Προς την Αυτού Μακαριότητα
Τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος
κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟ Β’
"Μακαριώτατε,
Σας ευχαριστώ θερμά για τις ευχές για καλή ευόδωση της θητείας μου και για
τους προβληματισμούς τους οποίους θέτετε υπόψη μου με την από 12/6/2015επιστολή Σας.
Στους κρίσιμους αυτούς καιρούς η επικοινωνία των πολιτικών λειτουργών με
την Εκκλησία της Ελλάδας, με την οποία η ελληνική Πολιτεία συνδέεται ιστορικά
και θεσμικά, είναι ιδιαίτερα σημαντική. Τιμώντας τον μακρόχρονο αυτό δεσμό,
αλλά και τους πολίτες εκείνους που με το λόγο σας εκπροσωπείτε ως πιστούς,
επιθυμώ με τη σειρά μου να
Σας απαντήσω, με ειλικρινές πάντοτε πνεύμα διαλόγου.
Επιτρέψτε μου καταρχάς να Σας βεβαιώσω ότι η Πολιτεία σέβεται τη διαχρονική
πρόταση ζωής που έχει η Εκκλησία για τον άνθρωπο και την προάσπιση εκ μέρους
της μόνο του χριστιανικού γάμου. Η νομοθετική πρωτοβουλία της Πολιτείας για την
επέκταση του ισχύοντος συμφώνου συμβίωσης με κανένα τρόπο δεν συνιστά εύνοια ή
πολύ περισσότερο προτίμηση ενός άλλου τύπου γάμου ή υποτίμηση της οικογένειας.
Ο γάμος και η οικογένεια αποτελούν πάντοτε βασικά κύτταρα της ιστορίας του
τόπου μας και διαχρονικά ρυθμίζονται και προστατεύονται θεσμικά. Μια ένσταση
περί προώθησης με το συγκεκριμένο θεσμό της πολυγαμίας ή της παλλακείας θα
μπορούσε άλλωστε να διατυπωθεί και για την ίδια τη δυνατότητα διάλυσης του
γάμου.
Η δυνατότητα αυτή ωστόσο δεν αναγνωρίζεται μόνο από την Πολιτεία αλλά και
από την ίδια την Εκκλησία, προκειμένου να μη συνεχίζονται δεσμοί που δεν
ανταποκρίνονται πλέον στα αισθήματα των εμπλεκόμενων προσώπων. Η Πολιτεία
οφείλει να σέβεται την επιλογή των ανθρώπων, πιστών ή όχι, να διαμορφώνουν και
άλλες μορφές σχέσεων αγάπης και συνύπαρξης, πέραν του γάμου, παρέχοντας ένα
πλαίσιο νομικών εγγυήσεων που θα διασφαλίζει την προστασία των ευάλωτων μερών
και θα συμβάλλει σε μια αρμονική κοινωνική συμβίωση.
Συμμερίζομαι επίσης την ανησυχία της Εκκλησίας για τον ατομικισμό που
χαρακτηρίζει τις σύγχρονες κοινωνίες και που μπορεί να ευθύνεται για την ψυχική
και κοινωνική απομάκρυνση των προσώπων από την κοινοτική και οικογενειακή
συνύπαρξη και αλληλεγγύη. Ωστόσο, η θεσμοθέτηση του συμφώνου συμβίωσης, δηλαδή
η θεσμική κατοχύρωση μιας πιο «χαλαρής» από το γάμο μορφής συμβίωσης δεν
προωθεί τον ατομικισμό, αλλά την αυτονομία, δηλαδή την εντός πλαισίων ελεύθερη
διαμόρφωση των σχέσεων και την ανάληψη της σχετικής διαπροσωπικής ευθύνης.
Υπό την έννοια αυτή, συμβάλλει στη διαμόρφωση πολλών και διαφορετικών
«εμείς», συνειδητών, ελεύθερων και συνάμα υπεύθυνων. Η αντίληψη που διαπνέει τη
σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση του συμφώνου συμβίωσης είναι η εξής : η πρόταξη του
παραδοσιακού τύπου γάμου και οικογένειας δεν επιτρέπεται να οδηγεί σε επιβολή.
Επιβολή όμως θα συνιστούσε η αποστέρηση οποιουδήποτε ρυθμιστικού πλαισίου
για τις προσωπικές και περιουσιακές σχέσεις εκείνων που συμβιώνουν με άλλους
τρόπους και δεσμούς.
Η πλήρης απουσία ρύθμισης θα ήταν επικίνδυνη για όλους, για την κοινωνική
πραγματικότητα και τις ανάγκες της και ιδίως για το κράτος δικαίου: θα
ανέκυπταν διαρκώς δυσκολίες στις επαφές με τις δημόσιες αρχές, στην εκπαίδευση,
στην κοινωνική ασφάλιση, στην εργασία και γενικά αδικίες και ταλαιπωρίες που
δεν θα μπορούσαν να γίνονται ανεκτές ουδέτερα ή τιμωρητικά από την οργανωμένη
κοινωνία.
Με δυο λόγια, η έμμεση κρατική πίεση προς τους πολίτες να επιλέξουν ένα
συγκεκριμένο τύπο για τη συμβίωσή τους δεν θα ταίριαζε ούτε με τα θεσμικά
προτάγματα της δημοκρατίας και του κράτους δικαίου, ούτε, τολμώ να πω, με τη
χριστιανική φιλαλληλία και την αρχή ότι το πρόσωπο επιτυγχάνει τη σωτηρία του
μέσα από επιλογές που πραγματώνει με ελεύθερη βούληση.
Η Πολιτεία οφείλει εξάλλου να ανταποκριθεί στη νομική και αξιακή της
δέσμευση για το σεβασμό της ετερότητας κάθε προσώπου και για τη σταδιακή άρση
των διακρίσεων λόγω φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού.
Αναφορικά δε με τη θέσπιση της δυνατότητας σύναψης γάμου ανεξαρτήτως φύλου
και μιας μεταρρύθμισης του θεσμού της υιοθεσίας, η σοβαρότητα αυτών των
ζητημάτων επιβάλλει να μην υπάρξει βιασύνη.
Προφανώς θα αποτελέσουν αντικείμενο συζήτησης στο πλαίσιο μιας συνολικής
επανεξέτασης του οικογενειακού δικαίου, όπου η Εκκλησία και όλοι οι
εμπλεκόμενοι κοινωνικοί φορείς θα μπορέσουν να εκθέσουν αναλυτικά τις απόψεις
τους.
Αντιλαμβάνομαι ότι για την Εκκλησία η επαφή των ομοφύλων συνιστά αμαρτία,
γνωρίζω όμως επίσης καλά ότι για την έννομη και δη τη συνταγματική τάξη συνιστά
δικαίωμα στον αυτοπροσδιορισμό και στη διαφορά. Άλλωστε, η χώρα μας σέβεται
τους θεσμούς της Ευρώπης και μάλιστα τις σχετικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού
Δικαστηρίου των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Δεν είναι καθόλου αμελητέο ζήτημα
μάλιστα το γεγονός ότι η διεθνής κοινότητα, ιδίως τα περισσότερα κράτη της
Ευρώπης, έχουν αναγνωρίσει ανάλογο θεσμό και καλούν τη χώρα μας να πράξει το
ίδιο.
Θα ήθελα τέλος να υπογραμμίσω ότι η ανάρτηση μιας σχετικής ρύθμισης στην
ιστοσελίδα του Υπουργείου Δικαιοσύνης δεν συνιστά τη θεσμικά προβλεπόμενη
διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης, η οποία θα ακολουθήσει.
Αποτελεί όμως ένα πιο έγκαιρο βήμα δημόσιου διαλόγου για τη μεταρρύθμιση
του ήδη ισχύοντος από το 2008 συμφώνου συμβίωσης.
Κλείνοντας, θα ήθελα να Σας ευχαριστήσω ξανά για τους προβληματισμούς που
μου κάνατε την τιμή να εκθέσετε και να εκφράσω την ελπίδα η δημόσια επικοινωνία
να αποτελεί πάντοτε τη βάση των αρμονικών σχέσεων της Πολιτείας με την
Εκκλησία.
Με σεβασμό
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ"
Epitelous Kapios Na Min Fobate Na Apantisi Stous Ekprosopous Tou "Theou"
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ απάντηση του κ. Υπουργού είναι λίαν απογοητευτική! Δεν πρόκειται για μια δήθεν τολμηρή και τεκμηριωμένη απάντηση, αλλά για ένα κείμενο που εξυμνεί μια ψευδεπίγραφη ελευθερία, που βασίζεται πάνω στην θεσμοθέτηση πλέον και νομοθετικά, βδελυκτών παθών! Τολμά δε να μας υποδείξει ότι η δικαίως αρνητική θέση της Εκκλησίας απέναντι στο όλο θέμα αντίκειται πρός τις αρχές της χριστιανικής φιλαλληλίας και της πραγμάτωσης της σωτηρίας του προσώπου. Η ειλικρινής αγάπη ενέχει και την έννοια της αυστηρότητας, όπως ακριβώς συμπεριφέρεται και ένας γονιός στο παιδί του ή ένας παιδαγωγός για να αναδείξει χρηστούς πολίτες τα παιδιά που του έχουν ανατεθεί. Δεν είναι δυνατόν μια ευνομούμενη Πολιτεία να "κνήθει ακοάς" πρός ψηφοθηρίαν και δήθεν για να προασπισθεί τα δικαιώματα ορισμένων μειοψηφιών, που διακατέχονται από διαστροφικό φρόνημα! Το όλο νομοσχέδιο δεν συνιστά ελευθερία ή αυτοπροσδιορισμό, αλλά αντιθέτως αποτελεί βόμβα στα θεμέλια της υπάρξεως του ανθρωπίνου προσώπου. Καταργεί τον χαρακτήρα του, την ύπαρξη των δύο φύλων, όπως σοφά τα όρισε ο Θεός, αλλά και ναρκοθετεί το μέλλον, την διαιώνιση του ανθρωπίνου είδους, την ίδια την ανθρωπότητα. Δηλαδή θα θεμελιώσουμε μια πολιτεία, την ζωή μας όλη, το μέλλον των παιδιών μας πάνω σε αισχρούς και αρρωστημένους νόες; Έχετε δει κανένα βρέφος όταν γεννάται να έχει κάποιο τρίτο φύλο; Δεν προσβάλλεται καμμία διαφορετικότητα ως πρός τον σεξουαλικό προσανατολισμό με την διδασκαλία της Εκκλησίας μας, της Αγίας Γραφής! Απλώς την αμαρτία τους κάποιοι άνθρωποι θέλουν να την κάνουν νόμο και προσπαθούν να μας πείσουν ότι όλοι εμείς οι υπόλοιποι είμαστε οι "παλαβοί"!"΄΄Οταν η αλεπού έχει κομμένη την ουρά, θέλει να την κόψουν και οι άλλες αλεπούδες", λέγει θυμόσοφα ο λαός μας! Έχουμε κι εμείς δικαιώματα και σαφώς πρέπει να προασπισθούν. Δεν είναι δυνατόν να προτάσσονται τα δικαιώματα των επικίνδυνων μειοψηφιών, που διχάζουν τον τόπο και τον λαό, έναντι των πλειοψηφιών! Δεν είναι γνήσια δημοκρατία αυτή! Μας προκαλούν και μας προσβάλλουν όλοι αυτοί που έχουν τέτοιες επικίνδυνες ιδέες! κ. Υπουργέ αλλάξτε πορεία πλεύσεως! Καπηλεύεσθε αλήθειες και ιδέες, όπως η ελευθερία, η δημοκρατία και τα δικαιώματα και τα διαστρέφετε μετατρέποντας τες σε ασυδοσία, δημοκρατική τυραννία και θεσμοθέτησαη εγωιστικών και παράλογων απαιτήσεων! Κινδυνεύετε εσείς να χάσετε την σωτηρία σας, αλλά και να επισείσετε επάνω σας πολλά κακά, συνάμα δε και την οργή του λαού!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Ελλάς Ελλήνων Χριστιανών ξεπεράστηκε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα εδώ υπάρχουν και άλλοι που έχουν δικαιώματα και όχι μόνο υποχρεώσεις.
Καλή η απάντηση του υπουργού.
Δεν έπρεπε να έχει θέσει στην ιστοσελίδα του Αναστάσιου η απάντηση του «κακού» υπουργού!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠεραστικά μας.
5:25 στην ιδιωτική τους ζωή ας κάνουν ό,τι θέλουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν έχουν κανένα όμως δικαίωμα να διαφημίζουν προκλητικότατα τη σιχαμερή τους διαστροφή.
Από τους αριστερούς τα περιμένω όλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ξεπερνάται ο αιώνιος νόμος του Θεού! Μη βαπτίζουμε δικαιώματα τις διαστροφές και τα βδελυκτά πάθη! Τέτοιες καταστάσεις χρήζουν θεραπείας και όχι νομιμοποίησης ή δήθεν αναγνωρίσεως! Η απάντηση του Υπουργού απαράδεκτη!!! Τότε να νομιμοποιήσουμε ως δικαίωμα και την κτηνοβασία, την παιδεραστία ή ακόμη και τον φόνο, την κλοπή και την εξύβριση των άλλων ως προσωπικό δικαίωμα που δηλώνει την αυτονομία του προσώπου! Αίσχος! Μας χρειάζεται μετάνοια! Όχι τύφλωση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολυ ωραια σχολια κ μπραβο στα Ελληνοφωνα νιατα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο χειροτερο πιο ειναι,που ποζαρουν προκλητικα,δηλαδη ο νομος περι σεβασμου στις πασης παρα φυσεως επιλογες, δειχνει να εχει κ επεκταση,,,,,δηλαδη την ανοχη κ τον σεβασμο στο σκανδαλο που δημιουργουν οι σκανδαλοποιοι! Δηλαδη εαν αυριο βγαινουν στους δρομους οπως τους γεννησε η μανα τους κ προκαλουν ,εμεις πρεπει να σεβαστουμε και την διαστροφη τους και το σκανδαλο.
Που ειναι οι μανες τους να τους σβερκωσουν,που θελουν κ παρελαση! Που αντι να κρυψουν το προσωπο τους κ να χωθουν κατω απο τις γεφυρες,παρασυτολογουν εις βαρους των αλλων και τους βλεπουν κ τα παιδια.Τι φταινε τα παιδια που αντι για το αγγελικο,το Θειο,το καλο κ αγαθο ,βλεπουν το αναισχυντο...
Και μετα σου λεει σεβασμος! Η Ιεραρχια πρεπει πασει θυσια τον αντιρατσιστικο νομο να καταδικασει που
Ενεχει μεσα δολο,δεν ειναι δικαιος ο νομος αυτος! Δεν υπαρχει οφελος απο την αγαπη οταν η ανοχη κ η σιωπη οδηγει σε μια ηδονικη ζωη! Διοτι τοτε ολα μια μαζα γινονται αφου δεν μπορεις να ξεχωρησεις τα βε-βηλα απο τα αγια,τα ιερα απο τα αν-ιερα..κ μετα καυχωμαστε πως ειμαστε εκκλησια.
Ο γαρ διαβολος κα-κουργος ων δεν προκειται Τον Θεο να νικησει!
Δεν θα ανεχθουμε αλλο πραιντ,απο τους σκανδαλοποιους..π
.