Επί πολλούς αιώνες η ανατολική και δυτική Εκκλησία ζούσαν σχεδόν σε πλήρη απομόνωση μεταξύ τους. Ο διαχωρισμός αυτός πρέπει εν τούτοις να κατανοήται πάντα κάτω από το φως της συμπληρωματικής αλήθειας ότι αυτές οι διαφορετικές στις αντιλήψεις ενότητες προήλθαν από μια που αρχικά είχε ένα πνεύμα. Η ανατολή και η δύση μπορούν να συναντηθούν και να βρει η μια την άλλη μόνο εάν θυμηθούν την αρχική τους συγγένεια και την ενότητα του κοινού παρελθόντος. Η χριστιανική ενότητα δεν διατηρήθηκε επί πολύ, ή μάλλον ουδέποτε πραγματοποιήθηκε πλήρως. Παρά ταύτα είναι σωστό να ομιλούμαι για την αδιαίρετη Εκκλησία της πρώτης χιλιετηρίδος. Σε όλη αυτή την περίοδο υπήρχε σε μεγάλο βαθμό ομοφωνία πίστεως, κοινό πνεύμα, τέτοιο που δεν υπήρξε καθόλου μεταγενέστερα. Οι άνθρωποι είχαν πεισθεί πως οι αντιμαχόμενες μερίδες ανήκαν παρά ταύτα στην ίδια Εκκλησία, και ότι η διαμάχη δεν ήταν παρά διακοπή σχέσεων που προκλήθηκε από κάποια σοβαρή παρανόηση. Το σχίσμα της Εκκλησίας ήταν αποκρουστικό για όλους τους ενδιαφερομένους και η διάσπαση, όταν έφτασε, έγινα δεκτή με λύπη και δυσαρέσκεια.
Το οριστικό σχίσμα μεταξύ ανατολής και δύσεως επιταχύνθηκε από τη φθορά του κοινού πνεύματος και του αισθήματος της αμοιβαίας υπευθυνότητος μέσα σε ένα σώμα. Όταν τελικά η ενότητα διασπάσθηκε, αυτό δεν έγινε τόσο επειδή δεν μπορούσε να επιτευχθή συμφωνία σε ορισμένα δογματικά ζητήματα, όσο γιατί η γενική πνευματική επικοινωνία είχε διασπασθή. Η ανατολή και η δύση είχαν ανέκαθεν διαφορές, αλλά δεν εμπόδισαν ούτε τον Ιερώνυμο να προσαρμοσθή στην Παλαιστίνη, ούτε τον Αθανάσιο στην εξορία του στη δύση. Σταδιακά όμως έφθασαν στο σημείο που οι αναμνήσεις του κοινού παρελθόντος εξαφανίσθηκαν κι έσβησαν και οι χριστιανοί έφθασαν να ζουν αντιμαχόμενοι στους ξεχωριστούς και ιδιαίτερους κόσμους τους ξεχνώντας και αγνοώντας το καθολικό σύνολο.
Αυτός ο διαχωρισμός ήταν εν μέρει γεωγραφικός, κυριολεκτικά ένα γεγονός που αφορούσε την ανατολή και τη δύση. Ήταν ακόμη εν μέρει υπόθεση γλώσσας. Η ελληνική είχε γίνει παγκόσμια γλώσσα του μεσογειακού κόσμου, η κοινή γλώσσα του πολιτισμού καθώς και της χριστιανικής σκέψεως και εκφράσεως. Αλλά αυτός ο παράγοντας της ενότητας εξασθένησε καθώς η ελληνική έφθασε να ξεχαστεί στη δύση. Ακόμη κι ο Αυγουστίνος την έμαθε ατελώς. Μεταφράσεις Ελλήνων Χριστιανών κλασσικών στη λατινική ήταν σπάνιες ενώ των Λατίνων κλασσικών στην ελληνική ακόμη σπανιώτερες. Όταν τα νέα βαρβαρικά έθνη ήλθαν επί σκηνής ήταν ανίκανα να αφομοιώσουν περισσότερο από ένα μικρό μέρος των παραδόσεων του κλασσικού παρελθόντος. Όταν η αναγέννηση της παιδείας έφθασε επιτέλους στη δύση, ολίγα από την ελληνική κληρονομία είχαν διασωθή και η ζωντανή συνέχεια με το κοινό παρελθόν της Οικουμενικής Εκκλησίας είχε διακοπή. Τώρα υπήρχαν δύο κόσμοι, σχεδόν απομονωμένοι μεταξύ τους.
Η διαίρεση συνεπαγόταν ωσαύτως σύγκρουση μεταξύ του νέου και του παλαιού. Το Βυζάντιο συνέχιζε τους παλαιούς τρόπους ζωής. Η δύση, καθώς ξαναπόκτησε το πνευματικό της σφρίγος ανάπτυξε καινούργια μέθοδο και νέο τρόπο σκέψεως. Υπό την επίδραση της μεγάλης αναπτύξεως της φιλοσοφίας τον 13ο αι., το δυτικό χριστιανικό δόγμα επήρε το τελικό του σχήμα. Μεταξύ της παλαιάς πατερικής και της νέας σχολαστικής διδασκαλίας υπάρχει τεράστιο χάσμα. Στους ανατολικούς η ένωση παρουσιαζόταν σαν επιβολή του βυζαντινισμού στη δύση. Στους δυτικούς σαν εκλατινισμός της ανατολής. Κάθε κόσμος διάλεξε να ακολουθήσει το δικό του δρόμο. Οι δυτικοί παραμέλησαν την ελληνική πατερική παράδοση, που έφθασε να ξεχνιέται όλο και περισσότερο. Οι έλληνες δεν υπολογίζουν κάθε τι που συνέβη στη δύση μετά το χωρισμό. Σήμερα σε όλες τις Οικουμενικές διαπραγματεύσεις η μεγαλύτερη από όλες τις δυσκολίες είναι η αναβίωση της επικοινωνίας σε οικουμενική κλίμακα.
Οι παπικές αξιώσεις φαίνεται πως είναι η κυρία αιτία του χωρισμού, και πράγματι είναι μόνιμο εμπόδιο για οποιαδήποτε προσέγγιση. Αλλά αυτές οι αξιώσεις δεν θα έπρεπε να θεωρηθούν πως είναι άσχετες με πολιτικούς παράγοντες. Όλοι οι χριστιανοί συμφωνούσαν πως έπρεπε να υπάρχει ένα παγκόσμιο χριστιανικό κοινό πολίτευμα. Ήταν φυσικό να ταυτίσουν αυτό το πνευματικό σώμα με την υπάρχουσα παγκόσμια κοινή πολιτεία, τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Το μόνο ζήτημα ήταν το πού θα έπρεπε να βρίσκεται το κέντρο που θα κατηύθυνε αυτή την κοινή πολιτεία. Ο Κων/νος είχε μεταφέρει το κέντρο στο Βυζάντιο. Η Δύση επέμενε πως το σωτήριο έτος 800, με τη στέψη του Μ. Καρόλου, είχε γίνει νέα μεταφορά της θέσεως της αυτοκρατορίας, και πως για άλλη μια φορά τώρα όλη η χριστιανοσύνη θα έπρεπε να κατευθύνεται από τη Ρώμη. Αυτή η προέκταση του σχίσματος από τα θεολογικά στα πολιτικά και κοινωνικά πεδία έκανε φανερό πόσο είχε γίνει βαθύ και αμετάκλητο.
Η Βυζαντινή αυτοκρατορία εξασθένησε και τελικά έπεσε. Η δύση άνθιζε και αναπτυσσόταν σταθερά όλο και περισσότερο. Εξ αιτίας της δυνάμεώς της η δύση έτεινε να θεωρεί τον χριστιανισμό της σαν κανονικό χριστιανισμό και να θεωρεί την κλασσική, πατερική παράδοση της ανατολής σαν μη κανονική ή παρεκκλίνουσα. Το Βυζάντιο ή αγνοήθηκε σιωπηρά ή αποδοκιμάσθηκε. Αυτή η καταδίκη έγινε για λόγους ευλογοφανείς. Οι αιώνες της τουρκικής δουλείας είχαν λυπηρά ανακόψει την ανάπτυξη της ανατολικής χριστιανοσύνης. Ο σεβασμός προς την παράδοση μπορεί να εξελιχθή εύκολα σε έναν άψυχο αρχαϊσμό. Το Βυζάντιο είχε μερικές φορές αδρανήσει. Το Βυζάντιο όμως είναι ακόμη ζωντανό όσον αφορά το πνεύμα, και αντιπροσωπεύει αυθεντική χριστιανική παράδοση που συνδέεται αδιάσπαστα κα συνέχεια με τη σκέψη της αποστολικής εποχής. Αναβίωση γνήσιας οικουμενικής ενότητος θα καταστή δυνατή μόνο με την αμοιβαία αναβίωση του πνεύματος της ανατολής και της δύσεως και με μια ευρύτερη σύνθεση τέτοια που πολλές φορές επιχείρησαν αλλά ουδέποτε επέτυχαν ως τώρα.
Ακόμη και μετά τη μεταρρύθμιση ο πολιτικός παράγοντας έπαιξε μεγάλο ρόλο μα δεν ήταν πρόθυμος να βοηθήσει. Το σημείο αναχωρήσεως ήταν παρά ταύτα η ιδέα πως η δύση ήταν το κέντρο. Εκείνοι που έπαιρναν μέρος στις συναντήσεις εκφράζονταν με όρους των δύο αντιθέτων ομάδων. Παρά ταύτα έγιναν πολλά με το πνεύμα αυτό της "μεταστροφής" και της επιβολής του ενός συστήματος σκέψεως στον υπόλοιπο κόσμο. Συζητήσεις έγιναν συνήθως σε συγκεκριμένα σημεία και όχι σε βασικά ζητήματα. Μόνο στον 19ο αι. η βαθύτερη κατανόηση της ιστορίας έκαμε δυνατό να γίνει συμπαθητικότερη προσέγγιση. Τα γνήσια θεολογικά ζητήματα ήλθαν στο προσκήνιο και διαπιστώθηκε πως το πρόβλημα της χριστιανικής ενότητος είναι πρωταρχικά πρόβλημα του δόγματος της Εκκλησίας. Αν και δεν βρέθηκαν πρακτικοί τρόποι λύσεως τουλάχιστον τοποθετήθηκαν κατά τέτοιο τρόπο οι γραμμές ώστε να κάνουν αποδοτική τη συνάντηση και η οικουμενική συζήτηση να υπόσχεται παγκόσμια ικανοποίηση.
( το κείμενο αυτό έχει δημοσιευθή το 1954).
Το οριστικό σχίσμα μεταξύ ανατολής και δύσεως επιταχύνθηκε από τη φθορά του κοινού πνεύματος και του αισθήματος της αμοιβαίας υπευθυνότητος μέσα σε ένα σώμα. Όταν τελικά η ενότητα διασπάσθηκε, αυτό δεν έγινε τόσο επειδή δεν μπορούσε να επιτευχθή συμφωνία σε ορισμένα δογματικά ζητήματα, όσο γιατί η γενική πνευματική επικοινωνία είχε διασπασθή. Η ανατολή και η δύση είχαν ανέκαθεν διαφορές, αλλά δεν εμπόδισαν ούτε τον Ιερώνυμο να προσαρμοσθή στην Παλαιστίνη, ούτε τον Αθανάσιο στην εξορία του στη δύση. Σταδιακά όμως έφθασαν στο σημείο που οι αναμνήσεις του κοινού παρελθόντος εξαφανίσθηκαν κι έσβησαν και οι χριστιανοί έφθασαν να ζουν αντιμαχόμενοι στους ξεχωριστούς και ιδιαίτερους κόσμους τους ξεχνώντας και αγνοώντας το καθολικό σύνολο.
Αυτός ο διαχωρισμός ήταν εν μέρει γεωγραφικός, κυριολεκτικά ένα γεγονός που αφορούσε την ανατολή και τη δύση. Ήταν ακόμη εν μέρει υπόθεση γλώσσας. Η ελληνική είχε γίνει παγκόσμια γλώσσα του μεσογειακού κόσμου, η κοινή γλώσσα του πολιτισμού καθώς και της χριστιανικής σκέψεως και εκφράσεως. Αλλά αυτός ο παράγοντας της ενότητας εξασθένησε καθώς η ελληνική έφθασε να ξεχαστεί στη δύση. Ακόμη κι ο Αυγουστίνος την έμαθε ατελώς. Μεταφράσεις Ελλήνων Χριστιανών κλασσικών στη λατινική ήταν σπάνιες ενώ των Λατίνων κλασσικών στην ελληνική ακόμη σπανιώτερες. Όταν τα νέα βαρβαρικά έθνη ήλθαν επί σκηνής ήταν ανίκανα να αφομοιώσουν περισσότερο από ένα μικρό μέρος των παραδόσεων του κλασσικού παρελθόντος. Όταν η αναγέννηση της παιδείας έφθασε επιτέλους στη δύση, ολίγα από την ελληνική κληρονομία είχαν διασωθή και η ζωντανή συνέχεια με το κοινό παρελθόν της Οικουμενικής Εκκλησίας είχε διακοπή. Τώρα υπήρχαν δύο κόσμοι, σχεδόν απομονωμένοι μεταξύ τους.
Η διαίρεση συνεπαγόταν ωσαύτως σύγκρουση μεταξύ του νέου και του παλαιού. Το Βυζάντιο συνέχιζε τους παλαιούς τρόπους ζωής. Η δύση, καθώς ξαναπόκτησε το πνευματικό της σφρίγος ανάπτυξε καινούργια μέθοδο και νέο τρόπο σκέψεως. Υπό την επίδραση της μεγάλης αναπτύξεως της φιλοσοφίας τον 13ο αι., το δυτικό χριστιανικό δόγμα επήρε το τελικό του σχήμα. Μεταξύ της παλαιάς πατερικής και της νέας σχολαστικής διδασκαλίας υπάρχει τεράστιο χάσμα. Στους ανατολικούς η ένωση παρουσιαζόταν σαν επιβολή του βυζαντινισμού στη δύση. Στους δυτικούς σαν εκλατινισμός της ανατολής. Κάθε κόσμος διάλεξε να ακολουθήσει το δικό του δρόμο. Οι δυτικοί παραμέλησαν την ελληνική πατερική παράδοση, που έφθασε να ξεχνιέται όλο και περισσότερο. Οι έλληνες δεν υπολογίζουν κάθε τι που συνέβη στη δύση μετά το χωρισμό. Σήμερα σε όλες τις Οικουμενικές διαπραγματεύσεις η μεγαλύτερη από όλες τις δυσκολίες είναι η αναβίωση της επικοινωνίας σε οικουμενική κλίμακα.
Οι παπικές αξιώσεις φαίνεται πως είναι η κυρία αιτία του χωρισμού, και πράγματι είναι μόνιμο εμπόδιο για οποιαδήποτε προσέγγιση. Αλλά αυτές οι αξιώσεις δεν θα έπρεπε να θεωρηθούν πως είναι άσχετες με πολιτικούς παράγοντες. Όλοι οι χριστιανοί συμφωνούσαν πως έπρεπε να υπάρχει ένα παγκόσμιο χριστιανικό κοινό πολίτευμα. Ήταν φυσικό να ταυτίσουν αυτό το πνευματικό σώμα με την υπάρχουσα παγκόσμια κοινή πολιτεία, τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Το μόνο ζήτημα ήταν το πού θα έπρεπε να βρίσκεται το κέντρο που θα κατηύθυνε αυτή την κοινή πολιτεία. Ο Κων/νος είχε μεταφέρει το κέντρο στο Βυζάντιο. Η Δύση επέμενε πως το σωτήριο έτος 800, με τη στέψη του Μ. Καρόλου, είχε γίνει νέα μεταφορά της θέσεως της αυτοκρατορίας, και πως για άλλη μια φορά τώρα όλη η χριστιανοσύνη θα έπρεπε να κατευθύνεται από τη Ρώμη. Αυτή η προέκταση του σχίσματος από τα θεολογικά στα πολιτικά και κοινωνικά πεδία έκανε φανερό πόσο είχε γίνει βαθύ και αμετάκλητο.
Η Βυζαντινή αυτοκρατορία εξασθένησε και τελικά έπεσε. Η δύση άνθιζε και αναπτυσσόταν σταθερά όλο και περισσότερο. Εξ αιτίας της δυνάμεώς της η δύση έτεινε να θεωρεί τον χριστιανισμό της σαν κανονικό χριστιανισμό και να θεωρεί την κλασσική, πατερική παράδοση της ανατολής σαν μη κανονική ή παρεκκλίνουσα. Το Βυζάντιο ή αγνοήθηκε σιωπηρά ή αποδοκιμάσθηκε. Αυτή η καταδίκη έγινε για λόγους ευλογοφανείς. Οι αιώνες της τουρκικής δουλείας είχαν λυπηρά ανακόψει την ανάπτυξη της ανατολικής χριστιανοσύνης. Ο σεβασμός προς την παράδοση μπορεί να εξελιχθή εύκολα σε έναν άψυχο αρχαϊσμό. Το Βυζάντιο είχε μερικές φορές αδρανήσει. Το Βυζάντιο όμως είναι ακόμη ζωντανό όσον αφορά το πνεύμα, και αντιπροσωπεύει αυθεντική χριστιανική παράδοση που συνδέεται αδιάσπαστα κα συνέχεια με τη σκέψη της αποστολικής εποχής. Αναβίωση γνήσιας οικουμενικής ενότητος θα καταστή δυνατή μόνο με την αμοιβαία αναβίωση του πνεύματος της ανατολής και της δύσεως και με μια ευρύτερη σύνθεση τέτοια που πολλές φορές επιχείρησαν αλλά ουδέποτε επέτυχαν ως τώρα.
Ακόμη και μετά τη μεταρρύθμιση ο πολιτικός παράγοντας έπαιξε μεγάλο ρόλο μα δεν ήταν πρόθυμος να βοηθήσει. Το σημείο αναχωρήσεως ήταν παρά ταύτα η ιδέα πως η δύση ήταν το κέντρο. Εκείνοι που έπαιρναν μέρος στις συναντήσεις εκφράζονταν με όρους των δύο αντιθέτων ομάδων. Παρά ταύτα έγιναν πολλά με το πνεύμα αυτό της "μεταστροφής" και της επιβολής του ενός συστήματος σκέψεως στον υπόλοιπο κόσμο. Συζητήσεις έγιναν συνήθως σε συγκεκριμένα σημεία και όχι σε βασικά ζητήματα. Μόνο στον 19ο αι. η βαθύτερη κατανόηση της ιστορίας έκαμε δυνατό να γίνει συμπαθητικότερη προσέγγιση. Τα γνήσια θεολογικά ζητήματα ήλθαν στο προσκήνιο και διαπιστώθηκε πως το πρόβλημα της χριστιανικής ενότητος είναι πρωταρχικά πρόβλημα του δόγματος της Εκκλησίας. Αν και δεν βρέθηκαν πρακτικοί τρόποι λύσεως τουλάχιστον τοποθετήθηκαν κατά τέτοιο τρόπο οι γραμμές ώστε να κάνουν αποδοτική τη συνάντηση και η οικουμενική συζήτηση να υπόσχεται παγκόσμια ικανοποίηση.
( το κείμενο αυτό έχει δημοσιευθή το 1954).
Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Φλωρόφσκι
Υάκινθος.
Αυτά τα ιστορικά ντοκουμέντα που παραθέτει στις σκέψεις του ο συντάκτης είναι σπουδαία. Αναλογίζομαι και συνάμα ερωτώ, όλοι αυτοί οι υπέρ-ορθόδοξοι που ευκαίρως-ακαίρως φωνασκούν γνωρίζουν αυτή την διαδρομή του χωρισμού ανατολής και δύσης;
ΑπάντησηΔιαγραφή«Η ανατολή και η δύση μπορούν να συναντηθούν και να βρει η μια την άλλη μόνο εάν θυμηθούν την αρχική τους συγγένεια και την ενότητα του κοινού παρελθόντος» αν δεν γίνει διάλογος-επαφή πως θα βρεθούν αυτά;
Γράφει ο συντάκτης «Η ανατολή και η δύση είχαν ανέκαθεν διαφορές, αλλά δεν εμπόδισαν ούτε τον Ιερώνυμο να προσαρμοσθή στην Παλαιστίνη, ούτε τον Αθανάσιο στην εξορία του στη δύση.» πόσο μου άρεσε αυτό. Σήμερα όμως κάποιοι βάζουν τις διαφορές ως τοίχο αδιαπέραστο, ως κόκκινη γραμμή που οδηγεί στον πνευματικό θάνατο.
Ευτυχώς που και σήμερα υπάρχουν κληρικοί φωτισμένοι που συνεχίζουν την Πατερική παράδοση του ειλικρινούς διαλόγου ώστε να ενωθούν με την Εκκλησία τα παραστρατημένα παιδιά της.
Από τέτοια πνεύματα έχει ανάγκη η Εκκλησία και σήμερα. Μέσα σε λίγες παραγράφους μας είπε τόσα πολλά και ουσιαστικά. Μου έλυσε απορίες. Θα το αντιγράψω για να το προσφέρω σε φίλους που έχουν την καλή ανησυχία.
ΑπάντησηΔιαγραφήχριστος Ανεστη --καλημερα !πραγματι ειναι παραστρατημενα παιδια και λυπομεθα για την καθοδο αυτη.ο Γερων Αρσενιος [Ρουμανια] ελεγε:Να ξερετε,οτι αυτες οι συζητησεις που γινονται ειναι ιστορικες αλλα δεν πιστευω να ειναι σοβαρες.Ειναι ομως ενα μεγαλο λαθος--τιποτα δεν γινεται.Εγω [λεγει] ουτε καν λεγω πως αυτη ειναι εκκλησια.Η πτωση του παπισμου απο τον θεο θα ελθει!Ειναι μια κυβερνηση με εκκλησιαστικο νομο.//////Οταν η αληθεια στηριζεται σε αξιοπιστες και αυθεντικες αποδειξεις και αφου εχει δοκιμαστει απο την πειρα γιατι να αμφισβητειται;ποιοι θεωρουν αιρετικους τους παπικους και τις παραφυαδες αυτων;Παραθετω καποια ονοματα Αγιων :Νεκταριος Αιγυνης--Νικοδημος Αγιορειτης--Μαρκος Ευγενικος--Γρηγοριος ο Παλαμας-και αλλοι...πηνελοπη
ΑπάντησηΔιαγραφήΕάν το κείμενο θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε μεταφορικά η λέξη που θα χρησιμοποιούσα θα ἠταν "Σουρωτήρι". Θα ήταν δυνατό να βάλω ερωτηματικά σε καθε πρόταση. "Μπάζει" από παντού. Δεν θα μπώ στον κόπο απλά παραπέμπω τον καλοδιάθετο αναγνώστη στις προηγούμενες αναρτήσεις και εργασίες που έχουν δημοσιευθεί περι αυτού του θέματος. Ωστόσο καποιους απλώς θα τους βολέψει (προσωπική εκτίμηση)
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κείμενο αυτό έρχεται δεύτερο και καταϊδρωμένο.
Με αυτή την λογική επί 10ετιες προχωρούν ως σήμερα οι οικουμενιστές. Δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Πάνω από την απλουστευμένη λαϊκή σκέψη υπάρχουν οι ιεροί Κανόνες και τα Δόγματα της Εκκλησίας. Την Ορθοδοξίας θα σώσουν οι Έλληνες και όχι οι αλλοεθνής ομόδοξοί μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήTo κείμενο αυτό ειναι εισαγωγικό στη μελέτη του Φλωρόφσκι "Η Ορθόδοξη Εκκλησία και η Οικουμενική κίνηση πριν απο το 1910", μελέτη 86 σελίδων. Επίσης ένα ακόμη κείμενο στην ίδια κατεύθυνση φέρει τον τίτλο "Ορθόδοξος Οικουμενισμός κατά τον ΙΘ'αι.",σελ.76, και το δογματικο-θεολογικό κείμενό του "Τα όρια της Εκκλησίας", καθώς και η μελέτη του "Ο πατριάρχης Ιερεμίας ο Β'και οι Λουθηρανοί θεολόγοι".Επίσης διαβάστε (μην περιμένετα πάντοτε μασημένη τροφή), και κυρίως προβληματισθήτε με το βιβλίο του Ράνσιμαν (ιστορική μελέτη),"Ανατολή και Δύση σε σχίσμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι κανόνες και τα δόγματα υπόκεινται στην Εκκλησία και ερμηνεύονται υπ'αυτής, καθώς εκφράζουν την περί Θεού εμπειρία της. Η αυτονόμησή τους συνιστά εκκλησιολογική εκτροπή.
Η γνώμη ενός ή περισσοτέρων εναρέτων και αγίων είναι απλώς η γνώμη τους, δεν δεσμεύει την Εκκλησία κατά αποκλειστικό τρόπο και μάλιστα ανιστορικό στο πώς θα πορευθεή η Εκκλησία στους διαλόγους και πότε. Εξ άλλου έχομε αγίους που χαρακτηρίζουν αιρετικούς ή σχισματικούς πολλούς ή λίγους χριστιανούς και ταυτόχρονα πρωτοστατούν στο διάλογο μαζί τους, π.χ. Μ.Βασίλειος, άγ.Μάρκος ο Ευγενικός κ.άλ.
Η γνώση της Εκκλησιαστικής ιστορίας μας βγάζει απο τον κίνδυνο ανιστορικής και ιδεαλιστικής χρήσης της πίστης και απο μια ποιμαντική που κλείνεται στα "δογματικά" όρια της Φαρισαικής εκδοχής του Ευαγγελίου.
ΚΑΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΠΡΏΤΑ ΑΥΤΌΝ ΠΟΥ ΑΠΟΡΡΊΠΤΕΤΕ!
Όσο για την αντίληψη ότι οι Έλληνες ορθόδοξοι θα σώσουν την Ορθοδοξία θα πρέπει να παρατηρήσω ό,τι: η Ορθοδοξία σώζει δεν σώζεται, ότι μιλάμε για ορθόδοξη Εκκλησία και όχι σχέτο Ορθοδοξία, και πως αυτή η αντίληψη μπορεί να αρέσει στους "χρυσαυγίτες", αλλά είναι πολύ μακριά απο την Εκκλησία ως σώματος Χριστού που υπερβαίνει και εν ταυτώ θεραπεύει αποκλεισμούς και αποκλειστικότητες, ήδη απο τα αποστολικά χρόνια.
Υάκινθος
υακινθε όταν ο Αναστασιος δημοσίευε τα του Συνεδρίου και τις εργασίες που δοθήκαν στην δημοσιότητα πρίν λίγες μέρες σε ποιά παραλία βρισκόσουν; Δεν πήρες χαμπάρι οτι το κλίμα έχει αλλάξει και ξεσκεπάστηκαν πολλά μετα το αποκαλυπτικό συνέδριο στο Στάδιο Ειρήνης και φιλίας; Διακοπές στο καστελόριζο ήσουνα βρε παιδί μου; Τι να πώ κομίζεις "γλαύκας" εις τας Πάτρας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓράφει κάπου στο Ημερολόγιό του ο π. Αλέξανδρος Σμέμαν : "Τίποτε δεν είναι πιο επικίνδυνο όσο η φανατική υπεράσπιση της Ορθοδοξίας."...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμε των 5.29 τράβα λίγο φρένο στην ειρωνία και μιας κι εσύ δεν ήσουν στο Καστελλόριζο αλλά ξεσκέπαζες τους σκεπασμένους μάθε να βάζεις τους τόνους όπου πρέπει!!!! Έλεος πια με το υφάκι των παντογνωστών. Ελεος!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε εύκολα ασκείς κριτική στα πολύ επουσιώδη και λίαν εσφαλμένα κάποιων ανωνύμων (βλέπε περί σωτηρίας της Ορθοδοξίας από τους Έλληνες -και συμφωνώ απόλυτα μαζί σου).
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν σε είδα όμως να συζητάς καθόλου τα άλλα λεχθέντα στο Συνέδριο. Δεν πιστεύω ότι δεν ασχολήθηκες μαζί τους. Συμφωνείς λοιπόν με τα λεγχθέντα ή δεν τα αγγίζεις γιατί κάνουν τζίζ και περιορίζεσαι σε γενικότητες ; στις οποίες δε νομίζω να υπάρχει αντίρρηση και από τους συντηρητικούς.
Νομίζω θα είχε ενδιαφέρον ένας τέτοιος-σοβαρός διάλογος.
Ευτυχώς που υπάρχει και αυτή η καλοπροσεγμένη ηλεκτρονική «εφημερίδα» του Αναστάσιου κ. Υάκινθε και έτσι μπαίνω και διαβάζω. Η προτροπή σας είναι να διαβασθούν οι μελέτες αξιόλογων συγγραφέων, δεν είναι και τόσο εύκολο για όλους. Είμαι Έλληνας της διασποράς (εξωτερικού) και δεν υπάρχει η δυνατότητα προμηθείας τέτοιων βιβλίων. Καλά που μπαίνω και εδώ και διαβάζω τις προσφερόμενες επιλογές. Δεν έχω χρόνο και για αρκετή μελέτη. Διαβάζω αυτά που βάζει εδώ ο κ. Αναστάσιος και ανανεώνομαι πνευματικά. Για μένα δυστυχώς η μασημένη τροφή είναι χρήσιμη πολυτέλεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ για την προσφορά σας μέσα από τον χώρο αυτό.
oι Αγιοι ηταν θεοπνευστοι.Πρωτα δεχονταν αποκαλυψη και επειτα την διδασκαν αυθεντικα.Ο αγ,Γρηγοριος ο Παλαμας ηταν ανωτερας πνευματικης σταθμης θεολογος.Ειχε γινει αποδεκτης του Ακτιστου φωτος που τον καθοδηγουσε εις πασαν την αληθεια.Να προσθεσω οτι στον καθενα δωριζεται η φανερωση του Αγ.πνευματος για το συνφερον ολων.Αυτα που μας αποκαλυπτει ο Απ.παυλος δεν ειναι προσωπικοι στοχασμοι αλλα επειδη ενωθηκε ε τον χριστο,ελαβε αποκαλυψεις απο αυτον.πην
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα πράγματα μιλούν από μόνα τους.
ΑπάντησηΔιαγραφή"Ο Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας Στυλιανός, επί 20ετία Συμπρόεδρος στον "Ἑπίσημο θεολογικό Διάλογο" Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών, αγανακτισμένος παραιτήθηκε, για να μην έχει πλέον, όπως δήλωσε, ουδεμίαν σχέση με ένα τέτοιο "ΑΝΟΥΣΙΟ ΠΑΙΓΝΙΟ".
Κύριε Υάκινθε, ακόμη και εάν συμφωνήσουμε με τις θέσεις σας περι της στάσεως αγίων ανδρών απέναντι στους αιρετικούς, ρωτάτε τους αιρετικούς εαν μπορούν να αποδεχθούν έναν κανόνα (στην κατήχησή των Ρωμαιοκαθολικών δεν υπάρχει ούτε ένας) ή μια οικουμενική σύνοδο (έαν και αυτό δεν είναι εκκλησιολογική παρεκτροπή!);
Θέλω να σας πώ αγαπητέ κύριε Υάκινθε οτι με κάτι το οποίο εκ προοιμίου δεν μπορεί να δεχθεί η Δυτική Εκκλησιολογία ούτε στο ελάχιστο, μήπως είναι επιεικώς ανούσιο να το υποθάλπτετε και να κατεβάζετε βιβλιογραφία ωστε να "προσφέρετε" και μασημένη τροφή ως πλεόν αρμόδιος για αυτό το θέμα (που φοβάμαι οτι θα σας αφήσει και
"εκτεθειμένο");
Και τέλος πάντων εάν η γνώμη εναρέτων και αγίων είναι απλώς η γνώμη τους, τότε η γνώμη αιρετικών και άλλων αποκομμένων απο το Σώμα της Εκκλησίας τί είναι; μήπως αυτή που πρέπει να ακούμε ως σωστή ή αυτή που υπερβαίνει κανόνες και Συνόδους; Μη γένοιτο.
Υάκινθε με το σημείωμα σου αυτό κατάφερες να ταράξεις τα λιμνάζοντα νερά. Τώρα αναδεικνύετε το μωσαϊκό των χριστιανών. Ο καθένας μας τα βλέπει όπως θέλει. Μερικές φορές μπερδεύομαι προς τα πού να κατευθυνθώ. Εσύ όμως μας πληροφορείς και μας αφήνεις να βρούμε μόνοι τον δρόμο, και γι’ αυτό σε πάω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ π. Φλωρόφσκι τα λέει απλά, κατανοητά, ανθρώπινα. Υπάρχει βεβαίως μια ουσιαστική διαφορά. Ο άνθρωπος έχει ζήσει εκτός συμπαγούς ορθοδόξου χώρας και αυτό τον κάνει κοσμοπολίτη με την καλή και ουσιαστική έννοια. Μπορεί να βλέπει τα πράγματα διαφορετικά από τις ελλαδικές παρωπίδες. Λέει κάποιος για την ημερίδα του Πειραιά, θα ρωτούσα τους εισηγητές, αν ζούσαν στην εσπερία και είχαν ως καθημερινή αναστροφή ετεροδόξους τι θα τους έλεγαν; Μέσα στην ασφάλεια του συμπαγούς (;) ελλαδικού χώρου ξέρουν να μιλούν και να χορεύουν. Όμως τα πράγματα δεν είναι τόσο ιδανικά. Ο π. Φλωρόφσκι έχει σπουδάσει στην αναστροφή την καθημερινή με πιστούς άλλων δογμάτων. Νομίζω ότι είναι πιο ειδικός από ότι οι εισηγητές του Πειραιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαίρη
επειδή με ρωτάτε: όχι δεν είμαι εγώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήη άλλη Μαίρη
Δυστυχώς αγαπητή Μαίρη το ίδιο πρόβλημα είχαν και πολλοί άλλοι. Για να αναφέρω δύο-τρία ονόματα : Αγ. Μάρκος ο Ευγενικός, Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς, Αγ. Νικόδημος Αγιορείτης. Και αυτοί που ζούσαν "Μέσα στην ασφάλεια του συμπαγούς (;) ελλαδικού χώρου (και έτσι) ξέρουν να μιλούν και να χορεύουν" και γι' αυτό δεν τα κατάφεραν καλά στο διάλογο. Ενώ σήμερα εμείς γίναμε κοσμοπολίτες, με την ... καλή έννοια το λέω που έλεγε και ο συγχωρεμένος Κωνσταντάρας μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελικά πάψαμε να προσέχουμε το τι λέγεται, αλλά κοιτάμε το ποιος το λέει και βρίσκουμε χίλιους δυο λόγους να καταστήσουμε κάποιον αυθεντία ή να τον απορρίψουμε. Η αγαπητή Μαίρη μας προσέφερε σήμερα έναν ακόμα : τον κοσμοπολιτισμό, με την καλή ασφαλώς έννοια !
Μία πρόταση στους συντάκτες των Πατρολογιών. Στα κριτήρια αυθεντικότητας να προστεθεί και ο κοσμοπολιτισμός της καλής εννοίας!
Υάκινθε αυτό που γράφεις ότι "Η γνώμη ενός ή περισσοτέρων εναρέτων και αγίων είναι απλώς η γνώμη τους, δεν δεσμεύει την Εκκλησία" ισχύει και για τον π. Φλωρόφσκι ή μόνο για όσους διατυπώνουν αντίθετη άποψη με τη δική σου ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε λένε και εμένα Μαίρη. Κανένας όμως δεν με ρώτησε αν είμαι εγώ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧιλιάδες με το όνομα Μαίρη είναι τί σε έπισε και μας λες ότι είσαι εσύ η άλλη Μαίρη;
Κείμενο του 1954 αλλά με διαχρονική αξία. Το κακό με μας είναι όπως λέει και ο Υάκινθος πως μας αρέσει η μασημένη τροφή. Έτσι ως ανεμοδούρα κατά τον αέρα πάμε και εμείς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆκουσα την εκδήλωση του Πειραιά από το intv.gr με απογοήτευσε ο ξύλινος λόγος. Όλοι μιλούσαν για το χθες λες και δε υπάρχει σήμερα.