Σάββατο 21 Φεβρουαρίου 2015

Τό «φάντασμα τής Γιανούλας» και τά μανιαούρια της Πάτρας…

Μιά σπάνια φωτογραφία ενός 
τραγικού προσώπου τής τοπικής 
λαϊκής ιστορίας πού κάποιοι 
τό έκαναν χαβαλέ γιά χάχανο ! 
Κρίνονται ήδη από τήν επιλογή τους...
Από πολλά χρόνια τώρα κάτι τέτοιες μέρες εδώ στην Πάτρα, παρακολουθούμε κάποιους νά συνεχίζουν να κοροϊδεύουν ακόμη και πεθαμένη,  μια φτωχή και ταλαιπωρημένη ύπαρξη, μια γυναίκα άρρωστη και κατατρεγμένη, πού όταν ζούσε δεν είχε στον ήλιο μοίρα.
Και επειδή συνήθειο το έχουν κάποιοι εξυπνάκηδες συγκεκριμένων συνοικιών κουτσαβάκηδων και μή, όχι στο πώς να εργάζονται τίμια για το μεροκάματο της ζωής αλλά στο πώς να επεξεργάζονται και να διαπομπεύουν τούς άλλους ψάχνοντας να βρούνε κάτι επάνω τους για να τούς κολλήσουν κανένα παρατσούκλι και να χαχανίζουν μετά σαν τους βλάκες του Ψαθά, ανακάλυψαν τα τελευταία κυρίως χρόνια και το φάντασμα τής « Γιαννούλας τής κουλουρούς».
Ανέσυραν δηλαδή, κυριολεκτικά από το Νεκροταφείο μια πεθαμένη ύπαρξη και αρχίσανε το λακριντί για την ζωή της.
Τι έκανε, πόσο αφελής ήταν, τι χαζοπλάκες τής έκανε ο ένας και τί ο άλλος, «ώχου πλάκα πού κάναμε τότε…» όλα κακόγουστα και συφοριασμένα «τσίμπα με νά σε τσιμπώ να γελάσουμε κι΄ οί δυό…», και άντε δηλαδή να βγάλη ο κόσμος χάχανο, έτσι για να γελάσουμε…
Κι΄ όπως έλεγε θυμόσοφα ένας καθηγητής της Φιλοσοφίας «μά δεν ντρέπονται επιτέλους μετά από τόσα χρόνια κάποια μανιαούρια να κοροϊδεύουν στούς δρόμους την Γιαννούλα; Αν ήταν καμιά  μάνα τους και αδελφή τους θα το θέλανε να την κοροϊδεύουν οί άλλοι, «άντε παιδιά να πάμε κάτω στον μώλο να γελάσουμε με την…Γιαννούλα.
Μά τόσο υπανάπτυκτοι και Τριτοκοσμικοί είναι κάποιοι Πατρινοί (;) πού βγήκανε μάλιστα και υποστηρίζουν το…έθιμο!
Δεν κατάλαβα δηλαδή ; Ποιό «έθιμο» ;


