Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

ΤΟ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟΤΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ - Μητροπολίτης Πατρών Χρυσόστομος




ΤΟ ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΟΤΕΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ

      Τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου
      Πατρῶν κ.κ. ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ

            Ἡ παραβολή τοῦ ἀσώτου υἱοῦ (Λουκ. ιε’. 11-32) εἶναι τό συγκλονιστικότερο κείμενο ὅλων τῶν ἐποχῶν, τό ὁποῖο εἶναι σέ θέση, νά ἀλλοιώσῃ μέ τήν δυναμική του καί τίς πλέον σκληρές καρδιές.
             Ὁ νεώτερος γυιός «ἐπαναστατεῖ», θέλει νά «ἀπελευθερωθῇ» ἀπό τά οἰκογενειακά δεσμά καί ἀπό τήν πατρική κηδεμονία. Θέλει, ὅπως λένε οἱ νέοι σήμερα, νά κάνῃ τήν ζωή του. Γνωρίζει ὅτι εἶναι ἐλεύθερος καί ἐπιθυμεῖ νά κάνῃ χρήση τῆς ἐλευθερίας του, ὅπως αὐτός ἀντιλαμβάνεται τήν ἔννοια τοῦ ὅρου.
            Ὅμως, τί κρῖμα! Ὑπάρχει ἕνα ἐμπόδιο. Ὁ Πατέρας... ζεῖ. Δέν ἔχει μοιράσει ἀκόμη τήν περιουσία. Καί... ἀργεῖ. Δέν ἔρχεται ἡ ὥρα του νά... φύγῃ. Ἔτσι λοιπόν ὁ γυιός «σκοτώνει» τόν Πατέρα. «Πατέρα δέν μπορῶ νά περιμένω ἄλλο. Δός μου τό μερίδιό μου, τό μερτικό μου, (ὅπως θά λέγαμε ἐμεῖς σήμερα). Θέλω νά ζήσω τή ζωή μου».  
            Ὁ Πατέρας δέν μπορεῖ νά κάνῃ διαφορετικά, σφίγγει τήν καρδιά του καί μοιράζει τό βιός του.
            Ἀπό τώρα ἀρχίζει ὁ πόνος τοῦ Πατέρα γιά τόν χαμό τοῦ παιδιοῦ, ὄχι γιά τήν ἀπώλεια τῆς περιουσίας. Τό παιδί..., ἡ ψυχή τοῦ ἑνός, τοῦ ἀπολωλότος προβάτου.
            Ὅμως ἀρχίζει καί ἡ περιπέτεια τοῦ παιδιοῦ. Ἡ ἐλευθερία, τό ὡραιότερο δῶρο τοῦ Πατέρα. Ἀλλά πρέπει νά ξέρῃς, νά σέβεσαι αὐτό πού ἔχεις, γνωρίζοντας ποιός σοῦ τό ἔδωσε, καί τί σημασία ἔχει γιά τήν ζωή σου. «Καί κατέφαγε τόν βίον αὐτοῦ ζῶν ἀσώτως...». Τραγική διαπίστωση καί ὀδυνηρός ὁ τρόπος πού παρουσιάζεται.

            «Τά ὀψώνια τῆς ἁμαρτίας θάνατος», θά εἴπῃ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος (Ρωμ. στ’. 23). Ὁ γυιός «πεθαίνει», ἀφοῦ ἔχασε τά προνόμια καί τά ἀγαθά πού τοῦ ἔδωσε ὁ Πατέρας.
            Ὅμως ζεῖ ὁ Πατέρας. Δέν ζεῖ ἁπλῶς κάπου μακρυά, ὅπου ὀδυνώμενος γιά χρόνια θεωρεῖ τό παιδί του χαμένο καί πεθαμένο. Τί συγκλονιστικό! Ζεῖ μέσα στήν καρδιά τοῦ ἀσώτου παιδιοῦ. Ὅλα χάθηκαν. Μένει ἡ γλυκιά παρηγοριά, ἡ ἀγάπη τοῦ Πατέρα. Γυρίζει λοιπόν μέ τήν θύμησή του ἐκεῖ, στό σπίτι, στόν χῶρο πού τόν γέννησε ἡ ἀγάπη καί τόν ἀνέστησε ὁ κόπος καί τό δάκρυ. 
            Ἔφτασε ἡ μεγάλη στιγμή. Ἡ ἀγάπη ἔκανε τό θαῦμα. «Ἦλθε εἰς ἑαυτόν...». Λέγει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος: «Εἶδον ἀκαθάρτους ψυχάς περί ἔρωτας σωμάτων ἐμμανῶς διακειμένας∙ καί δή σκέψιν μετανοίας προσλαβοῦσαι, ἐκ πείρας ἔρωτος, τόν αὐτόν πρός Κύριον μετενηνόχασιν ἔρωτα· καί πάντα φόβον ὑπερπηδήσασαι, ἀπλήστως εἰς ἀγάπην Θεοῦ ἐνεγκεντρίσθησαν» (PG. 5. 777). Ἡ ἀγάπη εἶναι δύναμη ἀνυπολόγιστη. Καί τά βουνά γκρεμίζει. Ὁ πεσμένος γυιός ἀποφασίζει: «Ἀναστάς πορεύσομαι πρός τόν πατέρα μου».
            Ὑπάρχει κάποιος πού τοῦ ἔμεινε. Δέν εἶναι μόνος. Χαρακτηριστικές οἱ λέξεις πού χρησιμοποιεῖ ὁ Κύριος στήν παραβολή. «Ἀναστάς». Ἀφοῦ δηλαδή σηκώθηκε, ἠγέρθη ἀπό τό πτῶμα του. Εἶναι ὀδυνηρό τό νά «πέφτῃ» κάποιος ἀπό τό ὕψος τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ, ἀπό τήν ἀγκαλιά τῆς ἀγάπης τοῦ Πατέρα. Τό ὀδυνηρότερο ὅμως καί τραγικότερο εἶναι τό νά μένῃ πεσμένος, ἐνῷ ἔχει τήν δυνατότητα νά σηκωθῇ.
            Ἡ δεύτερη σκέψη εἶναι τό, «πορεύσομαι». Σημαίνει τήν κίνηση ἡ ὁποία γίνεται μετά τήν μεγάλη ἀπόφαση γιά συνάντηση μέ τό ἀγαπώμενο πρόσωπο. Δηλώνει τήν γενναιότητα τῆς καρδιᾶς, ἡ ὁποία ξεπερνάει ὅλα τά ἐμπόδια καί ἀνακαλύπτει, ὅτι ὁ ἄνθρωπος δέν εἶναι ἕνα λογικό καλάμι, ριζωμένο στόν βοῦρκο τῆς γῆς, ἀλλά εἶναι τό θεῖο δημιούργημα, «κατ’ εἰκόνα καί καθ’ ὁμοίωσιν» Θεοῦ, τό ὁποῖο σκοπό ἔχει τήν κοινωνία μέ τόν Θεό καί τήν αἰώνια ζωή καί μακαριότητα.
            Ἡ ὥρα τῆς μεγάλης συνάντησης ἔφτασε. Ἄν προσέξωμε, πώς περιγράφεται ἡ σκηνή αὐτή, θά αἰσθανθοῦμε δέος καί ἐσωτερικό σεισμικό συγκλονισμό.
            Δέν ὑπάρχει ζωηρότερη σκηνή ἀπό αὐτήν τῆς συνάντησης τοῦ Πατέρα μέ τό παιδί.
            «Ἔτι δέ αὐτοῦ μακρὰν ἀπέχοντος, εἶδεν αὐτόν ὁ πατὴρ αὐτοῦ καὶ ἐσπλαγχνίσθη, καὶ δραμών ἐπέπεσεν ἐπί τὸν τράχηλον αὐτοῦ καί κατεφίλησεν αὐτόν».
            Ἐκεῖνος πού πέφτει πρῶτος στήν ἀγκαλιά τοῦ ἄλλου δέν εἶναι ὁ υἱός, ὁ ὁποῖος δέν προφθάνει κἄν νά ἀρθρώσῃ λόγον καί νά πῇ «Πάτερ, ἥμαρτον εἰς τόν οὐρανόν καί ἐνώπιόν σου...», ἀλλά ὁ Πατέρας. Ἔκφραση τοῦ συγκλονιστικοῦ μεγαλείου τῆς ἄνευ ὅρων θυσιαστικῆς ἀγάπης, τῆς χαρᾶς καί τῆς οὐράνιας εὐφροσύνης γιά τήν ἐπιστροφή. Τήν σκηνή αὐτή ἀκολουθεῖ ἡ δεύτερη ἔκπληξη.
            «Δότε δακτύλιον εἰς τήν χεῖρα αὐτοῦ».
Δῶστε του δακτυλίδι. Σημάδι τῆς ἐμπιστοσύνης στό παιδί. Τό δακτυλίδι εἶναι στρογγυλό. Δέν ἔχει οὔτε ἀρχή οὔτε τέλος. Ἡ τελειότης τῆς ἀγάπης. Δέχεται τό παιδί, ὅπως εἶναι.
«Ἐξενέγκατε τήν στολήν τήν πρώτην».  
Δύο ἑρμηνεῖες δυνάμεθα νά δώσωμε στό σημεῖο αὐτό. Καί οἱ δύο σωστές. Ἡ δεύτερη ὅμως συγκινεῖ περισσότερο ἀπό τήν πρώτη:
α) Δῶστε του τά καλύτερα ἐνδύματα. Ντῦστε τόν μέ περίλαμπρα ροῦχα. «Ὅτι νεκρός ἦν καί ἀνέζησε, καί ἀπολωλώς ἦν καί εὑρέθη».
β) Δῶστε του τήν φορεσιά τήν πρώτη, ἐκείνη πού φοροῦσε ὅταν ἔμενε στό πατρικό σπίτι. Ἐκείνη πού πέταξε ὅταν ἔφυγε, ὡς ἄχρηστη, γιά νά ἀπολαύσῃ τήν ψεύτικη «ἐλευθερία», πού τοῦ χάρισε τήν «γύμνια» τῆς ψυχῆς καί τοῦ σώματος. Αὐτή τήν στολή πού θά τόν κάνῃ νά αἰσθάνεται ἄνετα «στό σπίτι του». Κανένα παιδί δέν κάθεται στό σπίτι του φορῶντας τήν ἐπίσημη στολή συνεχῶς. Κανείς δέν ξημεροβραδυάζεται, θά λέγαμε, «μέ κουστούμι καί γραβάτα» στόν οἰκεῖο χῶρο, γιατί ἔτσι δέν αἰσθάνεται ἄνετα, ἀλλ’ αἰσθάνεται ὡς ἐπισκέπτης, φιλοξενούμενος, ξένος.
«Καί τόν μόσχον τόν σιτευτόν θύσατε».
Ἑτοιμάστε τό τραπέζι τῆς χαρᾶς. Ἡ πνευματική εὐφροσύνη, τό οὐράνιο ἀγαλλίαμα, ἡ Βασιλική Τράπεζα τῆς σωτηρίας, τό πανηγύρι τῆς προσωπικῆς συνάντησης τοῦ σεσωσμένου πλέον μέ τόν Πατέρα, ἀκολουθεῖται ἀπό τήν ἄλλη εὐωχία καί χαρά, στήν ὁποία συμμετέχει καί ἡ ἄλογος κτίσις τοῦ Θεοῦ.
            «Καί φαγόντες εὐφρανθῶμεν...».
            Ἀδελφοί μου, ὅποιος πατέρας κοσμικός ἔχει «χάσει» τό παιδί του καί βρέχει μέ τά δάκρυά του τήν στρωμνή του, ὅποιος γονιός περιμένει νά ζήσῃ τήν «ἐπιστροφή» τοῦ σπλάγχνου του ἀπό τήν κόλαση τῆς ἀποστασίας ἀπό τήν πατρική ἑστία καί τήν σπατάλη τοῦ «πατρικοῦ πλούτου», ἐκεῖνος καλύτερα ἀπό ὁποιονδήποτε ἄλλο δύναται νά ἀντιληφθῇ τό μεγαλεῖο αὐτῆς τῆς συναντήσεως.
            Ἡ Ἐκκλησία κάθε ἡμέρα βιώνει αὐτές τίς μεγαλειώδεις στιγμές. Ζεῖ τήν πορεία τοῦ ἀνθρώπου, τήν χαρά του, τίς ἀστοχίες του, τήν ἀπομάκρυνσή του, πολλάκις, ἀπό τήν πατρική ἑστία, τήν ὀδύνη τῆς λύπης γιά τήν ἁμαρτία, τήν ἀπόφαση τῆς ἐπιστροφῆς, τήν ἀπερίγραπτη συγκίνηση καί οὐράνια εὐφροσύνη τῆς συναντήσεως μέ τόν Θεό Πατέρα, γιά τήν ὁποία τά σύμπαντα χαρᾶς πληροῦνται καί μυστικῶς συνευφραίνονται οἱ οὐράνιες μέ τίς ἐπίγειες δυνάμεις ἐπί τοῦ φρικτοῦ Θυσιαστηρίου, τῆς Εὐχαριστιακῆς δηλαδή Τραπέζης, ὅπου θυσιάζεται ὁ οὐράνιος Ἀμνός γιά τήν χαρά τῆς ἐπιστροφῆς, γιά τήν συνέχιση τῆς ζωῆς εἰς ἀτελευτήτους αἰῶνας.
            Ρίγη συγκινήσεως κατακλύζουν τήν καρδιά μας, ὅταν ἀκούωμε τό συγκλονιστικό τροπάριο:
«Ἀγκάλας πατρικάς, διανοῖξαί μοι σπεῦσον, ἀσώτως τόν ἐμόν, κατηνάλωσα βίον, εἰς πλοῦτον ἀδαπάνητον, ἀφορῶν τοῦ ἐλέους Σου. Νῦν πτωχεύουσαν, μὴ ὑπερίδῃς καρδίαν· σοί γάρ Κύριε, ἐν κατανύξει κραυγάζω. Ἥμαρτον, σῶσόν με».
Καί χαρᾶς πληροῦται ἡ καρδία μας καί τά σύμπαντα μέ τήν ἐπισφράγιση τῆς πανηγύρεως, μέ τό οὐράνιο ἆσμα:
«Ἐπιγνῶμεν ἀδελφοί τοῦ μυστηρίου τήν δύναμιν· τόν γάρ ἐκ τῆς ἁμαρτίας, πρός τήν πατρικήν ἑστίαν, ἀναδραμόντα, Ἄσωτον Υἱόν ὁ πανάγαθος Πατήρ, προϋπαντήσας ἀσπάζεται, καί πάλιν τῆς οἰκείας δόξης, χαρίζεται τά γνωρίσματα, καὶ μυστικήν τοῖς ἄνω ἐπιτελεῖ εὐφροσύνην, θύων τόν μόσχον τόν σιτευτόν, ἵνα ἡμεῖς ἀξίως πολιτευσώμεθα, τῷ τε θύσαντι φιλανθρώπῳ Πατρί, καί τῷ ἐνδόξῳ θύματι, τῷ Σωτῆρι τῶν ψυχῶν ἡμῶν».
Ἀδελφοί μου, ἔχει εὐστόχως λεχθῆ, ὅτι «οὐδείς ἅγιος ὑπάρχει χωρίς παρελθόν καί οὐδείς ἁμαρτωλός χωρίς μέλλον». 
Οἱ ἀποφάσεις εἶναι δικές μας. Ὁ Πατέρας περιμένει νά πέσῃ πρῶτος στήν ἀγκαλιά μας.
Ἄς μήν λησμονοῦμε, ὅτι τρομερό δέν εἶναι τόσο τό νά «πέσῃς», ὅσο τό νά μείνῃς «πεσμένος», ἐνῶ ἔχεις τήν δυνατότητα νά φτάσῃς στόν οὐρανό.
Καί κάτι ἀκόμη. Ἕνα μονάχα ὄν ἐπί τῆς γῆς ἔχει τό θλιβερό προνόμιο νά μή μπορῇ ποτέ νά ἐγερθῇ καί νά πετάξῃ. Τό σκουλήκι, γιατί πάντοτε σέρνεται.
Εἴμαστε δημιουργημένοι γιά νά κληρονομήσωμε τήν οὐράνια Βασιλεία. Ὁ Πατέρας μᾶς περιμένει, ἀρκεῖ νά γυρίσωμε. Ἐκεῖνος πρῶτος θά μᾶς γλυκοφιλήσῃ, ἐκεῖνος θά κλάψῃ ἀπό χαρά γιά τήν ἐπιστροφή καί τήν σωτηρία μας. 

7 σχόλια:

  1. Συγκλονιστικά και αυτά που εσείς γράφεται στο μικρό και ουσιαστικό σας κήρυγμα.
    Ηλίας
    Άργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το μήνυμα που μας προσφέρει ο σεβασμιότατος δια της παραβολής είναι μήνυμα ελπίδας και αισιοδοξίας γιατί ο Πατέρας μας περιμένει με τις πατρικές Του αγκάλες ανοικτές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Πατέρας περιμένει τον γυρισμό μας. Εμείς όμως βιώνουμε αυτή την εσωτερική επανάσταση της μετάνοιας του γιού της παραβολής. Στον εαυτό μου την βλέπω την μετάνοια στο στόμα και όχι στην αλλαγή πορείας. Θα μπορούσα υπό αυτές τις συνθήκες να ελπίζω στην ουράνια Βασιλεία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οταν λεει συγκονιστικοτερο ολων των εποχων εννοει και απο την εποχη του Μεγαλου Βασιλειου και αγ.Γρηγοριου του Παλαμα;
    δηλ ειναι συγκλονιστικοτερα αυτα απο τα κειμενα των πατερων;
    Δεν καταλαβα τον τιτλο γιαυτο.συγγνωμη δηλ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε των 4 και 5 εσύ έχεις διαβάσει τα κηρύγματα των μεγάλων Πατέρων και σε συγχαίρω. Εγώ δεν τα έχω διαβάσει. Μπαίνω σε κάποια μπλοκ και διαβάζω κατ’ επιλογή. Το κείμενο αυτό το είδα ως συγκλονιστικό για μένα τον φτωχό σε γνώσεις εκκλησιαστικές και θεολογικές. Με φώτισε και μου έδωσε αφορμές. Μην με αποπαίρνεις. Νομίζω ότι πάνω από τους Πατέρες και τους δεσποτάδες το συγκλονιστικότερο κείμενο είναι αυτή η παραβολή που την είπε ο Χριστός μας.
    Ηλίας
    Άργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. 11:39 2/3
    Νομίζω πως είναι μια αλυσίδα που σε βγάζει στη Βασιλεία των Ουρανών.Το να πεθάνει κανείς χωρίς να γνωρίσει Τον Δημιουργό του δεν ωφελεί σε τίποτα.Αν δεν Τον γνωρίσεις ,πως θα Τον αγαπήσεις;[Η Βασιλεία Των Ουρανών εντός υμών εστί. Λκ 17-21].Σίγουρα η λύση είναι η εξομολόγηση και η Θεία Κοινωνία.Και μόνο που προσπέφτουμε στα σκαλιά της εκκλησίας μετανιωμένοι είναι προς καιρού αρκετό ώστε να αναπαυτεί η καρδιά μας από τις τύψεις.Δεν είναι αρκετό όμως όσον αφορά την γνωριμία με Τον Θεό γιαυτό και αργεί πολύ η πρόοδος.Έλεγε ο γερ.Ιωσήφ ο ησυχαστής στο βιβλίο ''Έκφρασις μοναχικής εμπειρίας''πως Ο Θεός αλλιώς δεν βλέπεται παρά μόνον μέσω της Γνώσης.Και αυτή είναι και η θέση των αγίων μας[Φιλοκαλία].Χρειάζεται δηλαδή και η Γνώση των Γραφών αλλά και άλλα πράγματα όπως η νηστεία ,Η ΠΡΟΣΕΥΧΉ κ.λ.π.Κατά την ατελή μου γνώμη,αν αγαπήσουμε με όλα αυτά Τον Κύριο,τότε θα μισήσουμε την αμαρτία.Ξέρεις τι είναι να ανοίγεις το ΕΥΑΓΓΈΛΙΟ για να βρεις μια συμβουλή στα προβλήματά σου και να πέφτεις στο Χωρίο όπου ο ΘΕΌΣ μιλά μέσω του Ησαία ''Με βρήκαν αυτοί που δε με αναζητούσαν,φανερώθηκα σ εκείνους που δε ρωτούσαν καν για μένα αλλά για τον Ισραήλ ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΑΠΛΩΝΑ ΤΑ ΧΕΡΙΑ ΜΟΥ ΣΕ ΕΝΑΝ ΛΑΟ ΑΝΥΠΑΚΟΥΟ...''Βλέπει κανείς έναν ΟΛΟΖΏΝΤΑΝΟ θΕΌ ΠΟΥ ΑΝΑΖΗΤΑ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΜΑΣ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ.Επομένως,η επιστροφή συνίσταται όχι απλώς στη μεταμέλεια αλλά στην έμπραχτη μετάνοια με την προσευχή,τη Μελέτη,την εξομολόγηση,τη Θεία Κοινωνία,τη νηστεία και κυρίως την απαρχή καλής θελήσεως να κόψει κανείς την επιθυμία που οδηγεί στην αμαρτία.Όταν αυτό γίνει,γίνεται Παράδεισος μέσα στην καρδιά μας.
    Μόνον Πατριωτικά μπορεί να το πάρει κανείς.Ο Θεός είναι Πατρίδα!Πρέπει να παλέψεις για αυτή Την Πατρίδα..Τα άλλα τα βάζει Ο Θεός.Χρειάζεται να δείξει κανείς την θέληση του σιγά σιγά όμως.Χωρίς αγώνα δεν μπορείς να ελπίζεις και πολλά.Αλλά ο αγώνας αυτός αξίζει.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ευτυχώς που υπάρχου και κάποιοι δεσποτάδες με εσωτερικό περιεχόμενο που τολμούν εγγράφως να καταθέτουν τις απόψεις τους και την διδασκαλία τους. ένας από αυτούς που γαλουχήθηκαν με την Πατερική Θεολογία είναι και ο Πατρών Χρυσόστομος που εκτός από τον προφορικό λόγο του στην επισκοπή του, προσφέρει τις σκέψεις και τις αγωνίες του στο πανελλήνιο και όχι μόνο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή