Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015

Με τον π. Λίβυο στο «Ενορία εν δράσει...»


Του Κωνσταντίνου Δαντίλη
Για «την ομορφιά του να μην είσαι τέλειος, την ελπίδα του να μην είσαι άριστος. Πτήσεις στα χαμηλά με τον π. Λίβυο» συζήτησε ο πρωτοπρεσβύτερος Σπυρίδων Τσιμούρης, Θεολόγος με τον π. Χαράλαμπο Λίβυο Παπαδόπουλο, συγγραφέα και εφημέριο του Ιερού Ναού Αγίας Ειρήνης Ηρακλείου Αττικής στο πρώτο «Ενοριακό Αρχονταρίκι» της 4ης χρονιάς του προγράμματος «Ενορία εν δράσει…».

Στην εισαγωγή του ο π. Σπυρίδων τόνισε πως είναι όμορφο να γνωρίσεις τον εαυτό σου και να αρχίσεις να ζεις. «Είναι τόσο ωραίο να ζεις ελπίζοντας στον Κύριο, ελπίζοντας στο Θεό ο οποίος απεκδύεται την Θεότητά του, απεκδύεται τη δύναμή του, απεκδύεται την τελειότητά του και γίνεται άνθρωπος και εκεί μας συναντά», είπε χαρακτηριστικά και ανέγνωσε ένα απόσπασμα από κείμενο του Ντοστογιέφσκι.

Παίρνοντας από αυτό αφορμή ο π. Χαράλαμπος ανέφερε πως υπάρχει μία αντίληψη σε όλους εμάς «ότι γινόμενοι Χριστιανοί και κάνοντας πνευματική ζωή και ζώντας μέσα στην εκκλησιαστική μας κοινότητα, πρέπει πάντα να είμαστε οι κερδισμένοι της υπόθεσης, δηλαδή ότι η Εκκλησία και η πνευματική ζωή είναι ένας χώρος του κέρδους. Ένας χώρος όπου οι πάντες πρέπει να είναι κερδισμένοι σε όλους τους τομείς της ζωής». Στο σημείο αυτό υπογράμμισε πως ο Χριστός δεν μας έχει φανερώσει έτσι ακριβώς τα πράγματα, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «ο Χριστός λέει ότι για να σώσει κανείς της ψυχή του πρέπει να την χάσει, δηλαδή στην Εκκλησία δεν κερδίζεις κάτι αλλά χάνεις κάτι… Εάν πας με το σκεπτικό ότι πάω κάτι να δώσω, πάω κάτι να αφήσω και κάτι να χάσω, τότε στο τέλος θα είσαι σίγουρα ο κερδισμένος». «Άρα λοιπόν» συμπλήρωσε «η Εκκλησία δεν είναι ο χώρος μέσα στον οποίο θα καταξιωθώ, θα αυξήσω τον ναρκισσισμό μου, τον εγωισμό μου και θα μεγεθυνθεί το εγώ μου, αλλά ένας χώρος στον οποίο πρέπει εκούσια να ταπεινωθώ, να παραδοθώ στο Θεό, να δοθώ στην αγάπη, στον συνάνθρωπο και να χάσω για να κερδίσω στο τέλος».


Σε σχόλιο το π. Σπυρίδωνος για το Ευαγγελικό μήνυμα ο π. Χαράλαμπος σημείωσε ότι «βλέπουμε πάρα πολλές φορές πως ο εισερχόμενος στην Εκκλησία δεν έχει ως πρώτο ζητούμενό την ερωτική ένωσή του με το Θεό… αλλά ούτε θέλει τον ίδιο τον Χριστό. Θέλει αυτά που δίνει ο Χριστός… Βλέπουμε δηλαδή μία αντίφαση υπαρξιακή στον τομέα της καθημερινής ζωής».
Στη συζήτηση έγινε λόγος και για τον περιορισμό του χώρου και του χρόνου που βιώνουμε ως άνθρωποι, αναφέροντας την προοπτική του Θεού.
«Ο νους κάνει διαχωρισμούς εκτός αν έρθει η παρουσία του Αγίου Πνεύματος που εκεί παύουν οι διαχωρισμοί και υπάρχει ένα αγκάλιασμα» ανέφερε ο π. Χαράλαμπος, συμπληρώνοντας πως «Η Χάρις του Θεού αγκαλιάζει και αυτόν που δεν είναι τέλειος. Αγκαλιάζει αυτόν ο οποίος δεν πέτυχε. Αγκαλιάζει αυτόν ο οποίος δεν τα κατάφερε. Αγκαλιάζει αυτόν ο οποίος έχει σκοτεινές όψεις αλλά έχει και φωτεινές όψεις. Όλους τους αγκαλιάζει η Χάρις του Θεού. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει μια κοσμική αντίληψη η οποία της αρέσει να κατηγοριοποιεί».


Ο π. Σπυρίδων Τσιμούρης από την πλευρά του σχολίασε πως η Εκκλησία χωράει και στεγάζει όλα τα παραπάνω αναφερόμενος στη συνέχεια στο θέμα της Αγιότητας.
Στο σημείο αυτό ο π. Χαράλαμπος τόνισε πως «οι πατέρες της Εκκλησίας πιστεύουν ότι εν δυνάμει όλοι μπορούμε να κάνουμε τα πάντα» τονίζοντας παράλληλα πως οι Πατέρες έχουν απόλυτη γνώση του εαυτού τους. «Πάσχουν μια αλήθεια. Την αλήθεια ότι ενώ προσπαθώ και γνωρίζω  λογικά το καλό, δυνάμεις και αντιστάσεις δεν μου επιτρέπουν να το πραγματοποιήσω στη ζωή μου». Συμπλήρωσε πως εμείς οι άνθρωποι «τις περισσότερες φορές γνωρίζουμε και ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε, αλλά δεν το κάνουμε. Διότι ο άνθρωπος δεν κάνει αυτό που ξέρει, κάνει αυτό που αντέχει»,  «και αυτό όχι γιατί είναι παλιάνθρωπος και υποκριτής –αυτό είναι μια εύκολη ερμηνεία – αλλά γιατί δεν μπορείς, υπάρχουν μέσα σου πράγματα που δεν σε αφήνουν… Για αυτό και αγιαζόμαστε όχι από τα κατορθώματά μας, αλλά από τη σχέση μας με τον Χριστό».
Ο π. Σπυρίδων ανέφερε ότι πολλές φορές «φανταζόμαστε τους Αγίους ως Ιερά τέρατα, ως ανθρώπους εξαιρετικού ηρωισμού, αγνοώντας ότι είναι οι καθημερινοί άνθρωποι. Είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Αυτή η φαντασίωση μας οδηγεί στο να έχουμε λάθος οράματα ή στο να μην έχουμε οράματα». Σε αυτό ακριβώς το σημείο ο π. Χαράλαμπος υπογράμμισε με έμφαση πως είναι πολύ λυτρωτικό να καταλάβει ο άνθρωπος ότι «η δόξα του Χριστού είναι ο Σταυρός Του, δηλαδή είναι ο πόνος Του». «Η ταπείνωσή Του είναι η δόξα Του. Ο Σταυρός είναι η δόξα του Χριστού. Όταν θυσιάζεται για τον άλλον... δηλαδή ο δόξα του χριστιανού δεν είναι στις επιτυχίες, είναι στη θυσία προς τον άλλο».
«Λίγοι μπορούν να καταλάβουν τι σημαίνει Αγιότητα» προσέθεσε. «Εμείς βλέπουμε το φωτοστέφανο, δεν βλέπουμε τι κρύβεται πίσω από το φωτοστέφανο. Τι πόνος, τι μοναξιά, τι αγωνία, τι πτώσεις…».
Στη συνέχεια με αφορμή μικρό κείμενο που ανέγνωσε ο π. Σπυρίδων, ο π. Χαράλαμπος σημείωσε πως για τον κοσμικό άνθρωπο ο Χριστός είχε μία αποτυχημένη ζωή: δεν παντρεύτηκε, δεν έκανε λεφτά, δεν καταξιώθηκε κοινωνικά. «Δεν είχε καμία επιτυχία κοσμική. Καμία» είπε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας παράλληλα πως «αυτός ο ‘‘αποτυχημένος’’ είναι αυτός που σώζει την ιστορία του ανθρώπινου γένους». «Αυτό όμως παράγει ένα ήθος. Το ήθος το Χριστιανικό». «Ζούμε σε έναν κόσμο που δεν τον αρνούμαστε, αλλά όμως δεν τον απολυτοποιούμε ως ανώτερη αξία της ζωής. Και νομίζω ότι αυτό έκαναν και οι Άγιοι της Εκκλησίας μας». «Ο Άγιος δεν είναι τίποτε άλλο παρά κάτι σαν κι εμάς ο οποίος παλεύει με τον εαυτό του», κατέληξε.
Στη συνέχεια ο π. Σπυρίδων έθεσε το θέμα της «ομορφιάς της αποτυχίας και το πώς κάποιος μέσα από μία αποτυχία μπορεί να συναντήσει την αλήθεια, να μάθει να ζει όμορφα και εν Χριστώ».
«Εμείς λέμε ότι μες στη ζωή υπάρχει και η αποτυχία. Δεν λέμε βγείτε στη ζωή και αποτύχετε» είπε στο σημείο αυτό ο π. Χαράλαμπος. «Λέμε ότι η ζωή ενός φυσιολογικού ανθρώπου, ο οποίος ζει στον κόσμο αυτό έχει μέσα και την παρουσία της αποτυχίας».

Υπογράμμισε πως «ο άνθρωπος ο οποίος δεν φοβάται την αποτυχία είναι ελεύθερος άνθρωπος», τονίζοντας παράλληλα πως «εάν ομολογείς και γνωρίζεις την πτώση σου αυτό σε κάνει γοητευτικό. Ο Ταπεινός είναι γλυκύς άνθρωπος. Έχει μια χάρη πάνω του. Το να αποδέχεσαι την αποτυχία είναι και μία πράξη ελευθερίας».

17 σχόλια:

  1. αχ αχ οι κουλτουριάρηδες μας αρέσουν με τα πτυχία και τις υπεραναλύσεις, χωρίς γένια και μαλιά... οι άγιοι του αιώνα μας μοσχοβολούσαν αγιότητα δεν σπούδασαν ψυχολογία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ένας εξαιρετικός Άνθρωπος και ιερεας, με λόγο ουσιώδη και συναρπαστικό!!! Είναι κρίμα που στην μητρόπολη μας έχουμε ελάχιστους ιερείς τέτοιων δυνατοτήτων και ήθους. Κύριε Κωστόπουλε θα ήταν πολύ επωφελες για όλους τους πιστούς της μητροπόλεως μας αν κατορθωναμε να τον φέρουμε να μας μιλήσει και να συζητησουμε μαζί του. Ο λόγος του είναι επίκαιρος και αντισυμβατικος, υπερβαινοντας τον βαρετό και ανουσιο ξύλινο λόγο που συνηθίζεται στην μητρόπολη μας.
    Πανάς Κωνσταντινος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σε τι συνίσταται ο "βαρετός, ανούσιος και ξύλινος λίγος που ακούγεται στη μητρόπολή μας" κε Πανά; Τι θέλετε να πείτε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Που συνηθίζεται ανέφερα.Σαφώς και υπάρχουν και αξιόλογοι ομιλητες κ.Ανωνυμε. Αν θες να δεις τη σύσταση και την ερμηνεια του ξύλινου-βαρετου-ανουσιου λόγου δεν χάνεις τίποτα να ριξεις μια ματια σε κάποιο λεξικό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. μας αρέσουν οι κουλτουριάρηδες, δεν μας αρέσει η αγιότητα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αφήστε κύριε τις σοφιστείες και απαντήστε στην ερώτηση που σας έθεσα. Ποιοι κληρικοί της μητροπόλεως εκφέρουν "ξύλινο" λόγο και πώς αποδεικνύεται αυτό; Ιδού λοιπόν, αναμένω τεκμηριωμένη και εμπεριστατωμένη απάντηση, αν φυσικά υπάρχει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. κ.Ανωνυμε λαβατε απάντηση. Δεν έχω να δήλωση τίποτα περαιτέρω. Δεν πρόκειται να με μπλεξετε στο ύπουλο παιχνίδι σας.Χαιρετε¡!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο κ. Πανάς εκφράζει την άποψή του. Καλό είναι να υπάρχει μια κριτική και μια διαφοροποίηση από τα συνηθισμένα. Καλώς κάνει και δεν προσωποποιεί την κριτική του. Θα συμφωνήσω ότι πολλοί εκ των ομιλητών σε διάφορες μητροπόλεις δεν θα έπρεπε να ομιλούν. Έχει παραγίνει το κακό ο καθένας ασκεί το να μιλάει επ΄ Εκκλησία ελέω πτυχίου. Γεμίσαμε από παπάδες που μιλούν χωρίς να έχουν τίποτα να πουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Το να μιλάς είναι χάρισμα. Αυτό το χάρισμα δεν το έχουν όλοι. Θα φέρω ένα παράδειγμα. Ο π. Θεόκλητος της Διονυσίου είχε το χάρισμα να ομιλεί και να γράφει