Νηστεία και Οστεοπόρωση
(από το βιβλίο : ΝΗΣΤΕΙΟΔΡΟΜΙΟΝ του π. Βασιλείου Βολουδάκη , εκδόσεις ΥΠΑΚΟΗ)
Αφιερώνουμε ξεχωριστή Ενότητα, για να εξετάσουμε την πάθηση αυτή, που παρουσιάζεται συνήθως ως ιδιαιτέρως ασυμβίβαστη με τη νηστεία, παρ' ότι δεν ανήκει στις ασθένειες, που απειλούν άμεσα τη ζωή του ανθρώπου.
Πρόκειται για πάθηση, που μειώνει την ποσότητα της οστικής μάζης, καθιστώντας τα οστά εύθραυστα, και προσβάλλει κατ' εξοχήν τις γυναίκες, χωρίς να εξαιρούνται, σε χαμηλά βεβαίως ποσοστά, και oι άνδρες μεγάλης ηλικίας.Αυτό το επαλήθευσα κατά την εξομολόγηση, οπού oι μεσήλικες γυναίκες σε ποσοστό περίπου 80% επικαλούνται την οστεοπόρωση, για να καταλύουν τις νηστείες.
Το επαναλαμβανόμενο, και κατά τα τελευταία έτη αυξανόμενο αυτό φαινόμενο, με προβλημάτισε έντονα και αφού έκαμα τις παρατηρήσεις μου σε συνδυασμό με την ψυχολογία των πασχουσών γυναικών, κατέφυγα και σε ιατρικά βιβλία και σε ιατρούς, για να συζητήσω το θέμα και να αντλήσω πληροφορίες. Όπως διεπίστωσα, η Ιατρική επιστήμη, παρά τις μακροχρόνιες έρευνες της, δεν έχει βρει ακόμη την βαθύτερη αιτία της οστεοπορώσεως των γυναικών, ενώ αντίθετα για τους άνδρες έχει παρατηρηθεί ότι η οστεοπόρωσή τους είναι συνήθως «γνωστής αιτιολογίας (δευτεροπαθής)» και οφείλεται σέ κάποια άλλη πάθηση η θεραπευτική αγωγή, «πού σε σειρά συχνότητας είναι: θεραπεία με κορτικοστεροειδή, υπογοναδισμός, σκελετικές μεταστάσεις, πολλαπλούν μυέλωμα, εγχειρήσεις στομάχου»* κ. ά.Για τη γυναικεία οστεοπόρωση έχει βεβαίως επισημανθεί (όπως γράφει ό Επίκουρος καθηγητής της Μαιευτικής — Γυναικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Γ. Κρεατσάς) «ότι τα οιστρογόνα είναι καθοριστικός παράγοντας για τη διατήρηση της οστικής μάζας στη γυναίκα. Η εμμηνόπαυση και κατά συνέπεια η ανεπαρκής έκκριση οιστρογόνων από την ωοθήκη είναι η αιτία της μετεμμηνοπαυσιακής οστεοπόρωσης»**, αλλά η επισήμανση αυτή δεν μας είναι αρκετή, διότι δεν δίνει απάντηση στο ερώτημα: Γιατί οι παλαιότερες γυναίκες δεν είχαν σε τόσο υψηλά ποσοστά οστεοπόρωση εν σχέσει με τις σημερινές, εφ' όσον η εμμηνόπαυση των γυναικών υπήρχε πάντοτε και δεν είναι φαινόμενο μόνο τής σημερινής εποχής;
Εκεί όμως που η ιατρική δεν μπορεί να εισχώρηση (γιατί ή ιατρική εξετάζει μόνο σωματικές παθολογικές εκδηλώσεις, δεν έχει τη δυνατότητα να ανίχνευση τι κρύβεται και τί ενεργεί πίσω από τή σάρκα, τα νεύρα και τα οστά) εισχωρεί ο Λόγος του Θεού, η Αγία Γραφή, η οποία μας αποκαλύπτει την πηγή, δηλαδή την ψυχολογική προέλευση της οστεοπορώσεως και των γυναικών και των ανδρών, με τα εξής επιγραμματικά λόγια:
α. «Σης δέ οστέων καρδία αισθητική» (Παροιμ. 14,30)β. «Ανδρός λυπηρού ξηραίνεται οστά»(Παροιμ. 17,22)
Δηλαδή: Στις γυναίκες, ψυχολογική αιτία της παθήσεως είναι ο υπερβολικός συναισθηματισμός (που ιδιαίτερα δοκιμάζεται με την εμμηνόπαυση), ο οποίος σαν τον σκώρο κατατρώγει τα οστά τους. Στους δε άνδρες, αιτία είναι ή υπερβολική θλίψη ή κατάθλιψη. Βεβαίως αυτή η διαίρεση δεν είναι στεγανή, διότι ζούμε σε εποχή όπου όλα «αναμιξ γέγονε». Πάντως κατά κανόνα ισχύει αυτός ο διαχωρισμός, δίνοντας συγχρόνως άπάντησι και στο ερώτημα πού θέσαμε προηγουμένως: "Γιατί οι γυναίκες της εποχής μας πάσχουν περισσότερο σήμερα από οστεοπόρωση;". Και ή απάντηση είναι αυτονόητη: Διότι στις μέρες μας επλεόνασε «το χαύνον του θήλεος», ο άκρατος συναισθηματισμός. Λείπουν οι ψυχωμένες και ανδρείες γυναίκες. Στην εποχή μας, που σπανίζουν ακόμη και oι ανδρείοι άνδρες(!), έπαυσε πλέον και να τίθεται το ερώτημα της Αγίας Γραφής: «Γυναίκα ανδρείαν τις ευρήσει; Τιμιωτέρα έστι λίθων πολυτελών ή τοιαύτη».(Παροιμ. 31, 10-11)Καλό είναι, λοιπόν, να στρέψουμε την προσοχή μας και oι άνδρες και οι γυναίκες, στις αληθινές αιτίες της οστεοπορώσεως και όχι να αναζητούμε τη θεραπεία μας στα κρέατα και στα γαλακτερά. Διότι είδαμε σε προηγούμενη ενότητα ότι οι καταχρήσεις στο κρέας έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια ασβεστίου, αυτού δηλαδή του τόσο βασικού στοιχείου για την καλή σύσταση των οστών. Όσο για τα γαλακτερά τρόφιμα, που μπορεί κανείς να καταναλώσει κατά τη διατροφή του, πρέπει να γνωρίζουμε ότι δεν έχουν συσσωρευμένες τις απαιτούμενες ποσότητες ασβεστίου, για να θεραπεύσουν την ήδη εγκατεστημένη οστεοπόρωση, άλλα πρέπει να χρησιμοποιηθούν «φάρμακα ικανά όχι μόνο να σταματούν την οστική απώλεια άλλα και να επανακτούν, έστω και μερικώς την οστική μάζα πού έχει ήδη χαθεί», όπως αποφαίνεται το Ινστιτούτο Ιατρικής Παθολογίας του Πανεπιστημίου της Σιένα Ιταλίας.*** Το ίδιο ισχύει και για την επαπειλούμενη οστεοπόρωση, η οποία δεν αναχαιτίζεται με τις μηδαμινές ποσότητες ασβεστίου, πού λαμβάνονται με τις καθημερινές τροφές, άλλά με ειδική χορήγηση ασβεστίου.Βεβαίως τα γνήσια γαλακτοκομικά προϊόντα ωφελούν τον ανθρώπινο οργανισμό άλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να ισχυρισθούμε, πώς βλάπτεται κανείς, αν τα διακόψει κατά τα διαστήματα των νηστειών της Εκκλησίας, διότι με τη χρήση και άλλων θρεπτικών τροφών πλουτίζεται ο οργανισμός με νέα συστατικά και βιταμίνες, υποβοηθείται ό καθαρισμός του αίματος και επιτυγχάνεται η ανανέωση όλων των βιολογικών λειτουργιών του ανθρώπου.
*Μελέτη με τίτλο «Ανδρική Οστεοπόρωση» του Ενδοκρινολογικού Τμήματος του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός. Περιοδικόν «ΟΣΤΟΎΝ»(1993) 4, σελ. 70
**Μελέτη με τίτλο «Οιστρογονική ανεπάρκεια – Εμμηνόπασαυση και οστά » «ΟΣΤΟΎΝ»(1993) τ.3 τεύχος 2-3 1992 σελ. 47
***Μελέτη των g. gennari, d. Augusdeli, A. Camporeale, S. Ganelli με τίτλο «Η θεραπεία της ήδη εγκατεστημένης οστεοπορώσεως», , ΟΣΤΟΥΝ ο.α. σελ. 78.
Το βιβλίο ΝΗΣΤΕΙΟΔΡΟΜΙΟΝ
ΑπάντησηΔιαγραφήτου π. Βασιλείου Βολουδάκη,
υπάρχει σε κάποιο τοπικό βιβλιοπώλειο της Πάτρας;
κι απ'αυτό ξέρει πια ο πατήρ;
ΑπάντησηΔιαγραφήέλεος με τους παντογνώστες ιερείς!
τα επιχειρήματά του για κλάμματα!
Καλό θα είναι ο ανώνυμος των 10:56 μ.μ. να αιτιολογήσει τη γνώμη του με βάση την οποία τα επιχειρήματα του π.Βασιλείου είναι για κλάμματα. Έλεος πια με τις γενικολογίες μερικών!Εξειδίκευσε κε που διαφωνείς!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάποτε νήστευα. Τώρα δεν νηστεύω. Είναι καλύτερα να νιώθεις ελεύθερα και στο φαγητό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ νηστεία της ορθοδόξου Εκκλησίας προστατεύει το σώμα από αρρώστιες πολλές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί κανείς να ξεκινήσει να νηστεύει σε κάθε Σαρακοστή έτσι απλά χωρίς να του φαίνεται βουνό.Π.Χ ,ΈΧΟΥΜΕ ΤΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ.Μπορεί κανείς να νηστεύσει μόνο μιά εβδομάδα[αν και δεν είναι κανονικό,το κανονικό είναι 40 ημέρες].ΤΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ[ας πούμε]να βάλει λογισμό να νηστέψει ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ.ΤΟ ΔΕΚΑΠΝΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟ και τις δυο εβδομαδες.Του χρόνου την πρώτη Σαρακοστή να νηστέψει την ΠΡΩΤΗ ,ΤΗΝ ΜΕΣΑΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΒΔΟΜΑΔΑ..έτσι..έτσι δείχνει στο Θεό ότι κάνει κάτι και θαρθεί κάποια στιγμή που θα κάνει όλες τις νηστείες.Αλλά τι να την κάνεις τη νηστεία εάν δεν εξομολογηθείς και δεν κόψεις τις μεγάλες αμαρτίες?Για να βρεις ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗ ΧΑΡΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΓΩΝΙΖΕΣΑΙ ΝΟΜΙΜΑ.Γιατί η νηστεία κόβει και την οργή,αλλά σε συνεργασία με την προσευχή,το κόψιμο του θελήματος του κακού΄και την εξομολόγηση.ΤΟΤΕ ΘΑ ΠΕΤΑΣ ΑΠΟ ΧΑΡΑ!!!ΘΑ ΝΙΩΘΕΙΣ ΑΛΛΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ...Σιγά σιγά θα καταλάβεις πως ούτε η νηστεία είναι δύσκολη,ούτε και άλλα πνευματικά αγωνίσματα[προσευχή κ.λ.π].Το φαγητό σε προσγιώνει στα γηινα,δεν σε ανεβάζει πνευματικά.Αλλά αν δεν πάρει κανείς την σταθερή απόφαση,γήινος θα μείνει μιά ζωή.Εδώ μιλάμε για άλλου είδους ΖΩΉ ΑΣΥΛΛΗΠΤΗ.Κατά την ατελή μου γνώμη,δεν είναι ΠΟΤΕ ΑΡΓΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΑ ΑΡΧΗ.ΦΕΡΕ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤαλαίπωροι άνθρωποι είμαστε όλοι και αμαρτωλοί αλλά κοντά στο Χριστό ανεβαίνουμε μαζί Του,μας αγιάζει με την παροδο Του χρόνου και δεν φτάνει αυτό *μας δίδει Δωρεές,χαρίσματα πνευματικά και πάλι δεν είναι μόνον αυτό*διότι το να μάθει να Ζει κανείς ΕΝ ΧΡΙΣΤΩ..ΖΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΕΝΑ ΘΑΥΜΑ..ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟ ΖΕΙ ΚΑΝΕΙΣ!!!π