Κυριακή 6 Ιουνίου 2010

Ιεροί Κανόνες και Νόμοι Πολιτείας - Παναγιώτης Μαρτίνης


Αγαπητέ Τάσο,
Με θλίψη παρακολουθώ τον τρόπο με τον οποίο ασκεί το έργο της η Ελλαδική Εκκλησία. Δυστυχώς ως «κρατική» Εκκλησία πολλές φορές αγνοεί τους δικούς της νόμους, δηλαδή τους ιερούς Κανόνες και πορεύεται με τους νόμους της πολιτείας. Παράδειγμα η περίπτωση των λεγομένων «Ιερωνυμικών» μητροπολιτών, που εκθρονίστηκαν όχι με απόφαση Συνοδικού δικαστηρίου, αλλά με τις «συντακτικές πράξεις» της δικτατορίας!
Το ίδιο συνέβη πρόσφατα στην περίπτωση του πρ. Αττικής Παντελεήμονα Μπεζενίτη. Έπεσε σε βαρύτατα ηθικά και οικονομικά παραπτώματα. Και τότε, αντί να καταδικαστεί σε καθαίρεση από το Συνοδικό δικαστήριο, εκθρονίστηκε από τη Δ. Ι. Σ. με μια απόφαση του πρ. Υπουργού Παιδείας Απόστ. Κακλαμάνη, που εκδόθηκε με υπόδειξη του Αρχιεπισκόπου Σεραφείμ. Και η υπόθεση τρέχει, υποτροπιάζει, σκανδαλίζει, μέχρι που επεμβαίνει η δικαιοσύνη της πολιτείας, που, ως γνωστόν τον καταδικάζει σε 8 και 6 χρόνια φυλάκιση! Και η διοικούσα Εκκλησία κάνει πως δεν καταλαβαίνει, ενώ τα Μ.Μ.Ε. και ο κόσμος βοούν, ένας μητροπολίτης στον Κορυδαλλό!
Τελικά συνέρχεται το Πρωτοβάθμιο Συνοδικό δικαστήριο, αθωώνει τον έγκλειστο μητροπολίτη και θέτει στο αρχείο το φάκελό του!
Όμως δεν θα χαρεί για πολύ με την υπέροχη απόφαση της η συνοδική «φιλανθρωπία». Ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου θα διατάξει, βάσει του σχετικού άρθρου του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας, την εντός 15 ημερών καθαίρεση του πρ. Αττικής. Έτσι, το ίδιο δικαστήριο, με τα ίδια συνοδικά μέλη, θα σπεύσει να τον καθαιρέσει, για να μην παρανομήσει! Συνέρχεται και το Δευτεροβάθμιο Συνοδικό δικαστήριο, όχι για να εξετάσει την υπόθεση με βάση τους Ιερούς Κανόνες, αλλά απλά να επικυρώσει την απόφαση του Πρωτοβαθμίου Συνοδικού δικαστηρίου, που με βάσει το νόμο του Κράτους καθαίρεσε τον κ. Μπεζενίτη.
Φωνάζει το Φανάρι με το δίκιο του. Ένας αρχιερέας δεν εκθρονίζεται και δεν καθαιρείται με πολιτικούς νόμους, αλλά από την εκκλησιαστική δικαιοσύνη με βάση μόνο τους ιερούς Κανόνες.
Γι’ αυτό ο κ. Μπεζενίτης εξακολουθεί να ταλανίζει την Ιεραρχία, να σκανδαλίζει το λαό και να τρέφει με τα έργα του τα Μ.Μ.Ε. και τους εχθρούς της Εκκλησίας.

Παναγιώτης Μαρτίνης, Θεολόγος

18 σχόλια:

  1. Κύριε Μαρτίνη δεν είναι κάτι το νέο αυτό. Δυστυχώς η Ελλαδική Εκκλησία από την εποχή του Όθωνα μέχρι σήμερα παίζει τον ίδιο ρόλο. Υποτάσσεται πάντα στην κρατική εξουσία. Έχει γίνει ένα με το Κράτος και γι’ αυτό το υπηρετεί πιστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σωστή η θέση σας και η παρουσίαση της υποθέσεως Μπεζενίτη. Οι ιεροί Κανόνες πρέπει να υπερισχύουν των κρατικών. Συγχαίρω για την τόλμη της κριτικής. Είθε η Ελλαδική Εκκλησία να ακούσει την φωνή την Κανονική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Στην εκκλησία μας υπάρχει φτώχεια. Έχουν φύγει οι: Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, Βαρνάβας Τζωρτζάτος, Νικόδημος Βαλληνδράς. Πώς να βασισθούν στους ιερούς Κανόνες αυτοί που ούτε τους γνωρίζουν και όσοι κάτι λίγα γνωρίζουν δεν τους σέβονται; Τα εκκλησιαστικά όπως και τα οικονομικά του κράτους είναι οδυνηρά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η Εκκλησία έχει διαλέξει να είναι υπό την εποπτεία της Ελληνικής Δημοκρατίας. Αυτή την ένδειξη έχουν όλα τα Αρχιεπισκοπικά και Μητροπολιτικά έγγραφα. Οι εκκλησιαστικοί άνδρες είναι μισθοσυντήρητοι του Ελληνικού Δημοσίου. Όλες οι υπηρεσίες της Ελληνικής Δημοκρατίας είναι αρωγές στο έργο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, αστυνομία, στρατός, υπουργεία.
    Αφού θέλει να απολαμβάνει τα Κρατικά προνόμια η εν Ελλάδι Εκκλησία και ο Μητροπολίτης δίνει διαβεβαίωση στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας παρουσία του προϊσταμένου του Υπουργού, και ο ιερέας τοποθετείτε με ΦΕΚ στην θέση του, τότε θα πρέπει να πειθαρχεί και στους νόμους που ο αφέντης Κράτος έχει θεσπίσει.
    Στον Καταστατικό Χάρτη συναίνεσε η Εκκλησία πρέπει να πειθαρχεί σε αυτόν. Τον Κακλαμάνειο νόμο τον ζητιάνεψε η Ελλαδική Εκκλησία, δια του Αρχιεπισκόπου της Σεραφείμ, θα πρέπει να πειθαρχεί σε αυτόν. Εν κατακλείδι φρονώ κ. Μαρτίνη ότι είναι επιλογή της Ελλαδικής Εκκλησίας να είναι υποταγμένη στην Ελληνική Δημοκρατία. Ας απολαύσει τους καρπούς της εξαρτήσεως.
    π. Νεόφυτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κύριε Μαρτίνη "Φωνάζει το Φανάρι με το δίκιο του. Ένας αρχιερέας δεν εκθρονίζεται και δεν καθαιρείται με πολιτικούς νόμους, αλλά από την εκκλησιαστική δικαιοσύνη με βάση μόνο τους ιερούς Κανόνες". ΣΩΣΤΟ !
    Στην περίπτωση των 12 που εκθρονίστηκαν επί Σεραφείμ είχε "φωνάξει" το Φανάρι; ή μήπως σιώπησε ; Μήπως και τότε είχε "δίκιο" ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λίγο υποκριτικό δεν ακούγεται να κατηγορείται η Εκκλησία της Ελλάδος για συμμόρφωση με τους νόμους στους οποίους έχει συμφωνήσει και το Οικουμενικό Πατριαρχείο ;
    Το Πατριαρχείο δε σέβεται τους νόμους της χώρας που ανήκει;
    Βάσει τίνος Ι. κανόνα δικαιούται η Τουρκική Διοίκηση να διαγράφει υποψηφίους ;
    Και μη μου πείτε για ιστορική ανάγκη.
    Γιατί δεν υπάρχουν ιστορικές ανάγκες στην Εκκλησία της Ελλάδος ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. «Πως δε σύνοδον ονομάζειν τολμώσιν, ης κόμης* προυκάθητο και παρήν σπεκουλάτωρ και κομενταρι(ήσι)ος ημάς εισήγεν αντι διακόνων της Εκκλησίας; Εκείνος εφθέγγετο και οι παρόντες εσιώπων, μάλλον δε υπήκουον τω κόμητι* και το κινούν τους δοκούντας επισκόπους υπό της εκείνου βουλής ενεποδίζετο. Εκείνος εκέλευεν, ημείς υπό στρατιωτών ηγόμεθα» Μεγάλου Αθανασίου, Απολογητικός Β, 8,3.

    * Όπου «κόμης» βάλε εισαγγελεύς ή κρατική εξουσία.

    Αριμαθαίος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Οι νόμοι του κράτους προστατεύουν τους νόμους της Εκκλησίας από την αυθαιρεσία των Δεσποτάδων.
    Είδες με τον Μπεζενίτη ; Τελικά οι νόμοι του Καίσαρα επέβαλαν το ουσιαστικό σεβασμό στους κανόνες της Εκκλησίας.
    Αντίθετα στο Πατριαρχείο επειδή δεν υπάρχει ο νόμος του Καίσαρα να επιβάλλει το σεβασμό στους κανόνες, όπως στο Βυζάντιο, υπάρχει η απόλυτη αυθαιρεσία. Ό,τι θέλει κάνει ο ΠΑτριάρχης χωρίς να δίνει λογαριασμό σε κανένα.
    Ψέμματα λέω κ. Μαρτίνη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αριμαθαίε, υπάρχουν πάμπολα πατερικά χωρία που αναφέρονται σε άθλιες Συνόδους αθλίων Επισκόπων χωρίς την παρουσία "κόμητος", ή "σπεκουλάτορος", ή "κομενταρι(ησί)ου". Νομίζω ότι αυτά αρμόζουν περισσότερο στα συμβαίνοντα σήμερα παρά τα περί "κόμητος" κλπ.
    Και δεν εννοώ μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο Σεπτόν Κέντρον.
    Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Καίσαρας ενήργησε κατά φώτιση Θεού και διέσωσε την τιμή της Αρχιερωσύνης.
    ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΘΕΩΡΟΥΝ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΗ ΤΗΝ ΚΑΘΑΙΡΕΣΗ: Να λάβει απολυτήριο και να διοριστεί σε Μητρόπολη του Οικουμενικού Θρόνου ........................
    Επιτέλους, Αυτοί να τον χαίρονται και εμείς να ησυχάσουμε .........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. 11;18
    ΚΑΛΟ - ΠΟΛΥ ΚΑΛΟ
    όλο αλλά προ πάντων η τελευταία πρόταση.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. κ. Μαρτίνη μιλάνε του Φαναρίου για σεβασμό στους κανόνες; Αυτό είναι πρόκληση.
    Μόνο όσους κανόνες τους βολεύουν οι άλλοι είναι γραμμένοι στα υποδήματά τους. Ποιοι δίδαξαν την συμπροσευχή με όλων των κατηγοριών αιρετικούς; Είναι και αυτό σεβασμός στους κανόνες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Γιατί αυτή η πολεμική εναντίον του Πατριαρχείου στα καλά καθούμενα. Κάποιοι έχουν εμπάθεια κατά του ιερού κέντρου της Ορθοδοξίας και με κάθε ευκαιρία ρίχνουν τα βέλη τους.
    1) Ποιος κάλυψε τον κ. Μπεζενίτη όταν οι κασέτες περιόδευαν από ραδιόφωνα σε τηλεοράσεις;
    2) Ποιος απεφάνθη πως οι κασέτες δεν είναι τεκμήριο ενοχής;
    3) Ποιος πλαστογράφησε ψήφους για να λάβει το μεταθετό από την Ζάκυνθο στην Αττική;
    4) Ποιος τον είχε δεξί του χέρι όσο ήταν Αρχιεπίσκοπος;

    Έναν Αρχιερέα τον καθαιρεί το Δευτεροβάθμιο Συνοδικό Δικαστήριο και όχι ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου. Δεν τον χειροτόνησε η Πολιτεία αλλά η Εκκλησία. Να καθαιρεθεί -αν είναι ένοχος- αλλά υπό των αρμοδίων Εκκλησιαστικών Δικαστηρίων με όλα τα προβλεπόμενα και όχι από τα κοσμικά δικαστήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η εκκλησία παίζει έναν κλεφτοπόλεμο με την πολιτεία. Όταν δεν καταφέρνουν οι εκκλησιαστικοί να εκπαραθυρώσουν κάποιους που δεν θέλουν τότε βάζουν την πολιτεία να πάρει την απόφαση. Και όταν η πολιτεία λαμβάνει αποφάσεις δίκαιες τότε η εκκλησία επινοεί τερτίπια εξοντώσεις.
    Όταν η πολιτεία κρίνει ότι αδίκως ο Νικόδημος Γκαζιρούλης απομακρύνθηκε από την θέση του και καλεί την εκκλησία να τον αποκαταστήσει αυτή επινοεί την ακοινωνησία και τον παραμερίζει.
    Όταν η εκκλησία πανηγυρικά αθωώνει για τις περίφημες κασέτες τον Παντελεήμονα Μπεζενίτη επί Χριστοδούλου, και δεν νιώθει την οικονομική κατάχρηση που έχει κάνει, έρχεται η πολιτεία και τον δικάζει. Όμως επειδή είναι φίλος και όμοιός τους δεν τον καταδικάζουν άλλα πανηγυρικά τον αθωώνουν. Παρά την κατακραυγή του κόσμου αυτοί επιμένουν να τον θεωρούν εν ενεργεία Μητροπολίτη. Με περισσό θράσος ο Μπεζενίτης ζητά να ιερουργεί στην Μητρόπολή του και αυτοί το ανέχονται. Και όταν η κρατική δικαιοσύνη ζητά την καθαίρεση του αυτοί δεν τολμούν να πράξουν τα δέοντα με την εκκλησιαστική δικαιοσύνη αλλά παίζουν κρυφτούλι με απώτερο σκοπό την δικαίωση με τα γνωστά εκκλησιαστικά τερτίπια του Μπεζενίτη.
    Όταν ο Οικουμενικός Θρόνος ζητά κανονική δίκη οι ελλαδικοί κωφεύουν. Επιθυμούν την αποκατάσταση του φίλου με κάποιο παράθυρο που θα βρουν εν καιρώ.
    Τον Γκατζιρούλη τον εξευτελίζουν ζητώντας να απαρνηθεί την Κανονικότητα της Αρχιεροσύνης του και τον φίλο όμοιό τους Μπεζενίτη προσπαθούν να τον προφυλάξουν. Κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει.
    Αν η ελλαδική εκκλησία μας είχε κότσια για να μην χρησιμοποιήσω λαϊκότερη έκφραση θα είχε περάσει από τις νόμιμες διαδικασίες της εκκλησιαστικής δίκης και τον Γκατζιρούλη και τον Μπεζενίτη. Όμως είναι ανίκανη τόσα χρόνια επί Σεραφείμ, Χριστοδούλου και Ιερωνύμου Β΄ να χωρίσει σε δύο γαιδάρους άχυρα.
    Τραγική η κατάστασης της αδράνειας και της υπνώσεως. Ας ξυπνήσουν κάποτε προτού ο λαός πάρει την κατάσταση από την απογοήτευση στα χέρια του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Νομίζω πως είσαι μακριά νυχτωμένος 11,18 διότι το Πατριαρχείο δεν ζητά την αθώωση ή την καταδίκη του Μπεζενίτη αλλά την κανονική νόμιμη εκκλησιαστική δίκη την οποία δικαιούται. Οι Αρχιερείς Μέτα το κατηγορητήριο και την ΑΠΟΛΟΓΙΑ του στην εκκλησία ας πράξουν ότι το κανονικό δίκαιο επιβάλει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Εγώ είμαι "νυχτωμένος" και εσύ είσαι ξύπνιος!
    Το πιστεύεις αυτό που γράφεις ότι "το Πατριαρχείο ζητά την κανονική νόμιμη εκκλησιαστική δίκη. Οι Αρχιερείς Μέτα το κατηγορητήριο και την ΑΠΟΛΟΓΙΑ του στην εκκλησία ας πράξουν ότι το κανονικό δίκαιο επιβάλει"
    Τι έκανε το Πατριαρχείο όταν προσέφυγαν οι 12;
    Τι κάνει το Πατριαρχείο όταν καρατομεί τους Αρχιερείς του χωρίς κατηγορητήριο, χωρίς απολογία, χωρίς κανονική δίκη; Δεν τους καταδικάζει αναπολόγητους και χωρίς να δίνει εξηγήσεις σε Κ Α Ν Ε Ν Α ;
    Να αναφέρω παραδείγματα;
    Σεβασμό στη νοημοσύνη μας. Μην εκμεταλλεύεστε την άγνοια του κόσμου.
    Μην προκαλείτε άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Το οικουμενικό πατριαρχείο είναι αυτό που καταστρατήγησε την κανονική τάξη στην περίπτωση του Μεθοδίου Φούγια,του Σπυρίδωνος Παπαγεωργίου και του Νίκου Σωτηρόπουλου!Αφορίζει λαικούς και απομακρύνει επισκόπους από τις επισκοπές τους χωρίς να τηρεί ούτε τα προσχήματα!Αυτό βέβαια δεν απαλλάσσει την Ελλαδική Εκκλησία από την ευθύνη της για τη διάπραξη κανονικών εγκλημάτων όπως στην περίπτωση των 12 εκπτώτων!Και οι δύο Εκκλησίες αμιλλώνται η μία την άλλη στη διάπραξη αντικανονικοτήτων!ΔΥΣΤΥΧΩΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Παναγιώτης Μαρτίνης9 Ιουνίου 2010 στις 3:22 μ.μ.

    Αγαπητέ Τάσο,
    Δεν σχολιάζω και σέβομαι τις απόψεις θετικές και αρνητικές στα κείμενά μου. Θα ήθελα όμως να απαντήσω στο σχόλιο του ανώνυμου 7 Ιουνίου 9.39 π.μ.
    1. Η συγκρότηση «Αριστίνδιν» συνόδου δεν βασίζεται σε ιερούς κανόνες και εκκλησιολογικά δεν νομιμοποιείται. Άσχετα αν στις δύο τελευταίες αναδείχθηκαν αξιόλογοι Αρχιεπίσκοποι όπως ο πολύς Χρυσόστομος Παπαδόπουλος και ο σοφός Ιερώνυμος Κοτσώνης. Είναι γνωστόν ότι και οι εκθρονισθέντες μητροπολίτες εκλέχθηκαν από «Αριστίνδιν» σύνοδο.
    2. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος Α΄ ήλθε σε ρήξι με το Οικουμενικό Πατριαρχείο σχετικά με την εφαρμογή της περίφημης Πατριαρχικής Συνοδικής Πράξεως του 1928, που αφορά στο καθεστώς των λεγομένων Νέων Χωρών και τη διαφορετική συγκρότηση της Δ.Ι.Σ. από αυτή που προβλέπεται από την Πατριαρχική και Συνοδική Πράξη. Τελευταία δεν τον ακολούθησαν και δικοί του Αρχιερείς όπως οι μακαριστοί Μητροπολίτες Χίου Χρυσόστομος Γιαλούρης και Ύδρας Ιερόθεος Τσαντίλης.
    3. Οι εκθρονισθέντες μητροπολίτες των Νέων Χωρών δεν άσκησαν το δικαίωμα του «Εκκλήτου» όπως προβλέπεται σε όρο της Πατριαρχικής Συνοδικής Πράξης. Το δικαίωμα αυτό απέκτησαν και οι μητροπολίτες του κλίματος της Ελλαδικής Εκκλησίας με άρθρο στον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος του 1975, με υπόδειξη του τότε Αρχιεπισκόπου μακαριστού Σεραφείμ (περίπτωση Παντελεήμονα Μπεζενίτη).
    Παναγιώτης Μαρτίνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σας συγχαίρω κ. Μαρτίνη για την αρχοντική σας ευγένεια, «Δεν σχολιάζω και σέβομαι τις απόψεις θετικές και αρνητικές στα κείμενά μου». Ας είναι, ένα παράδειγμα το ήθος σας, προς όλους εκείνους που ανώνυμα και επώνυμα γράφουν μεν, αλλά δεν μπορούν να δεχθούν την αρνητική κριτική. Η απάντησή σας απέδειξε ότι υπάρχει συνέπια στις αρχές σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή