάχα η ελευθερία, ως άρνηση της αγάπης, είναι ποιητική κολάσεως. Άλλη ποιότητα ζωής δεν υπάρχει στην Όγδοη Ημέρα: η αγάπη κρίνει, η αγάπη δικαιώνει. "Τα πάντα και εν πάσι" είναι φανέρωση του αδιάστατου χρόνου της αγαπητικής κοινωνίας ανθρώπου και Θεού.
Η χαρά του πασχάλιου όρθρου είναι μια εμπειρική πρόγευση αυτών των άρρητων πραγματικοτήτων. Ο χώρος της Βασιλείας, η ζωη της Όγδοης Ημέρας, φανερώνεται ως κινή δυνατότητα, βεβαιότητα ελπίδας για κάθε άνθρωπο. Η Εκκλησία λέει, "εισέλθετε πάντες" στη χαρά του κόσμου, στη χαρά του Κυρίου. Αυτός "δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον...και τον ύστερον ελεεί και τον πρώτον θεραπεύει΄ κακείνω δίδωσι και τούτο χαρίζεται΄και τα έργα δέχεται και την γνώμην ασπάζεται΄ και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν επαινεί. Ουκούν, εισέλθετε πάντες.."
Χρήστος Γιανναράς
Υάκινθος
Εξαιρετικό άρθρο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε και Αναστάσιε ευχαριστούμε!
Είναι μεγάλος θεολόγος ο Γιανναράς και πάνω από όλα καλός δάσκαλος. Έχει την δυνατότητα μέσα από το γράψιμο να σου μεταφέρει γνώσεις και εμπειρίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήYperoxo keimeno. Diabazontas diapistono to poso elaxista gnorizo. O Giannaras einai apo toys sygxronous megaloys.
ΑπάντησηΔιαγραφήκαλημερα σας!ουσιαστικα λογια εμπειριας πνευματικης ετοιμης σερβυρισμενης στο πιατο,χτυπαει φλεβα πνευματικου νερου και δινει τον δρομο απο τον οποιον ολοι μας πρεπει να περασουμε ...εναν δρομο δυσβατο,κακοτραχαλο...ειναι σαν να εισαι χαμενος καπου σε ενα βουνο και βρισκεις καποιους που σου λενε ''ανθρωπε χαθηκες ελα να σου πω απο εκει ειναι ο δρομος ...εκει θα ξεδιψασεις ,εκει θα χαρεις,εκει θα εισαι ασφαλης,εκει θα εισαι ηρεμος και οχι ταραγμενος...απο εκει ειναι η ευτυχια...''---ευχαριστουμε ολους για το κειμενο και ευχομαι να παρουμε ολοι αυτο το ουσιαστικο μηνυμα------
ΑπάντησηΔιαγραφήὙπενθυμίζω ὅτι γιά τόν "μέγα θεολόγο" Χρ.Γιανναρᾶ ἀναγκάστηκαν οἱ Ἁγιορεῖτες Πατέρες νά ἐκδώσουν παλαιότερα καταδικαστική ἀνακοίνωση γιά τά ὁρισμένα ἄρρητα ρήματα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑὐτό καί μόνο λέει πολλά.
Ἀς μήν θεοποιοῦμε ἀνθρώπους πού εἶναι ἐμπαθεῖς. Μόνον οἱ Ἅγιοι θεολογοῦν ἁπλανῶς. Προσοχή, ἀγαπητοί φίλοι.
Φίλε το είπες ότι για «ορισμένα» όχι για όλα. Διότι θα μπορούσα να σου αναφέρω όχι αγιορείτες πατέρες αλλά Συνόδους οικουμενικές και τοπικές που έχουν καταδικάσει «ορισμένες» διδασκαλίες μεγάλων Πατέρων. Μην είσαι τόσο εμπαθείς στο πρόσωπο του κ. Γιανναρά. Συμφωνώ στο να μην θεοποιούμε ανθρώπους όμως για ψάξε λίγο μέσα σου μήπως κάποιους χωρίς να το καταλάβεις τους έχεις θεοποιήσεις. Γιατί είναι εύκολο να κτυπάμε τους άλλους αλλά ποτέ τους «δικούς» μας….
