Τετάρτη 9 Απριλίου 2014

Τι είναι η Πρεσβυτέρα Ρώμη; «Μόρφωμα» ή Εκκλησία; - π. Γεωργίου Τσέτση

Του Μ. Πρωτοπρεσβυτέρου
Γεωργίου Τσέτση,
για το Amen.gr

 Στην επί των ημερών μας αλματωδώς εξαπλούμενη κατά της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας αντιρρητική και πολεμική αρθρογραφία παντοίου είδους ζηλωτών και ακραίων συντηρητικών Ιεραρχών, Πρεσβυτέρων, Θεολόγων, αλλά και Θεολογούντων λαϊκών, γίνεται ευρύτατη χρήση ποικίλων απαξιωτικών εκφράσεων, προκειμένου όπως αμφισβητηθεί η Εκκλησιακή υπόσταση της Πρεσβυτέρας Ρώμης και η εγκυρότητα της Αποστολικής διαδοχής του Προκαθημένου της. «Θρησκευτική παρασυναγωγή», «κοσμικό μόρφωμα», «Παπικό Κράτος», είναι μερικοί από τους κατά της Ρώμης εξακοντιζόμενους χαρακτηρισμούς. Όσο για τον Επίσκοπό της, αυτός τυγχάνει «αιρεσιάρχης», «σφετεριστής του Θρόνου της Παλαιάς Ρώμης», «πεπτωκώς Επίσκοπος Ρώμης», «κάλπικος κληρονόμος του Πέτρου», ή ακόμη και «πρόδρομος του Αντιχρίστου». (Οι εκφράσεις αυτές είναι ερανισμένες από πρόσφατες Επισκοπικές Εγκυκλίους, από κηρύγματα και ομιλίες, από επιστολές σε ΜΜΕ και από άρθρα και σχόλια στο Διαδίκτυο).
Οι χαρακτηρισμοί αυτοί είναι απόρροια μιας ευρέως διαδεδομένης αντιλήψεως ουκ ολίγων Εκκλησιαστικών και Ακαδημαϊκών παραγόντων, σύμφωνα με την οποία, μετά το Σχίσμα του 1054 η Παλαιά Ρώμη εξέπεσε του θεσμού της Πενταρχίας, ότι ευρίσκεται εστερημένη χάριτος, ότι είναι άκυρα τα Μυστήριά της, ως εκ τούτου δε τυγχάνουν «αχειροτόνητοι» οι κληρικοί και «αβάπτιστοι»  οι πιστοί της, και συνεπώς, απάδει να την θεωρούν οι Ορθόδοξοι ως Εκκλησία, μάλιστα δε ως «αδελφή Εκκλησία».
Ωστόσο, η ιστορία αποδεικνύει ότι σχεδόν τέσσερεις αιώνες μετά το Σχίσμα, αλλά και 560 χρόνια μετά την εν Κωνσταντινουπόλει, επί Ιερού Φωτίου συνελθούσα Σύνοδο το 879, όπως και 88 έτη μετά την, επίσης εν Κωνσταντινουπόλει  συνελθούσα, Σύνοδο του 1351, οι οποίες είχαν απερίφραστα καταδικάσει τις Θεολογικές και Εκκλησιολογικές καινοτομίες της Δυτικής Εκκλησίας, ο κατ΄εξοχήν αμύντωρ της Ορθοδοξίας και ανυποχώρητος ανθενωτικός «Επίσκοπος της εν Εφέσω των πιστών παροικίας» Μάρκος ο Ευγενικός, όχι μόνο αναγνώριζε την κανονική Αρχιερατική ιδιότητα του Επισκόπου Ρώμης, αποκαλώντας αυτόν «Μακαριώτατον Πάπαν της Πρεσβυτέρας Ρώμης», αλλά και δεν δίσταζε να αποκαλεί την Εκκλησία της οποίας αυτός προΐστατο, «αδελφή Εκκλησία». Επί του προκειμένου, εύγλωττη, σαφής και απερίφραστη είναι η προσλαλιά του κατά την έναρξη των εργασιών της Συνόδου τής Φερράρας/Φλωρεντίας (1438-1439). (Βλ. Graffin-Nau, PatrologiaOrientalis. T. 17, 336-341, Πρβλ. και Cr. Chivu, (επ.),  Ο Αγιος Μάρκος ο Ευγενικός-Τα Ευρισκόμενα Άπαντα,  τ. Α΄,  Editura Pateres 2009, σελ. 196-208).
Απευθυνόμενος στον Πάπα Ευγένιο Δ΄, «τον των ιερέων (του Θεού) πρωτεύοντα» όπως τον χαρακτήριζε, ο Εφέσου Μάρκος εξέφραζε ανεκλάλητη χαρά διότι «τα του Δεσποτικού σώματος μέλη, πολλοίς πρότερον χρόνοις διεσπαρμένα τε και διερρηγμένα, προς αλλήλων επείγοναι ένωσιν». Και τούτο, διότι «ου γαρ ανέχεται η κεφαλή, Χριστός ο Θεός, εφιστάναι διηρημένω τω σώματι». (Ακουέτωσαν οι στιγματίζοντες σήμερα πολλούς Ιεράρχες και καθηγητές, κατηγορώντας τους επί αιρέσει, όταν αυτοί κάμουν λόγο περί «διηρημένης Εκκλησίας»). Και προσέθετε ο νουνεχής αυτός Ιεράρχης, «δεύρο δη ουν, αγιώτατε πάτερ, υπόδεξαι τα σα τέκνα μακρόθεν εξ ανατολών ήκοντα˙ περίπτυξαι τους εκ μακρού διεστώτας του χρόνου, προς τας σας καταφυγόντας αγκάλας....Μέχρι τίνος οι του αυτού Χριστού και της αυτής πίστεως βάλλομεν αλλήλους και κατατέμνομεν; Μέχρι τίνος οι της αυτής Τριάδος προσκυνηταί δάκνωμεν αλλήλους καί κατεσθίωμεν, έως αν υπ΄αλλήλων αναλωθώμεν και υπό των έξωθεν εχθρών εις το μηκέτι  είναι χωρήσωμεν;»
Στην εν λόγω προσλαλιά, Μάρκος ο Ευγενικός, θρηνώντας για το σχίσμα που είχε εμφιλοχωρήσει μεταξύ Ανατολής και Δύσεως, και απευθυνόμενος προς τον Χριστό, ανέπεμπε θερμή προς Αυτόν δέηση, όπως συνδράμει στην εκπλήρωση της προ του εκουσίου Πάθους προς τον Πατέρα ευχής Του  «ίνα πάντες εν ώσι».  «Σύναψον ημάς αλλήλοις και σεαυτώ», ικέτευε, «και την ευχήν εκείνην επιτελή ποίησον, ην ηνίκα προς το Πάθος απήεις ευχόμενος έλεγες ʺδος αυτοίς ίνα ώσιν εν, καθώς ημείς εν εσμένʺ». (Ακουέτωσαν και οι διατεινόμενοι ότι η Κυριακή αυτή προς τον Θεόν Πατέρα ευχή παρερμηνεύεται υπό των «οικουμενιστών και αστόχως χρησιμοποιείται»).
Ανιστόρητος, λοιπόν, Θεολόγος Μάρκος ο Ευγενικός; Ή, μήπως, στρατευμένος «οικουμενιστής»; Ή, άραγε, καιροσκόπος «εκκλησιαστικός διπλωμάτης», που  κολάκευε τον Πάπα προκειμένου να εξασφαλίσει από αυτόν υποχωρήσεις; Άπαγε της βλασφημίας. Ο Εφέσου Μάρκος ήταν ένας σπάνιας θεολογικής μορφώσεως φιλειρηνικός Ορθόδοξος Επίσκοπος, ο οποίος ποθούσε διακαώς την αποκατάσταση της κοινωνίας μεταξύ των δύο αδελφών Εκκλησιών, υπό τον όρον όπως τα συνοδικώς διασκεπτόμενα μέρη ανεύρουν το από κοινού «ζητούμενον τέλος», «όπερ εστίν η της αληθείας εύρεσις», που θα διασφάλιζε την επανόδο Ανατολής και Δύσεως «εις εκείνον τον καιρόν, καθ΄ον ηνωμένοι όντες, το αυτό πάντες  ελέγομεν και ουκ ην εν ημίν σχίσμα» (MansiXXXI, 511, σ.53).
Καθώς γνωρίζουμε, οι επανειλημμένες εκκλήσεις Μάρκου του Ευγενικού προς τον Πάπα Ευγένιο Δ΄ όπως αφαιρέσει από το Σύμβολο της Πίστεως την «καινοτόμον προσθήκην» του filioque, «ήτις  το σώμα του Χριστού κατέτεμε και διέσχισε», ταυτοχρόνως δε αναθεωρήσει την περί του Πρωτείου εν τη Εκκλησία αντίληψή του, δεν βρήκαν ους ευήκοον στην Σύνοδο της Φλωρεντίας. H οποία, τελικά, είχε άδοξο τέλος, μετά την εύλογη άρνηση του Εφέσου να υπογράψει την ενωτική συμφωνία που είχε εκπονηθεί από τους λοιπούς Συνοδικούς Πατέρες. Η συνέχεια είναι γνωστή, διό και παρέλεκει οποιαδήποτε αναφορά σ΄αυτήν στο σύντομο τούτο σχόλιο.
Αναφερόμενοι, όμως, στις μακραίωνες θυελλώδεις σχέσεις μεταξύ Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών, οφείλουμε να δώσουμε κάποια απάντηση σε ένα αναπάντητο, μέχρι σήμερα, ερώτημα. Διατί η Ορθόδοξος Ανατολή, ενώ ευθύς μετά την καταδίκη του Μονοφυσιτισμού από την εν Χαλκηδόνι Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο (451), ανέδειξε Ορθοδόξους Πατριάρχες Αλεξανδρείας και Αντιοχείας, εις αντικατάστασιν των αιρετικών Κοπτών και Συρο-ιακωβιτών Πατριαρχών, δεν έπραξε το ίδιο με την περίπτωση του Προκαθημένου της Δυτικής Εκκλησίας; Πώς εξηγείται ότι δεν εξέλεξε στο Θρόνο της Ρώμης ένα Ορθόδοξο Πατριάρχη; Τι σημαίνει ότι ουδέποτε διανοήθηκε να αναδείξει Επισκόπους Λουγδούνου, Μεδιολάνων, Βενετίας ή Κορδούης; Ούτε μετά την Συνόδο του 879,  ούτε έπειτα από εκείνην του 1351;
Τούτο δεν σημαίνει άραγε, ότι παρά τις ανορθόδοξες Θεολογικές και Εκκλησιολογικές εκτροπές τού Ρωμαιοκαθολικισμού και τις εξ αιτίας αυτών οξείες προστριβές και διενέξεις διά μέσου των αιώνων, η Ορθόδοξος Ανατολή ουδέποτε αμφισβήτησε την Εκκλησιακή υπόσταση της Δυτικής Εκκλησίας; Πάντως, σήμερα με αυτήν την Εκκλησία, όχι δε με μια οποιαδήποτε «παρασυναγωγή» ή «κοσμικό μόρφωμα», συνδιαλέγεται η Ορθοδοξία, σε μια κοινή προσπάθεια να αρθούν τα συσσωρευθέντα με την πάροδο του χρόνου εμπόδια και, Θεού ευδοκούντος, ενωθούν τα διεστώτα.


23 σχόλια:

  1. Βέβαια σκοπίμως αποσιωπείται το γεγονός ότι ο αγ. Μάρκος ο Ευγενικός, αυτός ο Άτλας της Ορθοδοξίας, κατέθεσε αυτούς τους λόγους αγάπης στην έναρξη των εργασιών της Ψευδο - Συνόδου όταν ακόμα πίστευε στην καλή πρόθεση για Ένωση εκ μέρους των Λατίνων. Γιατί όμως ο π. Γεώργιος δεν μας λέει και τα επόμενα λόγια όπως τα κατέγραψε ο Μέγας Εκκλησιάρχης και ιστορικός της Ψευδο - Συνόδου Συλβέστρος Συρόπουλος; Γιατί δεν παραθέτει την άποψη του αγίου για την αιτία που οδήγησε στην αποκοπή των Λατίνων από το Σώμα της Εκκλησίας; Ο άγιος είπε ότι τους αποκόψαμε γιατί είναι ΑΙΡΕΤΙΚΟΙ. Είναι καταγεγραμμένα αυτά. Σταματήστε μερικοί να νομίζετε ότι μιλάτε σε πρόβατα όπως κάνουν και οι συνέταιροί σας οι πολιτικοί. Αρκετό κακό κάνετε στην κοινωνία με το παρέχετε κάλυψη στους γραικύλους. Μην επιβαρύνετε τη θέση σας ενώπιον του Δικαιοκρίτου με το να κάνετε κακό και στην Εκκλησία. Γιατί η εγκυρότητα των απόψεων ενός Θεολόγου δεν έγκειται στα πτυχία και στους τίτλους (Μέγας Πρωτοπρεσβύτερος) αλλά στην αγιότητα του βίου. Και για αυτό παραδεχόμαστε τους αγίους οι οποίοι -τυχαίο είναι;- όλοι παραδέχονται ότι η Πρεσβυτέρα Ρώμη ΕΞΕΠΕΣΕ. Δυο Οικουμενικές Σύνοδοι εδογμάτισαν γι' αυτό κι εμείς νομίζουμε ότι «εσμέν των Πατέρων σοφότεροι»;;; Το «ΜΠΕΕΕ» πέθανε σεβαστοί Πατέρες. Η νέα γενιά είναι πιο «ξύπνια» απ' όσο νομίζετε... Δι' ευχών.

    Γεράσιμος Αθανασίου, απόφοιτος Θεολογικής Σχολής ΕΚΠΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Επιτέλους ο π. Γεώργιος τολμάει να πει την αλήθεια διότι δεν τον νοιάζουν τα τραστ των ακραίων υπερορθοδόξων. Να μάθουν να μιλούν όλοι πέρα και έξω από προσωπικά συμφέρονται. Την αλήθεια ζητά ο κόσμος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η νέα γενιά να μην κάνει μπεεε με όσα της δίνουν να διαβάσει. Να ψάξει να βρει ντοκουμέντα από αυτά που σκόπιμα κάποιοι υποκρύπτουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το ερωτημα για το πτωχο ποιμνιο ,δεν ειναι εαν η Ρωμ/καθολικη ειναι εκκλησια...αλλα εαν ειναι η ΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΚΚΛΗΣΙΑ....Επισης και εαν εχει τις προυποθεσεις να αποτελει την Μια ,Αγια ,Καθολικη και Αποστολικη Εκκλησια!!!Βλεπε ...κειμενο Ραβεννας που ομιλει περι κοινης πιστεως ,με κοινα μυστηρια με τους ετεροδοξους.Στην Ορθοδοξο και αγια Εκκλησια -μας ομως ,ακομη και η θεολογια της πηγαζει απο Το Αγιον Πνευμα!Γινομαστε δε κοινωνοι της Ακτιστης θεοποιου Χαριτος,που ενωνει Τον Ακτιστο Θεο με τον κτιστο ανθρωπο.Τα αποκομμενα απο την αμπελο κληματα ,καρπους δεν βγαζουν διοτι ξεραινονται.Επομενως οι δογματικες διαφορες μας με τους λατινους,αποκλειουν και την ενοτητα.Δεν υπαρχουν προυποθεσεις ενοτητας με αυτους, παρ εκτος δια της φυσικης οδου ,αφου πεταξουν τις πλανες και κακοδοξιες τους.Η Βασιλεια η εμοι,ουκ εστι εκ του κοσμου τουτου ,ειπεν ο Κυριος...
    Οταν εμεις ,αθωωνουμε την Ουνια [βλπ balamand],για να υπαρξει συμφωνια με τη Β`Βατικανιο για να μεινει ως προτυπο ενοτητας με τους Ορθοδοξους,αυτο σημαινει πως η Ρωμη δεν εχει σκοπο να επιστρεψει στο αρχαιο καλλος της ενοτητας και φυσικα ,απορριπτει ο,τι εχει σχεση με την ορθοδοξη πνευματικοτητα,το ευαγγελιο και την ΧΑΡΗ ΚΛΠΚΛΠδιοτι θελουν την βασιλεια εκ του κοσμου τουτου .Η Ορθοδοξος εκκλησια-μας,δεν ειναι διηρημενηουτε γεννα αλλες εκκλησιες ουτε το αγ.Πνευμα διερειται...Αλλα καθως,στην πολιτικη υπαρχουν και ψευδη αληθοφανη....ετσι ειδαμε να υπαρχουν και στην εκκλησιαστικη ιστορια ,στην ιστορια των αιρεσεων και των κακοδοξιων..Ομως ο μεγαλος Θεολογος Γρηγοριος,μας καθιστα την προσοχη '' ...εν πραγμασιν η ευσεβεια ουκ εν ρημασι....''.
    Οσο για το ''μορφωμα''...οι πιστοι μπορουν να βγαλουν και προχειρα συμπερασματα περι του τι σημαινει να μην ανηκει κανεις στην αληθινη Του Χριστου Εκκλησια,αλλα σε αλλες ...που τις ονομασαν 'εκκλησιες',αλλα δεν εχουν ουτε Χαρη,ουτε μυστηρια,ουτε αληθεια,ουτε σωτηρια,ουτε αγιοτητα...τοτε τι εχουν????
    Συμφωνα με το ψαλμικο ''οι θεοι των εθνων δαιμονια...εστι'' καθε τι που εχει σχημα κακο και οδηγει στην απωλεια ,οπως νομιζει κανεις μπορει να το χαρακτηρισει.Αλλος το ονομαζει ''ψευδ-εκκλησια'',αλλος''παρασυναγωγη'',αλλος ''ετεροδοξη ομολογια'',αλλος ''κοινοτητα'' καιαλλος ''μορφωμα''...
    Ο δε θεοφωτιστος ημων αγιος Γρηγοριος ο θεολογος μας λεγει :
    ''Ο αρνουμενος την θεοποιον Δωρεαν,μενει ψυχρος,ανεραστος,,αισθανομενος τον θεον του ως αποντα απο την ζωην του καταδικασμενος να ζει μεσα εις φυσικους ορους.Δυναται κανεις να αποτολμησει μια
    εικονικην συγκρισιν;;;Ο Θεος των Ορθοδοξων,ομοιαζει με παμφωτον ηλιον,εις του Οποιου το Φως και τας ακτινας,αναπαυονται εν μακαριοτητι,οι ποικιλης δεκτικοτητας πιστοι.Ο δε θεος των λατινων[διαχωρισμος και συγκριση...] και των φιλοσοφων ομοιαζει με τον διαφαινομενον δισκον του μεσα εις τα νεφη,οστις επειδη ειναι κατ αυτους ουσια,ευρισκεται εξω της κτισεως και επομενως αφωτιστος η κτισις...
    ''Αν δε συ,αρης το μεταξυ της αμεθεκτου ουσιας Του Θεου και των μετεχοντων πιστων...Ω ποση συμφορα,,,,,,μας εχωρισες απο ΤΟΝ ΘΕΟΝ....ΕΞΕΤΟΠΙΣΕΣ ΤΑΣ ΣΥΝΔΕΟΥΣΑΣ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΟΥΣ ΑΚΤΙΣΤΟΥΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ουτως χασμα μεγα εδημιουργησες και αδιαβατον-μεταξυ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ------------ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ.Ιδου η συνεπεια της απουσιας Του Θεου,απο την ζωην των πιστων...Η ορθοδοξος ανατολη,ουδεποτε εχρειασθη ενα ανθρωπινον ον ως μεσαζοντα,επειδη ευρισκεται εις αδιαλειπτον και αμεσον σχεσιν μετα Του Θεου,δια των ακτιστων ακτινων του και ως τεκνα φωτο*μορφα της εκκλησιας ευρισκομεθα εις αυταρκεια....
    Ας επιστρεψουν λοιπον δια της θυρας εις το αρχαιον καλλος,αφου ομως αποτιναξουν ολες τις πλανες.Αλλοιως ,θεωρουνται απο ποιμνιο ως αιρετικοι και δεν (λογοι αυτη τη φορα του πατρος Θεοκλητου Διονυσιατου)....και ''δεν μας χρειαζονται αι μαρτυριαι των περι την πιστιν ναυαγησαντων''.- π)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Τα διάφορα εγκάθετα μπλοκ και site μας βομβαρδίζουν με τις απόψεις διαφόρων τύπων που μονοπωλούν την Ορθοδοξία. ευτυχώς που τώρα τελευταία υπάρχουν εστίες αντιστάσεως στην μονόπλευρη προπαγάνδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο Προύσης δεν εφείσθη ούτε του Τριαδικού δόγματος προκειμένου να αθεμελιώσει πρωτείο στο Βόσπορο.
    ο Ο π.Τσέτσης το μεγαλύτερο αντιπαπικό άγιο θα μας τον βγάλει στο τέλος...φιλοπαπικό!
    Άραγε κάποιοι Φαναριώτες θα αφήσουν τίποτε όρθιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σταματήστε τις κορόνες και τις κραυγές και απαντήστε σε όσα με ντοκουμέντα γράφει ο πατήρ Γεώργιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. http://thriskeftika.blogspot.gr/2014/04/blog-post_9.html
    Ο έγκριτος δημοσιογράφος Γιώργος Παπαθανασόπουλος για τον άγιο Μάρκο τον Ευγενικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο ΑΓΙΟΣ ΜΑΡΚΟΣ Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΑΤΙΝΟΥΣ
    Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, Μητροπολίτης Εφέσου, υπήρξε ατρόμητος ομολογητής της πίστεως στην Σύνοδο της Φερράρας - Φλωρεντίας, αφού δεν υπέκυψε στις παπικές πιέσεις και τους εκβιασμούς και παρέμεινε μέχρι τέλους ομολογητής της πίστεως. Όχι μόνον κατά την Σύνοδο εκείνη απέδειξε τις πλάνες των Λατίνων, αλλά ταυτοχρόνως απέδειξε και τις νοθείες που έκαναν οι Λατίνοι στα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας.

    Στην αρχή, βεβαίως, ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός συμπεριφέρθηκε με ευγένεια, αλλά αργότερα, όταν διεπίστωσε τις αλχημίες, τις πιέσεις, τις νοθείες, τους εκβιασμούς και τις πονηρίες των Λατίνων, υπήρξε ομολογητής της πίστεως. Η στάση του ήταν πέρα για πέρα Ρωμαϊκή, γιατί οι αληθινοί Ρωμηοί είναι αριστοκράτες του πνεύματος, μπορούν να συνδιαλέγωνται με νηφαλιότητα, ηρεμία και ευγένεια, αλλά όταν πρόκειται για απομάκρυνση από την αποκαλυπτική αλήθεια, και όταν βλέπουν τις αλχημίες των άλλων, τότε γίνονται ομολογηταί της πίστεως. Γιατί ο Χριστός δεν θέλει απλώς αναζητητάς, αλλά ομολογητάς.

    Ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός είχε σαφή γνώση του πράγματος. Γνώριζε δηλαδή ότι εμείς απεκόψαμε τους Λατίνους από το Σώμα της Εκκλησίας, γιατί οι Λατίνοι υπέπεσαν στην αίρεση του Filioque. Θα παραθέσω ένα κείμενό του που είναι αρκετά εκφραστικό. Γράφει ο άγιος Μάρκος:

    «Την μεν αιτίαν του σχίσματος εκείνοι δεδώκασι, την προσθήκην εξενεγκόντες αναφανδόν, ην υπ' οδόντα πρότερον έλεγον. ημείς δε αυτών εσχίσθημεν πρότεροι, μάλλον δε εσχίσαμεν αυτούς και απεκόψαμεν του κοινού της Εκκλησίας σώματος. Δια τι ειπέ μοι: Πότερον, ως ορθήν έχοντας δόξαν, ή ορθώς την προσθήκην εξενεγκόντας; Και τις αν τούτο είποι, μη σφόδρα τον εγκέφαλον διασεσεισμένος; Αλλά ως άτοπα και δυσσεβή φρονούντας και παραλόγως την προσθήκην ποιήσαντας. Ουκούν ως αιρετικούς αυτούς απεστράφημεν και δια τούτο αυτών εχωρίσθημεν... αιρετικοί εισιν άρα, και ως αιρετικούς αυτούς απεκόψαμεν».

    Από το κείμενο αυτό μπορούμε να σχολιάσουμε μερικές αλήθειες.

    Πρώτον, ότι οι Λατίνοι φανέρωσαν την αίρεση του Filioque, την οποία προηγουμένως πίστευαν μυστικώς, την έλεγαν κάτω από τα δόντια τους.

    Δεύτερον, εμείς οι Ορθόδοξοι χωρισθήκαμε με την θέλησή μας από τους Λατίνους, πράγμα το οποίο ισοδυναμεί με το ότι τους απεκόψαμε από το κοινό της Εκκλησίας Σώμα, ως φρονούντας δυσσεβή δόγματα, και επειδή πρόσθεσαν την λέξη Filioque στο Σύμβολο της Πίστεως παραλόγως.

    Τρίτον, οι Λατίνοι με την προσθήκη του Filioque είναι αιρετικοί και ως αιρετικούς απεκόψαμε από την Εκκλησία. Όσοι ισχυρίζονται ότι ορθώς πιστεύουν οι Λατίνοι και ορθώς εξέφρασαν το δόγμα περί του Filioque, αυτοί είναι «σφό­δρα τον εγκέφαλον διασεσεισμένοι». Δηλαδή έχουν πάθει διάσειση εγκεφάλου.

    Επομένως, κατά την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας, όπως το εκφράζει ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, οι Λατίνοι είναι αιρετικοί, αποκεκομμένοι από την Εκκλησία και φυσικά είναι εκτός της Εκκλησίας και δεν έχουν μυστήρια.

    Ιούνιος 2001

    ΠΗΓΗ: "ΘΕΟΔΡΟΜΙΑ"
    ΤΡΙΜΗΝΙΑΙΑ ΕΚΔΟΣΗ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΔΑΧΗΣ
    ΕΤΟΣ Γ . ΤΕΥΧΟΣ 3 . ΙΟΥΛΙΟΣ - ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2001

    Από εμπεριστατωμένο κείμενο του μητροπολίτη Ναυπάκτου Ιεροθέου.



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Είναι γνωστό ότι για την Εκκλησία η Ρωμαιοκαθολικοί είναι Εκκλησία για τους εκτός Εκκλησίας είναι αίρεση. Υπακοή μόνο στην εκκλησία πρέπει να κάνουν οι χριστιανοί και όχι σε κάθε ένα που υπακούει στην εθελοσθρησκεία του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Καμιά Οικουμενική Σύνοδος δεν έχει πει αυτά που λες φίλε Θεολόγε. Μην παραποιείς την Αλήθεια. Είναι βλασφημία κατά του Αγίου Πνεύματος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Να παρατεθούν τα αυθεντικά κείμενα 9,22. Αυτό το «Επομένως, κατά την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας, όπως το εκφράζει ο άγιος Μάρκος ο Ευγενικός, οι Λατίνοι είναι αιρετικοί, αποκεκομμένοι από την Εκκλησία και φυσικά είναι εκτός της Εκκλησίας και δεν έχουν μυστήρια.» είναι φαντασιώσεις του αρθρογράφου. Τα συμπεράνει από μόνος του. Μόνο οι πηγές δείχνουν την πραγματικότητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Προς 7:17: επιχειρήματα υπάρχουν και πάμπολλα. Καλή διάθεση απ τη μεριά του π.Γεωργίου Τσέτση και των ομοφρόνων του δεν υπάρχει. Ορθόδοξοι αυτοί, υποστηρίζουν εντελώς ανεύθυνα και προδοτικά ότι οι αιρετικοί παπικοί αποτελούν Εκκλησία! Από πότε οι αιρέσεις αποτελούν Εκκλησία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Οι Φαναριώτες γνωρίζουν θεολογία, δογματική και εκκλησιαστική ιστορία. Τους εμπιστεύομαι. Δεν αερολογούν όπως μικρή μειοψηφία δικών μας που το παίζουν οι Άτλαντες της Ορθοδοξίας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ο Προύσης έγραψε πραγματεία. Αν θελήσει κάποιος να τον αμφισβητήσει ας είναι του ιδίου θεολογικού επιπέδου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Οι φιλοπατριαρχικοί, και κυρίως ο 10:18, καλά θα κάνουν να ανοίξουν μια Ορθόδοξη Συμβολική γιατί μας ταλαιπωρούν με τις ανοησίες τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Αφού οι παπικοί δεν είναι αιρετικοί, όπως διατείνονται κάποιοι οικουμενιστές, τότε γιατί δεν έχουμε κοινωνία "εν τοις μυστηρίοις";
    Γιατί δεν τους μνημονεύουμε στα δίπτυχα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. " «Οὐκοῦν ὡς αἱρετικοὺς αὐτοὺς ἀπεστράφημεν καὶ διὰ τοῦτο αὐτῶν ἐχωρίσθημεν... αἱρετικοί εἰσιν ἄρα, καὶ ὡς αἱρετικοὺς αὐτοὺς ἀπεκόψαμεν».
    Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός.
    Ας το διαβάσει κάμποσες φορές ο π.Γεώργιος προκειμένου να το εμπεδώσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ************************************************
    Εγγιζει τα ορια της απιστιας,να προσθεσουμε κατι απο τον αγιο Φιλοθεο,η αδιαφορια....δηλαδη να μη βλεπει τις τας μυστικας και αορατους συναρτησεις εις τα ιστορικα γεγονοτα της Εκκλησιας.
    Διοτι,οπως οι δαιμονες δεν ειναι ουδετεροι εις τον προσωπικον -ηθικον και πνετυματικον αγωνα εκαστου.....ετσι και ΕΙΣ ΤΟΥΣ ΟΠΟΛΕΜΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ,ΑΥΤΟΙ ΔΕΝ ΑΠΟΥ-ΣΙΑΖΟΥΝ ΔΙΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΑ ΠΛΑΝΩΝΤΑ....Και ενω οι Αγιοι[βλεπε Αγ.Μαρκος Ευγενικος,Γρηγοριος Παλαμας κλπκλπ]καθιστανται ΑΤΡΩΤΟΙ....απο τα βελη των δαιμονιων-των -αιρεσεων,λογω ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ,ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ σκεπτονται....και κινουνται....,αντιθετως αποβαινουν ευαλωτοι εις τα πονηρα πνευματα,που μαζι με αυτα μαχονται την εκκλησια με τις αιρεσεις.-
    ************************************************

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. «Τὸ Βατικανὸν εἶναι ἡ ἐκκλησία τῶν μεγάλων πλανῶν καὶ τῶν ἐσκεμμένων αἱρέσεων. Ἔχουν τόσον διαστρέψει τὴν ἀμώμητον θρησκείαν τοῦ Χριστοῦ, ὥστε τὴν ἔχουν καταστήσει ἀγνώριστον. Δὲν ὑπάρχει, δι᾽ ἐμὲ τοὐλάχιστον, οὐδεμία ἀμφιβολία, ὅτι ἡ μοναδικὴ ἐλπὶς σωτηρίας τῆς ἀνθρωπότητος εἶναι ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία. Καθολικισμὸς καὶ Προτεσταντισμὸς ὁμοῦ ἀποτελοῦν τὴν πλήρη διαστροφὴν τοῦ Χριστιανισμοῦ, τὸν ὁποῖον ἀλώβητον διατηρεῖ ἡ Ὀρθόδοξος Ἐκκλησία».
    Aείμνηστος αρχιεπίσκοπος Αμερικής Μιχαήλ Κωνσταντινίδης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  21. Να τι έλεγε σχετικά ο αοίδιμος π.Θεόκλητος Διονυσιάτης αναφερόμενος στους οικουμενιστές: "οι οικουμενισταί είναι γελοία υποκείμενα, δυστυχείς, οιηματίαι, φαντασιόπληκτοι, αβαθείς, προκαλούντες πότε τον οίκτον και πότε τον πικρόν γέλωτα εις τους Ορθοδόξους χριστιανούς. Επιδεικνύουν πολυμάθειαν ενώ είναι επιπόλαιοι και αντιφατικοί".
    (βλέπε Θεοκλήτου Διονυσιάτου, Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΤΟΥ "ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΥ", εφημερίδα ΤΥΠΟΣ Σεπτέμβριος 1966).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ο θειος Γρηγοριος ηγιασμενη και ειρηνικη ψυχη...ζων αδιαλειπτως μεσα εις την φλογα των δροσιζοντων δακρυων του,της καθαρας προσευχης και εις φωτεινας θεωριας,που του εχαριζεν η εν Χριστω ζωη,δεν ηθελε με τον ΒΑΡΛΑΑΜ ΝΑ μην εξανλησει καθε δυνατοτητα μαζι του[!] Δι αυτο δεν επαυε τας ειρηνευτικας προσπαθειας του.
    Αλλ'ο Καλαβρος[Βαρλααμ]''τω κινουντι τω δαιμονι κατοχος γεγονως ολος δεν ηθελε να ακουσει τας προς ειρηνην του αγιου,ετσι καθ εκαστην και δεινοτερος επετιθετο,προσθετων τη βλασφημια τε και τη εριδι και το πυρ ως ειχεν ανηπτε και προς μαχην τον λεοντα κινων....ουκ αισθανετο.
    Παρα ταυτα η θαυμαστη ψυχη,ο θειος Γρηγοριος,δεν επαυσε να αγωνιζεται υπερ της ειρηνικης διευθετησεως του ζητηματος!Ελπιζων εις την μεταστροφην του επι μαλλον αγριαινομενου εκεινου ιταλου μοναχου.Βλεπων ομως πως αι δια φιλων πρεσβειαι και τα δι επιστολων μηνυματα,δεν μετεβαλλον τον αντιπαλον,αποφασιζει οπως και προσωπικως επιδραση επ αυτου!!!!
    Μεταξυ δε παροντων πολλων αλλων μοναχων συμβουλευη τον Βαρλααμ''της ακαιρου προς τους μοναχους εριδος αποσχεσθαι,και του περι προσευχης και ησυχιας,μαλλον δε του κατ αυτων τε τουτωνκαι των ταυτα διδαξαντων θεοφορων λεγειν και γραφειν,ου μονον και γαρ ουδεν ουδοτιουν φησιν εντευθεν προσεσθαι σοι δοξης,καθα δηπουθεν εν τοις λογισμοις ακαιρως φανταζη,αλλα προς τουναντιον απαν περιτραπησεται σοι τα της μηχανης ευ εσθι.
    Συνεχιζει δε ο πατηρ και του λεγει οτι ΤΩΡΑ ΜΕΝ ΑΚΟΜΗ ΕΧΕΙΣ ΔΟΞΑΝ ΣΟΦΟΥ ΤΙΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΑΝΕΙΣ ΟΣΤΙΣ ΝΑ ΜΗ ΣΕ ΕΠΑΙΝΕΙ.ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΑΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΟΥ ΚΑΙ ΛΕΓΕ ΚΑΙ ΓΡΑΦΕ ΚΑΙ ΦΙΛΟΣΟΦΕΙ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΕ ΤΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΤΕ ΚΑΙ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ,οις δηπου και συνετραφης και απερ καλως ησκησαι.

    Εαν αφησεις τας του κυκλου -σου γνωσεις και περι αλλοτριων και εκεινων που δεν εμαθες[!],περι προσευχης και ησυχιας,επιχειρεις να γραφης και να διδασκεις,και δεν αποστης απο τας κατα των μοναχων λοιδοριας και υβρεις,γνωριζε οτι ουδεις νουν εχων θα σε ακουσει.
    Ταυτα προς τον ουνιτην μοναχον ο θειος Γρηγοριος σοφως και θεοπνευστως αντιμετοπισε ,αυτος ο της αληθειας φιλος και μαθητης!)
    1)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. 2)
    Που τι τιμη ειναι και δωρο για την εκκλησια μας ολες αυτες οι θειες και ιερες προσωπικοτητες,που αφησαν θησαυρο θεολογικο και ποσο πρεπει να ειμαστε προσεκτικοι διοτι τοσο η πολλη γνωση ,οσο και η αγνωσια ειναι κακα εαν μεσα σε αυτα δεν μπει σαν θεμελιο η ταπεινωση.Και να τρεμουμε μηπως και εκπεσουμε και χασουμε τον πολυτιμοτατον μαργαριτην -μας .Και να μην πουμε απλως για τους αιρετικους που ταλανισαν για αιωνες την Εκκλησιαν -μας ,αλλα να θυμηθουμε και καποιους αλλους,που ητανπολυτιμοτατοι και επιφανεις θεολογοι ασκητες και ομως εξεπεσαν τη πιστει...
    Ενα παραδειγμα εχουμε τον Ευαγριο .ο Ευαγριος ο σοφος των σοφων και στην μορφη και στο περιεχομενο των λογων του,μυστικος ασκητης του 4 αι μχ...μαθητευσε διπλα στον θεολογο Γρηγοριο καθως και σε μεγαλες μορφες της αιγυπτιακης ερημου...παρα ταυτα ,υπεπεσε στις πλανες του Ωριγενη και καταδικαστηκε απο την Ε`Οικ.Συνοδο.
    Κατ εμας ,αρχη Μακαριοτητας η ζωη και εμπειρια και κοινωνια Του Αγ.Πνευματος και ηδιαφυλαξη της απαξ τοις αγιοις παραδοθεισα πιστις Ιουδ.3).-

    ΑπάντησηΔιαγραφή