Σε περίοδο νέας αυστηρής λιτότητας εισέρχεται το Δημόσιο με περικοπές αμοιβών και επιδομάτων για όλους τους υπαλλήλους, ακόμη και «κούρεμα» του 50% των μισθών των κληρικών, τους οποίους θα αναλάβει να καλύψει με δικούς της πόρους η Εκκλησία.» [1]
Αν ισχύσουν τα παραπάνω, η διοικούσα Εκκλησία αργά ή γρήγορα θα κληθεί να επιλύσει μια δύσκολη εξίσωση: 0+0+0=μισθοί των ιερέων.
Το πρώτο 0 αφορά στην εναπομείνασα Εκκλησιαστική περιουσία αφού κατά τις προηγούμενες δεκαετίες δεσμεύτηκε το 96% και από το υπόλοιπο 4% το μεγαλύτερο τμήμα αφορά σε δασικές και λοιπές μη εκμεταλλεύσιμες εκτάσεις καθώς και σε «φιλέτα» δεσμευμένα ως προς την χρήση τους πάλι από το κράτος [2].
Το δεύτερο 0 αφορά στα αποθεματικά όλων των Ν.Π.Δ.Δ. της Εκκλησίας τα οποία με την ενεργοποίηση του αναγκαστικού νόμου του 1950 [3] πρόκειται να μεταφερθούν σκανδαλωδώς στην Τράπεζα της Ελλάδος η οποία είναι Ανώνυμος Εταιρία [4] με Ιδιωτικό χαρακτήρα αφού οι μετοχές σε αυτή του Δημοσίου δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 35% [5]. Προτείνεται δε να μετατραπούν σε ομόλογα τα οποία σε περίπτωση «κουρέματος» θα αποκτήσουν μηδαμινή αξία.
Το τρίτο 0 αφορά στα έσοδα των Ιερών Ναών τα οποία εξαιτίας της οικονομικής κρίσης ίσα που επαρκούν για τα πάγια λειτουργικά έξοδα των Ναών.
Αυτή λοιπόν η «εξίσωση» οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην εξίσωση των μισθών των περίπου 10.000 ιερέων με το 0.
Σε αυτούς θα πρέπει να προσθέσουμε τα μέλη των οικογενειών τους - πολλοί είναι πολύτεκνοι.
Τους χιλιάδες ψάλτες και νεωκόρους που συντηρούνται από τα έσοδα των ναών.
Τις εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες των οικογενειών των οποίων το επάγγελμα έχει αποκλειστική σχέση με τους Ναούς – επιχειρήσεις εκκλησιαστικών ειδών, αγιογράφοι και λοιποί τεχνίτες.
Τις δεκάδες χιλιάδες των ανέργων, αστέγων, ασθενών, αναξιοπαθούντων που βοηθούνται από τα έσοδα των ναών.
Ας πούμε τα πράγματα ξεκάθαρα. Οι ιερείς διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα, αυτό που προσφέρει ο λαός στις Εκκλησίες είτε ως κερί είτε ως δωρεές. Αν κοιτάξει κανείς προσεκτικά τα της Εκκλησίας δεν θα δει δάνεια, δεν θα δει χρέη, δεν θα δει υποθήκες, δεν θα δει «ρεμούλες» και «λαμόγια», θα δει έργα, θα δει ιδρύματα, θα δει κοινωνική προσφορά, θα δει εθελοντισμό, θα δει αξιοποίηση του ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΣ στον καλύτερο δυνατό βαθμό παρ’ όλες τις ανθρώπινες αδυναμίες.
Ας επισκεφτεί ο καθένας την ενορία του, ας μιλήσει με τον ιερέα για να διαπιστώσει με τα ίδια του τα μάτια τα παραπάνω.
Αντί λοιπόν οι «επαϊοντες» να προσπαθούν με τις ευλογίες της Τροϊκας να περικόψουν τις ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΥ χαρακτήρα [6] αποδοχές των κληρικών ας αξιοποιήσουν την «τεχνογνωσία» της Εκκλησίας στην διαχείριση του δημοσίου χρήματος προς όφελος του λαού.
Πολύ φοβάμαι όμως ότι η περικοπή έχει βαθύτερο στόχο. Αν η Εκκλησία απογυμνωθεί από τα έσοδά της και επωμισθεί επιπλέον τη μισθοδοσία των κληρικών τότε θα εμφανιστεί ο πειρασμός - ως άλλος αρχαίος όφις - με την μορφή του δανεισμού. Δανειστείτε, θα πουν στους Μητροπολίτες, για να πληρώσετε τους παπάδες σας. Βάλτε υποθήκη ότι σας έχει απομείνει έως ότου να περάσει η κρίση και αργότερα που η χώρα θα μπει και πάλι στις αγορές ξεχρεώνετε. Άλλωστε και το κράτος, το ίδιο κάνει τόσες δεκαετίες!
Τότε να είστε σίγουροι ότι ο τίτλος του άρθρου θα πάψει να έχει ερωτηματικό αλλά τελεία.
Γι’ αυτό όσο είναι καιρός πάμε πλατεία …
Αρχιμανδρίτης Πέτρος Μποζίνης
Φυσικός – Ραδιοηλεκτρολόγος
Msc Θεολογίας
[1] Εφημερίδα, ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, 22-5-11.
[2] Αναλυτικά σε προηγούμενο άρθρο μας, http://www.romfea.gr/index. php?option=com_content&view= article&id=7341:ekklisia- politieia&catid=43:2011-04-16- 11-54-50
[5] Άρθρο 8 του καταστατικού της Τραπέζης, «Το Δημόσιον και αι Δημόσιαι Επιχειρήσεις δεν δύνανται να κατέχωσιν αμέσως ή εμμέσως μετοχάς της Τραπέζης κατά ποσόν υπερβαίνον εν συνόλω τα τριανταπέντε εκατοστά του εκδεδομένου ονομαστικού κεφαλαίου», http://www.bankofgreece.gr/ Pages/el/Bank/LegalF/statute. aspx
Νομίζω ότι ούτε η πλατεία θα δώσει λύσει στο οικονομικό πρόβλημα του κράτους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα για την Εκκλησία δεν φοβάμαι. Έχει την εμπειρία να ζει ο κλήρος από τις εισφορές των πιστών. Δεν μπορώ να καταλάβω την τρεμούλα που μας έπιασε μήπως και το ανίκανο κράτος κόψει την επιδότηση στους ιερείς. Οι ορθόδοξοι κληρικοί έζησαν σε εποχές που δεν υπήρχε μισθός και επιβίωσαν με αξιοπρέπεια.
Ποτέ η Εκκλησία δεν θα χρεοκοπήσει οικονομικά.
Το 1830 αναγνωρίζεται η ανεξαρτησία του νέου ελληνικού κράτους. Η ιστορία του από το 1833 είναι για γέλια και για κλάματα. Ανίκανοι πρωθυπουργοί την οδήγησαν στην ντροπή την οποία βιώνει σήμερα η δύσμοιρη Ελληνική Δημοκρατία. Η οποία κατάντησε οικονομικό περίγελος της Ευρώπης και όχι μόνο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Εκκλησία από το 33 μετά Χριστό ζει με δυσκολίες διωγμών επισήμων και ανεπισήμων από το Κράτος και όμως επιβιώνει. Η δόξα της Εκκλησίας είναι η Φάτνη και οι Κατακόμβες.
Η εμπειρία τόσων αιώνων και η σωφροσύνη της Εκκλησίας θα ξεπεράσει την οικονομική κρίση.
Αν το Κράτος κόψει τους μισθούς των Κληρικών ο Λαός θα τα δώσει όλα ξανά στην Εκκλησία για να μπορέσει να επιβιώσει το Έθνος.
Έτσι είναι πραγματικότητα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστές οι επισημάνσεις.
Πως μπορεί όμως να ξεπεράσει το εμπόδιο αυτό η διοικούσα εκκλησία;
Ως γνωστό η Ορθόδοξη εκκλησία είναι ΝΠΔΔ και ως εκ τούτου υπάγεται στις κρατικές-κυβερνητικές αποφάσεις.
Μπορεί να υπάρξει οικονομική χρεωκοπία όμως ως συνέπια θα υπάρξει πνευματική καρποφορία στον εκκλησιαστικό μας χώρο. Διαβάζω την πνευματική άνθιση της Ρωσικής Εκκλησία κάτο από τον διωγμό του κομουνιστικού καθεστώτος και νιώθω υπερηφάνεια. Οι κληρικοί μας είναι με ζήλο Θεού και θα ξεπεράσουν τον οποίο οικονομικό διωγμό υπό της πολιτείας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ μου 10 Ιουνίου 2011 1:22 π.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήθα μπορέσω να συμφωνήσω μαζί σας αν έχετε μια ικανοποιητική απάντηση π.χ. για τον πολύτεκνο κληρικό με στεγαστικό δάνειο ο οποίος θα κληθεί ξαφνικά να ζήσει με τις πενιχρές εισφορές των πιστών και μόνο.
Οι γεροντότεροι ίσως να ενθυμούνται εκείνες τις εποχές όπου οι κληρικοί γύριζαν από πόρτα σε πόρτα σαν ζητιάνοι για να μαζέψουν τα είδη πρώτης ανάγκης και να περάσουν την χρονιά.
Συγχωρέστε μου τον πόνο και την αγωνία.
π.Πέτρος
Καλώς τα γράφει ο π. Πέτρος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς μην υπάρξει δοκιμασία χρεωκοπιας των ταμείων των ναών. περισσότερο των ναών της υπαίθρου όπου οι ενορίτες ελάχιστοι.
Παπά μου καλά τα γράφεις. Η Ιεραρχία της Ελλαδικής Εκκλησίας τί κάνει για να περίσωση τους μισθούς του εφημεριακού κλήρου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμη δεν ήλθε η χρεωκοπία του κράτους. Προς τα εκεί πάμε αλλά όχι ακόμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣήμερα ο Πρωτοσύγκελος μου είπε ότι η Κυβέρνηση ζήτησε την μισθοδοσία των κληρικών του μήνα αυτού να την καταβάλει η Εκκλησία γιατί δεν υπάρχουν χρήματα.
Το άκουσε ή το διάβασε κάποιος;
Αλίμονο μας αν συμβεί και αυτό.
Οι σύνδεσμοι – σύλλογοι των κληρικών έχουν λάβει θέση;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαχητική η παρουσία των ιερέων της διασποράς. Τεκμηριωμένο κείμενο. Ευχή το ερωτηματικό να παραμείνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆκαρπη η συνάντηση με την αρμόδια υπουργό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΖητούν θυσίες από κλήρο και λαό για να ζουν με πολυτέλειες αυτοί.
Με την «πλατεία» δεν θα γίνει τίποτα.
Είναι καιρός για επαναστατικές διαμαρτυρίες και όχι του γλυκού νερού.
Η Εκκλησία ως πνευματικό καθίδρυμα δεν θα χρεοκοπήσει ποτέ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν εμείς στην Ελλάδα κτίζαμε πολυτελείς ναούς και στο άγιο Βήμα τοποθετούσαμε δέκα δισκοπότηρα και δεκαπέντε Ευαγγέλια στην Αφρική λειτουργούσαν σε ναούς από άχυρο και χώμα με χάρτινες εικόνες πάνω σε καδρόνια για τέμπλο.
Ο Θεός δεν ξεχνά.
Μιμούμαστε και εμείς την ρωσική εκκλησία που έβαζε στους τρούλους χρυσό αλλά μετά τι έγινε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠΡΑΓΜΑΤΙ ΘΑ ΥΠΑΡΞΕΙ ΜΕΓΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΟΙ ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΝΤΗΣΟΥΝ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΥΝ 300 ΕΥΡΩ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΕΧΟΥΝ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ φτώχεια δεν κάνει διακρίσεις είναι για όλους. Καθημερινά κλείνουν επιχειρήσεις με δεκάδες απολυμένους. Η οικονομία είναι αλυσίδα. Κάποια στιγμή θα φτάσει και στην Εκκλησία ο κρίκος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς ρίξουμε μια ματιά σε ναούς μικρών χωριών που κοντεύουν να πέσουν για να δούμε τι σημάνει χρεωκοπία των οικονομικών της εκκλησίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνώ υπάρχει λιτότητα για τον λαό δεν κάνουν το ίδιο ούτε το κράτος ούτε και η εκκλησία. Κατασπαταλούν αλόγιστα χρήματα για δεσποτικές εορταστικές φιέστες και για πανηγύρια ναών.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλες οι ενορίες που έχουν πάνω από 300 οικογένειες στο ποίμνιο τους να αποτελέσουν ένα Κοινό Ταμείο. Οι εισπράξεις των ναών αυτών καθώς και η περιουσία όλων των ναών να διαχειρίζονται υπό ειδικής επιτροπής των μητροπόλεων. Τα χρήματα αυτά να επενδύονται ώστε η εκκλησία να έχει οικονομική ευρωστία και να μην έχει την ανάγκη του άθεου κράτους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν νομίζω ότι μπορεί να γίνει χρεοκοπία των Ναών. Στο εξωτερικό υπάρχουν Ναοί που ωε δύναμή τους έχουν τον πιστό λαό και όχι τις οικονομικές υπηρεσίες των κρατών. Ας ρίξει μια ματιά η Ιεραρχία στο πως συντηρούνται οι Ναοί αυτού και ας ξεχάσει τις υποχρεώσεις του κράτος προς την εκκλησία. Τώρα έτσι που κατάντησε το κράτος το ελληνικό είναι για κλάματα κι όχι για εμπιστοσύνη και καταφυγή προς αυτό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ "Αληθεύοντες εν αγάπη"
ΑπάντησηΔιαγραφήεπειδή εφημερεύω σε ναό του εξωτερικού θα σου πω ότι είναι σχεδόν αδύνατον να γίνει τέτοια σύγκριση.
Ο κόσμος έξω έχει "συνηθίσει" να βοηθά τους ναούς. Στην Ελλάδα για να "συνηθίσουν" οι πιστοί θα χρειαστεί τουλάχιστον 2 γενεές ιερέων.
Αν συμβεί θα δούμε σε πάρα πολλές ενορίες να τελούνται Λειτουργίες 1 ή 2 φορές το μήνα.
Οι ιερείς να χρειάζεται να εξυπηρετήσουν 2,3,4 ή και περισσότερες ενορίες με ότι συνεπάγεται αυτό.
Και πολλές άλλες αντικειμενικές ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ που δεν εύχομαι ποτέ να ζήσει η Ελλαδική Εκκλησία.
Μην ξεχνάμε αγαπητέ μου ότι δεν οφείλει το κράτος επειδή έτσι έλαχε αλλά η μισθοδοσία έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα. Αν δεν ίσχυε αυτό θα την είχαν κόψει την μισθοδοσία εδώ και πολλά χρόνια.
Ο σκοπός όμως είναι να μη καταλήξει κανείς σε ευρωπαϊκά δικαστήρια για τα αυτονόητα...
π.Πέτρος
Μήπως εκτός της «πλατείας» θα πρέπει να πάμε έξω από τα μητροπολιτικά μέγαρα μήπως και ακούσουν την αγωνία των παπάδων και του λαού οι δεσποτάδες και ο αρχιεπίσκοπος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Εκκλησία όσο κρατά το Δόγμα και την ιερή Παράδοση των Ορθοδόξων δεν θα χρεοκοπήσει ποτέ. Οι πόλεμοι την κάνουν να συσπειρώνετε και να νικά. Την αγαπάμε την εκκλησία και την ενορία μας. θα την φροντίσουμε όπως το σπίτι μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα που η κ. Διαμαντοπούλου μας διαμήνυσε επίσημα ότι υπάρχουν περισσότερες οργανικές θέσεις από τις κανονικές τι θα απαντήσει η Εκκλησία; Κάποια εποχή ακουγόταν «κάθε χωριό και γήπεδο» μήπως έφθασε η εποχή μια νέας ποιμαντικής αντιμετώπισης με πραγματικές θέσεις εργασίας. Σε χωριά και πολιτείες είναι διορισμένοι κληρικοί που δεν εξυπηρετούν την ενορία αλλά τρέχουν αλλού.
ΑπάντησηΔιαγραφή