Γιατί πέρα από το «έθιμο» τής βλακείας τους και του χαζοχαχανητού δεν βλέπω άλλο…» κατέληξε ο κύριος καθηγητής αγανακτισμένος με τά καμώματα κάποιων πού θέλουν να διασκεδάσουν και να δείξουν κι΄ αυτοί ότι κάτι προσφέρουν στά ….καλλιτεχνικά δρώμενα τών ημερών του Καρναβαλιού, και ότι «κάτι κι΄ εμείς είμαστε, ντέ, θαυμάστε μας..».
Για  άλλες πολιτείες αυτής της χώρας δέν έχουμε δεί και δεν έχουμε διαβάσει τόσους «διαπομπευμένους τρελλούς» ( «οί ωραίοι τρελλοί της Πάτρας» τους λέει ο λαογράφος Νίκος Πολίτης).
Αυτό όμως το πληθωρικό κακό μόνο εδώ το βρήκαμε και αδυνατούμε να πιστέψουμε ότι παλαιοί απόγονοι γνήσιων Πατρινών είχαν αυτό το συνήθειο να ψάχνουν δηλαδή και να βρίσκουν παρατσούκλια και ιστορίες σέ βάρος των άλλων για να γελάσουν…
Πιθανολογούμε ότι όλοι αυτοί οί διαπομπευτές των απλοϊκών και φτωχών αυτών τύπων δεν ήσαν γηγενείς, πολιτισμένοι, και ευγενείς Πατρινοί κάποιου επιπέδου μόρφωσης αλλά προέρχονταν από ξένα μέρη, χωριά κλπ εκεί δηλαδή πού συνήθειο το έχουν με το παραμικρό να σού κολλάνε κι ένα παρατσούκλι πού μετά θα σε συνοδεύει σ΄ όλη σου την ζωή δίπλα στο πραγματικό σου επώνυμο !
Κι΄ έτσι «ανέδειξαν» στο «πνευματικό τους  χαζοστερέωμα» και την «Κούλα την πλανιδού» (μια φτωχή γυναίκα πού ζαλωμένη μ΄ ένα τσουβάλι στον κουρασμένο της ώμο γύρναγε ολημερίς στους δρόμους πουλώντας  πλανιδούρια για να ζήσει…), τον «Θανάση τον δεκάρα», τον βιβλικό «Κουταλά» τον άνθρωπο του Θεού...
Ακόμη, τον «Βασίλα», τον Κοκομαϊα, τον «Πίπη», και τον «Πιπία», τον «Πέτρο τον κουρέα» ( πού του κολλάγανε Κηδειόσημα στο μαγαζί του ότι πέθανε «για να σπάσουνε πλάκα…»), τον Γιάννη τον θεό ( έξυπνο μαθητή πού του σάλεψε το μυαλό στα 16 του χρόνια και τον απόκαναν με τις κοροϊδίες οί άλλοι, οί ανοιχτομάτηδες… ).
Tον  Θόδωρο τον καπετάνιο (πού «προφήτευε» σεισμούς…), τον Γιώργη τον Μούση (τον γαμπρό…), τον ΜΕΡΣΕΣΑΛΕ («Μέγας Ελλήνων Ρήτωρ Σοφός Ενεφανίσθη Σώσαι Ασφαλώς Λαόν Ελληνικόν» 1952 ), τον «Κουνάω – Κουνάω» ( πού κουνούσε από πάρκινσον (;) συνεχώς το κεφάλι του, τον «Συμεών» (πού έμενε σε μια βάρκα κάτω στην  ακρογιαλιά της Ψιλής δίπλα στο Κτήριο Λιμένος (και πού ανέβαινε στα τραπέζια του ουζερί του Στέφανου του Μασλουμιάν στα Προσφυγικά παριστάνοντας φωνητικά τον Γεώργιο Παπανδρέου και βγάζοντας πολιτικούς λόγους για ένα ούζο).
|Tόν Κομίνη, τόν Τσιμπιρλίου, τόν Φώτη τον Βαρκινά ( πού πούλαγε βαρκίνα από στάχτη ως απορυπαντικό της εποχής), τον «Άσε με…» ( τον αυνάν…), τον Λαλίτσα τον επιδειξία και τόν «Μονοκρούσο» (τον εφαψία…), τον Μπιλίρη με την φυσαρμόνικα, τήν Πηνιώ, τόν Τεμπέλη, κλπ-κλπ. Πού να τους θυμηθούμε τώρα όλους…
Όλοι τους φτωχοί και κατατρεγμένοι άνθρωποι από τις συνθήκες της τότε σκληρής ζωής και με τα δικά τους ψυχολογικά και άλλα προβλήματα, και πού εν τούτοις βρέθηκαν άσπλαχνοι τύποι να τους στοχοποιήσουν και να τους περιγελούνε έτσι «για να σπάσουνε πλάκα…». 
Όμως όλα αυτά, πέρα της απολίτιστης και αντικοινωνικής συμπεριφοράς, να περιγελάς δηλαδή τον τυφλό, τον χωλό, τον απλοϊκό συνάνθρωπό σου πού έχει ένα ελάττωμα (τον ΑΜΕΑ όπως θα λέγαμε σήμερα) δείχνει μία μεγάλη αθλιότητα μιάς απάνθρωπης ψυχής, για να μη πούμε και τίποτα χειρότερο…
Λοιπόν καλή Σαρακοστή να έχουμε και καλή μετάνοια, ενθυμούμενοι κι εκείνον τον Αγιογραφικό λόγο «μακάριοι οι πτωχοί τώ πνεύματι ότι αυτών εστι η βασιλεία των ουρανών…» (κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο Ε΄3).
Γιατί  μπορεί η άσημη «Γιανούλα η κουλουρού»  πού τώρα ακόμη κάποιοι την περιγελούνε να βρίσκεται ευφραινόμενη στον Παράδεισο τού Θεού, ενώ οί χλευαστές της να είναι υπόδικοι από τώρα για την αιώνια τιμωρία αν δεν αλλάξουν τακτική και δεν μετανοήσουν χλευάζοντας ακόμα και πεθαμένους…


ΜΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ  ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΟΨΥ ΠΑΤΡΑΣ ============================================

Πάτρα: Την κατάργηση της αναβίωσης του γάμου της Κουλουρούς ζητά ο ΣΟΨΥ

Να μπει τέλος στην μετατροπή σε κωμωδία της ζωής ενός τραγικού προσώπου…
 Με ανοιχτή επιστολή ο ΣΟΨΥ ( Σύλλογος Οικογενειών για την Ψυχική Υγεία ) Πάτρας ζητά την κατάργηση της αναβίωσης του εθίμου του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς, από τις  εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού, προκειμένου να σταματήσει ο εμπαιγμός ενός ψυχικά διαταραγμένου προσώπου.
Αναλυτικά ο ΣΟΨΥ Πάτρας αναφέρει:
«Πριν από λίγες ημέρες, διαβάσαμε σε ρεπορτάζ τις λεπτομέρειες της ζωής της Γιαννούλας της Κουλουρούς, ενός προσώπου που πρωταγωνιστεί στις εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού με την αναβίωση του γάμου της, δηλαδή με την αναβίωση του εμπαιγμού ενός ψυχικά διαταραγμένου προσώπου, η κατάσταση του οποίου επιδεινώθηκε σοβαρά από την απαράδεκτη  συμπεριφορά μερίδας πολιτών που συχνά με απάνθρωπο τρόπο την εκμεταλλεύτηκαν για να κάνουν κέφι και την μετέτρεψαν σε περιφερόμενη καρικατούρα των δρόμων της πόλης.
Για μας στον ΣΟΨΥ Πάτρας, είναι αδιανόητο να θεωρείται σήμερα έθιμο και να διαιωνίζεται ως παράδοση  ο εμπαιγμός ενός ανθρώπου με ψυχική νόσο και μαζί με αυτήν το άθλιο της συμπεριφοράς μερίδας πολιτών που με τη στάση τους μετέτρεψαν σε μαρτυρική τη ζωή του.
Δεν θεωρούμε έθιμο, ούτε την διαπόμπευση, ούτε τον δημόσιο εξευτελισμό, ούτε τον θρήνο, ούτε την συμβολική επανάληψή τους κάθε χρόνο εν είδη διασκέδασης των καρναβαλιστών.
Η αναβίωση του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς, αποτελεί προβολή προς το μέλλον μια αρρωστημένης αντίδρασης του κοινωνικού συνόλου απέναντι στον ψυχικά πάσχοντα και μέσω της σάτιρας μεταφέρει το μήνυμα της νομιμοποίησης δια της διασκέδασης τέτοιων απαράδεκτων συμπεριφορών που δεν έχουν θέση στη χώρα μας εν έτει 2015 και προσβάλλουν όχι μόνο τους ψυχικά ασθενείς αλλά και τους πολίτες της Πάτρας.
Για αυτό το λόγο ζητάμε την άμεση κατάργηση της αναβίωσης του γάμου της Γιαννούλας της Κουλουρούς από τις  εκδηλώσεις του Πατρινού Καρναβαλιού και καλούμε τη δημοτική αρχή να πάρει θέση, δίνοντας τέλος στην μετατροπή σε κωμωδία, της ζωής ενός τραγικο

Πηγή:  http://patrablog.blogspot.gr/

9 σχόλια:

  1. Πάντα κοιτάει την σκλήθρα του άλλου ο καθένας μας και όχι το δοκάρι το δικό του. Δεν μας έμαθαν να υπάρχει συμπάθεια στο ανθρώπινο πρόσωπο. Και μεις της Εκκλησίας μια από τα ίδια είμαστε. Οι διακρίσεις είναι επί των επάλξεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σπουδαίο κείμενο και σημαντική η διαμαρτυρία του ΣΟΨΥ Πάτρας. Η διακομόδιση των προσώπων πρέπει να έχει και ένα φρένο. Φτάνει ποια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είμαι πατρινός αλλά δεν κατοικώ στην Πάτρα. Μερικά από αυτά τα ονόματα τα έχω ακούσει. Έχω την εντύπωση πως σε αυτούς που δεν μπορούν να υπερασπισθούν για οποιοδήποτε λόγο την προσωπικότητα τους θα πρέπει να υπάρξει σεβασμός. Πόσο μάλλον αν πλέον δεν ζουν…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ένα ωραίο έθιμο είναι που ο κόσμος γελά και ξεχνάει τα προβλήματα. Στους τύπους αυτός άρεσε ο χαβαλές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ανόητε σχολιαστή 2,59 σε περιγράφει ακριβώς το κείμενο της δημοσιεύσεως. συγχαρητήρια στον συντάκτη του!
    w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ανόητε σχολιαστή 2,59 σε περιγράφει ακριβώς το κείμενο της δημοσιεύσεως. συγχαρητήρια στον συντάκτη του!
    w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εξάλλου απ' όσο θυμάμαι και αρκετοί από τους βασανιστές στα στρατόπεδα συγκεντρώσεως γελούσαν με τα "καμώματα" των εξαθλιωμένων θυμάτων τους.
    w

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Δυστυχως ,δεν εχετε μονο οι Πατρινοι
    την ασχημια του εμπαιγμου .Ζω σ'ενα χωριο της βορειας Ελλαδας που εχει την ιδια ψωρα με εσας.Οταν υπαρχουν χωρια που οι ιδιαιτεροι ανθρωποι περιβαλονται με αγαπη και σεβασμο απο τους συνανθρωπους τους.
    Δυστυχως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  9. Πολύ δυνατό κείμενο γιά να συνέλθουν κάποιες χαλαρές συνειδήσεις...Τίς βάζει πρό τών ευθυνών τους. Γιατί μιά δράκα από "μανιαούρια" κατάντησαν μιά πολιτεία γελοία καί συνεχίζουν με νέα "εφεύρεση" τώρα κάποιου δημοσιογράφου ( ώς άκουσα ) πού ετοιμάζεται να κάνει τήν Γιαννούλα θεατρικό έργο !

    Αττικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή