Δευτέρα 19 Μαρτίου 2012

"Εικόνα - Αρχέτυπο" στην Ορθόδοξη Θεολογία -Παναγιώτης Μαρτίνης


Κα­τά τον ά­γιο Ιωάννη το Δα­μα­σκη­νό: «Ει­κών μεν ουν ε­στιν ο­μοί­ω­μα και πα­ρά­δειγ­μα και ε­κτύ­πω­μα τι­νός εν ε­αυ­τώ δει­κνύ­ον το ει­κο­νιζό­με­νον».
Πο­λύ λό­γος για τον ό­ρο και τη ση­μα­σί­α ΕΙ­ΚΟ­ΝΑ έ­γι­νε στους πρώ­τους χρι­στιανι­κούς  χρό­νους με την εμ­φά­νι­ση των τρια­δο­λο­γι­κών και χρι­στο­λο­γι­κών  αιρέ­σε­ων. Αι­τί­α ο προσ­διο­ρι­σμός της σχέ­σης ει­κό­νας – αρ­χε­τύ­που, για να διακρι­βω­θεί η σχέ­ση του Υ­ιού προς τον Πα­τέ­ρα. Οι με­γά­λοι πα­τέ­ρες, ι­διαί­τε­ρα ο άγιος Ιω. ο Δα­μα­σκη­νός, Θε­ό­δω­ρος ο Στου­δί­της και ο ιε­ρός Φώ­τιος, διέ­κρι­ναν τις ει­κό­νες σε ΦΥ­ΣΙ­ΚΕΣ και ΤΕ­ΧΝΗ­ΤΕΣ.
Στις Φυ­σι­κές Ει­κό­νες έ­χου­με α­πα­ράλ­λα­κτη ο­μοιό­τη­τα ει­κό­νας και αρ­χε­τύπου, που α­νά­γε­ται στη φύ­ση που ε­ξει­κο­νί­ζει ο­λό­κλη­ρη. Σύμ­φω­να με τον ά­γιο Ιω. Δα­μα­σκη­νό: «Πρώ­τη μεν ουν ει­κών ε­στίν η Φυ­σι­κή. Εν ε­κά­στω δε πράγ­μα­τι δει πρώ­τον εί­ναι το κα­τά φύ­σιν και τό­τε το κα­τά θέ­σιν μί­μη­σιν».
Στις Τε­χνη­τές Ει­κό­νες, η ο­μοιό­τη­τα προς τα αρ­χέ­τυ­πα α­να­φέ­ρε­ται στη μορ­φή, στο εί­δος, στην πι­στό­τη­τα, στην ι­κα­νό­τη­τα δηλ. του α­γιο­γρά­φου να με­τα­φέ­ρει στον τοί­χο ή στο ξύ­λο τα κύ­ρια χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά του ει­κο­νι­ζο­μέ­νου προ­σώπου.
Α΄ ΦΥ­ΣΙ­ΚΕΣ ΕΙ­ΚΟ­ΝΕΣ
Στο πρώ­το μέ­ρος θα α­να­φερ­θού­με στις Φυ­σι­κές Ει­κό­νες, ε­νώ στο δεύ­τε­ρο μέρος που θα α­κο­λου­θή­σει στις λε­γό­με­νες Τε­χνη­τές Ει­κό­νες.
Πρώ­τη Φυ­σι­κή και α­πα­ράλ­λα­κτη Ει­κό­να του α­ό­ρα­του Θε­ού – Πα­τέ­ρα εί­ναι ο Υ­ιός, φα­νε­ρώ­νο­ντας αυ­τός ο ί­διος τον Πα­τέ­ρα. «Θε­όν ου­δείς ε­ώ­ρα­κεν πώ­πο­τε, ο μο­νο­γε­νής υ­ιός ο ων εις τον κόλ­πον  του Πα­τρός, ε­κεί­νος ε­ξη­γή­σα­το» (Ιω. α, 18). Και σε άλ­λο ση­μεί­ο ο Ευαγ­γε­λι­στής Ιω­άν­νης ση­μειώ­νει: «… ουχ ό­τι τον πατέ­ρα τις ε­ώ­ρα­κεν, ει μη ο ων πα­ρά του Θε­ού, ού­τος ε­ώ­ρα­κε τον πα­τέ­ρα» (δ΄, 46).
Ο Α­πό­στο­λος Παύ­λος  γρά­φει στους Κο­ριν­θί­ους: «… ο Θε­ός …ε­τύ­φλω­σε τα νο­ή­ματα των α­πί­στων εις το μη αυ­γά­σαι τον φω­τι­σμόν  του Ευαγ­γε­λί­ου της δό­ξης του Χρι­στού, ος ε­στίν ει­κών του Θε­ού» (Β΄, δ΄, 4).
Αλ­λά και στους Κο­λοσ­σα­είς ε­πα­να­λαμ­βά­νει: «… εν ω (τω Υ­ιώ) έ­χο­μεν την α­πο­λύτρω­σιν, την ά­φε­σιν των α­μαρ­τιών, ος ε­στίν ει­κών του Θε­ού του α­ο­ρά­του…» (α΄, 15). Και η προς Ε­βραί­ους ε­πι­στο­λή εκ­φρά­ζει την ί­δια α­λή­θεια, ό­ταν α­να­φέ­ρει: «… πά­λαι ο Θε­ός λα­λή­σας τοις πα­τρά­σιν εν τοις προ­φή­ταις, επ΄ ε­σχά­των των η­μερών τού­των ε­λά­λη­σεν η­μίν εν υ­ιώ… ος ων α­παύ­γα­σμα της δό­ξης και χα­ρα­κτήρ  της υ­πο­στά­σε­ως αυ­τού» (α, 1-2).
Στη Λει­τουρ­γί­α του Με­γά­λου Βα­σι­λεί­ου, στην ευ­χή της α­να­φο­ράς, συ­νο­ψί­ζο­νται ό­λα τα πα­ρα­πά­νω, ό­σον α­φο­ρά στη σχέ­ση ει­κό­να (Χρι­στού και αρ­χε­τύ­που (Πατέ­ρα). Η ευ­χή με­τα­ξύ άλ­λων, α­να­φέ­ρει: «Δέ­σπο­τα των α­πά­ντων, Κύ­ριε ου­ρα­νού και γης και πά­σης κτί­σε­ως… ο πα­τήρ του Κυ­ρί­ου η­μών Ι­η­σού Χρι­στού… ος ε­στιν ει­κών της σης α­γα­θό­τη­τος, σφρα­γίς ι­σό­τη­τος, εν ε­αυ­τώ δει­κνύς Σε τον πα­τέ­ρα…». Αλ­λά και ο Κύ­ριος στην αρ­χιε­ρα­τι­κή του προ­σευ­χή, στην ε­ρώ­τη­ση του Φι­λίππου, «Κύ­ριε, δεί­ξον η­μίν τον Πα­τέ­ρα…», του α­πά­ντη­σε: «ο ε­ω­ρα­κώς ε­μέ ε­ώ­ρακεν τον πα­τέ­ρα … ου πι­στεύ­εις ό­τι ε­γώ εν τω πα­τρί και ο πα­τήρ εν ε­μοί ε­στιν» (Ιω. ιδ΄, 9-10).
Έ­τσι, κα­τά τον άγ. Ιω. Δα­μα­σκη­νό: «Έ­στι μεν Υ­ιός ει­κών του Πα­τρός φυ­σι­κή, α­παράλ­λα­κτος, κα­τά πά­ντα ο­μο΄πια τω Πα­τρί πλην της α­γεν­νη­σί­ας και της πα­τρότη­τος ο μεν γαρ Πα­τήρ  γεν­νή­τωρ α­γέν­νη­τος, ο δε Υ­ιός γεν­νη­τός και ου Πα­τήρ». Ό­πως, φυ­σι­κή ει­κό­να του Υ­ιού εί­ναι το Ά­γιο Πνεύ­μα, α­φού «ου­δείς δύ­να­ται ει­πείν Κύ­ριον Ι­η­σούν ει μη ευ Πνεύ­μα­τι Α­γί­ω» (Α΄ Κορ. Α΄, 3). Και πά­λι, κα­τά τον άγ. Ιω. το Δα­μα­σκη­νό, «Ο­μοί­α δε και α­πα­ράλ­λα­κτος ε­στιν ει­κών του Υ­ιού το Πνεύ­μα το Ά­γιον  εν μό­νω τω εκ­πο­ρευ­τώ το διά­φο­ρον έ­χον, ο μεν γαρ Υ­ιός γεν­νη­τός, αλ­λ΄ ουκ εκ­πο­ρευ­τός¨.
Τέ­λος, φυ­σι­κή ει­κό­να του Θε­ού εί­ναι ο άν­θρω­πος. «Ποι­ή­σω­μεν άν­θρω­πον κατ΄ ει­κό­να η­με­τέ­ραν και καθ΄ο­μοί­ω­σιν». Και συ­μπλη­ρώ­νει: «Και ε­ποί­η­σεν ο Θεός τον άν­θρω­πον, κατ΄ει­κό­να Θε­ού ε­ποί­η­σεν αυ­τόν». (Γεν. Α΄26-27). Την ί­δια α­λή­θεια εκ­φρά­ζει και ο Απ. Παύ­λος  στην προς Κο­λοσ­σα­είς ε­πι­στο­λή του, ό­ταν γρά­φει: «Μη ψεύ­δε­σθε εις αλ­λή­λους, α­πεκ­δυ­σά­με­νοι τον νέ­ον τον α­να­και­νού­με­νον εις ε­πί­γνω­σιν  και ει­κό­να του κτί­σα­ντος  αυ­τόν» (γ΄, 9-10). Ό­μως, αυ­τός ο «α­να­καινι­σμός» του αν­θρώ­που έ­χει πραγ­μα­το­ποι­η­θεί με το α­πο­λυ­τρω­τι­κό έρ­γο του Χρι­στού. Γι΄ αυ­τό, κα­τά τον Α­πό­στο­λο Παύ­λο και τους Πα­τέ­ρες το «κατ΄ ει­κό­να» του αν­θρώ­που έ­χει ως αρ­χέ­τυ­πό της  το Χρι­στό. Το διευ­κρι­νί­ζει ο Α­πό­στο­λος Παύ­λος στους χρι­στια­νούς της Ρώ­μης, ό­ταν τους γρά­φει: «Οί­δα­μεν δε ό­τι τοις α­γα­πώ­σι τον Θε­όν πά­ντα συ­νερ­γεί εις α­γα­θόν, …ό­τι ους προ­έ­γνω, και προ­ώρι­σε συμ­μόρ­φους της ει­κό­νος του υ­ιού αυ­τού, εις το εί­ναι αυ­τόν πρω­τό­το­κον εν πολ­λοίς α­δελ­φοίς» (η΄, 28-29).
Η α­λή­θεια αυ­τή ε­μπλου­τί­ζε­ται με την πα­τε­ρι­κή δι­δα­σκα­λί­α. Ο Μ. Α­θα­νά­σιος στην «πε­ρί ε­ναν­θρω­πή­σε­ως του Λό­γου», ο­μι­λί­α του ση­μειώ­νει: «Ο Θε­ός της ιδί­ας ει­κό­νος… του Κυ­ρί­ου η­μών Ι­η­σού Χρι­στού με­τα­δί­δω­σι…ί­να …την ει­κό­να νο­ού­ντες, λέ­γω δη τον Του Πα­τρός  Λό­γον, δυ­νη­θώ­σιν έν­νοιαν δι΄ αυ­τού του πατρός λα­βείν». Δη­λα­δή ο Θε­ός με­τα­δί­δει (στους αν­θρώ­πους) τη δι­κή του ει­κό­να, που εί­ναι ο Κύ­ριος η­μών Ι­η­σούς Χρι­στός, για να μπο­ρέ­σουν, α­φού κα­τα­νο­ή­σουν την ει­κό­να που εί­ναι ο Λό­γος Του, να λά­βουν κά­ποια έν­νοια του Πα­τέ­ρα δια μέ­σου του Υ­ιού του.
Αλ­λά και ο Ά­γιος Γρη­γό­ριος ο Θε­ο­λό­γος στο Λό­γο του «Εις το Ά­γιον Πά­σχα» δια­τυ­πώ­νει την ί­δια α­λή­θεια με τα ε­ξής: «Ο τε­χνί­της – δη­μιουρ­γός Λό­γος, ε­πει­δή ή­θε­λε να δεί­ξει (τη δι­πλή φύ­ση του αν­θρώ­που), δη­μιουρ­γεί τον άν­θρω­πον, ως μί­α ζω­ντα­νή ύ­παρ­ξη με δύ­ο φύ­σεις, την α­ό­ρα­τη και την ο­ρα­τή, και, α­φού έ­θεσε μέ­σα του τη δι­κή Του πνο­ή, τον το­πο­θε­τεί στη γη, σαν έ­ναν άλ­λο, δια­φο­ρε­τικό κό­σμο, μι­κρό φαι­νο­με­νι­κά, στην πραγ­μα­τι­κό­τη­τα ό­μως με­γά­λο…».
Και ο νη­πτι­κός αγ. Νι­κό­λα­ος Κα­βά­σι­λας συ­μπλη­ρώ­νει: «Και γαρ δια τον και νον άν­θρω­πον αν­θρώ­που φύ­σις συ­νέ­στη το εξ αρ­χής, και νους και ε­πι­θυ­μί­α προς ε­κεί­νον κα­τε­σκευά­σθη, και λο­γι­σμόν ε­λά­βο­μεν, ί­να τον Χρι­στόν γι­νώ­σκωμεν, ε­πι­θυ­μί­αν, ί­να προς ε­κεί­νον  τρέ­χω­μεν, μνή­μην έ­χω­μεν, ιν ε­κεί­νον φέ­ρω­μεν, ε­πεί και δη­μιουρ­γη­μέ­νοις αυ­τός αρ­χέ­τυ­πος ην. Ου γαρ ο πα­λαιός του και­νού, αλ­λ΄ ο νέ­ος Α­δάμ, του πα­λαιού πα­ρά­δειγ­μα». Σε συ­ντο­μί­α, ο Κα­βά­σι­λας στο έργο του: Η εν χρι­στώ ζω­ή», μας λέ­ει ό­τι «α­πό την αρ­χή δη­μιουρ­γή­θη­κε ο άν­θρωπος με πρό­τυ­πο το νέ­ο άν­θρω­πο, το Χρι­στό… για­τί Αυ­τός (ο Χρι­στός) ή­ταν το αρχέ­τυ­πο – πρό­τυ­πο στα δη­μιουρ­γή­μα­τά Του, τους αν­θρώ­πους, α­φού ο πα­λαιός άνθρω­πος (ο Α­δάμ) του νέ­ου (δηλ. του Χρι­στού) εί­ναι το πρό­τυ­πο».
Ο α­εί­μνη­στος Πα­να­γιώ­της Νέλ­λας στο θε­ο­λο­γι­κό του έρ­γο «Ζώ­ον θε­ού­με­νον» σχο­λιά­ζει τα πα­ρα­πά­νω ως ε­ξής: «Το αρ­χέ­τυ­πο του αν­θρώ­που δεν εί­ναι α­πλώς ο Λό­γος, αλ­λά ο σαρ­κω­θείς Λό­γος… Δεν έ­χει ση­μα­σί­α το γε­γο­νός ό­τι δεν υ­πήρ­χε ο Χρι­στός ι­στο­ρι­κά κα­τά τον και­ρό της δη­μιουρ­γί­ας του Α­δάμ. Α­πο­τε­λεί θεμε­λιώ­δη βι­βλι­κή δι­δα­σκα­λί­α ό­τι ο Χρι­στός στην υ­πέρ­χρο­νη πραγ­μα­τι­κό­τητα του Θε­ού εί­ναι «ο πρω­τό­το­κος πά­σης κτί­σε­ως» (Κολ.1,15-17).
