ΒΙΒΛΙΟΛΟΓΙΑ
Ἡ ἐκδοτική παραγωγή «Σαῒτης», ἐξέδωκε τό 2011, εἰς τό Αἴγιον, ὡς «Ἔκδοση Ἱερᾶς Μονῆς Ταξιαρχῶν Αἰγιαλείας», τό βιβλίον, τοῦ φίλου καί συναδέλφου κ. Παναγιώτου Θ. Παπαθεοδώρου, μέ τίτλον: « Ἡ Ἱερά Μονή Ταξιαρχῶν Αἰγιαλείας «Εἰς ἔργον Διακονίας».
Τό βιβλίον, τό ὁποῖον ἀποτελεῖται ἀπό 191 σελίδας, προλογίζει ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αἰγιαλείας κ. κ. Ἀμβρόσιος, ἐπισημαίνων τό ἔργον τῆς διακονίας τῶν Ἱερῶν Μονῶν καί εἰδικώτερον τῆς ἱστορικῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῶν Ταξιαρχῶν Αἰγιαλείας (σ. 5-7).
Ἀκολουθεῖ εὐχαριστήριον, τοῦ Ἡγουμένου τῆς Ἱερᾶς Μονῆς κ. Καλλινίκου Πουλῆ, πρός τόν συγγραφέα, καί διά τήν δωρεάν παραχώρησιν εἰς τήν Ἱ. Μονήν τῶν πνευματικῶν του δικαιωμάτων (σ. 8).
Εἰς τήν εἰσαγωγήν, ὁ συγγραφεύς, ἀναφέρεται εἰς τό πόσον σημαντική ὑπῆρξεν ἡ πνευματική πρόσφορά τῆς γεραρᾶς Μονῆς εἰς τήν περιοχήν καί γενικώτερον εἰς τήν Ἐκκλησίαν καί τά γράμματα καί εὐχαριστεῖ διά τήν ἀγάπην καί τήν εὐλογίαν τοῦ Σεβασμιωτάτου Ποιμενάρχου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως, καθώς καί τό Ἡγουμενοσυμβούλιον τῆς Ἱερᾶς Μονῆς διά τήν οἰκονομικήν στήριξιν τῆς ἐκδόσεως, ὅπως καί διά τήν συμβολήν φίλων εἰς τήν καλαίσθητον ἐμφάνισιν τοῦ βιβλίου (σ. 9-11).
Ἀμέσως, εἰς τό κεφάλαιον «Ἡ κατάσταση τῆς Ι. Μ. Ταξιαρχῶν στα μετεπαναστατικά χρόνια μέχρι σήμερα», παρουσιάζει τήν Μονήν, ὡς συνέχειαν της Μονῆς τοῦ Γέροντα (Ὁσίου Λεοντίου), καί ἀφοῦ τήν προσδιορίζει γεωγραφικῶς εἰς τήν ἐπαρχίαν τῆς Βοστίτσας, μᾶς ἀναφέρει διά τήν δραστηριότητα τῶν μοναχῶν κατά τήν περίοδον τῆς ἐθνικῆς μας παγγιγγενεσίας καί μετά ταῦτα καθώς καί διά τόν μέχρι σήμερον πνευματικόν τους ἀγῶνα (σ. 13-19). Εἰς τό κεφάλαιον «Διακονία Τραπεζῶν» προβάλλεται ἡ πλούσια διακονία τῶν μοναχῶν τῆς Μονῆς, κατά τά μεταεπαναστατικά χρόνια, εἰς τόν πνευματικόν, ἐκκλησιαστικόν, ἐκπαιδευτι-κόν καί κοινωνικόν τομέα (σ. 20-30). Ἀκολουθοῦν τά κεφάλαια «Ποιμαντική Διακονία», «Διακονία τοῦ Λόγου» καί «Διακονία τῆς ἕδρας» καί εἰς τά ὁποῖα ἀναφέρει ὀνόματα ἀδελφῶν τῆς Μονῆς, οἱ ὁποῖοι διεκρίθησαν ὡς Ἐπίσκοποι, ὡς λόγιοι κληρικοί καί ἱεροκήρυκες, ὡς ἐρευνηταί καί πολυγραφώτατοι συγγραφεῖς, ὡς διάκονοι τῆς Παιδείας τόσον εἰς τό «Ἑλληνικόν Σχολεῖον» ἐντός τῆς Μονῆς, ὅσον καί ἐκτός αὐτῆς εἰς Πανεπιστημιακάς καί ἄλλας Σχολάς (σ. 31-114).
Συμπληρώνει, ὁ ἀγαπητός συνάδελφος, τήν ἐργασίαν του, μέ τό κεφάλαιον, «Ὁ ἀνάλωτος θησαυρός τῆς Μονῆς εἰς παραμυθίαν τῶν πιστῶν», εἰς τό ὁποῖον ἀναφέρεται εἰς τά ἀποθησαυρισμένα εἰς τήν Ἱεράν Μονήν Ἅγια Λείψανα (σ. 115-129). Ἀλλά καί μέ τό κεφάλαιον «Ὄργανον τῆς Παιδείας» ἀναφέρεται εἰς τήν βιβλιοθήκην τῆς Μονῆς μέ τά 400 περίπου ἑλληνικά παλαιότυπα, 100 χειρόγραφα, κώδικας, σιγίλλια, ταπιά καί ἐπίσημα ἔγγραφα, μέ τά ὁποῖα κατοχυρώνεται ἡ αὐτονομία, ἡ σταυροπηγιακή ἰδιότητα καθώς καί ἡ περιουσία τῆς Ἱερᾶς Μονῆς (σ. 130-156).
Τέλος, μετά τόν ἐπίλογον τοῦ συγγραφέως, ὁ ὁποῖος «εἶναι ξεχείλισμα θαυμασμοῦ καί ἔκφραση σεβασμοῦ καί ἀγάπης πρός τήν παλαίφατη μονή τῶν Ταξιαρχῶν Αἰγιαλείας καί στούς ἐπώνυμους ἤ λιγότερο γνωστούς μοναχούς της» (σ. 157-159), ὑπάρχουν, τό κείμενον τῆς κ. Ἑλένης Ἀγγελομάτη-Τσουγκαράκη, τό ὁποῖον ἐπιγράφεται «Συνοπτική ἱστορία τῆς κατά τήν Αἰγιάλειαν ἱερᾶς μονῆς τῶν Ταξιαρχῶν» (σ. 163-181), παρατηρήσεις καί σχόλια του συγγραφέως ἐπί τοῦ προηγουμένου κειμένου (σ. 181-185), αἱ πηγαί καί τά βοηθήματα (σ. 186-188), ὁ πίναξ τῶν περιεχομένων του βιβλίου (σ. 189) καί τά μέχρι σήμερον ἐκδοθέντα ἔργα τοῦ συγγραφέως (190-191).
Συγχαίρω τόν ἀγαπητόν καί φίλον συγγραφέα καί τοῦ εὔχομαι νά ἔχῃ ὑγείαν ἀμετάπτωτον ἐπί πολλά ἔτη καί νά συμπληρώνῃ τόν πίνακα τῶν ἔργων του μέ τόσον σημαντικά παρόμοια ἔργα.
Πάτραι, 18 Ἰανουαρίου 2012.
Χρῆστος Κ. Τσούβαλης
Ἄρχων Ὀστιάριος τῆς Μ. τ. Χ. Ε.
Θεολόγος.
Αν και κατοικώ στην Πάτρα δεν έχω πάει στο μοναστήρι αυτό. Θα προγραμματίσω να το επισκεφτώ να το γνωρίσω και να μάθω και την ιστορία του από το βιβλίο του καθηγητή μου κ. Παπαθεοδώρου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλο και γράφει ο κ. Παπαθεοδώρου. Τον παρακολουθούσα στα Αχαϊκά Χρονικά που παρουσίαζε σε κάθε τεύχος κάτι το νέο. Καλή δύναμη για δημιουργική παρουσία στα γράμματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤί σημαίνει ὀστιάριος;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο διάβασα το βιβλίο. Είναι ότι το καλύτερο θα μπορούσε να τυπωθεί για την Μονή που για μας στην Αιγιαλεία είναι σημαντική.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ μου Λεωνίδα,
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο αξίωμα του Ο σ τ ι α ρ ί ο υ, προέρχεται από τη λατινική λέξη ostium και σημαίνει εισηγητής και ήταν το ανώτερο αξίωμα των ανακτόρων και του ιδιαίτερου Γραφείου του αυτοκράτορα. Η σπουδαιότητα της ανώτερης και υψηλής πολιτικής θέσης, που είχε ο Οστιάριος φαίνεται και από το γεγονός, ότι αυτός είχε και σφραγίδα που σφράγιζε την αλληλογραφία του αυτοκράτορα.
Σύμφωνα με τον Επίσκοπο Κατάνης Ιάκωβο, («Τίτλοι Ὀφφίκια καί Ἀξιώματα ἐν τῇ Βυζαντινῇ Αὐτοκρατορίᾳ καί τῇ Χριστιανικῇ Ὀρθοδόξῳ Ἐκκλησίᾳ», Αθήνα 1985, σ. 174-176), το οφφίκιο του Οστιαρίου είναι αξίωμα συνδεδεμένο με τη ζωή της Χριστιανικής Εκκλησίας. Ο Οστιάριος ανυψώνεται στο αξίωμα αυτό, μετά από χειροθεσία του Επισκόπου (Μέγα Ευχολόγιο, «Τάξις διά τόν εἰσερχόμενον εἰς Διακονίαν Ἐκκλησιαστικήν» σ. 125). Στην αρχαία Εκκλησία ο Οστιάριος ήταν υπεύθυνος να επιβλέπει και να μη επιτρέπει την είσοδο στον κυρίως ιερό ναό, κατά τη Θεία Λειτουργία, αυτούς που ήταν κατηχούμενοι και δεν ήταν βαπτισμένοι. Επίσης φρόντιζε για την τάξη και την ευταξία της συνάξεως, βαστούσε τη ράβδο του Επίσκοπου στις ιερές ακολουθίες και προπορεύονταν πάντοτε στις επίσημες τελετές και εκδηλώσεις. Με εκτίμηση Χρήστος Κ. Τσούβαλης. 19.01.2012.
Εντύπωση μου έκανε η αναφορά στην παρουσίαση της βιβλιολογίας του «Ελληνικού Σχολείου» εντός της Μονής. Τι καλό θα ήταν και σήμερα να υπήρχαν σχολεία υπό την προστασία και καθοδήγηση ιεράς Μονής. Γνωρίζω πως έχει Σχολεία η Μητρόπολη Πειραιά. Άλλο όμως μέσα σε Μονή ώστε να συνυπάρχει η η λατρεία με την παιδεία.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα γράψω στην Μονή να μου στείλουν αντικαταβολή το βιβλίο. Πρώτη φορά διάβασα και εγώ για σχολείο το οποίο λειτουργούσε μέσα στην Μονή. Πολύ πρωτοποριακό αυτό να υπάρχει η διακονία της έδρας με το ελληνικό σχολείο μέσα στην Μονή. Αυτό είναι μια δυναμική απάντηση σε όσους κατηγορούν τα μοναστήρια και τους μοναχούς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρέπει να προβάλλονται τα μοναστήρια για να δουν αυτοί που τα πολεμούν τι έχουν προσφέρει διαχρονικά και τι προσφέρουν και τώρα.
ΑπάντησηΔιαγραφή