Πέμπτη 2 Ιουνίου 2016

Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ - Β. Χαραλάμπους

Η ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ ΑΛΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ, ΑΝΤΙΣΤΡΑΤΕΥΕΤΑΙ ΣΤΟ ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ

Του   Β. Χαραλάμπους

Η αναφορά στη δημοσιευθείσα απόφαση της Συνάξεως των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών, που πραγματοποιήθηκε στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Σαμπεζύ Γενεύης, ότι «η Ορθόδοξος Εκκλησία αναγνωρίζει την ιστορικήν ύπαρξιν άλλων χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών μη ευρισκωμένων εν κοινωνία μετ’ αυτής» αντιστρατεύεται στο ότι η Εκκλησία είναι Μία και μοναδική.

Δεν είναι μόνο η αναφορά σε άλλες  εκκλησίες (χωρίς αυτό να συνεπάγεται οποιαδήποτε συνηγορία σε τέτοια αναφορά για τις αιρέσεις), αλλά και ο τονισμός περί αναγνώρισης της «ιστορικής ύπαρξις άλλων χριστιανικών Εκκλησιών και Ομολογιών μη ευρισκωμένων εν κοινωνία μετ’ αυτής».


Η αναφορά σε αναγνώριση δεν αφήνει περιθώρια χαρακτηρισμού αβρότητας.  Ο ρηματικός τονισμός καθιστά την αντίθεση σαφέστατα μεγαλύτερη και ξεκάθαρα αντιβαίνουσα στη μοναδικότητα της Μιας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας, δηλαδή της Ορθόδοξης  Εκκλησίας.

Είναι λάθος να καλούνται Εκκλησίες οι ποικίλες αιρετικές ομάδες. Ορθά παρατηρεί ο Μητροπολίτης Λεμεσού Αθανάσιος ότι «Εμείς ομολογούμε μια Εκκλησία και όλα τα άλλα είναι αιρέσεις και σχίσματα.  Θεωρώ ότι Θεολογικά και δογματικά και νομοκανονικά η απόδοση του τίτλου ‘’Εκκλησία’’ σε αιρετικές ή σχισματικές κοινότητες  είναι παντελώς λανθασμένη γιατί μία είναι η Εκκλησία του Χριστού, όπως και αναφέρεται και στο άρθρο 1, και δεν μπορεί να ονομασθή από εμάς μια αιρετική ή σχισματική κοινότητα ή ομάδα ως Εκκλησία, εκτός της Ορθόδοξης Εκκλησίας».

Επίσης ο Ηγούμενος της Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Όρους Αρχιμανδρίτης Χριστοφόρος, αναφέρει  ότι ‘’είναι σφάλμα να θεωρηθούν Εκκλησίες, οι κακόδοξες χριστιανικές κοινότητες της Δύσης’’. Στην Επιστολή της Ιεράς Μονής Ζωγράφου, επισημαίνεται  ότι «εκτός από την Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία δεν υπάρχουν άλλες Εκκλησίες, αλλά μόνο αιρέσεις και σχίσματα.  Επίσης επισημαίνεται επίσης με σαφήνεια ότι το  «να ονομάζονται οι αιρέσεις και τα σχίσματα  ‘’Εκκλησίες’’  είναι από θεολογική, δογματική και κανονική άποψη εντελώς λανθασμένο». 

«Κατά την ενιαίαν στάσιν των Πατέρων και των Συνόδων η Εκκλησία είναι μόνον μια, αλλά και μοναδική, διότι ο εις και μοναδικός Θεάνθρωπος, η Κεφαλή της, δεν δύναται να έχει πολλά σώματα.  Η Εκκλησία είναι  μία και μοναδική, διότι είναι το σώμα του μοναδικού Χριστού» αναφέρει με εκκλησιολογική σαφήνεια ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς.



1 σχόλιο:


  1. Δεν αφήνετε τον κάθε Λεμεσού ή Ηγούμενο του Όρους να διαβάσετε το δίπλα σας Επίσκοπο Κύριλλο και τον Καθηγητή Λαρεντζάκη Γρηγ. Λαρεντζάκη μπας και ανοίξουν τα μάτια σας ! Ἡ Ὀρθόδοξη Θεολογία θεωρεῖ ὅτι ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ μπορεῖ νὰ πνέει καὶ ἔξω ἀπὸ τὰ κανονικά ὅρια τῆς Ἐκκλησίας καὶ αὐτὸ εἶναι σύμφωνο μὲ τὴ βιβλικὴ καὶ πατερικὴ διδασκαλία.Ὁ Ἅγ. Γρηγόριος ὁ Θεολόγος ἐπισημαίνει χαρακτηριστικά: «Ἐκεῖνος καὶ πρὸ τῆς ἡμετέρας αὐλῆς, ἦν ἡμέτερος• εἰσεποίει γὰρ ἡμῖν ὁ τρόπος. Ὥστε γὰρ πολλοὶ τῶν ἡμετέρων οὐ μεθ᾽ ἡμῶν εἰσι, οὓς ὁ βίος ἀλλοτριοῖ τοῦ κοινοῦ σώματος• οὕτω πολλοὶ τῶν ἔξωθεν πρὸς ἡμῶν, ὅσοι τῷ τρόπῳ τὴν πίστιν φθάνουσι, καὶ δέονται τοῦ ὀνόματος, τὸ ἔργον ἔχοντες».PG 35, 992 B.Ὅλες οἱ παραπάνω θέσεις ἀποτελοῦν ἀπόψεις τοῦ συντάκτη τοῦ κειμένου αὐτοῦ-Αβύδου Κύριλλοι-ὁ ὁποῖος πρωτίστως ἐμπιστεύεται τὴν Ἐκκλησία, ὅπως ὑποδεικνύει ὁ Μ. Βασίλειος. Θὰ ἦταν ὀδυνηρὴ ἀστοχία νὰ ἐπιζητοῦμε νὰ ὑπερβοῦμε τὰ ὅριά μας, ἐμπιστευόμενοι τὴ δική μας ἀλαζονεία ποὺ ὁδηγεῖ μὲ βεβαιότητα στὴν πλάνη. Από την Αποστολική Σύνοδο ισχύουν αυτά. Και μην ξεχνάτε ότι και μετά από αυτήν ο Παύλος παρατήρησε αυστηρά τον Πέτρο, που πήγε να κάνει νερά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή