Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

Αρχιμ. Θεόκλητος Λεγάτος: Ο χρυσός κανόνας της αληθινής ανθρώπινης ζωής, είναι ο κανόνας του Θεού

Του Σταμάτη Μιχαλακόπουλου
Στην 1η ακολουθία της Δ΄ Στάσεως των Χαιρετισμών προς την Υπεραγία Θεοτόκο, που τελέσθηκε στον Ιερό Ναό Ευαγγελιστρίας Πειραιώς, την Παρασκευή 20 Μαρτίου, συμμετείχε και μίλησε ανάλογα ο Αρχιμανδρίτης π. Θεόκλητος Λεγάτος της Ιεράς Μητροπόλεως Πειραιώς. 
Η συμμετοχή του π. Θεοκλήτου στην Ιερά Ακολουθία, εντάσσεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων «Ευαγγελίστρια 2015» που θα ολοκληρωθούν στις 29 Μαρτίου.
Όπως είπε στην αρχή του λόγου του, η Αγία μας Εκκλησία, μετά τον Κύριο Ιησού, ιδιαίτερα τιμάει την Παναγία, την Μητέρα του Χριστού μας, την Μητέρα της Εκκλησίας μας, αλλά και την μητέρα όλων μας. Όλα τα σημαντικά γεγονότα της αγίας και ευλογημένης ζωής Της, είναι για την Εκκλησία μας πηγές πνευματικού ανεφοδιασμού, πνευματικής χαράς στο δρόμο μας για την πραγματοποίηση του σκοπού μας, την είσοδο μας στην Βασιλεία του Θεού.

Ικεσίες και παρακλήσεις απευθύνονται καθημερινά στην Παναγία και εξυμνούν το έργο και την προσφορά Της και ταυτόχρονα ζητούν την προστασία και τη βοήθεια Της. Ένας τέτοιος ύμνος, είναι και ο Ακάθιστος Ύμνος. Είναι από τους πιο σημαντικούς ύμνους της Εκκλησίας μας, με παγκόσμια ακτινοβολία.
Σε αυτόν τον ύμνο, συνέχισε ο π. Θεόκλητος, απευθύνουμε το «χαίρε» στην Παναγία μας, για τη μεγάλη Της αγάπη, για το γεγονός ότι έγινε το μέσον της ενανθρωπήσεως του Χριστού μας, ώστε όλοι εμείς να γίνουμε θεοί κατά χάριν.
 Ένας στίχος του εξαιρετικού αυτού ύμνου είναι και ο ακόλουθος: «Χαίρε Αγία Αγίων μείζων». Χαίρε δηλαδή Παναγία Θεοτόκε, εσύ που είσαι η αγιωτέρα των Αγίων. 
Εξηγώντας τον στίχο αυτό ανέφερε:
«Τα Άγια τοις Αγίοις αναφέρονται στην Παλαιά Διαθήκη και έχουν σχέση με την πορεία του λαού του Θεού από την Αίγυπτο στην γη της επαγγελίας. Εκεί, στη Σκηνή του Μαρτυρίου, τον τόπο λατρείας του Θεού, οι Ιουδαίοι σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και αγάπης στον Θεό είχαν τοποθετήσει ιερά αντικείμενα, που είχαν σχέση με την πορεία τους αυτή.
Ο υμνωδός λοιπόν λέει ότι η Παναγία υπερβαίνει αυτήν την προσωρινή κατάσταση των Ιουδαίων. Γιατί δεν περιορίζεται η προσφορά Της σε υλικά στοιχεία, αλλά στο μεγάλο και θαυμαστό γεγονός ότι έφερε στον κόσμο τον Χριστό, για να μπορέσουμε να ξαναγυρίσουμε όλοι στην χαμένη μας πατρίδα.
Η ίδια έγινε σκηνή του Θεού Λόγου, μέσα Της κατασκήνωσε ο ίδιος ο Θεός. Είναι η Θεοτόκος, είναι αυτή που δέχτηκε με ταπείνωση και αγάπη το κέλευσμα, την εντολή του Θεού να γίνει μητέρα Του. Έτσι ξεπερνάει σε προσφορά και θυσία, όλες τις θυσίες, όλων των ανθρώπων, όλων των εποχών.»
Ταυτόχρονα όμως, συνέχισε ο π. Θεόκλητος, υπάρχει και μια άλλη ερμηνεία αυτού του στίχου. Και η ερμηνεία αυτή έχει σχέση με τους Αγίους της Εκκλησίας μας. Δηλαδή οι ερμηνευτές μας λένε ότι η Θεοτόκος είναι η Παν-αγία, η πάνω από τους Αγίους, η μεγαλύτερη από τους Αγίους. Οι Άγιοι υπήρξαν άνθρωποι που αγωνίστηκαν μέσα στον χώρο της Εκκλησίας και άλλοι θυσιάστηκαν για την αγάπη του Χριστού, άλλοι κοιμήθηκαν ειρηνικά, άλλοι ομολόγησαν την πίστη τους και την αγάπη τους στον Χριστό.
Η Παναγία όμως υπερβαίνει όλους αυτούς γιατί η προσφορά Της ξεπερνάει τα όρια της ανθρώπινης λογικής και φύσεως και είναι ξένο και παράδοξο το μυστήριο της ενανθρωπήσεως του Χριστού μας. Είναι πάνω από την ανθρώπινη λογική, χωρίς να είναι παράλογο, αλλά είναι υπέρλογο. Και βιώνεται μόνο με την πίστη στον Χριστό και την Παναγία.
Ολοκληρώνοντας, σημείωσε ότι καλούμαστε όλοι στην πορεία μας αυτή μέσα στην Εκκλησία και ταυτόχρονα στον κόσμο, να μιμηθούμε το παράδειγμα πρώτα του Κυρίου μας και μετά της Παναγίας Του Μητέρας. Και όπως εκείνη δέχτηκε μέσα στα σπλάχνα Της τον ίδιο τον Θεό και έγινε η Θεοτόκος, καλούμαστε κι εμείς σ’ αυτήν την πορεία, να δεχθούμε μέσα μας τον Χριστό. Όχι να αρνηθούμε τον κόσμο και τα του κόσμου, αλλά μέσα στην καθημερινότητα της ζωής να βιώνουμε την παρουσία και την αγάπη του Χριστού.
Και κατέληξε ο π. Θεόκλητος:
«Ο Χριστός δεν ζητάει από εμάς να φύγουμε από τον κόσμο, αλλά να μεταμορφώσουμε τον εαυτό μας. Και όταν μεταμορφώσουμε τον εαυτό μας εν Αγίω Πνεύματι, τότε μπορούμε να μεταμορφώσουμε και να αλλάξουμε τον κόσμο. Όταν δεχθούμε μέσα μας τον Χριστό και τον βάλουμε άρχοντα, κυβερνήτη, φως και ζωή τότε πραγματικά μπορεί να αλλάξει αυτός ο κόσμος και αυτή η κοινωνία. 
Η κρίση σήμερα είναι κυρίως πνευματική, είναι κρίση του ανθρώπου που θέλει να φτιάξει τον κόσμο χωρίς τον Θεό, στηριζόμενος στις δικές του δυνάμεις. Γι’ αυτό και παραπαίουμε. Γιατί εάν εφαρμόζαμε όλοι το θέλημα του Θεού, το Ευαγγέλιο, θα λύναμε όλα τα προβλήματα της ανθρώπινης κοινωνίας. Ο χρυσός κανόνας της αληθινής ανθρώπινης ζωής, είναι ο κανόνας του Θεού.»
Καθ’ όλη τη διάρκεια της ακολουθίας, οι πιστοί που συμμετείχαν, είχαν την μεγάλη ευλογία να προσκυνήσουν την θαυματουργή ιερά Εικόνα της Παναγίας της Αρμενιώτισσας, από το χωριό Αρμένιο της Λάρισας και το ιερό λείψανο του Αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, που μεταφέρθηκε από την Ιερά Μονή Προφήτου Ηλιού Θήρας, που φιλοξενούνται και θα παραμείνουν στον Ναό μέχρι τις 29 Μαρτίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου