Κατά τον άγιο Ιωάννη το Δαμασκηνό: «Εικών μεν ουν εστιν ομοίωμα και παράδειγμα και εκτύπωμα τινός εν εαυτώ δεικνύον το εικονιζόμενον».
Πολύ λόγος για τον όρο και τη σημασία ΕΙΚΟΝΑ έγινε στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους με την εμφάνιση των τριαδολογικών και χριστολογικών αιρέσεων. Αιτία ο προσδιορισμός της σχέσης εικόνας – αρχετύπου, για να διακριβωθεί η σχέση του Υιού προς τον Πατέρα. Οι μεγάλοι πατέρες, ιδιαίτερα ο άγιος Ιω. ο Δαμασκηνός, Θεόδωρος ο Στουδίτης και ο ιερός Φώτιος, διέκριναν τις εικόνες σε ΦΥΣΙΚΕΣ και ΤΕΧΝΗΤΕΣ.
Στις Φυσικές Εικόνες έχουμε απαράλλακτη ομοιότητα εικόνας και αρχετύπου, που ανάγεται στη φύση που εξεικονίζει ολόκληρη. Σύμφωνα με τον άγιο Ιω. Δαμασκηνό: «Πρώτη μεν ουν εικών εστίν η Φυσική. Εν εκάστω δε πράγματι δει πρώτον είναι το κατά φύσιν και τότε το κατά θέσιν μίμησιν».
Στις Τεχνητές Εικόνες, η ομοιότητα προς τα αρχέτυπα αναφέρεται στη μορφή, στο είδος, στην πιστότητα, στην ικανότητα δηλ. του αγιογράφου να μεταφέρει στον τοίχο ή στο ξύλο τα κύρια χαρακτηριστικά του εικονιζομένου προσώπου.
Α΄ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ
Στο πρώτο μέρος θα αναφερθούμε στις Φυσικές Εικόνες, ενώ στο δεύτερο μέρος που θα ακολουθήσει στις λεγόμενες Τεχνητές Εικόνες.
Πρώτη Φυσική και απαράλλακτη Εικόνα του αόρατου Θεού – Πατέρα είναι ο Υιός, φανερώνοντας αυτός ο ίδιος τον Πατέρα. «Θεόν ουδείς εώρακεν πώποτε, ο μονογενής υιός ο ων εις τον κόλπον του Πατρός, εκείνος εξηγήσατο» (Ιω. α, 18). Και σε άλλο σημείο ο Ευαγγελιστής Ιωάννης σημειώνει: «… ουχ ότι τον πατέρα τις εώρακεν, ει μη ο ων παρά του Θεού, ούτος εώρακε τον πατέρα» (δ΄, 46).
Ο Απόστολος Παύλος γράφει στους Κορινθίους: «… ο Θεός …ετύφλωσε τα νοήματα των απίστων εις το μη αυγάσαι τον φωτισμόν του Ευαγγελίου της δόξης του Χριστού, ος εστίν εικών του Θεού» (Β΄, δ΄, 4).
Αλλά και στους Κολοσσαείς επαναλαμβάνει: «… εν ω (τω Υιώ) έχομεν την απολύτρωσιν, την άφεσιν των αμαρτιών, ος εστίν εικών του Θεού του αοράτου…» (α΄, 15). Και η προς Εβραίους επιστολή εκφράζει την ίδια αλήθεια, όταν αναφέρει: «… πάλαι ο Θεός λαλήσας τοις πατράσιν εν τοις προφήταις, επ΄ εσχάτων των ημερών τούτων ελάλησεν ημίν εν υιώ… ος ων απαύγασμα της δόξης και χαρακτήρ της υποστάσεως αυτού» (α, 1-2).
Στη Λειτουργία του Μεγάλου Βασιλείου, στην ευχή της αναφοράς, συνοψίζονται όλα τα παραπάνω, όσον αφορά στη σχέση εικόνα (Χριστού και αρχετύπου (Πατέρα). Η ευχή μεταξύ άλλων, αναφέρει: «Δέσποτα των απάντων, Κύριε ουρανού και γης και πάσης κτίσεως… ο πατήρ του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού… ος εστιν εικών της σης αγαθότητος, σφραγίς ισότητος, εν εαυτώ δεικνύς Σε τον πατέρα…». Αλλά και ο Κύριος στην αρχιερατική του προσευχή, στην ερώτηση του Φιλίππου, «Κύριε, δείξον ημίν τον Πατέρα…», του απάντησε: «ο εωρακώς εμέ εώρακεν τον πατέρα … ου πιστεύεις ότι εγώ εν τω πατρί και ο πατήρ εν εμοί εστιν» (Ιω. ιδ΄, 9-10).
Έτσι, κατά τον άγ. Ιω. Δαμασκηνό: «Έστι μεν Υιός εικών του Πατρός φυσική, απαράλλακτος, κατά πάντα ομο΄πια τω Πατρί πλην της αγεννησίας και της πατρότητος ο μεν γαρ Πατήρ γεννήτωρ αγέννητος, ο δε Υιός γεννητός και ου Πατήρ». Όπως, φυσική εικόνα του Υιού είναι το Άγιο Πνεύμα, αφού «ουδείς δύναται ειπείν Κύριον Ιησούν ει μη ευ Πνεύματι Αγίω» (Α΄ Κορ. Α΄, 3). Και πάλι, κατά τον άγ. Ιω. το Δαμασκηνό, «Ομοία δε και απαράλλακτος εστιν εικών του Υιού το Πνεύμα το Άγιον εν μόνω τω εκπορευτώ το διάφορον έχον, ο μεν γαρ Υιός γεννητός, αλλ΄ ουκ εκπορευτός¨.
Τέλος, φυσική εικόνα του Θεού είναι ο άνθρωπος. «Ποιήσωμεν άνθρωπον κατ΄ εικόνα ημετέραν και καθ΄ομοίωσιν». Και συμπληρώνει: «Και εποίησεν ο Θεός τον άνθρωπον, κατ΄εικόνα Θεού εποίησεν αυτόν». (Γεν. Α΄26-27). Την ίδια αλήθεια εκφράζει και ο Απ. Παύλος στην προς Κολοσσαείς επιστολή του, όταν γράφει: «Μη ψεύδεσθε εις αλλήλους, απεκδυσάμενοι τον νέον τον ανακαινούμενον εις επίγνωσιν και εικόνα του κτίσαντος αυτόν» (γ΄, 9-10). Όμως, αυτός ο «ανακαινισμός» του ανθρώπου έχει πραγματοποιηθεί με το απολυτρωτικό έργο του Χριστού. Γι΄ αυτό, κατά τον Απόστολο Παύλο και τους Πατέρες το «κατ΄ εικόνα» του ανθρώπου έχει ως αρχέτυπό της το Χριστό. Το διευκρινίζει ο Απόστολος Παύλος στους χριστιανούς της Ρώμης, όταν τους γράφει: «Οίδαμεν δε ότι τοις αγαπώσι τον Θεόν πάντα συνεργεί εις αγαθόν, …ότι ους προέγνω, και προώρισε συμμόρφους της εικόνος του υιού αυτού, εις το είναι αυτόν πρωτότοκον εν πολλοίς αδελφοίς» (η΄, 28-29).
Η αλήθεια αυτή εμπλουτίζεται με την πατερική διδασκαλία. Ο Μ. Αθανάσιος στην «περί ενανθρωπήσεως του Λόγου», ομιλία του σημειώνει: «Ο Θεός της ιδίας εικόνος… του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού μεταδίδωσι…ίνα …την εικόνα νοούντες, λέγω δη τον Του Πατρός Λόγον, δυνηθώσιν έννοιαν δι΄ αυτού του πατρός λαβείν». Δηλαδή ο Θεός μεταδίδει (στους ανθρώπους) τη δική του εικόνα, που είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, για να μπορέσουν, αφού κατανοήσουν την εικόνα που είναι ο Λόγος Του, να λάβουν κάποια έννοια του Πατέρα δια μέσου του Υιού του.
Αλλά και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος στο Λόγο του «Εις το Άγιον Πάσχα» διατυπώνει την ίδια αλήθεια με τα εξής: «Ο τεχνίτης – δημιουργός Λόγος, επειδή ήθελε να δείξει (τη διπλή φύση του ανθρώπου), δημιουργεί τον άνθρωπον, ως μία ζωντανή ύπαρξη με δύο φύσεις, την αόρατη και την ορατή, και, αφού έθεσε μέσα του τη δική Του πνοή, τον τοποθετεί στη γη, σαν έναν άλλο, διαφορετικό κόσμο, μικρό φαινομενικά, στην πραγματικότητα όμως μεγάλο…».
Και ο νηπτικός αγ. Νικόλαος Καβάσιλας συμπληρώνει: «Και γαρ δια τον και νον άνθρωπον ανθρώπου φύσις συνέστη το εξ αρχής, και νους και επιθυμία προς εκείνον κατεσκευάσθη, και λογισμόν ελάβομεν, ίνα τον Χριστόν γινώσκωμεν, επιθυμίαν, ίνα προς εκείνον τρέχωμεν, μνήμην έχωμεν, ιν εκείνον φέρωμεν, επεί και δημιουργημένοις αυτός αρχέτυπος ην. Ου γαρ ο παλαιός του καινού, αλλ΄ ο νέος Αδάμ, του παλαιού παράδειγμα». Σε συντομία, ο Καβάσιλας στο έργο του: Η εν χριστώ ζωή», μας λέει ότι «από την αρχή δημιουργήθηκε ο άνθρωπος με πρότυπο το νέο άνθρωπο, το Χριστό… γιατί Αυτός (ο Χριστός) ήταν το αρχέτυπο – πρότυπο στα δημιουργήματά Του, τους ανθρώπους, αφού ο παλαιός άνθρωπος (ο Αδάμ) του νέου (δηλ. του Χριστού) είναι το πρότυπο».
Ο αείμνηστος Παναγιώτης Νέλλας στο θεολογικό του έργο «Ζώον θεούμενον» σχολιάζει τα παραπάνω ως εξής: «Το αρχέτυπο του ανθρώπου δεν είναι απλώς ο Λόγος, αλλά ο σαρκωθείς Λόγος… Δεν έχει σημασία το γεγονός ότι δεν υπήρχε ο Χριστός ιστορικά κατά τον καιρό της δημιουργίας του Αδάμ. Αποτελεί θεμελιώδη βιβλική διδασκαλία ότι ο Χριστός στην υπέρχρονη πραγματικότητα του Θεού είναι «ο πρωτότοκος πάσης κτίσεως» (Κολ.1,15-17).
Σύμφωνα και με μία άλλη άποψη εξ ίσου σημαντική: «Ο Αδάμ (άνθρωπος) δημιουργήθηκε κατ΄ εικόνα Χριστού και επομένως ώφειλε να υψωθεί στο αρχέτυπό του, δηλαδή να καθαριστεί και να αγαπήσει τον Θεό τόσο, ώστε ο Θεός να έλθει και να «σκηνώσει» μέσα του».
Όλες οι παραπάνω βιβλικές και πατερικές αλήθειες μας βεβαιώνουν ότι το αρχέτυπο του δημιουργηθέντος ανθρώπου είναι ο σαρκωθείς Λόγος.
Πρέπει ν΄απομακρυνθούμε από τη δυτική αιχμαλωσία, που ερμηνεύει το «κατ΄ εικόνα» «εν Χριστώ», σύμφωνα με τις πνευματικές ιδιότητες του Θεού (λογικό, ελευθερία, αυτεξούσιο κ.α.). Τόσον η παράδοση της Εκκλησίας, όσο και η Αγία Γραφή, αποκαλύπτουν ότι ο άνθρωπος είναι η εικόνα του Χριστού, ως Αρχετύπου. Έτσι, ο κάθε κτιστός «κατ΄ εικόνα» Θεού άνθρωπος καλείται να γίνει εικόνα μέσα στο Χριστό, αφού, κατά Γρηγόριο τον Θεολόγο: «αποδώμεν τη εικόνι το κατ΄ εικόνα».
Ο Χριστός λύτρωσε τον άνθρωπο από την αμαρτία και τον ένωσε με το Θεό χαρίζοντάς του το αληθινό «εν τω Θεώ» είναι. Η σωτηρία του ανθρώπου «εν Χριστώ» συμπίπτει με τη θέωση. Άλλωστε το πραγματικό ανθρωπολογικό περιεχόμενο της θεώσεως είναι η Χριστοποίηση του ανθρώπου. Ο Χριστός για τον άνθρωπο δεν είναι μία εξωτερική «αρχή» από την οποίαν εξαρτάται, αλλά είναι το βαθύτερο στρώμα της υπάρξεώς του, η οντολογική αρχή και το τέλος του. Όταν ο άνθρωπος αρνείται το Χριστό, αρνείται βασικά τον ίδιο τον εαυτόν του. Έτσι, ο άνθρωπος καλείται «εν Χριστώ» να ξεπεράσει τα περιορισμένα όρια της ανθρώπινης φύσης του και να γίνει ένας «κατά χάριν» Θεός με την αγάπη και την κοινωνίαν του με τον Τριαδικό Θεό.
Παναγιώτης Μαρτίνης
Πηγή: Εφημερίδα "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Η φώτο είναι τραβηγμένη στην αγαπημένη σας πρώην δουλεια!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι από εκεί είναι. Στον χώρο εκείνο έζησα 26 ολόκληρα χρόνια της ζωής μου. Τα αρχαία παρήλθον. Εγώ την αγάπησα την εργασία. Οι εργοδότες μου δεν με αγάπησαν και με εδίωξαν. Ευλογητός ο Θεός.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστάσιε, είναι πολύ σπάνιο να έχει κάποιος σταθερή εργασία για 26 χρόνια. Τι να πουν κι οι άνθρωποι που αλλάζουν δουλειές τακτικότατα. Αν δεν σ' αγαπούσαν θα σε κρατούσαν 26 χρόνια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜακάρι να βρέξει δουλειές στην Ελλάδα.
Μην ρίχνεις λάδι στην φωτιά. Είναι σπάνιο μετά από 26 χρόνια να απολύεις υπάλληλο. Που ακούστηκε κάτι τέτοιο. Μετά από 26 χρόνια τους μύρισε. Όταν έδωσε για αυτούς με το αζημίωτο βέβαια τα νειάτα του ήταν καλά. Τώρα που ωρίμασε στην ηλικία πάρε μια κλωτσιά για να πάρω φθηνό εργατικό δυναμικό. Μου θυμίζει κάτι σαν τα άλογα που όταν περάσουν τα χρόνια τους βάζουν μια σφαίρα στο κεφάλι και όλα καλά. Τον Τάσο τον ζήσαμε στον χώρο αυτό που αγάπησε και εργάστηκε με αυταπάρνηση. Όλοι το γνώριζαν ότι αυτός κρατούσε το βιβλιοπωλείο. Ο κ. Κώστας πήγαινε 10 -12. Και μια ώρα το απόγευμα στα νιάτα του. στα γεράματα του μόνο το πρωί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς τον έδιωχναν νωρίτερα για να βρει το δρόμο του. Όπως αυτοί που αλλάζουν συχνά δουλειές. Όμως την ίδια τακτική είχαν κάνει και στον προηγούμενο υπάλληλο. Μετά από 20 χρόνια τον πέταξαν με το ίδιο εισιτήριο τον κ. Ανδρέα Γεωργ….. . τον θυμάμαι να μεταφέρει τα δέματα από το ταχυδρομείο με τα χέρια στο βιβλιοπωλείο για να μην ξοδευτή το βιβλιοπωλείο. Και μετά από τις θυσίες του λένε τέλος στην συνεργασία μας. Σε τι διαφέρουν οι χριστιανοί εργοδότες από τους κοσμικούς σε τίποτα.
Το περισσότερο γέλιο το ότι από αγάπη τον κράτησαν 26 χρόνια. Σιγά μην κάνανε και συχώριο στους συγγενείς που τον εγκλώβισαν εκεί 26 χρόνια.
Β. Μανωλόπουλος
Αγαπητέ μου εν Χριστώ αδελφέ 2:30 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφή«Ευλογητός ο Θεός», διότι με το σχόλιό σου «ηνοίχθησαν οι οφθαλμοί» μου, και διαπίστωσα την φιλάνθρωπο και αγαπώσα καρδία των εργοδοτών μου, οι οποίοι από θυσιαστική αγάπη, μετά από 26 χρόνια, απέλυσαν εμέ τον ανάξιο και ουτιδανό.
Αδελφέ μου, παρακαλώ ικετευτικά τον Θεό εν θερμή προσευχή, να αξιωθείς και εσύ τοιαύτης αγάπης. Να απολυθείς και να αλλάζεις διαδοχικά εργασίες. Βλέποντας την αγαθή σου διάθεση εύχομαι και προσεύχομαι το «όμοιο» να γευθούν και τα τέκνα σου. Δια να κατανοήσουν και αυτά την αγάπη την οποία με δίδαξες.
Εν αγάπη του Κυρίου δεηθώμεν υπέρ της απολύσεώς σου.
Κύριε ελέησον.
Γένοιτο!
Αμήν!
Οι βλακείες είναι ανέξοδες. Σου γράφει κάποιος μια χαζομάρα. Όμως κράτα και συ λίγο το ύψος σου. Η απάντησή σου δεν είναι σωστή. Δεν υπάρχουν τέτοιου είδους προσευχές. Τους εχθρούς σου να προσπαθείς να τους ευλογείς. Αυτή η προσευχή σου είναι κατάρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είσαι ανάξιος και ουτιδανός Αναστάσιε. Γιατί καταριέσαι να απολυθεί ο 2¨30 και τα παιδιά του; Τι σε πείραξε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω ότι αν ένα άνθρωπο δεν θέλεις να τον βλέπεις δεν τον έχεις 26 χρόνια μαζί σου.
Ίσως ο Θεός σου ανοίγει μία καλύτερη πόρτα που δεν την βλέπεις μπροστά σου, γιατί κοιτάς πίσω.
Θέλουμε να είσαι χαρούμενος και να μην καταριέσαι.
Προς 10:04
ΑπάντησηΔιαγραφήΠου την είδες την κατάρα! Ο αδελφός, μου μίλησε περί αγάπης, πίσω από αυτή την ενέργεια, και εγώ του εύχομαι να γευθεί τα ίδια.
Όσο για τα 26 χρόνια αγάπης. Έχεις δίκιο. Εγώ αγαπητέ μου πέρασα 26 χρόνια με τον κ. Κωνσταντίνο Καντζιούρα, και έζησα την καρδιακή του αγάπη.
Είμαι χαρούμενος!!!! διότι απολαμβάνω πλέον «το κρύο πιάτο» με τα νέα που μαθαίνω.
Στους δώδεκα του Χριστού όπως είπε και ο Καρατζαφέρης υπήρχε και ο ένας ο Ιούδας. Το γράφω αυτό για την 26ετή αγάπη αυτών που τον κράτησαν. Είμαι υπάλληλος και γνωρίζω ότι το μόνο που κοιτάζουν οι εργοδότες είναι το συμφέρον τους. Όλοι προσπαθούν να αρπάξουν και να εκμεταλλευτούν. Αυτό που έχω διαπιστώσει είναι ότι όλα τα γουρούνια έχουν την ίδια μούρη. Τα χρήματα σταύρωσαν τον Χριστό πόσο μάλλον τους υπαλλήλους. Ο Τάσος όπως και πολλοί χριστιανοί δεν μπόρεσαν να δουν αυτή την αλήθεια. Τώρα νομίζω ότι ξύπνησε. Είναι αργά όμως τώρα την πάτησε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλά τώρα αυτά τα λες σοβαρά ή παίζεις με τον πόνο του κ. Τάσου;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘέλω να σε συμπαρασταθώ Αναστάσιε και να υπενθυμίσω ότι όλα είναι στα χέρια του Θεού. Εκείνος επιτρέπει κάποιες φορές τα δυσάρεστα, για να βελτιωθούμε ή να μας οδηγήσει σε καλύτερη θέση ή περιβάλλον. Μήπως για να γίνεις εσύ εργοδότης;
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις εκδόσεις ασχολείσαι; Δεν αμοίβεσαι για τις υπηρεσίες σου τώρα;
φιλικά.
Συγχώρησε με Αναστάσιε, δεν ήθελα να σε στεναχωρήσω, έγινε παρεξήγηση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈζησα σε εργασιακό περιβάλλον που υπήρχε αντιπάθεια από μέρους τους. Με άντεξαν και τους άντεξα 3 χρόνια. Όταν με απέλυσαν ένιωθα μεγάλη χαρά γιατί ο Θεός θα μου έδειχνε έναν καλύτερο δρόμο. Μην απελπίζεσαι. Το επόμενο αφεντικό και οι συνθήκες εργασίας ήταν πολύ καλύτερα.
Τα παιδάκια μου δεν φταίνε σε τίποτα για το σχόλιο μου.
Να 'ναι ευλογημένο, όπως θέλει ο Θέος. Να είσαι πάντα καλά.
ο 2:30
Αγαπητέ 2:29 και 2:30
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ λαός λέει ότι «αν άκουγε ο Θεός τις καρακάξες θα γέμιζε ο κόσμος ψοφίμια» μην ανησυχείς μερικές φορές μου αρέσουν οι υπερβολές. Ο Χριστός μας είναι Θεός της αγάπης. Αυτή την αγάπη του Θεού την έχω βιώσει στην ζωή μου και πιστεύω στην πρόνοιά του.
Με εμένα συνέβη το αντίθετο. Έζησα 26 χρόνια σε ένα χώρο που αγάπησα. Είχα ως προϊστάμενο μια ευλογημένη ψυχή. Ευλογώ τον Θεό για την περίοδο αυτή της ζωής μου. Τώρα νιώθω πράγματι μια πίκρα, διότι αν και όλα έγιναν νόμιμα, για μένα είναι πόνος το να σε απομακρύνουν από αυτό που αγαπάς. Όταν μάλιστα αυτό παραμένει στην καρδιά σου ως αγάπη. Δοξάζω τον Θεό διότι τα καλύτερα χρόνια μου τα πέρασα στο βιβλιοπωλείο. Μου έμεναν λίγα για σύνταξη. Ούτε αυτό δεν σεβάστηκαν στις παρακλήσεις μου. Προτίμησαν να ενεργοποιήσουν τον νόμο Λοβέρδου και με πέταξαν.
Δεν πήγα χαμένος. Αμέσως δοκίμασα την αγάπη των αδελφών. Πολλοί φίλοι μου πρότειναν να εργασθώ σε αυτούς. Άλλοι με προέτρεπαν να ανοίξω δικό μου βιβλιοπωλείο. Δόξα τω Θεώ από οικονομικής πλευράς είμαι καλά. Ας είναι καλά ο μακαριστός πατέρας μου που ίδρωσε για τα παιδιά του. Δεν έχω ανάγκη να εργασθώ. Σκέπτομαι όλους αυτούς του ανέργους που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Τέλος πάντων τώρα πλέον είμαι και χωρίς επίδομα ανεργίαςς. Ζω από τα έτοιμα, μέχρι να τελειώσουν ή να τελειώσω. Τον χρόνο μου τον γεμίζω όχι με έμμισθη εργασία αλλά με εθελοντική προσφορά. Και έχει ο Θεός. Πάντα πίστευα στο όχι τον ελεύθερο χρόνο μας στην δουλεία των παθών μας.
Δεν απελπίζομαι, αλλά ακόμα με πονά η ασπλαχνία και το ανάδελφο «τριών εν Χριστώ αδελφών» που στα πρόσωπά τους βίωσα τον φαρισαϊσμό και την υποκρισία των εχθρών του Χριστού.
Αδελφέ, σου εύχομαι η ζωή σου να είναι ευλογημένη και χαρούμενη. Τα παιδιά σου να τα χαίρεσαι εσύ και η εκκλησία, και να αξιωθείς να τα δεις καλύτερα από εσένα.
Σου ζήτω και εγώ συγνώμη. Λόγια λέω κακή ψυχή δεν έχω.
Καλή σαρακοστή και ευλογημένο Πάσχα.
Σ'ευχαριστώ πολύ Αναστάσιε για τις ευχές σου. Έχεις πνευματική αρχοντιά και καλή καρδιά. Εύχομαι ο Θεός να σε ευλογεί, να διώξει κάθε πικρία και να σου δείξει ποιο είναι το θέλημά Του. Καλό Πάσχα.
ΑπάντησηΔιαγραφήο 2:30
Αν είμαι πικραμένος από μία κατάσταση που έγινε στο παρελθόν, θυμάμαι τη γυναίκα του Λωτ που γύρισε το βλέμμα της πίσω κι έγινε στήλη άλατος, γι' αυτό δεν γυρνάω πίσω. Ό,τι έγινε έγινε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναστάσιε νέοι δρόμοι σου ανοίγονται.