ΥΠΗΡΞΕ ΚΡΥΦΟ
ΣΧΟΛΕΙΟ;
π.
Βασίλειος Ι. Καλλιακμάνης
α) Γράψαμε και άλλοτε
ότι, υπάρχει μια τάση τα τελευταία χρόνια στους κύκλους πολλών λογίων να υποτιμάται η προσφορά της
Εκκλησίας στον πολιτισμό, τα γράμματα, τις τέχνες και την παιδεία. Η
υποτίμηση αυτή αναφέρεται τόσο στην περίοδο της Τουρκοκρατίας, όσο και στους
νεώτερους χρόνους. Ενοχλεί ορισμένους, που στις γραπτές μαρτυρίες υπάρχει
το ζεύγμα «κληρικός – παιδεία». Ενοχλεί επίσης ότι, η Εκκλησία ταυτίζεται
με των «Ελλήνων τις Κοινότητες», αφού αποτέλεσε και εξακολουθεί να αποτελεί
συνεκτικό και ενοποιητικό παράγοντα του γένους. ΄Οταν άλλοι συνεχίζουν
να διαιρούν και να κομματιάζουν το λαό, η Εκκλησία αγωνίζεται να ενοποιεί
τα διεστώτα και να διασώζει όπως τότε έτσι και σήμερα την κοινωνική συνοχή,
καλλιεργώντας την κοινωνική αλληλεγγύη.
β) Απαξιώνουν ορισμένοι
το γεγονός ότι, η Εκκλησία έγινε κιβωτός που έσωσε το γένος, τη γλώσσα και τον
πολιτισμό, έστω και αν αυτό της κόστισε σε ανθρώπινο δυναμικό αλλά και σε
επίπεδο θεολογικό. Θέλουν να παραθεωρήσουν και να διαβάλουν τη συνεισφορά της
με αφορμή ανθρώπινες αστοχίες και μικρότητες. ΄Ετσι επιστρατεύουν διάφορα
επιχειρήματα, ή αποσιωπούν σημαντικές εκκλησιαστικές πρωτοβουλίες
και αξιόλογες εκδοτικές συλλογές της Τουρκοκρατίας.
γ) Να αναφερθεί λ.χ.
ότι, στη Μεγάλη Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια δε γράφεται τίποτε για τη Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, που
εκδόθηκε στα 1782 και θα έπρεπε να κατέχει μια από τις πρώτες θέσεις στα
κείμενα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Η συλλογή αυτή αναδεικνύει αφενός
τη διαχρονική πορεία της ελληνικής γλώσσας, αφού φιλοξενεί κείμενα από τον
4ο έως τον 15ο αιώνα. Και αφετέρου, το ασκητικό και σταυροαναστάσιμο
μήνυμα του Ευαγγελίου που απηχείται στη Φιλοκαλία,
στήριζε πνευματικά τους υποδούλους και σε συνδυασμό με άλλες εκκλησιαστικές
εκδόσεις στέριωνε τα ελληνικά γράμματα.
δ) Σπουδασμένοι
πολλοί νεοέλληνες της άρχουσας κοινωνικής τάξης σε δυτικόφερτα κολλέγια και
πανεπιστήμια του εξωτερικού και επηρεασμένοι από το αντιχριστιανικό
πνεύμα που επικράτησε εκεί, σπεύδουν να το μεταφέρουν άκριτα στα καθ[ ημάς. Διότι, όντως στη Δύση ο Ρωμαιοκαθολικισμός,
εξαιτίας της ποιμαντικής του φόβου που εφάρμοζε για πολλούς αιώνες, ευθύνεται
για τα νεώτερα αθεϊστικά κινήματα.
Η ιερά εξέταση, το κυνήγι των μαγισσών, ο διά πυράς θάνατος, οι πίνακες απαγορευμένων βιβλίων, τα συγχωροχάρτια,
καθώς και άλλες υπερβάσεις του Ρωμαιοκαθολικισμού, που αποτελούν
διαστρέβλωση του Ευαγγελίου, δημιούργησαν τις προϋποθέσεις, για να
αναπτυχθεί έντονη αντιθρησκευτική και αντιεκκλησιαστική κριτική και τελικά να γεννηθεί ο αθεϊσμός.
ε) ΄Ετσι οι περισσότεροι
λόγιοι, πολιτικοί και διαμορφωτές της κοινής γνώμης στον τόπο μας, επηρεασμένοι από όλα αυτά χαλκεύουν
ένα σκοτεινό μεσαίωνα και για την Ανατολή. Και όταν δεν παρουσιάζουν τη Ορθόδοξη
Εκκλησία ως οπισθοδρομική, σκοταδιστική και αφιλάνθρωπη, στέκονται
αρνητικά και με προκατάληψη απέναντί της. Από την άλλη πλευρά, πολλοί
εκκλησιαστικοί ηγέτες σπεύδουν να στηριχθούν στο ένδοξο εκκλησιαστικό
παρελθόν, χωρίς να σκέπτονται ότι οι ίδιοι αναδεικνύονται από το πνευματικό τους
έργο στο παρόν και με βάση αυτό θα κριθούν
στο μέλλον. Δηλαδή, θα κριθούν από το γεγονός, εάν ακολουθούν τον Σωτήρα Χριστό,
τον Μέγα Αρχιερέα στον Σταυρό για τη σωτηρία του κόσμου.
στ) Μέσα στο παραπάνω
αρνητικό κλίμα αμφισβητείται και το «Κρυφό Σχολειό», που δεν είναι εφεύρημα
της Εκκλησίας, όπως γράφεται. Ο θρύλος του «Κρυφού Σχολειού» που προήλθε από τη
λαϊκή συνείδηση, μπήκε στα σπουδαστήρια πολλών ιστορικών και ξαναγύρισε με
την τέχνη και την ποίηση σ[ αυτόν,
μεταφέρει μια αλήθεια: ότι τα γράμματα στην Τουρκοκρατία απαιτούσαν κόπους,
θυσίες και ώρες ποδαρόδρομο κάτω από τον τρόμο του κατακτητή. Το «Κρυφό
Σχολειό» μάλλον έλαβε διάφορες μορφές: Καταρχήν ήταν φανερό σχολείο που
λειτουργούσε με το φόβο αναστολής της λειτουργίας του (λ.χ. σχολεία που
ίδρυσε ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός), εάν ξεσπούσε κάποια επανάσταση ή υπήρχε
απειλή παιδομαζώματος. Δεύτερον, λειτούργησε ως Κρυφό Σχολείο στην
κυριολεξία κυρίως στις περιοχές όπου οι Τούρκοι έπαρχοι ήταν ιδιαίτερα
σκληροί. Γι’ αυτό, οι νάρθηκες των εκκλησιών, αλλά και διάφοροι άλλοι μυστικοί
χώροι χρησιμοποιούνταν ως αίθουσες διδασκαλίας.
ζ) Αλλά και εάν
υποθέσουμε ότι, οι ιστορικές μαρτυρίες είναι ισχνές, αναντίρρητο γεγονός
τυγχάνει ότι στον ταπεινό ορθόδοξο ναό κάτω από το φως του καντηλιού που
τρεμόσβηνε, ακουγόταν, διαβαζόταν και διασώζονταν η λόγια ελληνική γλώσσα. ΄Ετσι,
μέσω της λατρείας μεταδίδονταν στις επόμενες γενιές η διαχρονική ελληνική
σοφία, όπως τη διέσωσαν οι μεγάλοι Πατέρες της Εκκλησίας. Κι ακόμη διδάσκονταν τα
ευαγγελικά μηνύματα για δικαιοσύνη, φιλαδελφία, υπομονή, θυσία, έμπονη αγάπη
και ελπίδα. Τα λειτουργικά βιβλία και ιδιαίτερα το Οκτωήχι, το Ψαλτήρι, αλλά
και τα Συναξάρια μυούσαν τους ρωμιούς στις
αλήθειες της πίστεως. Ο εσπερινός, ο όρθρος, η Θεία Λειτουργία, οι
Χαιρετισμοί και οι γιορτές, πού ένωναν το λαό, τελούνταν στις
μισοσκότεινες και ταπεινές εκκλησιές σε γλώσσα ελληνική. Τελικά, μήπως με αυτές
τις μισοσκότεινες εκκλησιές πρέπει να ταυτίσουμε το «Κρυφό Σχολειό»;
Η με τον ένα ή με το άλλον τρόπο το γεγονός είναι ένα ότι υπήρξε το κρυφό σχολείο. Αυτό μαρτυρά και η ύπαρξή μας ως Έλληνες και χριστιανοί σήμερα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑναγκαία η καταχώρηση του κειμένου αυτού. Τέτοιες μέρες οι κάθε είδους αμφισβητίες έχουν το «πάνω χέρι». Η αληθινή φωνή του έθνους καταπνίγεται από τις κραυγές των εθελοτυφλούντων. Ο καθηγητής πρωτοπρεσβύτερος τα παραθέτει με νηφαλιότητα και πειστικότητα τα επιχειρήματά του.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧρονια Πολλα και ευλογημενα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤιμη στους Ηρωες του *21!
Ηθελα να προσθεσω στο πολυ ωραιο κειμενο πως μετα την αλωσι της Κων/λεως απο τους Τουρκους,η εκκλησια ανελαβε την παιδεια του Γενους και με πολυ ενδειαφερον την υποστηριξε.
Ο Αδαμαντιος Κοραης εγραψε:''εις την Εκκλησιαν,ως κοινην μητερα,ειναι το Γενος προσκεκκολημενον και δια την
Θ ρ η σ κ ε ι α ν & δια την μ η τ ρ ι κ η ν -φ ρ ο ν τ ι δ α την οποιαν δειχνει κααθ εκαστην ημεραν ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ''.
ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΩΣ ΤΑ ''Κοινα'' λεεγομενασ,ιδρυοντο στα Μοναστηρια,στους ναους και στα σπιτια των κληρικων.
Σπανιοι ησαν οι λαικοι οι λαικοι δημοδιδασκαλοι.
Συνηθως εδιδασκαν οι,....
Δεσποταδες,οι παπαδες, αλλα και οι μοναχοι.
Απο τους οποιους υπηρξαν αφανεις αλλα μεγαλοι διδασκαλοι του Γενους!
Οι τουρκοι εσεβονταν τα Μοναστηρια και γι αυτο το λογο πολλα Ελληνοπουλα ευρισκαν καταφυγιο σε αυτα!
Μεσα στα κρυφα σχολεια κατα τους σκοτεινους χρονους της Τουρκοκρατιας διδασκονταν απο τους Μοναχους,
Απλη αναγνωση,γραφη, και αποστηθιση μερων του ψαλτηριου,της οκτωηχου, αλλα και αλλων εκκλησιαστικων βιβλιων....αλλα και τη ρητορικη,Γραμματικη,λογικη,Γεωμετριακλπ.
---
Ο Αρ Βαλαωριτης εχει ενα ωραιο ποιημα για την 25 Μαρτιου''..ενα αποσπασμα μονον.
''Χαιρε της λεει,αειπαρθενε,ευλογημενη χαιρε!
Ο Κυριος μου ειναι με Σε,Χαιρε Μαρια Χαιρε!''
''Ξυπνα ταραζου,μη φοβου,Χαιρε Παρθενε ,Χαιρε,
Ο κυριος μου ειναι με σε,Ελλας αναστα Χαιρε''
''Ξυπνατε σεις που κοιτεστε,ξυπνατε οσοι κοιμαστε,
Το θανατο οσοι εγευτητε,τωρα ζωη χορταστε''..........
ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΧΑΙΡΕΤΕ! ΕΜΠΡΟΣ ΑΔΕΛΦΙΑ ΝΑ ΕΝΩΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΜΑΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ ΤΡΙΑΔΙΚΟΥ ΘΕΟΥ ΝΑ ΕΚΠΛΗΡΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΤΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΟΥ 21'ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ ΕΙΣ ΕΝΔΕΙΞΗ ΕΥΓΝΩΜΟΣΥΝΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΜΑΣ.ΕΜΠΡΟΣ ΓΙΑ "ΤΟ ΤΑΜΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ"!ΤΟ ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ Δ.Σ. ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ "ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ"
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωματεῖον
«ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΤΑΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ»
Ἕδρα: MOYΣΩΝ 14, 15452 ΨΥΧΙΚΟΝ
Τηλ. 0030 2103254321-2, fax 210-3236978
e-mail: fot_gram@otenet.gr ἱστοσελίς: www.fotgrammi.gr
Ἀριθ. Ἀποφ. Πρωτοδικείου Ἀθηνῶν 3079/2008
ΑΦΜ 998406487 ΔΟΥ Ψυχικοῦ
Επίκαιρο κείμενο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι μαρτυρίες δεν είναι ισχνές το μαρτυρεί αυτό ότι και σήμερα το Έθνος η Πίστη και η γλώσσα υπάρχουν. Αυτά όλα καλλιεργήθηκαν στα σκοτεινά χρόνια της μαύρης σκλαβιάς από την εκκλησία και τους ρασοφόρους. Αυτό να το καταλάβουν όσοι πολεμούν την Εκκλησία και το έργο της διαχρονικά. Μια απάντηση προσφέρουν και τα λόγια του Αρχιεπισκόπου Κύπρου προς την Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων «Από μια συνεργασία με την Εκκλησία δεν έχει να χάσει τίποτα το κράτος. Να κερδίσει έχει. Μην φοβάστε την Εκκλησία»
ΑπάντησηΔιαγραφήΚυκλοφορεί το αξιόλογο βιβλίο του Γιώργου Κεκαυμένου, «Κρυφό Σχολειό – το Χρονικό μιας Ιστορίας» με αμέτρητες ΠΗΓΕΣ και μαρτυρίες για την ύπαρξη του Κρυφού Σχολείου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο καλοκαίρι του 2012 κατά την διάρκεια κάποιων οικοδομικών εργασιών στήν ιερά μονή λιγοβιτσίου ξηρομέρου περάσαμε σε υπόγειο χώρο του μοναστηρίου και κατόπιν βρεθήκαμε σε ενα ημιυπογειο χωρο με πολύ μικρο παράθυρο ο χώρος ήταν μικρός σχετικά δεξία και αριστερά ήταν χτιστές ''πεζούλες'' και επικοινωνούσε με τούνελ πού κατέληγε στην λίμνη 1500 μέτρα περίπου μακρία, οι μοναχές μας είπαν οτι το μοναστήρι ήταν καταφύγιο του Καραΐσκάκη και ο χώρος που βλέπαμε ήταν ένα απο τα πολλά ΚΡΥΦΑ ΣΧΟΛΙΑ. Με την μαρτυρία αυτη ο ζωγράφος Λύτρας δικαιώνεται απόλυτα που έκανε τον μοναχό να διδάσκει και δίπλα ο αρματολός να παρακολουθεί και να φυλαεί.
ΑπάντησηΔιαγραφήας ερθει και σε μενα η ρεπούση να πεί ότι το κρυφό σχολιό ηταν ΄΄αστικός μύθος΄΄
ΘΕΟΔΩΡΟΣ Ο ΑΚΑΡΝΑΝ ( radiotheodoros@hotmail.com
Υπέροχο κείμενο. Συγχαρητήρια
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο κρυφό σχολείο υπήρχε τότε υπάρχει και σήμερα. Αυτή που μας μιλάει για την Ελλάδα είναι η Εκκλησία. Οι άλλοι μας μιλάνε για παγκοσμιοποίηση. Οι άμβωνες των ναών μας είναι ένα διαρκές σχολείο για όλους μας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό έσωσε το έθνος. Πολύ μου άρεσε.
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://krufo-sxoleio.blogspot.gr/