Ο
ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ (1714
- 1779)
Του
Παναγιώτου Σ. Μαρτίνη, Δρ. Θ.
1714-
2014: Συμπληρώνονται κατά το έτος που διανύουμε 300 χρόνια από τη
γέννηση του αγίου Κοσμά του Αιτωλού. Γι΄ αυτό και η Εκκλησία της Ελλάδος
το 2014 το αφιέρωσε στο μεγάλο αυτό ιεραπόστολο και διδάσκαλο του
Γένους.
Σύμφωνα με
τον πρώτο βιογράφο, σύγχρονό του, άγιο Νικόδημο Αγιορείτη
(1746-1809), ο άγιος Κοσμάς «Ήτο από την Αιτωλίαν από ένα μικρόν χωρίον
ονομαζόμενον Μέγα Δένδρον». Το βαπτιστικό του όνομα ήταν Κώνστας,
όμως το επίθετό του παραμένει άγνωστο. Έτος γεννήσεώς του πρέπει
να είναι το 1714, αφού, όπως μαρτυρεί έμμεσα ο άγ. Νικόδημος, ο Κοσμάς
πέθανε το 1779 σε ηλικία 65 ετών.
Είχε
ιδιαίτερη κλίση στα γράμματα. Από τη μικρή του ηλικία άρχισε να μαθαίνει
τα «εικοσιτέσσαρα γράμματα», όπως ο ίδιος αποκαλεί τη στοιχειώδη
παιδεία, και αργότερα, συμπληρώνει «…έμαθα πολλών λογιών γράμματα,
εβραϊκά, τούρκικα, φράγκικα και απ΄ όλα τα έθνη και πολλά τα εδιάβασα
…έφθειρα την ζωήν μου εις την σπουδήν σαράντα πενήντα χρόνων …τα βάθη
της σοφίας ερεύνησα».
Ο
άγ. Κοσμάς δεν φοίτησε σε σχολές του εξωτερικού. Είναι, ίσως, ο μόνος
που δεν εγκατέλειψε ποτέ τον ελληνικό χώρο, όπως οι περισσότεροι
Διδάσκαλοι του Γένους. Σχολή μαθητείας του υπήρξε η Αθωνιάδα του
Αγ. Όρους. Εκεί είχε ονομαστούς διδασκάλους,
όπως τον Παναγιώτη Παλαμά, τον Νικόλα Τζαρτζούλια τον εκ Μετσόβου
και τον σοφώτατο Ευγένιο Βούλγαρι, ο οποίος διετέλεσε και σχολάρχης
της Αθωνιάδος. Στη μονή Φιλοθέου του Αγ. Όρους, κατά τον αγ. Νικόδημο
τον Αγιορείτη «… πρώτον μεν εκουρεύθη μοναχός και εις τους πόνους της
μοναδικής ζωής εχώρησε προθυμότατα»
και στη συνέχεια «χειροτονείται ιερομόναχος». Στο Όρος πρέπει
να έμεινε περισσότερο από 10 χρόνια. Ο ίδιος γράφει: «Επήγα και εις
το άγιον Όρος και έκλαιγα δια τις αμαρτίες μου δεκαεπτά χρόνους». Σύμφωνα με τους μελετητές του δεν πρέπει
να πήγε στο Όρος νωρίτερα από το 1750, αφού η Αθωνιάδα Σχολή άρχισε
να λειτουργεί από το 1749. Ήδη από το έτος 1760 βρίσκεται στην Κων/πολη,
κοντά στον αδελφό του Χρύσανθο, ιερομόναχο, λόγιο κληρικό, από τον
οποίον «διδάχτηκε και μερικήν τινά τέχνην ρητορικήν».
Ποιο
ήταν το περιεχόμενο της γενικής μόρφωσης του Κοσμά δεν γνωρίζουμε!
Οπωσδήποτε πήρε μια γενική μόρφωση όχι μόνο φοιτώντας σε σχολεία
αλλά και «κατ΄ ιδίαν». Από τις «διδαχές» του φαίνεται ότι μελέτησε
τα βιβλικά κείμενα (Παλαιά και Καινή Διαθήκη), τους Πατέρες,τα λειτουργικά
βιβλία και τα συναξάρια των αγίων. Η «θύραθεν» μόρφωσή του παραμένει
άγνωστη. Από φράσεις του στις «διδαχές» του φαίνεται ότι είχε γνώσεις
και από την αρχαιοελληνική γραμματεία (Προσωκρατικούς, Σωκράτη,
Πλάτωνα κ.α).
Με
τέτοια «γερή και «λιπαρά» μόρφωση άρχισε το κήρυγμά του στον αμαθή
λαό ο Κοσμάς, αφού, κατά τον αγ. Νικόδημο τον Αγιορείτη «ήτον δε η διδαχή
του …απλουστάτη». Αναφερόμενος ο ίδιος ο «Άγιος των σκλάβων», όπως
αποκλήθηκε ο Κοσμάς ο Αιτωλός, στους λόγους που τον οδήγησαν να φύγει
από το Άγ. Όρος και ν΄ αρχίσει το ιεραποστολικό του έργο στον απαίδευτο
λαό, γράφει: «Σιμά εις τα άλλα ηύρηκα
και τούτον τον λόγον, οπού λέγει ο Χριστός μας, πως δεν πρέπει κανένας
Χριστιανός, άνδρας ή γυναίκα, να φροντίζη δια λόγου του μόνον, πώς να
σωθή, αλλά να φροντίζη και δια τους αδελφούς του. Και όποιος φροντίζει
μόνον δια του λόγου του και δεν φροντίζει και δια τους αδελφούς του εκείνος
θα κολασθή. Ακούοντας και εγώ, αδελφοί μου, ετούτον τον γλυκύτατον
λόγον, όπου λέγει ο Χριστός μας, να φροντίζωμεν και δια τους αδελφούς
μας, με έτρωγε εκείνος ο λόγος μέσα εις την καρδίαν μου τόσους χρόνους
ωσάν το σκουλήκι, όπου τρώγει το ξύλον».
Έτσι,
προς το τέλος του 1760 βρίσκεται στην Κων/λη για να ζητήσει την άδεια και
την ευλογία του Πατριάρχη Σεραφείμ Β΄ (1757-1761), για ν΄ αρχίσει το
ιεραποστολικόν του έργο. Κατά τον Κων. Κούρκουλα «Το έργον του το επραγματοποίησε
κατά τας τέσσαρας περιοδείας (1759 - ’62, 1763 - ΄73, 1775 - ΄77, 1777 -
’79), κατά τας οποίας περιώδευσεν ως ιεροκήρυξ διάφορα μέρη της πατρίδος
μας (Μακεδονίαν, Ήπειρον, Θεσσαλίαν, Δυτικήν Στερεάν, Επτάνησα,
Δωδεκάνησα, Κυκλάδας). Με την ευγλωττίαν και την πειθώ του, με την
θερμήν πίστιν και την αρετήν του, με τον αγνόν πατριωτισμόν και την μέχρις
αυτοθυσίας αυταπάρνησίν του, ανέπτυξε πλουσιωτάτην ιεραποστολικήν,
εθνικήν και παιδαγωγική δράσιν». Κατά δε τον Κων. Καλλίνικο, την ιεραποστολικήν
του δράση «θα εζήλευον και αι άριστα ωργανωμέναι ιεραποστολικαί
οργανώσεις των ετεροδόξων εκκλησιών». Σύμφωνα με τον αγ. Νικόδημο
ο Κοσμάς έκανε μία πρώτη περιοδεία στην ηπειρωτική Ελλάδα κι έφτασε
μέχρι το Μεσολόγγι, αφού πέρασε από το Βραχώρι (Αγρίνιο) και τη
Ναύπακτο. Στο τέλος 1774 ξαναγύρισε στην Πόλη για να πάρει ευλογία
και άδεια από τον Πατριάρχη Σωφρόνιο Β΄ (1774-1780), για ν΄ αρχίσει νέα
περιοδεία στα νησιά του Αιγαίου και στα «Δουκάνησα» (Κυκλάδες). Το
βάρος όμως των προσπαθειών του το έριξε στην Ήπειρο (βόρεια και νότια),
γιατί στις περιοχές της ήταν συχνές οι αλλαξοπιστίες και οι προσχωρήσεις
στο Ισλάμ από τις πιέσεις των μωαμεθανών. Γι΄ αυτό συχνά τους έλεγε:
«Ψυχή και Χριστός σας χρειάζονται. Αυτά τα δύο όλος ο κόσμος να πέση επάνω
σας δεν μπορεί να σας πάρη, εκτός και τα δώσετε με το θέλημά σας». Κατά
τον Ιω. Β. Μενούνο, «Ο Κοσμάς ο Αιτωλός άφησε κληρονομιά στον ελληνισμό
τις διδαχές του καθώς και «δέκα σχολεία ελληνικά» και «διακόσια δια
κοινά γράμματα». …Όσο για την απήχηση που είχε το έργο του αρκεί να
σκεφτεί κανείς τα «υπέρ τας πεντακοσίας χιλιάδας σταυρούδια, που εμοίρασε
«εις τον κοινόν λαόν» κατά το Νικόδημο, τις χιλιάδες των ατόμων που παρακολούθησαν
τις ομιλίες του («τουλάχιστον 6.000 άτομα της ακολουθίας του … όπως
αναφέρει ότι είδε …κοντά στην Πρέβεζα ο Κερκυραίος κόμης Μαμωνάς…»).
Επιμένει
στις διδαχές του για την ανάγκη ίδρυσης σχολείου. Γράφει. «Προς τους
κατοίκους της Δρόβιαννης». «Εγώ, αδελφοί μου χριστιανοί…. Περιερχόμενος
και διδάσκων …το ιερόν Ευαγγέλιον… ήλθα και εδώ εις την χώραν σας και
βλέποντας όπου δεν έχετε σχολείον, να διαβάζουν και να μανθάνουν τα
παιδιά σας γράμματα χωρίς πληρωμήν, επαρακάλεσα τους χριστιανούς
και έδωσαν το κατά δύναμιν και προαίρεσιν δια το σχολείον… Έβαλον
δε προς τούτοις επίτροπον εις το σχολείον …και επιστάτας και βοηθούς
αυτού όλην την χώραν δια να κυβερνήσουν το σχολείον». Και σε άλλη διδαχή
του επιμένει: «Να σπουδάζετε και σεις, αδελφοί μου, να μανθάνετε
γράμματα όσον ημπορείτε. Και αν δεν εμάθετε οι πατέρες, να σπουδάζετε
τα παιδιά σας να μανθάνουν τα ελληνικά, διότι και η Εκκλησία μας είναι
εις την ελληνικήν… Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον
εις την χώραν σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια. Και ωσάν μάθης το
παιδί σου γράμματα τότε λέγεται άνθρωπος…».
Όμως,
το αφυπνιστικό κήρυγμα του Κοσμά δεν έμεινε χωρίς αντιδράσεις.
Τούρκοι, Εβραίοι, Ενετοί, κοτσαμπάσηδες και όσοι εθίγοντο από τα κηρύγματά του στράφηκαν εναντίον του. Έτσι, ο Χότζας,
τον οποίον επισκέφθηκε ο Αιτωλός για να πάρει άδεια να κηρύξει στην
περιοχή του, τον παρέδωσε σε ομάδα Τούρκων στρατιωτών, που τον κρέμασαν
σ΄ ένα δέντρο έξω από το χωριό Καλικόντασι, κοντά στο Μπεράτι, δίπλα
στον ποταμό Άψο. Δεν έγινε καμία δίκη, δεν διατυπώθηκε καμιά προφορική
ή γραπτή κατηγορία. Υπήρξε θύμα, μεταξύ άλλων, και δωροδοκίας
στο Χότζα. Απαγχονίστηκε στις 24 Αυγούστου του έτους 1779, ημέρα Σάββατο.
Το
1961, με απόφαση της Πατριαρχικής Συνόδου, έγινε η επίσημη αγιοκατάταξή
του,αν και η συνείδηση του ελληνικού λαού από πολύ νωρίς θεωρούσε
τον Πατροκοσμά Άγιο.
«Το
πολύπλευρον έργον του Κοσμά του Αιτωλού αναγνωρίζεται ολονέν και
περισσότερον από εκπροσώπους της Πολιτείας και της Εκκλησίας. Η πατρίδα
μας «ευγνωμονούσα» τον κατέταξεν εις τους μεγάλους διδασκάλους του
Γένους. Η Εκκλησία μας τον ανεκήρυξεν άγιον και εορτάζει την μνήμην
του την 24ην Αυγούστου, διότι κατά την ημέραν αυτήν
εμαρτύρησε δια τον Χριστόν και δια
το Έθνος. Οι τελευταίοι λόγοι του προ της αγχόνης ήσαν οι λόγοι του
ψαλμωδού: «Διήλθομεν δια πυρός και ύδατος και εξήγαγες ημάς εις αναψυχήν».
(Κ. Κούρκουλα, Λεύκωμα Διδασκάλων του Γένους, Αθήναι 1971).
Σημ. Για τις «Διδαχές»
του αγ. Κοσμά του Αιτωλού πολλά μας πληροφορεί η διδακτορική διατριβή
του Ιω. Β. Μενούνου: «Κοσμά του Αιτωλού Διδαχές (και Βιογραφία), εκδ.
«Τήνος», Αθήναι 1979.
Πηγή: "Ο ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΟΣ"
Ο Άρχοντας του Οικουμενικού Θρόνου κ. Μαρτίνης είναι ένας μαιτρ στα θέματα της αγιολογίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ κ. Μαρτίνης με ολίγα σκιαγράφησε την μορφή του αγίου Κοσμά. Μια μορφή πάντα επίκαιρη για τις διδαχές του τις διαχρονικές.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜία απ τις οποίες διαχρονικές διδαχές είναι και η σφοδρή αντίθεση στον αιρεσιάρχη πάπα.
ΑπάντησηΔιαγραφή