Σύμ­φω­να και με μί­α άλ­λη ά­πο­ψη  εξ ί­σου ση­μα­ντι­κή: «Ο Α­δάμ (άν­θρω­πος) δη­μιουργή­θη­κε κατ΄ ει­κό­να Χρι­στού και ε­πο­μέ­νως ώ­φει­λε να υ­ψω­θεί στο αρ­χέ­τυ­πό του, δη­λα­δή να κα­θα­ρι­στεί και να α­γα­πή­σει τον Θε­ό τό­σο, ώ­στε ο Θε­ός να έλ­θει και να «σκη­νώ­σει» μέ­σα του».
Ό­λες οι πα­ρα­πά­νω βι­βλι­κές και πα­τε­ρι­κές α­λή­θειες μας βε­βαιώ­νουν ό­τι το αρχέ­τυ­πο του δη­μιουρ­γη­θέ­ντος αν­θρώ­που εί­ναι ο σαρ­κω­θείς Λό­γος.
Πρέ­πει ν΄α­πο­μα­κρυν­θού­με α­πό τη δυ­τι­κή αιχ­μα­λω­σί­α, που ερ­μη­νεύ­ει  το «κατ΄ ει­κό­να» «εν Χρι­στώ», σύμ­φω­να με τις πνευ­μα­τι­κές ι­διό­τη­τες του Θε­ού (λογι­κό, ε­λευ­θε­ρί­α, αυ­τε­ξού­σιο κ.α.). Τό­σον η πα­ρά­δο­ση της Εκ­κλη­σί­ας, ό­σο και η Αγί­α Γρα­φή, α­πο­κα­λύ­πτουν ό­τι ο άν­θρω­πος εί­ναι η ει­κό­να του Χρι­στού, ως Αρ­χετύ­που.  Έ­τσι, ο κά­θε κτι­στός «κατ΄ ει­κό­να» Θε­ού άν­θρω­πος κα­λεί­ται να γί­νει ει­κό­να μέ­σα στο Χρι­στό, α­φού, κα­τά Γρη­γό­ριο τον Θε­ο­λό­γο: «α­πο­δώ­μεν τη ει­κόνι το κατ΄ ει­κό­να».
Ο Χρι­στός λύ­τρω­σε τον άν­θρω­πο α­πό την α­μαρ­τί­α και τον έ­νω­σε με το Θε­ό χα­ρίζο­ντάς του το α­λη­θι­νό «εν τω Θε­ώ» εί­ναι. Η σω­τη­ρί­α του αν­θρώ­που «εν Χρι­στώ» συ­μπί­πτει με τη θέ­ω­ση. Άλ­λω­στε το πραγ­μα­τι­κό αν­θρω­πο­λο­γι­κό πε­ριε­χό­μενο της θε­ώ­σε­ως εί­ναι η Χρι­στο­ποί­η­ση του αν­θρώ­που. Ο Χρι­στός για τον άν­θρωπο δεν εί­ναι μί­α ε­ξω­τε­ρι­κή «αρ­χή» α­πό την ο­ποί­αν ε­ξαρ­τά­ται, αλ­λά εί­ναι το βα­θύ­τε­ρο στρώ­μα της υ­πάρ­ξε­ώς του, η ο­ντο­λο­γι­κή αρ­χή  και το τέ­λος του. Ό­ταν ο άν­θρω­πος αρ­νεί­ται το Χρι­στό, αρ­νεί­ται βα­σι­κά τον ί­διο τον ε­αυ­τόν του. Έτσι, ο άν­θρω­πος κα­λεί­ται  «εν Χρι­στώ» να ξε­πε­ρά­σει τα πε­ριο­ρι­σμέ­να ό­ρια της αν­θρώ­πι­νης φύ­σης του και να γί­νει έ­νας «κα­τά χά­ριν» Θε­ός με την α­γά­πη και την κοι­νω­νί­αν του με τον Τρια­δι­κό Θε­ό.    
Παναγιώτης Μαρτίνης

Πηγή: Εφημερίδα "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"

15 σχόλια:

  1. Η φώτο είναι τραβηγμένη στην αγαπημένη σας πρώην δουλεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι από εκεί είναι. Στον χώρο εκείνο έζησα 26 ολόκληρα χρόνια της ζωής μου. Τα αρχαία παρήλθον. Εγώ την αγάπησα την εργασία. Οι εργοδότες μου δεν με αγάπησαν και με εδίωξαν. Ευλογητός ο Θεός.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αναστάσιε, είναι πολύ σπάνιο να έχει κάποιος σταθερή εργασία για 26 χρόνια. Τι να πουν κι οι άνθρωποι που αλλάζουν δουλειές τακτικότατα. Αν δεν σ' αγαπούσαν θα σε κρατούσαν 26 χρόνια;
    Μακάρι να βρέξει δουλειές στην Ελλάδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μην ρίχνεις λάδι στην φωτιά. Είναι σπάνιο μετά από 26 χρόνια να απολύεις υπάλληλο. Που ακούστηκε κάτι τέτοιο. Μετά από 26 χρόνια τους μύρισε. Όταν έδωσε για αυτούς με το αζημίωτο βέβαια τα νειάτα του ήταν καλά. Τώρα που ωρίμασε στην ηλικία πάρε μια κλωτσιά για να πάρω φθηνό εργατικό δυναμικό. Μου θυμίζει κάτι σαν τα άλογα που όταν περάσουν τα χρόνια τους βάζουν μια σφαίρα στο κεφάλι και όλα καλά. Τον Τάσο τον ζήσαμε στον χώρο αυτό που αγάπησε και εργάστηκε με αυταπάρνηση. Όλοι το γνώριζαν ότι αυτός κρατούσε το βιβλιοπωλείο. Ο κ. Κώστας πήγαινε 10 -12. Και μια ώρα το απόγευμα στα νιάτα του. στα γεράματα του μόνο το πρωί.
    Ας τον έδιωχναν νωρίτερα για να βρει το δρόμο του. Όπως αυτοί που αλλάζουν συχνά δουλειές. Όμως την ίδια τακτική είχαν κάνει και στον προηγούμενο υπάλληλο. Μετά από 20 χρόνια τον πέταξαν με το ίδιο εισιτήριο τον κ. Ανδρέα Γεωργ….. . τον θυμάμαι να μεταφέρει τα δέματα από το ταχυδρομείο με τα χέρια στο βιβλιοπωλείο για να μην ξοδευτή το βιβλιοπωλείο. Και μετά από τις θυσίες του λένε τέλος στην συνεργασία μας. Σε τι διαφέρουν οι χριστιανοί εργοδότες από τους κοσμικούς σε τίποτα.
    Το περισσότερο γέλιο το ότι από αγάπη τον κράτησαν 26 χρόνια. Σιγά μην κάνανε και συχώριο στους συγγενείς που τον εγκλώβισαν εκεί 26 χρόνια.
    Β. Μανωλόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αγαπητέ μου εν Χριστώ αδελφέ 2:30 μ.μ.

    «Ευλογητός ο Θεός», διότι με το σχόλιό σου «ηνοίχθησαν οι οφθαλμοί» μου, και διαπίστωσα την φιλάνθρωπο και αγαπώσα καρδία των εργοδοτών μου, οι οποίοι από θυσιαστική αγάπη, μετά από 26 χρόνια, απέλυσαν εμέ τον ανάξιο και ουτιδανό.

    Αδελφέ μου, παρακαλώ ικετευτικά τον Θεό εν θερμή προσευχή, να αξιωθείς και εσύ τοιαύτης αγάπης. Να απολυθείς και να αλλάζεις διαδοχικά εργασίες. Βλέποντας την αγαθή σου διάθεση εύχομαι και προσεύχομαι το «όμοιο» να γευθούν και τα τέκνα σου. Δια να κατανοήσουν και αυτά την αγάπη την οποία με δίδαξες.

    Εν αγάπη του Κυρίου δεηθώμεν υπέρ της απολύσεώς σου.
    Κύριε ελέησον.
    Γένοιτο!
    Αμήν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οι βλακείες είναι ανέξοδες. Σου γράφει κάποιος μια χαζομάρα. Όμως κράτα και συ λίγο το ύψος σου. Η απάντησή σου δεν είναι σωστή. Δεν υπάρχουν τέτοιου είδους προσευχές. Τους εχθρούς σου να προσπαθείς να τους ευλογείς. Αυτή η προσευχή σου είναι κατάρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Δεν είσαι ανάξιος και ουτιδανός Αναστάσιε. Γιατί καταριέσαι να απολυθεί ο 2¨30 και τα παιδιά του; Τι σε πείραξε;
    Νομίζω ότι αν ένα άνθρωπο δεν θέλεις να τον βλέπεις δεν τον έχεις 26 χρόνια μαζί σου.
    Ίσως ο Θεός σου ανοίγει μία καλύτερη πόρτα που δεν την βλέπεις μπροστά σου, γιατί κοιτάς πίσω.
    Θέλουμε να είσαι χαρούμενος και να μην καταριέσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προς 10:04
    Που την είδες την κατάρα! Ο αδελφός, μου μίλησε περί αγάπης, πίσω από αυτή την ενέργεια, και εγώ του εύχομαι να γευθεί τα ίδια.
    Όσο για τα 26 χρόνια αγάπης. Έχεις δίκιο. Εγώ αγαπητέ μου πέρασα 26 χρόνια με τον κ. Κωνσταντίνο Καντζιούρα, και έζησα την καρδιακή του αγάπη.
    Είμαι χαρούμενος!!!! διότι απολαμβάνω πλέον «το κρύο πιάτο» με τα νέα που μαθαίνω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Στους δώδεκα του Χριστού όπως είπε και ο Καρατζαφέρης υπήρχε και ο ένας ο Ιούδας. Το γράφω αυτό για την 26ετή αγάπη αυτών που τον κράτησαν. Είμαι υπάλληλος και γνωρίζω ότι το μόνο που κοιτάζουν οι εργοδότες είναι το συμφέρον τους. Όλοι προσπαθούν να αρπάξουν και να εκμεταλλευτούν. Αυτό που έχω διαπιστώσει είναι ότι όλα τα γουρούνια έχουν την ίδια μούρη. Τα χρήματα σταύρωσαν τον Χριστό πόσο μάλλον τους υπαλλήλους. Ο Τάσος όπως και πολλοί χριστιανοί δεν μπόρεσαν να δουν αυτή την αλήθεια. Τώρα νομίζω ότι ξύπνησε. Είναι αργά όμως τώρα την πάτησε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Καλά τώρα αυτά τα λες σοβαρά ή παίζεις με τον πόνο του κ. Τάσου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Θέλω να σε συμπαρασταθώ Αναστάσιε και να υπενθυμίσω ότι όλα είναι στα χέρια του Θεού. Εκείνος επιτρέπει κάποιες φορές τα δυσάρεστα, για να βελτιωθούμε ή να μας οδηγήσει σε καλύτερη θέση ή περιβάλλον. Μήπως για να γίνεις εσύ εργοδότης;
    Με τις εκδόσεις ασχολείσαι; Δεν αμοίβεσαι για τις υπηρεσίες σου τώρα;
    φιλικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Συγχώρησε με Αναστάσιε, δεν ήθελα να σε στεναχωρήσω, έγινε παρεξήγηση.
    Έζησα σε εργασιακό περιβάλλον που υπήρχε αντιπάθεια από μέρους τους. Με άντεξαν και τους άντεξα 3 χρόνια. Όταν με απέλυσαν ένιωθα μεγάλη χαρά γιατί ο Θεός θα μου έδειχνε έναν καλύτερο δρόμο. Μην απελπίζεσαι. Το επόμενο αφεντικό και οι συνθήκες εργασίας ήταν πολύ καλύτερα.
    Τα παιδάκια μου δεν φταίνε σε τίποτα για το σχόλιο μου.
    Να 'ναι ευλογημένο, όπως θέλει ο Θέος. Να είσαι πάντα καλά.
    ο 2:30

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Αγαπητέ 2:29 και 2:30
    Ο λαός λέει ότι «αν άκουγε ο Θεός τις καρακάξες θα γέμιζε ο κόσμος ψοφίμια» μην ανησυχείς μερικές φορές μου αρέσουν οι υπερβολές. Ο Χριστός μας είναι Θεός της αγάπης. Αυτή την αγάπη του Θεού την έχω βιώσει στην ζωή μου και πιστεύω στην πρόνοιά του.
    Με εμένα συνέβη το αντίθετο. Έζησα 26 χρόνια σε ένα χώρο που αγάπησα. Είχα ως προϊστάμενο μια ευλογημένη ψυχή. Ευλογώ τον Θεό για την περίοδο αυτή της ζωής μου. Τώρα νιώθω πράγματι μια πίκρα, διότι αν και όλα έγιναν νόμιμα, για μένα είναι πόνος το να σε απομακρύνουν από αυτό που αγαπάς. Όταν μάλιστα αυτό παραμένει στην καρδιά σου ως αγάπη. Δοξάζω τον Θεό διότι τα καλύτερα χρόνια μου τα πέρασα στο βιβλιοπωλείο. Μου έμεναν λίγα για σύνταξη. Ούτε αυτό δεν σεβάστηκαν στις παρακλήσεις μου. Προτίμησαν να ενεργοποιήσουν τον νόμο Λοβέρδου και με πέταξαν.
    Δεν πήγα χαμένος. Αμέσως δοκίμασα την αγάπη των αδελφών. Πολλοί φίλοι μου πρότειναν να εργασθώ σε αυτούς. Άλλοι με προέτρεπαν να ανοίξω δικό μου βιβλιοπωλείο. Δόξα τω Θεώ από οικονομικής πλευράς είμαι καλά. Ας είναι καλά ο μακαριστός πατέρας μου που ίδρωσε για τα παιδιά του. Δεν έχω ανάγκη να εργασθώ. Σκέπτομαι όλους αυτούς του ανέργους που δεν έχουν στον ήλιο μοίρα. Τέλος πάντων τώρα πλέον είμαι και χωρίς επίδομα ανεργίαςς. Ζω από τα έτοιμα, μέχρι να τελειώσουν ή να τελειώσω. Τον χρόνο μου τον γεμίζω όχι με έμμισθη εργασία αλλά με εθελοντική προσφορά. Και έχει ο Θεός. Πάντα πίστευα στο όχι τον ελεύθερο χρόνο μας στην δουλεία των παθών μας.
    Δεν απελπίζομαι, αλλά ακόμα με πονά η ασπλαχνία και το ανάδελφο «τριών εν Χριστώ αδελφών» που στα πρόσωπά τους βίωσα τον φαρισαϊσμό και την υποκρισία των εχθρών του Χριστού.
    Αδελφέ, σου εύχομαι η ζωή σου να είναι ευλογημένη και χαρούμενη. Τα παιδιά σου να τα χαίρεσαι εσύ και η εκκλησία, και να αξιωθείς να τα δεις καλύτερα από εσένα.
    Σου ζήτω και εγώ συγνώμη. Λόγια λέω κακή ψυχή δεν έχω.
    Καλή σαρακοστή και ευλογημένο Πάσχα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σ'ευχαριστώ πολύ Αναστάσιε για τις ευχές σου. Έχεις πνευματική αρχοντιά και καλή καρδιά. Εύχομαι ο Θεός να σε ευλογεί, να διώξει κάθε πικρία και να σου δείξει ποιο είναι το θέλημά Του. Καλό Πάσχα.
    ο 2:30

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αν είμαι πικραμένος από μία κατάσταση που έγινε στο παρελθόν, θυμάμαι τη γυναίκα του Λωτ που γύρισε το βλέμμα της πίσω κι έγινε στήλη άλατος, γι' αυτό δεν γυρνάω πίσω. Ό,τι έγινε έγινε.
    Αναστάσιε νέοι δρόμοι σου ανοίγονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή