Στις μέρες μας το κήρυγμα εμφανίζει διαφορετικό περιεχόμενο. Σημαίνει ασφαλώς την αναγγελία του γεγονότος της σωτηρίας, αλλά επίσης σημαίνει παραίνεση ή διδασκαλία. Ενώ δηλ. παλαιότερα τα δύο τελευταία διακρίνονταν από το κήρυγμα και χαρακτηρίζονταν με ιδιαίτερες ονομασίες (παραινετικό ή διδακτικό) ή αποτελούσαν το περιεχόμενο μιας "ομιλίας" , σήμερα χαρακτηρίζουν κυρίως το περιεχόμενο του κηρύγματος, με έμφαση μάλιστα σ' αυτό που ονομάζουμε ηθικό και κοινωνικό κήρυγμα. Και όμως, σε όλη τη λεγόμενη πατερική περίοδο, η "ομιλία" διακρινόταν από το "κήρυγμα" και γινόταν εκτός θείας λειτουργίας, είτε μετά τη θεία λειτουργία είτε το εσπέρας, οπότε και λεγόταν και "εσπέρια ομιλία". Όλες οι ομιλίες των Πατέρων -είτε για ερμηνεία της Αγίας Γραφής επρόκειτο, είτε για ανάπτυξη δογματικών θεμάτων, είτε για σχολιασμό επίκαιρων καταστάσεων, είτε για κατηχητική διδασκαλία- γίνονταν συνήθως σε εσπερινές συγκεντρώσεις ή ακολουθίες. Επαναλαμβάνω ότι το κήρυγμα με περιεχόμενο αναφερόμενο στη Βασιλεία του Θεού ήταν μέρος της θείας λειτουργίας και γινόταν πάντοτε μετά το ευαγγελικό ανάγνωσμα. Σήμερα η υπόμνηση αυτή, πολύ περισσότερο η καταγγελία ότι η μετάθεση του κηρύγματος στο δεύτερο μέρος της θείας λειτουργίας, σ' αυτό που ονομάζουμε Λειτουργία του μυστηρίου ή Μυσταγωγία, είναι εκτροπή ή και αίρεση, μοιάζει ίσως αφελής. Όχι τόσο οι ιερείς (ή θεολόγοι), όσο μερικοί επίσκοποι που είναι κύριοι υπεύθυνοι της διαφύλαξης του ήθους της Εκκλησίας, δείχνουν να αντιλαμβάνονται τη θεία λειτουργία ως θρησκευτική εκδήλωση και όχι ως φανέρωση -εδώ και τώρα- της έσχατης πραγματικότητας, ως αισθητή ψηλάφηση των εσχάτων. Διακόπτουν τον αίνο, δηλ. τον ύμνο με τον οποίο δοξάζουμε κατά τη διάρκεια του λεγόμενου "Κοινωνικού" τον σαρκωθέντα Κύριο που μας προσφέρεται ως σώμα του και αίμα του, για να αναπτύξουν σκέψεις, στοχασμούς, ερμηνείες ή καταγγελίες ηθικών παρεκτροπών. Ξέρουν ότι πρόκειται για λάθος μέγα, ωστόσο επιμένουν με την αιτιολογία ότι κατά την ώρα του κοινωνικού είναι νεκρός χρόνος -παραλίγο θα έλεγα "βαρετός" χρόνος- που πρέπει να τον ζωντανέψουμε. Δεν νομίζω ότι θα υπερέβαλλε κανείς αν ισχυριζόταν ότι πρόκειται για ματαιόδοξη υπεκφυγή. Και θα μπορούσε να υπενθυμίσει κανείς, στο σημείο αυτό, ότι η ώρα του κοινωνικού αποτελεί κορυφαία στιγμή του Κυριακού Δείπνου. Μαζευτήκαμε γύρω από το Κυριακό τραπέζι για να "φάμε" και να "πιούμε" τον Χριστό, για να συντελεστεί το μυστήριο της Υιοθεσίας, να γίνουμε δηλ. κι εμείς παιδιά του Πατέρα του Χριστού με τη μετάληψη του σώματος και αίματος. Την ώρα ακριβώς που αρχίσαμε να κοινωνούμε, πρώτα οι κληρικοί μέσα στο άγιο βήμα και έπειτα οι πιστοί, με βίαιο τρόπο διακόπτεται αυτή η πράξη για να εκδηλωθεί μια άσχετη πράξη, μια σχεδόν βέβηλη πράξη.
"Διερχόμενοι δια του Ναού- Δ. Μαυρόπουλος"
Υάκινθος.
Σωστές παρατηρήσεις. Τα λέει στις λειτουργικές του παρατηρήσεις και ο Φουντούλης. Το ίδιο στην Επιστασία ο π. Γερβάσιος Παρασκευόπουλος. Ας θυμηθούμε την αλλαγή του Εωθινού το οποίο έβαλε στην θέση του ο μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος. Το κήρυγμα είναι πάντα μετά το Ευαγγελικό ανάγνωσμα, αυτό λέγει η τάξις της Εκκλησίας και η Πατερική Παράδοση. Κάθε τι άλλο είναι παρεκτροπή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν να έχει δίκιο το κείμενο. Θάπρεπε να κάνει υποδείξεις η Ιερά Σύνοδος σχετικά με το περιεχόμενο του κηρύγματος. Ο κάθε κληρικός λέει ότι του καπνίσει τις ιερότερες στιγμές της λατρείας. Δεν το κατανοώ γιατί άμα και θεολόγος κληρικός αυτοδίκαια να είναι και κήρυκας στην λειτουργική σύναξη;
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε
ΑπάντησηΔιαγραφήόπως πάντα θίγεις τα καίρια.Φοβάμαι για σένα!
αλοίμονό σου αν σε ανακαλύψουν οι μεταπράτες της ασχετοσύνης!
γδμ
Ο Υάκινθος όπως πάντα με τις επιλογές του κατηχεί και προβληματίζει. Δεν έχει να φοβηθεί τίποτα διότι μας μεταφέρει τα αυτονόητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΥάκινθε καλώς ήλθες. Ο κ. Μαυρόπουλος αποτυπώνει την ουσία που πρέπει να έχει το κήρυγμα και η ομιλία. Δυστυχώς στην εποχή μας υπάρχουν πολλές θεολογικές συγχύσεις. Είναι αποτέλεσμα του πνεύματος του ηγετικού και όχι του εκκλησιαστικού που κυριαρχεί στον χώρο της εκκλησίας μας. Η αυτοπροβολή των προσόντων του ομιλητού κάνει μέγα κακό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν υπάρχει γδμ φόβος στην έκφραση της αλήθειας.
π. Νεόφυτος
Αν είναι δυνατόν λίγο πριν τη Θεία Κοινωνία να ακούει κανείς απ τον προεστώτα της ευχαριστικακής συνάξεως πώς ονομαζόταν το κρατίδιο των Σκοπίων προ του 1944 και να επιδεικνύονται προς το εκκλησίασμα που ετοιμάζεται να προσέλθει στο μυστήριο μετά φόβου Θεού(και κατά προέκταση και προς τις τηλεοπτικές κάμερες)οι σχετικοί χάρτες της Μακεδονίας!Έχει απόλυτο δίκαιο ο κ.Μαυρόπουλος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟρθή η θέση του κ. Μαυρόπουλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΩΡΑΙΑ ΚΡΙΝΕΤΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΕΣΕΙΣ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιούργιααααα!
ΑπάντησηΔιαγραφή;-)
Καλά τα λέει ο χριστιανός αυτός ο κύριος Μαυρόπαιδος!
Γουστάρωωωωωωω!
"Πε πράμα και για τ'άλλα τα παιδιά!" που θα γραφε και ο Κονδυλάκης.
Πε πράμα Μαυρόπαιδέ μου, και για το ΔΙΣΚΟ,
ΠΟΥ ΤΟΝ ΒΑΖΕΙΣ ΤΟ ΔΙΣΚΟ, Παναγία μ;
ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΙΕΡΟΤΕΡΕΣ ΩΡΕΣ ΤΩΝ ΩΡΩΝ, ΕΛΕΟΣ , ΕΛΕΟΣ, ΖΑΒΑΡΑΚΑΤΡΑΝΕΜΙΑ, ΙΛΕΩΣ Ο ΘΕΟΣ, ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ ΝΑ ΑΚΟΥΜΕΕ ΤΑ ΓΚΛΙΝ ΓΚΛΟΝ ΤΩΝ ΚΕΡΜΑΤΩΝ ή το φρσσστ, των χαρτονομισμάτων;
ΕΛΕΟΣ ΠΑΠΑΔΕΣ, ΕΛΕΟΣ!
Ο ΕΛΕΩΝ ΕΝ ΤΩ ΚΡΥΠΤΩ ΕΣΤΙΝ Ο ΚΑΛΟΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΗΣ...να σας εξομολογηθώ με χαμηλοβλεπούσικο ύφος, η ταπεινότητά μου δίνει στο ναό σε χρόνια βάση κάθε μήνα ένα σεβαστό ποσό.
Και το δίνει ασμένως.
ΟΜΩΣ ΣΤΟ ΔΙΣΚΟ, ΟΥΔΕΠΩ ΡΙΧΝΕΙ ΚΕΡΜΑΤΑΚΙΑ...
ΔΙΟΤΙ...διαολίζομαι αδελφοί να σκέφτομαι οτι τα αργύρια σταύρωσαν το Χριστούλη και τα αργύρια, γκλινγκονίζουν καθ εκάστην ιερουργίαν, έλεος.
Και μια φορά με έκανε ρόμπα δημόσια μέσα στη θεία λειτουργία η επίτροπος που ΔΕΝ έριξαααα,στο δίσκο, το κερματάκι, μα για ΟΝΟΜΑΑΑΑΑΑ!
ΑΔΕΛΦΟΙ, ΞΥΠΝΗΣΤΕΕΕΕ!
ΑΓΙΟΥΤΕ ΓΕΙΤΟΝΟΙ!!!
ΒΟΗΘΕΙΑΑΑΑ!
ΚΑΠΟΙΟΣ ΝΑ ΜΕ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ!
ΦΑΝΗΤΕ, ΡΕ ΛΙΓΟ ΥΠΕΡΑΝΩ ΧΡΗΜΑΤΩΝ!
ΦΑΝΗΤΕ ΡΕ ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΛΑΚΑ!
(ΜΑ ΤΟΣΟ ΠΟΛΥ ΣΑΣ ΚΑΤΕΒΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΒΡΑΚΙΑ ΜΠΡΟΣ ΣΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ;)
ΚΑΙ Ο ΚΥΡΙΟΣ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΩΣ ΘΑ ΣΑΣ ΑΝΤΑΠΟΔΩΣΕΙ!
Τασούκο, περιστεράκι μου ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΠΑΝΤΑ ΧΑΡΟΥΜΕΝΟ ΚΑΙ ΖΟΥΜΠΟΥΡΛΟΥΔΙΚΟ, ΝΑ ΣΚΑΝΕ ΟΙ ΦΘΟΝΕΡΟΙ ΟΛΟΙ!
ΝΑ ΤΟΥΣ ΧΑΛΑΣΕΙ Η ΤΥΦΛΕΟΡΑΣΗΗΗΗ!
ΜΠΑΜ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΔΙΑΟΛΟΚΟΥΤΙ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗ ΦΤΙΑΧΝΕΤΑΙ ΣΤΟΝ ΑΙΩΝΑ!
ΦΙΛΙΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑΑ!
Μπορεί κάποιοι να πικραθούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αλήθεια αυτή είναι.
Όσοι πικραθούν είθε να συμμορφωθούν.
Ποιος είναι αυτός με το τελευταίο, καρτερικό σχόλιο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ τον έχω συμπαθήσει!
Ένας κούκος δεν μπορεί να φέρει την άνοιξη. Μας πήρε πλέον το ορμιτικό νερό του ποταμού. Από το κατρακύλισμα δεν μπορεί κανείς να μας σώσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Θεός να βάλει το χέρι Του.
Πού ήσουν τόσο καιρό Ζουμπουλάκο-Υακινθούλη...;; Ανησυχήσαμε..
ΑπάντησηΔιαγραφή