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι είναι με όλους τους ΜΕΓΑΛΟΥΣ άλλους τους αγαπούν και τους εκθειάζουν και άλλοι τους μισούν και τους πολεμούν. Υπομονή όλα αυτά ο θάνατος θα τα εξαφανίσει. Ας μην κρίνουν κάποιοι αδελφοί διότι θα κριθούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπέροχο κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήzητώ, συγγνώμη, αν κάποιους τους σκανδάλισα, αλλά αισθάνομαι πως κρίνομε τα πρόσωπα όχι επι των συγκεκριμμένων λόγων τους, αλλά επι τη βάσει μιας ανεπτυγμένης εμπάθειας που χαρακτηρίζει εν πολλοίς, δυστυχώς,αρκετούς χριστιανούς.
ΑπάντησηΔιαγραφή1. Γιατί μια καταδίκη αγιορειτών επέχει θέσιν "οικουμενικής συνόδου;", για ποιά πράγματα "κατεδίκασαν;" τον Γιανναρά, ποσο δίκιο είχαν, και κατα πόσον μια τέτοια καταδίκη αποτελεί πρόκριμα απόρριψης όχι μόνο του έργου, αλλά, δυστυχώς και του προσώπου; Γιατί τέτοια εμπάθεια,ακόμη κι αν δεχθούμε ότι ο Γιανναράς είναι εμπαθής; Αυτό είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα του χριστιανού; σε τί διαφέρει ένας τέτοιος χριστιανός απο αυτόν που κατακρίνει;
2. Στο συγκεκριμμένο κείμενο πού είναι το λάθος; αυτό θα έπρεπε να υποδειχθή- θα μάθουμε κάποτε να είμαστε σοβαροί;
3.Γνωρίζετε πολλούς που να έχουν την παρρησία και την παρουσία του Γιανναρά σήμερα απο τους αυτοαποκαλούμενους αλαθήτους;-έστω και με τα λάθη που μπορεί κάποιος να του προσάψει;
Υάκινθος.
θα ηθελα να πω κατι πανω σε αυτα που ειπαν οι προλαλησαντες αδελφοι.... εμεις πρεπει να ειμαστε σαν τις μελισσες που παιρνουν την γυρη και φευγουν.διοτι αν θελουμε να δουμε τον κυριο ..θα τον ανακαλυψουμε λεγουν οι πατερες της ερημου εν μερει σε ολους εκεινους που προσπαθουν να ζουν εν χριστω...καθως στον ενα βρισκουμε την σοφια,στον αλλον την δικαιοσυνη ,στον αλλον την αγνοτητα,στον αλλον την πραοτητα,σε αλλον την ταπεινωση..θαρθει καιρος που ο θεος θα ειναι τα παντα εν πασι[Α!.κΟΡΙΝΘ 15]...Μεχρι τοτε ο θεος θα συνυπαρχει στον καθενα με τις αρετες.Επισης δεν πρεπει να ειμεθα αμετακινητοι στις θεσεις μας διοτι μια μεταγενεστερη σκεψη που ωριμαζει μπορει να αλλαξει μια αποφαση αρκει να μην παρεκκληνει απο την αληθεια.Ο ΘΕΟς απεριφραστα λεγει ''Ακομη τρεις ημερες και η Νινευι θα καταστραφει...''--Οι Νινευιτες ομως επαισαν σε νηστεια και προσευχη και ετσι ο θεος αλλαξε αποφαση και δεν τους κατεστρεψε.Οι αγγελοι αρνηθηκαν να μπουν στο σπιτι του Λωτ στα Σοδωμα ''οχι'' ειπαν ''θα διανυχτερευσουμε στην πλατεια''Νικημενοι ομως απο τις παρεκκλησεις του Λωτ αλλαξαν αποφαση και διανυχτερευσαν στο σπιτι του.--θελω να πω πως δεν πρεπει να ειμαστε ισχυρογνωμονες στις αποφασεις μας και να ειμεθα επιεικεις με τους αλλους--και αυστηροι με τον εαυτον μας διοτι ολοι κανουμε λαθη γιατι ειμεθα ατελεις ...εκεινο δε που συνφερει εμας ειναι να ακουμε ο,τι ειναι αγνο...ο,τι τιμιο...ο,τι καθαρο...ο,τι ειληκρινες...ο,τι ταπεινο...ο,τι ομορφο...και τελικα ο,τι Αγιο....ο παυλος λεγει ''Σας παρακαλουμε αδελφοι ,να αναγνωριζετε οσους απο σας κοπιαζουν και σας νουθετουν.και αλλου λεγει ''Να ενισχυετε και να βοηθατε ο ενας τον αλλον'' ---Ειναι γεγονως πως τα κειμενα διαφορων συνανθρωπων ,θεολογων,ιερεων,καθηγητων και απλων ανθρωπων βοηθουν ολους μας ...διοτι η τεχνολογια σε αυτη την περιπτωση διακονει την σωτηρια μας...
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε, δεν νομίζω ότι πρέπει να ζητάς συγνώμη. Στο παραπάνω σχόλιο λες τα αυτονόητα. Το πρόβλημα είναι ότι εμείς οι «χριστιανοί» (;) αναλόγως φοράμε και τα κατάλληλα γυαλιά. Μερικές φορές στα πρόσωπά μας βλέπω τους αυθεντικούς Φαρισαίους της εποχής του Χριστού. Οι παρουσιάσεις σου είναι πάντα προσεγμένες, ωφέλιμες και διδακτικές. Σε ευχαριστώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕ.Θ.
Πηνελόπη συμφωνώ με τα όσα γράφεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠόσοι από εσας που σχολιάζετε διαβάσατε το κείμενο; Ο Γιανναράς πατάει πάνω σε λόγια μεγάλων θεολόγων (Μάξιμος, Ισαακ)και αυτά αναλύει. Μεταφέρει κάτι από δυό Μεγάλους αυτό δεν προδικάζει οτι είναι μεγάλος η μικρός Θεολόγος ο ίδιος. Μεγάλος Θεολόγος είναι αυτός που προσπαθει να βιώνει πνευματικές καταστάσεις αβίαστα, και όλα αυτά μυστικά χωρίς λόγους και λογίδρια. Και αυτό γιατί πολλοι θεολογούν καπνίζοντας και καπνίζουν θεολογώντας ότι τους καπνίσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρωστηρ
''Η Εκκλησία λέει, "εισέλθετε πάντες" στη χαρά του κόσμου, στη χαρά του Κυρίου...''
ΑπάντησηΔιαγραφήΧριστος Ανέστη.
Ο κατηχητικός Λόγος τού Αγίου Ιωάννου τού Χρυσοστόμου δέν αναφέρει, εισέλθετε πάντες στη χαρά τού κόσμου. ΕΙΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ότι το μεταφέρατε σωστά το κείμενο; Διότι η πρόσθεση αυτή αλλάζει τα πάντα.
"Ουκούν εισέλθετε πάντες εις την χαράν του Κυρίου υμών˙ και πρώτοι και δεύτεροι τον μισθόν απολαύετε. Πλούσιοι και πένητες μετ' αλλήλων χορεύσατε˙ εγκρατείς και ράθυμοι την ημέραν τιμήσατε˙ νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες, ευφράνθητε σήμερον. Η τράπεζα γέμει, τρυφήσατε πάντες."
ΑΓΑΠΗΤΕ ΧΩΣΤΗΡ.ΑΠΟ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΚΕΙΜΕΝΟ ΥΠΑΡΧΕΙ Η ΛΕΞΗ ''ΣΧΟΛΙΑ''ΠΟΥ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΠΩΣ ΕΙΜΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΝΑ ΕΚΦΡΑΖΩ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΜΟΥ Η ΚΑΝΩ ΛΑΘΟΣ; ΑΛΛΙΩΣ ΑΝ ΔΕΝ ΗΘΕΛΕ Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΔΕΝ ΘΑ ΕΓΡΑΦΕ ΚΑΝΕΙΣ ΤΙΠΟΤΑ.ΕΑΝ ΛΟΙΠΟΝ ΝΟΜΙΖΕΙΣ ΠΩΣ ΘΕΟΛΟΓΟΥΝ ΕΝΩ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΙ ΕΣΥ ΠΟΥ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣΕΣ ΣΕ ΠΙΟ ΠΙΣΩ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΜΗΠΩΣ ΚΑΙ ΕΣΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥΣΕΣ ΚΑΠΝΙΖΩΝΤΑΣ ΚΑΙ ΚΑΠΝΙΖΕΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝΤΑΣ;ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΑΠΟΨΗ ΤΟΥΣ ΚΑΛΗ Η ΚΑΚΗ ΚΑΙ ΘΕΛΟΥΝ ΝΑ ΤΗΝ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφήH χαρά του Κυρίου δεν είναι και χαρά του κόσμου; το λέει στη συνέχεια της ανάρτησης: η χαρά του κόσμου, η χαρά του Κυρίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήEMEIS ΑΓΑΠΗΤΕ ΔΙΥΛΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΚΩΝΩΠΑ...ΔΥΣΤΥΧΩΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήάποψεις ακούγονται πολλές εδωμέσα και σε μορφή ποιήματος πολλές φορές και σε μορφή δοκίμιου και σε μορφή σχολίου Ας βάλει πλαφόν ο Αναστάσιος οτι θα γράφουμε 3 το πολύ σειρές σε κάθε σχολιο.Μαριαννα
ΑπάντησηΔιαγραφήΠατέρα Αναστάσιε.Χαίρετε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤρείς σας ασπάζομαι και την Δεξιάν σας.Η Μαριάννα έχει δίκιο.Τα σέβη μου στον εκλεκτό σας φίλο κ.Πρόεδρο.Έρρωσθε αύθις και πολλάκις
H χαρά του Κυρίου δεν είναι και χαρά του κόσμου; το λέει στη συνέχεια της ανάρτησης: η χαρά του κόσμου, η χαρά του Κυρίου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραία το λέει το κείμενο τής ανάρτησης. Μόνο πού δέν είναι το κείμενο τού Αγίου Ιωάννου και δέν μπορούμε να δεχθούμε τό λόγο τής αναρτήσεως σαν Λόγο τής Εκκλησίας.
XANETE H ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΟΜΩΣ ΑΓΑΠΗΤΗ ΜΑΡΙΑΝΝΑ Ο ΚΑΘΕ ΕΝΑΣ Ο,ΤΙ ΕΧΕΙ ΚΑΙ ΔΙΝΕΙ...ΕΜΕΝΑ ,ΔΕΝ ΜΕ ΠΕΙΡΑΖΕΙ ΠΟΥ ΑΝΤΙΔΡΑ ΚΑΠΟΙΟΣ ,ΜΕ ΠΕΙΡΑΖΕΙ Ο ΤΡΟΠΟΣ ΠΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥ.ΔΙΟΤΙ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΕΧΕΙΣ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΝΑ ΑΝΤΙΔΙΚΗΣΕΙΣ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟΝ ΑΛΛΑ ΜΕ ΚΟΣΜΙΟ ΤΡΟΠΟ.=ΜΑΡΙΟΣ
ΑπάντησηΔιαγραφήΜάριε συνφωνώ.-
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι όμορφα είναι τα εύκολα λόγια !
ΑπάντησηΔιαγραφή