Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2013

Η ιστορική διάσταση του Filioque - Σάββας Αγουρίδης

Το παρόν άρθρο δεν έχει σκοπό να εκθέσει τη διά των αιώνων σημασία του Filioque για τους ανατολικούς θεολόγους, μάλιστα μετά τον 17ο αι., και ιδίως κατά τον 20ό αι. Εδώ εκτίθεται μόνο το πώς ξεκίνησε το Filioque στις σχέσεις μεταξύ των δύο τμημάτων της χριστιανοσύνης.
Η επίσκεψη του Πάπα στη χώρα μας έφερε κατ' ανάγκη στο προσκήνιο και το ερώτημα αυτό. Βέβαια, οι Νεορθόδοξοι της Ελλάδας, μετά ιδίως τη δεκαετία του '60, δεν έθεσαν ποτέ το ερώτημα στη μορφή που το θέτουμε εμείς: όχι μόνο το ιστορικό πλαίσιο της αρχικής εμφάνισης των μεταξύ μας διαφορών δεν τους απασχόλησε ιδιαίτερα, αλλά ούτε και η προς την ιστορία σχέση της εξέλιξης ορισμένων από τις διαφορές αυτές. Η Νεορθόδοξη, π.χ., άποψη περί του Filioque σήμερα στην Ελλάδα δεν έχει ποτέ εξετάσει για ποιο λόγο υπήρξε η ίδια ιστορικώς άγνωστη από τον 15ο αι. μ.Χ. μέχρι και την έκδοση των εγχειριδίων Δογματικής της Ορθόδοξης Εκκλησίας που έγραψαν άνδρες πανεπιστημιακοί, όπως οι καθηγητές Χ. Ανδρούτσος, Παν. Τρεμπέλας και Ι. Καρμίρης. Οι Νεορθόδοξοι υποστηρίζουν με πλήρη βεβαιότητα ότι οι λόγοι της εμφάνισης της διάστασης Ανατολής - Δύσης είναι βαθύτατα θεολογικοί και μάλιστα «Τριαδολογικοί», συνδέονται δηλ. αποκλειστικώς με το θέμα της σχέσης του Ιησού ως «Υιού του Θεού» και του Αγίου Πνεύματος προς τον Πατέρα Θεό εντός της Αγίας Τριάδος.


* Οι διαπιστώσεις των Νεορθόδοξων
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις των Νεορθόδοξων, στο ερώτημα κατά τι διαφέρω εγώ από έναν ολλανδό Δυτικό χριστιανό π.χ., η απάντηση δεν μπορεί να είναι πως έχουμε διαφορετική γνώμη για την αξία της ποδοσφαιρικής ομάδας του Αγιαξ· ούτε στις απόψεις μας περί ευθανασίας ή περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα, τίποτε απ' αυτά! Μόνο αν κατέβουμε βαθύτερα, εκεί πιστεύεται πως θα βρούμε την κύρια διαφορά μας, κι αυτή είναι Τριαδολογική, με την παραπάνω σημειωθείσα έννοια. Οποια, π.χ., ξένη μη Καθολική, θεολογική εγκυκλοπαίδεια κι αν ανοίξει κανείς διαβάζει πως το Filioque παρουσιάστηκε στη Δυτική Εκκλησία κατά τον 5ο αι. μ.Χ. όχι ως δογματική διδασκαλία αλλά στο κήρυγμα των ιεραποστόλων της Ρώμης προς Γότθους (Οστρογότθους, Βησιγότθους κτλ.), εγκατεστημένους στην Ισπανία, στη Β. Ιταλία και στη Ν. Γαλλία, κι ο λόγος αυτής της προσθήκης κατά το κήρυγμα έγινε αναγκαίος γιατί αυτοί οι παράξενοι επήλυδες νέοι Ευρωπαίοι δέχθηκαν πολύ εύκολα τον χριστιανισμό αλλά με μια αρειανική μορφή. Δηλαδή η αποστολή του Υιού όπως και του Αγίου Πνεύματος στον κόσμο γίνεται από τον ακατάληπτο Θεό Πατέρα, επομένως τα άλλα δύο αυτά πρόσωπα δεν μπορούν να εξισωθούν προς τον Θεό Πατέρα. Ας σημειωθεί ότι η όποια άρνηση της ισότητας του Πνεύματος προς τον Πατέρα και τον Υιό τινάζει στον αέρα τον «θεϊκό» χαρακτήρα της Εκκλησίας, η οποία γενικώς πιστεύεται ως η «οικονόμος» του Πνεύματος του Θεού προς τον κόσμο. Ετσι ξεκίνησαν οι ιεροκήρυκες της Ρώμης προς τους Γότθους τη διδασκαλία περί Filioque: πως όχι μόνον ο Υιός αλλά και το Αγιο Πνεύμα κατάγεται από τον Θεό Πατέρα ­ δεν είναι δηλ. κατώτερο της θεότητας των λοιπών προσώπων, όπως και το Σύμβολο της Νίκαιας (325) διδάσκει: «... το συν Πατρί και Υιώ συμπροσκυνούμενον και συνδοξαζόμενον...». Αυτό επετράπη από τη Ρώμη να γίνει προς καταπολέμηση του Αρειανισμού και προς υποστήριξη και διαφύλαξη του Συμβόλου της Πίστεως της Νίκαιας, της οικουμενικής δηλ. πίστης της Εκκλησίας. Αυτά όμως όλα έγιναν στο κήρυγμα. Το πρόβλημα άρχισε κυρίως να δημιουργείται όταν με το πες πες έγινε συνήθεια αυτή η κηρυγματική διασάφηση του Συμβόλου της Νίκαιας, της ορθόδοξης δηλ. πίστης της καθόλου Εκκλησίας, κι άμα γίνει κάτι αναγκαία μακρά συνήθεια για την Εκκλησία δημιουργούνται τότε τέτοιες καταστάσεις που η Εκκλησία δεν μπορεί να αρνηθεί την επίσημη καθιέρωση σε μια αρχικά κηρυγματική διασάφηση που θεωρείται αναγκαίο να γίνεται επί αιώνες σε κάποια Εκκλησία· μετά δύο ή τρεις αιώνες η αρχική διασάφηση έρχεται και παίρνει τελικά τη θέση επίσημης δογματικής διδασκαλίας. Αυτό καταβλήθηκε σε μια πρώτη απόπειρα να γίνει στη Σύνοδο του Toledo, το 596 μ.Χ. Αρχικά το Τολέδο ήταν πρωτεύουσα των Γότθων, μεταξύ των οποίων πολλοί ήσαν Αρειανοί, και ύστερα έγινε πρωτεύουσα των Μαυριτανών. Η Ρώμη κατάφερε να αντισταθεί τότε· παρά ταύτα, τον 9ο αι. η πίεση εκ μέρους των πιστών και του κλήρου ήταν μεγάλη και τότε η Ρώμη περιέλαβε την προσθήκη του Filioque (= και εκ του Υιού) στο Σύμβολο της Πίστεως!
Ολοι καταλαβαίνουμε πως, αν αρχίσουμε εδώ και εκεί να προσθέτουμε στο Σύμβολο της Πίστεως (ορθόδοξες έστω) διασαφήσεις, τα πράγματα δεν θα πάνε καθόλου καλά. Παρά ταύτα, πρέπει να πούμε πως το θέμα αυτό στις αρχές του 9ου αι. μ.Χ. δεν γέννησε κάποια σοβαρή εκκλησιαστική αναταραχή, παρ' ότι οι Βυζαντινοί ήσαν πολύ πικραμένοι για την απώλεια των βυζαντινών αποικιών στη Ν. Ιταλία και στη Σικελία εξαιτίας της επέλασης των βαρβάρων Λομβαρδών στην περιοχή αυτή. Κατά την ιστορική μου μάλιστα ενημέρωση, εντελώς αδικαιολόγητα, ήσαν πικραμένοι οι Βυζαντινοί με τον Πάπα, γιατί δεν παρενέβη για τη σωτηρία των αποικιών αυτών. Ας σημειωθεί σχετικώς ότι οι Λομβαρδοί είχαν καταλάβει και το Παπικό Κράτος, το οποίο μόνο με επέμβαση των Γερμανών αποκαταστάθηκε. Με άλλα λόγια, ο Πάπας δεν μπορούσε να κάνει τίποτε για τις αποικίες μας στην Ιταλία. Δεν είναι θέμα αν ήθελε ή όχι, αφού δεν μπορούσε έτσι κι αλλιώς. Δεν σημειώθηκαν δηλ. αντιδράσεις από πουθενά.
Από όσα είπαμε περί Filioque μέχρι τώρα ο αναγνώστης καταλαβαίνει γιατί ο Πάπας Ιωάννης-Παύλος κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα δεν είχε καμιά δυσκολία να απαγγείλει το Σύμβολο της Πίστεως της Εκκλησίας του χωρίς το Filioque· δεν επρόκειτο απλώς περί διπλωματικής ενέργειας που δεν επιτρέπεται σε ζητήματα θρησκευτικής πίστεως. Από όσα λέμε παραπάνω φαίνεται πως μπορούσε να το κάνει άνετα.
Πώς, τέλος πάντων, και κάτω από ποιες ιστορικές συνθήκες το Filioque έγινε τελικά θέμα διάσπασης της ενότητας μεταξύ Δυτικής και Ανατολικής Εκκλησίας; Τα πράγματα, νομίζω, έγιναν ως εξής: Ο Λέων ο Ισαυρος (γύρω στο 730 μ.Χ.), για λόγους στρατηγικούς, αφαίρεσε από την πανάρχαια εκκλησιαστική δικαιοδοσία του Πάπα το καλούμενο «Ανατολικό Ιλλυρικό», την περιοχή δηλ. που περιλαμβάνεται μεταξύ Αδριατικής, Αιγαίου και Μαύρης Θάλασσας, η οποία τότε είχε αποικισθεί κυρίως από Σλάβους. Οι Ισαυροι υπήγαγαν την περιοχή αυτή υπό την εκκλησιαστική δικαιοδοσία του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης. Ο Πάπας έντονα διαμαρτυρήθηκε και ουδέποτε αποδέχθηκε ως τετελεσμένο το γεγονός. Κατά τη γνώμη μου, σ' αυτό στηρίζεται, εν μέρει, η φήμη που επικράτησε στο Βυζάντιο πως ο Πάπας θέλει να καταλάβει τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, γιατί δεν έπαψε ποτέ να διεκδικεί δικαιώματα εκκλησιαστικά στην περιοχή αυτή.
Εξαρση του προβλήματος του Ανατολικού Ιλλυρικού παρουσιάστηκε όταν οι Σλάβοι της Βουλγαρίας έγιναν χριστιανοί και ο βασιλιάς της Βουλγαρίας Βόρις θέλησε να βαπτισθεί. Ο Πάπας τότε αξίωσε αυτός να τον βαπτίσει, αφού η Βουλγαρία, κατά αρχαία παράδοση, ανήκε στην εκκλησιαστική δικαιοδοσία του, ενώ οι Βυζαντινοί κανόνισαν νονός του να είναι ο Βυζαντινός Αυτοκράτορας και τελετουργός του βαπτίσματος ο Πατριάρχης Φώτιος. Κι αυτό ακριβώς το δεύτερο έγινε. Ο Πάπας Νικόλαος τότε εξαπέλυσε βροντές και απειλές κι ο Φώτιος ανταποκρίθηκε κατηγορώντας τον μάλιστα αυτή τη φορά σε επιστολή του για αποκλίσεις από την ορθή πίστη! Η κυριότερη εξ αυτών είναι αυτή περί του Filioque. Αυτά έγιναν το 866 μ.Χ. μετά από confusio στις σχέσεις της Βουλγαρίας είτε με τον Πάπα είτε με την Κωνσταντινούπολη, αφού διαπραγματευόταν και με τους δύο! Τελικά, προτίμησε εμάς. Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι ο Πάπας είχε από πριν ιδιαίτερα προσωπικά προβλήματα με τον Φώτιο, αφού σταθερά υποστήριζε τον αντίπαλο του Φωτίου στον πατριαρχικό θρόνο του Βυζαντίου, τον πατριάρχη Ιγνάτιο.
* Το Πρώτο Σχίσμα Ανατολής και Δύσης
Υπ' αυτές τις ιστορικές συνθήκες έγινε θέμα μεταξύ των δύο Εκκλησιών το Filioque για πρώτη φορά. Τα γεγονότα του έτους 866 μ.Χ. αποτελούν το Πρώτο Σχίσμα Ανατολής και Δύσης! Μόλις όμως αφανίστηκε ο αυτοκράτορας Βάρδας και έπεσε από το πατριαρχείο ο Φώτιος, που τον διαδέχθηκε ο Ιγνάτιος, πολύ φίλος του Πάπα, οι σχέσεις των δύο Εκκλησιών αποκαταστάθηκαν και διατηρήθηκαν έτσι μέχρι το 1051, οπότε έγινε το λεγόμενο «Τελικό Σχίσμα» Ανατολής και Δύσης, με πολύ μεγάλη συμβολή σ' αυτό του ενός εκ των παπικών απεσταλμένων, του καρδινάλιου Ουμβέρτου, προπαντός όμως του δικού μας Πατριάρχη Μιχαήλ Κηρουλάριου. Τα γεγονότα και τις ευθύνες των πρωταγωνιστών παρατηρεί όλη η διεθνής βιβλιογραφία. Οταν ο βυζαντινός αυτοκράτορας και ο τότε Πάπας έμαθαν για τα συμβάντα μεταξύ αυτών των δύο στην Κωνσταντινούπολη και για τον αφορισμό των Παπικών εναντίον μας, μόνον που δεν έπαθαν αποπληξία, γιατί και οι δύο ήσαν βέβαιοι και έτσι είχαν συνεννοηθεί, ότι δηλ. σίγουρα θα υπογραφεί συμφωνία Ανατολικής και Δυτικής Εκκλησίας!
Ο Φώτιος είχε δίκιο, νομίζω, ως προς το Filioque, με την έννοια ­ όσο σοβαρός και αν ήταν ο λόγος ­ ότι δεν μπορεί να προσθέτει ο οποιοσδήποτε, είτε Πάπας είναι είτε Σύνοδος, οτιδήποτε στο Σύμβολο της Πίστεως που ήταν προϊόν Οικουμενικής της Εκκλησίας Συνόδου. Ως προς όλα τα άλλα όμως, τα εδαφικά συμφέροντα Ανατολής και Δύσης, καθώς και τα προσωπικά του Φωτίου (τα σχετικά με τον πατριαρχικό θρόνο!) έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο.
Οι σχέσεις μεταξύ των δύο Εκκλησιών επιδεινώθηκαν εξαιτίας νέων ιστορικών δυσμενών παραγόντων: Σταυροφορίες, Πολιτική Ορθοδοξία, Οθωμανική Κατοχή με το έντονο αντιδυτικό μίσος της. Κι αυτοί οι νέοι παράγοντες μόνο επιδείνωση έφεραν στις σχέσεις Ανατολής και Δύσης, όχι την εξομάλυνση, παρά τις λογικές προσπάθειες που έγιναν ενίοτε και από τις δύο πλευρές.
Στο γενικότερο ερώτημα ως προς το τι έπαιξε κατά την εξέλιξη της περί «Πνεύματος» διδασκαλίας στην Ανατολή τον κυριότερο λόγο, η θεολογία ή η ιστορία, η δική μας άποψη είναι ότι η ιστορία έπαιξε πρωτεύοντα λόγο: Οσο, για τον ένα ή τον άλλο λόγο, γινόταν εντονότερη η εχθρική σχέση μεταξύ Δυτικής και Ανατολικής Εκκλησίας τόσο μεγάλωνε και η σημασία της δογματικής διαφοράς του Filioque. 
Σάββας Αγουρίδης
Πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ

47 σχόλια:

  1. Άκουγα πολλά σε πύρινα κηρύγματα, διάβαζα διάφορα. Πρώτη φορά διάβασα τα ιστορικά γεγονότα με τις επεμβάσεις εξουσίας λαϊκής και κληρικής που οδήγησαν στο σχίσμα. Θα προσπαθήσω να διαβάσω περισσότερα ιστορικά για την εποχή. Το θέμα κατ’ αρχήν το βλέπω πλέον από άλλη οπτική γωνιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "«Αιδεσιμώτατε, Μουν, είστε ένας μεγάλος πρωτοπόρος και θρησκευτικός αρχηγός. Τα σχέδια του «Διεθνούς Θρησκευτικού Ιδρύματος» απέδειξαν όχι μόνο αξεπέραστη υπεροχή, αλλά στάθηκαν στην πρωτοπορία της αναζήτησης για να φέρει την ειρήνη ανάμεσα στις θρησκείες. Θρησκευτικοί αρχηγοί και λόγιοι απ’ όλο τον κόσμο συγκινήθηκαν και μεταμορφώθηκαν από τις εμπειρίες τους σ’ αυτή τη δραστηριότητα που εκφράζει το δικό σας όραμα για παγκόσμια ειρήνη. Όλοι εμείς, που συγκεντρωθήκαμε εδώ, είμαστε υπερβολικά ευγνώμονες, γιατί δίνετε τέτοιες ευκαιρίες.

    Πριν από λίγα χρόνια αναθέσατε στο «Διεθνές Θρησκευτικό Ίδρυμα» να παρουσιάσει μια Παγκόσμια Αγία Γραφή (World Scripture). Είμαι πολύ ευτυχής που μπορώ να σάς ανακοινώσω σήμερα ότι αυτό το σχέδιο τελείωσε, και έχουμε έναν τόμο ο οποίος σαφώς θα φέρει φως και ελπίδα στον προβληματισμένο και ταλαιπωρημένο κόσμο.

    Εκ μέρους του εκδότου, της Συντακτικής Επιτροπής και της Συμβουλευτικής Επιτροπής, το προσωπικό και όλων αυτών που συνέβαλαν στο σχέδιο της Παγκόσμιας Αγίας Γραφής θέλω να εκφράσω την εγκάρδια εκτίμησή μου για την υποστήριξή σας στην έκδοση και παραγωγή της Παγκόσμιας Αγίας Γραφής. Αυτός ο τόμος, συνεπής με τις αρχές του «Διεθνούς Θρησκευτικού Ιδρύματος», περισυνελέγη με ένα πνεύμα σεβασμού προς όλα τα πνευματικά μονοπάτια και με την υπόσχεση μιας διαθρησκευτικής κατανοήσεως και συνεργασίας. Η Παγκόσμια Αγία Γραφή είναι ένα μοναδικό βιβλίο και θα έχει παμμεγέθη ιστορική σπουδαιότητα για το μέλλον της θρησκείας και το μέλλον του κόσμου. Είμαστε στο κατώφλι ενός νέου παγκόσμιου πολιτισμού και αυτός ο Τόμος θα παίξει ένα μεγάλο ρόλο στην ίδρυση του είδους του πνευματικού οράματος που χρειάζεται, εάν πρόκειται να δημιουργήσουμε έναν ειρηνικό κόσμο. Ο κόσμος είχε την ανάγκη ενός τέτοιου τόμου όπως είναι αυτός. Αιδεσιμώτατε Μουν, θέλουμε να σάς ευχαριστήσουμε για την σύλληψη, την εισαγωγή και την παρουσίαση της Παγκόσμιας Αγίας Γραφής. Είναι τιμή και προνόμιο για μένα να σάς παρουσιάσω δύο ειδικά αντίγραφα της εκδόσεως της Παγκόσμιας Αγίας Γραφής. Σας ευχαριστώ».
    Από την προσφώνηση του Αγουρίδη προς τον "ψευδομεσσία" Κορεάτη Μουν.
    Αυτόν τον άνθρωπο βρήκατε να προβάλλετε απ το ιστολόγιό σας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ντροπή στο Ιστολόγιό σας http://anastasiosk.blogspot.gr που αναρτά άρθρο του αιρετκού και νεοεποχικού καθηγητού Σάββα Αγουρίδη. Υπήρξε εκ των θεωρητικών και συντελεστών στη συγγραφή της Βίβλου του ψευδομεσσία Μουν, απώλεσε την Ορθοδοξία και επέλεξε τη Νέα εποχή. Εκοιμήθη ως θιασώτης του συγκριτισμού, της πανθρησκείας και λάτρης ενός άλλου Μεσσία από τον Χριστό μας. Και σεις, Ορθόδοξο μπλοκ που θέλετε να λέγεστε, δε δικαιολογείτε τη θέλησή σας αυτήν με την επιλογή αυτού του άρθρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα παραπάνω δεν είναι παρά η άποψη του Αγουρίδη, μιας πολυτάλαντης αλλά τραγικής προσωπικότητας, που έφτασε στο σημείο να γράψει ένα "Νέο Ευαγγέλιο" κατά παραγγελία του ψευτοΜεσσία "ΜΟΥΝ"!!!
    Το διαβάσατε στο κείμενο, το λέγει ο ίδιος:
    "Στο γενικότερο ερώτημα ως προς το τι έπαιξε κατά την εξέλιξη της περί «Πνεύματος» διδασκαλίας στην Ανατολή τον κυριότερο λόγο, η θεολογία ή η ιστορία, η ΔΙΚΗ ΜΑΣ ΑΠΟΨΗ είναι ότι η ιστορία έπαιξε πρωτεύοντα λόγο"!
    Όμως ψεύδεται "ευσχήμως", γιατί πολύ νωρίτερα, επι αγίου Μαξίμου του Ομολογητού το δογματικό θέμα είχε τεθεί, οι Ορθόδοξοι είχαν αρχίσει να ανησυχούν, αλλ΄ ο Άγιος Μάξιμος τους διαβεβαίωνε ότι είχε την πληροφορία ότι υπό το filioque οι Λατίνοι το εννοούν ορθόδοξα.
    Οι πολιτικοί λόγοι, ασφαλώς και έπαιξαν ρόλο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να αγνοήσουμε τους θεολογικούς. Για την Εκκλησία ήταν ο πρώτος λόγος.
    Το ότι η ελληνική πολιτεία προσκάλεσε τον Πάπα το 2001 για τους λόγους της, δεν σημαίνει ότι η αντίδραση του Αγίου Όρους, πολλών Επισκόπων, Ηγουμένων, ιερωμένων και του λαού, εξηγείται με πολιτικά και ιστορικά κριτήρια και όχι εκκλησιαστικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Βαθειά νυχτωμένος και πωρωμένος είσαι από την Κατάνυξη. Ο Αγουρίδης ήταν ορθόδοξος Θεολόγος και η κηδεία του έγινε σε ορθόδοξο Ναό. Τα περί Μουν δεν μου λένε και πολλά διότι ως επιστήμων μπορεί να είχε απόψεις. Σε αυτό εδώ το κείμενο που τον βλέπεις να πέφτει έξω; Από την άλλη έκανες μια υπέροχη διαφήμιση σε αυτόν τον Μουν που για μένα ήταν άγνωστος.
    Περικλής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Περικλή έχει δίκιο να λες τα όσα λες, αφού ειλικρινά ομολογείς ότι ο Μουν σου είναι άγνωστος.
    Όταν μάθεις για τον Μουν νομίζω ότι τότε θα αναθεωρήσεις τα γραφόμενά σου για τον Αγουρίδη.
    Βέβαια καλό είναι πριν γράψουμε να ερευνούμε ... για να μην εκτιθέμεθα έστω και ανωνύμως.
    π. ΑΚΓ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Περικλή είσαι για τα σίδερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Προς Περικλή: δε φθάνει που σε πνίγει το άδικο, βγαίνεις κι από πάνω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Για να δουμε τι θα επικρατησει τελικα. Η γνωσις που "φυσιοι", η διψυχια που "παραπαιει", η ελπις που "δεν καταισχυνει" Η η Αληθεια που "ελευθερωνει" ΚΑΙ η πιστις που "δικαιωνει";;; π

    Σταυρω σου τους εχθρους,
    τροπωσαμενος Σωτερ,
    διαλυσον αυτων,
    τας αιρεσεις ως κονιν,
    το κερας δε ανυψωσον,
    της σεπτης Εκκλησιας σου*
    στησον Κυριε,
    την καθ' ημων τουτων ζαλην,
    και ειρηνευσον,
    των Ορθοδοξων τα πληθη,
    Ευχαις της Τεκουσης ΣΕ
    Καθ.ηχος α',ορθ Παρ/ης.-

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Περικλή, μην λες πολλά, διότι φανερώνεις την πενία σου.

    Το "Κατάνυξις ιστολόγιο" είναι ο Ορθόδοξος αγωνιστής Πρωτοπρεσβύτερος πατέρας Νικόλαος Μανώλης. Γνώστης των πραγμάτων, θαρραλέος αγωνιστής και Ομολογητής της Πίστης μας!

    Ποιος ουσία και όχι τύποις δεν γνωρίζει τα έργα του ταλαίπωρου Αγουρίδη...

    Δεν άφησαν τίποτε όρθιο οι Οικουμενιστές, και σύ εν τη αγνωσία σου, τους υπερασπίζεσαι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ντροπή σου Αναστάσιε! Δε φθάνει που εγκωμιάζεις τον προδότη Βαρθολομαίο και προβάλλεις τον αιρεσιάρχη Φραγκίσκο ανακάλυψες και τον Αγουρίδη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. http://www.orthodoxia-ellhnismos.gr/2013/09/blog-post_5512.html#comment-form
    Σε πήραν χαμπάρι κι άλλοι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Σας ευχαριστώ πολύ για το στόλισμα.
    Ρωτάω και θέλω απάντηση.
    Τι δουλειά έχει ο Μουν με το κείμενο αυτό του Αγουρίδη; Παρακαλώ τον π. ΑΚΓ(αν είναι παπάς) να μου γράψει σε τι είναι αντίθετος γιαυτό το κείμενο και όχι για άλλα.
    Το ίδιο θα ήθελα να μου πει και ο «Ορθόδοξος αγωνιστής» π. Νικόλαος Μανώλης.
    Από τους υπόλοιπους λασπολόγους επαγγελματίες υβριστές δεν θέλω καμιά απάντηση. Είναι για κλάματα.
    Περικλής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Περικλή όποιος μπλέκει με τα πίτουρα τον τρώνε οι κότες. Και υπάρχουν πολλές κοτούλες στα ιστολόγια αυτά που μπαίνουν για να ξεθυμάνουν από την ασφυκτική καθημερινότητα που περνούν. Δουλεύω σε ψυχιατρικό νοσοκομείο των Αθηνών οι παπάδες, οι μοναχοί και θρησκευόμενοι έχουν τα πρωτεία και από κλινική νοσηλεία και από χαπάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ο Σάββας Αγουρίδης ήταν αφορισμένος; δίδασκε ναι ή όχι στη Θεολογική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η κηδεία του έγινε σε ορθόδοξο ναό στον προφήτη Ηλία στο Παγκράτι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Απάντηση προς τους συκοφάντες του Καθηγητή Σάββα Αγουρίδη:
    http://www.amen.gr/article3757
    Το θράσος των αγραμμάτων θεολόγων που εισήλθαν στο πανεπιστήμιο με 3.5 από την πίσω πόρτα είναι μεγάλο. Δεν περιμένω τίποτα περισσότερο από άγευστους εκκλησιαστικής ιστορίας και δογματικής διδασκαλίας.
    Β.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Τι ρόλο παίζεις Αναστάσιε;
    Τι οικουμενιστολαγνεία είναι αυτή;
    Περιμέναμε απ τον "αλήστου μνήμης" Αγουρίδη να μας διαφωτίσει, μάλλον να μας διασκοτίσει, για το φιλιόκβε;
    Αντί να μας παραθέσεις το consensus patrum για το φιλιόκβε εσύ καταφεύγεις στον...Αγουρίδη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. "Ο Σάββας Αγουρίδης ήταν αφορισμένος; δίδασκε ναι ή όχι στη Θεολογική του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η κηδεία του έγινε σε ορθόδοξο ναό στον προφήτη Ηλία στο Παγκράτι";
    Να χαρώ το επιχείρημά σου! Πόσοι μασσώνοι, αιρετικοί, παγανιστές, άθεοι κ.τ.ο. κηδεύονται με παπά και δεσπότη; Εδώ ο αντίχριστος Καζαντζάκης που λάσπωσε χυδαία όσο κανένας άλλος το Χριστό κηδεύτηκε από ορθόδοξο παπά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Προς Β.: πού την είδες την "απάντηση" στην τεκμηριωμένη κριτική, με ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ, ΜΕ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΑ, που ασκήθηκε για τα αγουρίδεια, ομολογουμένως σοβαρά, ατοπήματα;
    Αναιρούν τα γραφόμενα στο γνωστό οικουμενιστικό ιστολόγιο, που στεγάζει τα κείμενα πολλών θολολόγων (καιριτών και συναξιακών), τα όσα αναφέρονται στο διαβόητο Μουν; Ποιος είσαι συ, που οργίστηκες κι από πάνω, που χωρίς να γνωρίζεις όσους αντιδρούν, "τηλεδιέγνωσες" και το βαθμό του πτυχίου τους και το βαθμό γνώσης από μέρους τους της εκκλησιαστικής Ιστορίας και της Δογματικής; Επιτρέπεται να μιλάς έτσι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Το λιβάνισμα του Αγουρίδη στο amen.gr κάθε άλλο παρά απαντά στα όσα του καταμαρτυρούν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. π. Νικόλαος Σπύρογλου11 Σεπτεμβρίου 2013 στις 6:28 π.μ.

    Με τις ιστορικές αλήθειες που γράφει εδώ ο Σάββας Αγουρίδης χαλάει τα σχέδια των κατά επάγγελμα πολέμιων της ενότητας της Εκκλησίας. Μου θυμίζει το του Καβάφη «Και τώρα τι θα γένουμε χωρίς βαρβάρους. Οι άνθρωποι αυτοί ήσαν μια κάποια λύσις;» Αντί να αντικρούσουν από ιστορικής απόψεως τα όσα καταγράφει τον κατηγορούν για αιρετικές αποκλίσεις. Τα λίγα που γράφουν οι σχολιαστές μου θύμισαν τους Ιεχωβάδες που προσπαθούν να μεταφέρουν την συνομιλία σε δικό τους γήπεδο για να κάνουν καλύτερο παιχνίδι. Το μεγαλύτερο κακό στην Εκκλησία το έχει κάνει η εμπλοκή της πολιτικής και της εξουσίας την οποία επιθυμούν να έχουν οι συλλειτουργοί μου. Τους αρέσουν να είναι παντού μέσα και να έχουν δίκιο. Νομίζουν ότι όλοι είναι σας τις γυναικούλες που μας λένε «μάλιστα πάτερ».
    Όταν βλέπω και δηλώσεις γνησιότητας όπως αυτή «Γνώστης των πραγμάτων, θαρραλέος αγωνιστής και Ομολογητής της Πίστης μας» τότε διαπιστώνω την κατάντια των εκκλησιαστικών ανδρών. Γέμισε η Εκκλησία από αυθεντίες ρασοφόρους. Γιαυτό και στις ενορίες μας δεν υπάρχει επαφή και συνεργασία μεταξύ μας. όλοι θέλουν να είναι Αρχηγοί και να έχουν οπαδούς. Αυτός είναι ο επάρατος γεροντισμός που μας κατατρέχει. Απαντά ο Ομολογητής της πίστης π. Νικόλαος Μανώλης με λίβελο εναντίον του ιστολόγου. Μάλλον ζηλεύει την «ηροστράετια» δόξα και αυτός ο έως χθες άγνωστος.
    Αλλά και ο άλλος κατηγορεί τον ιστολόγο και τον απειλεί γράφοντας «Σε πήραν χαμπάρι κι άλλοι!». Και εγώ σαν αναγνώστης σε πήρα χαμπάρι. Μόνος σου το έγραψες. Το δημοσίευσαν. Και νιώθεις καύχηση που έγινες ένας «ρουφιανάκος». Διότι και για ρουφιάνος είσαι ανίκανος.
    Και ό άλλος φωστήρας ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος γράφει για τον Μουν αλλά όχι για την ταμπακέρα. Του αρέσουν τα πυροτεχνήματα. Μόνο γι΄ αυτά είναι ικανός. Μαθητής κάποτε του Αλεβιζόπουλου, παίζει στο τερέν με στρατηγική του π. Αντωνίου, ενάντια στους Ιεχωβάδες, την οποία ως κακός αντιγραφέας την χρησιμοποιεί εναντίων των παπικών.
    Διαβάστε και λίγο Στήβεν Ράνσιμαν καλό θα σας κάνει και σας.
    π. Νικόλαος Σπύρογλου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου Θεού

    Αρκετά.

    Πού είναι η αγάπη που διδάσκουν οι πατέρες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Προς π.Νικόλαο Σπύρογλου: είναι τρόπος αυτός με τον οποίο απαξιώνετε τους συλλειτουργούς σας; Αποδείξτε με επιχειρήματα κι όχι με συνθήματα και αναδρομές στον Καβάφη το άδικο των όσων κατέκριναν τον καθηγητή Αγουρίδη. Τι σχέση έχει ο γεροντισμός με τις ενστάσεις των σχολιογράφων; Σταματήστε λοιπόν τις "περισπούδαστες" αναλύσεις και αντικρούστε τα όσα ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΑ καταγγέλονται για τη σχέση του αποθανόντος με τον ψευτομεσσία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ο π.Αναστάσιος Γκοτσόπουλος δίνει ομολογιακές μάχες για την Ορθοδοξία καταθέτοντας επιχειρήματα. Καλό θα είναι κάποιοι άκαπνοι, που δε "βάζουν το κεφάλι τους στον τορβά", να είναι λίγο φειδωλοί στις επικρίσεις τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Θερμά συγχαρητήρια σε όσους αντέδρασαν σθεναρά για την έμμεση προβολή του κακόδοξου καθηγητή.
    Θερμά συλληπητήρια στους συμβιβασμένους, σε αυτούς που έχουν απωλέσει την ορθόδοξη αυτοσυνειδησία τους, που δικαιολογούν τα αδικαιολόγητα, που βαφτίζουν το άσπρο μαύρο και αντίστροφα, που έχουν διεστραμμένα κριτήρια περί τη στάθμιση προσώπων και πραγμάτων.
    Αντί να συγχαρούν όσους αγωνίζονται για την πατρώα ευσέβεια, αυτοί τους απαξιώνουν, τους ονομάζουν φανατικούς, ταλιμπάν, φονταμενταλιστές, επαρχιώτες κ.τ.ο. Έχουν μπερδέψει τη γνήσια θεολογία με τη θολολογία και την (αμπελο) φιλοσοφία. Θαυμάζουν και πίνουν νερό στο όνομα του κάθε Γιανναρά, Ζηζιούλα, Χαρκιανάκι, Βασιλειάδη, Αγουρίδη και άλλων "φωστήρων" παραθεωρώντας, οι "πουράτοι αυτοί Ορθόδοξοι", τις φρικώδεις βλασφημίες τους, που όταν παρατίθενται στο διαδίκτυο κάνουν και αυτόν τον ηλεκτρονικό χάρτη να φρικάρει.Εγκωμιάζουν τους φιλοσοφούντες θεολόγους και τους θεολογούντες φιλοσόφους, που απλώς εντυπωσιάζουν με τα κατά κόσμον προσόντα τους, ενώ στην πραγματικότητα βλασφημούν, διαστρέφουν τη γνήσια θεολογία και τις ιδεοληψίες τους τις λανσάρουν σαν θεολογικά θέσφατα. Ευτυχώς που αποτελούν μια μειοψηφία στο σώμα της Εκκλησίας και οι υγιώς φρονούντες τους απομονώνουν και τους αποβάλλουν σαν ξένο σώμα. Λυμαίνονται όμως τις θεολογικές σχολές και γι αυτό απαιτείται επγρύπνηση γιατί με τις στρεβλές διδαχές τους διαμορφώνουν τις συνειδήσεις ανυποψίαστων νέων ανθρώπων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. " Ως προς όλα τα άλλα όμως, τα εδαφικά συμφέροντα Ανατολής και Δύσης, καθώς και τα προσωπικά του Φωτίου (τα σχετικά με τον πατριαρχικό θρόνο!) έπαιξαν πολύ σημαντικό ρόλο".
    Τι θέει ν πει ο "ποιητής" όταν γράφει για "προσωπικά" του μεγάλου παριάρχη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Προς 12:03 11/9: αδελφέ καλά τους κάνεις και λίγα τους λες αλλά πολύ φοβάμαι ότι δεν πετυχαίνεις τίποτε.
    Η συμπεριφορά τους είναι άνω ποταμών. Αντί επιχειρημάτων φωνασκούν και ειρωνεύονται. Δυστυχώς η επίσημη εκκλησιαστική ηγεσία είναι βραχυκυκλωμένη απ αυτούς τους κύκλους και δεν αντιδρά κι αυτοί αποθρασύνονται και αλωνίζουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. 2:00 μ.μ
    ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Αξιότιμε κ. Αναστάσιε σε ευχαριστώ για την αναδημοσίευση του αποκαλυπτικού από ιστορικής πλευράς κειμένου. Άσε τις Κασσάνδρες να σε απειλούν. Ο καιρός της Ιεράς Εξέτασης ανοίκη σε αυτούς που υποτίθεται ότι πολεμούν. Τα τελευταία χρόνια προσπαθεί η μειοψηφία των φανατικών να ακολουθήσει το κομουνιστικό σύστημα με εκφοβισμούς και απειλές.
    Διάβασα με προσοχή όλα τα σχόλια ουδείς δεν απάντησε σε όσα γράφει από ιστορικής απόψεως ο Καθηγητής. Όλοι πολεμούν με λάσπη για αλλά γεγονότα της ζωής του. μην τους λαμβάνεις υπ’ όψη. Η μπογιά τους έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Είναι γνωστό το κόμπλεξ κάποιων "μη φανατικών" για όσους αγωνίζονται ενάντια στην προδοσία της Ορθοδοξίας και τους προδότες επισκόπους ( ο όρος είναι ηπιότατος):" ποιοι είναι αυτοί που θα το παίξουν αμύντορες της πατρώας πίστης; Αγαπάνε οι λεγάμενοι πιότερο την Ορθοδοξία από μας";
    Αντί να κοιτάξουν να συστρατευθούν κι αυτοί στον αγώνα τοξεύουν τα βέλη τους σ αυτούς που θεοφιλώς αγωνίζονται.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Όλοι αυτοί που γράψαν για να μας ενημερώσουν ενάντια στα όσα λέει ο συντάκτης νομίζουν ότι είναι οι παιδονόμοι;
    Ο καθένας μας έχει κρίση. Να δουν τα δικά τους και να αφήσουν και μας να έχουμε διαφορετικές απόψεις από αυτούς. Ας το καταλάβουν η εποχή της χούντας και του αστυφύλακα πέρασε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ιστολόγε δημοσίευσε άρθρα τα οποία θα μας ανοίξουν τα μάτια. Μην σε φοβίζει η συντήρηση. Μπουχτίσαμε από τις νερόσουπες που μας προσφέρουν. Είναι μονόφθαλμοι και θέλουν να το παίζουν σκοπευτές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Οι άνθρωποι, γιά τόν Αγουρίδη καί τούς οπαδούς του σάν τόν Αναστάσιο, δέν έχουν εσωτερικότητα, ούτε εσωτερικό βάθος. Είναι ρομπότ πού προσαρμόζονται καί ανταποκρίνονται στόν περίγυρο καί στίς ιστορικές συνθήκες.
    Τελικά αυτά τά ποταπά υποκείμενα ακόμη καί όταν "θεολογούν" περιγράφουν τόν βρωμερό τους εαυτό.
    Αμέθυστος

    Αυτά σου γράφει Αναστάσιε ο «Αμέθυστος» στο bog του.
    Πρέπει να του απαντήσεις. Διότι αν μεθύσει τότε αλλοίμονο σου με τα όσα σου γράψει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Tο filioque εισήχθη αρχικά στην Ισπανία τον ΣΤ αιώνα με τη σύνοδο του Τολέδο με σκοπό την έξαρση της ομοουσιότητας του Υιού προς τον Πατέρα επειδή η Ισπανία ενάμιση περίπου αιώνα καταδυναστεύτηκε απ τους αιρετικούς-αρειανούς Βησιγότθους. Δηλαδή η μία αιρετική διδασκαλία(ο αρειανισμός) πολεμήθηκε με μία άλλη αιρετική πλάνη(το φιλιόκβε). Επί πολλούς αιώνες η Δυτική Εκκλησία καταπολέμησε την προσθήκη του φιλιόκβε όπως αναφέρει ο Γ.Γέγλε στο έργο του "Ο Φώτιος εν τω σχίσματι". Την πολέμησαν συγκεκεριμένα οι Λέων ο Μέγας, ο Βιργίλιος, ο Αγάθων, ο Γρηγόριος, ο Ζαχαρίας, ο Λέων ο Δ, ο Βενέδικτος που τον διαδέχθηκε,ο Αλκουίνος, ο Ακυιλίας Παυλίνος κ.ά. Τέλος ο Λέων ο Γ δεν επέτρεψε την εισαγωγή του στο σύμβολο Νικαίας-Κων/πόλεως τουναντίον δε διέταξε να γραφεί το σύμβολο σε δύο αργυρές πλάκες ελληνιστί και λατινιστί χωρίς την καινοτόμο προσθήκη και να αναρτηθεί στη βασιλική του Αγίου Πέτρου. Ο Λέων κάτω απ τις αργυρές πλάκες έγραψε: "ταύτα εθέμην δι αγάπην και επί προφυλακή της ορθοδόξου πίστεως". Γι αυτό και ο Μέγας Φώτιος χαρακτήρισε τον προαναφερθέντα πάπα" της ευσεβείας θερμόν ζηλωτήν". Είναι δε ιστορικώς βεβαιωμένο ότι πρώτος απ τους πάπες ο Σέργιος ο Δ στην ενθρονιστική επιστολή του το 1009 παρέθεσε το σύμβολο με την προσθήκη του φιλιόκβε", επίσημα δε εισήγαγε τη συγκεκριμένη προσθήκη ο Βενέδικτος Η (1014) ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΧΩΡΙΣ ΣΟΒΑΡΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ.Επομένως δεν υπήρχε το φιλιόκβε προ του σχίσματος σαν επίσημη διδασκαλία της Ρωμαικής Εκκλησίας. Πολιτικοί λόγοι(Καρλομάγνος) ήταν αυτοί που κατόρθωσαν, ΔΥΣΤΥΧΩΣ, να πετύχουν την εισαγωγή του.
    βλέπε Σπυρίδωνος Μπιλάλη, ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΚΑΙ ΠΑΠΙΣΜΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. http://www.greekhelsinki.gr/greek/reports/religious-communities-greece.html
    Το ίδρυμα "ΑΡΤΟΣ ΖΩΗΣ" που ίδρυσε ο Αγουρίδης συνεργάστηκε με το ανθελληνικό "ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ", του Παναγιώτη Δημητρά και του γνωστού Βαλλιανάτου, για να καταδείξει τη ΔΗΘΕΝ καταπίεση των θρησκευτικών μειονοτήτων στην ανεκτικότατη χώρα μας. Μεταξύ των θρησκευτικών μειονοτήτων που ΔΗΘΕΝ καταπιέχονται περιλαμβάνονται οι Ιεχωβάδες και οι σαιεντολόγοι!
    QUIZ: μήπως γνωρίζει κανείς ποιος βρίσκεται σήμερα επικεφαλής του "ΆΡΤΟΥ ΖΩΗΣ";

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Προς 2:00 μ.μ.: στου κουφού την πόρτα όσο θέλεις βρόντα! Γεμίσαμε συμβιβασμένους και λαπάδες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Από αφορισμούς χόρτασα. Από απαντήσεις διαφοροποιήσεως στο συγκεκριμένο άρθρο τίποτα. Τελικά οι καρακάξες μόνο «κρα» γνωρίζουν να κάνουν. Γυμνωθήκανε οι αντίθετοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Προς 6:49.
    Σε ευχαριστούμε για την ενημέρωση.
    Οι διάφοροι Ζουμπουλάκηδες και σία εκτός από θεολογικά είναι και εθνικά επικίνδυνοι.
    Αυτούς τους προβάλλει και η διαβόητη βολιώτικη ακαδημία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Ότι καλύτερο έχω διαβάσει για το θέμα του Filioque. Το θέμα είναι σχεδόν ανύπαρκτο για τις δύο Εκκλησίες. Η επίλυσή του είναι εύκολη αφού και ο Ιωάννης Παύλος Β και ο Βενέδικτος 16ος το είχαν άνετα εκφωνήσει ορθόδοξα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. http://e-theologia.blogspot.gr/2012/12/26112012.html
    Και ο γνωστός για τις θολές του απόψεις παπα-Θερμός συνεργάζεται με το ανθελληνικό και εθνομηδενιστικό ίδρυμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Ο Ρωμανίδης, ο Μπιλάλης κ.ά. έχουν ασχοληθεί πολύ πιο εκτεταμένα με το φιλιόκβε απ ότι ο Αγουρίδης.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Για γράψε τις απόψεις του Ρωμανίδη θα επιθυμούσα να τις μάθω. Τα βιβλία του Μπιλάλη τα έχω διαβάσει είναι λαϊκά αναγνώσματα κοινός ρομάντζα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Βάζε και κανένα κόμμα, κάπου-κάπου, "διαβασμένε", που προφανώς ούτε καν έχεις ανοίξει τα βιβλία του μακαριστού π.Σπυρίδωνος, που εκτός από πολύ διαβασμένος, γνώριζε και στίξη επιπλέον, και γνώριζε επίσης ότι το επίρρημα "κοινώς" γράφεται με ω και όχι με ο, και μετά πιάσε το πληκτρολόγιό σου που το μετέβαλλες σε...αρλουμπολόγιο! Ακούς εκεί "ρομάντζα" τα πονήματα του αξέχαστου αρχιμανδρίτη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Σε ευχαριστώ για τις φιλολογικές υποδείξεις. Γεννήθηκα στη Σουηδία από Έλληνες γονείς μετανάστες ορθοδόξους. Πνευματικό είχαν τον π Ευσέβιο Βίττη. Και αυτά που γράφω καλά είναι διότι δεν έχω στο νου να έλθω Ελλάδα. Του π. Μπιλάλη έχω διαβάσει τους δύο τόμους τους οποίους έχουν οι γονείς μου. Γνώριζαν τον π. Μπιλάλη όπως και τον π. Βίττη από τότε που αυτοί ήσαν στην Ζωή. Για τους δύο τόμους του π. Μπιλάλη επιμένω πως είναι χωρίς αξία με υπερβολές.
    Από το να μου κάνεις κριτική γράψε μου κάτι από αυτά που λέει ο Ρωμανίδης ή σημείωσε που μπορώ να τα βρω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Ένας ο Χριστός.
    Μία η πίστη.
    Μία η Εκκλησία.
    Οι διαφωνίες είναι για την εξουσία.
    Κάνω τον Σταυρό μου, ανάβω το κερί μου, προσπαθώ να μην αδικώ.
    Όλα τα άλλα είναι επινοήσεις των κρατικοδίαιτων παπάδων.
    Όλοι οι ναοί είναι του Χριστού.
    Τα δόγματα τα έφτιαξαν οι απόγονοι των φαρισαίων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Δεν έχω καταλάβει που η διαφοροποίηση των αντιδρώντων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Είσαι κάργα αιρετικός 3.37.

    ΑπάντησηΔιαγραφή