Φοβάμαι
τους ανθρώπους που εφτά χρόνια
έκαναν πως δεν είχαν πάρει χαμπάρι
και μια ωραία πρωία –μεσούντος κάποιου Ιουλίου–
βγήκαν στις πλατείες με σημαιάκια κραυγάζοντας
«Δώστε τη χούντα στο λαό».
Φοβάμαι τους ανθρώπους
που με καταλερωμένη τη φωλιά
πασχίζουν τώρα να βρουν λεκέδες στη δική σου.
Φοβάμαι τους ανθρώπους
που σου 'κλειναν την πόρτα
μην τυχόν και τους δώσεις κουπόνια
και τώρα τους βλέπεις στο Πολυτεχνείο
να καταθέτουν γαρίφαλα και να δακρύζουν.
Φοβάμαι τους ανθρώπους
που γέμιζαν τις ταβέρνες
και τα 'σπαζαν στα μπουζούκια
κάθε βράδυ
και τώρα τα ξανασπάζουν
όταν τους πιάνει το μεράκι της Φαραντούρη
και έχουν και «απόψεις».
Φοβάμαι τους ανθρώπους
που άλλαζαν πεζοδρόμιο όταν σε συναντούσαν
και τώρα σε λοιδορούν
γιατί, λέει, δεν βαδίζεις στον ίσιο δρόμο.
Φοβάμαι, φοβάμαι πολλούς ανθρώπους.
Φέτος φοβήθηκα ακόμα περισσότερο.
Μανώλης Αναγνωστάκης
Αναστάσιε,πολύ φοβάμαι ότι έχεις ξεφύγει εντελώς...Αρχικά ξεκίνησες με συνεχείς αναρτήσεις για τις υποτιθέμενες συζητήσεις Πάπα-Βαρθολομαίου για την Ένωση των Εκκλησιών και τώρα έφτασες να ανεβάζεις ποιήματα άθεων και αποπροσανατολισμένων ''καλλιτεχνίσκων''...Πραγματικά με έχεις απογοητεύσει!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρος: 3 Φεβρουαρίου 2015 - 2:25 π.μ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣε ευχαριστώ που πασχίζεις να βρεις λεκέδες στην φωλιά μου. Οι υποδείξεις σου με ωφελούν. Η αγάπη και τον ενδιαφέρον σου με συγκινεί. Σε παρακαλώ για να μην ξεφύγω εντελώς και σε απογοητεύσω περισσότερο κάνε προσευχή.
Ζητω συγνωμη απο το διαχειριστη, αλλα δεν βρισκω καποια πνευματικοτητα στο ανωτερω κειμενο και δεν μπορω να κατανοησω που θα μπορουσε να ωφελησει. Νομιζω οτι γενικα πρεπει να αποφευγονται αμφιλεγομενα κειμενα που ενδεχομενως μπορουν λειτουργησουν και διχαστικα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν για παραδειγμα καποιος γραψει: φοβαμαι αυτους που γραφουν τετοια κειμενα, τελος δεν θα βρισκουμε, και θα ασχολουμαστε εν τελει με πραγματα τα οποια δεν προσφερουν και διχαζουν.
Εχω την αποψη οτι δεν προσεφερε τιποτε αυτη η αναρτηση.
Τάσο φοβάμαι ότι τον κυριούλη τον δουλεύεις ψιλό γαζί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦοβάμαι για το ότι μερικοί φοβούνται να ακούσουν την άποψη του άλλου. Αν υπάρχει καλή διάθεση κάτι το θετικό θα βρεις. Αν υπάρχει μόνο πνεύμα κατακρίσεως τότε…. Όλα σου φταίνε. Ο ολοκληρωτισμός δεν είναι καλός. Να προσέξουν όσοι φοβούνται και απορρίπτουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο μονο που πρεπει να φοβαται κανεις ειναι η αμαρτια και η πλανη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ζητουμενο νομιζω δεν ειναι να φοβασαι αυτους που ''κανουν τους αγιους''...η αυτους που εκαναν σφαλματα πολλα στη ζωη κ τα επαναλαμβανουν ..αυτους που εχουν αντιθετη αποψη κ την τεκμηριωνουν με το δικο τους τροπο..αυτους που θελουν να ζησουν ελευθεροι να κανουν οπως θελουν τη ζωη που τους δωρισε Ο Κυριος κ να μην υπολογιζουν τιποτε..
Το ζητουμενο ειναι να φοβασαι τον Θεο κ τον θανατο να μαθαινεις απο τα λαθη σου κ να μην τα επαναλαμβανεις,να κοιτας τον ιδιο συνεχως κ να εισαι επιηκης με τους αλλους.Να δινεις αλλα κυριως να μπορεις να ξεχωριζεις τα πνευματα. ..εαν ειναι πονηρα κ καταχθονια η εχουν την πηγη τους απο Τον Θεο.Αλλα καθως ηχριωθησαν ολα σιγα σιγα ,βαπτιζουμε το κακο καλο και απαιτουμε την ελευθερια σε αυτο.Το αποτελεσμα ,να πεθαινουμε μεσα στις αμαρτιες μας κ μια κοινωνια να τρεχει προς τον θανατο.
Τον μονο φοβο που πρεπει να εχεις ειναι μη χασεις Τον Χριστο!π
Ε όχι και ο Αναγνωστάκης "καλλιτεχνίσκος"!!!!! Αν είναι δυνατόν. Διάβασε και λίγο αδελφέ.... άκου "καλλιτεχνίσκος"!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τον george ber τι να πω...!!! Το "πνευματικό-μετρο" κρύψε αδελφέ.... έχει καεί!!!!! Ήμαρτον...!!! Μα όλοι οι πνευματικοί άνθρωποι εδώ μαζεύτηκαν;;;; Και μεις οι μη πνευματικοί τι θα κάνουμε;;; Θα ψοφήσουμε;;;
Αναστάσιε, κλαίω από τα γέλια...!!! Σε καλό σου αδελφέ!!! Ελπίζω να γελάς κι εσύ!!!!
Πιστεύω πως όντως η ανάρτηση ήταν ανούσια..Το πραγματικά ουσιαστικό βρίσκεται στα λόγια του τελευταίου σχολιαστή.Ο φόβος και η ανησυχία μήπως χάσουμε το Χριστό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό αγώνα!
Συγχαρητήρια για την επιλογή αυτού του υπέροχου και τόσο επίκαιρου ποιήματος !
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαίρη Μαρκάκη
Δηλώνω κι εγώ μη πνευματικός!!!! Μπρος όλοι για την επανάσταση!! Να ρίξουμε την "πνευματικότητα" των "πνευματικών ανθρώπων".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαιδιά, σοβαρά τώρα, μαζέψτε την πνευματικότητά σας, γιατί εμείς οι υπόλοιποι θα σκοντάψουμε και θα τσακιστούμε!!!!
Πολλούς συμβολισμός διέκρινα. Άγνωστο αυτό το ποίημα σε εμένα. Να μας βάζεις ότι κρίνεις ιστολόγε. Υπάρχουν μερικοί όπως εγώ με ελαφριά πνευματικότητα που με γοήτευσε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜην φοβάσαι αυτούς που διαμαρτύρονται για ψύλλου πήδημα. Μια χαρά τα λέει ο εκ των ''καλλιτεχνίσκων'' μέγας Αναγνωστάκης. Η εποχή της πυράς και του μεσαίωνα δεν υπήρξε στην ορθόδοξη Εκκλησία. Αυτοί που νοσταλγούν τέτοια φοβάμαι πως δεν είναι ορθόδοξοι αλλά παπικοί. Αυτό το τελευταίο το γράφω για τον πρώτο σχολιαστή.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα περισσότερο από όλα μου αρέσει η απάντηση του αξιότιμου Ιστολόγου κ. Αναστάσιου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικα δεν ασχοληθηκα με κανενα προσωπο αλλα με την μη πνευματικοτητα ενος κειμενου. Ζητησα συγνωμη και ειπα τη γνωμη μου. Ειναι η γνωμη που εξακολουθω να εχω, και την υποστηριζω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδη εξ αιτιας της αποψης μου ειναι δυνατο να σκανδαλισθει καποιος θα του υπενθυμισω το λογο της γραφης αλλα και πατερα της εκκλησιας, ωστε να προσεξει :
Μωρός εν γέλωτι ανυψεί φωνή αυτού(Σοφια Σειραχ 21,20)
Εν γέλωτι άφρων πράσσει κακά (Παροιμιαι 10,23 )
Ο γαρ γέλως χαυνοί τον δεσμόν της σωφροσύνης. Γέλως απωθεί την σεμνότητα. Γέλως ου μιμνήσκεται φόβον Θεού. Γέλως ου φοβείται απειλήν γεένης. Γελωτοποιία καταφρονήσεως πρόφασις” Ιωάννης Χρυσόστομος
Να συμπληρωσω το γιατι δεν διακρινω (ορθοδοξη) πνευματικοτητα στο κειμενο. Τον οποιοδηποτε συνανθρωπο μας δεν τον φοβομαστε για κανενα λογο, αλλα τον αγαπουμε και προσευχομαστε για αυτον. Ο αλλος δεν ειναι ουτε η κολαση μας, ουτε ο φοβος μας ουτε κατι αρνητικο. Ειναι εικονα Θεου οπως εμεις. Στο προσωπο του βλεπουμε το Χριστο και οτι πρατουμε κατ ουσιαν ειναι σαν να το πρατουμε σε Αυτον.Με τετοιους φοβους( του κειμενου ), και αντιμετωπιση απο τα συμφραζομενα, δεν μπορει να εκπληρωθει το αγαπησεις τον πλησιον σου ως ευατον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜια και η κυριαρχη λεξη ειναι το φοβαμαι, θα παραθεσω ενα πολυ μικρο κειμενο που χρησιμοποιει την ιδια λεξη με αλλο τροπο.
Η θα αγαπάς, η όχι...
όλα τα υπόλοιπα είναι παιχνίδια εγωιστών που φοβούνται να ζήσουν την αγάπη.
Τα ενδιάμεσα είναι για ενδιάμεσους ανθρώπους.
http://3.bp.blogspot.com/-zKYGg-mz_f8/VIgbymqkxYI/AAAAAAAAhUI/I3aNI6PEPs8/s400/alone_heart_flying-wallpaper-1920x1200%2Bcopy.jpg
Γιαυτό ακριβώς σας είπα.... μαζέψτε λίγο την πνευματικότητά σας αδελφοί γιατί εμείς οι υπόλοιποι πάμε χαμένοι....
ΑπάντησηΔιαγραφήΜα αλήθεια τώρα, ακόμα να καταλάβετε τους συμβολισμούς του εν λόγω ποιήματος? Τα ποιήματα δεν τα διαβάζουν ΤΟΣΟ στενά... ανοίξτε λίγο τη σκέψη σας....
Τη δε δασκαλεία περί γέλωτος.....γέλασα αλήθεια αρκετά....!!!
Αποκλείεται να πας χαμένος 7@32 .
ΑπάντησηΔιαγραφήΤόσο απλά τα πράγματα και δεν τα έχεις τακτοποιήσει μέσα σου ,ώστε να πας χαμένος? ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΞΕΜΠΕΡΔΕΥΕΙΣ ΒΡΕ.ΕΑΝ ΕΧΕΙΣ ΑΓΑΠΗ ΕΙΣΑΙ ΜΙΑ ΧΑΡΑ .ΜΑ ΚΑΛΑ ΤΙ ΔΙΑΒΑΖΕΙΣ ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΕΥΕΙΣ ΜΕ ΤΟΣΑ ΣΧΟΛΙΑ.ΤΟΣΟ ΑΠΛΟ.
ΤΟ ΑΝΤΙΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΣΕ ΠΕΙΡΑΞΕ ΚΑΙ ΕΣΕΝΑ Η ΜΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ?
ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
ΚΑΛΗ ΜΕΤΑΝΟΙΑ.
Βάζε ποιήματα όποτε κρίνεις και όποια κρίνεις όπως κάνεις με τα κείμενα. Είναι δικαίωμα σου. Από την άλλη πλευρά και εμείς αφού δημόσια καταθέτεις μπορούμε να κάνουμε την κριτική μας. Το ποίημα αυτό μου άρεσε και με δίδαξε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΦαντάζομαι ότι κάποιοι εκ των σχολιαστών, αν ζούσαν την εποχή των Τριών Ιεραρχών, θα τους επιτιμούσαν που ασχολήθηκαν με τη θύραθεν παιδεία. Βέβαια ούτε σε αυτό θα ήταν πρωτότυποι αφού παρόμοιες σεχτιστικές φωνές υπήρχαν ανέκαθεν εντός της εκκλησίας. Βέβαια, ευτυχώς, η Εκκλησία δεν τους άκουσε και διαλέχθηκε ανοιχτά με τον τότε κυρίαρχο -πολιτιστικά- Ελληνισμό, τον κέντρωσε με το εμβόλιο της αλήθειας και τον ζωογόνησε αλλά ταυτόχρονα περιβλήθηκε και η ίδια ένα πολιτιστικό ένδυμα που της επέτρεψε να ανοιχτεί σε όλο το γνωστό τότε κόσμο. Αυτά βέβαια είναι "ψιλά γράμματα" για κάποιους σχολιαστές που θεωρούν ότι τα ξέρουν όλα επειδή έκαναν ότι διάβασαν την Καινή Διαθήκη και τους Πατέρας. Κυρίως δε επειδή θεωρούν ότι κινδυνεύει η αλήθεια της Εκκλησίας από καθετί αλλότριο.
ΑπάντησηΔιαγραφήγδμ
Ευτυχώς που αυτά είναι ψιλά γράμματα για τον π.Παίσιο και για πολλούς άλλους πατέρες γδμ που θεωρούσαν πως τα ξέρουν όλα ..
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ ΠΟΙΗΤΗΣ ΤΑ ΛΕΕΙ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΟΛΩΝ ΣΕΒΑΣΤΕΣ.
Ο Αναγνωστάκης τα λέει μια χαρά και τα λόγια του είναι διαχρονικά. Θα μπορούσα με αφορμή αυτά να κάνω ένα πνευματικότατο κήρυγμα εσπερινό. Και αυτό θα κάνω την επόμενη εβδομάδα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίναι γνωστό οτι εμείς οι μη πνευματικοί άνθρωποι έχουμε θέμα με το εσωτερικό μας...είναι α-τακτοποίητο....!!!! Εσύ αδελφέ/ή 12:23 που φαίνεται να τα έχεις όλα τακτοποιημένα μέσα σου, κάνε αγάπη και για μας και βοήθησέ μας....
ΑπάντησηΔιαγραφήΈΛΕΟΣΣΣΣΣΣΣΣΣ.........!!!!!
Εγώ πάντα φοβόμουν τους αυτούς που το «παίζουν» χριστιανοί.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ πάντα φοβόμουν αυτούς που κάνουν μακριούς σταυρούς όταν τους βλέπει ο κόσμος.
Εγώ πάντα φοβόμουν μην πέσω στο στόμα χριστιανού και αρχίσει ως εισαγγελέας να λέει και να λέει όλα όσα η σκέψη του γεννάει.
Εγώ πάντα φοβόμουν για να κλείσω τις σκέψεις μου τους ψευτο-χριστιανούς και όχι τους κοσμικούς που έχουν ντομπροσύνη.
"Στην άσφαλτο κουρσάρος
ΑπάντησηΔιαγραφήμε καράβι την μοτοσυκλέτα
παντιέρα το μπουφάν το πλαστικό
..,στα δεκαενιά σου έσπασες τα φρένα
φοβάμαι όλ' αυτά
που θα γίνουν για μένα
χωρίς εμένα..........."
" μ'ένα κνίτη πρώτα
και μ'ένα χριστιανό
μ'ένα ξαναμμένο μωαμεθανό
και μ'ένα νε πρεζάκια παρδαλό.
(Νικόλας Άσιμος).
Λυπάμαι για το επίπεδο των "πνευματικών" χριστιανών (;)
ΙΦ.
κατα-κατα-καταρέω...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑριστούργημα. Μου κάνει εντύπωση που μερικοί γραικύλοι έκαναν επίθεση. Κρίμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΆστα, φίλε.... τα ίδια έλεγα κι εγώ εχθές... φωνή βοώντος...
ΑπάντησηΔιαγραφή@1:44 μ.μ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν κατανοώ την απάντησή σου στα λεγόμενά μου. Αν συνεχίζεις να διαφωνείς απάντησέ μου γράφοντας και το όνομά σου ολόκληρο.
Γεώργιος Δ. Μαρκάκης (γδμ)
Ειναι απιστευτο το πως, ποσο ευκολα χριστιανοι χαρακτηριζουν αλλους γραικυλους και πολλα αλλα .Οποιος λοιπον δεν αποδεχεται ( ως προς το ποιημα ) την αποψη αλλων ειναι γραικυλος;;; Ευχαριστω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικα δεν εκανα επιθεση.Ειπα την αποψη μου για ενα ποιημα. Αν στις εκατο αναρτησεις που γινονται εδω, δω μια που δεν συμφωνω, και πω τη γνωμη μου, αυτο σημαινει οτι κανω επιθεση ;;;;;
Για το παρον ιστολογιο εχω τη καλυτερη γνωμη οπως και για το διαχειριστη, αλλα και για το εργο του.Και τον ευχαριστω για αυτο. Ομως εδω εξεφρασα μια διαφορετικη αποψη. Και ειναι φυσικο και ανθρωπινο να μην ταυτιζομαστε σε ολα.
Οταν για παραδειγμα ο ποιητης γραφει οτι φοβαται ανθρωπους που δεν πηραν τα κουπονια και μετα
κατεθεταν γαρυφαλα στο πολυτεχνειο,δεν μπορω να συμφωνησω. Μονο οσοι επαιρναν τα κουπονια μπορουν να καταθετουν γαρυφαλα ; Δηλαδη εκατονταδες χιλιαδων χριστιανων που δεν πηραν τα κουπονια πρεπει να τους φοβαται ο ποιητης ;Δεν εχω το χρονο αλλα και καποιο λογο ωστε να αναφερθω και σε αλλα σημεια του κειμενου.
Η αποψη μου ειναι οτι προκειται για ενα απλοικο ποιημα με αρκετα λαθη και λαθος φοβιες. Το παραπονο του ποιητη φαινεται να ειναι οτι δεν ακολουθησαν τον δρομο του και καποιοι αλλοι. Και για αυτο τους φοβαται. Υπαρχουν ομως πολλοι αποδεκτοι δρομοι, και οχι μονο ο δικος του.
Για μενα το πιο απιστευτο ειναι οταν ως χριστιανοι δεν μπορουμε να σεβαστουμε και την αποψη του αλλου και αρχιζουμε τις εμπαθειες και τις ειρωνιες. Αυτα ανηκουν σε αλλες θρησκειες και οχι στη δικη μας.
Τελος αν καποιος αποφαινεται ως να εχει διορατικο χαρισμα για τα κινητρα των σχολιαστων, καλο ειναι να μην παιρνει φορα. Πιο πολυ θα τον ωφελησει να διευρενησει τον ευατο του και το τροπο με τον οποιο εγραψε, παρα το πως σκεπτεται ο αλλος, το οποιο παντελως αγνοει. Δεν μπορει να γνωριζει αν για καποιους ειναι ψιλα γραμματα καποια θεματα, η αν εκαναν πως διαβασαν Καινη Διαθηκη, η αν θεωρουν οτι κυνδυνευει η αληθεια της εκκλησιας απο κατι αλλοτριο, η οτιδηποτε αλλο.
Τιποτε απο αυτα που αναφερθηκαν δεν ισχυει. Απλα αναρτηθηκε ενα κειμενο, και αξιολογηθηκε κατα τη κριση του σχολιαστη (οπως και αλλων ). Καλο ειναι λοιπον να αξιολογησει και αυτος αυτα που εγραψε.
Επειδη ο γραφων εχει διαφορετικη αποψη ως προς το ποιημα πρεπει καποιος αλλος σχολιαστης να του αποδιδει αυτα που φαντασιωνεται;;; Ο μη σεβασμος της αποψης του αλλου εχει καποια σχεση με το λογο της εκκλησιας, η τελικα πηγαζει απο αλλου ;;;;
Στην αρχη ειχα γραψει οτι το κειμενο αυτο δεν εχει να προσφερει κατι. Η πραξη τελικα εδειξε οτι η προσφορα του ηταν στο να μας βοηθησει να γνωρισουμε ολοι μας καλυτερα τον ευατο μας.
Οι διαμαρτυρίες είναι διαφήμιση κάποιες φορές. Αυτοί που έγραψαν ενάντια στην δημοσίευση και απόρριψαν το ποίημα το μόνο που έκανα ήταν να το διαβάσω και εγώ και να με ικανοποιήσει. Προτρέπω να δημοσιευθούν και άλλα πονήματα του ιδίου προς ωφέλεια.
ΑπάντησηΔιαγραφή