Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011

Μπροστά στους ήρωες. 25 Μαρτίου 2011 - Γ. Δ. Μαρκάκης

Κάθε φορά που -εδώ κι 190 χρόνια- πλησιάζει η επέτειος της εθνικής μας επανάστασης του 1821 τρέχουμε να ξεσκονίσουμε τη μνήμη μας, να θυμηθούμε εκείνα που συνέβησαν τότε για να αλλάξει ο ρους της ιστορίας μας.
Φοράμε την φορεσιά της αγάπης στην πατρίδα, κρεμάμε πάνω στο στήθος μας τα στολίδια της συγκίνησης, ασκούμε το μυαλό και το λόγο μας σε λόγους εθνικής περηφάνιας και στεκόμαστε δίπλα σε κείνους που πολέμησαν για να μας χαρίσουν  τη λευτεριά μετρώντας το μπόι μας δίπλα στο δικό τους σαν τα παιδιά που κοιτάζουν πόσο μεγάλωσαν μετρώντας το ύψος τους με μέτρο το μπαμπά τους. 
Έπειτα, βάζουμε ξανά τις φορεσιές της ψυχής μας στη ντουλάπα της λήθης και βιαστικά ξαναχωνόμαστε  στα ρούχα της καθημερινότητας με την ίδια συστολή και ενοχή με την οποία θα εμφανιζόμασταν σε μια τράπεζα με φουστανέλα για να διαπραγματευτούμε το δάνειό μας.
Μεγάλοι λόγοι, μικρά ή καθόλου έργα. Ιδανικά που ξέμεινα απελπιστικά άδειες λέξεις, ήρωες που μοιάζουν να μιλούν μια ακαταλαβίστικη διάλεκτο, ιδέες που μοιάζουν να μας είναι τόσο χρήσιμες στην καθημερινότητά μας όσο και οι μαγικές ικανότητες των ηρώων των παραμυθιών. Ίσως γι αυτό στις μέρες μας βαλθήκαμε να πείσουμε τους εαυτούς μας πως οι πατεράδες μας, οι άνθρωποι που γέννησαν, που πραγμάτωσαν το 21 δεν ήταν στ’ αλήθεια τίποτε διαφορετικό από το κακομοίρικο παρόν μας.  Συστηματικά πληθαίνουν οι φωνές που επιμένουν στανικώς να μας πείσουν πως ήταν γεμάτοι ελαττώματα, πως άλλο δεν έκαναν παρά να τρώγονται μεταξύ τους όπως καληώρα εμείς, πως πάνω απ’ όλα βάζαν το μικροσυμφέρον τους σα γνήσιοι δικοί μας πρόγονοι,  πως δανείζονταν ξεδιάντροπα απ’ τους ξένους κι ύστερα τρώγανε τα δανεικά σε μισθούς και σε λαδώματα.
Από την άλλη πάλι υψώνονται φωνές που επιμένουν πως κείνοι που μεγαλούργησαν το 21 ήταν καθ’ όλα άμεμπτοι όντα υπερκόσμια, χωρίς ελαττώματα, με μόνο σκοπό τους το κοινό καλό. Πώς στην ευχή τα παιδιά και τα εγγόνια τους, όλοι μείς, πήραμε το στραβό το δρόμο; και κυρίως πώς εξηγούνται όσα λάθη εκείνοι αποδεδειγμένα έκαναν; Πού είναι λοιπόν η αλήθεια;
Νομίζω πως σαν έθνος περνάμε στην εφηβεία μας. Από την παιδική μας βεβαιότητα πως οι πατεράδες μας ήταν τέλειοι και υπέροχοι, περάσαμε στο άλλο άκρο, στην απόλυτη αμφισβήτησή τους, στην απομυθοποίηση και στον έλεγχό τους μέχρι υπερβολής.
Καιρός είναι να σκεφτούμε ως ώριμοι. Να κατανοήσουμε ότι οι ήρωες, αλλά και οι καθημερινοί άνθρωποι της επαναστάσεως του 1821 ήταν όπως όλοι οι ήρωες όλης της ανθρωπότητας. Είχαν τις αδυναμίες και τα ελαττώματά τους, είχαν τις διχόνοιες και τις έριδές τους, είχαν τα συμφέροντα και τις υστεροβουλίες τους. Ως εδώ μας έμοιαζαν και θα μας μοιάζουν, όπως μοιάζουν και σε κάθε άνθρωπο, όπου κι αν γεννήθηκε πάνω σε τούτον τον πλανήτη. Ωστόσο είχαν μια θεμελιώδη διαφορά απ’ όλους όσοι  παραμένουν απλοί καθημερινοί άνθρωποι μακριά από το ηρωικό πνεύμα. Είχαν μια διαφορά που ναι μεν δεν εξαφανίζει τα ανθρώπινα πάθη και τις αδυναμίες τους τις υπερβαίνει ωστόσο σε βαθμό που στην πράξη να τις καθιστά ασήμαντες. Ποια είναι αυτή η διαφορά;
Ότι την κρίσιμη στιγμή, τη στιγμή της αλήθειας, τη μεγάλη ώρα κατά τον ποιητή, βάζουν στην άκρη όλα αυτά τα πάθη, όλες τις αδυναμίες, όλες τις ευτέλειες  και προτάσσουν το κοινό καλό, το μείζον έναντι του ελάσσονος, τη λευτεριά αντί της ζωής.
Αυτή η υπέρβαση έστω και στιγμιαία, έστω και περιοδική τους δίνει επάξια το στεφάνι του ήρωα, τους καταξιώνει ως όντα υπέροχα και εξαιρετικά, ως άξιους τιμής και σεβασμού στους αιώνες. Να λοιπόν ποιοι ήταν οι ήρωές μας του 21. Άνθρωποι σαν κι εμάς μα άνθρωποι που κάποια στιγμή έβαλαν πρώτους εμάς και μετά τους εαυτούς τους. Σκέφτηκαν τις γενιές που θα ρθουν  όχι τη δική τους τη βολή.


Κι εδώ τίθεται το δεύτερο ερώτημα: Ποια ιστορία λοιπόν θα διδάξουμε  στα παιδιά μας; Στους μαθητές μας; Μια ιστορία ωραιοποιημένη όπου όλα θα εμφανίζονται τέλεια και υπέροχα; Ή μια ιστορία «απομυθοποιημένη» όπου ο Κολοκοτρώνης κι ο Καραϊσκάκης θα προβάλλουν με τα ελαττώματά τους σε πρώτο πλάνο;
Νομίζω πως χρειάζεται να διδάξουμε μια ιστορία που να τα έχει και τα δυο και μάλιστα στη σωστή αναλογία. Και κυρίως μια ιστορία που θα πρέπει να εμπεριέχει οπωσδήποτε ένα «γιατί».   Εξηγούμαι:
Η ιστορία των μαθητών μας δεν πρέπει να είναι ωραιοποιημένη. Τι θα μας βοηθήσει καλύτερα να αποφύγουμε τα λάθη του παρελθόντος από την επισήμανση και την αναλογία προς τη σημερινή κατάσταση; Τι θα μας επιτρέψει καλύτερα να προβλέψουμε το μέλλον μας από τη μελέτη των επιπτώσεων των ενεργειών των προγόνων μας;
Από την άλλη πλευρά αν μείνουμε αποκλειστικά στα λάθη και στα ελαττώματα αν κοντύνουμε τους ήρωές μας τόσο που στανικώς να τους φτάσουμε κεφάλι με κεφάλι ποιος θα μας οδηγήσει και ποιος θα μας εμπνεύσει; Ποιος θα μας δείξει το δρόμο για ένα καλύτερο αύριο; Τους χρειαζόμαστε ψηλά τους ήρωες όχι τόσο γι αυτό που ήταν όσο για αυτό που τελικά πέτυχαν. Τους χρειαζόμαστε για να μας δείχνουν τι μπορούμε κι εμείς να πετύχουμε.
Έρχομαι τέλος στο «γιατί». Κείνο που χρειάζεται να διδάξουμε στα παιδιά μας είναι η ερμηνεία της αιτίας που οδήγησε τους προγόνους μας να γίνουν ήρωες. Μια αιτία βαθιά παγιωμένη μέσα στον πολιτισμό τους. Είναι η νοηματοδότηση της ζωής μέσα από μια βεβαιότητα ύπαρξης του επέκεινα. Είναι η νοηματοδότηση που κατανοεί -και μάλιστα με τρόπο όχι εγκεφαλικό αλλά βαθειά βιωματικό- πως ο θάνατος μπορεί να υπηρετεί την όντως ζωή με τρόπο πολύ ανώτερο από την υποταγή στο ένστικτο της αυτοσυντήρησης.
Δεν είναι ιδεολόγοι οι έλληνες του 21 που βροντοφωνάζουν Ελευθερία ή Θάνατος. Κι αυτό γιατί καμιά ιδεολογία δεν μπορεί να αντισταθεί σε ένα υπαρξιακό τέλος. Είναι αντίθετα απόλυτα πραγματιστές, με έναν πραγματισμό που τους επιτρέπει να θυσιάζουν τα βλεπόμενα, τα αισθητά προς χάριν των μη βλεπομένων αλλά προσωπικά και κοινωνικά βιωμένων έστω κι αν αυτά βρίσκονται στο χώρο της πίστεως. Θα αναρωτηθεί κανείς πού αντλούν αυτή τη βεβαιότητα. Θεωρώ πως με μια βιωμένη αποφατικότητα οδηγούνται στη σιγουριά της επιλογής τους μέσα από την κατανόηση της παρανοϊκότητας ενός τέλους του θαυμαστού ταξιδιού της ύπαρξης στο χείλος ενός τάφου. Η ζωή είναι εξαιρετικά πολύπλοκη και εξαιρετικά υπέροχη για να τελειώνει τόσο άδοξα.
Η μεταφυσική βεβαιότητα της όντως ζωής οδηγεί έναν πολιτισμό στο ύψος του Ελευθερία ή Θάνατος. Κι αν δεν οδηγηθούμε ξανά στη βεβαιότητα αυτή -τόσο ως πρόσωπα όσο και ως κοινωνία- μάταια θα αναζητούμε ξανά ήρωες.  Κι ας τους χρειαζόμαστε τόσο απεγνωσμένα. Όχι για να επιζήσουμε αλλά για να μη ζήσουμε μάταια.

Γ.Δ. Μαρκάκης

20 σχόλια:

  1. Από τις πιο ψύχραιμές τοποθετήσεις στον παροξυσμό των τελευταίων ημερών.
    Ο κ.Μαρκάκης βάζει τα πράγματα στην σωστή τους θέση. Δυστυχώς ως Έλληνες είμαστε σε όλα της υπερβολής. Μηδέν άγαν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λόγος με παιδαγωγική υπευθυνότητα. Οι σκέψεις αυτές του κ. Μαρκάκη αξίζουν προσοχής από την εκπαιδευτική κοινότητα και όχι μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι δίκοπο μαχαίρι. Η εποχή μας είναι μεν της πληροφόρησης. Όλα αυτά τα χρόνια τους ήρωες τους είχαμε στο εικονοστάσι με τους άγιους. Αυτή η αποκαθήλωσή τους τα τελευταία μεταπολιτευτικά χρόνια που θα μας πάει. Μήπως φτάσουμε στον μηδενισμό κάθε αξίας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πραγματικά από τα καλύτερα κείμενα που έχω διαβάσει για το 1821.Όσο και να έψαξα στο ιντερνέτ δεν βρήκα ρεαλιστικότερη ερμηνεία για το ποιοι είναι οι ήρωες του 1821.
    Έξοχο κείμενο.
    Ευχαριστούμε πολύ.
    Δίνει μια τέλεια απάντηση και σε εκείνους που θέλουν να "αγιοποιήσουν" τους ήρωες του 1821 αλλά και σε εκείνους που θέλουν να "κουρέψουν" στην μνήμη μας τον δυναμισμό και την αποφασιστικότητα εκείνων των ανθρώπων.
    ΕΞΟΧΟ.
    Ευχαριστούμε τον κ. Μαρκάκη.
    Ν.εανια.Σ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αυτή η ομιλία έχει κάτι το ξεχωριστό.
    Οι προβαλλόμενες απόψεις είναι για προβληματισμό όλων μας.
    Χορτάσαμε από πανηγυρικούς.
    Ας ξαναμπεί σε λειτουργία ο νους μας.
    Συγχαρητήρια στον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Υπέροχο. Το καλύτερο από όσα διάβασα για την σημερινή ημέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Χωρίς υπερβολή είναι ότι το καλύτερο διάβασα για την εθνική επέτειο. Λόγος σημερινός χωρίς φανφάρες και υπερβολές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ξεπέρασες και τον εαυτό σου Γιώργο με αυτήν την κατάθεση της σκέψης σου. Έχεις δυνάμεις πνευματικές πολλές, δυνατές και αστείρευτες. Δώσε μας όσα περισσότερα μπορείς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είδα το άρθρο και το διάβασα στο intv. Μέσα στην γενική ραστώνη και την χαλάρωση της σκέψης το άρθρο αυτό αφυπνίζει και καθοδήγει. Στα χρόνια που πέρασαν συντελέστηκε, αναμφισβήτητα, ένα αθόρυβο και σιωπηρό έγκλημα εναντίον της ιστορικής εθνικής μας υπόστασης. Τα χρόνια της επίπλαστης κρατικής αφθονίας, της εξυπηρετικής αναξιοκρατίας, της ψευδεπίγραφης ισονομίας. Σήμερα η ελληνική κοινωνία κοιτάζεται, για πρώτη φόρα, με σοβαρότητα στον καθρέφτη των πεπραγμένων της, σήμερα αντιλαμβάνεται πως έχτιζε ένα παλάτι στην άμμο των ψευδαισθήσεων και της αδιαφορίας, σήμερα βιώνει τη απότομη δομική αλλαγή του τρόπου ζωής και σκέψης της. Αυτή η κατάρρευση πρέπει να φτάσει ως το τέλος και να γκρεμιστεί καθετί απ όσα μας κράτησαν πίσω όλα αυτά τα χρόνια. Στα ερείπια αυτά θα πρέπει να στήσουμε ορθολογικά, πια, την κοινωνία στην οποία και εμείς και τα παιδιά μας θα ζήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Συμφωνώ κι εγώ Γιώργο με τον προηγούμενο στο ότι "έχεις δυνάμεις πνευματικές πολλές, δυνατές και αστείρευτες"...Σε παρακαλώ όμως μην κρύβεσαι και μην χάνεσαι...Δεν είσαι μόνο για τα blog...

    Επώνυμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ζούμε στην εποχή των ρηχών ανθρώπινων σχέσεων και της ανύπαρκτης σκέψης. Η βιτρίνα της ζωής μας φαίνεται πλούσια και γεμάτη. Η αποθήκη της όμως είναι έρημη και άδεια. Η φωνή σας αυτή κ. Μαρκάκη ως του Προδρόμου που αναμένει τον Μεσσία. Υπάρχει ελπίδα;
    «αγών εστίν ο παρών καιρός»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αγαπητέ,έζησες στο εξωτερικό και ξέρεις τι θα πεί ΠΑΤΡΙΔΑ ! Γιατί όσοι ζούν μέσα στην ελλάδα δεν αναγνωρίζουν την αξία της πατρίδας και απλά διαρκώς ΖΗΤΟΥΝ.Αν κατορθώσουμε να βλέπουμε σωστά τους ανθρώπους και τα έργα τους τουλάχιστον θα σταματήσουμε να είμαστε άδικοι και άνθρωποι υπερβολής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ευτυχώς που υπάρχουν και τα μπλοκ για να διαβάζεις και κάτι που δεν υπήρχε πιθανότητα να το δεις αλλού.
    Ευτυχώς που υπάρχουν και πνευματικοί άνθρωποι που συνεχίζουν να σκέπτονται και να μιλούν.
    Ενθουσιάστηκα με το κείμενο. Περιμένω και άλλες απόψεις και θέσεις να εκτεθούν εδώ από τον ίδιο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ομολογώ απ’ την αρχή πως με ενδιέφερε πολύ ν’ αφουγκραστώ την αγωνία ενός σύγχρονου έλληνα εκπαιδευτικού.
    Από την ανάγνωση δοξάζω τον Θεό διότι βλέπω πως μεγαλώνει η «μικρά ζύμη» των συνειδητοποιημένων εκπαιδευτικών που έχουν προτεραιότητες στην ζωή τους και απελευθερώνουν την σκέψη τους. Δεν ακολουθούν το αρρωστημένο κομμάτι της σημερινής υποτέλειας όπως το μεγαλύτερο μέρος της ελληνικής κοινωνίας. Αλλά πραγματοποιούν αντίσταση.
    Κύριε Μαρκάκη, τώρα όπου προσπαθούν αρκετοί ετερογενείς παράγοντες να χειραγωγηθεί έντεχνα ο πολίτης σε ακούσια και ανεπίγνωστη παραίτηση από τη σκέψη, την κρίση, την ευθύνη του, η εισήγηση σας αυτή είναι μια φωτεινή ελπιδοφόρα αντίσταση.
    Έχουμε φτάσει, κυριολεκτικά, στα έσχατα της πνευματικής παρακμής μας.
    Μόνη ελπίδα η αντίσταση.
    Σας συγχαίρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ο ΜΑΡΚΑΚΗΣ ΔΕΝ ΚΡΥΒΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΕ BLOG.
    ΑΛΛΟΙ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΤΟΝ ΦΙΜΩΣΟΥΝ!
    ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ ΜΑΡΚΑΚΗ ΜΟΥ.
    ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ένα παιδί μπορεί να δει κάποιο ως ήρωα όταν τον δει ως καθημερινό άνθρωπο;
    Μπορούν τα σημερινά παιδιά να κατανοήσουν το «γιατί»;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αγαπητέ 6.24 τι ακριβώς εννοείς; Προφανώς το παιδί έχει δυσκολίες να κατανοήσει πώς ένας -κατά τα άλλα- καθημερινός άνθρωπος μεταμορφώνεται σε ήρωα όταν το απαιτούν οι συνθήκες. Αυτό όμως ούτε απόλυτο είναι ούτε πρέπει να εμποδίζει εμάς, τους ενηλίκους, από το να το κατανοούμε και αναλόγως να το διδάσκουμε.
    Όσον αφορά στην κατανόηση του "γιατί" νομίζω ότι θίγω τη δυνατότητα αυτό να γίνει μεθεκτό βιωματικά ακόμα και από κάποιον που δεν διαθέτει τα αναλυτικά εργαλεία για να το κατανοήσει νοητικά.
    Σε ευχαριστώ για τον κόπο και την τιμή της υποβολής του ερωτήματος.
    γδμ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Υπέροχο..."Τους χρειαζόμαστε ψηλά τους ήρωες όχι τόσο γι αυτό που ήταν όσο για αυτό που τελικά πέτυχαν. Τους χρειαζόμαστε για να μας δείχνουν τι μπορούμε κι εμείς να πετύχουμε."

    ΑπάντησηΔιαγραφή