Κυριακή πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως
Λόγος
εἰς τό Εὐαγγέλιον
«Ἰησοῦς ὁ ἐμός»
«Καί
καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν » (Ματθ. α´21)
«Καί
καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν»
Διπλός
ἦταν ὁ σκοπός τῆς ἀγγελικῆς ἐπίσκεψης στόν δίκαιο Ἰωσήφ, Μακαριώτατε Πάτερ.
Πρῶτος ἡ πληροφόρηση τοῦ δικαίου γιά τό μυστήριο τῆς παρθενικῆς κυοφορίας. Πληροφόρηση
πού θά κατεύναζε τήν «ζάλην» τῶν
λογισμῶν του καί θά πρόσφερε λύση στό
ἀδιέξοδό του. Ὁ δεύτερος ἦταν ἡ γνωστοποίηση
τοῦ ὀνόματος, πού ἔπρεπε νά δώσει στό παιδί τό ὁποῖο θά γεννιόταν, ὡς ὁ κατά
τόν Νόμο ἁρμόδιος,.
Ἰησοῦς! Αὐτό εἶναι τό
θεόσδοτο ὄνομα τοῦ Βρέφους τῆς Βηθλεέμ. Τί
σημαίνει ὅμως Ἰησοῦς; Ποιά θέση πρέπει νά ἔχει στή ζωή μας; Σ’αὐτά τά
ἐρωτήματα θά ἀπαντήσουμε στή συνέχεια.
*****
«Καί
καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν»
Ἰησοῦς στά ἑλληνικά
σημαίνει «σωτήρ». Καί δόθηκε τό ὄνομα αὐτό ἀπό τόν Θεό Πατέρα στόν Ἐνανθρωπήσαντα
Υἱό του, διότι Αὐτός ἐπρόκειτο νά σώσει τό λαό του, τόν νέον Ἰσραήλ, ἀπό τόν βαρύ
ζυγό τῆς ἁμαρτίας.
Ὅλοι οἱ λαοί τότε, ἦσαν βυθισμένοι στό
σκοτάδι τῆς πλάνης,. Ὅλοι ἦσαν αἰχμάλωτοι τῶν πλέον βδελυρῶν παθῶν καί τρομοκρατημένοι ἀπό τήν φοβερή
ἀπειλή τοῦ θανάτου. Κάτω ἀπό τήν πίεση τῶν φοβερῶν αὐτῶν καταστάσεων περίμεναν μέ ἀγωνία Ἐκεῖνον, πού θά τούς χάριζε
τήν λύτρωση.
Καί ὁ μεγάλος ἀναμενόμενος ἦρθε. Ὁ Θεός
κατέβηκε ἀπό τόν οὐρανό καί ἔγινε ἄνθρωπος «δι’ ἡμᾶς τούς ἀνθρώπους καί διά
τήν ἡμετέραν σωτηρίαν», ὅπως ὁμολογοῦμε στό Σύμβολο τῆς πίστεως. Δέν ἔστειλε
ἄνθρωπο, οὔτε ἄγγελο γιά νά μᾶς λυτρώσει. Τό ἔργο τῆς σωτηρίας μας τό ἀνέλαβε
καί τό ἔφερε εἰς πέρας ὁ ἴδιος. Καί
τοῦτο διότι μόνος Αὐτός μποροῦσε νά ἀντιπαλαίσει μέ τούς ἐχθρούς μας. Μόνος
αὐτός μποροῦσε νά καταστήσει ἀνίσχυρο
ἐκεῖνον πού εἶχε τήν δύναμη καί τήν ἐξουσία τοῦ θανάτου « τοῦτ᾽ἔστι τόν
διάβολον» (Ἑβρ. β´14). Καί νά μᾶς ἀπαλλάξει ἀπό ὅλα τά δεινά πού ἔφερε στή ζωή
μας μέ τό νά ὁδηγήσει στήν παρακοή τούς προπάτορές μας.
Ἔτσι
ὁ Υἱός τῆς Παρθένου ἀποδεικνύεται ὁ πραγματικός Σωτήρας καί Λυτρωτής, ἀλλά καί
ὁ μοναδικός. Ἔτσι ἄλλωστε τόν ὁμολόγησε ἐνώπιον τοῦ ἰουδαϊκοῦ συνεδρίου φωτισμένος
ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα ὁ Ἀπόστολος Πέτρος.
«Οὐκ ἔστιν ἐν ἄλλῳ οὐδενί ἡ σωτηρία» εἶπε στούς ἄρχοντες τοῦ Ἰσραήλ. Τήν σωτηρία πού μᾶς ὑποσχέθηκεν ὁ Θεός, δέν
μπορεῖ κανείς ἄλλος νά μᾶς τήν χαρίσει. Διότι δέν ὑπάρχει κάτω ἀπό τόν οὐρανό
καί πάνω σ’ ὅλη τή γῆ ἐκτός ἀπό τό ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ κανένα ἄλλο ὄνομα μέ τό
ὁποῖο μποροῦμε νά σωθοῦμε. Συνεπῶς μόνο αὐτόν τόν Ἰησοῦν ὀφείλουμε νά
ἐγκοπλωθοῦμε ὡς Σωτήρα καί Λυτρωτή μας (Πραξ. δ´12).
Νά λοιπόν γιατί τό ὄνομα τοὺ Ἰησοῦ
φέρνει τόση γλυκύτητα, χαρά καί παρηγοριά στήν ψυχή μας: διότι εἶναι τό ὄνομα
τοῦ μόνου ἀληθινοῦ σωτήρα μας.
*****
Ποιά εἶναι ὅμως ἡ θέση του στή ζωή
μας;Τόν ἔχουμε δεχθεῖ ὡς προσωπικό μας
Σωτήρα; Ἔχουμε συνειδητοποιήσει ὅτι Αὐτός εἶναι ἡ μόνη ἐλπίδα μας
πάντοτε καί ἰδιαίτερα στίς σκληρές ἡμέρες πού ζοῦμε; Τόν ἔχουμε ἀγαπήσει πραγματικά;
Ἄν, ἀδελφοί μου, πιστεύουμε βαθιά καί
ἀγαπᾶμε γνήσια τόν Κύριο Ἰησοῦ, τότε ὀφείλουμε νά ἔχουμε τό ὄνομά του συνεχῶς
στά χείλη καί τήν καρδιά μας. Νά τό ὑμνοῦμε καί νά τό δοξάζουμε. Νά τό
ὁμολογοῦμε μέ τόλμη καί θάρρος. Νά
ἐπικαλούμαστε τή δύναμή του. Ὁ Ἅγιος Ἰωάννης τῆς Κλίμακος μᾶς προτρέπει:
«Ἰησοῦ ὀνόματι μάστιζε πολεμίους». Χτύπα τούς ἐχθρούς δαίμονες μέ τήν ἐπίκληση
τοῦ ὀνόματος τοῦ Ἰησοῦ.
Δέν ἀρκεῖ ὅμως μόνο αὐτό. Ὁ Κύριος μᾶς εἶπε
ὅτι στή Βασιλεία τῶν οὐρανῶν δέν θά εἰσέλθει ὅποιος ἁπλῶς ἐπικαλεῖται τό ὄνομά
του λέγοντας «Κύριε, Κύριε». Στή Βασιλεία τοῦ Θεοῦ θά εἰσέλθει ἐκεῖνος πού ἐφαρμόζει τό θέλημα τοῦ
οὐράνιου Πατέρα Του. (Ματθ. ζ´21).
Ἔτσι ζοῦσαν οἱ Ἅγιοι. Μέ τήν διαρκῆ ἐπίκληση
τοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ. Μέ ἀγώνα σύντονο καί συνεχῆ γιά τήν τήρηση τῶν
ἐντολῶν καί τήν μυστηριακή ἕνωση μαζί του. Κι ἔτσι ἄναβε στήν καρδιά τους ὅλο
καί περισσότερο ἡ φλόγα τῆς ἀγάπης πρός τόν Σωτήρα καί Λυτρωτή τοῦ κόσμου.
Εἶναι πολύ χαρακτηριστική ἡ συμβουλή πού
μᾶς δίνει ὁ Ἅγιος Νικόδημος ὁ Ἁγιορείτης:
«Ὁ Ἰησοῦς, λέγει, ἄς εἶναι γλυκύ μελέτημα τῆς καρδίας σου, ὁ Ἰησοῦς ἄς
εἶναι ἐντρύφημα τῆς γλώσσης σου... ὁ Ἰησοῦς ἄς εἶναι ἡ ἀναπνοή σου» (Συμβουλευτικόν
Ἐγχειρίδιον, περί φυλακῆς τοῦ νοός).
******
Αὐτό
τό γλυκύτατο ὄνομα εἶχε καταφλέξει καί τήν καρδιά τοῦ ἀειμνήστου Ἀρχιεπισκόπου
Κύπρου Χρυσοστόμου τοῦ Α΄, τοῦ ὁποίου τελοῦμε σήμερα τό μνημόσυνο.
Ὁ μακαριστός Ἀρχιεπίσκοπος ἀπό παιδί ἀγάπησε
τόν Σωτήρα Χριστό. Αὐτή ἡ ἀγάπη τόν ἔκαμε νά στραφεῖ ἀπό μικρός πρός τήν
μοναχική ζωή. Προτίμησε αὐτό τόν δρόμο μέ σκοπό
νά ἀφοσιωθεῖ ὁλόψυχα στήν λατρεία τοῦ Θεανθρώπου Ἰησοῦ μέσα ἀπό τήν
ἄσκηση καί τήν προσευχή. Νά κάμει κτῆμα τῆς ψυχῆς του ἀναφαίρετο τήν σωτηρία πού χαρίζει στόν ἄνθρωπο ὁ Υἱός
τῆς Παρθένου. Ἀλλ᾽ ὁ καρδιογνώστης
Κύριος ἄλλα εἶχε στό σχέδιό του γιά τόν νέο μοναχό. Βρῆκε στή φλογερή καρδιά του τόν ἄνθρωπο,
πού θά μποροῦσε στήν κατάλληλη ὥρα νά ὁδηγήσει τό σκάφος τῆς Ἐκκλησίας Του μέ
σοφία καί σύνεση. Καί ἔθεσε τόν «λύχνον ἐπί τήν λυχνίαν». Τόν κατέστησε
λειτουργό τῶν ἱερῶν Μυστηρίων, γιά νά τόν ἀναδείξει Ἀρχιθύτην τῆς Κυπριακῆς Ἐκκλησίας
σέ ὧρες κατ᾽ἐξοχήν κρίσιμες στήν ἱστορική πορεία τοῦ λαοῦ της.
Ἄνθρωπος φλογερῆς ἀγάπης πρός τό Θεανδρικό
πρόσωπο τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, ἔθεσε σέ ὅλα τά στάδια τῆς ζωῆς καί τῆς δράσης
του, κύριο σκοπό του τήν σύνδεση τῶν ψυχῶν τοῦ ποιμνίου του μέ τόν «Ποιμένα
τῶν προβάτων τόν μέγαν» (Ἑβρ. ιγ´20). Γιά τήν πραγμάτωση τοῦ σκοποῦ αὐτοῦ
διεκήρυττε κατά τόν ἐνθρονιστήριο λόγο του στήν Μητρόπολη Πάφου ὅτι «δέν θά
ὑπολογίσει καί δέν θά ἀποφύγει κανένα κόπο καί ὁποιοδήποτε μόχθο πού θά
ἀπαιτηθεῖ στήν ἐκπλήρωση τῆς ἀποστολῆς του «πρός ἀναγέννησιν, πρός ἀνόρθωσιν, πρός σωτηρίαν τοῦ ἐμπιστευθέντος
(αὐτῷ) ποιμνίου».
Καί τήν ὑπόσχεσή του αὐτή τήν ἐξεπλήρωσε
χρησιμοποιώντας κατά τόν καλύτερο τρόπο τό χάρισμα τοῦ λόγου μέ τό ὁποῖο τόν
ἐπροίκισεν ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ. Τό κήρυγμά του τό προφορικό ἀπό τούς ἄμβωνες τῶν
ἐκκλησιῶν θέρμαινε τίς καρδιές καί συνδαύλιζε τήν ἐλπίδα τῆς προσωπικῆς
σωτηρίας ἑνός ἑκάστου καί τῆς ἀνάστασης τῆς λαβωμένης πατρίδας. Ἀλλά καί τό
γραπτό μέσα ἀπό τίς σελίδες τῶν ἐντύπων πού ἐξέδιδε τόσο ὡς Μητροπολίτης Πάφου
ὅσο καί ὡς Ἀρχιεπίσκοπος Κύπρου, στάλλαζε βάλσαμο θάρρους καί καρτερικότητας
στίς πονεμένες καρδιές.
Ἡ ἀγαπώσα τόν Ἰησοῦν καρδία του δέν τοῦ
ἐπέτρεπε νά δώσει «ὕπνον τοῖς ὀφθαλμοῖς καί τοῖς βλεφάροις (του) νυσταγμόν καί
ἀνάπαυσιν τοῖς κροτάφοις (του)» (Ψαλμ. 131, 4), Οἱ πολλοί καί ποικίλοι κίνδυνοι
πού ἐκύκλωναν τήν εὐλογημένη ἑλληνική κυπριακή νεότητα τόν κρατοῦσαν ἄγρυπνο
συνεχῶς. Γι᾽αὐτό καί κύριο μέλημά του εἶχε τήν διαπαιδαγώγηση τῶν παιδιῶν καί
τῶν νέων μέσα ἀπό τίς τάξεις τῶν κατηχητικῶν σχολείων, τῶν χριστιανικῶν ὁμάδων
καί τῶν κατασκηνώσεων.
Τό γλυκύτατο ὄνομα τοῦ Ἰησοῦ, ὁ ὁποῖος
«διῆλθε, (τήν ἐπίγεια ζωή του), εὐεργετῶν καί ἰώμενος πάντας» (Πράξ. ι´38),
ἐνέπνεε στήν ἄδολη καρδιά του τήν ἀγάπη γιά τόν πάσχοντα συνάνθρωπο. Ἀγάπη πού
μεταφραζόταν σέ ἀμέτρητες πράξεις εὐποιΐας. Ὁ πόνος τῶν ἀνθρώπων καί ἰδαίτερα
τῶν προσφύγων γινόταν καί δικός του πόνος. Γι᾽αὐτό καί κατέστη «ἱλαρός δότης»
(Β´Κορ. θ´7). Ἄνθρωπος πού «ἔδινε μέ προθυμία καί ἱλαρό πρόσωπο». Ἄνθρωπος ὁ
ὁποῖος ὄντως «ἐσκόρπισεν, ἔδωκε τοῖς πένησιν» (ἔ.ἀ. 9).
Τέλος ἡ ἰδέα τῆς πατρίδας καί ἡ διατήρηση
τῆς ἐθνικῆς ταυτότητας τοῦ ἑλληνισμοῦ καί ἡ ἐπιβίωσή του στήν ἀνατολική τούτη
ἐσχατιά του ὄχι μόνο συνεῖχε, ἀλλά κυριολεκτικά πυρπολοῦσε τή ψυχή του. Πόνεσε
καί ἀγάπησε τήν πατρίδα, τήν ἱστορία καί
τή γλώσσα της ὅσον ὀλίγοι ἕλληνες. Αὐτός ὁ ἔρως ἐλεύθερης πατρίδας
ἠλέκτριζε τήν ψυχή του καί τόν ἔκαμνε νά διασχίζει πελάγη καί ὠκεανούς
προκειμένου νά τήν ὑπερασπισθεῖ σθαναρῶς ἐνώπιον τῶν ἰσχυρῶν τῆς γῆς. Μέ
γενναιότητα, ἀπαράμιλλο θάρρος καί παντελῆ ἀπουσία φόβου διεκήρυττε: «Ἡ
Ἐκκλησία ἐν οὐδεμιᾷ περιπτώσει θά ἀποδεχθῇ τήν νομιμοποίησιν τῆς ἁρπαγῆς καί τῆς
ἀδικίας. Δέν θά δεχθῶμεν τήν ἀπεμπόλησιν τῶν δικαίων ἡμῶν οὐδέ θά λησμονήσωμεν τά ἱερά ἡμῶν
προσκυνήματα». Τό βλέμμα του ἦταν συνεχῶς στραμμένο στό «σεπτόν σκήνωμα τοῦ
Ἀποστόλου Βανάβα» καί τούς «τάφους προγόνων τούς ἱερούς καί τά σεβάσμια
μνήματα ἀδελφῶν καί πατέρων».
****
«Καί
καλέσεις τό ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν»
Σέ
ἐλάχιστα εἰκοσιτετράωρα θά γιορτάσουμε καί πάλι Χριστούγεννα. Θά προσκυνήσουμε
τό Θεῖο Βρέφος πού ἔλαβε τό «ὑπέρ πᾶν ὄνομα»: Ἰησοῦς. Ἄν εἴχαμε,
συνειδητοποιήσει, Μακαριώτατε Πάτερ, τί σημαίνει τό ὄνομα αὐτό... Ἄν εἴχαμε
συνειδητοποιήσει ὅσο πρέπει τήν ἀκατανίκητη δύναμή του... Ἄν εἴχαμε λάβει
πείρα τῶν ἀνεκτίμητων δωρεῶν πού χαρίζει, δέν θά ἀφήναμε νά περάσει στιγμή
χωρίς νά σκεπτόμαστε τόν «ἐρασμιώτερον» παντός ἀγαθοῦ Ἰησοῦν. Ἀλλά καί οἱ ἐλπίδες μας γιά μιά
πατρίδα δικαιωμένη, ἐλεύθερη, ἐπανενωμένη, ὅπως τήν ὁραματιζόταν ὁ μακαριστός
προκάτοχός σας, δέν θά μαραίνονταν ποτέ. Ὁ
Κύριος Ἰησοῦς τήν ψυχή ἐκείνου ἄς ἀναπαύει στήν Βασιλεία του καί σέ σᾶς νά
χαρίζει δύναμη καί φωτισμό νά συνεχίσετε τούς ἀγῶνες του ἀλλά καί νά δεῖτε
πραγματικότητα λαμπρή τό «ποθούμενο» ( Ἅγ.Κοσμᾶς). Νά ἀξιωθεῖτε νά λειτουργήσετε στόν Ἀπόστολο Ἀνδρέα, στόν
Ἀπόστολο Βαρνάβα καί τά ἄλλα σεβάσματα τῆς τώρα
κατεχόμενης πατρίδας μας.
Γρηγόριος Μουσουρούλης
Κήρυγμα εις τόν Καθεδρικό Ἱ. Ναός Ἀγίου Ἰωάννου, Ἀρχιεπισκοπῆς Κύπρου την
22. 12.2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου