Τετάρτη 23 Φεβρουαρίου 2011

Γυναίκες στην Εκκλησία - π. Αλέξανδρος Σμέμαν

ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ π. Αλεξάνδρου Σμέμαν

Σάββατο, 11 Οκτωβρίου, 1980

Στο Κρέστγουντ – πρώτη γκρίζα, υγρή, πραγματικά φθινοπωρινή μέρα – μια μέρα για να μείνει κανείς μέσα. Συνεχίζω να παλεύω με την αποτρόπαια γρίππη μου.
Σήμερα το πρωί, η Λ. κι εγώ είχαμε μια από τις συνηθισμένες, ευχάριστες “διαμάχες” μας. Στην πραγματικότητα είναι περισσότερο μια ζωντανή συζήτηση παρά μια διαμάχη (απλώς έτσι την ονομάζουμε), γιορτάζοντας έτσι την ελευθερία του Σαββατιάτικου πρωινού. Συζητούσαμε για τις γυναίκες στην Εκκλησία (η Λ. πήγε σε μια συνάντηση που είχε διοργανώσει στο Σεμινάριο ο πατήρ Θωμάς, ως προετοιμασία για μια γυναικεία συνδιάσκεψη που θα γινόταν στο Κλήβελαντ, πριν από την Παναμερικανική Σύνοδο). Οι “θέσεις” μας (ad hoc):
 Πρέπει όλη αυτή η συζήτηση ν' απελευθερωθεί από τον κληρικαλισμό, την εκκλησιαστικότητα (με την άσχημη σημασία της λέξης, δηλαδή τη στροφή της Εκκλησίας προς τον εαυτό της), τα δικαιώματα της γυναίκας στην Εκκλησία, τι μπορεί να “κάνει” μια γυναίκα, ποια μπορεί να είναι η διακονία της στις υπάρχουσες ιερατικές δομές. Όλα αυτά τα “προβλήματα” είναι αδιέξοδα, επειδή όλα στηρίζονται στην κατηγορία των “δικαιωμάτων”, της πάλης, κ.λπ.
 Η αναγωγή της ζωής αποκλειστικά σ' απρόσωπες και “αντικειμενικές” δομές είναι το αμάρτημα του ανδρικού κόσμου, της ανδρικής αντίληψης για τη ζωή (Μαρξ, Φρόυντ). Γι' αυτό και το κύριο λάθος του σύγχρονου φεμινισμού είναι η αποδοχή αυτών των δομών: ο αγώνας για να βρει κάποιος τη θέση του στον κόσμο, στην Εκκλησία, στην κυβέρνηση, κ.λπ.
 Η γνήσια αποστολή των γυναικών είναι να δείξουν την ανεπάρκεια, τη μονομέρεια, και συνεπώς την τρομακτική ζημιά και το κακό που προκαλείται από την αναγωγή της ζωής σε “δομές”.
 Η γυναίκα είναι η ζωή, δεν σχετίζεται απλώς με τη ζωή, έτσι ώστε αποστολή της είναι να επαναφέρει τον άνδρα από τη μορφή στο περιεχόμενο της ζωής. Οι ιδιότητές της, που a priori δεν ανήκουν στις “ανδρικές” αναγωγές της ζωής, είναι η ομορφιά, η αγνότητα, το βάθος, η πίστη, η διαίσθηση. Αυτές δεν υπάρχουν· και το πιο σημαντικό είναι πως δεν μπορούν να υπάρξουν στον Μαρξισμό, στον Φροϋδισμό, ή στην κοινωνιολογία, κ.λπ.
 Ο άνδρας προσβλέπει σε κανόνες· η γυναίκα γνωρίζει τις εξαιρέσεις. Αλλά η ζωή είναι μια συνεχής εξαίρεση από τους κανόνες. Οπουδήποτε υπάρχει γνήσια ζωή, εκεί βασιλεύει όχι ένας κανόνας, αλλά μια εξαίρεση. Ο άνδρας αγωνίζεται για κανόνες. Η γυναίκα διαθέτει μια ζωντανή εμπειρία της εξαίρεσης.
 Η “εξαίρεση” είναι το βάθος του Χριστιανισμού ως ζωής. Στη ζωή που δημιουργήθηκε και δόθηκε από τον Θεό, τα πάντα είναι μια εξαίρεση επειδή τα πάντα είναι μοναδικά, ανεπανάληπτα, μια πηγή που πηγάζει από τα βάθη.
 Το σεξ αποτελεί τον “κανόνα”, η αγάπη είναι η εξαίρεση. Ο νόμος της ζωής και η αλήθεια της ζωής είναι η αγάπη και όχι το σεξ.
 Ο άνθρωπος δεν καλείται να εφαρμόσει κανόνες, αλλά καλείται στο θαύμα της ζωής. Η οικογένεια είναι ένα θαύμα. Η δημιουργική εργασία είναι ένα θαύμα. Η Βασιλεία του Θεού είναι ένα θαύμα.
 Η Θεοτόκος δεν μπορεί να “στριμωχθεί” σε κανένα κανόνα. Η αλήθεια για την Εκκλησία βρίσκεται σ' Αυτήν κι όχι σε κανόνες.
Στον βαθμό που ο άνδρας παραμένει μόνο άνδρας, παραμένει πάνω απ' όλα πληκτικός, γεμάτος αρχές, “ανδρικός”, καθώς πρέπει, λογικός, ψυχρός, χρήσιμος· γίνεται ενδιαφέρων μόνον όταν ξεπεράσει τον μάλλον διασκεδαστικό ανδρισμό του. Ο άνδρας είναι ενδιαφέρων ως παιδί ή ως ηλικιωμένος, και είναι μάλλον τρομακτικός ως ενήλικας, στην κορυφή της ανδρικής ηλικίας, της ανδρικής δύναμης.
Η αγιότητα και η δημιουργικότητα του άνδρα βρίσκεται πάνω απ' όλα στην άρνησή του σε οτιδήποτε ιδιαίτερα “αρσενικό” μέσα του.
Στην αγιότητα, αυτό που ενδιαφέρει το λιγότερο είναι η “αρσενικότητα” του άνδρα.
Ο Χριστός είναι το αγόρι, ο μονογενής Υιός, το Παιδί της Παναγίας. Απουσιάζει απ' Αυτόν η κύρια έμφαση, το κύριο είδωλο του άνδρα – η αυτονομία του. Η εικόνα του βρέφους Χριστού στην αγκαλιά της Μητέρας Του δεν είναι απλώς η εικόνα της Σάρκωσης. Είναι η εικόνα της ουσίας του Χριστού.
Πρέπει να τα γνωρίζουμε και να τα νιώθουμε όλα αυτά όταν συζητούμε το θέμα των γυναικών στην Εκκλησία. Η Εκκλησία απορρίπτει τον άνδρα που οχυρώνεται πίσω απ' την αυτάρκεια, την δύναμη, την αυτοδικαίωσή του. Ο Χριστός διακηρύσσει: “Ἀρκεῖ σοι ἡ χάρις μου· ἡ γάρ δύναμίς μου ἐν ἀσθενείᾳ τελειοῦται” (Β' Κορινθ. 12,9).

επιμέλεια, γ.χ.γ

13 σχόλια:

  1. ΗΜΑΡΤΟΝ.

    ΕΥΛΟΓΗΣΟΝ.

    ΔΕΝ ΑΝΑΠΑΥΕΤΑΙ η ψυχή μου
    με τέτοια κείμενα...

    εκφράσεις εντυπωσιασμοῦ
    που εμπεριέχουν σύνδρομο
    i wannabe
    wiser than all of you...

    συγνώμη, αλλά προτιμώ τους Αγιους
    Ιωάννη Χρυσόστομο,Αγιο Βασίλειο κι όλους τους άλλους Αγιους.

    σμέμαν,νόου θένκ γιου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κάτι δεν πάει καλά….
    Ο γ.χ.γ. προσφέρει αφειδώς υλικό στην φαρέτρα της υπερατλαντικής δυνάμεως.
    Ξένο δάκτυλο βλέπω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Επιλογή που λέει πολλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σκέψεις και θέσεις που προβληματίζουν θετικά.

    Πρέπει να συζητάμε και θέματα με τα οποία δεν συμφωνούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τελικά οι άνθρωποι που θρησκεύουν δεν αποφεύγουν τον πειρασμό να δογματίζουν. "Ο μη ών μετ' εμού κατ' εμου εστι " δεν είναι κανόνας. Γιατί τόσο πάθος με τον Σμέμαν; οι δρόμοι που οδηγούν στο Θεό είναι τόσοι πολλοί και διαφορετικοί όσοι ο καθένας μας, γιατί υποχρεωτικά πρέπει να χωρέσουμε σε καλούπια; ο Σμέμαν για πολλούς είναι δάσκαλος και οδηγός αδιαμφισβήτητος που ως άνθρωπος θα έχει και αντιλήψεις εσφαλμένες. Εν κατακλειδι ευχαριστούμε για τα απανθίσματα που ανεβάζετε στο ιστολόγιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τα πάντα είναι προς οικοδομή. Είναι καλό να διαβάζεις κάτι το οποίο σου δημιουργεί σκέψεις προβληματισμούς και προκαλεί συζήτηση. Το κείμενο αυτό τα έχει όλα τούτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πως θα ήθελα να μπορούσα να ανταλλάξω σκέψεις και στοχασμούς με κάποιο χαρισματούχο θεολόγο όπως ο πατέρας Αλέξανδρος. Την αξία των κειμένων του αποδεικνύουν οι πολλές εκδόσεις των βιβλίων που κυκλοφορούν και ωφελούν. Γιατί να μην γίνουν και εδώ σεμινάρια θεολογικού προβληματισμού όπως ατό που μας περιγράφει ο πατήρ. Στην Ελλάδα μας υπάρχουν θεολόγοι που μπορούν να μας διδάξουν και να μας ανοίξουν νέους ορίζοντες σκέψης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ευχαριστουμε για την νεα αυτη αναρτηση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κι αλλα κι άλλα κι άλλα όσα μπορείτε περισσότερα. Να είστε καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Το διάβασα από αναδημοσίευση στην Αγία Ζώνη την επιλογή αυτή και αισθάνθηκα την ανάγκη να σας ευχαριστήσω. Πλούτισα τις γνώσεις μου. Θα επιθυμούνα να διατυπώσω κάποιες απορίες. Όμως ο μακάριος π. Αλέξανδρος δεν μπορεί να απαντήσει.
    Ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο Σμέμαν είναι από τους καταξιωμένους Θεολόγους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. 1:07 θα σοῦ απαντήσει ο Κύριος μας,
    εν καιρῶ....
    αρκεί να έχεις ῶτα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ο γχγ μας είχε παρουσιάσει ως τώρα από τον χώρο αυτό ποιήματα. Όλα αξίζουν, έχουν βάθος και με τις αφορμές που προσφέρουν, ανοίγουν δρόμους σκέψεις. Ορισμένοι από τους στίχους του είναι ανεπανάληπτοι.
    Το Ημερολόγιο του π. Σμέμαν το έχω διαβάσει. Η υπογραφή της επιμέλειας με έκανε να προσέξω την παρουσίαση.
    Πρέπει να υπενθυμίσω ότι ο π. Σμέμαν γράφει ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ στο οποίο καταθέτει απόψεις και σκέψεις και όχι ΘΕΣΕΙΣ. Αυτό διαφεύγει από ορισμένους και αρχίζουν τα αφοριστικά. Στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, στην διαδρομή των 21 αιώνων, πάντα υπήρχε η ελευθερία της σκέψεως. Δεν έχει θέσει η Ισπανική νοοτροπία των παπικών αφορισμών στην Εκκλησία. Πότε δεν δέχθηκε Ιεροεξεταστές και πυρά η Ορθοδοξία.
    Ο γχγ παρουσιάζοντας το κείμενο, μας κάνει την επισήμανση ότι αποτελεί τμήμα του Ημερολογίου. Όλα όσα γράφει ο Σμέμαν είναι σκέψεις για γόνιμο διάλογο.
    Ας πάρει ο καθένας ότι ωφέλιμο μπορεί.
    Στις απορίες ας συζητήσει με κάποιο που γνωρίζει.
    Τις αντιθέσεις ας τις καταγράψει.
    Όλα τα υπόλοιπα -συγνώμη- αλλά μου θυμίζουν σκοτεινές μέρες της μεσαιωνικής Παπικής ιστορίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή