Τρίτη 11 Ιουνίου 2013

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος - Παναγιώτης Μαρτίνης



Οι­κου­με­νι­κός Πα­τριάρ­χης Βαρ­θο­λο­μαί­ος ο Α΄



Στις 11 Ιου­νί­ου η Εκ­κλη­σί­α τι­μά τη μνή­μη των Αγ. Α­πο­στ. Βαρ­θο­λο­μαί­ου και Βαρ­νά­βα. Την η­με­ρο­μη­νί­α αυ­τή ά­γει  τα ο­νο­μα­στή­ριά Του ο Οι­κου­με­νι­κός Πα­τριάρ­χης Βαρ­θο­λο­μαί­ος ο Α΄.



- Έ­να σύ­ντο­μο βιο­γρα­φι­κό ση­μεί­ω­μα.

Ο Αρ­χιε­πί­σκο­πος Κων­στα­ντι­νου­πό­λε­ως, Νέ­ας Ρώ­μης και Οι­κου­με­νι­κός Πα­τριάρ­χης Βαρ­θο­λο­μαί­ος ο Α΄, κα­τά κό­σμο Δη­μή­τριος Αρ­χο­ντώ­νης, γεν­νή­θη­κε στο χω­ριό Ά­γιοι Θε­ό­δω­ροι της Ίμ­βρου στις 29 Φε­βρουα­ρί­ου 1940. Δι­δά­χτη­κε τα πρώ­τα γράμ­μα­τα στην ι­διαί­τε­ρή του πα­τρί­δα και στη συ­νέ­χεια ήλ­θε στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη για τις ε­γκύ­κλιες σπου­δές. Δια­κρί­θη­κε ως σπου­δα­στής στη θε­ο­λο­γι­κή Σχο­λή της Χάλ­κης και α­να­δεί­χτη­κε πτυ­χιού­χος της το 1961.

Στις 13 Αυ­γού­στου 1961 χει­ρο­το­νή­θη­κε διά­κο­νος α­πό τον τό­τε Μη­τρο­πο­λί­τη Ίμ­βρου και Τε­νέ­δου Με­λί­τω­να, που του έ­δω­σε το ό­νο­μα Βαρ­θο­λο­μαί­ος, τι­μώ­ντας τον Ίμ­βριο μο­να­χό Βαρ­θο­λο­μαί­ο τον Κου­τλου­μου­σια­νό, διορ­θω­τή και εκ­δό­τη των Μη­ναί­ων της Εκ­κλη­σί­ας και άλ­λων λει­τουρ­γι­κών βι­βλί­ων.


Η πρώ­τη μας γνω­ρι­μί­α έ­γι­νε το Δε­κέμ­βριο του 1963 στη Ρώ­μη. Διά­κο­νος, υ­πό­τρο­φος του Οι­κου­με­νι­κού Πα­τριαρ­χεί­ου τό­τε, ο νυν Πα­τριάρ­χης Βαρ­θο­λο­μαί­ος, πα­ρα­κο­λου­θού­σε με­τα­πτυ­χια­κά μα­θή­μα­τα Κα­νο­νι­κού Δι­καί­ου στο Ιν­στι­τού­το Α­να­το­λι­κών Σπου­δών του Γρη­γο­ρια­νού Πα­νε­πι­στη­μί­ου, μα­θή­μα­τα Πα­τρο­λο­γί­ας και Λει­τουρ­γι­κής στο ί­διο Ιν­στι­τού­το ο υ­πο­γρά­φων. Εί­μα­στε μό­νο τρεις Έλ­λη­νες Ορ­θό­δο­ξοι που πραγ­μα­το­ποιού­σα­με με­τα­πτυ­χια­κές σπου­δές στο πα­ρα­πά­νω Ιν­στι­τού­το και συν­δε­θή­κα­με με μί­α στε­νή φι­λί­α. Εί­ναι α­λή­θεια πως α­πό την αρ­χή της γνω­ρι­μί­ας μας μου έ­κα­ναν ε­ντύ­πω­ση πολ­λά χα­ρι­σμα­τι­κά στοι­χεί­α της προ­σω­πι­κό­τη­τας του νε­α­ρού τό­τε δια­κό­νου ή­ταν μό­λις 23 ε­τών. Σε­μνός, προ­σε­κτι­κός στα λό­για και στις κι­νή­σεις του σε έ­να α­μι­γώς κα­θο­λι­κό πε­ρι­βάλ­λον, συγ­χρό­νως ό­μως κοι­νω­νι­κός και φι­λι­κός. Διέ­θε­τε τη γο­η­τεί­α του Φα­να­ριώ­τη  ιε­ρω­μέ­νου, που “κου­βα­λά­ει”  την πα­ρά­δο­ση της Ορ­θο­δο­ξί­ας μα­ζί με την οι­κου­με­νι­κό­τη­τα της Με­γά­λης του Χρι­στού Εκ­κλη­σί­ας, μ΄ έ­να σύγ­χρο­νο τρό­πο, σ΄ έ­να σύγ­χρο­νο κό­σμο. Υ­πήρ­χαν σ΄ αυ­τό το νε­α­ρό Ίμ­βριο - Κων­στα­ντι­νου­πο­λί­τη μια κατα­πλη­κτι­κή ιε­ρο­πρέ­πεια, έ­να έ­ντο­νο ορ­θό­δο­ξο ή­θος και εκ­κλη­σια­στι­κό φρό­νη­μα.

Έ­τσι, α­πό την πρώ­τη στιγ­μή, σ΄ έ­κα­νε δι­κό του, φί­λο του, α­πο­ζη­τού­σες τη συ­ντρο­φιά του. Στις φι­λι­κές μας συ­να­ντή­σεις του ά­ρε­σε να ε­ξι­στο­ρεί  τα παι­δι­κά του χρό­νια στο χω­ριό του, τους Αγ. Θε­ο­δώ­ρους της Ίμ­βρου, τα ε­φη­βι­κά και Γυ­μνα­σια­κά του στην Πό­λη. Ό­μως ή­ταν το “κά­τι άλ­λο” γι΄ αυ­τόν, μια λα­χτά­ρα και μί­α νο­σταλ­γί­α, τα φοι­τη­τι­κά του χρό­νια, η ζω­ή του στο μο­να­στή­ρι της Αγ. Τριά­δος, ε­κεί που στε­γά­ζε­ται η πε­ρί­φη­μη θε­ο­λο­γι­κή Σχο­λή της Χά­λης, πά­νω στο λό­φο της Ελ­πί­δας. Πολ­λές φο­ρές οι συ­ζη­τή­σεις μας μ΄ έ­κα­ναν να στο­χά­ζο­μαι  πό­σο στε­νή , μί­ζε­ρη, ε­παρ­χιώ­τι­κη ή­ταν η δι­κή μου Ορ­θο­δο­ξί­α, αυ­τή που δι­δα­σκό­μα­στε στις Α­κα­δη­μα­ϊ­κές θε­ο­λο­γι­κές σχο­λές και ζού­με στον ελ­λα­δι­κό χώ­ρο, σε σύ­γκρι­ση  με τη δι­κή του. Αυ­τός έ­κλει­νε μέ­σα του την Ορ­θο­δο­ξί­α της πα­ρά­δο­σης του Γέ­νους με τις οι­κου­με­νι­κές της δια­στά­σεις. Με­τά τη Ρώ­μη, βρε­θή­κα­με και πά­λι στην Ελ­λά­δα, στο Μπωσ­σαί της Ελ­βε­τί­ας και στην Πό­λη. Δια­τη­ρή­σα­με μια σχε­δόν συ­χνή και φι­λι­κή αλ­λη­λο­γρα­φί­α. Μου έ­γρα­ψε α­πό το Μπωσ­σαί και το Μό­να­χο, ό­που συ­νέ­χι­ζε τις σπου­δές του, α­πό τα διά­φο­ρα διορ­θό­δο­ξα και διεκ­κλη­σια­στι­κά κέ­ντρα  στα ο­ποί­α συμ­με­τεί­χε ως μέ­λος της α­ντι­προ­σω­πεί­ας του Οι­κου­με­νι­κού Πα­τριαρ­χεί­ου. Πο­λύ σύ­ντο­μα δια­κρί­θη­κε για τη θε­ο­λο­γι­κή - ε­πι­στη­μο­νι­κή του κα­τάρ­τι­ση και έ­γι­νε Δι­δά­κτωρ του Γρη­γο­ρια­νού πα­νε­πι­στη­μί­ου της Ρώ­μης, πα­ρου­σιά­ζο­ντας τη δια­τρι­βή του με θέ­μα: “Πε­ρί την κω­δι­κο­ποί­η­σιν των ιε­ρών κα­νό­νων και των κα­νο­νι­κών δια­τά­ξε­ων εν τη Ορ­θο­δό­ξω Εκ­κλη­σί­α”. Με­τά τις σπου­δές του ε­πι­στρέ­φο­ντας στην Κων­στα­ντι­νού­πο­λη (1968), διο­ρί­στη­κε βο­η­θός Σχο­λάρ­χης στη θε­ο­λο­γι­κή Σχο­λή  της Χάλ­κης και χει­ρο­το­νή­θη­κε Πρε­σβύ­τε­ρος με το ο­φί­κιο του Αρ­χι­μαν­δρί­τη α­πό τον Πα­τριάρ­χη Α­θη­να­γό­ρα. Το 1972 ε­κλέ­γε­ται Μη­τρο­πο­λί­της Φι­λα­δέλ­φειας και το­πο­θε­τεί­ται ε­πι­κε­φα­λής του ι­διαι­τέ­ρου γρα­φεί­ου του Πα­τριάρ­χη Δη­μη­τρί­ου. Το 1990, με­τά τον θά­να­το του γέ­ρο­ντά του Μη­τρο­πο­λί­τη Χαλ­κη­δό­νος Με­λί­τω­να, ε­κλέ­γε­ται Γέ­ρων Μη­τρο­πο­λί­της Χαλ­κη­δό­νος και γί­νε­ται πρώ­τος “τη τά­ξει” Μη­τρο­πο­λί­της του Οι­κου­με­νι­κού Πα­τριαρ­χεί­ου.

Τέ­λος, στις 22 Ο­κτω­βρί­ου 1991, με­τά το θά­να­το του Πα­τριάρ­χη Δη­μη­τρί­ου, ε­κλέ­γε­ται παμ­ψη­φεί Πα­τριάρ­χης α­πό την Α­γί­α και Ιε­ρά Σύ­νο­δο του Οι­κου­με­νι­κού Πα­τριαρ­χεί­ου. Έ­τσι βρα­βεύ­ε­ται  έ­νας κλη­ρι­κός με πολ­λά έμ­φυ­τα και ε­πί­κτη­τα πνευ­μα­τι­κά προ­σό­ντα. Ο Πα­τριάρ­χης Βαρ­θο­λο­μαί­ος γνω­ρί­ζει και μι­λά­ει, ε­κτός α­πό την Ελ­λη­νι­κή και Τουρ­κι­κή γλώσ­σα, την Ι­τα­λι­κή, Γαλ­λι­κή, Αγ­γλι­κή και Γερ­μα­νι­κή. Δια­θέ­τει έ­να πλού­σιο συγ­γρα­φι­κό έρ­γο, που πε­ρι­λαμ­βά­νει πο­λυά­ριθ­μες με­λέ­τες πά­νω σε θέ­μα­τα Κα­νο­νι­κού Δι­καί­ου, άρ­θρα και λό­γους που έ­χουν δη­μο­σιευ­θεί σε πολ­λά πε­ριο­δι­κά και ε­φη­με­ρί­δες.

Ως Πα­τριάρ­χης έ­χει θέ­σει πολ­λούς στό­χους, θα πε­ριο­ρι­στώ ό­μως να α­να­φερ­θώ σε δύ­ο πιο βα­σι­κούς: Την ε­νό­τη­τα των Ορ­θο­δό­ξων Εκ­κλη­σιών και την προ­βο­λή της Ορ­θο­δο­ξί­ας γε­νι­κό­τε­ρα στον κό­σμο, κα­θώς και την ε­πα­να­λει­τουρ­γί­α της θε­ο­λο­γι­κής Σχο­λής της Χάλ­κης.

Για τον πρώ­το του στό­χο πε­ριο­δεύ­ει διαρ­κώς ε­πι­σκε­πτό­με­νος τα ορ­θό­δο­ξα Πα­τριαρ­χεί­α και τις Αυ­το­κέ­φα­λες Εκ­κλη­σί­ες, τις Εκ­κλη­σί­ες της δι­κής του πνευ­μα­τι­κής δι­καιο­δο­σί­ας: Κρή­τη, Δω­δε­κά­νη­σα, Ευ­ρώ­πη, Α­με­ρι­κή, Αυ­στρα­λί­α, Αγ. Ό­ρος, Κο­ρέ­α, Χον­γκ-Κον­γκ και ό­που γης ελ­λη­νι­σμός και ορ­θο­δο­ξί­α. Συ­γκα­λεί πο­λύ συ­χνά συ­νά­ξεις των Πα­τριαρ­χών και των αρ­χη­γών των Αυ­το­κέ­φα­λων Εκ­κλη­σιών στον Πα­τριαρ­χι­κό Οί­κο. Ε­πί­σης, με σύ­νε­ση και προ­σο­χή, συ­νε­χί­ζε­ται ο διά­λο­γος με τις ε­τε­ρό­δο­ξες εκ­κλη­σί­ες: την Ρω­μαιο­κα­θο­λι­κή, Πα­λαιο­κα­θο­λι­κή, Αγ­γλι­κα­νι­κή, και με τους Προ-Χαλ­κη­δο­νί­ους. Α­κό­μα η Ορ­θο­δο­ξί­α έ­χει να δώ­σει  το δι­κό της μή­νυ­μα σε θέ­μα­τα κοι­νω­νι­κά, οι­κο­λο­γι­κά κλπ.

Για το δεύ­τε­ρο στό­χο του, το ά­νοιγ­μα της θε­ο­λο­γι­κής Σχο­λής της Χάλ­κης, έ­χει κά­νει πολ­λά δια­βή­μα­τα, έ­χει πά­ρει πολ­λές υ­πο­σχέ­σεις, ελ­πί­ζει και πε­ρι­μέ­νει!

Για την α­ντι­με­τώ­πι­ση  ό­λων αυ­τών των προ­βλη­μά­των ερ­γά­ζο­νται σκλη­ρά ο Πα­τριάρ­χης και οι συ­νερ­γά­τες του. Εί­ναι α­φά­ντα­στα ερ­γα­τι­κός και τε­λειο­μα­νής. Δεν θα ή­θε­λε να του ξε­φύ­γει και η πιο μι­κρή λε­πτο­μέ­ρεια στον το­μέ­α της ερ­γα­σί­ας του. Ό­μως “ο θε­ρι­σμός πο­λύς και οι ερ­γά­ται ο­λί­γοι”.

Εί­χα την ευ­και­ρί­α να πα­ρα­κο­λου­θή­σω το πρό­γραμ­μά του, κα­θώς και των συ­νερ­γα­τών του, σε ε­πι­σκέ­ψεις μου στο Φα­νά­ρι. Κατ΄ αρ­χήν πρέ­πει να διευ­κρι­νί­σω ό­τι το Πα­τριαρ­χεί­ο εί­ναι έ­να κοι­νό­βιο μο­να­στή­ρι, α­φού στε­γά­ζε­ται στη Μο­νή Αγ. Γε­ωρ­γί­ου στο Φα­νά­ρι. Ο Πα­τριάρ­χης ως Η­γού­με­νος της Μο­νής, πα­ρα­κο­λου­θεί και συμ­με­τέ­χει στις κα­θη­με­ρι­νές α­κο­λου­θί­ες με τους κλη­ρι­κούς συ­νερ­γά­τες του. Με­τά την πρω­ι­νή α­κο­λου­θί­α, Όρ­θρο ή θεί­α Λει­τουρ­γί­α, ο κα­θέ­νας προ­σέρ­χε­ται στον το­μέ­α ερ­γα­σί­ας του: Πα­τριαρ­χι­κά και Συ­νο­δι­κά γρα­φεί­α, Βι­βλιο­θή­κη, Αρ­χεί­ο κλπ. Ο Πα­τριάρ­χης ο­λό­κλη­ρο το πρω­ι­νό το α­φιε­ρώ­νει σε α­κρο­ά­σεις, ε­πι­σκέ­ψεις, συ­σκέ­ψεις κλπ. Πρέ­πει α­κό­μα να ε­τοι­μα­στούν τα προ­γράμ­μα­τα, οι προ­σφω­νή­σεις. Οι ο­μι­λί­ες για τα τα­ξί­δια στο ε­ξω­τε­ρι­κό ή για τα διά­φο­ρα συ­νέ­δρια. Ό­λα τα πα­ρα­πά­νω α­παι­τούν σο­βα­ρή δου­λειά και λε­πτούς χει­ρι­σμούς.

Το τα­πει­νό Φα­νά­ρι ερ­γά­ζε­ται. Ο Πα­τριάρ­χης διαρ­κώς  συ­ντο­νί­ζει. Παρ΄ ό­λα αυ­τά ε­ξα­κο­λου­θεί να εί­ναι α­πλός, φι­λι­κός, οι­κεί­ος, φι­λό­ξε­νος. Με τα παι­διά παί­ζει και τρα­γου­δά­ει μα­ζί τους, με τους α­πλο­ϊ­κούς γί­νε­ται α­πλο­ϊ­κός, σο­βα­ρός και υ­πεύ­θυ­νος για τα με­γά­λα προ­βλή­μα­τα.

Με λί­γα λό­για εί­ναι πο­λύ αν­θρώ­πι­νος! Μέ­σα στο Φα­νά­ρι ζεις τη ζε­στα­σιά και το ά­ρω­μα της Ορ­θο­δο­ξί­ας. Η σκιά του Πα­τριάρ­χη δη­μιουρ­γεί  σε ό­λους μια μο­να­δι­κή α­σφά­λεια. Ο ί­διος κυ­κλο­φο­ρεί πα­ντού χω­ρίς φρου­ρά με μια σι­γου­ριά α­ξιο­θαύ­μα­στη. Τα­ξι­δέ­ψα­με μα­ζί στην Πρί­γκη­πο, ό­που βρί­σκε­ται  το μο­να­στή­ρι του Αγ. Γε­ωρ­γί­ου Κου­δου­νά, άλ­λη μέ­ρα στη Μο­νή της Πα­να­γί­ας του Μπα­λου­κλή. Με δι­κή του φρο­ντί­δα τε­λεί­ως α­να­και­νι­σμέ­νες και ε­παν­δρω­μέ­νες οι μο­νές, με μο­να­χούς και μο­να­χές α­πό την Ελ­λά­δα. Η Σχο­λή της Χάλ­κης στο λό­φο της Ελ­πί­δας δί­νει πολ­λές ελ­πί­δες ό­τι σύ­ντο­μα θα ξα­να­γί­νει το πνευ­μα­τι­κό και θε­ο­λο­γι­κό φυ­τώ­ριο για την ά­ντλη­ση στε­λε­χών, ό­χι μό­νο για τις α­νά­γκες του Πα­τριαρ­χεί­ου, αλ­λά και της Ορ­θό­δο­ξης Εκ­κλη­σί­ας γε­νι­κό­τε­ρα.

Ας ευ­χη­θού­με  οι στό­χοι του Πα­τριάρ­χη να πραγ­μα­το­ποι­η­θούν, για το κα­λό του Γέ­νους και της Ορ­θο­δο­ξί­ας. Αυ­τές οι ε­λά­χι­στες “πι­νε­λιές” ε­πι­θυ­μού­σα να προ­σθέ­σω στο πορ­τραί­το ε­νός σύγ­χρο­νου εκ­κλη­σια­στι­κού η­γέ­τη, του α­πό Χαλ­κη­δό­νος Οι­κου­με­νι­κού Πα­τριάρ­χη Βαρ­θο­λο­μαί­ου Α΄, του κα­τά κό­σμον Δη­μη­τρί­ου Αρ­χο­ντώ­νη. Αυ­τού του τα­γού της Ορ­θο­δο­ξί­ας, που, ως “primus inter pares” με­τα­ξύ των συ­νε­πι­σκό­πων του, πρέ­πει να ε­ξα­σφα­λί­ζει  την ε­νό­τη­τα των Ορ­θο­δό­ξων Εκ­κλη­σιών, την πα­ρά­δο­ση της Μη­τρός και “Με­γά­λης του Χρι­στού Εκ­κλη­σί­ας”, α­πό την ο­ποί­αν έ­λα­βαν την Πα­τριαρ­χι­κή τι­μή και το αυ­το­κέ­φα­λο ό­λες οι Ορ­θό­δο­ξες Εκ­κλη­σί­ες, ε­κτός α­πό τα Πρε­σβυ­γε­νή Πα­τριαρ­χεί­α (Α­λε­ξαν­δρεί­ας, Α­ντιο­χεί­ας και Ιε­ρο­σο­λύ­μων). Ι­διαί­τε­ρα ως Πα­τριάρ­χης της Ρω­μιο­σύ­νης πρέ­πει να δια­φυ­λάσ­σει την ε­νό­τη­τα του Γέ­νους, με βά­ση πά­ντο­τε την ι­στο­ρί­α του, τον πο­λι­τι­σμό του και την πα­τε­ρι­κή του πα­ρά­δο­ση.

Ευ­χό­μα­στε, α­πό μέ­σης καρ­δί­ας, στον Οι­κου­με­νι­κό μας Πα­τριάρ­χη κ.κ. Βαρ­θο­λο­μαί­ο, έ­τη πολ­λά, υ­γεί­α και καρ­πο­φό­ρο δια­κο­νί­α στο υ­ψη­λό Του λει­τούρ­γη­μα.   
Παναγιώτης Μαρτίνης

18 σχόλια:

  1. "Πολ­λές φο­ρές οι συ­ζη­τή­σεις μας μ΄ έ­κα­ναν να στο­χά­ζο­μαι πό­σο στε­νή , μί­ζε­ρη, ε­παρ­χιώ­τι­κη ή­ταν η δι­κή μου Ορ­θο­δο­ξί­α, αυ­τή που δι­δα­σκό­μα­στε στις Α­κα­δη­μα­ϊ­κές θε­ο­λο­γι­κές σχο­λές και ζού­με στον ελ­λα­δι­κό χώ­ρο, σε σύ­γκρι­ση με τη δι­κή του"
    Tι θέλει να πει ο "ποιητής" γράφοντας για "μίζερη και επαρχιώτικη" Ορθοδοξία; Ο πατριάρχης Βαρθολομαίος "άνοιξε τα μάτια" του συντάκτη του πατριαρχικού εγκωμίου και "είδε το φως το αληθινόν"; Έχει ελλείψεις δηλαδή η Ορθοδοξία και όποιος δεν έχει "μαθητεύσει παρά τους πόδας" του πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι "μίζερος" και "επαρχιώτης";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "μίζερος" και "επαρχιώτης" είναι όποιος δεν ζει την οικουμενικότητα της ορθοδοξίας και παραμένει εγκλωβισμένος στα στενά όρια του. Νομίζοντας ότι αυτά είναι όλος ο κόσμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προς Αναστάσιο: εσύ εκπροσωπείς τον κύριο Μαρτίνη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Προς 10:59 π.μ.
    Εκφράζω την άποψή μου στο σχόλιο. Δεν εκφράζω ούτε αντιπροσωπεύω τον κ. Μαρτίνη Αν έχει την δυνατότητα ο κάθε ανώνυμος να λέγει ότι θέλει, έχω και εγώ ως ιστολόγος να λέω την δική μου άποψη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Μια χαρά τα γράφει ο κ. Μαρτίνης. Όμως αυτοί που είναι βουτηγμένοι στην επαρχιώτικη μιζέρια δεν κατανοούν τι είναι να γνωρίζεις φωτισμένους ανθρώπους που μπορούν με την σκέψη τους να σου ανοίξουν νέους δρόμους. Θα αναφέρω την πολεμική που ακόμα κάνουν οι εξ Ελλάδας θεολόγοι εναντίων των μεγάλων θεολόγων που είναι από την Ρωσική σχολή της θεολογίας.
    Ξυπνήστε από την ραστώνη της επανάπαυσής και ψάξτε νέους δρόμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Φωτισμένοι άνθρωποι" είναι αυτοί που έχουν φωτισθεί απ το Άγιο Πνεύμα, έστω κι αν δεν είναι κάτοχοι θεολογικού πτυχίου ή ακόμη και της στοιχειώδους ανθρώπινης γνώσης. Ο Μέγας Αντώνιος ποιας θεολογικής γνώσεως κάτοχος ήταν; Αν ζούσε πάντως στην άθλια και απνευμάτιστη εποχή μας κάποιοι "επαρχιώτη" θα τον ανέβαζαν, "επαρχιώτη" θα τον κατέβαζαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Θαυμάσια η τοποθέτηση-απάντηση του ανωνύμου των 9:27 στο "φωταδιστή" των 7:03 μ.μ. Όσο για τους Ρώσους εμιγκρέδες "θου Κύριε φυλακήν τω στόματί μου"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "Η Ορθοδοξία δεν έχει ελλείψεις. Η μόνη έλλειψη είναι η παρουσία επισκόπων με πατερικό φρόνημα"
    Γέρων Παίσιος, άνευ θεολογικού πτυχίου, σε επιστολή του προς τον "επαρχιώτη" και δεινό αντιοικουμενιστή γέροντα μακαριστό Χαράλαμπο Βασιλόπουλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Από την προσωπική αναστροφή γνωρίζεις τον συνάνθρωπο. Τα βιώματα του κ. Μαρτίνη τα προσωπικά είναι πολύτιμα. Χάρηκα για όλα όσα μας έγραψε. Θα τον παρακαλούσα να μετέφερε και κάποιο παραλειπόμενο από την συναναστροφή τους τότε στην Ρώμη ή και από τώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δυστυχώς οι νεοορθόδοξοι που έχουν μπερδέψει τη γνήσια θεολογία με το φιλοσοφικό στοχασμό μιλάνε ευκαίρως-ακαίρως για "επαρχιωτισμό" και άλλες συναφείς μπούρδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Όπως πάντα οι "προοδευτικοί" θεολόγοι-θολολόγοι μας φλόμωσαν με "λόγια, λόγια, κομπολόγια"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Είναι πραγματικά κρίμα να βλέπεις σοβαρούς ανθρώπους να ταυτίζονται με τα φληναφήματα των ΚΑΙΡΙΤΩΝ και των ΣΥΝΑΞΙΑΚΩΝ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. ΚΥΡΙΕ ΜΑΡΤΙΝΗ ΚΑΝΑΤΕ ΠΟΛΛΟΥΣ ΝΑ ΖΗΛΕΨΟΥΝ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΦΙΛΙΑ.ΜΕ ΣΕΒΑΣΜΟ p.g.p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Προς p.g.p.: για την ταμπακέρα, τουτέστιν για τα περί "επαρχιωτισμού", έχεις να πεις τίποτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Προς 1΄36μ.μ ΣΟΥ ΑΠΑΝΤΗΣΕ Ο ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΄''Μίζερος και επαρχιώτης είναι όποιος δεν ζει την οικουμενικότητα της ορθοδοξίας και παραμένει εγκλωβισμένος στα στενά οριά του''ΞΑΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΤΟ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΕΜΠΕΔΩΣΕΙΣ p.g.p

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Προς p.g.p.: ΔΙΑΒΑΣΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΩΝ ΤΩΝ 9:27, 10:54,8:37. ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΕΜΠΕΔΩΣΕΙΣ ΚΙ ΟΛΑΣ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Κανείς δε ζήλεψε p.g.p. με τη φιλία του κ.Μαρτίνη με τον πατριάρχη Βαρθολομαίο.Άλλωστε, κάτι τέτοιο, είναι αναφαίρετο δικαίωμα του κ.Μαρτίνη και δε μας πέφτει λόγος. Η κριτική που ασκήθηκε είχε σχέση με τα όσα περί "μίζερης και επαρχιώτικης" Ορθοδοξίας ανέφερε ο συντάκτης του πατριαρχικού εγκωμίου. Συνεπώς τα περί "ζήλειας" είναι τουλάχιστον ατυχή και εντελώς αυθαίρετα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Προς 2:21 μ.μ.: φαίνεται ότι ο p.g.p. είναι ψυχοανατόμος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή