Θεοφιλέστατε, σεβαστοί
πατέρες, κ. Πρόεδρε του Συνεδρίου, κ. εισηγητές, κυρίες και κύριοι
Εν μέσω καταστάσεων, που αν δεν είναι
πρωτόγνωρες για την Πατρίδα μας, είναι οπωσδήποτε οριακές, το συνέδριο που σε
λίγα λεπτά και επισήμως ξεκινά, φέρει τον άκρως προκλητικό τίτλο «Αναζήτηση της
ωραιότητας σε καιρούς βαρβαρότητας».
Η ωραιότης, έννοια διαρκώς παρούσα σε όλη τη
διαδρομή της ανθρώπινης ιστορίας, αποτελεί το διαρκές ζητούμενο.
Εμφανίζεται
στους πρώτους στίχους της Παλαιάς Διαθήκης.
Εκεί που
όλα καλά λίαν (δηλαδή ωραία) ποιεί ο
Θεός.
Συναντιέται
συχνά πυκνά στους στίχους των Ψαλμών, άλλοτε ως φυσική ωραιότητα, που
εξυμνείται όπως π.χ. στον Προοϊμιακό και άλλοτε ως ηθική και πνευματική
ωραιότης σε πολλούς άλλους.
Τονίζεται λαμβάνοντας κεντρικό ρόλο στο βιβλίο
του Άσματος Ασμάτων, όπου και προσωποποιείται στο πρόσωπο του άλλου φύλου.
Έρχεται να ολοκληρωθεί στο πρόσωπο του Κυρίου,
του Ωραίου κάλλει παρά πάντας τους Υιούς των ανθρώπων.
Δοξάζεται
από τον υμνωδό στον ύμνο προς την Παναγία μας, που με τη λέξη της ωραιότητος
ξεκινά. «Την ωραιότητα της Παρθενίας Σου…»
Αλλά, και στον εκτός της εκκλησιαστικής
αλήθειας χώρο, η ωραιότης, το ωραίον, υπάρχει συνεχώς άλλοτε ως ζητούμενο,
άλλοτε ως υμνούμενο και άλλοτε ως απωλεσθέν.
Ήδη με την αρχή της φιλοσοφίας αναζητείται ο
ορισμός του, οι νόμοι στους οποίους υπακούει κατ’ αναλογία προς τους ηθικούς
νόμους που οδηγούν στο αγαθό. Η αισθητική θα αποτελέσει έναν βασικό κλάδο της
φιλοσοφίας. Το ωραίο, ως αισθητή απεικόνιση του αληθούς, θα οδηγήσει την τέχνη
και θα αλληλεπιδράσει με αυτή σε μια αναζήτηση της αλήθειας μέσω της ομορφιάς.
Μιας ομορφιάς που όπως έλεγε κι ο Ντοστογιέφσκυ θα σώσει τον κόσμο.
Μα καθώς οι δεσμοί μεταξύ αλήθειας και
ομορφιάς γίνονταν όλο και ασθενέστεροι, καθώς το τι είναι ωραίο άρχισε να
μετακινείται από το χώρο της κοινά αποδεκτής αλήθειας για να εισέλθει στην
χαωτική σφαίρα της ατομικότητας, τα ερωτήματα γίνονται όλο και πολυπλοκότερα.
Οι απαντήσεις όλο και πιο δυσδιάκριτες, η συμφωνία όλο και δυσκολώτερη, η ατομική
αλήθεια, η διαφορετικότητα, όλο και ισχυρότερες.
Στη λεγόμενη μετανεοτερική εποχή μας η
δυσκολία να βρεθεί έστω και κοινός τόπος εκκίνησης για τη συζήτηση των
προβλημάτων γίνεται όλο και δυσκολότερος. Όταν στα θεμελιώδη αίρεται η
συμφωνία, τότε η συζήτηση των επιμέρους αποτελεί κακόφωνη εκφώνηση, ή κραυγή
παράλληλων μονολόγων. Είναι τότε ακριβώς η στιγμή, που πρέπει κανείς να γυρίσει
πίσω και να αναζητήσει τα σημεία της δικής του εκκίνησης. Της δικής του
αλήθειας. Του σημαντικού και του ασήμαντου, του αληθούς και του ψευδούς και εν
τέλει του ωραίου και του μη ωραίου.
Μια τέτοια προσέγγιση θα προσπαθήσει να
προσφέρει μέσα από τις εισηγήσεις του το συνέδριό μας. Να ανιχνεύσει που
χάθηκαν καθ’ οδόν, τόσο οι χριστιανικές, όσο και οι ελληνικές αφετηρίες μας για
το ωραίο. Πώς και γιατί, η αποθέωση της διαφορετικότητας, οδήγησε στην
παραμόρφωση, αν όχι στην ακύρωση όχι απλώς του κάλλους, αλλά της μορφής του
ανθρωπίνου προσώπου. Και εν τέλει να προτείνει δρόμους για την επιστροφή, την
επιστροφή στην πατρίδα, όπου υπάρχει η άρρητος ευφροσύνη των ορόντων του
Προσώπου Του το κάλλος το άρρητο. Κι εκείνη η ευφροσύνη, εκείνο το
αντιφέγγισμα, θα μεταμορφώνει όλων μας τα πρόσωπα, σε πρόσωπα ωραία. Πρόσωπα
αληθινά, πρόσωπα εν οις εμορφώθη το Πρόσωπον του Κυρίου Ιησού.
Σας ευχαριστώ.
Γεώργιος
Καραγεωργόπουλος
Πρόεδρος
Χριστιανικής εστίας Πατρών
Ο κ. Γανωτής Κ. |
Ο κ. Σαββίδης Π. |
Πηγή: ΑΓΚΥΡΑ
Αυτό δεν ήταν Συνέδριο ήταν λαοσύναξη. Οι κτηριακές εγκαταστάσεις αποδείχθηκαν μικρές για τον κόσμο που έλαβε μέρος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν θέμα το βρήκα τολμηρό. Απαντήσεις δεν υπήρξαν. Γενικολογίες και κάποιες ακρότητες που ίσως να μην βοηθήσουν. Στους εισηγητές δεν διαπίστωσα κάποια εξειδίκευση. Δεν είναι σωστό όλοι να μιλάνε για όλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάθε χρόνο του επιστημονικό Συνέδριο της χριστιανικής Εστίας μας πλουτίζει τις γνώσεις μας και μας θωρακίζει με τα θέματα τα οποία διαπραγματεύεται. Το φετινό ξεπέρασε κάθε προηγούμενο. Αξίζουν συγχαρητήρια στον Πρόεδρο και τα μέλη του διοικητικού Συμβουλίου για την οργάνωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι βαρβαρότητα είναι εδώ και δεκαετίες στην εξουσία. Νομοθετούν και εισαγάγουν ότι το αισχρό. Κατέστρεψαν τον ανθό της νεότητας με τα ανώμαλα σχέδιά τους. Τα συνέδρια δεν δίνουν λύσεις. Χρειάζεται μαζική αντεπίθεση στους άθλιούς που παράγουν την ανωμαλία της βαρβαρότητας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν το ποτάμι έχει ορμή παρασέρνει τα πάντα. Όσα συνέδρια και ημερίδες αν γίνουν η βαρβαρότητα είναι μέρος της ζωή μας. Μπήκε στο σπίτι από την τηλεόραση. Στην οικογένεια από διφορούμενα πρότυπα. Στην εκκλησία από την σιωπή. Στον πολιτικό κόσμο από την ανοχή για ψήφο. Το παιχνίδι είναι χαμένο. Άκουγα σε συνέντευξη πολιτικό αρχηγό που θέλει να θεωρεί τον εαυτό του εκκλησιαστικό άνδρα και τώρα ρυθμίζει με την ψήφο του την νέα κυβέρνηση πως είναι υπέρ του συμφώνου συμβίωσης αλλά κατά της υιοθεσίας. Ξεστρατίσαμε. Δεν υπάρχει φως και το σκότος έχει πληθύνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔυστυχώς η Εκκλησία σιωπά όταν δεν πρέπει και μιλάει πάλι όταν δεν πρέπει. Τα συνέδρια δεν προσφέρουν λύσεις αλλά δυστυχώς δεν ανοίγουν και δρόμους. Ανακύκλωση των ίδιων και των ίδιων και αυτοεπιβεβαίωση μακρυά απο τα δρώμενα της τραγικότητας της ιστορίας που αντιμετωπίζεται με αφορισμούς και καταδίκες. Δυστυχώς υπάρχουν και οι φωτογραφίες που μας αυτοεπιβεβαιώνουν ότι και οι αμοιβάδες επιβιώνουν.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι ζυμώσεις θα γίνουν και θα προσφέρουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο συνέδριο ήταν επιτυχές σε κόσμο και σε λόγο.
Κάτω από αυτούς τους γενικούς όμορφους τίτλους δεν μπορεί να καταλάβει αυτός που δεν το παρακολουθήσε με τι απασχολήθηκε αυτό το συνέδριο. Οι φωτογραφίες δείχνουν πρόσωπα αλλά δεν μας αποκαλύπτουν το θέμα. Περιμένω κάποιος που το άκουσε να μου πει ποιο το θέμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα είπαν οι ίδιοι. Τα άκουσαν οι ίδιοι. Απουσίαζαν οι ενδιαφερόμενοι. Αυτοί δεν τολμούν να αρθρώσουν κουβέντα μπροστά στους καθαρούς. Κόσμο είχε όπως πάντα κάποιας ηλικίας. Ρεαλισμό δεν είχε ούτε διάλογο αλήθειας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜούχλα και παρελθοντολαγνεία. Πλήρης απουσία γυναικών από τις εισιγήσεις. Πλήρης ανειδίκευση όλων ανεξαιρέτως που μίλησαν για τη διαφορετικότητα. Όσο για το κοινό, απλά αργόσχολοι που δεν είχαν τί να κάνουν, ενώ θα έπρεπε να υπάρχουν νέοι, νέες, φοιτητές, φοιτήτριες, μαθητές, μαθήτριες, χρώματα, παρουσιάσεις, βίντεο και πολλά μα πολλά ερωτήματα. Δυστυχώς, καλή η κατσαρολα αλλά κάθε φορά το ίδιο φαί το βαριέσαι...Δεν ξέρω τελικά ποιά είναι η βαρβαρότητα. Να ακούς από ανειδίκευτους να μιλάνε για το διαφορετικό ή να περιμένεις το διαφορετικό αλλά πάντα να είναι όλα ίδια, όμοια και καθώς πρέπει??
ΑπάντησηΔιαγραφήμαλλον ασχετοσ εισαι!!!προκατειλημμενοσ !!!εγωισμοσ !!! εχεις ματια και δε βλεπεισ συμπαθεστατε κυριε!!!κριμα!!!δεν ειδεσ τοσους νεουσ!!!δεν ειδεσ και δεν ακουσες τους ειδικους!!!βλεπεις αλλα...δε βλεπεις!!!
ΑπάντησηΔιαγραφή