απόφοιτος του εξαταξίου γυμνασίου. Ακούς άλλους με διδακτορικά και είναι για κλάματα. Ο Απόστολος Παύλος το έχει γράψει: Ἀδελφοὶ, ὑμεῖς ἐστε σῶμα Χριστοῦ καὶ μέλη ἐκ μέρους. Καὶ οὔς μὲν ὁ Θεὸς ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ πρῶτον ἀποστόλους, δεύτερον προφήτας, τρίτον διδασκάλους, ἔπειτα δυνάμεις, εἶτα χαρίσματα ἰαμάτων, ἀντιλήψεις, κυβερνήσεις, γένη γλωσσῶν. μὴ πάντες ἀπόστολοι; μὴ πάντες προφῆται; μὴ πάντες διδάσκαλοι; μὴ πάντες δυνάμεις; μὴ πάντες χαρίσματα ἔχουσιν ἰαμάτων; μὴ πάντες γλώσσαις λαλοῦσι; μὴ πάντες διερμηνεύουσι;ζηλοῦτε δὲ τὰ χαρίσματα τὰ κρείττονα· καὶ ἔτι καθ᾿ ὑπερβολὴν ὀδὸν ὑμῖν δείκνυμι.
    Σήμερα έγιναν οι παπάδες ειδικοί για όλα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Οι κληρικοί οφείλουν να αναπτύσσουν το Ευαγγέλιο και τη διδασκαλία των πατέρων στα κηρύγματά τους και οι στοχασμοί τους να αφορμώνται από κει. Οι προσωπικοί στοχασμοί έπονται του Ευαγγελίου και των πατέρων. Τηρείται άραγε αυτό από όλους τους κληρικούς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Προς 11:35: το "στρίβειν διά του...χαίρετε!!!".
    Καθόλου δε χαιρόμαστε όταν βλέπουμε κάποιους να γράφουν παντελώς άκριτα για "ξύλινο λόγο" και άλλα τέτοια κουραφέξαλα, με το συμπάθειο!
    Μάθαμε μια λέξη και την πιπιλάμε σαν καραμέλα. Γεμίσαμε διαφοροποιημένο απ τα παραδεδεγμένα, κουλτουριάρικο λόγο, που συνήθως χαιδεύει αυτιά για να κάνει δήθεν πιότερο προσιτό το Ευαγγέλιο.
    Στην Πάτρα αρκεί και παρααρκεί ο λόγος που εκφέρεται από εκλεκτούς κληρικούς και που βασίζεται στη Γραφή, τους πατέρες και τους ιερούς κανόνες. Κήρυγμα και ελεγκτικό και εποικοδομητικό θέλουμε, κι όχι φιλοσοφικούς στοχασμούς και προσωπική θεολογία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Στην Πάτρα ακούς απλά ένα επαρχιώτικο κήρυγμα. Όπως το ακούς και στις ενορίες της Αθήνας και άλλων πόλεων. Πώς να γίνει οι πτυχιούχοι της θεολογικής σχολής είναι πολλοί. Ο άνθρωποι που θεολογούν και γεννούν θεολογία είναι λίγες δεκάδες. Έλεγε ο Βρεσθένης Δημήτριος Τρακατέλης (τώρα Αρχιεπίσκοπος Αμερικής) στην Ελλάδα διαβάζεις δύο βιβλία και γράφεις ένα.
    Κακά τα ψέματα υπάρχει πενία θεολογικού λόγου στην Ελλάδα. Κάνουν σχεδόν όλες οι ενορίες εσπερινές συνάξεις. Σε αυτές μιλάνε οι ιερείς και κάποιοι θεολογούντες. Το ακροατήριο γιαγιάδες και παπούδες. Που ακούν ως καραμέλα κήρυγμα εποικοδομητικό ή ελεγκτικό ανιαρό τα ίδια και τα ίδια κάθε φορά. Βρε παιδιά οι δάσκαλοι και οι καθηγητές κάνουν σεμινάρια για να διδάξουν στα σχολεία και δεν τα καταφέρνουν όλοι. Οι θεολόγοι μόνο με το πτυχίο (με το άγιο 5) έγιναν οι φωστήρες. Σας παρακαλώ.
    Άκουσα από μητροπολίτη να λέει ότι ο πρώτος προ ετών της θεολογικής σχολής είχε ίδιες μονάδες με αυτόν της ιχθυοκαλλιέργειας Μεσολογγίου.
    Σας παρακαλώ όχι άλλες προκλήσεις.
    Αριμαθαίος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Άλλο πάλι και τούτο! "Επαρχιώτικο κήρυγμα"!Τι σημαίνει κάτι τέτοιο αμφιβάλλω αν το γνωρίζει κι αυτός που το χαρακτηρίζει έτσι!
    Όσο για τα γραμματικά και μορφωτικά προσόντα των κηρύκων κάτι τέτοιο δεν αποτελεί πανάκεια. Ποια μόρφωση κατείχαν οι άγιοι Πορφύριος και Παίσιος; Και όμως ο λόγος τους δε συγκρίνεται με τον αντίστοιχο πολλών μορφωμένων κληρικών! Το πρώτο που απαιτείται είναι η πνευματικότητα και δευτετευόντως η μόρφωση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Έχεις μαύρα μεσάνυχτα. Στις εκκλησίες δεν κάνουν κήρυγμα αυτοί που έχουν πνευματικότητα αλλά οι πτυχιούχοι θεολόγοι. Πολλοί λευκασμένοι κληρικοί κάθονται στα μετόπισθεν στην θεία Λειτουργία για να μιλήσουν τα φωτεινά αστέρια των νεαρών αρχιμανδριτών ή κληρικών θεολόγων. Μην γράφεις ανοησίες που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Ο Αριμαθαίος καλά τα έγραψε αλλά με κομψή γλώσσα. Χρειάζεται μια ποιο λαϊκή σαν αυτοί των νέων κληρικών που πάνε σε χασαποταβέρνες ή ψαροταβέρνες και ζυγίζουν 100 κιλά ή σε κεντρικές καφετέριες με νεαρούς και νεαρές για καφεδάκια. Αν συνεχίζεις να μας παραμυθιάζεις θα γράψω περισσότερα έξω από τα δόντια.
    50αρης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Προς 50άρη: να προσέξεις το ύφος με το οποίο εκφράζεσαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Εγώ θα συμφωνήσω με την πνευματική προσέγγιση του κ.Πάνα που υπογραμμίζει την φτώχεια του ομιλείν χωρίς να προσωποποίει χωρίς να στιγματίζει και χωρίς να κατακρίνει.
    Άλλωστε αγαπητοί αδελφοί στόχος ,Θέλω να πιστεύω, του αγαπητού Κώστα Δεν είναι ούτε να κατακρίνει ούτε να πληγώσει ούτε να συκοφαντήσει ιερείς της μητροπόλεως μας.
    Γι'αυτό το αξίζει έπαινος.
    Βέβαια ο Ανώνυμος πίσω από την ανωνυμία του πολλά μπορεει να λέει και φαίνεται ότι του αρέσουν τα κουτσομπολιά, αμέσως θέλει ονόματα ποιοι χρησιμοποιούν ξύλινη γλώσσα ώστε να ξεκινήσει ένας αμαρτωλός διάλογος και να καταφέρεται ο ένας έναντι του άλλου.
    Ντροπή ανώνυμε 7 Οκτ 10:47 να κυνηγάτε Ειδήσεις εκκλησιαστικές κουτσομπολιά εκκλησιαστικά λες και κάνουμε εδώ ζώνη μεσημβρινή κουτσομπολιστικη.
    Λίγος σεβασμός Δεν βλάπτει.
    Εύγε στον κ.Πάνα για το θάρρος της ενυπόγραφης γνώμης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Δεν είναι ανάγκη να αναφερθεί σε ονόματα ο κ.Πανάς, ούτε του ζήτησε κανείς κάτι τέτοιο και ούτε και χρειάζεται σε τελευταία ανάλυση. Ας μας πει όμως τι εννοεί όταν μιλάει για "ξύλινο και βαρετό λόγο". Ποιο το περιεχόμενο και ποια η μορφή αυτού του λόγου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή