Τετάρτη 25 Μαρτίου 2015

ΥΠΗΡΞΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ; - π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης


ΥΠΗΡΞΕ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ;

π. Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης

α) Γράψαμε και άλλοτε ότι, υπάρχει μια τάση τα τελευταία χρόνια στους κύκλους πολλών  λογίων να υπο­τιμάται η προσφορά της Εκκλησίας στον πο­λι­τισμό, τα γράμματα, τις τέχνες και την παιδεία. Η υποτίμηση αυτή αναφέρεται τόσο στην περίοδο της Τουρ­κοκρατίας, όσο και στους νεώτε­ρους χρόνους. Ε­νοχ­λεί ορι­σμέ­νους, που στις γραπτές μαρτυρίες υπάρ­χει το ζεύ­γμα «κληρικός – παιδεία». Ενοχλεί επίσης ότι, η Εκ­κλη­σία ταυ­τίζε­ται με των «Ελ­λή­νων τις Κοι­νό­τητες», αφού αποτέλεσε και εξακο­λου­θεί να απο­τε­λεί συ­νε­κτι­κό και ενο­ποι­η­τικό πα­ρά­γοντα του γένους. ΄Οταν άλλοι συνεχίζουν να διαιρούν και να κομ­μα­τιά­ζουν το λαό, η Εκ­κλησία αγωνίζεται να ενο­ποι­εί τα διε­στώ­τα και να διασώζει όπως τότε έτσι και σήμερα την κοινωνική συνοχή, καλλιεργώντας την κοινωνική αλληλεγγύη. 
β) Απαξιώνουν ορισμένοι το γεγονός ότι, η Εκκλησία έγινε κιβωτός που έ­σω­σε το γένος, τη γλώσσα και τον πολιτισμό, έστω και αν αυτό της κόστισε σε ανθρώ­πι­νο δυναμικό αλλά και σε επίπεδο θεολογικό. Θέλουν να παραθεωρήσουν και να δια­βά­λουν τη συνεισφορά της με αφορμή αν­­θρώ­πι­νες αστοχίες και μικρότητες. ΄Ετσι επι­στρα­τεύουν διάφορα επιχειρήματα, ή α­­­­πο­­­σι­ω­­πούν σημαντικές εκκλησια­στι­κές πρωτοβουλίες και αξιό­λο­γες εκδοτικές συλ­λογές της Τουρ­­κο­κρα­τίας.
γ) Να αναφερθεί λ.χ. ότι, στη Μεγάλη Ελληνική Εγκυ­κλο­παί­δεια δε γράφεται τίποτε για τη Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, που εκδόθηκε στα 1782 και θα έπρεπε να κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στα κείμενα του Νεοελ­λη­νι­κού Δια­φω­­τι­σμού. Η συλλογή αυτή αναδεικνύει αφενός τη δια­χρονική πορεία της ελληνικής γλώσσας, αφού φιλοξενεί κεί­­με­να από τον 4ο έως τον 15ο αιώνα. Και αφετέρου, το ασκητικό και σταυ­ροα­να­στά­­σιμο μήνυμα του Ευαγγελίου που απηχείται στη Φιλο­καλία, στή­ριζε πνευματικά τους υποδού­λους και σε συνδυασμό με άλλες εκκλησιαστικές εκδό­σεις στέριωνε τα ελληνικά γράμματα.   
δ) Σπου­­δα­σμέ­νοι πολλοί νεοέλληνες της άρχουσας κοινωνικής τάξης σε δυ­τι­κό­φερτα κολλέγια και πανε­πι­στή­μια του εξωτερικού και επηρεασμένοι από το α­ντι­­χριστιανι­κό πνεύμα που επικράτησε εκεί, σπεύδουν να το με­τα­φέ­ρουν άκριτα στα καθ[  ημάς. Διότι, ό­ντως στη Δύ­ση ο Ρωμαιο­κα­θολικισμός, εξαιτίας της ποιμαντικής του φόβου που εφάρμοζε για πολλούς αι­ώνες, ευθύνεται για τα νεώτερα αθεϊ­στι­κά  κι­­­­­­νήματα. Η ιερά εξέ­τα­ση, το κυνήγι των μαγισσών, ο διά πυράς θάνατος, οι πίνακες  α­­πα­γο­ρευ­μένων βιβλίων, τα συγχωροχάρτια, καθώς και άλλες υπε­ρβά­σεις του Ρω­μαι­οκα­θο­λι­κι­σμού, που αποτελούν διαστρέβλωση του Ευαγγελίου, δη­μι­ούρ­γη­σαν τις προϋ­­­­­πο­θέ­σεις, για να αναπτυχθεί έντονη α­ντι­­θρη­σκευ­τι­κή και αντι­εκ­κλησιαστική  κρι­­­­­τι­­κή και τελικά να γεννηθεί ο αθεϊσμός.
ε) ΄Ετσι οι περισσότεροι λόγιοι, πολιτικοί και διαμορφωτές της κοινής γνώμης  στον τόπο μας, επηρεασμένοι από όλα αυτά χα­λκεύουν ένα σκο­τει­­νό με­σαίωνα και για την Ανατολή. Και όταν δεν παρουσιάζουν τη Ορ­θό­δο­ξη Εκ­κλη­σία ως οπισθο­δρο­μική, σκοταδιστική και αφι­λά­νθρω­πη, στέ­κο­νται αρνητικά και με προκατάληψη απέ­ναντί της. Από την άλλη πλευρά, πολλοί εκκλησιαστικοί ηγέτες σπεύδουν να στη­ριχ­θούν στο έν­δο­ξο εκκλησιαστικό παρελθόν, χωρίς να σκέπτονται ότι οι ίδιοι α­ναδει­κνύο­νται από το πνευματικό τους έργο στο παρόν  και με βάση αυτό θα κρι­θούν στο μέλ­λον. Δηλαδή, θα κριθούν από το γεγονός, εάν ακολουθούν τον Σωτήρα Χρι­­στό, τον Μέγα Αρχιερέα στον Σταυρό για τη σωτηρία του κόσμου.
στ) Μέσα στο παραπάνω αρνητικό κλίμα αμφισβητείται και το «Κρυφό Σχολειό», που δεν εί­ναι ε­φεύ­­ρη­μα της Εκκλησίας, όπως γράφεται. Ο θρύλος του «Κρυφού Σχολειού» που προήλθε από τη λαϊ­κή συ­νεί­δη­ση, μπήκε στα σπουδαστήρια πολλών ιστορικών και ξαναγύρισε με την τέχνη και την ποίηση σ[  αυτόν, μεταφέρει μια αλήθεια: ότι τα γράμ­­­μα­τα στην Τουρκοκρατία απαιτούσαν κόπους, θυσίες και ώρες ποδαρόδρομο κάτω από τον τρόμο του κατακτητή. Το «Κρυφό Σχολειό» μάλλον έλαβε διάφορες μορφές: Κα­ταρ­χήν ήταν φανερό σχο­λείο που λειτουργούσε με το φόβο αναστολής της λει­τουρ­γίας του (λ.χ. σχολεία που ίδρυσε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός), εάν ξεσπούσε κά­ποια επανάσταση ή υπήρχε απειλή παιδο­μα­ζώματος. Δεύ­τερον, λειτούργησε ως Κρυφό Σχολείο στην κυριολεξία κυρίως στις περιοχές όπου οι Τούρκοι έπαρχοι ήταν ιδιαί­τε­ρα σκληροί. Γι’ αυτό, οι νάρθηκες των εκκλη­σιών, αλλά και διάφοροι άλλοι μυστικοί χώροι χρη­σιμοποιού­νταν ως αίθουσες δι­­δα­­σκα­λίας.
ζ) Αλλά και εάν υποθέσουμε ότι, οι ιστορικές μαρτυρίες είναι ισχνές, ανα­ντίρ­ρητο γεγονός τυγχάνει ότι στον ταπεινό ορθόδοξο ναό κάτω από το φως του κα­ντη­λιού που τρεμόσβηνε, ακουγόταν, διαβαζόταν και διασώζονταν η λόγια ελληνική γλώσ­σα. ΄Ετσι, μέσω της λατρείας μεταδίδονταν στις επό­με­νες γενιές η διαχρονική ελληνική σοφία, όπως τη διέσωσαν οι μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας. Κι ακόμη διδάσκονταν τα ευαγγελικά μηνύματα για δι­και­ο­σύνη, φιλαδελφία, υπομονή, θυσία, έμπονη αγάπη και ελπίδα. Τα λει­­τουρ­γικά βιβλία και ιδιαίτερα το Οκτωήχι, το Ψαλτήρι, αλλά και τα Συναξάρια μυούσαν τους ρω­μι­ούς στις  αλή­θει­ες της πίστεως. Ο εσπε­ρι­νός, ο όρθρος, η Θεία Λειτουργία, οι Χαι­ρε­τι­σμοί και οι γιορ­τές, πού ένωναν το λαό, τε­λούνταν στις μισοσκότεινες και ταπεινές εκ­κλη­σιές σε γλώσσα ελληνική. Τε­λικά, μήπως με αυ­τές τις μισοσκότεινες εκκλησιές πρέ­πει να ταυτίσουμε το «Κρυ­φό Σχολειό»;   


12 σχόλια:

  1. Η με τον ένα ή με το άλλον τρόπο το γεγονός είναι ένα ότι υπήρξε το κρυφό σχολείο. Αυτό μαρτυρά και η ύπαρξή μας ως Έλληνες και χριστιανοί σήμερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αναγκαία η καταχώρηση του κειμένου αυτού. Τέτοιες μέρες οι κάθε είδους αμφισβητίες έχουν το «πάνω χέρι». Η αληθινή φωνή του έθνους καταπνίγεται από τις κραυγές των εθελοτυφλούντων. Ο καθηγητής πρωτοπρεσβύτερος τα παραθέτει με νηφαλιότητα και πειστικότητα τα επιχειρήματά του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Χρονια Πολλα και ευλογημενα!
    Τιμη στους Ηρωες του *21!
    Ηθελα να προσθεσω στο πολυ ωραιο κειμενο πως μετα την αλωσι της Κων/λεως απο τους Τουρκους,η εκκλησια ανελαβε την παιδεια του Γενους και με πολυ ενδειαφερον την υποστηριξε.
    Ο Αδαμαντιος Κοραης εγραψε:''εις την Εκκλησιαν,ως κοινην μητερα,ειναι το Γενος προσκεκκολημενον και δια την
    Θ ρ η σ κ ε ι α ν & δια την μ η τ ρ ι κ η ν -φ ρ ο ν τ ι δ α την οποιαν δειχνει κααθ εκαστην ημεραν ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ''.
    ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΣ ΤΑ ''Κοινα'' λεεγομενασ,ιδρυοντο στα Μοναστηρια,στους ναους και στα σπιτια των κληρικων.
    Σπανιοι ησαν οι λαικοι οι λαικοι δημοδιδασκαλοι.
    Συνηθως εδιδασκαν οι,....
    Δεσποταδες,οι παπαδες, αλλα και οι μοναχοι.
    Απο τους οποιους υπηρξαν αφανεις αλλα μεγαλοι διδασκαλοι του Γενους!
    Οι τουρκοι εσεβονταν τα Μοναστηρια και γι αυτο το λογο πολλα Ελληνοπουλα ευρισκαν καταφυγιο σε αυτα!
    Μεσα στα κρυφα σχολεια κατα τους σκοτεινους χρονους της Τουρκοκρατιας διδασκονταν απο τους Μοναχους,
    Απλη αναγνωση,γραφη, και αποστηθιση μερων του ψαλτηριου,της οκτωηχου, αλλα και αλλων εκκλησιαστικων βιβλιων....αλλα και τη ρητορικη,Γραμματικη,λογικη,Γεωμετριακλπ.
    ---
    Ο Αρ Βαλαωριτης εχει ενα ωραιο ποιημα για την 25 Μαρτιου''..ενα αποσπασμα μονον.
    ''Χαιρε της λεει,αειπαρθενε,ευλογημενη χαιρε!
    Ο Κυριος μου ειναι με Σε,Χαιρε Μαρια Χαιρε!''
    ''Ξυπνα ταραζου,μη φοβου,Χαιρε Παρθενε ,Χαιρε,
    Ο κυριος μου ειναι με σε,Ελλας αναστα Χαιρε''
    ''Ξυπνατε σεις που κοιτεστε,ξυπνατε οσοι κοιμαστε,
    Το θανατο οσοι εγευτητε,τωρα ζωη χορταστε''..........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΧΑΙΡΕΤΕ! ΕΜΠΡΟΣ ΑΔΕΛΦΙΑ ΝΑ ΕΝΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ ΝΑ ΕΚΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΟΥ 21'ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΙΣ ΕΝΔΕΙΞΗ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΜΑΣ.ΕΜΠΡΟΣ ΓΙΑ "ΤΟ ΤΑΜΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ"!ΤΟ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ "ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ"
    Σωματεῖον
    «ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ»
    Ἕδρα: MOYΣΩΝ 14, 15452 ΨΥΧΙΚΟΝ
    Τηλ. 0030 2103254321-2, fax 210-3236978
    e-mail: fot_gram@otenet.gr ἱστοσελίς: www.fotgrammi.gr
    Ἀριθ. Ἀποφ. Πρωτοδικείου Ἀθηνῶν 3079/2008
    ΑΦΜ 998406487 ΔΟΥ Ψυχικοῦ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Οι μαρτυρίες δεν είναι ισχνές το μαρτυρεί αυτό ότι και σήμερα το Έθνος η Πίστη και η γλώσσα υπάρχουν. Αυτά όλα καλλιεργήθηκαν στα σκοτεινά χρόνια της μαύρης σκλαβιάς από την εκκλησία και τους ρασοφόρους. Αυτό να το καταλάβουν όσοι πολεμούν την Εκκλησία και το έργο της διαχρονικά. Μια απάντηση προσφέρουν και τα λόγια του Αρχιεπισκόπου Κύπρου προς την Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων «Από μια συνεργασία με την Εκκλησία δεν έχει να χάσει τίποτα το κράτος. Να κερδίσει έχει. Μην φοβάστε την Εκκλησία»

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Κυκλοφορεί το αξιόλογο βιβλίο του Γιώργου Κεκαυμένου, «Κρυφό Σχολειό – το Χρονικό μιας Ιστορίας» με αμέτρητες ΠΗΓΕΣ και μαρτυρίες για την ύπαρξη του Κρυφού Σχολείου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Το καλοκαίρι του 2012 κατά την διάρκεια κάποιων οικοδομικών εργασιών στήν ιερά μονή λιγοβιτσίου ξηρομέρου περάσαμε σε υπόγειο χώρο του μοναστηρίου και κατόπιν βρεθήκαμε σε ενα ημιυπογειο χωρο με πολύ μικρο παράθυρο ο χώρος ήταν μικρός σχετικά δεξία και αριστερά ήταν χτιστές ''πεζούλες'' και επικοινωνούσε με τούνελ πού κατέληγε στην λίμνη 1500 μέτρα περίπου μακρία, οι μοναχές μας είπαν οτι το μοναστήρι ήταν καταφύγιο του Καραΐσκάκη και ο χώρος που βλέπαμε ήταν ένα απο τα πολλά ΚΡΥΦΑ ΣΧΟΛΙΑ. Με την μαρτυρία αυτη ο ζωγράφος Λύτρας δικαιώνεται απόλυτα που έκανε τον μοναχό να διδάσκει και δίπλα ο αρματολός να παρακολουθεί και να φυλαεί.
    ας ερθει και σε μενα η ρεπούση να πεί ότι το κρυφό σχολιό ηταν ΄΄αστικός μύθος΄΄
    ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ο ΑΚΑΡΝΑΝ ( radiotheodoros@hotmail.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Υπέροχο κείμενο. Συγχαρητήρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το κρυφό σχολείο υπήρχε τότε υπάρχει και σήμερα. Αυτή που μας μιλάει για την Ελλάδα είναι η Εκκλησία. Οι άλλοι μας μιλάνε για παγκοσμιοποίηση. Οι άμβωνες των ναών μας είναι ένα διαρκές σχολείο για όλους μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό έσωσε το έθνος. Πολύ μου άρεσε.
    http://krufo-sxoleio.blogspot.gr/

    ΑπάντησηΔιαγραφή