Η Ρώμη, η εκλογή
των Επισκόπων της
και... τα καθ' ημάς
του Αριστείδη
Πανώτη,
Κάθε φορά που προκύπτει ζήτημα εκλογής νέων
επισκόπων εκδηλώνεται περίσκεψη σε πολλούς επαΐοντες αν ο σημερινός τρόπος εκλογής ανταποκρίνεται στην αποστολική και
κανονική παράδοση της Εκκλησίας και συμφωνεί μαζί της η Συνείδηση της
Εκκλησίας. Η τάξη όσων Εκκλησιών έχουν σαφή συνείδηση του μυστηρίου της
ιεροσύνης δείχνει με πόση προσοχή αναζητούνται οι κατάλληλοι κληρικοί που
επωμίζονται το βάρος του επισκόπου της κοινωνίας των πιστών κάθε τοπικής
Εκκλησίας. Η πρόσφατη χειροτονία στη Σύρο του νέου
επισκόπου των εκεί Ρωμαιοκαθολικών π. Πέτρου Στεφάνου επανέφερε στη μνήμη μου
την εξονυχιστική διαδικασία ανεύρεσης φερέγγυου προσώπου που θα κληθεί να
συνεχίσει τη σωστική αποστολή
μιας τοπικής Εκκλησίας. Η έρευνα του πρώτου ιστορικού της Εκκλησίας Ηγήσιππου
στη Ρώμη και στη Κόρινθο περί τα μέσα του Β΄ αιώνα για να διακριβώσει την
εγκυρότητα του «συνάδοντος της ομοφροσύνης» της πίστεως, δηλαδὴτου «consensus» των επισκόπων της Ρώμης περί την πίστη,
ήταν η προϋπόθεση της αναζητήσεως «των αμέμπτως και οσίως προσφερόντων τα δώρα
της επισκοπής», όπως γράφει ο αποστολικός Πατέρας και επίσκοπος Λυώνος
Ειρηναίος. Αυτή η άμεμπτη και όσιαπροσφορά της Ευχαριστίας
φαίνεται πως ήταν βασικό κριτήριο για την επιλογή της προσωπικότητας που άγρυπνα θα επισκοπεί την ομοφροσύνη και την
ενότητα του εκκλησιαστικού σώματος και θα χαράσσει υπεύθυνα τις γραμμές της πορείας προς το μέλλον.
Το θεσμικό κέντρο της Ρωμαϊκής Καθέδρας φαίνεται
πως εκ παλαιού επιμελείται για να καταγραφεί το «συνειδέναι»της τοπικής
Εκκλησίας για την επιλογή του κανονικού ηγέτη της. Ίσως γιατί μέσα από τη Συνείδηση της Εκκλησίας ακούγεται και η φωνή του Θεού που επισημαίνει το υγιές εκκλησιαστικό
φρόνημα του
επισκόπου που τιμά την ιερή αποστολή του. Έτσι δεν
χρησιμοποιείται κάποιος «Κατάλογος προς αρχιερατεία», που
ήταν άγνωστη διαδικασία στην αρχαία Εκκλησία. Η αναζήτηση αρχίζει από την χηρεύουσα επισκοπή. Γιά να διακριβωθούν τα πνευματικά και μορφωτικά προσόντα των
υποψηφίων η διαδικασία ξεκινά εκ των κάτω, εκ του
κλήρου και του λαού της κενής επαρχίας, για να φθάσει στη κορυφή της επιλογής του ενός.
Η αρμοδία συνοδική αρχή της Ρώμης για την αναζήτηση του κατάλληλου προσώπου αποστέλλει εντελώς μυστικά γράμματα σε
σεβαστούς κληρικούς και ευσεβείς λαϊκούς της χηρεύουσας επαρχίας που
δεσμεύονται με το «απόρρητο της εξομολογήσεως»! Με αυτά
ζητείται η προσωπική γνώμη τους για τους άξιους για την αρχιεροσύνηαπό τη
τοπική Συνείδησητης Εκκλησίας. Οι παραλήπτες προτείνουν πρόσωπο ή
πρόσωπα με τη ρητή προυπόθεση ότι δεν έχουν καμιά συγγένεια ή συναλλαγή ή φιλία ή άλλη δέσμευση και
υποχρέωση. Μετά γίνεται η επεξεργασία των προτάσεων και σχηματίζεται η σειρά των τριών πρώτων που πλειοψηφούν, δηλαδή ένα είδος
«Τριπρόσωπου». Σε περίπτωση που δεν βρίσκονται εντόπιοι υποψηφίοι, τότε αυτοί αναζητούνται σε γειτνιάζουσα επαρχία ή
από κάποιο μοναχικό τάγμα που διακονεί την Εκκλησία της περιοχής.
Στη δεύτερη φάση η ίδια αυτή Ρωμαϊκή αρχή ζητεί με τον ίδιο τρόπο από άλλους σεβαστούς
κληρικούς και ευσεβείς λαϊκούς ποιά είναι η «Έξωθεν καλή μαρτυρία» για
τα προτεινόμενα τρία πρόσωπα και διενεργεί πάλι απόρρητηεξέταση των επιδόσεων
τους κατά τίς ιερατικές και θεολογικές σπουδές τους ως και τα περί της διαγωγής
και της ανατροφής τους, καθώς και τα της ισορροπίας του
χαρακτήρα τους και τα των υφιστάμενων πνευματικών χαρισμάτων τους.
Της υποψηφιότητας εκ προοιμίου αποκλείονται οι ρέποντες «επὶ τον φιλόσαρκον και
ηδονικὸν βίον»και οι τρέφοντες «νηπιώδη Δεσποτομανία», καθώς και οι κάθε λογής
θεσιθήρες, που διψούν για
τιμές, δύναμη και πλούτη. Όλα αυτά
αντικειμενικά προσμετρώνται κατά την σύνταξη των σχετικών εκθέσεων που υποβάλλονται στην
αρμόδια Αρχιερατική Σύνοδο του Βατικανού η οποία μελετά τα δεδομένα και προκρίνει εκείνον που πραγματικά ακούει το
ερώτημα του Ιησού προς τόν Σίμωνα (Πέτρο) γιό του Ιωνά: «Μ' αγαπάς ; τότε Βόσκε τα πρόβατά μου»(Ιω.κα΄,17-18). Επειδή έκφανση της
σταθερής αγάπης προς τον Χριστό είναι η ακεραιότητα του εκκλησιαστικού
φρονήματος τιμάται ο εκλεκτός με την αρχιερατική αξία. Με τη διαδικασία
αυτή προστατεύεται το λειτούργημα του«Πρώτου» της Ρωμαϊκής Καθέδρας Επισκόπου
Ρώμης Πάπα, ο οποίος
«ονομάζει»τόν «εψηφισμένο» επίσκοπο με παπικήβούλλα (vulla) και εντέλλεται τη χειροτονία του και την ενθρόνισή του. Για τη συνεχή ανανέωση του
επισκοπικού σώματος η Ρώμη στηρίζει
την ενεργό διακονία κάθε
επισκόπου της μόνον μέχρι το 75ο έτος της ηλικίας του. Μετά ο επίσκοπος υποβάλει θεληματικά τη παραίτησή του στον «Πρώτο»
του και εκείνος θα αποφασίσει πότε θα την
κάνει αποδεκτή και αν θα χρησιμοποιηθούν και πάλι οι γνώσεις και η εμπειρία του
σε άλλους αγιαστικούς και πνευματικούς τομείς της Εκκλησίας του.
Τώρα, γιατί καταγράφονται όλα αυτά; Μήπως για να
επαινέσουμε την υπευθυνότητα μιάς συντεταγμένης εκκλησιαστικής αρχής που
ακροάται την Εκκλησιαστική Συνειδήση μιάς χηρεύουσας επαρχίας; Μήπως για να παραδειγματιστούμε από τη προσοχή
με την οποία ζυγίζονται τα πραγματικά και όχι τα τυπικά προσόντα κάποιου που
ανυψώνεται σε ποιμενάρχη; Μήπως
για να υπογραμμίσουνε την επιμέλεια των εκλεκτόρων για να προστατεύσουν από
διαβλητά πρόσωπα το λειτουργήματος του «Πρώτου» τους ; Μήπως επί τέλους για να διαλύσουμε τα ανόητα μυθεύματα
που λέγονται και γράφονται από τους ενταύθα για την απόλυτη εξουσία του Πάπα;
Η αυστηρή προσήλωση των ενταύθα Ρωμαιοκαθολικών
στη διαδικασία αυτή τους προστάτευσε από κάθε ανάμειξη της πολιτικής εξουσίας
στα του οίκου τους. Δεν επέτρεψαν την εκπόρθηση της διοικήσεώς τους από τόν
κρατισμό, ούτε την αρπαγή της περιουσίας τους και προ πάντων δεν επέτρεψαν σε
κανένα να εκτραπεί και να ασεβήσει, δήθεν χάρη της ελευθερίας του λόγου, κατά
του κύρους του «Πρώτου» της Ιεραρχίας τους, του επισκόπου
Ρώμης. Αυτή η αυστηρή τήρηση της κανονικής τάξεως
συνετέλεσε στα 1000 χρόνιατης διαστάσεως μεταξύ των δύο θεσμικών Θρόνων
της Παλαιάς και της Νέας Ρώμης να μη τεθεί ποτέ ζήτημα περί την ισχύ των
λατινικών χειροτονιών. Στη Φλωρεντία ο εκπρόσωπος της Αντιόχειας
Εφέσου Μάρκος ο Ευγενικός, αποδεχόταν και ανάλογα προσφωνούσε ως απόλυτα
κανονική την αρχιεροσύνη του πάπα
Ευγενίου Δ΄! Όπως φαίνεται από τα Χρονικά των τότε
γεγονότων ποτέ δεν αμφέβαλε για την έγκυρη αρχιεροσύνη των συνεπισκόπων του
Πάπα με τους οποίους συμπροσευχόταν! Αυτά τα κρύβουν σήμερα οι
αδιάβαστοι πολέμιοι της επανασυναντήσεως των δύο Θρόνων της Πρεσβυτέρας και της
Νέας Ρώμης. Και καλά μεν δεν τους ενδιαφέρουν οι μνήμες του παρελθόντος, αλλά
δεν άνοιξαν ποτέ να διαβάσουν πώς η Εκκλησία μας στην
λατρευτική της τάξη δέχεται την εισδοχή στην Ορθοδοξία των εκ Δύσεως
χριστιανών; Η πρώτη επίσημη Ακολουθίατης Εκκλησίας μας είναι του 1484 και
απηχεί την αταλάντευτη συνοδική διαγνώμη στην κανονική πράξη της Εκκλησίας μας. Θεωρούνται βαπτισμένοι χριστιανοί οι δι'
επικλήσεως της Αγίας Τριάδος και «επιχύσεως» επί της κεφαλής τους καθαρτηρίου
ύδατος και μόνον αναμυρώνονται. Η Εκκλησία μας αποδέχεται άνευ αναμυρώσεως ταβαπτισμένα μέλη της δυτικής Εκκλησίας εις γάμου
κοινωνία με Ορθοδόξους πιστούς! (Βλ. Ιω. Καρμίρη.Τα Δογματικά και Συμβολικά
Κείμενα της Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας. Αθήναι 1960. σσ. 979-1000)Επειδή η ιεροσύνη των
δυτικών παραμένει πάντοτε ισχυρά οι προσερχόμενοι στην Ορθοδοξία λατίνοι και «ενωτικοί» κληρικοί όλων των βαθμών δεν
αναχειροτονούνται. Αναφέρω μόνον το
παράδειγμα αποδοχής της λατινικής ιεροσύνης του Καλλίνικου Δεληκάνη με απόφανση
του πατριάρχου Ιωακείμ Γ΄ και της περί αυτόν Πατριαρχικής Συνόδου το 1880. Ας σημειωθεί ότι αυτός αναδείχθηκε κορυφαίος κανονολόγος
και μητροπολίτης Καισαρείας! Μάλιστα με το βασικό επιχείρημα ότι οι Αγγλικανοί
κατέχουν ιεροσύνη από το θεσμικό κέντρο της Παλαιάς Ρώμης,
αναγνωρίστηκαν το 1923 με
συνοδικές αποφάσεις των παλαίφατων Πατριαρχείων το
1923 ως ισχυρές και οι χειροτονίες της τότε Αγγλικανικής κοινωνίας.
Πηγή: enoriako.info
Ἀγαπητέ μου Ἀναστάσιε,
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνῶ μέ τόν κ. Πανώτη σέ ὅ,τι ἀφορᾶ τόν τρόπο ἐκλογῆς τῶν ἐπισκόπων. Ὅμως διαφωνῶ γιά τήν ἱερωσύνη τῶν Δυτικῶν, διότι, ἔτσι ὅπως τά λέγει, αὐτό σημαίνει, ὅτι μπορῶ νά κοινωνήσω (εἶναι Σῶμα Χριστοῦ); Μπορῶ νά ἐξομολογηθῶ, δηλ. θά συγχωρηθῶ; Μπορῶ νά παντρευτῶ μόνο μέ τήν ἱερολογία τῶν παπικῶν; Δηλ. τό Ἅγιο Πνεῦμα, Πού εἶναι Πνεῦμα Ἀληθείας, ἄλλοτε ἐνεργεῖ καί ἄλλοτε ὄχι;
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ καί εὐχές
π. Νικόλαος
Νομίζω π. Νικόλαε ότι η Ορθόδοξη Διοικούσα Εκκλησία αναγνωρίζει την ιεροσύνη των Ρωμαιοκαθολικών. Επειδή όμως είναι σε σχίσμα είναι σε ακοινωνησία. Οπότε στα μυστήρια τους δεν μπορεί να υπάρχει ενεργός συμμετοχή. Περί της εγκυρότητας των μυστηρίων τους δεν υπάρχει αμφιβολία καμιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήπ. Νεόφυτος
Έχουν την χάρη του Παναγίου Πνεύματος η Καθολικοί. Τα μυστήριά τους είναι κανονικά. Παράδειγμα μπορεί να γίνει Γάμος Καθολικής και Ορθοδόξου σε Ορθόδοξο Ναό χωρίς να βαφτισθεί. Έχω σχετική άδεια Μητροπολίτη που ευλόγησε τον Γάμο του γιού μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου αρέσει ο τρόπος εκλογής και ανάδειξης των Επισκόπων της Καθολικής Εκκλησίας. τον βλέπω Εκκλησιαστικό και αξιοκρατικό. Διαφωνώ με τον τρόπο επιλογής των δικών μας.
Το μόνο που δεν με νοιάζει είναι η εκλογή των δεσποτάδων τώρα με αυτή την οικονομική ασφυξία που μου δημιούργησε το κλείσιμο των τραπεζών από την κυβέρνηση. Εκεί είναι η αγωνία και ο πόνος μου. Πως τα φέρω βόλτα με αυτό το βραχνά στο λαιμό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομιζω στα ζητηματα αυτα πρεπει να εφαρμοζεται η ακριβεια κ οχι η οικονομια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Λατινοι νοσουν κατα την πιστη ,οποτε δεν υπαρχει κ πνευμα.Ετσι κατα τους αγιους Πατερες ,το Βαπτισμα και ο τροπος βαπτισματος τους δεν νοειται ως Βαπτισμα αλλα ως ''Ραντισμα''....
Οι τρεις καταδισειςειναι απαραιτητες στο αγ.Βαπτισμα εν τη Ορθοδοξια....!
Ολοι οι Πατερες αναφερουν οτι το Χρισμα γινεται αμεσως του Βαπτισματος και ανευ σφραγιδος δωρεας αγιου Πνευματος,δεν ειναι δυνατον να ειναι κανεις Ορθ.Χριστιανος!
Η πα/πικη εκκλησια αναβαλλει το χρισμα εως οτου το παιδι γινει 14 ετων,ανευ χρισματος μενουν ανενεργητα τα χαρισματα Του αγ.Πνευματος κ φυσικαδεν μπορουν να κοινωνουν των αχραντων μυστηριων.Ετσι κινδυνευουν οι ασφραγιστοι να χασουν τη σωτηρια αν πεθανουν προ του Χρισματος.
Οι πα/πικοι δεν εχουν ιερωσυνη[αγ.Νικοδημος]...
Ο Ορθ.ιερευς λεγει''Βαπτιζεται ο δουλος Του Θεου''[υπο του Ιησου Χριστου εννοουμενου]
Ο παπικος λεει ''EGO BAPTIZO TE''..δλδ εγω σε βαπτιζω! Και αυτο το ego,υπαρχει σε ολα τα πα/πικα ψευδο-μυστηρια,,,,δηλαδη δεν βαπτιζει Ο Ιησους δια του ιερεως αλλα οι ψευδο/ιερεις,,παπικοι,,,αφου Τον Χριστο τον αποκλεισε ο πα/πας στον ουρανο..ετσι λοιπον κατ αυτους,καθε μυστηριο δεν το τελει το αγ.Πνευμα,αλλα κατα οπως φαινεται Το Αγ.Πνευμα κατ αυτους ειναι υπαλληλος του πα/πα!
Καμια εγκυροτητα δεν εχουν εφοσον νοσουν στην πιστη και δεν εχουν την σφραγιδα του Αγ.Πνευματος και γι'αυτο παραμενουν και εκτος εκκλησιας της Του Χριστου αληθειας!
Εδω εμεις οι Ορθοδοξοι που βαπτισθηκαμε αυθεντικα εαν η ζωη μας μετα το Βαπτισμα μοιαζει με τη ζωη ενος αβαπτιστου και οπως λεγει ο αγ.Γρηγοριος Νυσσης η ψυχη δεν απορριψει τις κηλιδες των παθων,θα ειναι λεει τολμηρο,αλλα θα το πω πως το νερο γι αυτους θα μεινει νερο και η Χαρη Του Αγ.Πνευματος θα μεινει ανενεργητη.[Λογος ΚτχΜεγας ,κεφ μ`PG45101]...
Συμπληρωνει κ ο γερ Κλεοπας ,δεν χανουν τη χαρη της σωτηριας,εαν μετανοησουν ,πλουσια παλι τη δινει Ο Κυριος!Πολλοι ανθρωποι λεγει ο αγ.Κυριλλος Ιεροσολυμων, μενουν στα εξωτερικα στοιχεια των Μυστηριων,,,,,δεχονται το νερο,το λαδι,μετεπειτα το κρασι,τον αρτο......δυστυχως δεν μετεχουν στη Χαρη διοτι δεν υπαρχει γνησια προθεσις ουτε κ βουλησις νασυνεργαστουν μετα της Χαριτος, για την επιτευξη του καλου,του αγαθου κ του δικαιου! Δεν γινονται στην ουσια ''λαος Του Θεου''.
Ο αγιος Ιωαννης ο Δαμασκηνος προσθετει το σημαντικο...''...και η μεν συγχωρηση των αμαρτιων,διδεται δια του Βαπτισματος ο μ ο ι α σε ολους!
Ομως ,η Χ Α Ρ Η ΤΟΥ Π Ν Ε Υ Μ Α Τ Ο Σ , διδεται αναλογα την Πιστη και την προη-γουμενη καθαρση[εκδ ακριβης της Ορθοδοξου πιστεως Γ`IV,Θ`,PG94,1121 C]
τωρα υπαρχουν οι Κανονες οι αποστολικοι ,οι εναλλαγες οικονομιας κ ακριβειας...στην ενταξη αιρετικων στην αγια εκκλησια που δεν γνωριζω τα ιστορικα γεγονοτα κ τα θεσπισματα των οικουμενικων συνοδων ,καθως κ τις ερμηνειες των κανονων που γι'αυτα ειναι αλλοι πιο ειδικοι,ομως ενα ειναι το αυθεντικο Ορθοδοξο Βαπτισμα και κατα την ατελη μου γνωμη πρεπει να γινεται οπως πρεπει!
Οι αιρετικοι κ σχισματικοι ,στερουνται της Χαριτος,,,,ποια λοιπον μυστηρια εχουν κ ποια ιερωσυνη;
Επομενως, οι πα;πικοι νοσουν τοσον οσο ειπε ο αγιος Νικοδημος πως πρεπει να μπουν στις ταξεις των κατηχουμενων...
Ἀγαπητέ μου π. Νεόφυτε,
ΑπάντησηΔιαγραφήἌν διαβάσετε τόν καθηγητή τῆς Χάλκης κ. Σταυρίδη ἔχει ἄλλη ἄποψη μέ τή δική σας, ὅσον ἀφορᾶ τήν ἐγκυρότητα τῆς χειροτονίας τῶν Ρωμαιοκαθολικῶν. Νομίζω δέν πρέπει νά συγχέουμε τήν οἰκονομία τῆς Ἐκκλησίας μέ τήν κανονική τάξη. Τό Ἅγιον Πνεῦμα εἶναι στήν Μία, Ἁγία, Καθολική καί Ἀποστολική Ἐκκλησία καί ὄχι στό σχίσμα καί δή στήν αἱρεση.
Μέ ἀγάπη Χριστοῦ
π. Νικόλαος