Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010

"Πάντα …. ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω" - Παναγιώτης Μαρτίνης

Παναγιώτης Μαρτίνης
"Πάντα …. ευσχημόνως και κατά τάξιν γινέσθω" (Α’ Κορ. Ιδ’, 40)

Με βάση και αυτή την προτροπή του Αποστόλου Παύλου στους Κορινθίους προχώρησε η Εκκλησία στο που, πως και πότε πρέπει να τελούνται τα μυστήρια και οι ιερές Ακολουθίες.
Τελευταία, όμως, παρατηρείται μια σύγχυση σ’ αυτή την καθορισμένη παράδοση της Εκκλησίας με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται η σημασία και ο σκοπός ορισμένων ιερών Ακολουθιών.
Ενδεικτικά θα αναφερθώ σε μερικές τέτοιες περιπτώσεις:
1. Αγρυπνία: Είναι μια καθαρώς μοναστηριακή Ακολουθία. Καλείται και «παννυχίδα», αφού τελείται, σύμφωνα με το τυπικό της, καθ’ όλη τη διάρκεια της νύκτας. Τέτοιες αγρυπνίες, όντως παννυχίδες, τελούνται στις μονές του Αγίου Όρους και σε όσες ακολουθούν το τυπικό της Αθωνικής πολιτείας. Επομένως, κατ’ ευφημισμό καλούνται «αγρυπνίες» αυτές που τελούνται στους εφημεριακούς ναούς που η διάρκειά τους δεν ξεπερνά το τρίωρο. Έτσι, μια Ακολουθία που είναι μια καθαρή μοναστηριακή, λατρευτική σύναξη, μεταφέρθηκε και στους ναούς των πόλεων, με αποτέλεσμα να παραμένουν κλειστοί την κυριώνυμη ημέρα της γιορτής.
2. Το μυστήριο του Ευχελαίου: Στηρίζεται κυρίως στην προτροπή του Αγίου Ιακώβου του Αδελφόθεου (κεφ. Ε΄, 14-16), που σημειώνει. « … ασθενεί τις εν υμίν; προσκαλεσάσθω τους πρεσβυτέρους της εκκλησίας, και προσευξάσθωσαν επ’ αυτόν αλείψαντες ελαίω ..και η ευχή της πίστεως σώσει τον κάμνοντα, και εγερεί αυτόν ο Κύριος …». Είναι σαφές από τη φράση «προσκαλεσάσθω τους πρεσβυτέρους», ότι το μυστήριο τελείται στο σπίτι του αρρώστου, ο οποίος αδυνατεί να προσέλθει στην εκκλησία. Δηλαδή το μυστήριο έχει σχέση με τη σωματική θεραπεία του ασθενούς, αλλά και με την ψυχική, όταν η ασθένειά του υπήρξε η αιτία κάποιας αμαρτίας. Αφού το σχετικό χωρίο ολοκληρώνεται με τη φράση: «καν αμαρτίας ή πεποιηκώς, αφεθήσεται αυτώ». Σύμφωνα με την εκκλησιαστική παράδοση στους ναούς τελείται το εσπέρας της Μ. Τετάρτης, αφού, σύμφωνα με το υπόμνημα του Τριωδίου «… της αλειψάσης τον Κύριον μύρω πόρνης γυναικός μνείαν ποιείσθαι οι θειότατοι πατέρες εθέσπισαν …». Επομένως, η τέλεση του μυστηρίου σε εβδομαδιαία σχεδόν βάση, αλλοιώνει τη σημασία του μυστηρίου, όπως παραδοσιακά ορίζει η εκκλησία.
3. Ιεροί Παρακλητικοί Κανόνες: Ως γνωστόν, ο μήνας Αύγουστος είναι αφιερωμένος στη Θεοτόκο. Δεκαπέντε ημέρες προ της Κοιμήσεως της ψάλλονται εναλλάξ ο Μικρός και ο Μεγάλος Παρακλητικός Κανόνας, εκτός Σαββάτου και της παραμονής της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος φυσικά δεν αποκλείεται και σε άλλες περιπτώσεις. Όμως, η συχνή επανάληψη των Παρακλητικών Κανόνων σε καθημερινή ή εβδομαδιαία βάση στους Ιερούς Ναούς μειώνει τη σημασία και το σκοπό τους, αφού τελούνται προς τιμή της Θεοτόκου το μήνα Αύγουστο, ειδικά αφιερωμένο στην Κοίμησή Της. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ στον «Επιτάφιο» και στα «Εγκώμια» της Θεοτόκου, που έχουν πένθιμο χαρακτήρα, αν και η γιορτή της Κοίμησης έχει χαρμόσυνο χαρακτήρα, σύμφωνα και με την υμνολογία της γιορτής, όπως άλλωστε και κάθε πανήγυρης Αγίου.
4. Ιερά Λείψανα και Εικόνες: Έχει γίνει συχνή συνήθεια η μεταφορά και η λιτανεία Ιερών Λειψάνων και Εικόνων. Παραδοσιακά τα Ιερά Λείψανα και οι Εικόνες τιμώνται εκεί που «τεθησαύρινται» διότι η συχνή μεταφορά τους αντίκειται στην ιερότητά τους. Προσκυνηματικές επισκέψεις από τα παλιά χρόνια γίνονταν στους Αγίους Τόπους, στους τάφους των Αγίων κ.α. χωρίς η παράδοση να θέλει την μεταφορά των Ιερών Λειψάνων τους. Μάλιστα τους δίνουμε κι ένα κοσμικό χαρακτήρα. Τους αποδίδονται τιμές «αρχηγών του κράτους». Το ίδιο ισχύει και για τις συχνές λιτανείες. Η παράδοση θέλει να λιτανεύεται ο Επιτάφιος την Μεγάλη Παρασκευή, καθώς και ο πολιούχος, έφορος Άγιος κάποιας περιοχής. Οι Άγιοι δεν έχουν ανάγκη από κοσμικές εκδηλώσεις. Έγιναν Άγιοι επειδή υπήρξαν ταπεινοί. Η τιμή που αποδίδεται στη μνήμη τους σκοπό έχει τη μίμηση της βιοτής τους, κατά τον Ι. Χρυσόστομο. Οι λοιπές εκδηλώσεις, δυστυχώς, αλλοιώνουν αυτό το σκοπό.
Με τις παραπάνω εκκλησιολογικές απόψεις δεν επιθυμούμε να τραυματίσουμε την ευσέβεια του πιστού λαού του Θεού.
Πολλές φορές γίνονται καλοπροαίρετα με σκοπό την πνευματική καλλιέργειά του. Όμως αυτό δεν αποκλείει και τη σωστή κατήχηση του λαού δηλαδή πως, πότε, που θέλει η εκκλησία να γίνονται. Έτσι αποφεύγεται και η συχνή κατηγορία της εκμετάλλευσης της ευσέβειάς του!


Παναγιώτης Μαρτίνης, Δρ. Θεολόγος

23 σχόλια:

  1. Γεια σου Μαρτίνη , τσίφτη και καραμπουζουκλήηηη!
    Ωραία τα λες, ευλογημένε μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλές και σωστές θέσεις αλλά αυτό που κυριαρχεί τώρα στην Εκκλησία είναι ο λαϊκισμός και οι μάζωξη των πιστών για εισπράξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευθύνη για όλα αυτά έχουν οι Επίσκοποι που δίνουν το κακό παράδειγμα στους Ιερείς τους αφού αυτοί εκμεταλεύονται την ευλάβεια του κόσμου για να κερδοφορήσουν εις βάρος της πίσστεως

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν διαφωνεί κανένας με την τάξη τηε εκκλησίας. Το ζήτημα όμως είναι η εκκλησία να κατανοεί και τα σύγχρονα προβλήματα. Στις αγρυπνίες νομίζω ότι αρκετοί βολεύονται να πάνε να εκκλησιασθούν ή γιατί το πρωί εργάζονται ή γιατί θα πρέπει να ξυπνήσουν πρωί να πάνε εκκλησία. Θα πρέπει σε όλους τους ναούς των μεγάλων ενοριών που είναι δύο εφημέριοι να θεσπιστεί αγρυπνία κάθε Σαββάτο βράδυ. Ως προς το ευχέλαιο πολλές φίλες και εγώ βολευόμαστε διότι πάω και με την ευχή που διαβάζει ο ιερέας συγχωρούνται οι αμαρτίες χωρίς την εξομολόγηση. Γιατί να καταργηθεί όταν μπορώ πάω και όλα είναι μια χαρά και άφεση αμαρτιών και ευλογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αν καταργηθούν οι λιτανείες σε ναούς πως θα φανού και οι αρχιμανδρίτες να ευλογούν ως επίσκοποι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ευχαριστώ τον εκλεκτό κύριο Μαρτίνη για την Ορθόδοξη ενημέρωση.
    Ο Κύριος να τον ευλογεί και να τον φωτίζει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πολλή καλή αφορμή για γόνιμο προβληματισμό.Δυστυχώς σήμερα η λατρεία έχει έναν εξωτερικό χαρακτήρα, λείπει το εσωτερικό περιεχόμενο που είναι η μαρτυρία της ζώσης σχέσεως της κοινότητος με τον Χριστό. Τα μυστήρια δυστυχώς λειτουργούν ως διαφημίσεις,που βολεύουν ψυχολογικά, συναισθηματικά, αλλά δεν ξεβολεύουν-το τελετουργικό έγινε προαγωγός του ευσεβισμού. Σαν να προσπαθούμε να πείσουμε για κάτι που θα έπρεπε να το έχουμε, αλλά το αγνοούμε,το έχομε χάσει. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και το κήρυγμα και η κατήχηση-ηθικισμός,συνθήματα, βεγγαλικά...είναι τόση η απογοήτευσή μου που δεν μπορώ να συνεχίσω...
    Υάκινθος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Σωστά τα όσα αναφέρει ο κ. Μαρτίνης όμως σήμερα έχει διαμορφωθεί μια κατάσταση η οποία δεν είναι εύκολο να ανατραπεί. Το κακό είναι ότι κυριαρχεί η ασυδοσία δεν μας αρέσει η ουσία των πραγμάτων αλλά πανηγύρι να γίνεται. Είπε κάποτε και ο μακαρίτης ο Χριστόδουλος στα πανηγύρια να μην μαζεύονται πολλοί δεσποτάδες αλλά να είναι λίγοι στην γιορτή του πήγαν και λειτούργησαν 50. Την τάξη την γνωρίζου όλοι όμως και όλοι προσπαθούν με κάθε τρόπο να γεμίσουν την εκκλησία με κόσμο. Οι αγρυπνίες οι αρτοκλασίες τα λαδάκια τραβούν τον κοσμάκη οπότε όλα στο τέλος είναι κατά τάξη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ευχαριστούμε ! Είναι παρήγορο να υπάρχουν άνθρωποι που ΞΕΡΟΥΝ και ΛΕΝΕ την ΑΛΗΘΕΙΑ !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Πρέπει να γράφουν και κάποιοι τις εκκλησιολογικές απόψεις της κανονικής τάξης της Εκκλησίας. Το κακό σήμερα είναι ότι δεν οδηγούν την Εκκλησία οι κληρικοί αλλά ο κυρίαρχος Λαός. Παλαιά ο ιερέας είχε αξία και οι πιστοί τον άκουγαν σήμερα που υπάρχει αρκετό χρήμα ο Λαός αγοράζει και την τάξη της Εκκλησίας. Αφού ο πιστός πληρώνει στην αρτοκλασία της αγρυπνίας γιατί να μην γίνει; Αφού ο Λαός πληρώνει το ευχέλαιο ο κληρικός θα πάει όποτε του πει. Αφού στον λαό αρέσουν τα νταβαντούρια και τα φεστιβάλ γιατί να μην γίνει και μία λιτανεία. Αφού ο Λαός πηγαίνει χαρτάκια για την παράκληση του τάδε αγίου γιατί να ξην πάει ο κληρικός. Τα πάντα άλλαξαν η Λαοκρατία ήλθε στην εκκλησία.
    Ο καλός παπάς της ενορίας μου κάθε πρωτομηνιά πάει σε κάποιο μπαρ και κάνει αγιασμό για να πάνε καλά οι δουλειές. Το μπαρ αυτό ανοίγει μόνο τα βράδια και προσφέρει ποτά και….. Ο καταστηματάρχης πληρώνει ο ιερέας πάει. Μου θυμίζει την ταινία «είναι πολλά τα λεφτά Άρη».
    Αν ο ποιμένας δεν προσέχει τότε τα πρόβατα θα τον οδηγήσουν και αυτόν στον γκρεμό. Είμαι από χωριό και βλέπω πως πήγαιναν τα πρόβατα αν ο βοσκός ήταν μόνιμα πίσω……

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Πολύ σωστά τα λέει ο Κύριος Μαρτίνης. Θέλεις Πάτερ μου να κάνεις αγρυπνία να την κάνεις σωστά να αρχίσεις 7 η ώρα το απόγευμα να διακόψεις την νύχτα 2 με 3 και το πρωί με την ανατολή του ήλιου η θεία λειτουργία όπως προβλέπεται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα. Τα έχει γράψει και ο Φουντούλης αλλά…. δεν χαμπαριάζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Συγχαίρω για το κείμενο. Ορθότατες οι εκκλησιολογικές απόψεις. Δεν μπορεί να υπάρξει αντίλογος δυστυχώς υπάρχει όμως η παράβαση της κανονικής τάξης υπό πολλών μη παραδοσιακών κληρικών και μοναχών.
    π. Νεόφυτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ο κ. Μαρτίνης ορθοτομεί και ορθοφρονεί, για τον απλό λόγο ότι μεταφέρει την ανόθευτη εμπειρία της εκκλησιαστικής κοινότητας. Ας είναι η αναφορά του αυτή για αναθεώρηση κάποιων πραγμάτων που έως τώρα τα αλλοιώσαμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Υάκινθε αν συνέχιζες τον αγωνιώδη σου προβληματισμό νομίζω ότι θα βοηθούσες. Δεν είναι σωστό η απογοήτευση να κυριαρχεί και να ανακόπτει τις σκέψεις μας. Ο χριστιανός δεν πτοείται από τις δυσκολίες, αλλά παίρνει θάρρος και με παρρησία μεταφέρει τους προβληματισμούς του. Αν υπάρχει αυτή η κατάσταση είναι διότι η απογοήτευση ότι είμαι μόνος ποιος θα με ακούσει κυριαρχεί μέσα μας. Αν κάποιος ομιλεί μπορεί να ξυπνήσει τον διπλανό. Αν σιωπά ο ύπνος ο μακάριος ή ο καταστροφικός θα συνεχισθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Υάκινθε, πού πίνεις καφέ, να έρθω και γω το..άνθος να σε γνωρίσω;μου αρέσει ο λόγος σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Συγνώη, οι Ιερείς δεν έχουν Επίσκοπο να τους οδηγεί; κάνουν αυτά που κάνουν εν'αγνοία του Επισκόπου; αν όχι την ευθύνη για την ακαταστασία έχει ο Επίσκοπος που δεν βάζει τάξη στην Επισκοπή του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ποιος είναι αυτός ο χαζοχαρούμενος που με εκνευρίζει με τις αηδίες περί της μη απογοήτευσης;

    Δεν τους μπορώ αυτούς τους τύπους, Παναγία μ'δεν τους μπορώ...τσατάλια μου το κάνουν το σύστημα...

    Δεν τους έχουν έρθει στραβές, δεν τους έχουνε ερθει ανάποδες, ζούνε κάτω από κάποιο κέλυφος προστατευμένοι και μου πουλάνε ψυχική ηρεμία εκ του ασφαλούς και εκ του αδοκιμάστου!

    -Τα χάπια μου! περιστεράκι μου, πού είναι τα χάπια μου!;
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Συμφωνώ με όσα παρατηρεί ο κ. Μαρτίνης. Γίνονται πάρα πολλές "αταξίες" γύρω από τήν θεόπνευστη Λατρεία της Εκκλησίας μας. Πρίν τα γράψω, θέλω πρώτα να τα συζητήσω με τον Επίσκοπό μας, άν και μερικά τα έχω εκφράσει ως σχόλια στο ιστολόγιο αυτό κατά καιρούς.
    Με αγάπη Χριστού
    Νικόλαος Μεσσαλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Συγχαίρω τον κ. Μαρτίνη για τις θέσεις του. Μήπως θα πρέπει να γίνουν κατά τόπους ιερατικά σεμινάρια ώστε ο κλήρος να μαθητεύσει στην Τάξη και την Παράδοση της Εκκλησίας. Συνήθως οι νεότεροι κληρικοί όλο και προσθέτουν κάτι για να καταπλήξουν τον κόσμο. Η ευρυθμία και η ευταξία απουσιάζει από την εκκλησία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Νικόλαε στον ύπνο τους τα βλέπουν οι νεώτεροι; Αμαν πια! Οι μεγαλοπνευματικοί πατέρες τι κάνουν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ας τα γράφουν κάποιοι…..
    Ας τα διαβάζουν κάποιοι….
    Κάποτε ίσος κάτι να διορθωθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Να αγιάσει το χέρι σας κ. Μαρτίνη που τα έγραψε. Ας τα πει κάποιος δημόσια. Όλο και τα λέμε ιδιωτικά. Όμως οι υπεύθυνοι κωφεύουν. Στην λατρεία κυριαρχεί η αταξία. Βλέπεις, κανένας δεν τους έχει μιλήσει για την τάξη και την παράδοση. Ο νεοτερισμός και το κιτσαριό κυριαρχούν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή