Πνεῦμα καί πνευματικότης, παιδεία καί Ἐκκλησία, γράμματα καί πίστις συνιστοῦν δύο ὄψεις ἑνός καί τοῦ αὐτοῦ νομίσματος, ἀποτελοῦν διττάς κατόψεις τοῦ ἰδίου πολυτίμου μαργαρίτου καί εἶναι αἱ δύο κόψεις τῆς αὐτῆς διστόμου μαχαίρας τοῦ τε ἀνθρωπίνου λόγου καί τοῦ Θεανθρωπίνου Λόγου. Ἡ Ἐκκλησία τυγχάνει ἀπαράμιλλος καί ἀναντικατάστατος θεματοφύλαξ τῆς παιδείας τοῦ Γένους ἡμῶν οὐχί ἐν κοσμικῇ ἐννοίᾳ ὡς δῆθεν ἐνδιαφερομένη διά τήν χρησιμότητα τῆς μορφώσεως, ἀλλ᾿ ἐκ βαθυτέρων λόγων καί μάλιστα ἐκ τοῦ ἀδιαμφισβητήτου γεγονότος ὅτι πᾶς λόγος ἀνθρώπου καταυγάζεται ἀπό τόν Θεῖον Λόγον, δεδομένου ὅτι ὁ ἄσαρκος ἀνθρώπινος λόγος δεῖται τῆς ζωοποιοῦ δυνάμεως τοῦ ἐνσάρκου Λόγου τοῦ Θεοῦ. Ἐφ᾿ ὅσον τό γράμμα ἀποκτείνει καί τό πνεῦμα ζωοποιεῖ, ἕπεται ὅτι ὁ ἔνσαρκος Λόγος εἶναι τό πνεῦμα τοῦ ἀσάρκου λόγου πάσης ἀνθρωπίνης διανοίας.
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος
BRHKA AYTO...
ΑπάντησηΔιαγραφή- Η γνωστική προσέγγισις του Θεού γίνεται μόνον δι'εξομοιώσεως της ιδίας ζωής προς Αυτόν.
Το «ιδείν τον Θεόν» εξισούται προς «το ακολουθείν τω Θεώ», και τούτο προς το να γίνει τις αγαθός, όπως είναι ο Θεός: «Αγαθόν γαρ αγαθώ ουκ αντι-βλέπει, αλλ'έπεται» (4:121).
Βασική, θεολογική, αρχή του είναι:
«Το Όμοιον προσεγγίζεται διά του Ομοίου» και ο Καθαρός διά καθαρού του (1:149 εξ.).
Συνεπώς όλα τα ιδιάζοντα γνωρίσματα της Χριστιανικής υπάρξεως προσδιορίζουν, πολλώ μάλλον, και την θεολογούσαν ύπαρξιν.
Ορθοδόξως και αιρετικώς θεολογείν κατά Γρηγόριον Νύσσης
+