Παρασκευή 9 Μαΐου 2014

Ο Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης εόρτασε τα ονομαστήριά του στη Μητρόπολη Δημητριάδος

Αρχιερατικό Συλλείτουργο τελέστηκε την Πέμπτη 8/5 στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Σέσκλου, όπου τιμάται μεγαλοπρεπώς η μνήμη του Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου. Στη Θεία Λειτουργία προέστη ο εορτάζων Σεβ. Μητροπολίτης Περγάμου κ. Ιωάννης, τον οποίον πλαισίωσε ο οικείος Ποιμενάρχης κ. Ιγνάτιος, παρουσία πλήθους πιστών.
Προσφωνώντας τον Σεβ. Περγάμου ο κ. Ιγνάτιος, τον χαρακτήρισε ως «τον σημαντικότερο Θεολόγο της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην εποχή μας» και ευχήθηκε «να σας χαράζει ο Θεός Χρόνια Πολλά, με υγεία και δύναμη, για να συνεχίζετε την τόσο ουσιαστική παρουσία και μαρτυρία σας στην Ορθόδοξη Εκκλησία, αλλά και σε ολόκληρο τον Χριστιανικό κόσμο».
Από τη μεριά του ο Σεβ. κ. Ιωάννης εξέφρασε τη χαρά του για την εκ νέου παρουσία του στην Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος, την οποία χαρακτήρισε «υπόδειγμα Τοπικής Εκκλησίας για όλη την Ορθοδοξία», καθώς και τον θαυμασμό του για τον περικαλλή Ναό του Σέσκλου, «ένα αριστούργημα τέχνης της παραδόσεώς μας κάτι το οποίο θα ζήλευαν πάρα πολλές επαρχίες της Ελλάδος». 


 Στη συνέχεια ο κ. Ιωάννης αναφέρθηκε στον Άγιο Ευαγγελιστή Ιωάννη, επισημαίνοντας ότι «είναι ο κατεξοχήν Θεολόγος, ο πρώτος που πήρε αυτόν τον τίτλο του Θεολόγου... διότι αυτός μας απεκάλυψε τα μυστήρια της υπάρξεως του ίδιου του Θεού, τί είναι ο Θεός μέσα στην ίδια Του την ύπαρξη. Μας απεκάλυψε ότι είναι Αγία Τριάς και μας απεκάλυψε, επίσης, το σημαντικότατο, ότι είναι αγάπη στην ίδια Του την ύπαρξη ως Τριαδική ύπαρξη, ως Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Τρία Πρόσωπα δεμένα μαζί τους με την αγάπη.
Είναι ο Θεός της αγάπης, ο οποίος είναι και Εκείνος που μας απέστειλε τον Υιό Του για να μας δείξει την αγάπη Του. Και γι' αυτό ο Ιωάννης ο Θεολόγος είναι ο μαθητής της αγάπης και γνωρίζει ότι ο Θεός είναι αγάπη, όχι μόνο διότι πήρε μία αποκάλυψη από το Θεό, αλλά διότι συνδέθηκε με το πρόσωπο του Χριστού με έναν ιδιαίτερο τρόπο... ανέπεσε εις το στήθος του Κυρίου, κατά τον Μυστικό Δείπνο και λένε οι υμνογράφοι μας ότι από εκεί άντλησε τη Θεολογία. Την έχει δηλ. παρμένη απευθείας από την καρδιά της αγάπης του Θεού που είναι ο Χριστός. Σκύβοντας πάνω  στο στήθος του Κυρίου πήρε το νόημα της Θεολογίας, διότι πήρε το νόημα της αγάπης. Η αγάπη είναι ο μόνος τρόπος για να πλησιάσουμε και να γνωρίσουμε το Θεό. Δεν πλησιάζουμε το Θεό με το μυαλό μας, ούτε με τη λογική μας, αλλά Τον πλησιάζουμε με την αγάπη, με την καρδιά...».
Στη συνέχεια ο Σεβ. Περγάμου τόνισε ότι «ο ιδιαίτερος σύνδεσμος του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου με το πρόσωπο του Χριστού είναι και ο τρόπος με τον οποίο και εμείς μπορούμε να συνδεθούμε με την αγάπη του Θεού. Και αυτό μας οδηγεί σε ένα άλλο μεγάλο μυστήριο, ότι ο Θεός την αγάπη Του δεν την έδειξε απλώς σαν ένα συναίσθημα, αλλά την έδειξε συμμετέχοντας στη ζωή μας σωματικά. Και γι' αυτό μας άφησε και πίσω Του ο Χριστός ένα Μυστήριο για να μπορούμε και εμείς να δείχνουμε την αγάπη μας προς Το Θεό, όχι απλώς με το συναίσθημά μας, αλλά και με το ίδιο το σώμα μας, να ενούμεθα σωματικά με το Θεό. Και αυτό είναι το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Όταν κοινωνούμε, γίνεται αυτό που λέει ο Άγιος Ιωάννης, ότι γνωρίζουμε, πλέον, το Θεό όχι γιατί ακούσαμε για το Θεό, όχι απλώς γιατί Τον είδαμε στο Πρόσωπο του Χριστού, αλλά γιατί Τον ψαύσαμε. Το σώμα μας, οι αισθήσεις μας μετέχουν στο Θεό. Μεγαλύτερη ευλογία δεν υπάρχει από αυτήν. Καμία θρησκεία και κανένας Θεός δεν προσφέρει τον εαυτό του για να ενωθεί σωματικά μαζί μας. Γι' αυτό και δεν υπάρχει κανένα Μυστήριο μεγαλύτερο από τη Θεία Ευχαριστία. Ούτε άλλος δρόμος υπάρχει ανώτερος για να ενωθούμε με το Θεό. Αυτός είναι ο ύψιστος δρόμος, διότι σε αυτόν τον δρόμο συναντούμε το Θεό με το ίδιο το σώμα μας, μετέχει το σώμα μας...».
Στη συνέχεια ο Σεβ. κ. Ιωάννης χαρακτήρισε τον Άγιο Ιωάννη «Θεολόγο του Σταυρού... Έζησε το Σταυρό του Χριστού μέχρι την τελευταία στιγμή. Δεν εγκατέλειψε το Σταυρό του Χριστού. Και μας δείχνει, με αυτόν τον τρόπο, ότι όταν θέλουμε να λέμε ότι αγαπούμε το Θεό πρέπει να είμαστε έτοιμοι να σηκώσουμε το Σταυρό που σήκωσε ο Χριστός. Να μην εγκαταλείψουμε το Σταυρό. Όταν έρθουν οι δοκιμασίες, όταν έρθουν οι θλίψεις, όταν όλα φαίνονται ότι τελειώνουν, όπως τελείωναν όλα στον Σταυρό και έφυγαν οι μαθητές, ο Ιωάννης μένει εκεί για να μας πει, όχι μη φεύγετε από το Σταυρό, μη φεύγετε από τις θλίψεις. Εδώ είναι ο ίδιος ο Θεός, εδώ είναι η αγάπη του Θεού. Είναι μαζί σας, συμμετέχει στις θλίψεις σας, στις αγωνίες σας...».
Συνεχίζοντας την προσέγγισή του στο πρόσωπο του Ευαγγελιστού Ιωάννου, ο Σεβ. Περγάμου τον χαρακτήρισε και «Θεολόγο της Παναγίας μας. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Ο Κύριος πάνω στο Σταυρό ανέθεσε τη μέριμνα και την προστασία της Παναγίας στον Ιωάννη: γύναι, ιδού ο Υιός σου και προς τον Ιωάννη: ιδού η μήτηρ σου. Έτσι ο Ιωάννης συνδέεται και με τον κόσμο της Παναγίας. Και τί μας δείχνει αυτό ; Ότι αν θέλουμε να συνδεθούμε με το Χριστό δεν αρκεί απλώς να συνδεθούμε με το Σταυρό Του. Πρέπει να συνδεθούμε και με την Παναγία μας, κάτι που διάφοροι αιρετικοί, Προτεστάντες κ.λπ. το έχουν ξεχάσει, ότι χωρίς την Παναγία δεν υπάρχει Χριστός...».
Τέλος, ο Σεβ. κ. Ιωάννης χαρακτήρισε τον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο «Θεολόγο των χαμένων πατρίδων μας... κάθε φορά που γιορτάζουμε τον Άγιο Ιωάννη το Θεολόγο, γιορτάζουμε και όλη την Μ. Ασία. Γιατί εκεί όχι μόνο δίδαξε, αλλά εκεί άφησε το τίμιο σώμα Του. Εκεί ετάφη. Και σε μεγάλη ηλικία, λέει η παράδοση, περιήρχετο τη Μ. Ασία και έλεγε μόνο δυο λέξεις: αγαπάτε αλλήλους...». Ζήτησε, επίσης, τις προσευχές του λαού «να στηρίζει ο Θεός το Οικουμενικό Πατριαρχείο μας, τον Πατριάρχη μας. Αυτό τον θεσμό, ο οποίος επί αιώνες δοκιμάζεται και παρά ταύτα αντέχει. Και αντέχει χάρη στην αγάπη και στις προσευχές των απανταχού Ορθοδόξων και μάλιστα, των Ελλήνων Ορθοδόξων».



Πηγή: Ι. Μ. Δημητριάδος

9 σχόλια:

  1. Να του προσφέρει ο Θεός υγεία για να συνεχίσει να προσφέρει στην Ορθόδοξη Θεολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εορτάζει του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου και είναι ένας από τους διαπρεπείς Θεολόγους στον χώρο της παγκόσμιας Ορθοδοξίας σήμερα. Το ότι και ορισμένοι τον πολεμούν αποδεικνύει την αξία του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τον πολεμούν γιατί έχει διατυπώσει φρικαλέες κακοδοξίες τις οποίες κάποιοι κάνουν πως δε βλέπουν! Υπάρχουν διάχυτες και διάσπαρτες στο διαδίκτυο αλλά όταν κυριαρχεί η επάρατη σκοπιμότητα τότε τι περιμένεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολυχρόνιον ποιήσαι Κύριος ο Θεός, τον Σεβασμιώτατον και Πανιερώτατον ημών Πατέρα και Δεσπότην, τον θεοπρόβλητον Μητροπολίτην ημών, τον Άγιον Περγάμου, κύριον κύριον Ιωάννην. Κύριε, δια της Θεοτόκου και το Αγίου Αποστόλου και Ευαγγελιστού Ιωάννου του Θεολόγου, σκέπε, φρούρει, φύλαττε αυτόν, εις πολλά έτη. Συν τούτῳ διαφύλαττε Τρισάγιε Κύριε, τον Παναγιώτατον και Σεβασμιώτατον ημών Αυθέντην και Δεσπότην, τον Οικουμενικόν Πατριάρχην, κύριον, κύριον Βαρθολομαίον, τους αγιωτάτους Αρχιερείς, μετὰ παντός του κλήρου και απαξάπαντος του λαού, εν ειρήνῃ και εν τω ελέει Σου, εις αιώνας. Αμήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Προς 10:20: δεν είναι μόνο η επάρατη σκοπιμότητα (δεν αφορά στο σύνολο των περιπτώσεων που υποστηρίζουν σκανδαλωδώς τον Περγάμου).
    Είναι και τα αλλοιωμένα και αμβλυμμένα θεολογικά κριτήρια.
    Όταν κάποιοι "βλέπουν" μέσα απ τις παραμορφωτικές διόπτρες του οικουμενισμού, του φιλελευθερισμού, του συγκρητισμού και του ορθολογισμού "τότε τι περιμένεις"!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. "Μας απεκάλυψε ότι είναι Αγία Τριάς και μας απεκάλυψε, επίσης, το σημαντικότατο, ότι είναι αγάπη στην ίδια Του την ύπαρξη ως Τριαδική ύπαρξη, ως Πατήρ, Υιός και Άγιο Πνεύμα. Τρία Πρόσωπα δεμένα μαζί τους με την αγάπη."

    Ένα μεγαλειώδες παράδειγμα συγχύσεως Θεολογίας και Οικονομίας. Ο τρόπος υπάρξεως του Τριαδικού θεού δεν έχει ουδεμία σχέση με την οικονομική του φανέρωση και δεν είναι σε καμία περίπτωση αναλογικός του τρόπου υπάρξεως των κτισμάτων. Για παράδειγμα, τρεις άνθρωποι, μετέχουν βεβαίως κοινής φύσεως, αποτελούν όμως τρεις διαφορετικές υπάρξεις. Υπάρχουν πολλά που χωρίζουν τον ένα από τον άλλο και το κυριότερο ζουν χωριστά. Στην Αγία Τριάδα όμως υπάρχει απόλυτη ταυτότητα ουσίας, θελήσεως και ενέργειας. Οι υποστάσεις της Αγίας Τριάδος δεν είναι τρεις διαφορετικοί άνθρωποι που βρίσκονται ο ένας απέναντι στον άλλο και καλλιεργούν σχέσεις αγάπης μεταξύ τους. Όταν λέμε πως οι υποστάσεις της Αγίας Τριάδος είναι "δεμένες μαζί τους με την αγάπη" εισάγουμε ουσιαστικά τοπική απομάκρυνση και διαίρεση στον αδιαίρετο και αχώριστο Τριαδικό Θεό. Μιλάμε με απλά λόγια για τριθεϊα. Η Ορθόδοξη Θεολογία κάνει λόγο για αλληλοπεριχώρηση των υποστάσεων, "εν αλλήλαις αι υποστάσεις εισίν" γράφει ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός. Δεν μιλάει για αγάπη μεταξύ των τριών υποστάσεων.

    Χριστός Ανέστη!

    Γεώργιος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτά τα ονομαστήρια που κάνουν οι αρχιερείς και πάνε άλλοι στη Μητρόπολή τους και συνεορτάζουν πανηγυρικά ... με τρελαίνουν ... Γιατί δεν μπορούν πιο ταπεινά να γιορτάζουν..Έλεος πια! Γ.Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  8. Προς:
    10 Μαΐου 2014 - 11:39 μ.μ.

    Μην τρελαίνεσαι τόσο. Ο Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης είναι τιτουλάριος, δεδομένου ότι δεν υπάρχει ελληνικός πληθυσμός στην Πέργαμο της Μικράς Ασίας. Λειτούργησε ως Μητρόπολη κατά τα ύστερα βυζαντινά χρόνια, τον 13ο - αρχές 14ου αιώνα, και για σύντομο χρονικό διάστημα το 1922. Ο Περγάμου Ιωάννης ευρισκόμενος στον Βόλο για θεολογικό Συνέδριο Λειτούργησε ταπεινά με την συμμετοχή του οικείου Μητροπολίτη κ. Ιγνατίου. Που είδες εσύ τους πανηγυρισμούς; Που είδες να πηγαίνουν άλλοι στην Μητρόπολη του -την Πέργαμο- μάλλον δεν διάβασες τίποτα από τα όσα γράφει η ανάρτηση και άρχισες την κριτική.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Τρελάθηκα από κάτι άλλο που είδα στο Λύχνο, για κάποια 30άχρονα αρχιερατείας Πελοποννήσιου Ποιμενάρχη που τα γιόρταζε ανθοστολίστως στη Μητρόπολή του γράφοντας με κόκκινα γαρύφαλλα επί της θύρας της Ωραίας Πύλης το ΑΞΙΟC.. Συγνώμη, αν τσίμπησα σε λάθος ανάρτηση, για την αντίδρασή μου!
    Τον Περγάμου τον συμπαθώ και τον σέβομαι, άσχετο αν μερικές από τις θέσεις του δεν με βρίσκουν σύμφωνο ΓΜ

    ΑπάντησηΔιαγραφή