Ο Χριστιανισμός, θα μπορούσε να πούμε, είναι δυνατόν να συμβολιστεί και να εκφραστεί με ένα σπήλαιο. Μοιάζει με ένα σπήλαιο. Τι θέλουμε να πούμε μ’ αυτό; Ότι είναι ένα πράγμα μυστικό, δεν είναι ένα πράγμα που εντυπωσιάζει εκ πρώτης όψεως. Δεν είναι επιφανειακά σπουδαίο, όπως ένα μεγάλο εργοστάσιο, όπως ένα τεχνικό κατόρθωμα.
Ο Χριστιανισμός, όπως πρωτοπαρουσιάστηκε και στις πραγματικές του ρίζες, είναι ένα πράγμα ταπεινό, αφανές, ήρεμο, που πρέπει να ψάξεις να το βρεις. Όπως ένα σπήλαιο, που είναι στην πλαγιά κάποιου βουνού, θέλει ανίχνευση, ειδικό ανιχνευτή να προσπελάσει τον δρομίσκο, που οδηγεί προς αυτό. Δεν κάνει θόρυβο από μακριά ένα σπήλαιο. Είναι ένα αφανές πράγμα. Θέλει κόπο και μόχθο για να πλησιάσεις και άμα φτάσεις κοντά, πρέπει να σκύψεις να μπεις μέσα.
Είναι κάτι που δεν ελκύει, τουλάχιστον εξωτερικά, ο γνήσιος Χριστιανισμός, όπως μας τον αποκαλύπτει το Ιερό Ευαγγέλιο. Μη κοιτάτε μεταγενεστέρως που έγιναν και λαμπρά οικοδομήματα του Χριστιανισμού, που έχουν και πολυτέλεια και τέχνη: αλλά η ουσία του είναι ή απλότητα των Ποιμένων. Είναι η απλότητα ενός κλαυθμυρίζοντος βρέφους. Είναι η πτώχεια μέσα στο αχούρι ενός στάβλου, μια απίστευτη και συγκλονιστική πτώχεια και αφάνεια, η οποία λες και είναι επίτηδες για να μην ελκύει, να μην εντυπωσιάζει.
Θέλει ειδική προσέγγιση, ειδική προσπέλαση, δεν σου επιβάλλεται με σπουδαίες ρεκλάμες, με θριαμβολογίες, αλλά εάν το θέλεις, εάν το λέει η καρδιά σου, θα μπεις μέσα. Γι’ αυτό ο Γρηγόριος ο Θεολόγος στον πέμπτο θεολογικό λόγο του γράφει για κείνους που αποφασιστικά θέλησαν να εμβαθύνουν, ότι «είσω παρακύψαντες, το απόθετον κάλλος ιδείν ηξιώθησαν και τω φωτισμώ τής γνώσεως κατηυγάσθησαν».
Με άλλα λόγια πρέπει να σκύψω, να ταπεινωθώ, να απεκδυθώ τον πολύ μου ορθολογισμό, τις πολλές μου εσωτερικές σκουριές, όχι μόνον των αμαρτιών, αλλά εν γένει τον ορθολογιστικό τρόπο της σκέψεως, τον τρόπο ζωής που συνήθως θέλει την καλοζωία, την καλοπέραση, τον εγωισμό, όλα αυτά θα πρέπει να τα βγάλω, να τα αποκολλήσω από τον εαυτό μου σ’ αυτό το μονοπάτι, που λέγεται πραγματικός Χριστιανισμός, Ευαγγέλιο, Ιησούς.
|
Αρχιμανδρίτης Ηλίας Μαστρογιαννόπουλος
Ο π. Ηλίας είναι μια μεγάλη θεολογική προσωπικότητα του 20ου αιώνα. Δυστυχώς η κίνηση στην οποία ανήκει δεν τον άφησε να ανοίξει όσο έπρεπε τις θεολογικές του σκέψεις. Η ηλικία του είναι προχωρημένη αλλά δραστηριοποιείτε και σήμερα ως να ήταν νέος. Να του προσφέρει ο Θεός υγεία σώματος και πνεύματος διότι είναι αναγκαίος σε όλους μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως πάντα βαθυστόχαστες και ουσιαστικές οι σκέψεις του π.Ηλία.Ιδιαίτερα στάθηκα στην αναφορά του στον ορθολογιστικό τρόπο σκέψεως και ζωής που μας αγγίζει όλους.Ας ευχηθούμε ο Κύριος να χαρίζει υγεία κατ άμφω στον π.Ηλία που τόσα προσέφερε στον Αμπελώνα Του.Ο εν λόγω κληρικός είχε όλα τα φόντα να κατέχει ένα εκ των υψίστων εκκλησιαστικών αξιωμάτων αλλά δυστυχώς στον τομέα αυτόν κυριαρχούν οι μετριότητες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι μια πνευματική κορυφή. Ο καλύτεροι θεολόγοι της εποχής μας μαθήτευσαν κοντά του. Το μαρτυρούν οι δύο Αρχιεπίσκοποι που στην Ελλάδα δεν μπορούσαν λόγω Σεραφείμ και Χριστοδούλου να βρουν μητροπολιτικό κατάλυμα αλλά το Οικουμενικό Πατριαρχείο τους επέλεξε για ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥΣ. Τι μικρή που είναι η Ελλαδική Εκκλησία. Καθώς και η πληθώρα των διαπρεπών συγγραφέων και καθηγητών που πέρασαν από κοντά του. Ο π. Ηλίας είναι ένας από του ΜΕΓΑΛΟΥΣ της εποχής μας. Όπως επεσήμανε και κάποια άλλη ψυχή υπήρξε πολύ μικρή για πνευματικά ανοίγματα η ομάδα στην οποία μάλλον συναισθηματικά εγκλωβίστηκε και δεν την εγκατέλειψε τότε που έπρεπε.
ΑπάντησηΔιαγραφήπ. Νεόφυτος
Ας αφήσουν μερικοί ψυχοανατόμοι,χρονιάρες μέρες,τις ερμηνείες και τις εκδοχές για την παραμονή του π.Ηλία στη ΖΩΗ.Αυτός κι ο Θεός ξέρουν γιατί έμεινε στη ΖΩΗ.Ας αρκεστούν στα όσα ορθά γράφει στο παρατεθέν σχόλιο και ας αφήσουν τις αυθαίρετες ερμηνείες γιατί το πιο πιθανόν είναι να αδικούν τόσο τον π.Ηλία όσο και την εκλεκτή κίνηση της ΖΩΗΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚανένας δεν είναι στο απυρόβλητο, (26-Δεκ. 11,31) πολύ περισσότερο μια κίνηση η οποία στην τελευταία σελίδα του περιοδικού της κρίνει άλλους και καταθέτη την άποψή της. Ο καθένας μπορεί να την κρίνει την κίνηση της Ζωής τόσο επί των θετικών περισσότερο επί των αρνητικών για να συμμορφωθεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆλλο να μην είναι κανείς στο απυρόβλητο κι άλλο να προβαίνουμε σε εικασίες και αυθαίρετες ερμηνείες για την παραμονή του π.Ηλία στη ΖΩΗ.Ειλικρινά απορώ με την ευκολία με την οποία αποφαίνονται κάποιοι πάνω σ αυτό το θέμα λες κι είναι μέσα στην ψυχή και στο μυαλό του π.Ηλία.
ΑπάντησηΔιαγραφή