Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011

Το κράτος φεύγει ο Ιερέας μένει - Κωνσταντίνος Χολέβας

Στις 5 συνταξιοδοτήσεις δημοσίων υπαλλήλων, ένας θα προσλαμβάνεται. Τάδε έφη ΔΝΤ, αυτά προτείνει και η κυβέρνηση, ώστε να ξελαφρώσει ο δημόσιος τομέας από το υπερβάλλον προσωπικό. Υπάρχει όμως λόγος να εφαρμοσθεί ο ίδιος κανόνας και στις χειροτονίες ιερέων; Σαφώς όχι.
Πρώτον, διότι οι ιερείς δεν είναι απλοί δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά θρησκευτικοί λειτουργοί. Αυτό το αναγνώρισε και επισήμως η Πολιτεία εξαιρώντας από τη δικαιοδοσία του ΑΣΕΠ τον διορισμό εφημερίων.
Δεύτερον, διότι τη διακονία και τις πνευματικές, κοινωνικές και διοικητικές υπηρεσίες που προσφέρει ο ιερέας δεν μπορεί να τις προσφέρει οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο με άλλη ιδιότητα. Μπορεί τα κενά που έχει λ.χ. το ΙΚΑ να τα συμπληρώσουμε με διοικητικούς υπαλλήλους που περισσεύουν από μία ΔΕΚΟ, όμως την κενή θέση ιερέως στο χωριό δεν μπορεί να την καλύψει ο μηχανοδηγός του ΟΣΕ ή ο πιλότος της πρώην κρατικής ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ. Μόνο χειροτονημένος από ορθόδοξο κανονικό επίσκοπο κληρικός μπορεί να εκπληρώσει αυτά τα καθήκοντα. 
Τρίτον, διότι οι χειροτονίες κάθε χρόνο ανέρχονται σε λίγες εκατοντάδες, άρα δεν προκύπτει ιδιαίτερη επιβάρυνση του Δημοσίου. Τέταρτον, διότι θα πληγούν κυρίως οι ακριτικές μητροπόλεις που έχουν πολλά κενά.
Πέμπτον, διότι θα υπάρξουν σοβαρές συνέπειες και για τα Πρεσβυγενή Πατριαρχεία μας.
Η Εκκλησία της Ελλάδος έχει αποσπάσει κληρικούς της σε περιοχές ποιμαντικής ευθύνης του Οικουμενικού Πατριαρχείου (π.χ. Γερμανία), αλλά και άλλων Πατριαρχείων, όπως π.χ. στην Αφρική. Αλλά και κατά τρόπο άμεσο πλήττεται το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στο οποίο υπάγονται εκκλησιαστικώς η Κρήτη και τα Δωδεκάνησα.
Πώς θα ζητεί η ελληνική Πολιτεία από την Τουρκία και τη διεθνή κοινότητα να σεβασθούν τα θρησκευτικά, εκπαιδευτικά και ιδιοκτησιακά δικαιώματα του Οικουμενικού Πατριαρχείου, όταν η ίδια θα έχει περιορίσει τη δυνατότητα του Πατριαρχείου να χειροτονεί κληρικούς;
Σε πολλές ακριτικές περιοχές, αλλά και σε ορεινά ή απομακρυσμένα χωριά της υπόλοιπης Ελλάδας, ο παπάς είναι ο μόνος που έχει μείνει κοντά στους λίγους κατοίκους και τους προσφέρει στήριγμα, παρηγοριά, ηθική συμπαράσταση, πνευματική συμβουλή, κοινωνική διακονία. Το κτύπημα της καμπάνας είναι το μόνο που έχει απομείνει σ' αυτούς τους ανθρώπους για να μην απογοητευθούν τελείως και φύγουν. Κάποτε υπήρχε αστυνομικός σταθμός. Τώρα έφυγε και μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες στη γειτονική ή και σε πιο μακρινή πόλη. Υπήρχαν πριν από λίγες δεκαετίες δημοτικά σχολεία, έστω και μονο θέσια ή διθέσια. Εκλεισαν και αυτά. Λειτουργούσε υποτυπωδώς κάποιο γραφείο των ΕΛ.ΤΑ. ή κάποια θυρίδα τραπέζης. Πάνε, έφυγαν, έπεσαν θύματα του συγκεντρωτισμού.
Ο Καποδίστριας και ο Καλλικράτης κατήργησαν και τη βαθμίδα της κοινοτικής αυτοδιοίκησης, που έδινε μία αίσθηση ζωντάνιας στα χωριά. Τώρα ταξιδεύει χιλιόμετρα ο κάτοικος του χωριού για να βρει το δημαρχείο. Στις μεθοριακές περιοχές της Ηπείρου και της Μακεδονίας διαλύθηκαν τα στρατόπεδα ή μειώθηκαν οι στρατιώτες, που έδιναν κίνηση στην οικονομία και αίσθημα ασφαλείας στον πληθυσμό.
Το κράτος, λοιπόν, έφυγε από αυτά τα χωριά. Και τι έμεινε Μόνον ο ιερέας. Δάσκαλος και γιατρός μαζί. Παιδαγωγός και παρηγορητής. Παρών δίπλα τους στις πιο μεγάλες χαρές και τις πιο μεγάλες λύπες. Και θέλουμε τώρα και αυτόν να τον καταργήσουμε; Θέλω να πιστεύω ότι η κυβέρνηση καταλαβαίνει ότι δεν είναι δυνατόν να τα ισοπεδώνουμε όλα στο όνομα του Μνημονίου και του ΔΝΤ.Είμαι βέβαιος ότι υπάρχει η καλή διάθεση και από πλευράς Εκκλησίας και από πλευράς Πολιτείας να βρεθεί λύση.
Μερικοί αγνοούντες ή κακόπιστοι διερωτώνται γιατί μισθοδοτούνται οι ιερείς από το κράτος. Τους εξηγούμε ότι αυτό περιλαμβάνεται στη γραπτή σύμβαση του 1952 μεταξύ της Εκκλησίας της Ελλάδος και της ελληνικής κυβερνήσεως με πρωθυπουργό τον Νικόλαο Πλαστήρα. Τότε η Εκκλησία συμφώνησε να παραχωρήσει το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας που της είχε απομείνει για να ανακουφισθούν οι ανάγκες του λαού μας μετά από την αιματοβαμμένη δεκαετία 1940 1950.Σε αντάλλαγμα η Πολιτεία ανέλαβε τη μισθοδοσία του κλήρου.
Ακούονται, όμως, και διάφορες φωνές που προτείνουν με πρόσχημα την οικονομική κρίση τον λεγόμενο χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας.
Ο καθένας εννοεί ίσως με διαφορετικό τρόπο αυτό τον όρο. Αλλωστε για να υπάρξει χωρισμός πρέπει να προϋπάρχει... γάμος και αυτό δεν ισχύει. Οι ρόλοι είναι διακριτοί στο ισχύον Σύνταγμα. Επειδή, όμως, η συζήτηση εντείνεται στις ημέρες μας, κρίνω σκόπιμο να θυμίσω τις απόψεις ενός έγκυρου νομικού.
Ο διακεκριμένος συνταγματολόγος και σήμερα υπουργός κ. Ανδρέας Λοβέρδος, έγραφε στις 21.5.2000 στον ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΤΥΠΟ τα εξής: Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι δεν πρέπει να υπάρξει διαχωρισμός Κράτους Εκκλησίας. Θεωρούσαμε επιβεβλημένο αυτόν τον διαχωρισμό τον καιρό που στην Ελλάδα είχαμε βαρύτατες προσβολές των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και ειδικά του δικαιώματος της θρησκευτικής συνείδησης. Αυτό το αγαθό πλέον προστατεύεται... Δεν επιθυμώ την Εκκλησία "νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου", όπως τη θέλει ο χωρισμός Κράτους Εκκλησίας.
Επιθυμώ την Ορθόδοξη Εκκλησία ως επικρατούσα στη χώρα μας θρησκεία, να έχει την αναγνώριση του άρθρου 3 του Συντάγματος, με κριτήριο του τι ασπάζεται η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών .
Στη δύσκολη εποχή μας με την πολυσχιδή κρίση κινδυνεύει κοινωνία μας να κυριευθεί από απελπισία και απαισιοδοξία. Η πίστη στον Θεό και η πνευματική συμπαράσταση του ορθοδόξου κληρικού μπορούν να ρίξουν βάλσαμο στην ψυχή του λαού μας.
 Κωνσταντίνος Χολέβας

πηγή: Εφημερίδα «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ» (18.01.2011)

6 σχόλια:

  1. Θα κάνω μία πρόταση την οποία άκουσα από θεολόγο καθηγητή. Τώρα πλέον όπου υπάρχει πρόβλημα επανδρώσεως των ενοριών να σταματήσουν να έχουν θέσεις οι άγαμοι κληρικοί. Να επιστρέψουν όλοι στα μοναστήρια του ώστε να πραγματοποιηθεί και η ακτημοσύνη την οποία υποσχέθηκαν στην μοναχική κουρά. Έτσι θα υπάρξουν πολλές θέσεις κενές για να συμπληρωθούν από εγγάμους εφημερίους.
    Καλό ε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 2.29ΜΜ

    ΑΥΤΟ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΧΕ ΣΥΜΒΕΙ ΠΡΟ ΠΟΛΛΟΥ
    ΔΙΟΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΘΛΙΒΕΡΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ-τῶρα
    σε ενορίες...-
    ΠΟΛΥ ΝΕΩΝ ΣΕ ΗΛΙΚΙΑ,
    ΙΕΡΟΜΟΝΑΧΩΝ,
    ΠΟΥ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΟΥΝ ΠΙΣΤΟΥΣ
    ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΝΤΑΣ ΜΕ BMW,αξίας 60.000ευρῶ...κλπ χλίδες...
    ΟΛΟΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΜΟΝΑΧΟΙ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΠΟΛΥ ΓΡΗΓΟΡΑ ΙΕΡΕΙΣ,ΧΩΡΙΣ ΚΑΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΚΟΥΡΑ...
    ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΝ ΤΩ ΚΟΣΜΩ
    ΚΟΣΜΙΚᾶ ΕΝΤΕΛῶΣ
    ΚΙ ΑΚΟΥΜΕ ΝΑ ΛΕΝΕ ΔΙΑΦΟΡΑ
    -ΚΑΚῶς ΜΕΝ= "ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ" ΔΕ...
    ΚΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΣΚΑΝΔΑΛΙΖΕΤΑΙ
    ΚΙ ΕΜΕΙΣ ΘΛΙΒΟΜΑΣΤΕ ΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ..

    Ο ΚΥΡΙΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΕΛΕΗΣΕΙ ΟΛΟΥΣ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το μυαλό του,του καθηγητή θεολόγίας & εσάς και μια λίρα !!!!!
    Πες . . . στον καθηγητή να ασχολείτε με την δικιά του την "Καμπούρα" & ν' αφήσει των άλλων !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η λίρα στην τράπεζα της Ελλάδος έχει 281,44 ευρώ. Με την απάντησή σου προκαλείς 12 π.μ. Ως γνωστό οι Μοναχοί δίδουν υπόσχεση ακτημοσύνης. Ας ομολογήσουν δημόσια οι Ηγούμενοι των Μοναστηριών πόσοι από τους Μοναχούς που μένουν στα Μοναστήρια καταθέτουν στη Μονή το μισθό;
    Μπορώ να σου αναφέρω πολλά Μοναστήρια που οι Μοναχοί δεν δίνουν τίποτα και κρατούν τους μισθούς για «προσωπικά» έξοδα. Ενώ τρώνε από τα έσοδα της Μονής και παίρνουν τα παχυλά τυχερά από τις ιεροπραξίες που κάνουν. Μήπως θα έπρεπε τις όποιες βαπτίσεις στις Μονές να τις κάνουν έγγαμοι κληρικοί;
    Τον καθηγητή δεν θα τον δω γιατί δεν είναι στην πόλη που μένω. Όμως ας μάθεις να ακούς τις απόψεις των άλλων χωρίς να τους μειώνεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Θα συμφωνήσω γενικώς με τον κ.Χολέβα,αλλά θέλω να παρατηρήσω τα εξής:
    α.Έως πότε θα επικαλούμαστε την υποχρέωση του κράτους να μισθοδοτεί τους ιερείς εξ αιτίας μιας συφωνίας; μέχρι πότε θα υποχρεούται η ελληνική πολιτεία να μισθοδοτεί,εσαεί;
    β.Γιατί η Εκκλησία δεν προβαίνει σε αξιοποίηση της εναπομεινάσης-όντως ελαχίστης πια-περιουσίας της και να μισθοδοτεί τους ιερείς της, διατηρώντας έτσι και την αξιοπρέπειά της (τους).
    γ.Οι άγαμοι πάντοτε υπήρχαν στον κόσμο διακονώντας την Εκκλησία. Το πρόβλημα σήμερα είναι ότι έχουν αυξηθεί απότομα και παράλογα εις βάρος της ποιότητας.Λίγοι άγαμοι και καλοί σε καλή συνεργασία μετά των εγγάμων χωρίς οφφίκια που δεν αντιπροσωπεύουν τίποτα, και προβάλλονται απο μειονεκτικά άτομα ως μέσα εξουσίας καθαρά κοσμικού τύπου.Ο π.Βασίλειος Θερμός έχει αναλύσει το φαινόμενο θεολογικά-ποιμαντικά-ψυχολογικά, αλλά εις ώτα μη ακουόντων. Όταν έδωσε το πόνημά του στον προηγούμενο αρχιεπίσκοπο κυριολεκτικά κατέληξε στον κάλαθο των αχρήστων. Το κείμενο με τίτλο "Αρχιμανδριτισμός, θανάσιμη ασθένεια της Εκκλησίας" του Στ.Ζουμπουλάκη στο βιβλίο "Χριστιανοί στο δημόσιο χώρο" θέτει το χέρι επι των τύπον των ήλων, αλλά κανενός το αυτί δεν ιδρώνει...
    δ.Λέγεται ότι γείτων αρχιερεύς, μεγάλος θεολόγος ως φρονεί,πρότεινε να πληρώνονται απο την πολιτεία μόνον οι αρχιερείς, για την "πλέμπα" των παπάδων του δεν νοιάζεται;
    είναι γνωστον τοις πάσι οτι ακόμη και στις συνεδριάσεις της Ι.Συνόδου η πλειονότητα των Ιεραρχών ενδιαφέρεται-χωρίς προσχήματα- για τις πανηγύρεις και για τις στολές...
    ε.Οι μητροπολίτες και οι ιερές μητροπόλεις δεν ελέγχονται και δεν λογοδοτούν σε κανένα για την διαχείριση και τα πεπραγμένα τους. Διοικεί μια "κλίκα" κληρικών και οι λοιποί κληρικοί είναι ανύπαρκτοι ...απλά "βουλώνουν" τρύπες, τη συναινέσει ή τη ενόχω σιωπή και των συλλόγων των κληρικών. ήδη κινητοποιουνται κληρικοί για την σύμπηξη άλλων συνδέσμων που θα απαιτήσουν την συμμετοχή τους στα δρώμενα της Εκκλησίαστικής ζωής για την ομολοποίησή της και την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης της Εκκλησίας στους πιστούς.
    ..έπεται συνέχεια...
    "Ορθόδοξος Καθολικώς Διαμαρτυρόμενος"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σωστά τα όσα έγραψες.
    Έχεις δίκιο 10,51.

    ΑπάντησηΔιαγραφή