Ρεπορτάζ - Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Κολλιόπουλος
Η πόλις των Πατρών εόρτασε με κάθε μεγαλοπρέπεια, λαμπρότητα και εκκλησιαστική τάξη την επέτειο της Ιεράς Μνήμης του Πρωτοκλήτου Αποστόλου Αγίου Ανδρέου. Χιλιάδες πιστών από διάφορα μέρη της Χώρας μας παρακολούθησαν τις θρησκευτικές εκδηλώσεις του διημέρου.
Στο κάλεσμα του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρών κ.κ. Χρυσοστόμου ανταποκρίθηκαν δεκαπέντε Μητροπολίτες οι οποίοι τέλεσαν το πρωί στον Νέο περικαλλή Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέου Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο.
Συγκεκριμένα παρευρέθησαν ο Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος (προέστη), Σπάρτης και Μονεμβασίας κ. Ευστάθιος, Ηλείας και Ωλένης κ. Γερμανός, Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλέξανδρος, Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος, Καισαριανής κ. Δανιήλ, Φλωρίνης Πρεσπών και Εορδαίας κ. Θεόκλητος, Ύδρας, Σπετσών και Αιγίνης κ. Εφραίμ, Πειραιώς κ. Σεραφείμ, Σερρών κ. Θεόκλητος, Σύρου, Τήνου, Άνδρου, Κέας και Μήλου κ. Δωρόθεος, Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Χαλκίδος κ. Χρυσόστομος και Αιτωλίας - Ακαρνανίας κ. Κοσμάς και φυσικά ο οικείος κ.κ. Χρυσόστομος.
Ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος, ενώ ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος ανέγνωσε μήνυμα του ασθενούντος Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου.
Ευχές για ταχεία ανάρρωση ευχήθηκε από άμβωνος και Σεπτός Ποιμενάρχης των Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος.
Ακολούθησε Λιτάνευσις της Τιμίας Κάρας του Πρωτοκλήτου και της Αγίας του Εικόνος στους κατάμεστους από κόσμο δρόμους της πόλεως των Πατρών, οι οποίοι έραναν με άνθη τον Χαριτόβρυτο θησαυρό.
Στο τέλος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος εμφανώς συγκινημένος από την λαοθάλασσα, ευχαρίστησε τους Μητροπολίτες που συμμετείχαν στον θρησκευτικό εορτασμό.
Την Κυβέρνηση εκπροσώπησε η Υφυπουργός Παιδείας κα Φώφη Γεννηματά, ενώ παρέστησαν ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολιτεύσεως κ. Αντώνιος Σαμαράς, ο απερχόμενος Δήμαρχος κ. Ανδρέας Φούρας, ο νέος Δήμαρχος κ. Ιωάννης Δημαράς, ο Νομάρχης Αχαϊας Δημήτριος Κατσικόπουλος, ο νυν Περιφερειάρχης κ. Αναστάσιος Αποστολόπουλος, ο νεοεκλεγείς Περιφερειάρχης κ. Απόστολος Κατσιφάρας, οι βουλευτές Κων/νος Σπηλιόπουλος, Ανδρέας Τριανταφυλλόπουλος, Αθανάσιος Παπαδόπουλος, Μιχάλης Μπεκίρης, Νικόλαος Νικολόπουλος, οι πρώην Υπουργοί Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος και Γρηγόριος Σολωμός, Νομαρχιακοί, Δημοτικοί και περιφερειακοί Σύμβουλοι.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος παρέθεσε δεξίωση προς τιμή των Αρχιερέων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δήμος Πατρέων λόγω της οικονομικής κρίσεως δεν παρέθεσε επίσημο γεύμα.
· Την Δευτέρα παραμονή της εορτής του Αγίου Ανδρέου το απόγευμα, τελέσθηκε Μέγας Πολυαρχιερατικός Εσπερινός μετ΄ Αρτοκλασίας όπου χοροστάτησε και ομίλησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καισαριανής κ. Δανιήλ.
Μητροπολίτης Ναυπάκτου & Αγίου Βλασίου κ. ΙΕΡΟΘΕΟΣ |
Ἡ κάρτα τοῦ οὐρανοπολίτη
Κήρυγμα
κατά τήν πανηγυρική θεία Λειτουργία
κατά τήν πανηγυρική θεία Λειτουργία
τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου
(Ἱερός Ναός Ἁγίου Ἀνδρέου Πατρῶν, 30-11-2010)
Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου
καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου
Εἶναι τιμή καί εὐλογία νά ὁμιλῆ κανείς σήμερα, αὐτήν τήν ἡμέρα στόν μεγαλοπρεπέστατο Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀνδρέου, στήν ἐτήσια μνήμη τοῦ Πρωτοκλήτου Ἀποστόλου, ὁ ὁποῖος εἶναι τό καύχημα τῆς πόλεως τῶν Πατρῶν, ἀλλά καί ὅλης τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, καί μάλιστα νά ὁμιλῆ ἐνώπιον πολυπληθοῦς ἐκκλησιάσματος, πού ἀποτελεῖται ἀπό ἄρχοντες καί ἀρχομένους, ἀπό τόν εὐλαβῆ λαό τοῦ Κυρίου, σέ αὐτήν τήν εὐχαριστιακή σύναξη, πού συλλειτουργοῦν πλειάδα Ἱεραρχῶν καί Κληρικῶν.
Αὐτήν τήν τιμή, τήν ὁποία αἰσθάνομαι δυνατά μέσα μου, τήν ὀφείλω, πέρα ἀπό τόν Θεό καί τόν ἅγιο Ἀνδρέα καί στόν Σεβ. Μητροπολίτη Πατρῶν κ. Χρυσόστομο, τόν πολυαγαπητό ἐν Χριστῷ ἀδελφό πού μοῦ ἀνέθεσε αὐτήν τήν διακονία καί ὁ ὁποῖος εἶναι κόσμημα αὐτῆς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, ἀλλά καί τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, μέ τήν σύνεσή του, τήν ἀγάπη του στόν Θεό καί τήν Ἐκκλησία, τήν κενωτική διακονία του καί τόν ἱεραποστολικό του ζῆλο. Τόν εὐχαριστῶ ἐκ καρδίας.
1. Οἱ τρεῖς πορεῖες
Σκεπτόμενος τήν μεγάλη μορφή τοῦ Ἀποστόλου Ἀνδρέου τοῦ Πρωτοκλήτου, ἀναλογίζομαι τίς τρεῖς μεγαλειώδεις πορεῖες πού πραγματοποίησε στήν ζωή του. Οἱ ἄνθρωποι συνηθίζουν νά κάνουν πορεῖες γιά νά διεκδικήσουν τά δικαιώματά τους καί νά ἐκφράσουν τά δίκαια αἰτήματά τους. Καί ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἔκανε τρεῖς μεγαλειώδεις πορεῖες, τίς ὁποῖες θά ἀναφέρω.
Ἡ πρώτη πορεία του ἦταν πρός τόν Τίμιο Πρόδρομο καί μπορεῖ νά τιτλοφορηθῆ ἀναζήτηση. Ὑπῆρξε μαθητής τοῦ Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ, ὁ ὁποῖος εὑρισκόμενος στήν ἔρημο τοῦ Ἰορδάνου, κήρυττε τήν μετάνοια, ὡς ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιά τήν ἔλευση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ. Ἔτσι, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἦταν ἀπό τούς ἀνθρώπους ἐκείνους πού ἀναζητοῦσαν τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ. Εἶχε ἔντονα πνευματικά ἐνδιαφέροντα. Στούς Ψαλμούς τοῦ Δαυίδ εἶναι γραμμένο: «αὕτη ἡ γενεά ζητούντων τόν Κύριον, ζητούντων τό πρόσωπον τοῦ Θεοῦ Ἰακώβ» (Ψαλμ. κγ΄, 6). Ἀνῆκε, λοιπόν, στήν γενιά πού ἀναζητοῦσαν τόν Χριστό, γιά νά τούς ἐλευθερώση ἀπό τίς δύσκολες καταστάσεις στίς ὁποῖες ζοῦσαν.
Ἡ δεύτερη πορεία τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου ἦταν ἀπό τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο στόν Χριστό καί μπορεῖ νά χαρακτηρισθῆ ὡς εὕρεση. Ἐδῶ σημαντικό ρόλο ἔπαιξε ὁ Τίμιος Πρόδρομος. Ἦταν ἕνας Προφήτης, πού ἔζησε στό μεταίχμιο μεταξύ Παλαιᾶς καί Καινῆς Διαθήκης, πού εἶχε λάβει τό Ἅγιον Πνεῦμα ἀπό τήν κοιλία τῆς μητέρας του, ἐνῶ ἦταν ἕξι μηνῶν βρέφος.
Αὐτή ἡ ἀνακάλυψη φαίνεται καθαρότερα στόν λόγο πού ἀπηύθυνε ὁ Πρωτόκλητος Ἀνδρέας στόν ἀδελφό του Σίμωνα-Πέτρο. Τοῦ εἶπε: «εὑρήκαμεν τόν Μεσσίαν» (Ἰω. α΄, 42). Εἶναι σημαντικός αὐτός ὁ λόγος τοῦ Πρωτοκλήτου. Ὁ Ἀρχιμήδης ὅταν βρῆκε ἕναν νόμο τῆς φύσεως φώναξε σάν τρελός «εὕρηκα, εὕρηκα». Ὁ ἅγιος Ἀνδρέας δέν βρῆκε ἕναν νόμο τῆς φύσεως, ἀλλά τόν δημιουργό τῆς φύσεως, τόν Χριστό. Ἔτσι, καταλαβαίνουμε ὅτι ἡ ἀλήθεια δέν εἶναι «τί», πράγμα, ἀντικείμενο, δέν εἶναι μιά ἀφηρημένη ἰδέα, ἀλλά «τίς», πρόσωπο καί μάλιστα τό πρόσωπο τοῦ Θεοῦ. Κατά τόν ἰδεαλισμό ἡ ἀλήθεια εἶναι μιά ἰδέα –«ἐν ἀρχῇ ἦν ἡ ἰδέα». Γιά τόν ὑλισμό ἡ ἀλήθεια εἶναι ἡ ὕλη –«ἐν ἀρχῇ ἦν ἡ ὕλη». Γιά τόν Χριστιανισμό ἡ ἀλήθεια εἶναι πρόσωπο –«ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος» (Ἰω. α΄, 1).
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος λέγει: «τοῦτο τό ρῆμα ψυχῆς ἐστιν ὠδινούσης τήν παρουσίαν τοῦ Σωτῆρος καί προσδοκώσης τήν ἄφιξιν ἄνωθεν καί περιχαροῦς γεγενημένης μετά τό φανῆναι τό προσδοκώμενον». Ἄς προσέξουμε τά ρήματα «ὠδινούσης» καί «προσδοκώσης» ψυχῆς. Πρόκειται γιά ἕναν πόνο ἐσωτερικό, γιά μιά γέννα, ἀλλά καί γιά μιά νοσταλγία. Γίνεται λόγος γιά σπέρμα πνευματικό πού εἰσέρχεται στήν καρδιά τοῦ ἀνθρώπου καί κυοφορεῖ πνεῦμα σωτηρίας. Δέν ἐνδιέφεραν τόν ἅγιο Ἀνδρέα ἐπίγειες χαρές, ἀλλά οὐράνιες προσδοκίες. Ὠδινοῦσε γιά τήν ἔλευση τῆς Βασιλείας τῶν Οὐρανῶν.
Στήν πορεία αὐτή τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου ἐξαίρεται ἡ σημαντική παρουσία τοῦ Τιμίου Προδρόμου. Ἦταν ὁ Πνευματικός Πατέρας καί διδάσκαλός του, ἀλλά δέν τόν κράτησε γιά τόν ἑαυτό του, δέν ἤθελε νά τόν κάνη ὀπαδό του, ἀλλά τοῦ ἄνοιξε τόν δρόμο γιά τόν Χριστό. Εἶπε δέ ἐκεῖνον τόν ἐκπληκτικό λόγο: «αὐτόν δεῖ αὐξάνειν, ἐμέ δέ ἐλαττοῦσθαι» (Ἰω. γ΄, 30). Ἤθελε νά ἐξαφανισθῆ μπροστά στήν παρουσία τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ τρίτη πορεία τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου εἶναι ἡ πορεία ἀπό τόν Χριστό πρός τόν Σταυρό καί μπορεῖ νά χαρακτηρισθῆ πορεία πρός τήν δόξα. Μαθήτευσε τρία χρόνια κοντά στόν Χριστό, ἔζησε τήν ὀδύνη τοῦ Σταυροῦ καί τήν χαρά τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, ἔλαβε τό Ἅγιον Πνεῦμα τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς καί στήν συνέχεια ἐξῆλθε σέ ὅλον τόν κόσμο γιά νά κηρύξη τό μήνυμα τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ καί αὐτό τό ἔκανε ἕως τήν ἡμέρα τοῦ μαρτυρίου του, ἐδῶ στήν Πάτρα.
Ἔτσι, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἀπό τήν μικρή Παλαιστίνη ἐξῆλθε σέ ὁλόκληρο τόν κόσμο, ἀπό μιά μικρή ἐπαρχία ταξίδευσε, μέ τά πενιχρά μέσα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, στήν Οἰκουμένη, ἀπό δουλοπάροικος πού ἦταν, ἀφοῦ ἡ Παλαιστίνη ἦταν ὑπόδουλη στούς Ρωμαίους, ἔγινε ἐλεύθερος ἐν Χριστῷ καί μαζί μέ τoύς ἄλλους Ἀποστόλους συνετέλεσαν στό νά μεταμορφώσουν τήν ρωμαϊκή αὐτοκρατορία σέ χριστιανική αὐτοκρατορία, πού ἀνέδειξε τέτοιον πολιτισμό. Ὁ ἴδιος δέ ἵδρυσε τήν Ἐκκλησία στό Βυζάντιο καί γι' αὐτό θεωρεῖται ὡς ὁ προστάτης τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
Διερωτᾶται κανείς: Ποιά ἦταν ἡ δύναμη τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου καί τῶν ἄλλων Ἀποστόλων γιά νά κάνουν αὐτήν τήν μεγαλειώδη πορεία πού συνδέεται μέ τήν ἀναζήτηση, τήν εὕρεση καί τήν δόξα; Ἀσφαλῶς ἡ πίστη στόν Χριστό, πού δέν εἶναι μιά ἀφηρημένη ἰδεολογία, ἀλλά σχέση καί κοινωνία μαζί Του. Γιατί, κατά τόν ἅγιο Μάξιμο τόν Ὁμολογητή, ἡ πίστη εἶναι ἐνυπόστατη, «Χριστόν εἶναι φαμέν τήν ἐνυπόστατον πίστιν», καί κατά τόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ ἡ πίστη εἶναι «νόησις καί ὅρασις καρδίας». Τελικά ἡ πίστη εἶναι σχέση καί κοινωνία μέ τόν Χριστό.
Ἔτσι, ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἔκανε τρεῖς θαυμαστές πορεῖες. Ἡ μία πρός τόν Προφήτη τῆς μετανοίας, τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Πρόδρομο, ἡ δεύτερη πρός τόν Χριστό, τόν ἐναθρωπήσαντα Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ, καί ἡ τρίτη πρός τήν Οἰκουμένη, τήν τότε κοινωνία, πού ὁδήγησε πρός τήν σταυρική θυσία καί τήν οὐράνια πολιτεία. Μέ αὐτές τίς πορεῖες, πού εἶναι ἐπαναστατικές, ἔγινε οὐρανοπολίτης.
2. Ἡ δική μας πορεία
Ἡ περίπτωση τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου ὑποδεικνύει σέ μᾶς νά κάνουμε παρόμοιες πορεῖες σέ δύο σημεῖα.
Τό πρῶτον εἶναι στό νά βγοῦμε ἀπό τήν φιλαυτία μας καί νά ὁδηγηθοῦμε στήν φιλοθεΐα καί τήν φιλανθρωπία. Αὐτό οὐσιαστικά ἔκανε ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, ἀφοῦ βγῆκε ἀπό τόν ἑαυτό του, ἀγάπησε τόν Χριστό καί στήν συνέχεια ἀγάπησε ὅλο τόν κόσμο.
Φιλαυτία εἶναι τό κλείσιμο μέσα στόν ἑαυτό μας, εἶναι ἡ ἄλογη φιλία πρός τό σῶμα μας, ἡ κυριαρχία τῆς εὐδαιμονίας, ἡ φυλακή στήν αὐτάρκειά μας. Αὐτή εἶναι μιά φρικτή φυλακή καί γεμίζει τόν ἄνθρωπο μέ φοβία, ἀνασφάλεια, ὑπαρξιακό κενό, ψυχική καί πνευματική μοναξιά, ἀλλά καί μιά ψυχική ἀναπηρία καί ὑπαρξιακή αὐτοκτονία. Εἶπε κάποιος ὅτι κόλαση εἶναι τό νά εἶναι κανείς κλεισμένος σέ ἕνα δωμάτιο καί νά τόν περιβάλλουν ἀπό παντοῦ παραμορφωτικά κάτοπτρα καί νά βλέπη συνεχῶς τόν ἑαυτό του. Ἔτσι, ἡ κόλαση ταυτίζεται μέ τήν φιλαυτία, τό νά μήν μπορῆ κανείς νά δῆ πέρα ἀπό τόν ἑαυτό του.
Ἡ ἀπελευθέρωση ἀπό τήν κόλαση τῆς φιλαυτίας ὁδηγεῖ τόν ἄνθρωπο στήν φιλοθεΐα, δηλαδή στήν ἀγάπη πρός τόν Θεάνθρωπο Χριστό. Τότε ὁ ἄνθρωπος ἐξίσταται ἀπό τόν ἑαυτό του καί ζῆ γιά τόν Χριστό, γεμίζει ἀπό ἀγάπη, πληροῦται ὁ ἐσωτερικός κόσμος του ἀπό φῶς καί ζωή. Τό ἑπόμενο δέ βῆμα εἶναι ἡ φιλανθρωπία, δηλαδή ἡ ἀγάπη γιά κάθε ἄνθρωπο, πού εἶναι δημιουργημένος κατ' εἰκόνα καί καθ' ὁμοίωση Θεοῦ. Ὅποιος ἀγαπᾶ τόν Θεό, ἀγαπᾶ ὁπωσδήποτε καί τόν συνάνθρωπο, τόν ὁποῖο θεωρεῖ ἀδελφό του. Καί εἶναι γνωστός ὁ πατερικός λόγος: «Εἶδες τόν ἀδελφόν σου, εἶδες τόν Θεόν σου», ὅπως εἶναι γνωστός καί ὁ λόγος τοῦ ὁσίου Ἰσαάκ τοῦ Σύρου ὅτι ἡ ἀγάπη εἶναι «καῦσις καρδίας ὑπέρ πάσης κτίσεως».
Τό δεύτερο σημεῖο πού ἐξάγεται ἀπό τήν ζωή τοῦ ἁγίου Ἀνδρέου εἶναι ὅτι ὅταν κανείς ὁδηγῆται μέ τήν βοήθεια κάποιου Προφήτη πρός τόν Χριστό, ὁ ὁποῖος εἶναι τό φῶς καί ἡ ζωή τῶν ἀνθρώπων, τότε λαμβάνει ζωή πού εἶναι ὑπέρβαση τοῦ θανάτου καί δέν φοβᾶται τίποτε, δέν διακατέχεται ἀπό φοβίες, εἶναι ἐλεύθερος ἀπ' ὅλα, δέν φοβᾶται οὔτε τόν θάνατο. Ὁ Χριστός εἶπε στούς μαθητές Του, μεταξύ τῶν ὁποίων ἦταν καί ὁ ἅγιος Ἀνδρέας: «μὴ φοβηθῆτε ἀπό τῶν ἀποκτεννόντων τό σῶμα, τὴν δὲ ψυχὴν μὴ δυναμένων ἀποκτεῖναι» (Ματθ. ι΄, 28).
Μέσα ἀπό αὐτήν τήν πίστη ὁ ἅγιος Ἀνδρέας ἀψήφισε τόν θάνατο καί ἔγινε παγκόσμιος, οὐράνιος ἄνθρωπος, ἀτρόμητος ἐν Χριστῷ. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος ἐξέφραζε αὐτήν τήν κατάσταση γράφοντας: «πέπεισμαι γὰρ ὅτι οὔτε θάνατος οὔτε ζωὴ οὔτε ἄγγελοι οὔτε ἀρχαὶ οὔτε δυνάμεις οὔτε ἐνεστῶτα οὔτε μέλλοντα οὔτε ὕψωμα οὔτε βάθος οὔτε τις κτίσις ἑτέρα δυνήσεται ἡμᾶς χωρίσαι ἀπό τῆς ἀγάπης τοῦ Θεοῦ τῆς ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν» (Ρωμ. η΄, 38-39). Εἶχε μέσα του τόν Χριστό καί δέν τόν διακατεῖχε κανένας φόβος.
Εἶναι θαυμάσιο τό χωρίο τῆς πρός Διόγνητον ἐπιστολῆς τοῦ β΄ αἰῶνος πού ἐκφράζει τήν πίστη τῶν πρώτων Χριστιανῶν. Μεταξύ τῶν ἄλλων γράφεται ὅτι οἱ Χριστιανοί «πατρίδας οἰκοῦσιν ἰδίας, ἀλλ' ὡς πάροικοι· μετέχουσι πάντων ὡς πολῖται, καί πάνθ' ὑπομένουσιν ὡς ξένοι· πᾶσα ξένη πατρίς ἐστίν αὐτῶν, καί πᾶσα πατρίς ξένη». Δηλαδή, οἱ Χριστιανοί ἔχουν πατρίδες, ἀλλά στήν πραγματικότητα ζοῦν ὡσάν νά εἶναι πάροικοι, μετέχουν στήν κοινωνική ζωή ὡς πολίτες, ἀλλά ὅλα τά ὑπομένουν ὡσάν νά εἶναι ξένοι. Κάθε ξένο τόπο τόν θεωροῦν πατρίδα τους, καί τήν πατρίδα τους τήν θεωροῦν ὡς ξένη. Ἄλλωστε, «ἡμῶν γάρ τό πολίτευμα ἐν οὐρανοῖς ὑπάρχει» (Φιλιπ. γ΄, 20). Καί αὐτό συμβαίνει γιατί, πάλι κατά τήν πρός Διόγνητον ἐπιστολή, οἱ Χριστιανοί «ἐπί γῆς διατρίβουσιν, ἀλλ' ἐν οὐρανῷ πολιτεύονται. Πείθονται τοῖς ὡρισμένοις νόμοις, καί τοῖς ἰδίοις βίοις νικῶσι τούς νόμους». Δηλαδή, ζοῦν στήν γῆ, ἀλλά πολιτεύονται στόν οὐρανό, ὑπακούουν στούς νόμους τῆς Πολιτείας, ἀλλά μέ τήν ζωή τους ὑπερβαίνουν τούς νόμους.
Εἶναι ἐξόχως καταπληκτικός ὁ λόγος τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου πού λέγει ὅτι ὁ Χριστιανός δέν εἶναι ἁπλῶς «πολίτης» τοῦ κόσμου αὐτοῦ, ἀλλά εἶναι «ὁδίτης» πρός τό οὐράνιο πολίτευμα. Καί γράφει: «μή εἴπῃς· ἔχω τήνδε τήν πόλιν καί ἔχω τήνδε. Οὐκ ἔχει οὐδείς πόλιν. Ἡ πόλις ἄνω ἐστίν. Τά παρόντα ὁδός ἐστίν». Δηλαδή, οἱ Χριστιανοί θεωροῦν ὡς πραγματική τους πόλη τόν οὐρανό, ἤτοι τήν μετοχή τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ καί διαρκῶς πορεύονται πρός αὐτήν τήν ἔνδοξη πόλη. Ἔτσι, στήν πραγματικότητα εἴμαστε «ὁδῖτες» πρός τήν οὐρανούπολη. Καί αὐτό συνδέεται μέ τόν λόγο τοῦ Ἀποστόλου Παύλου: «οὐ γὰρ ἔχομεν ὧδε μένουσαν πόλιν, ἀλλὰ τὴν μέλλουσαν ἐπιζητοῦμεν» (Ἑβρ. ιγ΄, 14). Εἶμαστε «οὐρανοδρόμοι» καί «οὐρανοπολίτες».
Παρά ταῦτα, ἐμεῖς οἱ σύγχρονοι Χριστιανοί, τά νεώτερα ἀδέλφια τέτοιων μεγάλων ἁγίων καί οἰκουμενικῶν διδασκάλων, ἄν καί ἔχουμε τέτοιους ἁγίους, ὅπως τόν ἅγιο Ἀνδρέα, ζοῦμε πολύ φτωχά, εἴμαστε φοβισμένοι, φοβόμαστε κάθε μικρό ἐχθρό, ἀκόμη καί τήν σκιά μας, εἴμαστε φυλακισμένοι στήν φιλαυτία μας, κλεισμένοι μέσα στά στενά κελλιά τοῦ ἑαυτοῦ μας, διακατεχόμαστε ἀπό ἀνασφάλεια. Φοβόμαστε τόν διπλανό μας, ἀφοῦ τόν κάθε ἄνθρωπο τόν θεωροῦμε ἀπειλή τῆς ὕπαρξής μας, φοβόμαστε τόν διάβολο, τόν Ἀντίχριστο, πράγμα τό ὁποῖο δέν συνέβαινε στούς ἁγίους, γιατί ὅποιος συνδέεται μέ τόν Χριστό καί ἀγαπᾶ τούς ἀδελφούς του δέν μπορεῖ νά φοβᾶται κανέναν, ἀφοῦ κατά τόν Εὐαγγελιστή Ἰωάννη «ἡ τελεία ἀγάπη ἔξω βάλλει τόν φόβον» (Α΄ Ἰω. δ΄, 18).
Εἶναι χαρακτηριστικός ὁ λόγος ἑνός λογοτέχνη πού μιλᾶ γιά τόν σύγχρονο ἀγχώδη ἄνθρωπο καί τόν συγκρίνει μέ τόν Φώτη Κόντογλου, τόν γνωστό Χριστιανό καλλιτέχνη, ὁ ὁποῖος ἐμπνεόταν ἀπό τήν ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Γράφει:
«Στὸ δρόμο περνώντας, βλέπεις χιλιάδες ἀνθρώπους καὶ λές: νεκροταφεῖο κινούμενο εἶναι ὁ δρόμος. Ὅλοι τοῦτοι πέθαναν ἢ θὰ πεθάνουν. Σὰν τὰ πρόβατα, σὰν τὶς ὄρνιθες, καταχτυποῦν μιὰ στιγμὴ τὶς σκόνες καὶ τὰ πεζοδρόμια κι ὕστερα θὰ χαθοῦν, σὰν νὰ μὴν ὑπῆρξαν ποτέ τους. Καὶ ξάφνου βλέπεις ἕναν καὶ τινάζεσαι χαρούμενος. Λές: τοῦτος δὲν θὰ πεθάνει. Τοῦτος ἔχει ψυχή, πιάνει τὴν ὕλη καὶ τὴν κάνει πνεῦμα, τοῦ δόθηκε μιὰ στάλα ἐφήμερη ζωὴ καὶ τὴν κάνει ἀθανασία… τὰ μάτια του λάμπουν κι εἶναι τὰ χέρια του γεμάτα ἀνυπομονησία καὶ δύναμη. Κι ὅταν τὸν παρασφίξει ἡ πίκρα, ἀρχινάει καὶ ψέλνει ἕνα τροπάρι: "Τῇ ὑπερμάχῳ στρατηγῷ τὰ νικητήρια…" ἢ "Σιγησάτω πᾶσα σὰρξ βροτεία…". Κι ἡ πίκρα ξορκίζεται κι ἡ γῆς μετατοπίζεται κι ὁ Κόντογλου, μὲ τὰ σγουρὰ μαλλιά του, μὲ τὰ μεγάλα του μάτια μπαίνει ὁλάκερος στὸν παράδεισο».
Ἔτσι ζοῦν οἱ ἅγιοι, χωρίς φοβίες, χωρίς ἀνασφάλειες, ἀλλά μέ τήν δύναμη καί τήν πληρότητα τῆς ζωῆς. Μέ τόν τρόπον αὐτό ἀντιμετωπίζουν τίς δυσκολίες τῆς ζωῆς, ἀλλά μέ τόν ἴδιο τρόπο ὑπερβαίνουν θαρραλέα καί τόν φόβο τοῦ θανάτου.
Ἀγαπητοί μου,
Πολλοί μᾶς ρωτοῦν γιά τήν κάρτα τοῦ πολίτη πού ἑτοιμάζεται. Βεβαίως, θά ἀποφανθῆ γιά τό θέμα αὐτό ἡ Ἱερά Σύνοδος, ὅπως ἤδη ἀσχολεῖται. Τά ἐπίλεκτα μέλη τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, μερικά ἀπό τά ὁποῖα εἶναι παρόντα σήμερα στήν πανηγυρική αὐτή θεία Λειτουργία, ἔχουν βαθειά αἴσθηση τῆς εὐθύνης, διαθέτουν ἐκκλησιαστικό φρόνημα καί ὀρθόδοξη συνείδηση καί θά ἀποφανθοῦν μέ σοβαρότητα καί ὑπευθυνότητα γιά τό θέμα αὐτό. Καί ἐμεῖς πρέπει νά ἔχουμε ἐμπιστοσύνη στήν Ἱερά Σύνοδο, δέν εἴμαστε «ὡς πρόβατα μή ἔχοντα ποιμένα» (Ματθ. θ΄, 36).
Ὅμως, ἐκεῖνο πού χρειάζεται ἐπειγόντως εἶναι νά λάβουμε «τήν κάρτα τοῦ οὐρανοπολίτη». Οἱ ἅγιοι, ὅπως ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, πορεύθηκαν τήν ὁδό πρός τήν οὐράνια πόλη, ὑπερβαίνοντας ὅλες τίς ἀντίξοες συνθῆκες στήν ζωή τους καί μάλιστα ἀντιμετώπισαν, μέ τήν δύναμη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, μιά σιδηρόφρακτη ρωμαϊκή αὐτοκρατορία πού εἶχε σύμβολα εἰδωλολατρικά καί λάτρευε τόν αὐτοκράτορα ὡς θεό. Οἱ ἅγιοι ἔλαβαν τήν κάρτα τοῦ οὐρανοπολίτη, ἔγιναν οὐρανοπολίτες. Καί ἐμεῖς πρέπει νά τούς μιμηθοῦμε. Αὐτό σημαίνει ὅτι πρέπει νά συνδεόμαστε μέ τόν Χριστό, νά χαραχθῆ τό ὄνομα τοῦ Χριστοῦ στήν καρδιά μας, σύμφωνα μέ τόν λόγο τῆς Ἀποκαλύψεως «καὶ εἶδον, καὶ ἰδοὺ τό ἀρνίον ἑστηκός ἐπὶ τό ὄρος Σιών, καὶ μετ᾿ αὐτοῦ ἑκατόν τεσσαράκοντα τέσσαρες χιλιάδες, ἔχουσαι τό ὄνομα αὐτοῦ καὶ τό ὄνομα τοῦ πατρός αὐτοῦ γεγραμμένον ἐπὶ τῶν μετώπων αὐτῶν» (Ἀποκ. ιδ΄, 1). Αὐτό δέ τό ὄνομα τοῦ Ἀρνίου καί τοῦ Πατρός του στό μέτωπο τοῦ πιστοῦ Χριστιανοῦ δηλώνει, κατά τόν Ἀρέθα Καισαρείας, «ὡς τῷ θείῳ φωτί τοῦ προσώπου αὐτοῦ τοῦ θείου σφραγίζονται, δι' οὗ τοῖς ἀντιτίμοις ἐπί τούτου καί ὀλεθρίοις δαίμοσι φοβεροί γίνονται». Τότε θά ἰσχύη ὁ λόγος τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Ἰωάννου: «Ὑμεῖς ἐκ τοῦ Θεοῦ ἐστε, τεκνία, καὶ νενικήκατε αὐτούς, ὅτι μείζων ἐστὶν ὁ ἐν ὑμῖν ἢ ὁ ἐν τῷ κόσμῳ» (Α΄ Ἰω. δ΄, 4).
Ζώντας αὐτήν τήν ἐν Χριστῷ ζωή στήν Ἐκκλησία, δέν θά φοβόμαστε κανέναν, θά εἴμαστε ἐλεύθεροι ἐν Χριστῷ, θά πορευόμαστε ἀπό τήν φιλαυτία στήν φιλοθεΐα καί τήν φιλανθρωπία, ἀπό τό μικρό περιβάλλον στό ὁποῖο ζοῦμε θά ἀνοιγόμαστε στήν παγκοσμιότητα καί θά γίνουμε οὐρανοπολίτες. Δέν θά βασανιζόμαστε ἀπό τήν «μένουσαν πόλιν», μέ ὅλα τά πτωτικά της φαινόμενα, ἀλλά θά ἐμπνεόμαστε ἀπό τήν «μέλλουσαν πόλιν» (Ἑβρ. ιγ΄, 14) «ἧς τεχνίτης καὶ δημιουργός ὁ Θεός» (Ἑβρ. ια΄, 10).–
Από τα καλύτερα ρεπορτάζ του κ. Κολλιόπουλου, πλήρης η περιγραφή των γενομένων στην πανήγυρη του Αγίου Ανδρέου, και τέλειο το δέσιμο με τις φωτογραφίες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο καλύτερο από όλα το σπουδαίο θεολογικότατο κήρυγμα του μητροπολίτη Ναυπάκτου που είναι πνευματικός θησαυρός. Σας ευχαριστώ για την δημοσίευση. Δεν είμαι Ελλάδα και δεν θα είχα την δυνατότητα να το απολαύσω αν δεν δημοσιευόταν.
Τελικά κ. Κωστόπουλε είσθε «σπουδαίος» Μλόγκερ να σας έχει ο Άγιος Ανδρέας καλά.
Αναγνώστης από Βρυξέλες
Αγαπητέ Αναγνώστη 2:10 π.μ. σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό μέρος μου είναι μια ερασιτεχνική προσπάθεια που ξεκίνησα και την συνεχίζω.
Καλό σας μήνα.
Πράγματι είναι εξαιρετικό το κήρυγμα του Ναυπάκτου Ιεροθέου, όπως πάντα βέβαια.
ΑπάντησηΔιαγραφήευχαριστουμε για την ομορφη προσπαθεια και για τη μεταφορα της γιορτης του αγαπημενου Αγιου μας...νασαι καλα και γερος...
ΑπάντησηΔιαγραφήkαλά ο Γ.Παπανδρέου δεν ήταν εκεί;Δεν τον είδα στο πλήθος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ θΕΌς ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΉΣΕΙ ΤΟΝ ΠΑΤΈΡΑ ΤΟΥ!
Ωραία η εκκλησία δεξιά επάνω του αγίου Ανδρέα.Μου αρέσει ο τρούλλος!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλα μεγαλόπρεπα και ωραία. Όπως αξίζουν στον Απόστολο Ανδρέα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν διαβάσουν την ομιλία αυτή του Ναυπάκτου κάποιοι από τους επαγγελματίες ιεροκήρυκες θα έπρεπε να σταματήσουν να μιλάνε αν έχουν έστω και λίγο τσίμπα. Ας βάλουν οι Δεσποτάδες κάποιους να μαγνητοφωνήσουν αυτούς που κάθε Κυριακή βασανίζουν τα αυτιά μας στους ναούς και τότε θα απαγορεύσουν στο 98% των κηρύκων να μιλούν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαίρη
Μου άρεσε και μένα η παρουσίαση την βρίσκω εκπληκτική. Είδα το ίδιο θέμα σε σε κάποιο πρακτορείο εκκλησιαστικό ειδήσεων. Φρονώ ότι η δικιά σου παρουσίαση Αναστάσιε είναι πολύ καλύτερη. Έχεις τοποθετήσει τις φωτογραφίες στον χώρο που αρμόζει και όχι όπου κατέβουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά στα έγραψα βλέποντας και τα παραπάνω σχόλια.
Αυτό που ήθελα να καταθέσω ήταν ότι η ομιλία του Ναυπάκτου Ιεροθέου με ενθουσίασε. Είναι το κάτι άλλο.
Στον εξαίρετο κ. Κολλιόπουλο ευχαριστίες για την ενημέρωση.
Η ομιλία του Ναυπάκτου είναι απάντηση σε κάποιους που έχουν φοβίες. Οι θέσεις του βασισμένες στην διδασκαλία και την Πατερική εμπειρία της Εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Πάτρα τίμησε τον προστάτη της μεγαλειωδώς. Δεν μπορώ να καταλάβω πως οι Πατρινοί συνδυάζουν την ευσέβεια με την κοσμικότητα. Εννοώ την προσέλευσή κατά χιλιάδες στον άγιο Ανδρέα και κατά χιλιάδες στον καρνάβαλο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σχόλιο του ανωνύμου 5.44 ήταν θέμα συζητήσεως των Αρχιερέων κατά την διάρκεια της Ιεράς Λιτανείας. Μάλιστα, ο Πειραιώς κ. Σεραφείμ ακούστηκε να λέγει, πιστεύω, ότι δεν λαμβάνουν μέρος στις καρναβαλικές εκδηλώσεις για ειδωλολατρικό σκοπό, αλλά για χαβαλέ και διασκέδαση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος έμεινε εντυπωσιασμένος από την προσέλευση κλήρου και λαού στις θρησκευτικές εκδηλώσεις. Ο Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, ο Φλωρίνης κ. Θεόκλητος και ο Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος, για πρώτη φορά συμμετείχαν στον εορτασμό της Ιεράς Μνήμης του Αγίου Ανδρέου.
Φτάνοντας στην Τριών Ναύαρχων, ο Καισαριανής κ. Δανιήλ θυμήθηκε τα μαθητικά του χρόνια, αφού ολοκλήρωσε την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο εξατάξιο τότε 2ο Γυμνάσιο της πόλεώς μας.
Περισσότερα στον Εκκλησιολόγο του Σαββάτου.
Είμαι αδιάθετος με πυρετό και δεν μπορώ να γράψω περισσότερα. Αναστάσιε, παρακολουθώ με ενδιαφέρον τα σχόλια. Αργοπόρησες όμως να κάνεις ανάρτηση και πίεσα αρκετά τον άγιο Ναυπάκτου να μου δώσει νωρίς το απόγευμα την ομιλία του.
Α.Κ.Κ.
Αγαπητέ αδελφέ μη σας ξενίζει το γεγονός της ταυτόχρονης προσέλευσης των Πατρινών στον καρνάβαλο και στον άγιο.Παντού και πάντοτε έτσι συμβαίνει.Η ορθοδοξία για τους πολλούς σημαίνει πανηγύρι,φολκλόρ,έθιμο.Πόσους αγώνες έκαναν φωτισμένοι κληρικοί όπως π.χ. οι μακαριστοί Δρυινουπόλεως Σεβαστιανός και Φλωρίνης Αυγουστίνος προκειμένου να ξεριζώσουν τα οθνεία στοιχεία της λαικής παράδοσης που αντιτίθενται στο πνεύμα του Ευαγγελίου και που κυριαρχούν κατά τον εορτασμούς και τις πανηγύρεις;Στη Φλώρινα ,όπου και κατοικώ, τα Χριστούγεννα,η μητρόπολις των εορτών κατά τον ιερό Χρυσόστομο,συνδυάζεται για τους πολλούς με το παγανιστικό έθιμο της φωτιάς που τόσο καυτηρίασε ο π.Αυγουστίνος.Χιλιάδες λαού συρρέουν σ αυτό απειθώντας στις εγκυκλίους της τοπικής Εκκλησίας επειδή τέρπονται οι αισθήσεις μας παραμονές της μεγάλης εορτής με άφθονο αλκοόλ,πειράγματα κι όλα τα συμπαρομαρτούντα.Και ο μακαριστός Σεβαστιανός έκανε αγώνα για έναν πιο πνευματικό εορτασμό του πανηγυριού στο Μολυβδοσκέπαστο.Επίσης, και παρακαλώ να μη με θεωρήσετε ιεροκατηγορούντα αυτή τη στιγμή, δεν αποτελεί ένα είδος κοσμικής πανηγύρεως η παρουσία ιδίως εν καιρώ λιτότητος τόσων χρυσοστόλιστων μητροπολιτών που φορώντας τα κατάλοιπα του βυζαντινισμού προσδίδουν μία μεγαλοπρέπεια που τέρπει κάποιους και τους απομακρύνει απ το αληθινό πνεύμα εορτασμού του αγίου Ανδρέα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ ωραία η επισήμανση του ανωνύμου 5.44, η οποία ήταν θέμα συζητήσεως των Αρχιερέων κατά την διάρκεια της Ιεράς Λιτανείας. Ακούστηκε να λέει ο Πειραιώς κ. Σεραφείμ ότι δεν πιστεύει οι συμμετέχοντες στις καρναβαλικές εκδηλώσεις να έχουν ειδωλολατρικό σκοπό. Για χαβαλέ και διασκέδαση συμμετέχουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Σιδηροκάστρου κ. Μακάριος, Σάμου και Ικαρίας κ. Ευσέβιος και ο Φλωρίνης κ. Θεόκλητος, έμειναν άναυδοι με την συμμετοχή του κόσμου όχι μόνο εντός του Ναού αλλά και στην Λιτάνευση της Τιμίας Κάρας και της Ιεράς Εικόνος του Αγίου.
Στο ύψος της Τριών Ναυάρχων, ο Καισαριανής κ. Δανιήλ είπε στους Αρχιερείς ότι ολοκλήρωσε την Δευτεροβάθμια εκπαίδευση στο εν λόγο Σχολείο. Δηλαδή στο εξατάξιο τότε 2ο Γυμνάσιο, δεχόμενος ποικίλα σχόλια.
Περισσότερα αγαπητοί μου στον «Εκκλησιολόγο» του Σαββάτου, διότι μια μικρή ίωση με πυρετό δεν μου επιτρέπει άλλα παραλειπόμενα στο Αναστάσιος.
A.K.K.
Σύντομος απάντησις στο σχόλιο 5:44
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι θα πει χιλιάδες στο ένα και χιλιάδες στο άλλο;
1ον οι πατρινοί είναι πολλές χιλιάδες
2ον οι άνθρωποι που τα συμβιβάζουν και τα δυο προσεγγίζοντας με μαγικό τρόπο τη θρησκεία είναι επίσης χιλιάδες
3ον οι άνθρωποι που βλέπουν τον καρνάβαλο ως μια "αθώα" διασκέδαση ειναι επίσης πάρα πολλοί
Άρα ή το ερώτημα είναι ρητορικό ή η ιδεοληψία του συγγραφέως μεγάλη
Αγαπητέ κ. Κολλιόπουλε έχετε δίκιο αργοπόρησα να κάνω την ανάρτηση. Απουσίαζα. Όταν επέστρεψα την επιμελήθηκα αμέσως. Εύχομαι ταχύτατη ανάρρωση. Σας ευχαριστώ για την κατ’ επανάληψη συνεργασία σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι κήρυγμα που αξίζει να διαβασθεί. Δεν έχει κάτι να σου δώσει αλλά έχει πολλά να σου προσφέρει.
ΑπάντησηΔιαγραφή